2025-02-21T08:40:11-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: Query fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201782%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:40:11-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: => GET http://localhost:8983/solr/biblio/select?fl=%2A&wt=json&json.nl=arrarr&q=id%3A%22irk-123456789-201782%22&qt=morelikethis&rows=5
2025-02-21T08:40:11-05:00 DEBUG: VuFindSearch\Backend\Solr\Connector: <= 200 OK
2025-02-21T08:40:11-05:00 DEBUG: Deserialized SOLR response
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії
У Південно-Східній Угорщині, у м. Сегеді, діє Сегедський університет, у якому в межах гуманітарного факультету провадять діяльність кафедра етнографії і культурної антропології. У 2012 році було оприлюднено матеріали конференції "Родина колись і нині", що відбулася 24-25 квітня 2012 року...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Ukrainian |
Published: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2015
|
Series: | Народна творчість та етнологія |
Subjects: | |
Online Access: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201782 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
irk-123456789-201782 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-2017822025-02-01T11:20:27Z Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії Мушкетик, Л. Рецензії У Південно-Східній Угорщині, у м. Сегеді, діє Сегедський університет, у якому в межах гуманітарного факультету провадять діяльність кафедра етнографії і культурної антропології. У 2012 році було оприлюднено матеріали конференції "Родина колись і нині", що відбулася 24-25 квітня 2012 року в Будапешті. 2014 року члени Групи досліджень релігійної культури Угорської академії наук і Сегедського університету підготували збірник статей "Релігія, індивід, суспільство, за редакцією Г. Барни й І. Керекеша. 2015 Article Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії / Л. Мушкетик // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 3. — С. 111-114. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201782 uk Народна творчість та етнологія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Рецензії Рецензії |
spellingShingle |
Рецензії Рецензії Мушкетик, Л. Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії Народна творчість та етнологія |
description |
У Південно-Східній Угорщині, у м. Сегеді, діє Сегедський університет, у якому в межах гуманітарного факультету провадять діяльність кафедра етнографії і культурної антропології.
У 2012 році було оприлюднено матеріали конференції "Родина колись і нині", що відбулася 24-25 квітня 2012 року в Будапешті. 2014 року члени Групи досліджень релігійної культури Угорської академії наук і Сегедського університету підготували збірник статей "Релігія, індивід, суспільство, за редакцією Г. Барни й І. Керекеша. |
format |
Article |
author |
Мушкетик, Л. |
author_facet |
Мушкетик, Л. |
author_sort |
Мушкетик, Л. |
title |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії |
title_short |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії |
title_full |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії |
title_fullStr |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії |
title_full_unstemmed |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії |
title_sort |
нові видання сеґедського університету з етнології релігії |
publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
publishDate |
2015 |
topic_facet |
Рецензії |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/201782 |
citation_txt |
Нові видання Сеґедського університету з етнології релігії / Л. Мушкетик // Народна творчість та етнологія. — 2015. — № 3. — С. 111-114. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
series |
Народна творчість та етнологія |
work_keys_str_mv |
AT mušketikl novívidannâsegedsʹkogouníversitetuzetnologíírelígíí |
first_indexed |
2025-02-09T04:47:56Z |
last_indexed |
2025-02-09T04:47:56Z |
_version_ |
1823553855692996608 |
fulltext |
111
У Південно-Східній Угорщині, у м. Сеґеді,
діє Сеґедський університет, у якому в межах
гуманітарного факультету провадить діяль-
ність кафедра етнографії і культурної антропо-
логії (до 2003 р. – кафедра етнографії). Вона
є найдавнішою кафедрою етнографії в країні,
адже її було засновано 1929 року. У цей період
тут працював знаний фольклорист, дослідник
міфології, народних вірувань та казок академік
Ш. Шоймошши. У 1947–1966 роках кафедру
очолював професор Ш. Балінт, якого вважа-
ють засновником окремої царини угорської
етно графії – етнографії релігії [2]. Нині кафед-
рі присвоєно його ім’я; діє в межах Інституту
алтаїстики, етнографії, давніх часів, археології
та релігійних наук.
