Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля

На Опіллі вирощування городніх і садових культур зосереджувалося переважно на присадибних ділянках: на городі поблизу житлових і господарських будівель садили фруктові дерева, а овочеві культури вирощували виключно на «грядках». На всій території етнографічного району вирощували «сталий асортимент»...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Годованська, О.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207057
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля / О. Годованська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 45-49. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207057
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070572025-09-30T00:13:12Z Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля Годованська, О. Етнологія На Опіллі вирощування городніх і садових культур зосереджувалося переважно на присадибних ділянках: на городі поблизу житлових і господарських будівель садили фруктові дерева, а овочеві культури вирощували виключно на «грядках». На всій території етнографічного району вирощували «сталий асортимент» городніх і садових культур. Жителі Опілля отримали від своїх батьків основні знання, досвід, вміння та навички, необхідні для городництва і садівництва. У городництві і садівництві Опілля відбулося взаємопроникнення традиційного і модерного. 2007 Article Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля / О. Годованська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 45-49. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207057 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Годованська, О.
Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
Матеріали до української етнології
description На Опіллі вирощування городніх і садових культур зосереджувалося переважно на присадибних ділянках: на городі поблизу житлових і господарських будівель садили фруктові дерева, а овочеві культури вирощували виключно на «грядках». На всій території етнографічного району вирощували «сталий асортимент» городніх і садових культур. Жителі Опілля отримали від своїх батьків основні знання, досвід, вміння та навички, необхідні для городництва і садівництва. У городництві і садівництві Опілля відбулося взаємопроникнення традиційного і модерного.
format Article
author Годованська, О.
author_facet Годованська, О.
author_sort Годованська, О.
title Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
title_short Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
title_full Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
title_fullStr Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
title_full_unstemmed Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля
title_sort городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців опілля
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207057
citation_txt Городництво і присадибне садівництво як вияв традиційної культури українців Опілля / О. Годованська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 45-49. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT godovansʹkao gorodnictvoíprisadibnesadívnictvoâkviâvtradicíjnoíkulʹturiukraíncívopíllâ
first_indexed 2025-09-30T01:11:43Z
last_indexed 2025-10-01T01:10:24Z
_version_ 1844739859260899328
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 45 Оксана ГОДОВАНСЬКА (Львів) ГОРОДНИЦТВО І ПРИСАДИБНЕ САДІВНИЦТВО ЯК ВИЯВ ТРАДИЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНЦІВ ОПІЛЛЯ На Опіллі вирощування городніх і садових культур зосереджувалося переважно на приса- дибних ділянках: на городі поблизу житлових і господарських будівель садили фруктові дере- ва, а овочеві культури вирощували виключно на «грядках». На всій території етнографічного району вирощували «сталий асортимент« горо- дніх і садових культур. Жителі Опілля отримали від своїх батьків основні знання, досвід, вміння та навички? необхідні для городництва і садів- ництва. У городництві і садівництві Опілля від- булося взаємопроникнення традиційного і мо- дерного. Ключові слова: городництво, садівництво, Опілля, грядки, садок, асортимент Упродовж багатьох століть український народ творив високу сільськогосподарську культуру. Традиційними видами господарської діяльнос- ті були землеробство, скотарство, рибальство, бджільництво, мисливство, збиральництво. По- ряд