Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Пилипак, М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207041
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.) / М. Пилипак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 114-116. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207041
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070412025-09-30T00:19:19Z Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.) Пилипак, М. Етнологія 2007 Article Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.) / М. Пилипак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 114-116. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207041 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Пилипак, М.
Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
Матеріали до української етнології
format Article
author Пилипак, М.
author_facet Пилипак, М.
author_sort Пилипак, М.
title Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
title_short Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
title_full Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
title_fullStr Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
title_full_unstemmed Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.)
title_sort весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. брідок вінницької обл.)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207041
citation_txt Весільна обрядовість у її сучасних формах побутування (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.) / М. Пилипак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 114-116. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT pilipakm vesílʹnaobrâdovístʹuíísučasnihformahpobutuvannâzamateríalamisbrídokvínnicʹkoíobl
first_indexed 2025-09-30T01:30:52Z
last_indexed 2025-10-01T01:08:59Z
_version_ 1844739770828193792
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 114 ПИЛИПАК М. ВЕСІЛЬНА ОБРЯДОВІСТЬ У ЇЇ СУЧАСНИХ ФОРМАХ ПОБУТУВАННЯ (за матеріалами с. Брідок Вінницької обл.) Активізація регіональних досліджень в ет- нології передбачає вивчення етнокультурної специфіки різних етнографічних зон. У цьому зв’язку великий інтерес становить дослідження регіональної специфіки весільної обрядовості Поділля. Впродовж ХХ ст. весільна обрядовість зазнає трансформації: втрачаються складові, з’являються інновації. Соціальні перетворення, глобалізація суспільства, відбиваються на тра- диційній обрядовості, традиційному світогляді. Тому для сучасних дослідників є актуальним до- слідження стійкості та змін у різних явищах на- родної культури, і зокрема, у сфері сімейної об- рядовості. У нашій роботі, присвяченій весільній обрядовості південно-східних районів Поділля на матеріалі весілля у селі Брідок, записаному ав- тором у 2003 році [1], поставлено завдання про- стежити зміни у структурі традиційного весіл- ля, проаналізувати стійкі традиції та інноваційні тенденції. Питанням трансформації весільної обрядо- вості, зокрема, радянських часів, присвячена монографія В. К. Борисенко «Нова весільна об- рядовість в сучасному селі (На матеріалах пів- денно-східних районів України» [2], Н. Здорове- ги «Нариси народної весільної обрядовості на Україні» [3]. Зокрема, у цих працях розглядають- ся питання поєднання традиційного і нового у весільній обрядовості, впливу соціально-еконо- мічних чинників на зміни традицій. У аспекті на- шого дослідження особливий інтерес становить праця В. К. Борисенко «Весільні звичаї та обряди на Україні (Історико-етнографічне дослідження- )» [4]. На узагальненні широкого матеріалу з ве- сільної обрядовості українців автор зробила ви- сновок, що незважаючи на трансформацію, ско- рочення обрядів в кінці XIX – початку ХХ ст., структура весілля лишилась традиційною. Весільні обряди та звичаї українців дають ши- роке уявлення про етичні та естетичні погляди народу, різноманітні аспекти його життєдіяль- ності. Весільний ритуал позначений у часі дина- мікою. Нові історичні та соціальні реалії зміню- вали одяг, святкові страви. Однак все це до 30-х – 40-х років не зачіпало традиційної структури об- ряду. Найбільші зміни в цьому напрямку стали- ся у другій половині XX ст., коли відбулося руй- нування його архаїчних складових. Проте на сьо- годні весілля зазнало значних змін і разюче від- різняється від традиційного. Багато його складо- вих втратили значення або й зовсім «випали» з цілого обряду. З іншого боку, до нього прижили- ся нові, не менш цікаві звичаї. Порівняймо 40–70-і роки XX ст. та період від кінця 90-х років XX ст. до початку XXI ст. (За при- клад ми взяли ці роки тому, що інформатори до- бре пам’ятають ці часи. Особливо багато вдало- ся записати від нашої бабусі Мельник Марії Ва- силівни 1924 р. н.). В обох випадках йдеться про однаковий проміжок часу – приблизно 30 років, протягом яких весільний обряд зазнав значних змін. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 115 Весільний обряд 1940-х років тяжіє до тради- ційного. Наречені в святковому національному одязі: вишита сорочка, широка спідниця, весіль- ний пояс, вінок зі стрічками в нареченої; вишита сорочка, штани, головний убір (шапка або каш- кет, обов’язково з квіткою), весільний пояс у на- реченого. В 1970-х роках з традиційного весіль- ного одягу зберігається лише один елемент – ве- сільний пояс у нареченого, який, проте, пов’язу- ють уже не всі, оскільки він не особливо гармо- нує з костюмом. В нареченої ж – звичайна нині біла сукня з купованим вінком і серпанком. У 1940-х роках ще зберігається переважна більшість складових обряду: змовини, сватання, випікання короваю, дівич-вечір, власне весілля, понеділкування, або циганщина, та «свати». В 1- 970-х змовини зводяться до того, що в день сва- тання хтось від нареченого (як правило, сват) приходив до нареченої і повідомляв, що ввечері о такій-то порі до неї завітають свати. Нині ж не- має навіть цього. Хлопець приходив з боярами розплітати косу дівчині у неділю вранці й отри- мавши батьківське благословення, рушав до сільського клубу на урочисту реєстрацію шлюбу, лише інколи – до церкви вінчатися. Нині взагалі важко виділити якусь закономір- ність чи сталість у проведенні весільного обряду. Пов’язано це з тим, що в Брідку весілля вже кілька років справляють в обрядодій залі, тому заходячи до зали, запрошені одразу обдаровують молодих, а не при розподілі короваю. Як результат – зник цілий ряд дотепних примовок. Ще приблизно 5 років тому старший боярин підносив коровай кожному гостю, взамін той мав висловити поба- жання молодим. Наприклад: «Дарую гроші, щоб молодий і молода були хороші», «Дарую ложку, миску і лозину на колиску», або «Дарую короб- ку глини, щоб до року прийти на родини.(За- пис автора від Мельник Марії Василівни 19- 24 р. н. мешканки с Брідок). Тривалість весілля залежить від бажання і статків родин молодих, незважаючи на витрати, справлятимуть його і в молодого, і в молодої: «Весілля буває раз на віку» – сказала респондент [1]. «Трансформація весільного обряду – слушно зауважує американ- ський дослідник Вільям Нолл – почалась ще у 20– 30 роки XX ст. Збідніння села в процесі колекти- візації призвело до скорочення і, навіть до зник- нення деяких ритуалів… Особливо це торкнуло- ся весільної послідовності, яка до колективізації відзначалася ретельно розробленими ритуалами, звичаями і тривала 4–7 днів [5, 399]. У першу чер- гу, збідніння та скорочення весілля відбувало- ся через зниження добробуту селян. Розмір і рі- вень весілля вимірювався частково кількістю за- прошених людей, а це, в свою чергу, визначалося кількістю запрошених хат» [5, 400]. На інші структурні елементи сучасний весіль- ний ритуал значно скоротився. Так, «випав» об- ряд випікання короваю – коровай вже замовля- ють у пекарні. Немає понеділкування, або циган- щини, хоча це було ще в 1970-х роках. Не йдуть у вівторок найближчі родичі до сватів, а в середу не сходяться на борщ. Після сватання, ближче до весілля, моло- ді йдуть запрошувати гостей. Робили це з кала- чами, які випікали вдома. Заходили до господи, клали калач на стіл і промовляли: «Добрий день! Просили мама й тато і я вас прошу на хліб, на сіль, до мене на весілля». Нині запрошують звичайно листівкою, але промова збереглася та сама. Зміни в самих складових обряду теж помітні. Так, в 70-х роках XX ст. зафіксовано цікавий зви- чай, учасниками якого були батьки автора. Перед розписом свахи обох родин співали: Ой, ти голово, батьку наш, Вийди з книжкою протів нас, Будеш книжечку читати, Протів нашого дитяти