Громадські санкції та покарання покритки

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Малютіна, І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207038
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Громадські санкції та покарання покритки / І. Малютіна // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 123-128. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207038
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070382025-09-30T00:08:45Z Громадські санкції та покарання покритки Малютіна, І. Етнологія 2007 Article Громадські санкції та покарання покритки / І. Малютіна // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 123-128. — Бібліогр.: 30 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207038 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Малютіна, І.
Громадські санкції та покарання покритки
Матеріали до української етнології
format Article
author Малютіна, І.
author_facet Малютіна, І.
author_sort Малютіна, І.
title Громадські санкції та покарання покритки
title_short Громадські санкції та покарання покритки
title_full Громадські санкції та покарання покритки
title_fullStr Громадські санкції та покарання покритки
title_full_unstemmed Громадські санкції та покарання покритки
title_sort громадські санкції та покарання покритки
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207038
citation_txt Громадські санкції та покарання покритки / І. Малютіна // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 123-128. — Бібліогр.: 30 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT malûtínaí gromadsʹkísankcíítapokarannâpokritki
first_indexed 2025-09-30T01:08:26Z
last_indexed 2025-10-01T01:08:46Z
_version_ 1844739756782518272
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 123 Ірина МАЛЮТІНА ГРОМАДСЬКІ САНКЦІЇ ТА ПОКАРАННЯ ПОКРИТКИ. Народна громада на основі традиційних форм співжиття суворо регламентувала всю структуру взаємин. Сільське віче забороняло по- рушникам народної моралі жити в межах грома- ди. Таких виганяли геть і позбавляли права по- вертатися до гурту. Це стосувалося й інших про- вин. В такий спосіб народне звичаєве право регу- лювало суспільну мораль, оскільки характерною рисою звичаю була його публічність. Публічність випливала з усності права, коли будь-яку юри- дичну акцію повинна була санкціонувати гро- мадськість. Особливо жорсткими були громадські санкції щодо «покриток», про що існує велика кількість свідчень. Фактів покарання спокусників наба- гато менше. Народна приказка з цього приводу каже: «На козаку нема знаку». Сучасні культу- рологи й соціологи вбачають у цьому дискримі- націю жінок у традиційному суспільстві, етно- графи ж – той самий інстинкт колективного са- мозбереження, де функція продовження та збе- реження роду і формально і фактично залежала більшою мірою від жінок, аніж чоловіків [1]. «Покритка» («скритка», «накритка») – так у на- роді називали жінку, яка втратила дівочість поза шлюбом і якій, як заміжній жінці, покривали го- лову хусткою. Обряд «покривання» мав на меті виховний та застережний ефект, спрямований на молодь, на саму покритку, оскільки осуд гро- мади випереджав можливе народження дитини. Покритка перебувала під пильною увагою своїх односельців, а це унеможливлювало здійснення більшого злочину (приховування факту наро- дження дитини, вбивство дитини). Важливою деталлю вікового та соціального ви- окремлення була намітка, якою пов’язували го- лову, що відрізняло заміжню жінку від незаміж- ніх. «Дівки» вбиралися подібно до жінок [2]. Цікаво, що наміткою на Слобожанщині цього часу, за цим же описом 1785 р., слугував «серпа- нок» – атрибут, який досить часто трапляв в опи- сах жіночих речей. Г. Калиновський, описуючи обряд весілля в «Малой России» та Слобожан- щині 70-х рр. XVIII ст., відзначив, що «кібалку», намітку, «чепец» на молоду надягаю: після пер- шої шлюбної ночі; до цього вона має лише стріч- ки та заплетені коси [3]. Намітка, хустка, пов’язана голова – символ за- міжньої жінки. Збиття цієї намітки, хустки чи очіпка – тяжка образа. Ганна Башкатова скаржи- лася на регістратора Максима Васильєва (1790 р. Богодухівська округа), що той «ударшть меня по лЬвомь плечЬ такь силно, что... потомь сбить сь моей голови весь уборь сь платкомь чемь причи- нить мне обиду безчестье и увечье» [4]. Слово «покритка», чи «накритка» стосувалося жінки, котра мала чи чекала на нешлюбну дити- ну [5]. Давні звичаєві структури мали чіткий регла- мент контролю, який здійснювала громада; її рі- шення не підлягало оскарженню, а тим паче не- виконанню. Покривання зазвичай відбувалося двома-трьо- ма поважними жінками похилого віку, які при- ходили у дім до такої особи. Вони оголошували їй вину, а потім «скривали» її, як заміжню жінку. Покритка просила прощення у присутніх: «Про- стіть мене, люди добрі!» та кланялася на чотири сторони [6]. Відомі випадки, коли винувата у втраті дівочої цноти самостійно здійснювала над собою обряд. Подальше її життя було сповнене принижень та затавроване людським осудом: хлопці вимазува- ли ворота дьогтем, могли силоміць зрізати косу – ознаку дівочої гордості. Батьків дівчини висмію- вали, «що не могли вільно пройти селом». Це ча- сом змушувало їх відмовлятися від власної до- чки. На Чернігівщині був звичай, за яким батько покритки віддавав на ярмарковій площі весіль- ний посаг дочки чесним дівчатам. У Литовському Статуті із співвідношенням до звичаєвого права є артикул , де йдеться про умо- ви за яких батько може відректися від синів чи дочок. Батько може відректися від доньки, якщо вона веде розпусне життя. Як бачимо, в цьому ар- тикулі відчувається потужний морально-етич- ний струмінь, який наближає ці норми до народ- но-звичаєвих уявлень [7]. Однак слід зауважити, що в ньому більше ви- являються патріархальні устої загальнолюдсько- го, а не конкретно етнічного характеру. Народна традиція не була такою безжальною до невдяч- них дітей. Як свідчить український фольклор, на- род вважав, що Бог карає дітей за погане став- лення до батьків. Молодіжна громада, яка засуджувала «блуд» і викривала аморальну поведінку своїх членів, мо- гла влаштувати «весілля», тобто його імітацію, дівчині запідозреній у нестатечній поведінці. У її присутності співалися сороміцькі пісні, роби- ли з коров’яку весільне «гільце», яке обвішували ганчір’ям. Інколи брали попід руки матір і донь- ку і вели їх селом, примушуючи бити поклони на кожному кроці, у їхньому дворі влаштовува- ли танці з музикою, хату обкидали нечистотами, розбивали піч [8]. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 124 Покритка втрачала право відвідувати місця молодіжного дозвілля, смиренно мала терпіти докори на свою адресу. Безчестя для української дівчини – гірше смер- ті, життя після ганьби застигало, зупинялось. Проте «вагітна жінка користується в народі по- вагою, що змішана з релігійним острахом» [9]. Відтак, існували звичаї захисту прав дівчини, яку ошукав парубок, відмовившись від одружен- ня. Якщо вона була вагітною, то могла прийти в дім парубка «на піч», просячи таким чином за- хисту своїх прав у домашньої берегині – печі. Тоді сім’я хлопця не могла її вигнати і мусила по- годитися на шлюб [10]. Близьким за змістом був звичай «на піч», по- ширений у давніші часи на Наддністрянщині. За- вагітніла дівчина непомітно пробиралася до осе- лі свого спокусника, влазила на піч і перебувала там доти, поки не народить дитини (за традиці- єю, її не могли ні вигнати, ні якось скривдити). Після цього вона ставала повноправною дружи- ною свого обранця [11]. Траплялися випадки, коли дівчина зазнавала насильства. Ці випадки не залишались поза ува- гою громади. Навіть у книзі «Зерцалъ Саксоно- въ» читаємо: «Панна іли невъста егда би с рос- пущеними власи прійшла до уряду, скаржачи на кого о гвалтъ себъ учиненномъ , обовязуясь того довесть свъ детелми, кои крики ей слихали» [12]. Цікавим є і оцінювання вбрання жіноцтва щодо проблеми випадків зґвалтування і втра- ти цноти. Наприклад, дружина реєстратора Іва- на Сильченка 1788 р., що побилася з поміщиком Миколою Дукою, вибігла з хати в самій «спо- дницЬ», «а вь рубахи вороть разорванной до са- мого поясу» підкреслюючи напевне наругу над собою [13]. Оглядаючи скаржницю щодо зґвалтування, господарка квартири, де та мешкала, Параскева Білозор у тому ж Богодухові 1793 р. веліла ски- нути зґвалтованій запаску і оглянула сорочку на предмет виявлення там слідів втрати цноти (растлЬнія дЬвства) [14]. У славнозвісній пам’ятці «Права, по котрым судится малороссийский народ» читаємо у 12 ар- тикулі: «О насиліи дівици или жени Казнь насилнику и поморникам его. О насиловаиной нечестного состоянія жениі. Ежели на крикь насилованой люде не прибудуть. О сумнитєльствахь в насиліи. О насилованной в бєзлюдномь місті. Кто би дівицу, вдову или жену мужнюю чест- ную какова-нибудь званія знасилничаль и оно- му насилнику в безчиніи его каким то-нибудь же образомь совітомь или діломь кто другій по- мощєствоваль, а тая дівица, вдова или жєна в насиліи томь кричала и на тогь би крикь збіжа- лись люде пред которими би насилованая наси- ліл своего знаки обявила и послі позвавь оного насилника и помощииковь его в суді, того жь на- силія вышєпоказанными свідитєлми доказала к тому жь и присягою своєю и свідетелей ежели бы насилникь и помощники в томь сами не повини- лись тоє подтвєрдила, то таковаго насилника и помощииковь его смертїю казнить, награжденіе же за безчесті по званїю насиловаиной изь имі- ній его ж насилника и помощниковь его іметь бить уплачено. Таким і, же образомь судить насилника за на- силіе насиловаиной, хотя іі нечестного состоянія жени, єсли би в томь случаи били достовірниє свідители и знаки насилія явныє, знаки же и при- міти такова насилія могуть бить именно такіе, напримірь, когда бь у жєнщини или у насилника платє подрано или синіє либо кривавїє у кого бы из нихь на тілі явились знаки или за учиненымь насиліємь того жь часа прибігла бь изнасило- ванная в судь с жалобою на насилника, при чємь надлєжить в суді кріпкоє и зрілоє йміть разсмо- трєніе по єя річамь и другимь обстоятелетвамь. А буди би какая дівица вдова или замужня жена во время насилованія голосно кричала, а з людей хотя и слишащихь тоть крикь никто бь к нєй не прибіжаль или хотя бь за какимь от того жь насиловатєля воспящєнїємь и кричать нє могла, тогда она освободясь в скорости, людямь знаки насилля обявит и в суді того подлинными знаки доказивать, а свєрхь того и присягою под- твердить иметь, а по такому доказательству на- силника казнить смертїю по вишеписанному; буди же свободная насилствованная похощеть оного А ести би в такомь місті насиліе какой діви- ци, вдові или жени мужнєй сталось, гді мощно крикь людямь слишать, а она бь не чинила ника- кова препятствія, не кричала, но послі уже в нєс- коромь врємєни людямь обявила, то сєго насилїє нє вмінять и опорочєнний в такомь случаи какь за прямое насиліе наказивань бить нє іметь. Буди какой дівици, вдові или замужней жені насиліе зділаеться в полі, в лісі или другомь ка- комь уєдинєномь и безлюдном місті, то когда она о такомь насиліи обявить прежде тому кого встрічь попасть можєть и потомь скоро пришедь в домь родителямь или родствєнньїмь, либо к ближайшому городку или селу, тамошным лю- демь явку о томь же учишь и в суді при свідитє- летві тіхь же людей и показати насилствія зна- ковь, присягнеть, таковий насилникь, хотя би она, пасилованная, нє токмо чєстнал, но явно подозритєлная либо с прєлюбодіянія рождєії- ная била, смєртїю казнєнь бить иміеть. Буди же би кто, начавь какую жєнщину либо дівицу на- силовать, того бєззаконія нє совєршиль, то оно- го хотя смертїю не казнить, но жестоко по разс- мотрінїю суда на тілі наказать надлєжить» [15]. Звичай мав яскраво виражене морально-етич- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 125 не спрямування. Закон же був індиферентним до моралі. Якщо брат убивав звабника своєї сестри, то це або ж не вважалося злочином, або ж вва- жалося злочином вибачливим. За законом же він мав бути покараним за вбивство. Перед законом усі рівні: і ті, що вчинили злочин із меркантиль- них цілей, і ті, що виконували свій моральний