Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Катаока, Х.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207053
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання) / Х. Катаока // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 62-64. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207053
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070532025-09-30T00:10:57Z Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання) Катаока, Х. Етнологія 2007 Article Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання) / Х. Катаока // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 62-64. — Бібліогр.: 19 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207053 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Катаока, Х.
Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
Матеріали до української етнології
format Article
author Катаока, Х.
author_facet Катаока, Х.
author_sort Катаока, Х.
title Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
title_short Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
title_full Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
title_fullStr Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
title_full_unstemmed Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання)
title_sort вивчення фольклору та етнології в японії (до історичного та методичного питання)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207053
citation_txt Вивчення фольклору та етнології в Японії (до історичного та методичного питання) / Х. Катаока // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 62-64. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT kataokah vivčennâfolʹklorutaetnologíívâponíídoístoričnogotametodičnogopitannâ
first_indexed 2025-09-30T01:09:58Z
last_indexed 2025-10-01T01:10:01Z
_version_ 1844739835438301184
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 62 Хіросі КАТАОКА ВИВЧЕННЯ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЕТНОЛОГІЇ В ЯПОНІЇ (до історичного та методичного питання) Наукове дослідження фольклору та етнології в Японії розпочалося на початку ХХ ст. під впли- вом британської фольклористики. Тоді головним об`єктом досліджень були японські календарні свята і народне мистецтво. Як довідковий мате- ріал використовувалась праця Едварда Тейлора «Первісна культура». У 1909 році в Японії стала відомою праця «Фольклорний довідник» [1] бри- танського етнографа та фольклориста Джорджа Гомма (George L. Gommе). У таких умовах Янагі- да Куніо, у той час завідувач парламентської бі- бліотеки, а також висококваліфікований агро- ном, розпочав дослідження японського фолькло- ру, називаючи це «дослідженням рідної землі». Янагіта Куніо (1875–1962), батько японської фольклористики та етнології, у 1934 році висло- вив своє бачення того, у чому полягає відмінність між фольклористикою і етнологією в Японії [2]. За його словами, фольклористика – це наука, яка дає відповідь на питання: «Якою саме країною є Японія?» [3, 584]. Для цього фольклористи дослі- джують давній японський побут, процес станов- лення автентичної японської культури. Тобто, фольклористика, це дослідження Японії для са- мих японців. Така тенденція у дослідженнях збе- рігається і до сьогодні. Проте, коли Янагіта Куніо як представник Японії у Лізі Націй жив у Європі- (1921–1923), він мав змогу подорожувати Євро- пою. У Великобританії він зустрічався з Джейм- сом Фрезером. Янагіта Куніо був добре обізна- ним з тогочасними визначними працями з фоль- клору та етнології: «Золотою гілкою» Фрезера, «Релігією семітів» Робертсона Сміта, «Первісною http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 63 культурою» Едуарда Тейлора, «Обрядами пере- ходу» Арнольда Ван Генепа, тощо. Фольклористика і етнологія другої половини ХІХ ст. займалась виявленням базової культу- ри успадкованої з древніх часів. Вона базувалась на ідеї описаній в теорії Едварда Тайлора, яка пояснювала, що сучасна культура є залишками (surivals) давньої культури і цивілізації [4]. Про- те Янагіда, беручи за основу прагнення звичай- них людей до покращення побутових умов жит- тя, вважав, що об’єктом вивчення фольклорис- тики мають бути історичні зміни побуту народу (вертикальний вимір історичного часу), а також зв’язки з побутовою культурою даного поколін- ня (горизонтальний вимір часу і простору) [5]. Вважається, що Янагіда спробував сформувати фольклористику з різних причин: по-перше, як антитезу до уже існуючої класичної історичної науки, яка випускала історію побуту простого народу, по-друге, для розділу етнології, яка стоїть на еволюціоністичних засадах, і ендемічні народ- ні звичаї, по-третє, як протест до руху за покра- щення життя регіонів (відкидання традиційної культури), що уособлював внутрішню політику того часу [6, 