Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender o...
Збережено в:
Дата: | 2009 |
---|---|
Автор: | |
Формат: | Стаття |
Мова: | Ukrainian |
Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
Назва видання: | Народна творчість та етнографія |
Теми: | |
Онлайн доступ: | http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339 |
Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
Цитувати: | Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraineid |
irk-123456789-20339 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
irk-123456789-203392011-05-27T12:03:35Z Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) Стоянович, Л. Міфологія і народна культура After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender oriented reading of this ballad appeared in a similar context. The possible feministinspired interpretation and the additional male reading of the ballad offer two different perspectives: one would refer to the female victim, that is to the wall-up the wife, and the second one would refer to the male builder. It is obvious that it depends on whose story the ballad is telling about. Is it the female victim’s point of view, or is it the story about the tragic fate of the male builder widower? In any event, perhaps, neither the female nor the male interpretation may be deemed valid, but they are surely a welcome alternative to the simplistic, literal myth-ritual building sacrifice theory that has dominated the scholarship devoted to this ballad up to the end of 20th century. 2009 Article Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339 uk Народна творчість та етнографія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
collection |
DSpace DC |
language |
Ukrainian |
topic |
Міфологія і народна культура Міфологія і народна культура |
spellingShingle |
Міфологія і народна культура Міфологія і народна культура Стоянович, Л. Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) Народна творчість та етнографія |
description |
After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender oriented reading of this ballad appeared in a similar context. The possible feministinspired interpretation and the additional male reading of the ballad offer two different perspectives: one would refer to the female victim, that is to the wall-up the wife, and the second one would refer to the male builder. It is obvious that it depends on whose story the ballad is telling about. Is it the female victim’s point of view, or is it the story about the tragic fate of the male builder widower? In any event, perhaps, neither the female nor the male interpretation may be deemed valid, but they are surely a welcome alternative to the simplistic, literal myth-ritual building sacrifice theory that has dominated the scholarship devoted to this ballad up to the end of 20th century. |
format |
Article |
author |
Стоянович, Л. |
author_facet |
Стоянович, Л. |
author_sort |
Стоянович, Л. |
title |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
title_short |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
title_full |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
title_fullStr |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
title_full_unstemmed |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
title_sort |
які вірування закладені в основу «балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) |
publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
publishDate |
2009 |
topic_facet |
Міфологія і народна культура |
url |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339 |
citation_txt |
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. |
series |
Народна творчість та етнографія |
work_keys_str_mv |
AT stoânovičl âkívíruvannâzakladenívosnovubaladiprozamurovanunarečenudoístoríítlumačennâ |
first_indexed |
2023-10-18T17:06:35Z |
last_indexed |
2023-10-18T17:06:35Z |
_version_ |
1796140698157711360 |