Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках

В статті висвітлено хід народознавчих досліджень в Кримській АРСР в 1920-х роках, діяльність Таврійського товариства історії, археології та етнографії.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Кондратюк, Г.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207050
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках / Г. Кондратюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 74-77. — Бібліогр.: 16 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207050
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070502025-09-30T00:18:06Z Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках Кондратюк, Г. Етнологія В статті висвітлено хід народознавчих досліджень в Кримській АРСР в 1920-х роках, діяльність Таврійського товариства історії, археології та етнографії. 2007 Article Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках / Г. Кондратюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 74-77. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207050 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Кондратюк, Г.
Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
Матеріали до української етнології
description В статті висвітлено хід народознавчих досліджень в Кримській АРСР в 1920-х роках, діяльність Таврійського товариства історії, археології та етнографії.
format Article
author Кондратюк, Г.
author_facet Кондратюк, Г.
author_sort Кондратюк, Г.
title Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
title_short Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
title_full Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
title_fullStr Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
title_full_unstemmed Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках
title_sort народознавчі дослідження в кримській арср у 1920-х роках
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207050
citation_txt Народознавчі дослідження в Кримській АРСР у 1920-х роках / Г. Кондратюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 74-77. — Бібліогр.: 16 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT kondratûkg narodoznavčídoslídžennâvkrimsʹkíjarsru1920hrokah
first_indexed 2025-09-30T01:09:29Z
last_indexed 2025-10-01T01:09:44Z
_version_ 1844739818091708416
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 74 Г. КОНДРАТЮК (Сімферополь) НАРОДОЗНАВЧІ ДОСЛІДЖЕННЯ В КРИМСЬКІЙ АРСР У 1920Х РОКАХ Актуальність об’єктивного аналізу націо- нальних процесів посилюється з огляду на полі- національність сучасної України. Зрозуміти за- гальний комплекс міжнаціональних проблем, які дісталися незалежній Україні від радянсько- го минулого, виробити конструктивні підходи до їх розв’язання можливо лише за умови відтво- рення реальної історії всіх етногруп республіки. У преамбулі Конституції України сказано, що на- род України становлять громадяни всіх націо- нальностей. Україна є полієтнічною державою. Згідно з результатами Всеукраїнського перепи- су 2001 року, в Україні проживають представни- ки 134 етносів. Представники національних мен- шин становлять в Україні 22,2 % загальної кіль- кості населення країни. Автономна Республіка Крим є тим регіоном України, що завжди виріз- нявся багатонаціональним складом населення, сучасні національні проблеми якого своїм корін- ням сягають доби більшовицького режиму. Згід- но з даними перепису грудня 2001 р., в автономії проживають представники 125 національнос- тей. Міжнаціональна злагода для Криму є умо- вою ефективного соціального розвитку. Одним із головних питань державного будівництва на су- часному етапі є гармонізація міжнаціональних відносин, яка втілюється, з одного боку, через залучення до української культури, оволодіння державною українською мовою всіма, хто про- живає в Україні. З другого боку, держава сприяє і створює можливості для розвитку інших наці- ональних культур: російської, білоруської, крим- ськотатарської, польської, єврейської, грецької, німецької, вірменської. Після набуття Україною незалежності ідея відродження самобутності й культури різних народів активно розвиваєть- ся. На сучасному етапі основними тенденціями в розвитку міжетнічних відносин є консоліда- ція етнічних груп, високий відсоток