Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)

Стаття присвячена ритуальним аспектам особистих святкувань в традиційній та сучасній практиці, їх трансформації та етнокультурній варіативності.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Петрова, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207042
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини) / О. Петрова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 109-114. — Бібліогр.: 28 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207042
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070422025-09-30T00:15:14Z Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини) Петрова, О. Етнологія Стаття присвячена ритуальним аспектам особистих святкувань в традиційній та сучасній практиці, їх трансформації та етнокультурній варіативності. 2007 Article Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини) / О. Петрова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 109-114. — Бібліогр.: 28 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207042 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Петрова, О.
Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
Матеріали до української етнології
description Стаття присвячена ритуальним аспектам особистих святкувань в традиційній та сучасній практиці, їх трансформації та етнокультурній варіативності.
format Article
author Петрова, О.
author_facet Петрова, О.
author_sort Петрова, О.
title Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
title_short Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
title_full Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
title_fullStr Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
title_full_unstemmed Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини)
title_sort між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами одещини)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207042
citation_txt Між традиційністю та модерністю: ритуальні аспекти дня народження (за матеріалами Одещини) / О. Петрова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 109-114. — Бібліогр.: 28 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT petrovao mížtradicíjnístûtamodernístûritualʹníaspektidnânarodžennâzamateríalamiodeŝini
first_indexed 2025-09-30T01:08:40Z
last_indexed 2025-10-01T01:09:03Z
_version_ 1844739774429003776
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 109 ПЕТРОВА О. (Одеса) МІЖ ТРАДИЦІЙНІСТЮ ТА МОДЕРНІСТЮ: РИТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ДНЯ НАРОДЖЕННЯ (за матеріалами Одещини) Святкування дня народження – унікальний складний соціокультурний феномен, цікавою особливістю якого є паралельне побутування декількох форм його вираження. Найбільш ар- хаїчними за своїм змістом та формою є розпо- всюджені, насамперед в сільській місцевості, так звані «іменні свята». У міському середовищі пе- реважає сучасний варіант цього свята – день на- родження. Відсутність ряду істотних моментів надає йому нового змісту. Доцільно розглянути традицію відзначати осо- бисті свята в контексті обрядів, що маркують вузлові моменти життєвого шляху людини. А то- му є сенс почати від моменту народження. Особливий статус новонародженого виявля- ється в тому, що протягом певного терміну (до хрещення або впродовж першого року) він ніби не існує, не наділений атрибутами, обов’язкови- ми для кожної людини. Традиційний механізм «культурного будівництва» особи включав ба- гато ініціаційних актів. Деякі з них продовжують своє існування і дотепер, у них протягом довго- го часу зберігається ряд пережитків, забобонів, охоронних обрядодій, відчувається вплив релі- гійного обряду. Відзначимо найбільш суттєві моменти почат- кового етапу ритуального сценарію життя, до- сить поширені в сучасному світі. Перш за все, це обряди ім’янаречення, хрестин та святкування першого року життя дитини. Стратегія дій у за- значених ритуалах полягає в прагненні включи- ти дитину в світ людей, наділити її