Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Данилюк, А.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207056
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї / А. Данилюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 49-53. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207056
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070562025-09-30T00:04:37Z Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї Данилюк, А. Етнологія 2007 Article Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї / А. Данилюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 49-53. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207056 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Данилюк, А.
Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
Матеріали до української етнології
format Article
author Данилюк, А.
author_facet Данилюк, А.
author_sort Данилюк, А.
title Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
title_short Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
title_full Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
title_fullStr Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
title_full_unstemmed Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
title_sort традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207056
citation_txt Традиційна народна архітектура і проблеми організації збереження окремих її зразків у сучасних умовах: нові ідеї / А. Данилюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 49-53. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT danilûka tradicíjnanarodnaarhítekturaíproblemiorganízacíízberežennâokremihíízrazkívusučasnihumovahnovíídeí
first_indexed 2025-09-30T01:11:15Z
last_indexed 2025-10-01T01:10:19Z
_version_ 1844739854088273920
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 49 1. 1 Боровський М. Городництво // Енциклопедія Украї- нознавства / Перевид. в Україні. – Л., 1993. – Т. 2. 2. 1 Вовк Хв. Етнографічні особливості українського на- роду // Вовк Хв. Студії з української етнографії та ан- тропології. – К., 1995. – С. 58. 3. 1 Годованська О. Трансформація традиційного горо- дництва та садівництва Опілля протягом ХХ ст. // Ет- нічна історія українців: Ювіл. зб. до 10-річчя кафедри етнології. – Л., 2006. – С. 164–170. 4. 1 Головацький Я. О народной одежде и убранстве ру- синов русских в Галичине и северо-восточной Вен- гріи. – СПб., 1877. 5. 1 Грушевський М. Нарис історії Київської землі від смерті Ярослава до кінця XІV сторіччя. – К., 1991. 6. 1 Етнографія України: Навч. посібник / Під ред. С. А. Макарчука. – Л., 1994. 7. 1 Записано зимою 2003 р. зі слів Я. І. Назар, 1928 р. н., жительки м. Пустомити Львівської обл. 8. 1 Записано зимою 2003 р. зі слів М. В. Тарнавсько- го, 1937 р. н., та М. І. Тарнавської, 1937 р. н., жителів м. Пустомит Львівської обл. 9. 1 Записано зимою 2002 р. зі слів В. М. Онуфрика, жи- теля с. Дибренів Рогатинського р-ну Івано-Франків- ської обл. 10. Записано зимою 2003 р. зі слів Я. І. Скрути, 1935 р. н., жителя с. Любешки Перемишлянського р-ну Львів- ської обл. 11. Записано восени 2005 р. зі слів М. П. Модли, 195- 8 р. н., жительки с. Бартатів Гродоцького р-ну Львів- ської обл.; записано восени 2005 року зі слів К. В. Бе- дрило, 1937 р. н., жительки с. Бартатів Гродоцького р-ну Львівської обл.; записано восени 2005 р. зі слів Й. В. Бризицького, 1936 р. н., жителя с. Підгір’я Рога- тинського р-ну Івано-Франківської обл. 12. Записано влітку 2003 р. зі слів В. І. Пришляка, 19- 30 р. н., жителя с. Стриганці Бережанського р-ну Тернопільської обл.; записано влітку 2003 р. зі слів О. Л. Жак, 1959 р. н., жительки с. Стриганці Бережан- ського р-ну Тернопільської обл.; записано восени 20- 02 р. зі слів Г. Д. Онуфрик, 1943 р. н., жительки с. Ди- бренів Рогатинського р-ну Івано-Франківської обл. 13. Описи Київського намісництва 70–80-х років XVI- II ст.: Описово-статист. джерела / Упоряд. Г. В. Боло- това та ін. – К., 1989. 