ідентифіка- ції представників національних меншин як гро- мадян України, формування почуття громадян- ства, подолання стереотипів негативного став- лення до представників національних меншин, подолання ксенофобії в повсякденному житті. В Україні створені необхідні умови не тільки для відродження і всебічного розвитку різних націо- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 75 нальних меншин, а й для здійснення їхніх соціа- льно-економічних, політичних і культурних зв’язків з материнськими етносами, що протидіє процесам асиміляції і денаціоналізації. Метою нашої праці є аналіз народознавчих до- сліджень у Кримській АРСР у 1920-х роках, ді- яльності наукових товариств та етнографічних експедицій на півострові. Як свідчать новітні профільні історіографічні праці, історія етнографічних досліджень наро- дів Криму продовжує залишатись недостатньо розробленою темою. У цій статті, звернувшись до архівних джерел, спираючись на опубліковані документи та результати наукових праць, спро- буємо дати системний аналіз народознавчих до- сліджень у Кримській АРСР у 1920-х роках. Перші праці про розвиток народознавчих до- сліджень з’явилися вже на рубежі 1920–193- 0-х років. Зокрема, це праця У. Боданінського [1], в якій підбито підсумки етнографічної експеди- ції 1926 р. У повоєнні часи на вивчення минулого кримськотатарського, німецького народів було накладено своєрідне табу в зв’язку з депортацією цих народів за межі Криму. Новий етап вивчен- ня історії етнографічних досліджень почався в дев’яності роки двадцятого століття. Зокрема, це праці А. Непомнящого [2]. У монографії У. Муса- євої розглянуто діяльність Таврійської спілки іс- торії, археології та етнографії (ТСІАЕ), даються нариси про діяльність відомих дослідників у га- лузі народознавства [3]. Тема історії народознав- чих досліджень у Криму в міжвоєнну добу ви- світлюється в праці І. Ачкіназі «Крымчаки. Исто- рико-етнографический очерк» [4]. Сучасний період розвитку незалежної Украї- ни характеризується інтенсивними етнографіч- ними дослідженнями народів Криму. Ця обста- вина пов’язана, по-перше, з поверненням рані- ше депортованих народів на свою Батьківщину, в Крим. По-друге, Автономна Республіка Крим є одним із найбільш поліетнічних регіонів Укра- їни. Згідно з даними перепису 2001 р., в Криму проживають представники 125 народів [5, 2]. Пізнання історії, традицій, обрядів інших наро- дів сприяє формуванню толерантності в суспіль- стві, що так важливо для розвитку країни. Тіль- ки міжнаціональна злагода є запорукою стабіль- ного соціально-економічного розвитку держави. По-третє, етнографічні дослідження зумовлені розвитком культурно-етнографічного туризму в Криму. В сучасній автономії створені етногра- фічні села, в яких реконструйовано побут різних народів півострова. Значення народознавчих досліджень можливо краще оцінити в контексті політики коренізації в УСРР та Кримській АРСР у 1920-х роках. Під час національно-визвольних змагань у роки грома- дянської війни значну політичну роль відігра- вала інтелігенція. Із встановленням радянської влади будь-яка політична діяльність була забо- ронена. Тому національна кримськотатарська інтелігенція спрямувала свою енергію в про- світницьку діяльність, зокрема роботу шкіл і ви- вчення минулого кримськотатарського народу. Народознавчі дослідження не були відірвані від суспільного життя. Вони мали не лише академіч- ний інтерес, а стали формою вияву активної гро- мадянської позиції національної кримськотатар- ської, німецької інтелігенції в радянських умовах 1920-х років. Так, у листопаді 1920 р. лідери пар- тії Міллі-Фірка звертаються до Революційного комітету з проханням про легалізацію, наголо- шуючи на своїх культурних досягненнях – ство- рення художньо-промислової школи у Бахчиса- раї, закладів для підготовки вчителів, відкриття у кожному повіті початкових шкіл для кримсько- татарських дітей, а також діяльність щодо збере- ження пам’яток старовини [6, арк. 26 зв.]