Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Конвай, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207051
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування) / В. Конвай // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 69-74. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207051
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070512025-09-30T00:06:44Z Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування) Конвай, В. Етнологія 2007 Article Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування) / В. Конвай // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 69-74. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207051 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Конвай, В.
Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
Матеріали до української етнології
format Article
author Конвай, В.
author_facet Конвай, В.
author_sort Конвай, В.
title Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
title_short Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
title_full Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
title_fullStr Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
title_full_unstemmed Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
title_sort трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207051
citation_txt Трансформація традиційно-культурних цінностей у сучасному учнівському середовищі (на матеріалах етносоціологічного опитування) / В. Конвай // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 69-74. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT konvajv transformacíâtradicíjnokulʹturnihcínnostejusučasnomuučnívsʹkomuseredoviŝínamateríalahetnosocíologíčnogoopituvannâ
first_indexed 2025-09-30T01:09:36Z
last_indexed 2025-10-01T01:09:50Z
_version_ 1844739824360095744
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 69 Валентина КОНВАЙ (Київ) ТРАНСФОРМАЦІЯ ТРАДИЦІЙНО КУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ У СУЧАСНОМУ УЧНІВСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ (на матеріалах етносоціологічного опитування) Проблема національної самосвідомості та етнічної належності, синхронної та діахронної трансляції традиційно культурних цінностей є актуальною в Україні в усі часи. «Як дитина пе- ретворюється у сформованого дорослого, у сво- єрідне відображення своєї країни та свого сто- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 70 ліття – ось одна з найхвилюючiших проблем, що стоять перед допитливими умами. Яким чином немовлята поступово засвоюють традиції, забо- рони, вартості дорослих і, в свою чергу, стають носіями культури народу... [4]». Головні завдання, які ставились при проведен- ні етносоціологічного опитування, проведено- го співробітниками Інституту мистецтвознав- ства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Риль- ського – вивчення етнічної самосвідомості через мову спілкування з друзями, у родинах та учбо- вих закладах; інтересів та потреб старшокласни- ків у поглибленні знань з традиційно-побутової культури українців; поширенні у побуті народ- них календарних, загальнодержавних та шкіль- них свят, традицій, звичаїв та обрядів; світогляд- ні уявлення; матеріальну культуру – житло, одяг, їжу; традиційну і професійну духовну культуру; використання елементів духовної культури у сі- мейному та шкільному побуті; знання фолькло- ру та його практичне використання; регіональні особливості побутування традиційно-культур- них цінностей. Опитування репрезентативне. Проводилось у 25 обласних, 34 районних центрах та смт, 40 се- лах, Автономній республіці Крим, згідно соціоло- гічної вибірки від кількості міських та сільських школярів, які мешкають у тій чи іншій області України. На запитання анкети відповідали 1000 старшокласників україномовних та російсько- мовних шкіл. У масив опитуваних увійшли учні 9 класів – 40.58 % , 10 класів – 45.22 % і 11 класів – 14.2 %. З них за статтю 60.14 % дівчат та 39.86 % хлопців. Різниця в опитуванні більшої кількості дівчат