культурними властивостями та ознаками. Одержання імені є найбільш важливим меха- нізмом включення новонародженого в соціум. Досі в українському середовищі існує звичай на- зивати дитину до хрестин «лялькою» і лише по- вертаючись із церкви хрещені батьки, передаючи через поріг дитину, оголошують: «Ляльку взяли, Наталю привезли» [7]. Аналогічний звичай зу- стрічаємо і серед болгарського населення Бесса- рабії – «Взех ти гу еврейчи, даваш ти гу хрис- тиенчи» [20] «Взяли єврейчика, даємо христи- янина» (болгарські тексти даються у діалектній транскрипції). http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 110 Сталою є жива до сих пір традиція давати лю- дині в момент хрещення друге, таємне ім’я. Згід- но з польовим матеріалом, воно відоме лише його носію та дуже близькому колу родичів [3]. Перше служить для повсякденного спілкуван- ня, а друге – вживається лише у виняткових ви- падках. Така подвійність імен носить, перш за все, охоронний характер [23, 99]. Про це свідчить народне уявлення, що будь-яке замовляння має силу лише при виголошенні імені того, на кого воно спрямоване. Серед багатьох слав’янських народів продо- вжує існувати традиція обирати ім’я по святцях, тобто називати дитину ім’ям святого, день пам’я- ті якого був найближчим. У росіян-старообряд- ців Одещини зафіксовано, що хлопчиків слід на- зивати іменем святого, день святкування якого випадає після дня народження, а дівчинку – до дня народження або в день народження [19]. Інший принцип вибору імені – за померлими чи живими родичами. Останній досі застосову- ється серед болгарського населення Бессарабії. Традиційно ім’я новонародженому давала хре- щена мати за православними святцями (якщо день народження збігається з днем вшанування святого) або за іменем предка по батьківській лі- нії [14, 457]. Таким чином, вибір імені був надто обмежений традицією, в цілому, відіграючи важ- ливу регламентувальну роль у житті людини від народження до смерті. Встановлений порядок зберігається і в сучас- ному болгарському середовищі, хоча існує дово- лі багато винятків із цих правил. Часто дитину називають сучасним ім’ям, не характерним для традиційного болгарського іменника, але, доби- раючи ім’я так, щоб його перша літера збігалася з ім’ям предка чи святого, тим самим віддаючи на- лежне старій традиції і одночасно не відстаючи від моди [3]. Досі побутує думка про те, що коли дати дити- ні ім’я якоїсь видатної талановитої людини чи успішного родича, то до неї перейдуть усі якос- ті, притаманні цій людині. І навпаки, ім’я родича з нещасливою долею могло негативно вплинути на долю новонародженого [18]. Таким чином, за допомогою імені новонаро- джений включається в ту чи іншу послідовність (святих або людей) і ототожнюється з усіма ко- лишніми носіями даного імені [4, 24]. Такі святі чи предки сприймаються в народі як персоніфі- ковані заступники людей, названих на їх честь і в календарі відзначаються особливими обрядо- діями. Наступний етап – хрещення – характеризуєть- ся народно-релігійними рисами і в сучасній сві- домості залишається основним, життєво важли- вим обрядом. Слід зазначити, що ця ритуальна («перехідна») ситуація залишається актуальною не лише для новонародженого, але й для близь- ких у зв’язку з переорганізацією статусно-кому- нікативної системи [10, 172]. Найбільш показовим і насиченим традицій- ними ритуальними дійствами на сучасному ета- пі розвитку родинної обрядовості залишається перший день народження дитини (укр. – «по- стрижини», «стрижки», «застрижини»; рос. – «постриги», «именины»; болг. – «гудина», «име- нинка»;), який обов’язково святкується як сіль- ськими мешканцями, так і міськими. Виповне- ння року дитині вважається урочистою сімей- ною подією і відзначається зі збереженням тра- диційних елементів. Запрошуються названі батьки дитини, близькі родичі та знайомі. У сім’ях, які за походженням ще тісно пов’язані з селом, відбуваються і тради- ційні «пострижини» дитини. У давнину основни- ми елементами