582–593]. На початках японські фольклористи займалися збором, класифікацією та порівнянням зібраних з усієї Японії матеріалів, далі за допомогою порів- няльного методу, проводився опис історичних змін фактів фольклору у масштабі всієї Японії. Янагіда критикував підхід історії, яка викорис- товувала лише літературу та історичні хроніки. Він вважав, що потрібно розглядати не лише лі- тературу і історичні хроніки, але й слід звернути увагу на багату фольклорну інформацію. Потім, зібравши різноманітні фольклорні дані та по- рівнявши їх, можна з’ясувати як вони змінюва- лись у процесі історії [16]. Такі зміни Янагіда на- зивав «історією», а розділ науки, що використо- вував вищеописаний метод – фольклористико- ю [7]. Методологія, створена ним на основі праць Джорджа Гомма (George L. Gomme) ще довго була основоположною для японської фольклористи- ки [8]. Проте Ямагучі Асатаро (1891–1987) [9; 10], Вакаморі Таро (1915–1977) [11] та інші, критику- вали її за недооцінювання локальних особливос- тей фольклору. Фукуда Аджіо (1941 р. нар.) за- пропонував «принцип роздільного порівняння» вказавши, що порівняння фольклору слід про- водити не в загально японському масштабі, а в рамках сільських чи релігійних общин. Цей ме- тод сформований Фукуда під значним впливом структурно-функціональної антропології. Він розглядає фольклор у рамках сільської спільно- ти, викриває їх взаємозв’язки щоб довести, що фольклор і спільнота існують як одне ціле. Порів- нюючи підхід, що використовувався до того часу у фольклористиці і передбачав дослідження іс- торії в масштабах усього народу, та підхід Фуку- да, можна зауважити, що останній прагне більш емпірично висвітлити історію маленьких общин (сільських) [12, 35–36]. Ця методологія разом з «локальною фольклористикою», ща була запро- понована його сучасником Міята Нобору (1936– 2000), мали велике значення як новий етап після фольклористики Янагіди [13]. Ми високо оцінюємо досягнення Янагіда Ку- ніо як засновника японської фольклористики, проте слід зауважити, що через особливості його характеру і методів дослідження частина народ- ного фольклору не була розглянута (наприклад, частина фольклору, що стосується еросу). Янагі- да навмисне не брав до уваги прошарок народу без сталого місця проживання, прошарок, який не працює в рисовому сільському господарстві, дискриміновані меншини, одностатеві зв’яз- ки, фольклор, що виходив за межі Японії. Про ці категорії багато писав Міямото Цунеіті (1907– 1981) у своїх численних новаторських працях [- 14]. В сучасних історичних працях, наприклад, Аміно Йошіхіко (1928–2004) та ін., вищевказані об’єкти широко досліджуються. Перша спілка етнологів у Японії виникла у 1934 році. На противагу фольклористиці, японська ет- нологія вбачала своїм головним завданням ви- вчення національних культур інших народів. Мались на меті комплексні дослідження похо- дження та розвитку культури людства, вивчен- ня побуту та культури інших народів: політики, економіки, законів, релігії, мови тощо. За ініціативи Янагіта Куніо після Другої світо- вої війни кілька разів проводилися загальні на- укові конференції, у яких брали участь антропо- логи, фольклористи, етнологи, археологи, істори- ки, релігієзнавці . На жаль, через деякий час такі загальні наукові конференції перестали прово- дитись. Культурна антропологія у кожній країні має свої особливості розвитку. У Великобританії до- мінує соціальна антропологія, у США – комп- лексна культурна антропологія, у Японії – еко- логічна антропологія. Проте в міру пожвавлення міжнародного наукового обміну, відбуваються структурні перетворення у кожній науковій га- лузі , що призводить до поступового нівелюван- ня регіональних відмінностей у цій науці. Сучас- на японська антропологія продовжує шукати відповіді на питання про механізми пристосу- вання людини до навколишнього середовища, еволюцію людства тощо. У Токійському університеті і Університеті То- ріцу (зараз, Столичний університет Токіо) при- жилася британська традиція соціальної антро- пології. Це пов’язано з тим, що Накано Тие (19- 26 р. нар.) вивчав у Великобританії соціальну антропологію і по поверненню був запрошений викладачем у вищеназвані університети. У регіо- ні Кансай діє Інститут гуманітарних досліджень http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 64 при Кіотському університеті, провідним науков- цем якого є Умесао Тадао (1920 р. нар.), учень еколога Іманісі Кіндзі (1902–1992), під його ке- рівництвом проведено багато досліджень у різ- них районах Азії та Африки. У 1974 році у місті Осака був створений Етнологічний музей, який став дослідницькою базою для культурної ан- тропології в Японії. Антропологія у Кіотсько- му університеті, яка розвивалася під впливом еколога Іманісі Кіндзі, активно