Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)

After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender o...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Стоянович, Л.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Народна творчість та етнографія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-20339
record_format dspace
spelling irk-123456789-203392011-05-27T12:03:35Z Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) Стоянович, Л. Міфологія і народна культура After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender oriented reading of this ballad appeared in a similar context. The possible feministinspired interpretation and the additional male reading of the ballad offer two different perspectives: one would refer to the female victim, that is to the wall-up the wife, and the second one would refer to the male builder. It is obvious that it depends on whose story the ballad is telling about. Is it the female victim’s point of view, or is it the story about the tragic fate of the male builder widower? In any event, perhaps, neither the female nor the male interpretation may be deemed valid, but they are surely a welcome alternative to the simplistic, literal myth-ritual building sacrifice theory that has dominated the scholarship devoted to this ballad up to the end of 20th century. 2009 Article Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339 uk Народна творчість та етнографія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Міфологія і народна культура
Міфологія і народна культура
spellingShingle Міфологія і народна культура
Міфологія і народна культура
Стоянович, Л.
Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
Народна творчість та етнографія
description After continual, and in folkloristcs well established interpretation of the ballad as a reminiscence of the rite of sacrifice, in the last decades of the 20th centuty, different interpretations have occurred with an attempt to change the foundation of the ballade’s source. The Christian and gender oriented reading of this ballad appeared in a similar context. The possible feministinspired interpretation and the additional male reading of the ballad offer two different perspectives: one would refer to the female victim, that is to the wall-up the wife, and the second one would refer to the male builder. It is obvious that it depends on whose story the ballad is telling about. Is it the female victim’s point of view, or is it the story about the tragic fate of the male builder widower? In any event, perhaps, neither the female nor the male interpretation may be deemed valid, but they are surely a welcome alternative to the simplistic, literal myth-ritual building sacrifice theory that has dominated the scholarship devoted to this ballad up to the end of 20th century.
format Article
author Стоянович, Л.
author_facet Стоянович, Л.
author_sort Стоянович, Л.
title Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
title_short Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
title_full Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
title_fullStr Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
title_full_unstemmed Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
title_sort які вірування закладені в основу «балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Міфологія і народна культура
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20339
citation_txt Які вірування закладені в основу «Балади про замуровану наречену» (до історії тлумачення) / Л. Стоянович // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 50-56. — Бібліогр.: 40 назв. — укр.
series Народна творчість та етнографія
work_keys_str_mv AT stoânovičl âkívíruvannâzakladenívosnovubaladiprozamurovanunarečenudoístoríítlumačennâ
first_indexed 2023-10-18T17:06:35Z
last_indexed 2023-10-18T17:06:35Z
_version_ 1796140698157711360