пострижин були посадка дитини на об’єкт або поруч з об’єктом, який символізує чоловічу чи жіночу сферу життєдіяльності [12, 118]. Сьогодні ця схема трансформувалася в су- часний варіант – малюка садять на стілець, ку- плений хрещеними батьками і проводиться об- ряд застрижин: дівчинку стриже хрещена мати, а хлопчика – батько. За християнським обрядом хрещені спочатку вистригають копну волосся хрест навхрест (на чолі, потилиці та над скроня- ми), а потім перший раз стрижуть повністю. Дій- ство супроводжується замовляннями, формула- ми-побажаннями здоров’я, росту, багатства [3]. Досі зберігається табу на викидання першого стриженого дитячого волосся. Як правило, його зберігають, а потім показують вже дорослим ді- тям. У болгарських селах Бессарабії ще фіксу- ються більш архаїчні варіанти. Наприклад, в с. Нагорне Ренійського р-ну при стрижці мати ди- тини стоїть поряд і тримає в руках свічку. Стри- жене волосся вона змішує з воском і кладе на- верх дверної коробки з такими словами: «Дай Бог дэ пураеш висок, кэкту айта вратата» [- 20] («Дай Бог, щоб був на зріст, як ці двері»). Модифікованим відголоском ритуалів, направ- лених на отримання долі, виступає поширений у сучасній культурі варіант ворожіння, який здій- снюється в процесі обрядової стрижки. Перед дитиною розкладаються предмети, які символі- зують ту чи іншу сферу діяльності, і дають дити- ні право вибору. Вважається: до якого предмета торкнеться дитина, такими властивостями вона буде наділена в дорослому віці. Найчастіше кла- дуть гроші, які символізують достаток, книжки або ручки – знак розуму, освіченості, іноді став- лять стакан, що означає в майбутньому прихиль- ність до пияцтва [26]. Безпосередній зв’язок з майбутньою долею ди- тини простежується у звичаї зберігати, крім во- лосся, пуповину новонародженого. Архаїчний за своїм змістом звичай було зафіксовано в с. Вила Вінницької області, за яким на пуповині зав’я- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 111 зують велику кількість вузлів, а потім на кожен день народження дитині дають розв’язати один такий вузол. За народними уявленнями цей ри- туал допомагав «розв’язати» розумові здібності дитини, зробити її мудрою. З останнім розв’яза- ним вузлом пуповину необхідно було спалити, так як при новому зав’язуванні вузлів людина могла померти. У зв’язку з цим навіть попіл пус- кали на вітер [9]. Взагалі народні уявлення про долю демонстру- ють її як певну частину спільного блага, яким на- діляється людина. Доречно згадати, що для всієї східнослов’янської культури характерно порів- няння долі зі шматком, який кожний отримує від спільного пирога. Цю тезу доводять і похідні від слова «доля» – «судьба», «участь», «удел» (від дієсл. «делить») [15, 374]. Отримання долі пов’язується з актом наро- дження, а також з причетністю до певного роду. Донині у деяких народів зберігається вірування в міфічних персонажів, які визначають долю но- вонароджених. Яскравим прикладом сказаного виступають болгарські урисници – три антропо- морфні істоти, які з’являються в помешканні по- роділлі у першу ніч після пологів. Зазвичай вони являються уві сні будь-якій дорослій людині, що перебуває поруч з породіллею, і сперечаються між собою: спочатку перша нарікає долю, потім друга змінює все сказане першою і лише третя, як правило, виносить остаточне рішення [28]. Аналогами болгарських «урісниць» виступають давньогрецькі «мойри», скандинавські «норни», римські «парки» та ін. [8, 482]. Отже, момент отримання долі може вважатися одним з кульмінаційних моментів у циклі обря- дів першого року життя. Попри видиму простоту свого функціонування, цей акт сповнений гли- боким міфологічним змістом. Ритуальне перетворення «новонароджений – людина» завершується святкуванням першої річниці дитини, за допомогою низки дій вона відповідає тим традиційним маркерам, які при- йняті в даній культурі. Цей перехідний момент вважається відправною ситуацією в людському житті, котра пов’язана з уявленням про вік як строк