З 2002 року кафедрою завідує відомий
учений, доктор етнографічних наук Ґ. Барна.
У колі його інтересів – релігійна етнографія,
ритуали і обряди, теорія і методологія фольк-
лору й етнографії, процеси асиміляції та акуль-
турації, проблеми ідентичності, паломництво,
релігійні об’єднання тощо [1].
Як продовження спадщини Ш. Балінта на
кафедрі активно вивчають релігійну культу-
ру. Широку географію мають і міжнародні її
зв’язки – організовують різноманітні конфе-
ренції та семінари, серед них – і студентські.
Їхні матеріали виходять друком різними мо-
вами. Зокрема, двомовні видання вможлив-
люють долучення студентів і викладачів до
міжнародного наукового життя. Діяльність
кафедри активно підтримують угорські та
євро пейські фонди, наприклад, фонд Сороса,
ОТКА 1 та інші. У 2004 році на кафедрі свят-
кували 75-річчя з дня її заснування, а також
100-річчя з дня народження Ш. Балінта.
Щодо періодичних видань, то в 1956–
2001 роках виходив збірник «Етнографія і
мовознавство» (Néprajz és nyelvtudomány), у
1959 році започатковано «Етнографічні праці»
(Néprajzi Dolgozatok), 1994 – серію «Джере-
ла з угорського релігійного життя» (Források a
magyar vallásos népéletból), з 1997 – серію «Ре-
гіон і народна культура» (Táj és Népi Kultúra),
з 1998 – книжкову серію «Сеґедська релі-
гійна етнографічна бібліотека» (Szegedi Vallási
Néprajzi Könyvtár / Bibliotheca Religionis
Popularis Szegediensis) (нині побачило світ
майже 40 видань). Суто з освітньою метою,
частково на результатах навчальних семінарів,
побудовано серію «Фольклористичні читан-
ня» (Folklorisztikai Оlvasmányok), засновану
1997 року. Відповідальним редактором біль-
шості серій є Ґ. Барна.
Так, у серії «Сеґедська релігійна етногра-
фічна бібліотека», за редакцією Ґ. Барни та
інших, вийшла книга «Ритуали, фольклорні
тексти» [6]. Поява праці приурочена до 75-річ-
чя утворення кафедри етнографії і 100-річчя з
дня народження її колишнього професора –
Ш. Балінта. Її автори – студенти, нинішні або
випускники минулих років, учителі, диплом-
ники, викладачі, які представили чимало но-
вих тем, методів. Рубрикацію сформовано за
такими напрямами: сакральні ритуали, світ-
ські ритуали, фольклорні тексти, коротка іс-
торія кафедри.
Релігійні та світські ритуали – не рутин-
ні дії – сприяють запам’ятовуванню числен-
них подій особистого та суспільного життя,
підносячи їх над буденністю, відображають
світогляд, опосередковують цінності. У кни-
зі висвітлено роль ритуалів у житті людини
ХХ–ХХІ ст., їх виконання, формування і
збереження. Сюди ввійшли праці про святку-
вання нової меси, трояндове свято; звичаї од-
нієї сучасної християнської школи; нерелігійне
святкування; чортовий Віфлеєм; звичаї весіль-
ного пригощання та зміни в перебігу заручин;
формування угорських національних свят
(15 березня та ін.); посвячення в музейні пра-
нові видання сеґедського університету
з етнології релігії
Леся Мушкетик
http://www.etnolog.org.ua
112
ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015
цівники; традиції шопронських студентів; свя-
то рибалок Байї, затемнення сонця 1999 року,
фільмування ритуалів тощо. У передмові за-
значено: «Події нашого особистого життя, іс-
торія наших родин, багаторазово повторені в
усній формі, зафіксовані на письмі, демонстру-
ють ознаки фольклорного тексту і сприяють
формуванню самоідентичності або ж родинної
міфології» ** [6, с. 6].
Тексти молитов, листи, видані невеликим
обсягом, також формують і фіксують усну тра-
дицію. До прикладу, у лубковому матеріалі зі
спадщини Ш. Балінта простежуємо рукопис-
ну історію родини, життєві історії монахів, а
також дослідження про «святі листи».