пояснюється їх наявністю під час опиту- вання на уроках у школі. У нашому дослідженні вивчались учні двох ві- кових категорій – підлітки та старшокласники 14–17 років, мало вивчена і найцікавіша в пла- ні аналізу процесу розвитку етнічної самосвідо- мості вікова категорія. Досліджуваний нами ві- ковий період, згідно досліджень психологів та пе- дагогів, це час коли в основних рисах інтенсивно формується самосвідомість та самооцінка особи, з’являється інтерес до самого себе, значущим є право на власну думку; відбувається громадян- ське становлення людини, її самовизначення, формування духовних якостей особистості, ста- новлення свідомого ставлення до свого етносу, його історії та культури [2]. За національним складом опитано 87.0 % укра- їнців, 10.5 % росіян та 2.5 % інших національнос- тей. Одним з найважливіших етновизначників ет- нічної самосвідомості є мова. У своїх працях «Рідне слово», «Про народність у громадському вихованні» К. Д. Ушинський називає рідну мову «матір’ю всіх мов», «природним вихователем», «великим педагогом», »цвітом духовного життя народу». Він твердить, що рідна мова відомими і ще не пізнаними шляхами найтіснішим чином пов’язана з природою, психологією, характером, способом мислення тієї нації, якій вона нале- жить [6]. Проведене дослідження передбачало з’ясування характеру мовного спілкування і мов- ної поведінки учнів, а саме: яку мову вони вва- жають для себе рідною, у яких життєвих сферах вона використовується більше, а у яких менше. Серед усіх опитаних рідною мовою українську для себе вважають – 72.61 %, російську – 26.38 % і іншу – 1.01 %. Певний вплив на визначення рід- ної мови серед старшокласників має мова викла- дання в школі. Етнічна ж самосвідомість у деякої частини старшокласників, під впливом багатьох чинників не є достатньо сформованою. Вдома спілкуються українською мовою 62.99 %, російською – 47.52 % і іншою – 0.30 %. 100 % опи- таних, що спілкуються вдома українською мовою проживають на Заході. Далі розподіл по спілку- ванню вдома українською мовою розподілився так: Правоб. Центр – 87.9 %, Пн. Схід – 84 %, Пів- день – 49 %, Донбас – 39 %, Київ – 20.4 %. Росій- ською в родинах спілкуються – 100 % в Автоном- ній республіці Крим. Цікавою на нашу думку є тенденція спілкуван- ня українською мовою в учбових закладах (Діа- грама 1). Діаграма 1. Як бачимо на діаграмі – 98.4 % в сільській міс- цевості спілкуються українською мовою, 74.5 % тих, хто проживає в смт і 84.8 % в місті. Що гово- рить про те, що українська мова більше прива- лює в учбових закладах, а ніж в родині в росій- ськомовному середовищі Півдня або Сходу. Ра- зом з тим з друзями учні найчастіше спілкують- ся російською мовою навіть тоді, коли мова ви- кладання в школах українська. Один із блоків включав питання про тради- ційні народні, загальнодержавні, професійні та шкільні свята, про обряди та їх відзначення у ро- динах та в учбових закладах та участь у них учнів, що подобається у проведенні народних свят. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 71 Стають популярнішими, в порівнянні з опиту- ваннями нами учнів у 1994 році [3], традиційні календарні свята – Різдво, Великдень та Трійця. Більш ніж на 30 % за останні роки їх стали про- водити в родинах частіше. Рейтинг найбільш по- ширених традиційних свят, які прийнято від- значати в родині вибудувався тепер таким чи- ном: Новий рік –99.7 %, Різдво – 97.0 %, Велик- день – 95.8 %, день народження – 95.0 %, Старий новий рік (Маланки, Василя) – 84.31 %, Трій- ця – 62.94 %, Водохреща (Водосвяття, Йордан) – 57.44 %. Таких, що не відзначають жодне із пере- лічених свят – 0.4 %. В роки незалежності в Україні почали прово- дити Cвяткування святого Миколая не лише в початковій школі, але і серед старшокласників. На запитання «Чи прийнято в Вашій родині да- рувати дітям подарунки на Святого Миколая ствердні відповіді дали – 82.85 %. Подарунків не отримують – 17.15 %. На запитання: «Що подобається тобі у прове- денніі народних свят?» відповіді респондентів