із хліборобством у системі землеробства важливе значення мали городництво та садів- ництво. Ще Михайло Грушевський, вивчаючи іс- торію Київської землі, зазначав, що на великому просторі навколо Києва були городи, на яких пе- черські монахи вирощували городину для влас- них потреб [5, 376]. Поряд із овочевими культу- рами, що були відомі на наших землях здавна, в останні століття в українське городництво було впроваджено чимало нових видів і сортів, за- позичених із різних частин світу. Приблизно з ХIV–ХV ст. розпочалося вирощування огірків, динь, кавунів, з ХVI ст. відомими стають петруш- ка, пастернак, салати (крес-салат, салат городній, польовий салат, гірчиця листова салатна), а з XV- ІІ ст. – цвітна капуста, редька, шпинат, квасо- ля. Тільки в XVІІІ ст. почали вирощувати карто- плю, а в ХІХ ст., а подекуди аж на початку ХХ ст. на присадибних ділянках набувають поширення такі городні культури, як баклажани, перець, по- мідори, селера, пекінська (китайська) капуста, кольрабі, брюссельська капуста, шпинат, порей тощо [1, 416–417]. В етнографічних описах XVIII–XIX ст. повіто- ві міста України зображені як комплекси садів із розташованими серед них будівлями, а справ- ді міський вигляд мали тільки їхні центри. За то- пографічним описом Харківського намісництва 1785 р., м. Суми рясніло пишними садами з таки- ми фруктовими деревами, як яблуні, груші, сли- ви, вишні, з кущами смородини, малини, аґрусу. Більше того, називаються окремі сорти фрук- тових дерев, скажімо груш – бергамоти, гливи, дулі. На городах міські жителі вирощували огір- ки, моркву, столові буряки, цибулю, часник, пе- трушку, кріп, гірчицю, різні види капусти та са- лату (наприклад, «жеруху» тодішня назва крес- салату. – Г. О.) [14, 88]. На противагу сумчанам, жителі м. Києва в кінці XVIII ст. через щільність забудови міських кварталів біля власних буді- вель мали тільки невеликі городи й садки, в яких культивували фруктові дерева і кущі: яблуні, груші, сливи, черешні, грецькі горіхи, червону і чорну смородини, малину та ін. [13, 288]. Наяв- ність відповідних відомостей у писемних пам’ят- ках дала етнографам підставу стверджувати про особливе захоплення українців садками та го- родами, що залишалося стійкою етнографічною рисою до початку ХХ ст. Включно [2, 58]. Незважаючи на існуючі відомості про народне городництво й садівництво в історичних джере- лах, на даний час в українській етнології відсут- нє комплексне наукове дослідження зазначеної проблеми. Етнологи, котрі вивчають сільськогос- подарську культуру українського етносу, тради- ційно досліджують передусім рільництво як го- ловну галузь землеробства [15]. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 46 З іншого боку, завдання ускладнюється тим, що вивчення традиційного городництва та при- садибного садівництва здійснювалося на тери- торії малодослідженого етнографічного райо- ну – Опілля. В етнографічних джерелах інформа- ція про Опілля доволі скупа. Наприклад, один з активних діячів «Руської Трійці» Яків Головаць- кий називав Опілля – «превосходной хлебопаш- ной землёй», де мешкають ополяни або ополю- хи [4, 19, 53]. Цікавий народознавчий матеріал міститься в «Подорожніх поміченнях ополяни- на» Івана Соколика (це один із псевдонімів (а інший – Опілянин) відомого етнографа ХІХ ст. Євгена Желехівського. – Г. О.) Опілля, на думку вченого, – це зона переходу від Галицького Під- гір’я до Поділля [4]. Також відомий польський етнолог Адам Фішер, який на початку ХХ ст. очо- лював антропологічно-етнологічну лабораторію у Львівському університеті, співробітники якої проводили збір польових етнографічних матері- алів у всіх регіонах тодішньої Польської держа- ви, у своїй праці «Русини. Нарис етнографії Русі» («Rusini. Zarys etnografji Rusi») зазначав, що в по- вітах Бобрецькому, Львівському, Рогатинському, Перемишлянському і в сусідній частині Поділля вздовж річки Серет проживають ополяни («po- wiaty bobreski, lwowski, rohatynski, przemyślański i sąsiedną część Podola po Seret zamieszkuja Opolani- e») [19, 9]. Натомість у «Словнику географічному Королівства Польського та інших слов’янських країв» («Slownik Geograficzny Królestwa Polski- ego i innych krajów slowiańskich»), що виходив протягом 1880–1900 рр. у Варшаві і налічує 15 томів, Опілля означене як народна назва части- ни Галицького Поділля в межах річок Верещиці