«Я відмиюся від усіх моїх гріхів…»: чистота і очищення в угорських народних піснях та баладах
Між картиною світу, яку ми можемо отримати від зафіксованих справжніх звичаїв та традицій, пов’язаних з очищенням, та існуючою фольклорною лірикою може бути суттєва різниця, однак у цих фундаментальних тенденціях можна виявити й певні подібності. Нас не має дивувати такий помітний акцент ролі жінки,...
Gespeichert in:
| Datum: | 2020 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2020
|
| Schriftenreihe: | Народна творчість та етнологія |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/204235 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | «Я відмиюся від усіх моїх гріхів…»: чистота і очищення в угорських народних піснях та баладах / К. Югас // Народна творчість та етнологія. — 2020. — № 3. — С. 72-90. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| Zusammenfassung: | Між картиною світу, яку ми можемо отримати від зафіксованих справжніх звичаїв та традицій, пов’язаних з очищенням, та існуючою фольклорною лірикою може бути суттєва різниця, однак у цих фундаментальних тенденціях можна виявити й певні подібності. Нас не має дивувати такий помітний акцент ролі жінки, оскільки в більшості культур турбота про чоловіка та сім’ю, тобто дотримання чистоти й охайності в родині та будинку, є однією з первісних традиційних жіночих ролей. Однак несподіваним є те, що питання чистоти тіла (і загалом моральності), як це очікувалося в суспільстві, порушувалося виключно стосовно жінки. Чоловіки (та діти) не несли відповідальності за чистоту, а виключно їхні дружини (матері). Абсолютно в усіх зібраних мною польових дослідженнях та зібраних відомостях прослідковується цілком очевидною в цьому контексті видатна роль жінок. Проте вона не була такою виразною, якою її можна виявити в текстах народних пісень і балад. Поза всяким сумнівом, це відкриття можна вважати вельми красномовним, бо на моє переконання, фольклорні тексти завжди містять сутнісні цінності та уявлення тої соціальної групи, яка їх створювала та використовувала. 1. Виходячи з того повідомлення, що містить текст, реальна дія майже ніколи не є важливою; саме по собі миття й очищення здебільшого мають символічне значення. 2. Більшість текстів стосується ролі жінки в їхньому зв’язку з чистотою. 3. Є лише кілька унікальних або дещо видозмінених «шаблонних» пісень, які стосуються символізму води в контексті чистоти. |
|---|