. Проте в легалізації партії їм було відмовлено. Політика коренізації в Україні набула форми українізації, а в Кримській АРСР – татаризації. Кримськотатар- ська та німецька інтелігенція були інтелігенцією здебільшого в першому поколінні, вихідцями з села. А жителі сіл – це носії традиційної культу- ри, тому для інтелігенції був притаманний інтер- ес до національної культури і великий ентузіазм у народознавчих дослідженнях. Інтерес до минулого свого народу пояснюєть- ся «тюркським відродженням», ростом націо- нальної свідомості кримськотатарського народу в період громадянської війни. Політика корені- зації стимулювала інтерес до етнографічних до- сліджень, водночас розкриваючи широкі можли- вості для наукових студій. Народознавчі дослідження стимулювалися та- кож змінами в організації навчального процесу в школах. 1920-і роки стали часом широких педа- гогічних експериментів. Класно-урочну систему було оголошено надбанням «буржуазної педаго- гіки», і її змінив Даль тон-план, система проектів і метод екскурсій. У методі екскурсій краєзнав- чий компонент був визначальним. Сільські вчи- телі не лише проводили з учнями екскурсії, а й збирали етнографічний матеріал. Зокрема, така робота проводилась у німецьких школах Крим- ської АРСР. 1927 рік у житті німців Криму був відзначений важливими подіями в культурному житті. У вересні 1927 р. в Окречі відбулася Все- кримська конференція вчителів німецьких шкіл, де німецькі педагоги обговорювали питання ви- кладання рідної мови. 20 вересня в Сімферополі у педагогічному інституті відбувся виступ ленін- градського професора В. Жирмунського. Учений очолював етнографічну експедицію, що працю- вала влітку 1927 р. в німецьких колоніях Криму. У доповіді були поставлені завдання щодо орга- нізації краєзнавчої роботи в школах другого сту- пеня, створення гуртків історичного краєзнав- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 76 ства, збору етнографічного матеріалу вчителями німецьких шкіл [7, арк. 60]. Роботу з етнографіч- ного вивчення німецьких колоній узимку 1927– 28 р. продовжила ленінградська дослідниця Е. Йогансон. Етнограф побувала в колоніях Кро- ненталь, Карамін, Цареквич, Олександрівка. Було зібрано 130 народних німецьких пісень, з них 75 записано на фонограф [8, арк. 11]. Політика коренізації стимулювала національ- ну свідомість молоді, а це вступало в протиріч- чя з курсом на формування інтернаціональної спільноти. У 1920-х роках увага вчених та педа- гогів була також сконцентрована на філологіч- них дослідженнях і вивченні місцевої природи. Саме таким був характер роботи створеного в Сімферополі 1 жовтня 1925 р. Науково-дослідно- го інституту, в складі якого працювала біологіч- на, географічна та інші секції [9, 2]. Народознавчі дослідження в 1920-х роках здій- снювалися членами Таврійської спілки істо- рії, археології та етнографії (ТСІАЕ). Ця наукова установа була заснована в 1923 р. Серед її засно- вників був Арсеній Маркевич, який очолив робо- ту закладу. В статуті ТСІАЕ зазначалося, що «Тав- рійська спілка історії, археології та етнографії має на меті вивчення місцевої історії, старовини та побуту й поширення інтересу до нього серед місцевого населення. Найближча мета спілки по- лягає: а) у вивченні минулого Тавриди та Півдня Росії; б) в пошуку, обстеженні та описі письмо- вих і матеріальних пам’яток історії, старовини краю та їх збереженні та в) у вивченні особли- востей побуту народів Криму, їх культурної та національної творчості. Для досягнення зазначе- них цілей Таврійська спілка історії, археології та етнографії а) збирає засідання – публічні, в яких викладаються та обговорюються наукові допові- ді членів Товариства…б) організуються поїздки та екскурсії в різні місцевості Криму для огляду та обстеження пам’яток старовини, а також пу- блічні лекції, збирає з’їзди» [10, 16]. У 1925 р. до спілки було прийнято М. Грушевського, цим було вшановано плідну роботу українського вченого. У 1927–1931 рр. ТСІАЕ підготовлено й випущено чотири номери «Вісник ТСІАЕ», значна частина статей якою присвячена етнографії східних на- родів Криму. Інтенсивні народознавчі дослідження здійсню- вали музеї. У 1925 р. в Кримській АРСР існувало 16 музеїв. Зокрема, слід виділити Східний музей в Ялті, Бахчисарайський ханський палац та кра- єзнавчий музей у Євпаторії [11, арк. 7]. У хан- ському палаці, в Музеї кримськотатарської куль- тури працювали відділи художньо-кустарних промислів, етнографії та археології. Плідні сходознавчі дослідження здійснював Східний музей в Ялті. Науковими пріоритетами музею були «Збір, вивчення та показ матеріалів художньо-промислового виробництва і мисте- цтва південнобережних татар, а також народів Сходу, як свого часу здійснювали вплив на мис- тецтво кримських татар» [12, арк. 4 зв.]