та Золотої Липи, а також безлісних околиць на Тернопільщині («Opole – ludowa nazwa częśći Po- dola galicyjckiego, między Wereszczycą a Złotą Lipą, oraz bezleśnej okolicy w tarnopolskiem» [- 20, 562]. Коротка, однак суттєва за змістом, інформа- ція міститься і в інших енциклопедичних виданнях першої половини ХХ ст.. Так, автори польської «За- гальної енциклопедії» («Encyklopedja Powszech- na»), виданої в 1933 р. у Варшаві, ополянами на- зивали українців (русинів), що проживали довко- ла Львова («opolanie – rusini w powiatach kolo Lwówa» [18, 142]. У радянській історіографії не було жодного етнографічного досліджен- ня, що хоча б частково торкалося особливос- тей традиційної культури населення Опілля. Тільки в 90-х рр. ХХ ст. львівські етнологи одни- ми з перших відновили на карті етнографічного районування України Опілля. Відомий етнолог і фольклорист Роман Кирчів назвав Опілля «terra incognito ХХ ст.» (у доповіді прочитаній на на- уковому семінарі кафедр етнології та фолькло- ристики Львівського національного універси- тету імені Івана Франка у травні 2001 р. – Г. О.), оскільки досить велика територія між Поділлям, Волинню і Прикарпаттям виявилася малодослі- дженою. Локалізація Опілля відбувається на те- риторії центрально-східної Львівщини, суміж- ними районами західної Тернопільщини й Іва- но-Франківської області (лівобережне Подні- стров’я). У південно-західній частині Опілля з етнографічного погляду переходить у наддні- стрянське жидачівсько-самбірське Прикарпаття (Підгір’я), а на заході – в перемисько-яво- рівське Надсяння [6, 133―134]. Знаний су- часний дослідник Степан Павлюк на території Опілля виділяє окремі локальні центри, а саме: Перемишлянщину, Рогатинщину, Бережанщи- ну [17, 65–66]. Проаналізувавши практику городництва і са- дівництва українців на території Опілля та уза- гальнивши народний агрономічний досвід, ав- тор на основі доступних літературних джерел і польових матеріалів (інтерв’ю з людьми різно- го віку, соціального статусу і місця проживан- ня, а також за власними спостереженнями) ста- вить завдання визначити «традиційність» горо- дництва і присадибного садівництва в культурі українців Опілля. На території зазначеного району на відносно невеликому просторі поєднані досить відмін- ні природі умови вирощування городини та са- дів: рівнинні та горбисті рельєфи, лісоболотні та лісостепові ділянки, підзолисті та чорнозем- ні ґрунти. Типовим опільським ландшафтом є горбисто-гірський рельєф із широколистяними буково-дубовими та дубово-грабовими лісами. Ліві притоки Дністра Гнила Липа, Золота Липа і Стрипа глибоко врізаються в ландшафт міс- цевості, формуючи доволі значну пересічену територію з вузькими річковими долинами. Великогорбисті лісові місцевості чергуються з середньогорбистими, а заплавні площі – з надзаплавно-терасовими. Природно-геогра- фічні умови Опілля частково спричинилася до виникнення варіантних особливостей народного городництва і садівництва. Сприятливими при- родними умовами для розвитку садівництва та городництва характеризується південна частина Опілля, яка займає лівобережне Подністров’я, де переважають плоскі надзаплавно-терасові й слабохвилясті місцевості, та рівнинні просто- ри східної частини Опільської горбовини, що поступово переходять у Поділля. На Опіллі вирощування городніх і садових культур зосереджувалося переважно на приса- дибних ділянках (на городі поблизу житлових і господарських будівель садили фруктові дере- ва, а овочеві культури вирощували виключно на «грядках« (у розумінні опитаних нами респон- дентів «грядки» – це визначене місце на городі, на якому висівають чи висаджують тільки горо- дні культури. – Г. О.). Наприкінці ХХ ст. спосте- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 47 рігається закладання нових садів і городів подалі від житла на так званій «свіжій землі» (під «сві- жою землею» слід розуміти таку ділянку поля на якій ще не вирощували городину чи садовину. – Г. О.), оскільки порівняно легко можна отримати вищий відсоток урожайності. Найчастіше на та- ких ділянках висаджували чи висівали таку го- родину, врожай якої передбачали зберігати про- тягом зими. Продукти городництва, що їх вико- ристовують для харчування протягом літа – осе- ні, повинні були бути під рукою, через це їх ви- рощували тільки на присадибних городах. Одна жителька Опілля пояснила це образно: «щоб не бігати в поле за бураком для борщу» [7]. На всій території етнографічного району спостерігався «сталий набір« городніх культур: вирощували цибулю, часник, моркву, столові буряки, листко- ву капусту, огірки, квасолю, кріп, петрушку, гар- бузи, мак, щавель, ревінь. Починаючи з другої половини ХХ ст., розширився і якісно збагатив- ся асортимент вирощуваної городньої продук- ції – як за рахунок нових культур (кабачків, по- мідорів, патисонів, баклажанів, шпинату, сала- ту, бобу, редиски, перцю стручкового), так і вна- слідок впровадження нових видів відомих уже культур, зокрема капусти брюссельської, пекін- ської, савойської, червоноголовчастої; цибулі по- рей, перлової чи цибулі-перли, австралійської тощо. Асортимент фруктових дерев у присадиб- них садах українців Опілля складався з яблунь (переважно сортів «паперівка» («папіровка»), »ренета», »золота ренета», »малинівка», »білий налив», «йона»), слив (сорт «угорка» або «гор- сткі сливки»), груш («бере», «дюшест»), вишень, черешень, волоських горіхів та плодово-ягідних кущів (аґрусу, смородини, порічки, садової ма- лини). Вирощували переважно не товарні сорти садовини, часто не надаючи жодного значення сортовим особливостям фруктових дерев. На- прикінці ХХ ст. внаслідок підвищення садівни- чої культури деякі садівники експериментували з вирощуванням південних культур: абрикосів, персиків, айви, інжиру тощо. На всій території Опілля подібними були мето- ди і способи угноєння, висівання чи висаджуван- ня, догляду, боротьби зі шкідниками і збирання врожаю овочів. Локальні особливості виявля- лися лише в окремих елементах процесу виро- щування городніх культур. Наприклад, у м. Пус- томити Львівської області мешканці, не маючи можливості утримувати велику рогату худобу, а працюючи переважно на місцевій птахофабри- ці, використовували курячий послід як єдине ор- ганічне добриво для власних городів [8]. Через природнокліматичні умови окремих місцевос- тей Опілля городні та садові роботи могли роз- починатися й закінчуватися з різницею у декіль- ка днів. Насіннєва база городніх культур поповнюва- лася переважно двома шляхами: індивідуально- самостійним отриманням насіння через виро- щування «насінників» або купівлею готового на- сіння у спеціалізованих магазинах чи на ринках. Перший спосіб полягав у тому, що кожний горо- дник самостійно для власних потреб вирощував насіння. Упродовж тривалого часу це був майже єдиний спосіб забезпечення себе насінням різних городніх культур. Так, для того, щоб отримати на- сіння огірків, на грядці залишали кілька великих плодів для так званих «насінників». В кінці літа – на початку осені, коли ці огірки жовтіли, їх зрива- ли, розрізали та витягували із середини зернятка- насінини. Останні просушували на сонці, зсипа- ли в полотняні мішечки і зберігали обов’язково в сухому місці [9]. Одержували самостійно також насіння перцю, цибулі, часнику, гарбузів, огірків, квасолі. Проте слід зауважити, що отримати в до- машніх умовах якісне насіння було досить важко. Різні господарські клопоти перешкоджали уваж- но стежити за його достиганням: «таке насіння, як не кури виклюють, то сонце може спалить, або щось корінь під’їсть, або припізнишся із його збором – то все пропаде» [10]. Починаючи з дру- гої половини, а особливо в останні десятиліття ХХ ст. перевага надавалася купівлі готового на- сіннєвого матеріалу овочів на ринках або в спе- ціалізованих магазинах Львова, Івано-Франків- ська, Рогатина, Перемишлян, Бережан та інших міст; хоч самостійне одержання насіння і надалі залишилося «живою традицією». Щодо присадибних садів, то вони знаходилися на одних і тих самих ділянках городу протягом багатьох десятиліть. Якщо дерева в таких садах «старіли» і переставали давати врожай, їх викор- човували і на тому місці насаджували нові. Біль- шість дерев у саду насаджені були хаотично, без певного планового розмежування одних видів і сортів садових культур від інших. Проте напри- кінці ХХ ст. під час закладання нових садів на присадибних ділянках щепи садили у певному порядку: в один ряд – яблуні, в інший – груші чи сливи. Як правило, саджанці висаджували чоло- віки, а жінки їм допомагали. Інтенсивний догляд за садом становив свого роду сезонну працю, а саме ранньою весною та частково пізно восени. В інші пори року ніяких робіт у садах практич- но не велося. Навесні угноювали