вибудувались таким чином: весело, цікаво, різ- номанітно – 58.70 %, можливість поспілкува- тися з друзями за таких умов – 47.47 %, пізнаю щось зовсім нове для себе – 45.34 %, усвідомлен- ня того, що так святкували мої предки – 31.28 %, можливість самому брати участь у їх проведен- ні – 30.77 %. Отже, як бачимо із відповідей, на перше місце виходить розважальна функція на- родних свят, а далі комунікативна, інформативна та активізації. Багато дискусій точиться в суспільстві з при- воду того скільки ж та яких загальнодержавних свят має бути у святковому календарі держави. Відповіддю на це запитання може слугувати і відзначення цих свят у родинах. Серед загально- державних свят, які відзначають у колі сім’ї рей- тинг цих свят вибудувався таким чином: Між- народний жіночий день 8 Березня відзначають 95.20 %; День Перемоги – 69.20 %; День захис- ника Вітчизни (23 лютого) – 62.60 %; День Неза- лежності – 57.10 %; День Матері – 53.00 %; День Знань – 36.10 %; Професійні свята – 25.60 %; День Конституції – 21.90 %; Міжнародний день солідарності трудящих – 13 %. На формування етнічної самосвідомості під- літків та старшокласників мають вплив різні ін- ститути та утворення нашого суспільства: сім’я, школа, група однолітків, засоби масової інфор- мації та ін. Про народні звичаї, свята та обряди учні най- частіше дізнаються від родини – 64.8 %, потім у школі – 60.3 % Завдяки ЗМІ ( радіо, телебаченню, пресі) – 23.3 %, з наукової літератури – 23.3 %. Та- ких, що не мають достатньої інформації і це усві- домлюють – 5.5 %. Значно зросла кількість учнів, які дізнаються про народні традиції з літератури. В 1994 році [4] цей відсоток становив лише 7 % . Що свідчить, на нашу думку, про те, що значно зросла кількість спеціальної літератури з питань святково-обрядової культури та підвищився ін- терес учнів до неї. Дана інформація свідчить про вплив сім’ї у міжпоколінній трансляції духовної культури та в зростанні ролі учбових закладів в поінформованості учнів. Вплив на формування національної самосвідо- мості, традиційно-культурних цінностей учнів мають ті виховні заходи, які проводяться в уч- бових закладах. Найбільш поширеною формою в навчальних закладах є фестивалі та свята на- родної творчості. В них брали участь – 65.00 %, далі за поширенням відповідних форм рейтинг склався таким чином: свята рідної мови – 45,- 08 %, святах з побуту українців («Роде наш крас- ний», «Калинова сопілка», «Із бабусиної скринь- ки» та ін.) – 22.40 %, святах козацької слави – 17.26 %, вечорницях – 17.05 %. Сюди ж було від- несено проведення виставок народних ремесел – 24.20 %. І в інших заходах взяли участь – 12.55 %. В порівнянні з уже названим проведеним нами дослідженням значно скоротилась кількість свят рідної мови, з побуту українців, вечорниць та ви- ставок народних ремесел. Якщо ж подивитись на кількість проведення таких свят в російськомов- них школах, то кількість їх зовсім незначна. Постійні суперечки на всьому історичному шляху розвитку етнопсихології викликало ви- значення головного «вимірювача» психічної свідомості. В більшості випадків ним називав- ся релігійний фактор. Видатний вчений, осно- воположник неофрейдізму і представник «гума- ністичного» напрямку в психології – Е. Фромм рішуче оголосив релігію універсальною якістю психіки в суспільствах усіх часів і народів. Слі- дом за З. Фрейдом Е. Фромм розглядав релігійні положення, як психологічну мотивацію людської поведінки, яка укорінена в основі існування люд- ського виду, а саму релігію розумів у значенні любої системи поглядів і дій, яка служить схе- мою орієнтації і об’єктом поклоніння. Релігійна потреба, за Фроммом, – головна умова людсько- го виживання [7]. Тому, наступний блок запитань в анкеті мав на меті виявити світоглядні уявлення школярів, їх ставлення до релігії та релігійних обрядів, зна- ння старшокласниками основних церковних ри- туалів та участь у них як самих опитуваних, так і членів їх родини. Актуальним це є ще й тому, що ще донедавна офіційною державною ідеологією було проголошено атеїзм. Тепер же настав час, коли люди, в тому числі і учні можуть вільно спо- відувати будь-яку віру. Що ж ми можемо спосте- рігати зараз? На запитання «Чи ходиш ти до храму?» відпо- віді розподілились наступним чином: на великі свята – 34.94 %, інколи – 32.13 щонеділі – 12.55 %, раз на рік – 7.73 %, один раз на місяць – 7.43 %. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 72 Можна констатувати, що значно зменшилась кількість тих, хто взагалі не ходять і готові ствер- джувати «я – атеїст». Таких виявилось – 5.22 %. На поданый нижче діаграмі (Діаграма 2) бачи- мо, що в україномовних школах тих, хто ходять до храму щотижня 14,2 %, в російськомовних – 0.9 %. Тих, хто відвідує храм раз на місяць та на великі свята і із тих і інших шкіл різниця в від- сотках незначна. Отже, можемо констатувати, що старшокласники україномовних шкіл відвідують храми регулярніше. Діаграма 2. В російськомовних школах більший відсоток тих, хто ходить до храму «раз на рік» та «інколи». Тих, хто відповіли: »я – атеїст» – майже однако- ва. Разом з тим відповіді на запитання:» Чи знаєш ти церковні обряди?» виглядають так: тих хто до- бре знає – 26.64 %, трохи знають – 60.85 % і тих, хто зовсім не знає – 12.51 %. Найбільш поширеними релігійними обряда- ми, в яких старшокласники брали участь є: Бо- гослужіння –74.43 %; освячування предметів – 72.28 % ; хрестини – 64.40 %: вінчання – 52.32 %. Найосновніші християнські обряди сповідь та причастя займають п’яте місце і становлять 44.12 %. Отже до храму в більшості поки що веде споглядання, ознайомлення з релігійними зви- чаями та обрядами. Цікавими є і відповіді старшокласників на за- питання «Чи використовують у твоїй родині освячені предмети (ікони свячену воду, мак, свіч- ки) як обереги?» Бо одна справа освячувати, їх, тому, що зараз так «модно» або «так прийнято» і зовсім інша – використовувати у повсякден- ному побуті. В родинах, діти яких навчаються в україномовних школах, тих хто використовує їх як обереги –84.5 %, не використовує – 8,9 %, і не знають, чи такі дії відбуваються – 6.6 %. Знати і розуміти історію України, її народ- ну творчість, повинні не лише учні, які вчаться у фольклорних класах, а й усі, хто живе в Укра- їні, оскільки це основа основ будь-якої культур- ної людини. У праці «Серце віддаю дітям» В. Су- хомлинський розповідає про той добродійний вплив, який справило на його вихованців вико- нання українських народних пісень. Рідна пісня, визначаючи поетичне бачення навколишнього світу, допомагає виховати в дітях естетичне став- лення до природи, тонкість сприймання, емоцій- ну чуйність [5]. Крім того, пісня розкриває перед учнями рідне слово як величезне духовне ба- гатство українського народу, вона є незамінним засобом розвитку мовлення дітей, допомагає сформувати естетичний смак, виховати любов до української мови, сприяє розвиткові дитячої творчості. В нашому дослідженні було заплановано ви- вчення, як однієї із складових традиційно-по- бутової культури, знання учнями, за висловом К. В. Чистова, вторинного фольклору [8] та його використання у побуті. На запитання «Чи знаєш ти народні пісні?» відповіді такі: так – 54.55 %, трохи знаю – 41.76 %, ні – 3.69 %, 21.08 % не зна- ють, і 7.72 % не подобаються. Із них 71.20 % відпо- віли, що вони їм подобаються. В ході досліджен- ня виявлено залежність знання старшокласни- ками українських народних пісень від мови ви- кладання в школі. Яскраво про це свідчить і по- дана нами нижче Діаграма 3. Діаграма 3. В україномовних школах значно більший від- соток тих, хто їх добре знає, а в російськомов- них школах більша кількість учнів, що «трохи» їх знають. На запитання »Чи знаєш ти колядки, щедрівки, тексти для засівання?» відповіді такі: трохи зна- ють – 66.03 %, добре знають – 31.27 %, зовсім не знають – 2.70 %. Тим не менше – 62.20 % (трохи знаючи) ходили останнім часом і виконували ці традиційні обряди, 25.80 % – колись брали в них участь. І лише 12 % – ніколи такої участі не бра- ли. Один із блоків анкети складався із