У 2010–2014 роках на кафедрі тривав
державний проект ОТКА «Релігія, індивід,
суспільство» (Vallás, egyén, társadalom). Під
керівництвом Ґ. Барни над ним працювало
10 молодих спеціалістів. Мета дослідницької
групи – вивчення суспільно-творчої ролі ре-
лігійних спільнот і осіб, а також проведення
комплексного аналізу нових релігійних про-
цесів, які визначатимуть формування системи
зв’язків релігії і політики, релігії і національ-
ної ідентифікації. Результати досліджень за-
плановано оприлюднювати в публікаціях для
широкого кола зацікавлених. Спеціалісти на-
магаються привернути увагу суспільної думки
до роботи наукових осередків, зокрема сеґед-
ського, які ставлять за мету дослідження угор-
ської релігійності.
Розгляньмо останні видання кафедри.
У 2012 році було оприлюднено матеріали
конференції «Родина колись і нині» (A család
egykor és ma), що відбулася 24–25 квітня
2012 року в Будапешті. У збірці [4], за мате-
ріалами конференції (за редакцією О. Дьон-
дьошші, Ґ. Барни та Е. Кішша), уміщено пра-
ці, де автори розглядають численні моменти
родинного життя з погляду багатьох конфесій
(римо-католиків, реформатів, юдеїв, кришнаї-
тів) і наукових теренів, аналізуючи ті чи інші
** Тут і далі переклад з угорської мови Л. Муш-
кетик. – Ред.
джерела. Серед авторів – теологи, історики,
суспільствознавці, педагоги, історики церкви,
антропологи, етнологи, соціологи, психоло-
ги. Ці студії демонструють нове і найновіше
сприйняття багатоманітних досліджень роди-
ни. До видання ввійшли такі рубрики: образ
родини у Святому Письмі; історія родини;
зміни в образі родини, чоловічі та жіночі ролі
в сім’ї і суспільному житті; виховання, сімейні
взірці; сімейне право, ідентичність. Вступ до
книги підготував Ґ. Барна.
У 2013 році, замість Інституту досліджень
релігії ім. Шандора Балінта, утворилася Гру-
па досліджень релігійної культури Угорської
академії наук і Сеґедського університету;
2014 року члени цієї Групи підготували збір-
ник статей «Релігія, індивід, суспільство» [7],
за редакцією Ґ. Барни й І. Керекеша. До ви-
дання ввійшли праці молодих дослідників, які
працюють на кафедрі, зі вступною статтею
завідувача кафедри. Збірник вирізняється
мультидисциплінарним підходом. Науковці
проаналізували систему зв’язків релігія – ін-
дивід – суспільство, починаючи від релігійної
багатоманітності раннього гелленізму, через
пізнє середньовіччя, яке наочно продемон-
струвало об’єднавчу роль релігії в суспільстві,
спроби нового часу у справі об’єднання спіль-
нот, аж до нашого своєрідного, індивідуаліс-
тичного світу модерного і постмодерного пе-
ріодів, що характеризується малими групами
і новими релігійними течіями. Актуальності
студіям надає те, що, ставлячи в центр ува-
ги коло певних проблем, своєрідні розробки
питань, методології різних дисциплін, ми мо-
жемо ознайомитися з багатоаспектними пра-
цями, які стосуються різних історичних епох.
Руб рикацію сформовано таким чином: релігія,
індивід, суспільство в середні віки та в новий
час; релігія, індивід, суспільство – духовні
рухи; релігія, індивід, суспільство в постмо-
дерну епоху; релігія, індивід, суспільство –
система цінностей, шанування святих; релігія,
індивід, суспільство у зв’язках релігії і влади.