дерева, обріза- ли сухі та хворі гілки, проріджували та формува- ли крону, проводили щеплення дерев способом очкування, що був поширений на всій території Опілля. Наприкінці літа – восени здебільшого збирали врожай фруктів і прибирали сади. Жителі міст і сіл Опілля заготовляли на збері- гання всі городні та садові культури, які виро- щували на присадибних ділянках. Способи збе- рігання були подібними. Плодоягідну продукцію переховували у відповідних приміщеннях: у ко- морах, підвалах, пивницях, на горищах («стри- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 48 ху», «вишці»), окремі види городини (моркву, столові буряки, пастернак) закопували в земля- них ямах, які мали різні локальні назви («кіпець», «кагат», «копак») [11]. Велику частину плодоя- гідної продукції відразу переробляли, щоб вона не втратила своїх харчових властивостей та була придатною для споживання взимку. Поширени- ми були такі способи первинної переробки горо- дини і садовини, як соління, квашення, сушіння, а починаючи з другої половини ХХ ст. – консер- вування, маринування, приготування соків, ва- рень, джемів, компотів у скляних банках та збе- рігання овочів і фруктів у морозильних камерах, шляхом охолодження. У селянських господарствах Опілля присадиб- не городництво, яке мало допоміжний характер і задовольняло лише харчові потреби родини або частково сприяло поповненню сімейного бюдже- ту через продаж вирощеної плодоягідної продук- ції, перебувало в «жіночих руках». Як правило, жінки самостійно планували і підбирали місце для майбутніх грядок. Вони ж уважно стежили, за сівозміною городніх культур на грядках, готу- вали насіння овочів до висаджування, протягом літніх місяців доглядали за всіма городніми рос- линами (прополювали рослини від бур’яну, спу- шували ґрунт, підв’язували розсаду помідорів, перців тощо), а згодом і збирали врожай овочів. Переробкою овочів і фруктів також займалися жінки. У 90-х рр. ХХ ст., у зв’язку з важливими політичними, соціально-економічними і світо- глядними змінами, що відбулися в Україні, з’яви- лася досить велика кількість приватних госпо- дарств, які забезпечували вирощеними овочами місцеві ринки, заклади харчування, школи, ди- тячі садки тощо. Керували ними переважно чо- ловіки, які самостійно планували вирощування окремих овочів, купували якісний сортовий на- сіннєвий матеріал, обробляли город, площа яко- го могла становити і декілька гектарів, будували теплиці, парникові рами, проводили догляд за рослинами тощо. У таких випадках жінки лише допомагали виконувати окремі роботи, зокрема реалізовувати вирощену продукцію на ринку. На відміну від городництва, садівництво на Опіллі повільніше трансформувалося в товарно-вироб- ничу галузь, у зв’язку з чим і надалі відігравало допоміжну роль у присадибному господарстві та залишалося в «чоловічих руках». Чоловіки обко- пували, білили дерева, обрізали сухі гілки, щепи- ли саджанці, вживали профілактичних засобів проти шкідників, удобрювали сади. До виконан- ня робіт на городі і в садку активно залучалися й діти, на них покладався обов’язок поливати рос- лини, допомагати при збиранні врожаю фруктів. Як свідчить інформація, отримана від жителів Опілля, основу знань і досвіду у городництві та садівництві становлять уміння, навички і спосо- би, які вони отримали від своїх батьків. «Працюю на землі так, як мама навчили!» або «Роблю так, як мої батьки робили», «Життя навчило – бать- ки досвід передали, люди підказали» – це аксіо- ми мешканців Опілля [12]. Протягом ХХ ст. на Опіллі відбулися певні якісні зміни в галузі тра- диційного городництва та садівництва, що були зумовлені різними причинами – культурно-про- світницькими, суспільно-політичними, приват- но-ринковими. Навіть і тоді, коли в радянський період завдяки праці у городничих бригадах на колгоспних городах народний агрономічний до- свід збагатився знаннями про нові мінеральні препарати, невідомі широкому загалу, сорти, ме- тоди догляду за рослинами і способи боротьби зі шкідниками, нові знання долучалися до осно- вних, успадкованих від старшого покоління. Саме в ХХ ст. суттєво трансформувалося бачен- ня опільським селянином перспектив городни- цтва та садівництва. Допоміжна в минулому га- лузь землеробства все більше набуває рис товар- ного господарства, причому городництвом за- ймаються не лише жінки, що було характерним ще в першій