обов’язок. Рішення громадського суду керувало- ся передусім принципом справедливості, базова- ним на народних уявленнях про «правду і крив- ду», «правду і неправду», «гріх». Закон апелював до розуму, звичай – до совісті. У народній судовій практиці використовува- лися такі народно-юридичні оціночні терміни, як «по-людськи – не по-людськи», «по-божому – не по-божому», «по правді – не по правді» тощо. Проте в народно-звичаєвій традицій норма- тивність усе-таки існувала. Щоправда, обрамле- на вона була у звичаєву форму. З іншого боку, ба- гато рис звичаєвої культури перейшло до права, хоча тут вони мали другорядний характер. Серед них можна виділити такий формальний елемент судового процесу, як складання присяги; мо- ральні причини скоєння злочину могли кваліфі- куватися як такі, що пом’якшують вирок [16]. «Чи розрізняє народ велику вину від малої, тяжкий злочин від незначного, чи він порушен- ня якої-небудь обрядовості, якого-небудь зви- чаю, якщо не з дійсності, то щонайменше в своїх віруваннях і своїх оповіданнях карає такими ж тяжкими карами, як і найбільші злочини» [17]. В народі існує зовсім інша, аніж в офіційному праві шкала цінностей. Зокрема, якщо самосуд буде вчинений за народними уявленнями про справедливість, то він не вважатиметься злочи- ном, про що свідчить величезний матеріал укра- їнської народної балади. З іншого боку, розпуста карається набагато жорстокіше, хоча, з погляду офіційного права, вона не є злочином, оскільки належить не до парафії права, а до парафії мо- ралі. О. Ф. Кістяківський, прекрасний аналітик, якраз відносив останні випадки саме до галузі звичаєвого права, виходячи при цьому з народ- них уявлень про злочин і кару. Так, він окремим розділом виділяє «Позашлюбні відносини і зло- чини проти плоті» [18]. За повір’ям, незаконнонароджені успадкову- вали від батьків аморальні риси. У збірці «Права, по которым судится малороссийский народ, зна- ходимо у 21 артикулі: «О бєнкартахь, то єсть ви- бладкахь и нєзаконнорожденныхъ. Которые діти за бенкарти разуміються, и ника- кого наслідія не получають. Бенкарти, прежде брака рождєныє, с законно спложенными от одного отца дітми, в какихь его имінїяхь могуть наслідїє получить. Бенкарти прижитые от подложниці прежде и после брака с одним мужемь спложенные, наслі- дїй не получають. Когда по матерамь наслідствують бенкарти и от кого воспитованы быть иміють. Кого бы отець за сина непризнаваль и которо- го сина ізректись можєть. Бенкартами и виблядками ті діти називають- ся и суть, кой от мужа и жены законним бракомь несочетавшхь, родяться и таковыє по родителехь и родственникахь своихь никакого насліднія не получають. Разві бы указомь государєвымъ за какую службу свою в число честныхь людей при- няти были или бы отець ихь изь собственныхь собою нажітшхь иміній что имь записаль. Да прижитіе жь блудно от безьбрачного мужа с женою бєзбрачною жь діти, хотя прямо за ви- блядковь почитаються, однако жь и таковые по матері надлєжащіє ей имения могуть наслідо- вать, ежели би матерь ихь инныхь дітей чест- ного ложа по сєбі не оставила, ибо виблядки по отцу свойствєнных не иміють, но иміють токмо по матері. Когда же бы и мати ихь иміла инныхь честного ложа дітей, тогда виблядки и по ничего не наслеідствують…, а кой изь прелюбодіянія от женатого зв. мужа или холостого, но от замужє- нєй жены спложены бывають виблядки, таковые и в матернемь иміній, за ея противо закона су- пружеского преступление ничего не наслідству- ють, хотя бь никакихь дітей честного ложа по ней не осталось» [19]. Проте діти за народним звичаєм вважалися окрасою родини. Зведення маленьких душ зі сві- ту в українському селі нещадно переслідувало- ся. У поемі Тараса Шевченка «Титарівна» розпо- відається, як «ще за Гетьманщини святої», згідно з традиціями копного суду, карали нещасну жін- ку-покритку, що наважилася згубити своє дитя: Ой узяли безталанну, Закували у кайдани, Сповідали, причащали, Батька, матір нарікали, Громадою осудили І живую положили В домовину!..