14. Описи Лівобережної України кінця XVIII – початку ХІХ ст.: Описово-статист. джерела / Упоряд. Т. Б. А- наньєва, О. І. Гуржій. – К., 1997. 15. Павлюк С. Традиційне хліборобство України: агро- технічний аспект. – К., 1991; Горленко В., Бойко І., Ку- ницький О. Народна землеробська техніка українців: Історико-етнограф. монографія. – К., 1971. 16. Соколикь Й. Подорожні помічення Ополянина // Правда. Письмо наукове й литературне. – Л., 1867. – Ч. 24, 26, 27. 17. Українське народознавство. Навч. посібник / За ред. С. П. Павлюка. – К., 2004. 18. Encyklopedja Powszechna. – Warszawa, 1933. – T. 2. 19. Fischer A. Rusini. Zarys etnografji Rusi. – Lwów;Warszawa; Kraków, 1928. 20. Slownik Geograficzny Krolestwa Polskiego i innych kra- jow slowiańskich.– Warszawa, 1886. – T. 7. Архип ДАНИЛЮК ТРАДИЦІЙНА НАРОДНА АРХІТЕКТУРА І ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ ОКРЕМИХ ЇЇ ЗРАЗКІВУ СУЧАСНИХ УМОВАХ: НОВІ ІДЕЇ Народна архітектура України оригінальна за формами, розмаїта щодо типів. Вона завжди втілювала національні духовні цінності народу, який її створив. У ній відбивався ступінь розви- тку суспільства, стан будівельної техніки. Крім того, вона служила ще й важливим засобом ху- дожнього, культурного виховання людини. В Україні збереглось багато пам’яток народ- ної архітектури ХVІ–ХІХ ст., серед яких чима- ло творів світового значення. Народна культура України не виникла на голому місці. Їй передували давніші культури. На Поділлі, наприклад, у конструкціях тради- ційних будівель збереглося багато елементів, подібних до тих, які відкривали археологи, починаючи з Трипілля (ІV–ІІІ тис. до н. е.). Про майже тисячолітній досвід будівництва свідчать матеріали розкопок у Бресті, Пінську, Слуцьку, Столині, Давидгородку, а також зру- би будівель ХІІ–ХІІІ ст., що були знайдені в Києві на Подолі. Великий вплив на становлення народної архітектури, характер житлових будівель, їх розміщення мали природні умови. У кожно- му ландшафті формувалися власні моделі на- родних жител. Для спорудження їх викорис- товували матеріали, які були під руками. Тому в лісових районах віддавна зводили будівлі з дерева, у лісостепу – з глини, соломи і дерева, в степу – з глини і каменю. В Україні застосували два типи конструкції стін: зрубний (в Українському Поліссі та Кар- патах) і каркасний (у лісостеповій смузі). Конструкційною основою зрубних будівель є стіни з горизонтально викладених колод, бру- сів, півкругляків, з’єднаних на кутах зарубка- ми. Стіни каркасних будівель складаються зі стовпів (стояків, сох), які закопували в землю або вставляли в нижній зрубний вінець (під- валини). Стовпи розміщували по кутах будів- лі й проміжках стін на відстані, яка залежала від заповнювача каркасу. Щоб конструкція споруди була міцнішою, на кутах робили роз- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 50 коси. Заповнювали каркас дошками, півкру- гляками (пленицями), хмизом, очеретом, а та- кож глиносолом’яними вальками. Народну архітектуру можна поділити на житлово-господарську і церковну (церкви, дзвіниці, каплиці). Окреме місце в ній посі- дають будівлі громадського центру і вироб- ничі споруди, зокрема вітряки, водяні млини тощо. Основним типом традиційного житла всю- ди в Україні є хата. Це затишна, найчастіше білена зовні і всередині, будівля під солом’я- ним дахом. Зруб хати в лісових і гірських районах Укра- їни був відкритий. Добре підібрані й обро- блені вінці зрубу створювали чудову факту- ру стін, що створювало вагомості, взаємної пов’язаності та міцності. У