Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко
Однією з барокових рис є синтез мистецтв, що прослідковується в курйозній поезії, структура якої увібрала в себе засоби візуалізації. Фігурні вірші – прикметна риса літератури раннього бароко. Спираючись на стійку середньовічну візантійську культурну традицію, ренесансні впливи, поети розпочинали вл...
Gespeichert in:
| Datum: | 2025 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
2025
|
| Schriftenreihe: | Сiверянський літопис |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/205987 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Візуалізація в українській курйозній поезії раннього бароко / Л. Литвин // Сіверянський літопис. — 2025. — № 2. — С. 99-106. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| Zusammenfassung: | Однією з барокових рис є синтез мистецтв, що прослідковується в курйозній поезії, структура якої увібрала в себе засоби візуалізації. Фігурні вірші – прикметна риса літератури раннього бароко. Спираючись на стійку середньовічну візантійську культурну традицію, ренесансні впливи, поети розпочинали власну практику створення візуальної поезії.
Мета статті – дослідити українські ранньобарокові вірші, у яких використано форму азбучного вірша й акровірша як структури, установити їхній зв’язок із гімнографією та латиномовною поезією. Наукова новизна: учинено спробу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні. Уперше виснувано, що в системі жанрів зорової курйозної поезії цього часу найбільше використовувалися алфавітні вірші та акровірші; дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. Методи дослідження: комплексний підхід до аналізованого матеріалу забезпечений поєднанням інтертекстуального, культурно-історичного, описово-аналітичного й типологічного методів.
Висновки: у перебігу діахронічного аналізу засобів візуалізації ранньобарокової курйозної поезії в Україні установлено, що найбільше використовувалися алфавітні вірші й акровірші. Особливості будови віршового рядка молитовного вірша передбачали акцент на початку рядка (букві чи слові). Дослідився зв’язок структури цих різновидів візуальних силабічних віршів із біблійною гімнографічною поезією. На тлі розвитку освіти та книгодрукування формування барокового світовідчуття поетів було спроєктоване на світське життя, у якому використовувалася давня поетична традиція. |
|---|