життя, впродовж якого витрачається від- ведена кожній людині життєва енергія. Відпо- відно, смерть людини є результатом виснаження життєвої сили [6, 124]. Слід відзначити, що кожний віковий період життя повторює загалом увесь життєвий шлях. Свою частку життєвих сил людина отримує при народженні, але разом з тим в наступних ритуа- лах колишня доля визнається витраченою і ви- никає необхідність в отриманні нової, тобто до- даткової, необхідної для нового етапу. Універсальним засобом та механізмом симво- лізації нового стану є ритуал. Традиційно в до- слідженнях східнослов’янської обрядовості ви- діляють три основних перехідних ритуали, які маркують початок життєвого шляху, середину (весілля) та кінець (похорон). Але насправді така схема покриває не всі значущі переходи. Доціль- но згадати про місце рекрутського обряду, який отримав на східнослов’янському ґрунті характер юнацької ініціації [4, 63]. Не менш вагомим, глибоко пронизаним тра- дицією є обряд щорічного святкування дня на- родження, в якому поєднується календарна ци- клічність часу та її зв’язок з людським віком. Про те, що ця традиція виникла досить дав- но свідчать літературні джерела XVII ст., де нео- дноразово згадується про іменні обіди з великою кількістю гостей у царів, вельмож, офіцерів на честь членів їхніх родин. Обов’язковим атрибу- том такого свята були іменинні калачі, які пекли не лише в домі, де був іменинник. Наприклад, іс- нував такий звичай, коли рідні, знайомі, сусіди посилали іменинникові величезні пироги, що теж називалися «іменинники». Всі, хто прислав пироги, ввечері приходив у гості. Існувала і про- тилежна традиція, за якою різноманітні калачі пекли в домі іменинника і ще напередодні свя- та розносили родичам та знайомим (залежно від поваги до нього, обдарований отримував пиріг з кашею, капустою, куркою, рибою), запрошуючи ввечері до столу [24, 77]. Часто святкування іменин розтягувалося на декілька днів. У перший день уся сім’я йшла до церкви на обідню, а також додатково замовляли молебень. Потім рідня ненадовго поверталася в дім іменинника, щоб поздоровити його з особис- тим святом. У другій половині дня влаштовував- ся іменинний обід [27, 149]. У зазначений період іменини членів сімей були найбільш стабільним і повторюваним сімейним святом. Іменини відзначалися кожен рік у день того святого, на честь якого була названа люди- на, а не день народження. Якщо спочатку різниця була невеликою – 7–8 днів, то згодом, коли старе правило стало застосовуватися не завжди і дити- на могла отримати за бажанням батьків будь-яке ім’я, аби воно значилося в святцях, іменини зовсім втратили зв’язок з днем народження [22, 261]. Уже в XIX ст. іменини називають «днем ангела». В середині XX ст. в середовищі мешканців міс- та, особливо в багатих сім’ях, виникає нова тра- диція святкування іменин у день народження членів сім’ї. Характерно, що вона швидко поши- рилася й на села, де не було звичаю святкувати день народження, окрім року дитині. Таким чи- ном, сьогодні можна спостерігати паралельне по- бутування двох форм цього свята: традиційної, у вигляді святкування іменних днів та сучасної – у вигляді дня народження. Щорічне святкування дня народження – зви- чайне явище в сімейному побуті сучасних грома- дян, яке виконує різні соціальні функції. У кож- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 112 ній місцевості в обряд включається щось своє, місцеве, але існує ряд знакових атрибутів, які ви- значають цілісну структуру цього свята. Першим обов’язковим атрибутом залишаєть- ся кулінарний символ [4, 123] – святковий пиріг, а частіше торт. Іменинний торт, якщо розглядати день народження з точки зору ритуалу, втілює в собі ту частку життєвої енергії, яка була витраче- на в попередній віковий період. Обряд дня наро- дження переконує у тому, що на кожному ново- му (відзначеному ритуалом) етапі життя людина наділяється новою долею. Це пов’язано з тим, що вік (життя від народження до смерті) застосову- ється для позначення