лісостеповій і степовій смугах, хата, неза- лежно від матеріалу, з якого збудована (зруб- на, глиновалькована, городжена і мазана гли- ною, з каменю), завжди зовні й зсередини по- білена. Панівним типом житла в Україні вважалася хата з одним житловим приміщенням, в блоці з яким – сіни і комора. Поряд у ХІХ ст. побу- тували хати з двома житловими приміщення- ми, розділеними сіньми. У народному житлі завжди багато уваги приділяли художньому оздобленню. Вірили, що тільки розмальована хата може бути на- дійним захистом від злих сил. Вогонь і його відповідник – червоний колір, наприклад, вва- жали надійними захисниками від різних лих. Червоною смугою вище долівки обводили сті- ни. Створене таким чином замкнуте коло по- винно було боронити від нечистих сил. Незважаючи на традиційну одноманітність українського житла, кожен з регіонів України має свої особливості щодо будівництва, вико- ристання матеріалів, оздоблення приміщень тощо. Найбагатшим і з мистецького боку найціка- вішим видом народної архітектури є церковна архітектура. У 1926 р. чеський письменник та історик Флоріан Заплетал писав, що дерев’яні церкви можуть бути «славою, гордістю і ра- дістю кожного народу». Далі, спиняючись на описі церков, зазначає: «Усе це творить у де- рев’яній українській церкві атмосферу, що примушує схилитися і вклонитися глибоко- му творчому генієві простого русина (укра- їнця), який столітньою наружною працею ці- лих генерацій створив дорогоцінний, на жаль, досі непізнаний і неоціненний, скарб світової культури – дерев’яний храм». У церковній архітектурі виробився унікаль- ний у світовій практиці принцип висотного розкриття внутрішнього простору, який дав можливість створити такі величні споруди, як Миколаївська церква 1763 р. із с. Кривки (Му- зей народної архітектури та побуту у Львові), Михайлівська церква 1600 р. із с. Дорогинка, церква св. Параскеви 1742 р. із с. Зарубинці (обидві в Національному музеї народної архі- тектури та побуту України), Троїцький собор (1773–1778 рр.) у Новомосковську на Дніпро- петровщині, збудований Яковом Погребня- ком. У церковному будівництві вже на почат- ку ХVІ ст. вироблено кілька типів дерев’яних храмів. На цей час викристалізувались осно- вні прийоми будівництва традиційних і хре- щатих церков. Триверхий храм – це слава українського церковного стилю. Він є переважальним ти- пом у нашій архітектурі й виник на терито- рії України вже в ХІ ст. В Ізборнику Святос- лава 1073 р. зображено саме триверхий храм. Основним конструкційним елементом церк- ви є кліть (найпростіший зруб), перекрита рубленим верхом у формі квадрата або вось- микутника. Саме з неї розвинулись досконалі, надзвичайно різноманітні варіанти дерев’я- них храмів. У ХІ–ХІІ ст. на території Київської Русі з’явили- ся дерев’яні споруди – храми «о п’яти» і «о три- надцяти верхах». На жаль, не збереглося жодної церкви того часу, але принцип побудови багато- верхових храмів давньої Русі, зокрема Софії Ки- ївської, з високим центральним і нижчими біч- ними верхами, мабуть, виник не випадково: тут уже були глибокі традиції в народній архітекту- рі. Вивчення пропорцій ряду храмів деяких регіо- нів України дало можливість з’ясувати певні за- кономірності, що визначають естетичні засади, на основі яких творили народні майстри. Напри- клад, головні точки церков часто вписуються у рівносторонній трикутник. Якщо основою тако- го трикутника є нижня горизонталь фасаду, його вершина збігається із завершенням централь- ної бані церкви. Цікаво, що в деяких храмах усі три верхи вписуються в півколо, окреслене з цен- тру горизонталі. Це дає підстави твердити ще й про певні композиційні принципи, єдине світо- сприймання і художнє бачення українських бу- дівничих. Перед входом до церкви у старовину ніяких прибудов не було, і двері знаходилися завжди на виду. Тому на їх художнє завершення зверталась особлива увага. Двері різнилися й за формою. Іноді їх верхнє завершення було багатокутне. Чо- тирикутні двері траплялися лише як виняток. Багато уваги під час спорудження храмів при- ділялося наглавним хрестам. Усюди вони при- крашалися легким прозірчастим орнаментом, що складався із зірочок, ліній, тюльпанів. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 51 Творцями храмів були не лише майстри, а й громада, яка виявляла в цій справі велику актив- ність. Вона часто замовляла роботу і визначала тип, розміри й навіть окремі форми будови хра- мів, художнє оздоблення інтер’єру. До останньо- го в українській церкві були особливі вимоги: рівні площини стін, добре освітлені. У церковному будівництві, як і в хатньому, також виявляються регіональні особливості з певними більш або менш помітними ознаками впливу різних стилів світової архітектури. Узагалі українське дерев’яне будівництво в зведенні церков досягло вершин свого розви- тку й творчої досконалості. Воно є споконвічним надбанням генія українського народу, і як ори- гінальна галузь його творчості забезпечує йому одне з перших місць серед провідних націй світу. Крім інженерно-конструктивної й архітектур- но-мистецької цінності, важливим є зв’язок спо- руд з ландшафтним оточенням. З цього боку на- родна творчість демонструє невичерпне джерело прийомів, композиційних знахідок. Так, напри- клад, церкви завжди ставили на підвищеннях. У такий спосіб будівничі перетворювали узвиш- шя ніби на п’єдестал свого твору. Українська дерев’яна народна архітектура бага- та своїми формами, що народжувались завдяки потребам самого життя. Прекрасні архітектурні твори можна виявити і серед господарських, ви- робничих, громадських будівель. Збереження кращих надбань минувшини за- вжди було невід’ємною ознакою культурного суспільства. Відомий український письменник Василь Земляк з доброю заздрістю писав: «Мене завжди захоплювало в чехах оте рідкісне і диво- вижне уміння – берегти, охороняти своє. Думаю, що і в цьому також їхня мудрість...». І це справді мудро, бо речова і духовна спадщина предків да- вала можливість пізнавати свою історію, поети- ку праці й боротьби, спонукали і далі розвивати кращі зразки їх досягнень. У цьому виявляється спадковість культурного процесу і розвитку вза- галі. Приєднуючись до духовної спадщини пред- ків, ми стаємо зрілішими, упевненішими в собі. Цю впевненість дає відчуття могутнього куль- турного пласта, на якому ми будуємо нинішні цінності. Лише усвідомивши себе учасниками безперервності в праці багатьох поколінь, люди відчувають відповідальність за долю країни. Отже, зберігаючи цінні зразки народної ар- хітектури для нащадків, ми ніби створюємо пам’ятник дереву, глині і соломі, їх колишньому повсюдному «життю». Зводячи будівлі, народні зодчі спиралися на попередній досвід, тому ба- гато будівель минувшини цікавлять нас сьогодні саме через те, що вони є свідченням рівня техніч- ної думки народу на тому чи іншому етапі роз- витку, джерелом глибокого розуміння епохи, різ- них аспектів життя, а також естетичних смаків. Збережені пам’ятки стануть для археологів майбутнього тим матеріалом, за допомогою яко- го вони встановлюватимуть аналогії, тобто до- помагатимуть у дослідженні знахідок. Передані майбутнім поколінням зразки народної архітек- тури служитимуть справі художнього вихован- ня народу. Вони благотворно впливатимуть на людину силою своєї краси і високої художньої культури. Доглянуті на місцях і в спеціалізова- них музеях народної архітектури вони виховува- тимуть у людей почуття гордості за свій народ, за своїх предків. Які ж перешкоди і труднощі існують в органі- зації