співпрацювала з приматологією, тому у його дослідженнях бра- ло участь багато науковців з технічною освітою. Така співпраця була результативною для еколо- гічного аспекту антропології: вивчалось вико- ристання навколишнього середовища, техніка, еволюція тощо. Сасакі Коумеі (1928 р. нар.), представник на- укової школи Кіотського університету, очолюва- ної Умесао Тадао, який висунув культурологіч- ну теорію лаурінових лісів (evergreen broadleaf forest // laurel forest), спеціалізовано займається дослідженнями такого типу ведення сільського господарства, коли рис засівають на попередньо випаленій ділянці лісу. Висунута ним культуро- логічна теорія, (або констатує що якісь проце- си характерні не лише для японської культури і Японії, а для всієї Євразії. Також проводяться до- слідження району Східнокитайського моря як культурного осередку, порівняльні дослідження народностей, які заселяють південний Китай і південно-східну Азію, тощо. Починаючи з 70-х років ХХ ст. у постколоніаль- них країнах, які були головним об`єктом дослі- дження культурної антропології, почався стрім- кий розвиток. В міру того, як виникали нові про- блеми у суспільстві, потроху змінювався і харак- тер етнологічних досліджень. Починаючи з 80-х років особливого значення набуває прикладна антропологія, покликана дати відповідь на со- ціальні запити, які стосуються розвитку меди- цини, енергетики, туризму, забруднення навко- лишнього середовища, тощо. Швидкий розви- ток прикладної антропології спричинив її роз- галуження. Крім того, під впливом монографії Едварда Саїда «Орієнталізм» та постмодерніст- ських течій, перед культурними антропологами постала проблема, яка стосується основ цієї на- уки: «Що значить «описувати» іншу чужу куль- туру?». Ведуться дискусії з приводу політичного аспекту антропології, її методології, ідейної бази (культурологічна відносність, соціальний струк- туралізм тощо). В сучасній культурній антропології активізу- вались дослідження у сфері туристичної антро- пології оскільки постали дилеми: розвиток ту- ризму і збереження традиційної культури; по- треба освоєння навколишнього середовища і його руйнування через розвиток туристичної галузі. Науку, що вивчає явища, які супроводжу- ють розвиток суспільства, з позиції культурної антропології називають «антропологією розви- тку» [17, 2-3]. У даній науковій сфері розрізня- ють два напрямки, що визначаються їх суспіль- ною позицією. Дослідження, які проводяться з позиції «суб’єкта розвитку»: діяльності уряду, міжнародних, громадських організацій і пов’яза- них з цим процесів, явищ, називають «приклад- ною антропологією». Через намагання викори- стати цю науку як інструмент соціального впли- ву, її ще називають «прикладною антропологією для соціального розвитку» [18, 4-7]. На противагу цьому, дослідження, нейтральні до «суб’єкта розвитку», «груп-об’єктів розвитку» та «цільових груп», які всебічно спостерігають за явищами розвитку і намагаються впроваджува- ти отримані знання, називають «прикладною ан- тропологією соціального розвитку» [19]. 1. Гомм Дж.–Л. Фольклорний довідник. – Лон- дон, 1890. 2. Куніо Я. Теоретичне поняття японського фольклору. – Токіо, 1934. 3. Енциклопедія японського фольклору / Ред. К. Янагіда. – Токіо, 1994 (І видання, 1951). 4. Tylor E. Primitive culture. – N.-Y.,1889 – Vol. I. (reprinted in 1977, N.-Y.). 5. див. Дюсюцуришоно // Японський фоль- клор – Токіо, 1969. – No. 60. 6. Енциклопедія японського фольклору / Ред. К. Янагіда. – Токіо, 1994 (І видання, 1951). 7. Куніо Я. Теоретичне поняття японського фольклору. – Токіо, 1934. 8. див. Дюсюцуришоно // Японський фоль- клор – Токіо, 1969. – No. 60. 9. Ямагучі А. Збірник праць: У 4 т. – Токіо, 1973. – Т. 1. 10. див. Ямагучі А. та теоретичне поняття япон- ського фольклору // Японський фольклор – Токіо, 1975. – No. 100. 11. див. Вакаморі Т. Теоретичне поняття япон- ського. – Toкio, 1947; Історія та фольклор. – Токіо, 1951. 12. Фукуда А. Теоретичне поняття японського. – Toкio, 1984; Теорія Янагіда Куніо та вивчення локальної фольклористики // Вивчення ло- кальної фольклористики – 1974. – No. 127; Роль методу порівняння у фольклорі // Япон- ський фольклор. – Токіо, 1974. – No. 49. 13. Міята Н. Вивчення локальної фольклорис- тики та фольклор // Щтьо. – 1967. – No. 100. 14. Міямото Ц. Збірник праць: У 48 т. – Токіо, 1983. 15. Аміно Й. Ігіьо тщ окен. – Токіо, 1986. 16. Янагіда К. Про равлик. – Токіо, 1930. 17. Сузукі М. Виклик антропології розвитку // Мін паку-цушін (інформація Музею етноло- гії). – Ocaka, 2006. – No. 112. 18. Секіне Х. Антропологічна роль у практиці розвитку // Мін паку-цушін (інформація Му- зею етнології). – Ocaka, 2006. – No. 112. 19. Для вивчення антропології розвитку / ред. Кікуті Кіоко. – Кіото, 2001. http://www.etnolog.org.ua