Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців

Статтю присвячено вивченню контенту принтів на патріотичних футболках, які з’явилися після повномасштабної агресії росії проти України у 2022 році або їх розроблено раніше, проте їхнє інформативне прочитання було реактуалізоване. Джерельну базу розвідки склали пропозиції придбати патріотичні футболк...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2023
Автор: Олійник, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2023
Назва видання:Народна творчість та етнологія
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203784
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців / М. Олійник // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 3. — С. 16–25. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-203784
record_format dspace
fulltext
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Українська культура та історія крізь призму російської експансії
Українська культура та історія крізь призму російської експансії
spellingShingle Українська культура та історія крізь призму російської експансії
Українська культура та історія крізь призму російської експансії
Олійник, М.
Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
Народна творчість та етнологія
description Статтю присвячено вивченню контенту принтів на патріотичних футболках, які з’явилися після повномасштабної агресії росії проти України у 2022 році або їх розроблено раніше, проте їхнє інформативне прочитання було реактуалізоване. Джерельну базу розвідки склали пропозиції придбати патріотичні футболки на інтернет-сайтах як виробників означеної продукції, так і фірм, що займаються її реалізацією. У ході дослідження було проведено моніторинг дописів соціальних мереж «Facebook», «Telegram», на яких ішлося про рекламу футболок з патріотичною тематикою або обговорювалось ставлення споживачів до таких товарів. До уваги брали чоловічі, жіночі та дитячі футболки. Вивчення сучасних патріотичних принтів розглядається на теоретичній базі функціонування українських інтернет-мемів. Більшість принтів на футболках є кінцевим етапом життєвого циклу мемів, коли найвдаліші ідеї стають ілюстративною частиною споживчих товарів, у тому числі й одягу. Також було проведено включене спостереження за одяговою культурою учасників акцій на підтримку України в Будапешті впродовж весни – літа 2022 року. За предмет дослідження обрано комунікативно-інформаційний контент зображень на футболках. Систематизовано та схарактеризовано основні етнокультурні теми, які презентують принти. Перша тема стосується репрезентації державності та суверенітету України через державні символи герба, прапора, обрисів карти та надписів «Україна» різними мовами. Друга має стосунок до ідеї героїчної Козаччини, що є важливим історичним міфом формування української ідентичності. Третя тема розкриває іпостасі жіноцтва в контексті російсько-української війни, а четверта – образи захисників-воїнів. П’ята тематика представляє модернізоване бачення постатей культурно-інтелектуальних діячів. Зважаючи на важливість донесення до широкого загалу заклику підтримки України, виокремлено шосту тематику меседжів до світу. Сьома тематика є найбільш варіативною, позаяк вона презентує події як хроніку війни.
format Article
author Олійник, М.
author_facet Олійник, М.
author_sort Олійник, М.
title Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
title_short Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
title_full Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
title_fullStr Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
title_full_unstemmed Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
title_sort тематика війни в сучасній одяговій культурі українців
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2023
topic_facet Українська культура та історія крізь призму російської експансії
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203784
citation_txt Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців / М. Олійник // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 3. — С. 16–25. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Народна творчість та етнологія
work_keys_str_mv AT olíjnikm tematikavíjnivsučasníjodâgovíjkulʹturíukraíncív
AT olíjnikm themesofwarinmodernclothingcultureofukrainians
first_indexed 2025-09-17T03:35:08Z
last_indexed 2025-09-17T03:35:08Z
_version_ 1844167346072059904
spelling irk-123456789-2037842025-07-31T00:14:32Z Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців Themes of War in modern clothing Culture of Ukrainians Олійник, М. Українська культура та історія крізь призму російської експансії Статтю присвячено вивченню контенту принтів на патріотичних футболках, які з’явилися після повномасштабної агресії росії проти України у 2022 році або їх розроблено раніше, проте їхнє інформативне прочитання було реактуалізоване. Джерельну базу розвідки склали пропозиції придбати патріотичні футболки на інтернет-сайтах як виробників означеної продукції, так і фірм, що займаються її реалізацією. У ході дослідження було проведено моніторинг дописів соціальних мереж «Facebook», «Telegram», на яких ішлося про рекламу футболок з патріотичною тематикою або обговорювалось ставлення споживачів до таких товарів. До уваги брали чоловічі, жіночі та дитячі футболки. Вивчення сучасних патріотичних принтів розглядається на теоретичній базі функціонування українських інтернет-мемів. Більшість принтів на футболках є кінцевим етапом життєвого циклу мемів, коли найвдаліші ідеї стають ілюстративною частиною споживчих товарів, у тому числі й одягу. Також було проведено включене спостереження за одяговою культурою учасників акцій на підтримку України в Будапешті впродовж весни – літа 2022 року. За предмет дослідження обрано комунікативно-інформаційний контент зображень на футболках. Систематизовано та схарактеризовано основні етнокультурні теми, які презентують принти. Перша тема стосується репрезентації державності та суверенітету України через державні символи герба, прапора, обрисів карти та надписів «Україна» різними мовами. Друга має стосунок до ідеї героїчної Козаччини, що є важливим історичним міфом формування української ідентичності. Третя тема розкриває іпостасі жіноцтва в контексті російсько-української війни, а четверта – образи захисників-воїнів. П’ята тематика представляє модернізоване бачення постатей культурно-інтелектуальних діячів. Зважаючи на важливість донесення до широкого загалу заклику підтримки України, виокремлено шосту тематику меседжів до світу. Сьома тематика є найбільш варіативною, позаяк вона презентує події як хроніку війни. The article is devoted to the study of the content of prints on patriotic T-shirts that appeared after the full-scale aggression of Russia against Ukraine in 2022 or were developed earlier, but their informative reading has been updated. The source base consisted of offers for purchasing patriotic T-shirts on the websites of both manufacturers of such products and companies engaged in the sale of such goods. In the course of the study, the monitoring of posts on social networks «Facebook» and «Telegram» was carried out, which discussed the advertisement for T-shirts with a patriotic theme or discussed the attitude of consumers to such products. Men’s, women's, and children’s T-shirts were taken into account. The study of contemporary patriotic prints is considered on the theoretical basis of the functioning of Ukrainian internet memes. Most T-shirt prints are the final stage of the meme life cycle, when the most successful ideas become an illustrative element of consumer products, including clothing. In addition, a participant observation of the clothing culture of the participants of actions in support of Ukraine in Budapest during the spring and summer of 2022 was conducted. The communicative and informational content of images on T-shirts was chosen as the subject of the study. The main ethnocultural themes presented on the prints were systematized and characterized. The first topic concerns the representation of the statehood and sovereignty of Ukraine through the state symbols such as the coat of arms, the flag, map outlines, and the inscriptions «Ukraine» in different languages. The second topic concerns the idea of the heroic Cossacks, which is an important historical myth in the formation of Ukrainian identity. The third topic reveals the aspects of femininity in the context of the Russian-Ukrainian war, and the fourth—images of warrior-defenders. The fifth topic presents modernized representations of cultural and intellectual figures. Based on the importance of conveying to the general public a call to support Ukraine, we have selected the sixth topic of messages to the world. The seventh topic is the most variable, as it presents events as a chronicle of the war. 2023 Article Тематика війни в сучасній одяговій культурі українців / М. Олійник // Народна творчість та етнологія. — 2023. — № 3. — С. 16–25. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/203784 796.022.7:7.046:355.01](477) https://doi.org/10.15407/nte2023.03.016 uk Народна творчість та етнологія application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України