охорони пам’яток дерев’яного будівництва? Природно, що відходять у минуле всі будів- лі, які формували архітектурний образ і стиль старого села. Тому важко зберегти ці пам’ятки у своєму природному, історичному середови- щі. Багато старих будівель зникло під час ко- лективізації села, коли їх звозили до колгосп- них дворів для спорудження з них ферм та різних складів. Тому тепер дуже важко знайти повністю укомплектовану сільську садибу, та й потреби в ній за радянської влади не було, бо в селян було забрано землю. У повоєнні роки селяни часто перебудову- вали старі хати, збільшуючи кількість кімнат за рахунок сіней, комор, збільшували вікна, перекривали будівлі шифером або черепи- цею. Будуючи нові, старі хати селяни тимча- сово залишають під склад, а потім зносять їх зовсім. Так безслідно зникають навіть цінні будівлі. Втрати пам’яток часто пов’язані з пе- реселенням до міст – тоді люди кидають свої будівлі без догляду. Багато цінних споруд зни- щено під час війни, будівництва ГЕС, заводів тощо. Існують різні форми організації збережен- ня пам’яток народної архітектури. Держа- вою вже охороняються цінні культові спору- ди, створені народними зодчими. Питання про необхідність охорони житлових, госпо- дарських, промислових споруд до недавньо- го часу не ставилося. У Болгарії, наприклад, консервація та охорона пам’яток архітектури фінансувалася державою через місцеві орга- ни управління. Вирішуючи питання того, які будинки краще зберігати, вона викуповувала їх у власників. У цій країні уважно обстежили і взяли на облік під охорону численні населені пункти, часто розташовані далеко від шляхів сполучення. Усе це робилося з урахуванням специфічних особливостей кожного з них. Консервація і реставрація пам’яток проводи- лися кваліфікованими працівниками за про- ектами і під керівництвом спеціалістів з Наці- онального інституту пам’ятників культури. Звичайно, збереження пам’яток на місцях є найкращим способом. При цьому не пору- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 52 шується зв’язок природи й архітектури, що робить будівлю поетичнішою і виразнішою. Тому насамперед слід дбати про збереження цінних зразків давньої архітектури на місцях. Але, на жаль, у плануванні сіл питання охоро- ни пам’яток далеко не завжди враховується. Зарубіжна й вітчизняна практика свідчить, що найкращим способом збереження народ- ної архітектури є створення музеїв просто неба. Перевезені в розібраному вигляді й зі- брані в одному місці старовинні будівлі під керівництвом спеціалістів консервуються й охороняються. Дуже відстав у цій справі колишній СРСР. Наприкінці 60-х – на початку 70-х років на його території налічувалося всього близько 40 різних за типами і розмірами музеїв просто неба. Під кінець останнього десятиліття ро- бота з їх створення зовсім припинилася. Найцікавішими закладами були і, залиши- лися Латвійський етнографічний музей про- сто неба, Естонський державний парк-музей народного зодчества та побуту, Державний історико-архітектурний музей «Крижі», Ар- хангельський музей дерев’яного зодчества, парк-музей грузинської народної архітекту- ри і побуту, Музей народного побуту Литви, Новгородський державний музей-заповід- ник, музей народної архітектури побуту в Ки- єві, Львові та Переяслав-Хмельницькому. До найбільших за кількістю архітектурних екс- понатів належить Музей народної архітекту- ри та побуту України (Київ). Основним завданням музеїв просто неба є збирання, вивчення і широкий показ найти- повіших зразків народної архітектури. Їм на- лежить величезна роль у справі збереження для історії цінних пам’яток. Якби не музеї, не збереглися б у Норвегії відомі з ХІІ ст. «лоф- ти» (комори) і зрубне житло (з другої поло- вини ХІІІ ст.). У багатьох музеях