«Бажання і молитви в письмі» [5] – друга
книга молодої дослідниці К. Фраугаммер, яка
http://www.etnolog.org.ua
113
Рецензії
першою в Угорщині дослідила такий певною
мірою прихований, однак поширений жанр на-
родної молитовності, як написи, зафіксовані в
гостьових книгах святих місць, у яких люди
формулюють свої короткі молитви, прохання
до небес. Дослідниця здійснила порівняльний
аналіз текстів, зафіксованих у п’яти святих
місцях. У вступі К. Фраугаммер намагалася
розподілити великий масив досліджуваних
текстів у системі сакральної комунікації за
жанровими особливостями. Після аналізу
змісту і жанрового розгляду вона виокреми-
ла специфічні особливості текстів і на основі
цього розглянула важливі питання такої по-
ширеної практики нинішньої релігійності, як
профанна і ритуальна функції написів, її тера-
певтичні й суспільно-творчі можливості. Яка
віра, яка релігійність стоять за певним колом
явищ, як люди шукають зв’язків зі святим, і,
відтак, яка картина постає з їхніх бажань, по-
чуттів у певних аналізованих місцевостях – ці
питання розглянуто в книзі.
Укладачами збірника праць «Релігія, спіль-
нота, ідентифікація» є К. Проведак і Ґ. Бар-
на [8], сюди ввійшли доповіді, виголошені на
конференції з етнографії релігії, присвяченої
пам’яті Ш. Балінта (2010). Процеси в релі-
гійній культурі нашого часу Ґ. Барна охарак-
теризував так: «У другій половині ХХ ст. на
території Угорщини (і всієї Європи) спостері-
гався процес антирелігійності, секуляризації,
релігійної індивідуалізації. Через значні між-
народні міграції змінилися роль і місце угор-
ських (і євро пейських) церков та конфесій.
Ці зміни торкнулися не лише різноманітних
християнських конфесій, але й значною мірою
угорських (і європейських) євреїв. Наслідком
цього стали ослаблення, нетривкість колись
тісного зв’язку релігії і культури.
Свого часу в середній та східній частині
Європи й, відповідно, в Угорщині спостеріга-
лася антицерковна і антирелігійна спрямова-
ність, піднесена до рангу офіційної державної
політики. Натомість у тогочасному спожи-
вацькому суспільстві Заходу також розпоча-
лася швидка атеїзація. У випадку єврейства,
до його нового становища на нашому просторі
призвів Голокост і масштабні міграції по Дру-
гій світовій війні.
В Угорщині, після зміни політичної та пра-
вової системи в 1989–1990 роках, ці обста-
вини змінилися. Свобода зібрань і осередків
принес ла із собою нові організаційні можли-
вості для релігійних / конфесійних кіл, сво-
боду формування чи відновлення релігійних
об’єднань. Через відкриті політичні і зруйно-
вані ідеологічні кордони, як наслідок глобалі-
зації, в Угорщину та сусідні країни проникли
нові релігійні рухи: 1990 роки були періодом
створення дрібних церков східного і західного
походження, а також нових місцевих релігій-
них рухів. Релігійні рухи та ідеї безперешкод-
но проникають через державні кордони й у са-
мій країні також просочуються в різноманітні
суспільні прошарки, класи і вікові групи. По-
слабилася взаємодія традиційних форм релігії
і культури, релігії і суспільства, релігії і етносу.
Таким чином, утворилися нові контактування.
Зменшилося домінування конфесій і церков
історичного християнства. Постала потреба
рахуватися з тим, що частину їхніх вірників
переконали і залучили до кола свого впливу
численні дрібні церкви та неоязичницькі рухи
східного чи західного походження. У цьому
процесі набагато більшу роль отримало інди-
відуальне (ново) відкриття релігії, аніж на-
слідування традиції. У релігії стало важливим
акцентування релігійності.
Водночас почалося ознайомлення з релі-
гійною культурою досі атеїстичних прошарків.