не тільки всього життя, але й окремих його етапів [5, 40]. Виніс та розподіл торту між всіма присутніми гостями – кульмінаційний момент всього свята, в результаті чого не тільки головний герой ри- туалу (іменинник), але й кожний окремий член соціальної групи отримує частину спільної долі після чергового перерозподілу. Наступним знаковим елементом дня наро- дження виступає обрядова трапеза, що символі- зує цілісність сім’ї. На день народження когось із членів родини всі близькі родичі намагаються зі- братися за одним столом. Головна характеристи- ка обрядової трапези – її підкреслена надлишко- вість та різноманітність, що символізує весь світ, поєднану долю, яка призначена для розподілу між всіма учасниками ритуалу [1, 37]. Якщо розглядати день народження крізь при- зму моделі переходу, то слід зазначити, що сам іменинник виступає частково в ролі ліміналь- ної особи, а найбільш наближеним до нього ро- льовим та родовим персонажам також частково передаються його властивості. Таких осіб, що в силу родових чи рольових зв’язків гранично на- ближені до лімінальних персонажів, іноді нази- вають сублімінарними персонажами [16, 19]. Перш за все, лімінальний код виступає при розташуванні гостей за столом. У термінах, ха- рактерних для обрядів переходу, можна сказати, що гості, як правило, розміщені в порядку посла- блення міри лімінальності. Інший код базується на певному мовленнєво- му табу іменинника. Протягом усього свята іме- нинник мовчить, отримуючи поздоровлення і лише в кінці ритуалу це табу частково знімаєть- ся, коли він вимовляє слова подяки усім гостям, що прийшли його привітати. Взагалі сучасний день народження, особливо в міському середовищі, за останній час зазнав глибоких модернізаційних змін. Це пов’язано з надзвичайно суттєвою різницею у соціальному становищі сільських і міських жителів. До нових явищ слід віднести надзвичайну пишність цього свята, святкування за межами домашнього про- стору (в ресторанах, за містом), а також грошова форма подарунків. Окреме місце в сучасній свідомості посідають особливі дати, які в культурі демонструють віко- вий символізм. Кросс-культурні дослідження до- водять, що існує ряд загальнокультурних вікових стереотипів при виокремленні стадій життєвого шляху індивіда. Аналіз імперичного матеріалу розкриває ряд універсальних моментів аскрип- тивного характеру в уявленнях про ім’я як сим- вол соціально-вікового статусу, а також про кор- дони повноліття. Традиційно ім’я давалося дитині при хрещен- ні, але користуватись ним починали зазвичай із підліткового віку в формі напівімені (Дарка, Ванько). Ближче до межі повноліття з’являється право на ім’я (Іван, Одарка). Отримання по-бать- кові є важливим критерієм переходу до дорос- лості, змужніння. Цікавий звичай, який демонструє межу повно- ліття, було зафіксовано в с. Білолісся Одеської області. Традиційно на святий вечір хрещеник несе вечерю хрещеним батькам у вигляді двох калачів. По завершенні вечері хрещений батько проводить ритуал обміну калачами – один калач зі свого столу міняє на калач з торби вечірника. Після досягнення хрещеником певного віку – 16 або 18 років (зазвичай це пов’язано з закінчен- ням школи), він несе останню вечерю хрещеним батькам з подякою та подарунками. З цим візи- том вечірник залишає обидва калачі у хрещених і більше не приносить вечерю взагалі. Дуже поширеним є святкування так званих «круглих» дат, які відзначає здебільшого старше покоління. Ювілеї святкуються більш широко, запрошуються співробітники по роботі, друзі, сусіди. У трудових колективах стало традицією вітати співробітника з днем народження через телебачення, радіо, газету. Щодо сільського середовища, то тут дотепер поруч із сучасним днем народження продовжує своє існування і більш архаїчна форма цього свя- та, яке в народі має назву день Ангела. Деякі найбільш цікаві аспекти цього комплек- су ритуальних практик на сучасному етапі пере- ходу від традиції до модерності розглянемо на матеріалах балканських