Скандинавії за давніми зразками можна простежити іс- торичний розвиток та еволюцію різних архі- тектурних елементів. У музеях ФРН, напри- клад, – це розвиток фахверкової архітектури з ХV ст., для якої характерні відкриті каркаси будівель із заповненням проміжків цеглою, каменем та іншими матеріалами. Об’єктами збереження в Англії є середньовічні спору- ди каркасного будівництва. У Норвегії, Данії, Швеції, ФРН музеї-скансени мають велике пізнавальне значення з історичного погляду завдяки збереженню в них цілих комплексів і повного обладнання окремих приміщень, що належать до далекого минулого. У скандинав- ських скансенах зібрано і збережено багато будівель, стіни і склепіння яких покриті по- ліхромними розписами ХVІІІ ст. Подібні цін- ні пам’ятки архітектури трапляються і в му- зеях України. Це – сохові конструкції в хатах з глиносолом’яними стінами, рублені пере- криття в давніх будівлях Полісся, будівлі з во- локовими вікнами і курним опаленням тощо. Архітектуру в експозиції музеїв подано не ізольовано, а в нерозривному зв’язку з інши- ми близькими до неї зразками матеріальної та духовної культури, природним оточенням. Цей органічний взаємозв’язок архітектури будівель з природою, засобами праці, предме- тами побуту, декоративно-прикладного мис- тецтва й іншими видами народної творчості – гармонія правдивості і доступності експози- ції, оскільки музей повинен активно пропагу- вати все краще, і для цього використовувати різні засоби показу багатовікових досягнень народної культури. Велике значення має правильний вибір для охорони цінних пам’яток архітектури на міс- цях. Важливо, щоб охоронялися зразки всіх найважливіших типів житла давніх часів. На Поліссі, зокрема, це кліті, стебки, однокамерні хати, замкнені садиби («підварки»); в Карпа- тах – «гражди», однорядні забудови. Не менше значення має збереження буді- вель, в яких законсервовані найдавніша тех- ніка будівництва й матеріали – глинобитні й каркасно-глинобитні будівлі. Не згадуємо тут про культові споруди, які являють собою тво- ри мистецтва, пам’ятки будівельної культури народу. Пам’ятки архітектури на місцях оточували- ся насадженнями дерев, кущів. Їх завжди бу- дували на певних ділянках рельєфу, народні майстри це враховували. Отже, тільки в пев- ному ландшафтному оточенні має постати споруда в музеї. З викладеного матеріалу бачимо, що Украї- на багата на цінні зразки народної архітекту- ри. Українські музейники мають досвід у до- слідженні народної архітектури, у відборі для музеїв просто неба архітектурних пам’яток, у побудові експозицій. Організовувати збере- ження пам’яток народної архітектури можуть також краєзнавчі музеї (обласні, районні філі- али). У цьому вже також є певний досвід. При Сарнівському краєзнавчому музеї (Рівнен- ська обл.) є етнографічна площадка, на якій розташовані дві селянські садиби, вітряк, ка- плиця. Отже, таким чином експозиція музею роз- ширюється через показ побутових і мистець- ких експонатів у їх «природному» (усталено- му) середовищі. Є етнографічний майданчик при Красноградському краєзнавчому музеї (Харківська обл.), де експонується давня се- лянська садиба. У 30-і роки ХХ ст. ідею створення міні-му- зею на ринковій площі в м. Самборі (Львів- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 53 ська обл.) піднімав один з працівників – за- сновників музею «Бойківщина». Але ця ідея не була тоді реалізована. Тепер про створен- ня такого майданчика із зведеною на ньому бойківською садибою мріють працівники вже відновленого в часи незалежної України му- зею «Бойківщина». Проте сучасним музеям не під силу ство- рення таких етнографічних майданчиків без допомоги місцевих органів влади, спонсорів. Адже вартість відтворення садиби з трьох бу- дівель (хати, кухні, хліва) може сягати 70 тис. гривень. Залишається лише сподіватись, що ця ідея знайде державну підтримку, і буде реа- лізована в багатьох музеях України. Данилюк А. Українські скансени. – Тернопіль, 2006, Самойлович В. Народна творчість в архітектурі сільсько- го житла. – К., 1961; Скрипник Г. Етнографічні музеї України. – К., 1989, Юрченко П. Дерев’яна архітектура України. – К., 1970. Н. ЗЯБЛЮК МАСНИЦЯ В УКРАЇНІ (структурні особливості) Масниця, одне з найулюбленіших традицій- них свят українців, розпочинає весняний цикл календарної обрядовості. Це веселе, запашне, го- лосисте народне свято, cповнене релігійно-міфо- логічними ритуалами й унікальними обрядодій- ствами, припадає на останній день тижня перед Великим постом. Масницю назвали також Масляною, Масляни- цею, Сиропустом, Сиропустним тижнем, Колоді- єм, Колодкою, Турицею та ін. Вже самі назви свята свідчать про його пра- давні корені та той шлях, який воно подолало від основ народовір’я до сьогодення. Ой Масляна, Масляна, Яка ти маленька. Якби тебе сім неділь, а посту їдненька (1) Назви Масляна, Масниця, Масляниця походять від слів масло, масний, оскільки упродовж свята споживали, зазвичай, тільки страви з набілу (мо- лочних продуктів). З’явилися ці назви, за твер- дженням дослідників, не раніше ХVІ ст. [4, 755]. Терміни «Сиропусний тиждень», «Сиропуст», «Не- діля Сиропусна» вживано переважно у святцях, церковних книгах та літописах ХVІ ст. [5, 312]. Вони означають відпущення сиру («сиро-пуст»). Колодій, Туриця – це, на наш погляд, давніші назви і стосуються культу небесних світил Сонця та Мі- сяця. Деякі дослідники припускають, що Масниця бере свій початок від свята на честь язичницько- го бога Велеса [6, 64]. До речі, саме на Маснично- му тижні українські жінки особливо вшановували свято Власія (Велеса, Волоса, Бика-Тура). Зрозумі- лою, за походженням, є і назва – Туриця. До того ж, українська Масниця зберегла не тільки свої предковічні наймення, а й архаїчні риси обрядовості. Найважливіші складові свята збереглася лише в пам’яті літніх людей, у народних переказах і описах дослідників: Колодійні обрядодійства; Зустріч Масниці; паління багаття; жіноча колодка (в’язання, волочіння, чіпляння колодки); взаємні гостини, спільна трапеза з ритуальни- ми стравами; вшановування молодят; святкування Власія; катання на конях; зимові розваги: спускання з гір, фуркало, про- тиборства тощо. веснянки, водіння танків («Козла») прощальні вечорниці – складки, молодіжна ко- лодка; обходи «Ряжених», «Машкара»; поминання померлих; проводи Масниці; церемонії Прощення тощо. На загал українська Масниця неповторна й ко- лоритна. Вона складається з елементів як весня- ного, так і зимового циклів народного календаря. Та обставина, що обрядовість Масниці містить фрагменти астрального культу і пошанування предків та майже позбавлена християнських ри- туалів, дала підстави дослідникам ототожнювати її з прадавнім святом часів народовір’я – Прово- дами Зими та Зустріччю Весни [7, 282], святами весняного сонця (Колодія) та Новоліття. Праукраїнці вірили, що колективно виконую- чи певні ритуали з піснями, згуками, танками, ря- дженням, сміхом, можна прогнати божество мо- року і смерті – Зиму та закликати, загукати жит- тєдайну Весну. У часи сонцепоклонства, а особли- во після утвердження язичництва на Русі, це свя- то збагачується обрядовістю астрального культу. Із прийняттям християнства великі народ- ні свята поступово пристосували до головних християнських. Свято проводів Зими та зустрічі Весни збігалося з християнським передвелико- дним Великим постом. Тривале в часі веселе свято своїм характером було несумісне з ідеєю постування, тому його розділили семитижневим постом. А обрядовість http://www.etnolog.org.ua