Постало багато відмінних від традиційних ре-
лігійно відновлених подій, на нашому просторі
вкоренилися досі невідомі духовні християнські
рухи. Це, однак, зачепило вже не лише істо-
ричні християнські конфесії, але й увесь угор-
ський ринок релігійних пропозицій. З’явилися і
з’являються як різноманітні форми цивільної /
політичної релігійності державних свят і по-
літичних ідеологій, так і формується своєрідна
профанна релігійність. Це яскраво виявилося в
культі зірок, у світському культі святих, а також
у багатьох квазі-релігійних формах (держав-
http://www.etnolog.org.ua
114
ISSN 01306936 * Народ На творчість та етНоЛоГія* 3/2015
ні / національні свята, культ природи, культ
здоров’я). У перебігу свят також утворилася
певна десакралізована форма, у якій традиційні
форми можуть змішуватися з елементами ци-
вільної релігії. Це особливо впадає у вічі у ви-
падку пам’ятних ритуалів, а також державних,
національних свят. У зв’язку із цим навколо
святих і мучеників нашого близького минулого
розпочалося багато заходів посвячення.
Цей світ, що формується, змінюється,
пере буває в постійному русі, співжиття світ-
ських і релігійних спільнот, другорядні і вір-
туальні спільноти, нові, часто індивідуально-
го спрямування форми релігійної практики,
ново сформована сакральна чи десакралізова-
на культура наших свят і контакти з політикою
мало (належним чином) або зовсім не дослі-
джували в суспільних науках Угорщини [8,
р. 7–8].
Збірник формують такі рубрики: 1. «Багато-
лика (народна) релігійність». У ній уміщено
роботи про принципи софіології, нову месу і
«попівське весілля», роль духовного пастиря
в змінах народної релігійності тощо; 2. «Ре-
лігія і ідентичність»; 3. «Форми єврейської
релігійності». Тут ідеться про угорських хаси-
дів, про історичні тексти з книги про Песах,
гендерні аспекти тощо; 4. «Релігійні спільно-
ти». У рубриці подано стан релігії одного села
або місцевості; 5. «Релігія, держава, влада».
Мова йде про конфлікти атеїстичної держа-
ви та релігійних людей на початку 1955 року,
про давньо католицькі та інші рухи в Угорщині
тощо; 6. «На кордонах релігії». Тут показано
релігію, віру і спіритизм в угорських екоселах,
релігію і спіритизм у клінічній практиці, куль-
тові явища певної місцевості тощо.
Таким чином, на кафедрі етнографії та куль-
турної антропології Сеґедського університету
провадять не лише активну навчальну, але й
наукову діяльність. За останнє десятиліття на
кафедрі підготовлено чимало праць та збірок з
етнології релігії, де репрезентовані різні сучас-
ні аспекти цієї проблематики.
1 ОТКА – абревіатура фонду «Основні державні науково-дослідницькі програми» (Országos
Tudományos Kutatási Alapprogramok).
1. Барна Габор. Етнологічне дослідження ре-
лігії в Угорщині // Народна творчість та етногра-
фія. – 2006. – № 4. – С. 89–99.
2. Bálint S., Barna G. Búcsújáró magyarok :
A magyarországi búcsújáras története és néprajza. –
Budapest : Szent István Társulat, 1994. – 384 о.
3. Barna G. Az Élő Rózsafüzér Társulata :
Imádság és imaközösség a XIX–XXI századi vallási
kulturában. – Budapest : Néprajzi és Kulturális
Antropológiai Tanszék ; Szent István Társulat, 2011. –
468 о. – (Szegedi Vallási Néprajzi Könyvtár 29).
4. A család egykor és ma / Gyöngyössy O.
közreműködéssel szerk. Barna G. és Kiss E. –
Szeged ; Budapest, 2013. – 280 о.
5. Frauhammer K. Írásba foglalt vágyak és
imák. – Szeged : Néprajzi és Kulturális Antropológiai
Tanszék, 2012. – 244 о.
6. Rítusok, folklór szövegek / szerk. Barna G. –
Budapest : Paulus Hungarus ; Kairosz K., 2004. –
375 о. – (Szegedi Vallási Néprajzi Könyvtár 13).
7. Vallás, egyén, társadalom / szerk. Barna G. ;
Kerekes I. – Szeged : SZTE BTK Néprajzi és
Kulturális Antropológiai Tanszék, 2014. – 251 о.
8. Vallás, közösség, identitás / szerk. Barna G.
és Provedák K. – Szeged : SZTE BTK Néprajzi és
Kulturális Antropológiai Tanszék, 2012. – 337 о.
http://www.etnolog.org.ua
|