й сина з нею! …Щоб навчалися дівчата, Коли не вчить батько, мати [20]. У цьому творі відповідальність за душогубство з матір’ю розділяє і позашлюбний батько дити- ни, який, власне, і скоїв злочин. Але в реально- му житті вся відповідальність і ганьба лягала на плечі жінки. В народі існували міцні традиції карного зви- чаєвого права, частина з них була запозичена і правом офіційним. Винесення вироків у кримі- нальному судочинстві також залежало від скла- ду суду, було довільним, оскільки не кожний склад злочину мав фіксовану в письмовій формі міру покарання. За законом кара на горло передбачалась: «без- чиннымъ женамъ, которые дътей своихъ или чу- жихъ умершвляютъ» [21]. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 126 До категорії вбивств усі законодавства зарахо- вували страту новонароджених дітей, за що пе- редбачалося суворе покарання, особливо для не- одружених дівчат. Якщо суд не виносив смертно- го вироку, то покарання відбувалося за звичаєм: громада збиралася у повному складі (особливо наголошувалось на присутності молодих дівчат), винну роздягали до пояса, кожен мав бити її па- лицею і гнати від центру до краю села, приказу- ючи, щоб ніколи в село не поверталася. Ніхто не мав права переховувати засуджену. Край села коси її переплітали соломою і підпалювали. Приховування факту народження неживих дітей та поховання їх без ритуалу засуджувало- ся громадою і передбачалися різні фізичні по- карання винної: «Після розкуття її з кайданів у брамі міста вибити 50 палками і відправити у село. У селі в першу середу має висповідатись, після цього на початку, в центрі та край села має отримати по 50 палок. При виконанні покарань у руках має тримати зелений сніп» [22]. У книзі «Права…» 1743 року є відповідні арти- кули за номерами 10 та 11: «О казни жєнска пола за убійство дітей, блудно прижитих. Ежели какая блудница дитя своє сама или чрєзь кого другаго умертвить. О блудници, которая дитя своє тайно погребеть. О блудници, плодь в себі живий умєртвившєй. О блудници, плодь в себі живий поврєдившєй. Когда би каковая жена замужная или вдова, либо дівка беззаконно обходясь прижила дитя, и оноє стида ради или боясь наказанія, сама или чрєзь кого другаго нарочно умертвила и на томь ділі тоть, кто по єя волі или сама она будуть по- ймани, или в томь подлиннимь явнымь доказа- тєлствомь и другими примітами по слідствїю изобличени будуть, таковие, какь сама оная жен- щина, которая умертвить плодь свой дерзнула или кому на умерщвлєнїє дала, такь и тоть чрєзь кого тое зділалось, иміють бить казнени отсічє- нїємь голови. То жь разуміть и о блуднику с та- кою блудницею дита прижившемь на которого бь впрям довелось, что оное дита погредь учи- нєнному общому сговору и согласію с нею, блуд- ницею, умерщвлено, хотя бь при томь онь и не быль, смєртной казни какь и она подлєжить. Если би которая жєна или дівка, либо вдова беззаконно прижитеє дита родивь тайно, тай- но жь и похоронила, в суді же извиняясь ска- зивала бь,что оное от нея родилось мєртвоє, то судь без подлинннхь доказатєлствь не иміеть в томь ей вірить, паче же когда явиться, что оная видя себе бить непраздную укривалася и тайно, не призвавь к себі никого, родила бь и чрезь то подала бь себе в подозрінїе в томь, что нарочно дита ради укрития своєго бєзчиния умертвить наміривала, того ради таковую подозритєлную надобно розискивать и когда повиниться в томь, что дитя свое живое умертвила, то подлежить смєртной казни по вишєписанному, буди же изь розиску в томь не повиниться таковую если бєз- мужная от смєртной казни свободивь наказать, какь блудницу, а ежели замужная – поступать какь с прєлюбодійцєю по артікуламь сея глави. Потому жь которая женщина или дівка безза- конно приживь плодь умишленно какимь-ни- будь образомь еще нєрождєнний в сєбі умерт- вить, таковая по прямимь доказатєлствамь иметь казнєна бить. А коториє женщини, не жєлая себі йміть пло- да, нарочито би какимь прєдварителннмь обра- зомь тоть плодь портали зелїємь и другими об- рази, хотя они прежде того уже иміли плодь и родили или хотя бь ещє не иміли, таковиє за по- длиннимь