народів Південної Укра- їни (греки, болгари, гагаузи). Польові дослідження в місцях локального про- живання зазначених етносів доводять, що осо- бисті святкування складають одну з характер- них особливостей календарного циклу. Етно- графічний аналіз іменного циклу свят розкри- ває три основні моменти, пов’язані між собою певною закономірністю. По-перше, це елементи, пов’язані з відвідуванням церкви іменинником та його родичами; по-друге, оказіональний ети- кет як центральний момент усіх особистих свят; по-третє, приготування кулінарного атрибута у вигляді національної страви. Таким чином, поді- бні свята проходили за усталеною схемою, в якій http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 113 присутнє архаїчне інваріантне ядро: молитва, жертвоприношення та спільна трапеза. Релігійну сторону обрядовості таких свят скла- дає обов’язкове відвідування іменинником та його родиною церкви. До храму слід принести щось із продуктів харчування (хліб, вино, калач, солодощі) [17], а також речі особистого та до- машнього вжитку – хустку, рушник, відріз по- лотна, гроші [25]. Після освячування харчі роз- даються парафіянам, а речі складаються біля образу святого, що розцінюється як символічна форма жертвоприношення за здоров’я іменин- ника. Біля ікони святого також запалюється свіч- ка і читається молитва з проханням про особис- ту долю іменинника. У межах домашнього простору святкування іменин розпочинається з прийому гостей. Се- ред болгар Бессарабії було зафіксовано звичай, за яким кожен гість намагався прийти першим, оскільки він мав право здійснити ритуал обря- дового умивання і отримати за це подарунок. Ін- форманти згадують, що в давнину збиралася мо- лодь однієї махали (квартал села) і опівночі об- ходила усіх іменинників, які проживали поблизу. Перший гість приносив із собою глечик з водою і поливав на руки імениннику, якою той симво- лічно мив обличчя [21]. Перший гість також на- магався потягнути іменинника за вуха («за здра- ве»). Якщо той був худорлявий, то тягнули в боки, щоб повнішав, а якщо був низьким на зріст, то тягнули наверх, щоб виріс високим [2]. У ролі подарунків на іменинні свята зазвичай виступали елементи одягу – сорочки, рушни- ки, хустки, носки, капці, а також приносили ка- лач, солодощі, спиртні напої. Виразний спосіб вручення подарунків зафіксовано в болгаро-га- гаузьких селах – подарунок-річ імениннику да- вали не в руки, а клали на плече. Якщо дарували гроші, то вкладали в руку імениннику в момент рукостискання [13]. Іменинні свята обов’язково супроводжували- ся жертвоприношенням на ім’я святого та при- готуванням обрядової страви – курбана, який повинен був готувати сам іменинник. У деяких гагаузьких селах фіксувалися випадки, коли лю- дина виявляла бажання віддати тварину (півень, баран) живою за своє здоров’я. У таких випадках її намагалися подарувати маленькій дитині, ко- тра носила ім’я іменинника [11]. Виразна основа архетипу жертвоприношення не тільки стала головним змістом для іменинних дат, але й визначила категорію свята загалом. Дуже часто у бессарабських болгар старшого по- коління поняття «править курбан» і «празд- ник» виступають у розмові в якості синонімів. Інші балканські народи Південної України ана- логічно сприймають курбан у якості головно- го атрибута святкування. Показово, що саме цей елемент увійшов у практику відзначання сіль- ських храмів (Собор, Панаир, Храм, Сбор та ін.) Отже, традиція святкування іменинних свят є одним з унікальних явищ в календарній та сімей- ній обрядовості. Виникнувши на основі христи- янської традиції, цей обряд, попри деякі історич- ні трансформації, до теперішнього часу зберіг стійкість структури. У наш час деякі елементи цього свята поступово зникають, певним чином модифікуються, набувають ігрового розважаль- ного характеру. У переважній більшості сімей ре- лігійне значення цього ритуалу втрачено, але сам він усвідомлюється як традиційне сімейне свято, яке супроводжується загальноприйнятими тра- диційними