питань про традиційну матеріальну культуру – використан- ня у сучасному одязі елементів народного вбран- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 73 ня та орнаментів, традиційних святкових страв, прикрашання свого житла роботами народних майстрів, тощо. До використання у сучасному одязі елементів народного вбрання та традиційних орнаментів старшокласники в більшості своїй ставляться позитивно. Таких, яким подобається національ- ний одяг, але самі вони не використовують таких традицій – 40.26 %, подобається і носять такий одяг або його елементи – 25.37 %. Тих, кому важ- ко було відповісти на це запитання виявилось 28.07 %. І лише 6.30 % вважають, що це не сучас- но і не потрібно. Важливою ознакою традиційної матеріальної культури є національна кухня. Українській сис- темі харчування, як і системі харчування кожно- го етносу, притаманні своєрідні звичаї, пов’яза- ні з приготуванням повсякденних і ритуальних страв, харчові заборони, обмеження та переваги, певні стереотипи у меню повсякденних та обря- дових трапез. У нашому анкетуванні респонден- там треба було відмітити улюблені національні страви, які готують у їх родинах на свята. Найбільшою популярністю серед названих страв користуються саме страви національної кухні: вареники – 79.22 %, голубці – 73.83 % та холодець – 71.53 %. Тут можна відзначити ре- гіональні особливості приготування названих страв. Так, наприклад, для голубців Півдня Укра- їни та Закарпаття характерним є використання виноградного листя, замість капустяного. Для холодцю Заходу України більш типовим є готу- вання холодцю із сам ніжок тощо. Далі за поширенням ідуть страви національ- них кухонь інших народів. Четверте місце посі- ли російські пельмені – 70.13 %. П’яте – грузин- ські шашлики – 67.53 %. Млинці займають шос- те місце – 63.64 %. В північних регіонах України учні дописували до млинців ще й деруни. Поши- реною стравою серед опитуваних стала італій- ська піца – 58.44 %. Отже, у складовому елементі матеріальної культури – народній кулінарії – досить чітко зберігаються риси етнічної специфіки. Харак- терним є домінування страв національної кухні з регіональними особливостями їх приготуван- ня. Все ширше входять до неї і інонаціональні за- позичення. До прикрашання житла виробами народних майстрів учні ставляться позитивно 59.94 %. Тих, кому було важко відповісти на таке запитан- ня виявилось – 33.46 %. Вважають такі вироби і прикраси ознаками старовини і давно забутих, несучасних традицій – 6.60 %. Важливим компонентом у формуванні тради- ційно-культурних цінностей, національної само- свідомості має на сучасному етапі професійне мистецтво. Учням було поставлене питання: чи відвідують вони концерти найрізноманітнішого спрямування. Як виявилося з анкетування най- частіше старшокласники відвідують концерти популярної музики – 60.87 %, класичної музи- ки – 21.23 %, рок музики – 18.50 %, народної му- зики – 16.40 %. Лише 3.3 % відвідують концерти джазової музики, що, на нашу думку, відображує ще і незначну кількість таких заходів, а не лише непопулярність джазової музики. Тих, що не від- відують концерти взагалі – 24.00 %. Така кіль- кість пояснюється, на нашу думку, ще й тим, що в сільській місцевості проведення концертів зве- дено до мінімуму, а то й взагалі відсутнє. Національна самобутність народу, національні традиції та свідомість яскраво виражені в народ- них танцях. Досі етнографи не зібрали і не описа- ли на належному науковому рівні всі фольклорні танці українців, хоча такі спроби є [1]. Інтерес учнів до народних танців був сформу- льований у запитанні: «Чи хотів би ти навчити- ся танцювати народні танці?» 35.20 % відпові- ли ствердно, що хотіли б навчитися танцювати, 29.90 % – категорично відмовились, відмітивши «ні». 