Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення

In this article we reach the mytho-symbolic and ritual character of the drum considering the Macedonian (and broadely the Balkan) traditional culture. We summarize its role in the shamanic activities, afterwards assuming its role as the mystical «mean of transportation», which in the scope of the Ma...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Чаусидис, Н.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Народна творчість та етнографія
Теми:
Онлайн доступ:http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20341
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення / Н. Чаусидис // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 68-79. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-20341
record_format dspace
spelling irk-123456789-203412011-05-27T12:03:45Z Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення Чаусидис, Н. Міфологія і народна культура In this article we reach the mytho-symbolic and ritual character of the drum considering the Macedonian (and broadely the Balkan) traditional culture. We summarize its role in the shamanic activities, afterwards assuming its role as the mystical «mean of transportation», which in the scope of the Macedonian dance «Teškoto» enable the dance leader to separate himself from the earth and its traveling to the «other world». There is an atempt the component of the mystical travel to be found in the dancing on one leg (typical for the «Teškoto» dance) and especially in relation with the appropriate pose of the stork / crane as a paradigmatic zoomorphyc traveler between the worlds. The comparative research shows that the drummer often carries within itself the priest functions. Regarding the way of the performing (kicking/hiting) he is also considered as blacksmith and magician. In the Macedonian traditional culture the both functions were accomplished by the foreigners (most frequently the gypsies - blacksmiths). This thesis is focused on one archeological object discoverеd in Suvodol (near Bitola) representing an animal (horse) head carved in a stone. Its analogies could be traced through the East Europe up to the Caspian coast, and to be connected with the influences and migrations of the Indo-Europeans during the 3rd millennium B.C. We present the hypothesis strasing that this object had sacral caracter with several functions: ruler scepter, drum percussion and magical instrument. All these components emphasize the sacralised animal (horse) as the mediator which was the main factor for achieving the already mentioned functions. At the end we consider the relation between the hiting in the drum, stroke of the thunder, the drummer and the God of Tunder. 2009 Article Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення / Н. Чаусидис // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 68-79. — укр. 0130-6936 http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20341 uk Народна творчість та етнографія Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Міфологія і народна культура
Міфологія і народна культура
spellingShingle Міфологія і народна культура
Міфологія і народна культура
Чаусидис, Н.
Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
Народна творчість та етнографія
description In this article we reach the mytho-symbolic and ritual character of the drum considering the Macedonian (and broadely the Balkan) traditional culture. We summarize its role in the shamanic activities, afterwards assuming its role as the mystical «mean of transportation», which in the scope of the Macedonian dance «Teškoto» enable the dance leader to separate himself from the earth and its traveling to the «other world». There is an atempt the component of the mystical travel to be found in the dancing on one leg (typical for the «Teškoto» dance) and especially in relation with the appropriate pose of the stork / crane as a paradigmatic zoomorphyc traveler between the worlds. The comparative research shows that the drummer often carries within itself the priest functions. Regarding the way of the performing (kicking/hiting) he is also considered as blacksmith and magician. In the Macedonian traditional culture the both functions were accomplished by the foreigners (most frequently the gypsies - blacksmiths). This thesis is focused on one archeological object discoverеd in Suvodol (near Bitola) representing an animal (horse) head carved in a stone. Its analogies could be traced through the East Europe up to the Caspian coast, and to be connected with the influences and migrations of the Indo-Europeans during the 3rd millennium B.C. We present the hypothesis strasing that this object had sacral caracter with several functions: ruler scepter, drum percussion and magical instrument. All these components emphasize the sacralised animal (horse) as the mediator which was the main factor for achieving the already mentioned functions. At the end we consider the relation between the hiting in the drum, stroke of the thunder, the drummer and the God of Tunder.
format Article
author Чаусидис, Н.
author_facet Чаусидис, Н.
author_sort Чаусидис, Н.
title Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
title_short Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
title_full Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
title_fullStr Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
title_full_unstemmed Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
title_sort барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Міфологія і народна культура
url http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/20341
citation_txt Барабан і «складне оро» – аналіз міфосимволічного й обрядового значення / Н. Чаусидис // Народна творчість та етнографія. — 2009. — № 3. — С. 68-79. — укр.
series Народна творчість та етнографія
work_keys_str_mv AT čausidisn barabanískladneoroanalízmífosimvolíčnogojobrâdovogoznačennâ
first_indexed 2023-10-18T17:06:35Z
last_indexed 2023-10-18T17:06:35Z
_version_ 1796140698370572288