Звичай справляти весілля для батьків, які одру- жують найменшу дитину, з вівторка перенесений на неділю після того, як покриють молоду. Але найголовніше, напевне, те, що сьогодні ве- сільний обряд уже не супроводжується тією си- лою-силенною пісень, як колись. Дотепер дійшло їх небагато – в переважній більшості ті, що співа- ють на початку та в кінці весілля: «Ой в городі зі- лля, починається весілля...», «Зробили ми діло...» Як наречений іде до дівчини, співають: Срібнеє зеренце В стіну б’є, А зять до тещі В гості йде. Не до тої тещі гордої, Як до тої Галі молодої!.. Коли розплітають молоду: Дай, матінко, масла, Бо я тобі коровицю пасла. Русу-косу помастити, Віночок примостити. Декілька пісень ще співають, як ідуть з церк- ви, і потім здебільшого вони звучать уже ввечері, коли покривають молоду. Власне покриваючи, приспівують: Я ж тебе, сестрице (братику), покриваю Щастям-здоров’ям наділяю, Щоб ти була (був) здорова (здоровий), як вода, Щоб ти була (був) багата (багатий),як зем- ля, Щоб ти була (був) весела (веселий), як весна. І вже коли покрили, співають: Зробили ми діло, Аж нам чоло впріло: З хліба – півхліба, Із Івана – діда. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 116 Зробили ми діло, Аж нам чоло впріло: З хліба – паляницю, Із Галі – молодицю. Сучасний весільний обряд у селі Брідок на Ві- нниччині зазнав значних змін в порівнянні із традиційним. До 40-х років XX ст. ритуальна композиція весілля села Брідок складалась у на- ступну схему: «запити», – «сватання» – «заручи- ни», – «оглядини» – «запросини» – «коровай» – «гільце» – «викуп молодої» – «зустріч зятя» – «вінчання» – «обід у молодого» – «обід у моло- дої» – «покривання» – «виїзд до свекрухи» – «скриня» – «розвішування приданого». Вивчен- ня весільної обрядовості показало: традиційна структура весілля зберігалась до 30-х – 40-х ро- ків XX ст.; окремі зміни відбувалися з 40-х – до кінця 80-х років (злиття змовин із сватанням; зникнення обрядів понеділкування або «циган- щини», змовин); з 90-х років відбулося помітне скорочення структурно-функціональних ком- понентів у весільній обрядовості (напр., сватан- ня, обдаровування молодих при розподілі коро- ваю), з поч. XXI ст. – перенесення весілля батьків з вівторка на неділю, зміна атрибутики – заміна калача на листівку при запросинах тощо; окре- мі частини обрядів зараз вважаються необов’яз- ковими, а інколи виконуються більше як розва- ги. У сучасній весільній обрядовості до сьогодні збережені найважливіші атрибути шлюбно-пра- вової санкції: весільне дерево-гільце, коровай, кожух, хліб, калачі. До 70-х р. XX ст. у весільному ритуалі села, під час обрядових дій, пов’язаних із символічним доланням перешкод, неодмін- но функціонували предмети хатнього просто- ру – поріг, покуть, стіл. До сьогодні використову- ються на весіллі ритуальні предмети, що викону- ють ізолюючу та маркувальну функції: рушники, хустка (в обрядодіях ведення молодого та моло- дої, пов’язування сватів та боярина). Вивчення трансформації весільної обрядовос- ті як частини народної культури дозволить про- никнути у духовну спадщину минулого, світо- гляд наших пращурів, які надавали весільному обрядові глибокого символічного значення, щоб захистити майбутнє своїх нащадків. 1 Запис автора від Мельник Марії Василівни 1924 р. н. мешканки с. Брідок (12.03.2003 р.). 2 Там само. 3 Там само. 4 Запис автора від Кравець Катерини Ананіївни 1936 р.н. мешканки с. Брідок (15.03.2003 р.). 5 Запис автора від Мельник Галини Іванівни 1938 р.н. мешканки с. Брідок (16.03.2003 р.). 6 Там само. 7 Там само. Література: 1. Експедиційні записи М. Пилипака від Мельник М., Кравець К., Мельник Г., – жителів с. Брідок Теплиць- кого району, Вінницької області. – 2003., 2006. 2. Борисенко В. «Нова весільна обрядовість в сучасному селі (На матеріалах південно-східних районів Украї- ни)». – К., 1979. – С. 180. 3. Здоровега Н. «Нариси народної весільної обрядовості на Україні». – К., 1974. – С. 256. 4. Борисенко В. «Весільні звичаї та обряди на Україні». – К., 1988. – С. 190. 5. Нолл В. Трансформація громадянського суспіль- ства. Усна історія селянської культури 1920–30 років. Центр досліджень усної історії та культури. Родовід. – К., 1999. – С. 600. http://www.etnolog.org.ua