доказатєлствомь по разсмотрінїю и состоянїю діла иміють бить публично наказами или штрафовани» [23]. У фольклорі часто зустрічається образ мате- рі – зозулі, яка з тих чи інших причин полиша- ла власних дітей напризволяще. Таких дітей ви- ховували названі батьки. Здебільшого це були бездітні сім’ї, які прагнули мати спадкоємця і до- жити віку не на самоті. Іноді змалечку такі діти потрапляли у найми, або ж ставали поводирями сліпих кобзарів. Часто функції виховання бай- стрюків і сиріт брала на себе громада. В офіційному праві, а саме у «Правах…» де- тально і виважено були прописані покарання за покинутих дітей. В артикулі за номером 11 зна- ходимо: «О наказаній или казни блудниць, ко- торыє дітей своихь подкидивають, но нє умєрщ- вляють 1. Какому наказанїю подлежить блудница, ко- торая дитя бросаеть для соблюдения живо. 2. О блудници, которая живорожденноє дита бросила нарочно или не нарочно, для умертвія. Которая би блудница, поднесь под чїй домь или в другомь какомь жиломь місті дита своє прижи- тоє бросила на бєзопасномь от умєрщвлєния місті живое, намірєвая тімь образомь стидь толко свой укрить, послі же оноє дитя било бь кимт взято и кормлено, а по врємені на ея тое довелося бь, она блудница подлежить наказанію. Буди же би какая блудница дитину приживь, бросила оную на пус- томь какомь місті нарочно, гді би ей смерть при- ключитис могла и тая жь дитина о; домашньхь, либо от какихь звірєй снідєна или инимь какимь случаємь била умєрщвлєнна, таковая блудница по явнымь доказатєлствамь о томь ея злонамірєнном и во исполнєнїє произшєдшємь прєступлєнии и по ея жь того на себе признаній, иміеть бьть смер- тію казнена, а когда бы тая дитина жива была най- дена, тогда бросившая тако оную блудница хотя смертной казни не подлежить, однакь за самое то злонамірение удвое противь того какь бы не с на- мірєнїємь умєрщвленія бросила, наказана быть иміеть» [24]. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 127 Жінка, яка не реалізувала себе в шлюбі, по- критка – вже автоматично ставала позастатус- ною. Таких жінок не кликали у хресні матері, у коровайниці, у весільні свахи, оскільки вважало- ся, що вони своєю участю в сакральних дійствах (весілля, народження) можуть «запрограмува- ти» подібну долю дитині чи подружжю. З ними також неохоче кумилися, родичалися, вступали у майнові стосунки [25]. Іноді доля була поблажливою для покритки, вона могла створити власну родину. Існувало ба- гато регіональних різновидів звичаю жити «на віру». На Волинсько-Подільському порубіжжі такі шлюби називалися «на совість» і укладалися найчастіше з покритками – жінками, котрі мали позашлюбну дитину. Цим покритка ніби знімала з себе провину і осуд оточуючих. Якщо одружувалася покритка, то запросини відрізнялися певним, чином від звичайних. По- критка та її дружка пришпилювали барвінкові листки на намітку, що покривала голову [26]. О. Левицький розглядає унікальний випадок можливого укладання шлюбної угоди, коли ді- вчина мала право визволяти засудженого на смерть злочинця від виконання вироку, але з од- нією умовою, що злочинець повинен з нею одру- житися [27]. Прохання з боку дівчини чи вдови приймало- ся як умова негайного одруження. Знаком згоди була хустка, якою пов’язувала дівчина чи жін- ка голову або шию злочинця. Не тільки невинна («учтива») дівчина, але й покритка, навіть повія визволяла чоловіків від смертної кари. Про цей звичай свідчать і українські народні перекази [28]. Життя сімейної пари стосувалося усієї роди- ни (як з боку дружини, так і з боку чоловіка), ку- мів сусідів. Сімейний ґандж (наприклад, покрит- ка, п’яниця) автоматично понижував статус усі- єї сім’ї та роду. Таких сімей і родів цуралися, до дочок рідше засилали сватів, синам частіше від- мовляли (не «подавали рушників», «носили гар- буза») тощо. Ми можемо вбачати в цьому жорстокість, дис- кримінацію, однак варто зрозуміти, що для ма- лих соціальних організмів, якими є сільські гро- мади, найважливішою умовою виживання є стабільність. Будь-які дестабілізуючі елементи руйнували громаду як