34.90 % ще не визначились у своїх інтересах, відмітивши «не знаю». Після цього питання наступне було сформу- льовано так, щоб визначити, що ж домінує в са- мосвідомості старшокласників: »Якщо під час дискотеки ти почуєш естрадну обробку народної пісні, то танцюєш її «по-сучасному» чи «по на- родному»? Найбільший рейтинг має відповідь «як прийдеться» – 56.35 %, що свідчить, на нашу думку, про відсутність комплексів з боку стар- шокласників. «По-сучасному» танцюватимуть 30.46 %, «по-народному» – 7.31 %. На запитання «Якби ти народився вдруге, то в якій країні ти хотів (ла) б народитись?» – по- при всі негаразди в економіці, більшість хотіли б народитись в Україні – 57.8 %. Відповіді на за- питання «чому?» вражають своєю патріотичніс- тю – «Моя Батьківщина», «Моя рідна земля», « Я тут народився (лась)», « Тут мені все зрозумі- ло», «Тут моє коріння, мої предки» і т. п. Друге місце для повторного народження хоті- ли б обрати Америку – 6.4 %, Францію – 6.3 %, Росію – 5.5 %, Великобританію –4.2 %. А далі з зовсім незначним відсотком розмістились краї- ни у такому порядку: Італія, Німеччина, Канада. На запитання «чому»? хотіли б жити в вищез- гаданих країнах відповіді такі: »значно вищий рівень життя», « можна займатись улюбленою справою», «цікава історія та традиції країни», «просто цікаво». Проведене дослідження дало можливість за- фіксувати стан та проблеми, виявити загальні тенденції у багатьох напрямах розвитку духо- вної та матеріальної культури серед учнівства на сучасному етапі. Ознайомлення з результатами дослідження керівників міністерства, педагогів, усіх, хто займається проблемами навчання та ви- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 74 ховання може зняти багато питань, які дискуту- ються в державі. На формування традиційно культурних цін- ностей, етнічної самосвідомості учнів мають вплив різні інститути та утворення нашого сус- пільства: сім’я, школа, група однолітків, засоби масової інформації. Істотну допомогу школі у формуванні етнічної самосвідомості мають за- соби масової інформації, позашкільні заклади, Інтернет, спілкування з однолітками. Важливо, щоб матеріальне благополуччя і вигода не визна- чались як головне у їх житті. Від того, наскільки змістовно багата і різноманітна ціннісна систе- ма особистості, залежить не тільки міра її участі в суспільних справах, а й те наскільки різновиди цієї системи будуть суспільно значимими. Важ- ливу роль у цьому мають відігравати традицій- но-культурні цінності. Відродження автентич- ного духу національної культури не може здій- снюватися на підставі моди на традицію, бо мода минуща та швидкоплинна. Необхідною умовою досягнення справжньої автентичності є розви- нена самосвідомість, сумлінне ставлення до сво- єї культури і своїх витоків. Потрібні вивчення традицій минулого, навчання певним способам життєдіяльності не задля поспішного запрова- дження їх у життя як безглуздого копіювання. Знання своїх та чужих традицій потрібне для відповідального зрощування сучасних ціннос- тей, ідеалів та норм життєдіяльності. Досягнен- ня справжності є процесом, що передбачає за- чаття в межах сучасної української культури но- вої, сутнісними зв’язками пов’язаної з традиці- єю, системи цінностей. Це абсолютно необхідна передумова національного прогресу. 1. Авраменко В. Українські національні танки. Музика і стрій. – Вінніпеґ, 1928; Степовий О. Українські на- родні танці. Етнографічний нарис. – Авгсбург, 1946; Верховинець В. Теорія українського народного танцю. Етнографічний нарис. – К., 1990; Гуменюк А. Народне хореографічне мистецтво України. – К., 1963; Васи- ленко К. Лексика українського народно-сценічного танцю. – К., 2000; Купленик В. Нариси до українського народного танцю. – К., 1997 та ін. 2. Бех І. Виховання особистості. – К. – Т. 1. – С. 102–109. 3. Конвай В. Народні традиції в Київській школі // Роз- будова держави 1994, № 9. – С. 54–58. 4. Мид Дж. Культура и мир детства. – М., 1988. – С. 55. 5. Сухомлинський В. Серце віддаю дітям. – Вибр. Твори у 5 т. – К., 1977. –Т. 3. – С. 95. 6. Ушинський К. Рідне слово. Педагогічні твори у 2-х т. – К, 1993. – Т. 1. – С. 124. 7. Фромм Э. Иметь или быть? – М., 1990. – С. 140–141. 8. Чистов К. Народные традиции и фольклор. – М., 1986. – С. 42. http://www.etnolog.org.ua