. Народо- знавчі дослідження музею концентрувалися на вивченні побуту кримських татар. Зокрема, під час етнографічних експедицій здійснювались польові нотатки, були придбані предмети мате- ріального побуту, «зібрана значна кількість ки- лимів, східної зброї та предметів побуту» [13, арк. 31]. Етнографічний музей у середині 1920-х років існував також в Євпаторії. Працівники музею здійснювали етнографічне дослідження степо- вих татар та караїмів. Річ у тім, що Євпаторія по- ряд із Сімферополем була центром життя кара- їмської громади. Згідно з переписом 1921 р. на півострові проживало 5564 караїмів [14, 10–11]. Слід зазначити, що держава з перших кро- ків встановлення радянської влади намагалася контролювати процеси, що відбувалися в культу- рі. У складі Народного комісаріату освіти (НКО) Кримської АРСР було створено спеціальний ор- ган з охорони та вивчення пам’яток культури. На початку 1921 р. почав працювати Кримський об- ласний комітет у справах музеїв і охорони пам’я- ток мистецтва, старовини, природи та народного побуту (Крим ОХРІС). У 1925 р. була проведена етнографічна екс- педиція з метою вивчення кримськотатарської культури. Польові дослідження здійснювалися на півночі, переважно в степових районах Крим- ської АРСР. Народознавчі дослідження очолив відомий кримськотатарський учений, директор Бахчисарайського музею Усеїн Боданінський. Були зібрані рукописи, предмети побуту та ви- вчалися фольклорні пам’ятки [15, арк. 14–15]. На початку 1926 р. були підведені підсумки етногра- фічної експедиції. У. Боданінський у доповіді «Ет- нографічна експедиція КримЦВК для досліджен- ня татарського народного побуту, старовини і мистецтв» проаналізував дані зібраних матеріа- лів з етнографії. У 1925–1927 рр. були проведені конференції національних меншин: болгарської, вірменської та грецької. Делегати конференцій обговорюва- ли широке коло питань, зокрема економічних перетворень за часи нової економічної політики, розподілу землі і культурних перетворень: стану освіти, використання рідної мови і народознав- чих досліджень. У травні 1930 р. відбулася I Всекримська нара- да представників національних меншин, у резо- люції якої були поставлені завдання проведення народознавчих досліджень. Наркомос Кримської АРСР підготував доповідь «До питання культур- ного будівництва серед нацмен» [16, арк. 1]. Про- те пріоритети в здійсненні політики коренізації суттєво змінилися. Замість відносної свободи для національно-культурної творчості інтеліген- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 77 ції здійснюється ідеологізація науки, досліджень у галузях суспільних наук. На початку 1930-х ро- ків народознавчі дослідження фактично припи- няються. 1. Боданинский У. Археологическое и этнографическое изучение крымских татар в Крыму. – Симферополь, 1930. 2. Непомнящий А. Очерки развития исторического кра- еведения в XIX – начале XX века. – Симферополь, 1998. 3. Мусаева У. Подвижники крымской этнографии 1921– 1941 гг.: Историограф. очерки. – Симферополь, 2004. 4. Ачкинази И. Крымчаки. Историко-этнографический очерк. – Симферополь, 2000. 5. О количестве и составе населения АРК по итогам Все- украинской переписи населения 2001 г. // Крым. газ. – 2003. – (№ 3). – 9 янв. – С. 2. 6. Державний архів Автономної Республіки Крим (ДА- АРК). – Ф. П.-1, оп. 1, спр. 285, арк. 26зв. 7. Там само. – Ф. П.-1, оп. 1, спр. 699, арк. 60. 8. Там само. – Спр. 824, арк. 11. 9. Красный Крым. – 1926. – 16 сент. 10. Филимонов С. Хранители исторической памяти. – Симферополь, 2004. 11. ДААРК. – Ф. Р.-20, оп. 3, спр. 25, арк. 7. 12. Там само. – Ф. Р.-2865, оп. 2, спр. 2, арк. 4зв. 13. Там само. – Ф. Р.-3814, оп. 1, спр. 130, арк. 31. 14. Предварительные итоги переписи в Крыму в 1921 г. – Симферополь, 1922. 15. ДААРК. – Ф. Р.-20, оп. 3, спр. 52, арк. 14–15. 16. Там само. – Ф. Р.-663, оп. 1, спр. 1112, арк. 1. Анотація. В статті висвітлено хід народознав- чих досліджень в Кримській АРСР в 1920-х ро- ках, діяльність Таврійського товариства історії, археології та етнографії. http://www.etnolog.org.ua