нормами. Поряд зі святкуванням іменинних дат протягом календарного року, з 1960–1970-х рр. з’являються міські форми індивідуальних днів народження. Цей особистий компонент сучасного календар- ного циклу, безумовно можна вважати проявом модерності в культурі. З одного боку, емансипа- ція особистості призводить до зміни традиційної системи ім’янаречення. Все частіше при виборі імені користуються не традиційними нормами, а модою на нові, престижні імена. З другого боку, урбаністична культура відриває окрему людину від сімейно-родинних зв’язків. Вони все більше стають номінально-формальними. У результаті в ужиток входить інновація свят- кування не іменин, а дня народження. Якщо для народжених у 1910–1930 роках фіксується еле- ментарна відсутність знань про свою дату на- родження, то юридично-формальні зміни за ра- дянської влади разом зі зміною світосприйняття призводять до чіткого усвідомлення календарно- го розташування свого походження. Отже, див- ним чином співіснують традиційні іменні дні та особисті дні народження, утворюючи своєрідну систему подвійного обряду. 1. Алексеевский М. Застолье в обрядах и обрядовом фольклоре Русского Севера XIX–XX вв. (автореферат диссертации) – М., 2005. – С. 37. 2. Арабаджи В., 1922 р. н., болг., уродженець с. Кринич- не Ізмаїльського р-ну Одеської області. 3. Архів лабораторії кафедри археології та етнології ОНУ ім. І. І. Мечникова. 4. Байбурин А. Ритуал: между биологическим и соци- альным //Фольклор и этнографическая действитель- ность. – Л., 1992. – С. 24. 5. Байбурин А. Ритуал в системе знаковых средств культуры //Этноязыковые функции культуры. – М., 1991. – С. 40. 6. Бочаров В. Антропология возраста. – СПб., 2001. – С. 124. 7. Бойчик О., 1927 р. н., укр., уродженка с. Білолісся, Та- тарбунарського р-ну, Одеської області. 8. Веселовский А. Народные представления славян. – М., 2006. – С. 482. 9. Вихованець Н., 1987 р. н., укр., уродженка с. Вила, Ві- нницької області. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 114 10. Гаврилюк Н. Картографирование явлений духовной культуры (на материалах родильной обрядности украинцев). – К.: Наукова думка, 1981. – С. 172. 11. Карастан К., 1949 р. н., гагауз, уродженець с. Дми- трівка Болградського р-ну Одеської області. 12. Кравець О. Сімейний побут і звичаї українського на- роду. – К., 1966. – С. 118. 13. Куманова И., 1919 р. н., с. Криничне Ізмаїльського р- ну Одеської області. 14. Левицкий А. Нравы и обычаи болгар, живущих в бес- сарабских колониях // ЗООИД – 1858. – Т. IV. – С. 4- 57. 15. Левкиевская Е. Мифы русского народа. – М., 2006. – С. 374. 16. Маєрчик М. Ритуали родинного циклу крізь призму моделі переходу // Студії з Інтегральної Культуроло- гії. – Л., 1999. – С. 19. 17. Мітєва Ф., 1932 р. н., болг., уродженка с. Виноградне Болградського р-ну Одеської області. 18. Ніколова Ф., 1938 р. н., болг., уродженка с. Виноград- не Болградського р-ну Одеської області. 19. Павлова М., 1922 р. н., рос., уродженка с. Приморське, Кілійського р-ну, Одеської області. 20. Петрова М., 1930 р. н., болг., уродженка с. Нагірне, Ренійського р-ну, Одеської області. 21. Попас П., 1927 р. н., болг., уродженець с. Виноградне Болградського р-ну Одеської області. 22. Рабинович М. Очерки этнографии русского феодаль- ного города. – М., 1978. – С. 261. 23. Рейли М. Истоки жизни: русские обряды и тради- ции. – СПб., 2002. – С. 99. 24. Свята та обряди трудящих Києва. – К., 1982. – С. 77. 25. Стоянова М., 1934 р. н., болг., уродженка с. Кубей Болградського р-ну Одеської області. 26. Тодорова Т., 1970 р. н., болг., уродженка с. Криничне Ізмаїльського р-ну Одеської області. 27. Фроянов И. Престижне пиры и дарения Киевской Руси // СЭ. – 1976. – № 6. – С. 149. 28. Янєва П., 1933 р. н., болг., уродженка с. Виноградне Болградського р-ну Одеської області. Анотація: Стаття присвячена ритуальним аспектам особистих святкувань в традиційній та сучасній практиці, їх трансформації та етнокультурній варіативності. http://www.etnolog.org.ua