спільноту, вносячи хаос, конфліктність, психологічне напруження в жит- тя людей, агресивність, тож громада піклувала- ся про дотримання усталених звичаїв. Уявлен- ня про порядок передбачало суворе дотримання всіх норм звичаєвого права, ритуалу і народно- го етикету. Вчинки, що ігнорували котрусь із цих норм, вважалися аморальними, деструктивни- ми, тож засуджувалися громадою [29]. У своєму дослідженні О. Левицький висловив думку про моральний стан тогочасного суспіль- ства. «В суспільстві – зазначав вчений – існувало таке загальне припущення, що тільки той бай- дуже ставився до своєї честі, у кого вона була не бездоганна …Тому українські суди часто увіль- няли злочинців від смертельної кари, калічення і інших жорстоких кар, бо помилуваний все одно не залишався безкарним і до смерті мав на собі тавро безчестя, терпів обмеження в горожан- ських правах, та ще й дітям передавав цю сумну спадщину, бо Маґдебурзьке право навчало, що «соромота батьків переходить і на дітей до тре- тього коліна» [30]. Література: 1. Пономарьов А. Шлюбні звичаї // Українці. – Т. 1. – К., 1999. – С. 421. 2. Описи Харківського намісництва кінця XVIII ст. – К., 1991. – С. 65. 3. Калиновський Г. Описание свадебных украинских простонародных обрядов в Малой России и в Сло- бодской Украинской губернии також и в Великорос- сийских слободах, поселенных малороссиянами, упо- требляемых // Харьковский сборник. – Т. 2. – Х., 18- 88. – С. 171. 4. Державний Архів харківської області. – Ф. 282, оп. 2, спр. 311. 5. Державний Архів харківської області. – Ф. 22, оп. 2, спр. 429. 6. Фон-Нос. Покрытка // Киевская старина, 1882, фев- раль. – С. 428 – 429. 7. Ткач П. Історія кодифікації права України. – К., 19- 68. – С. 150. 8. Украинцы // Под редакцией Н. Полищук. – М., 2000. – С. 338. 9. Мордовцев Д. Малороссийское плем’я // Наше мину- ле. – 1992. – № 4. – С. 5. 10. Дашкевич П. Гражданский обычай – приймачества у крестьян Киевской губернии // Юридический вест- ник, 1887. – № 8. – С. 538. 11. Там само. – С. 546. 12. Матеріали до історії українського права. Права Мало- россійскіе, з книгъ Статута, Саксона і порядка выпи- санные // Ред. Н. П. Василенка. – К., 1929. – С. 68. 13. Державний архів харківської області. – Ф. 282, оп. 2, спр. 247. 14. Державний архів харківської області. – Ф. 282, оп. 2, спр. 385. 15. Права за якими судиться малоросійський народ 17- 43року // Упорядник К. А. Вислобоков. – К., 1999. – С. 40. 16. Пашук А. Суд і судочинство на лівобережній Україні в 17–18 століттях. – Л., 1967. – С. 247. 17. Кистяковский А. Программа для собирания и изуче- ния юридических обычаев и народних воззрений по уголовному праву. С предисловием о методе соби- рания материалов по обычному праву. – К., 1878. – С. 24. 18. Там само. – С. 29. 19. Права за якими судиться малоросійський народ 1743- року // Упорядник К. А. Вислобоков. – К., 1997. – С. 4- 12 . 20. Шевченко Т. Кобзар. – К., 1999. – С. 390. 21. Лаппо И. Литовский Статут 1588 года. Текст. – Т. 2. – Каунас, 1938. –С. 235. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 128 22. Гошко Ю. Звичаєве право населення українських Кар- пат та Прикарпаття 14–19 століття. – Л., 1999. – С. 1- 27. 23. Права за якими судиться малоросійський народ 1743- року // Упорядник К. А. Вислобоков. – К., 1997. – С. 3- 97. 24. Там само. – С. 400. 25. Вовк Хв. Студії з української етнології та антрополо- гії. – К., 1995. – С. 228. 26. Волошинський І. Весілє в Далешиві Городенського пов. // Матеріали до української етнології. – Л., 19- 19. – С. 34. 27. Левицкий О. Обычай помилования преступника, избранного девушкой в мужья // Киевская старина. – К., 1905. – № 1. – С. 89–97. 28. Праці комісії для виучування історії західньо-русь- кого та вкраїнського права // Ред. Н. П. Василенка. – Вип. 5. – К., 1928. – С. 592. 29. Клебановский П. Средства исправления от разв- ратной жизни в крестьянском быту Малороссии. – С. Пб., 1898. – С. 19–22. 30. Левицький О. Невінчані шлюби на Україні в XVI– XVII // Записки Українського наукового товариства в Києві. – К., 1908. – Кн. З. – С. 98–107. Ганна СОКІЛ ЕТНОГРАФІЧНІ КОМІСІЇ НТШ І ВУАН: ПАРАЛЕЛІ ДОСВІДУ В історії української народознавчої науки за майже двохсотлітній період її розвитку були значні злети, піднесення. Вони пов’язуються з діяльністю наукових осередків, які діяли в різ- них часових зрізах, в різних умовах, проте з од- наковим прагненням, єдиною метою – піднести рідну культуру на вищий щабель, поєднатися зі світовою. Серед них насамперед варто назвати Південно-Західний відділ РГТ, що діяв у 70-х ро- ках ХІХ ст. в Києві, Наукове товариство ім. Шев- ченка, активна діяльність якого розгорнулася в 90-х роках ХІХ та початку ХХ ст. у Львові та Істо- рико-філологічний відділ ВУАН у Києві, в скла- ді якого функціонувала Етнографічна комісія в 20-х роках ХХ ст. Усі ті наукові осередки діяли в умовах бездер- жавності. Тому й склалося так, що літературне Товариство ім. Т. Шевченка, яке виникло 1873 р., було відповідною реакцією-спротивом щодо за- борони розвитку всього українського після Ва- луєвського указу. Центр української культур- ної, а згодом наукової праці з Наддніпрянщини перенесено в Галичину. До того ж у цей час роз- гортається активний загальнослов’янський рух у Європі. Національне пробудження охопило Польщу, Чехію, Сербію, Хорватію. Виникає ціла низка національних академій: Югославська Ака- демія наук і мистецтв (1866), Польська Академія наук замість Краківського наукового товариства (1871), Сербська Академія на місці Сербсько- го наукового товариства, у Празі створено Чесь- ку Академію наук і мистецтв (1889). Натомість в Україні оголошено російським царем ще стро- гіший Емський указ (1876). Прямим притулком українства, стає Галичина, «тут, за словами С. Єф- ремова, змогло сховатися бідолашне українське письменство від утиску російського централіз- му» [1, 129]. Тоді й перепрофільовано літератур- не товариство на наукове, що стало консолідую- чим осередком інтелектуальних сил усієї Украї- ни. Головним завданням товариства, як свідчить Статут, було «плекати та розвивати науку в укра- їнсько-руській мові, зберігати та збирати всякі пам’ятки старинности і предмети наукові Укра- їни-Руси» [2]. За словами М. Грушевського, На- укове товариство ім. Т. Шевченка стало «неначе трампліном, з котрого українське національне життя мало піднятися на висоти повної культур- ної незалежности» [3, V]. І хоча за час свого існу- вання воно так і не одержало від австрійського уряду титулу Академії наук, за розмахом науко- вої діяльності фактично прирівнювалося цій структурі. НТШ у Львові було по суті першою неофіційною Академією наук (М. Рильський). До того ж дійсними членами НТШ обиралися вче- ні з інших країн, які мали певні заслуги в галу- зі українознавства (Ватрослав Ягич, Олександр Пипін, Альфред Єнсен, Ян Бодуен-де-Куртене, Оляф Брок, Олександр Брюкнер, Олексій Шахма- тов, Томаш Масарик, Любор Нідерле, Їржі Горак, Ченєк Зібрт, Альберт Ейнштейн та ін.), що було визнанням самого факту існування української культури європейськими діячами наук. Фольклористично-етнографічна робота зо- середилась в Етнографічній комісії НТШ, ство- реній 1898 р., першими членами якої були: Іван Франко, Володимир Гнатюк, Філарет Колес- са, Воло димир Шухевич, Осип Роздоль ський, Бо- рис Грінченко. Вона по суті стала попередницею Етнографічної комісії ВУАН (1921–1933). Мабуть, не випадково через два десятиліття, коли, наре- шті була утворена Українська Академія наук, у структурі Історико-філологічного відділу вини- кає комісія з такою ж назвою. А це свідчить, що, як і Львівська фольклористична школа, так і Ки- ївська на означення науки про народну творчість користувалися кількома термінами: етнографія, фольклор, народна творчість, усна словесність, усна література [4, [XIII]. Звичайно, паралелі можна провести не лише за номінацією комісій, а, що значно важливіше, за їх діяльністю. Виходячи зі специфіки предмета дослідження, організація наукової роботи Етнографічних ко- місій відбувалася за трьома основними напрям- ками: збирацькому, едиційному й теоретично- http://www.etnolog.org.ua