половині ХХ ст., а й чоловіки. Водно- час розширюється асортимент вирощуваних го- родніх і садових культур, покращується насіннє- ва база овочів та фруктів, удосконалюється їх об- робіток. Однак трансформація традиційного го- родництва й садівництва зачепила тільки ті при- садибні господарства, що розташовані неподалік від основних великих ринків збуту. Потреби міс- та, тобто його «базару» у продуктах харчування скеровували та пришвидшували процес транс- формації. Гордництво й садівництво тих насе- лених пунктів, які через своє географічне роз- ташування чи відсутність добре налагоджених комунікацій знаходилися далі від ринків збуту, повною мірою не відчуло на собі помітних зру- шень [3]. Як «традиційність» городництва і присадиб- ного садівництва українців Опілля розглядаєть- ся передача основного досвіду, знань та вмінь від старшого до молодшого покоління безпосеред- ньо, через прямий контакт і переважно усно або прямим наслідуванням дій. Саме під таким ку- том зору воно функціонує і досі, хоч, як уже за- значалося, внаслідок якісних змін народного го- родництва і садівництва протягом ХХ ст. розши- рюється поле отримання фахових знань через школу, сільськогосподарські навчальні заклади, університети. У городництві й садівництві Опіл- ля традиційність і модерність (незважаючи на поліваріантність дефініцій терміна «модерний», послуговуватимемося найширшим його значен- ням, тобто модернізація – це перетворення, якіс- ні швидкі зміни) є не протиставленням, а скорі- ше взаємопроникненням. Такі думки приводять до висновку, що городи та сади на Опіллі й досі виступають стійкою етнічною традицією, яка іс- тотно модернізувалася. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 49 1. 1 Боровський М. Городництво // Енциклопедія Украї- нознавства / Перевид. в Україні. – Л., 1993. – Т. 2. 2. 1 Вовк Хв. Етнографічні особливості українського на- роду // Вовк Хв. Студії з української етнографії та ан- тропології. – К., 1995. – С. 58. 3. 1 Годованська О. Трансформація традиційного горо- дництва та садівництва Опілля протягом ХХ ст. // Ет- нічна історія українців: Ювіл. зб. до 10-річчя кафедри етнології. – Л., 2006. – С. 164–170. 4. 1 Головацький Я. О народной одежде и убранстве ру- синов русских в Галичине и северо-восточной Вен- гріи. – СПб., 1877. 5. 1 Грушевський М. Нарис історії Київської землі від смерті Ярослава до кінця XІV сторіччя. – К., 1991. 6. 1 Етнографія України: Навч. посібник / Під ред. С. А. Макарчука. – Л., 1994. 7. 1 Записано зимою 2003 р. зі слів Я. І. Назар, 1928 р. н., жительки м. Пустомити Львівської обл. 8. 1 Записано зимою 2003 р. зі слів М. В. Тарнавсько- го, 1937 р. н., та М. І. Тарнавської, 1937 р. н., жителів м. Пустомит Львівської обл. 9. 1 Записано зимою 2002 р. зі слів В. М. Онуфрика, жи- теля с. Дибренів Рогатинського р-ну Івано-Франків- ської обл. 10. Записано зимою 2003 р. зі слів Я. І. Скрути, 1935 р. н., жителя с. Любешки Перемишлянського р-ну Львів- ської обл. 11. Записано восени 2005 р. зі слів М. П. Модли, 195- 8 р. н., жительки с. Бартатів Гродоцького р-ну Львів- ської обл.; записано восени 2005 року зі слів К. В. Бе- дрило, 1937 р. н., жительки с. Бартатів Гродоцького р-ну Львівської обл.; записано восени 2005 р. зі слів Й. В. Бризицького, 1936 р. н., жителя с. Підгір’я Рога- тинського р-ну Івано-Франківської обл. 12. Записано влітку 2003 р. зі слів В. І. Пришляка, 19- 30 р. н., жителя с. Стриганці Бережанського р-ну Тернопільської обл.; записано влітку 2003 р. зі слів О. Л. Жак, 1959 р. н., жительки с. Стриганці Бережан- ського р-ну Тернопільської обл.; записано восени 20- 02 р. зі слів Г. Д. Онуфрик, 1943 р. н., жительки с. Ди- бренів Рогатинського р-ну Івано-Франківської обл. 13. Описи Київського намісництва 70–80-х років XVI- II ст.: Описово-статист. джерела / Упоряд. Г. В. Боло- това та ін. – К., 1989. 14. Описи Лівобережної України кінця XVIII – початку ХІХ ст.: Описово-статист. джерела / Упоряд. Т. Б. А- наньєва, О. І. Гуржій. – К., 1997. 15. Павлюк С. Традиційне хліборобство України: агро- технічний аспект. – К., 1991; Горленко В., Бойко І., Ку- ницький О. Народна землеробська техніка українців: Історико-етнограф. монографія. – К., 1971. 16. Соколикь Й. Подорожні помічення Ополянина // Правда. Письмо наукове й литературне. – Л., 1867. – Ч. 24, 26, 27. 17. Українське народознавство. Навч. посібник / За ред. С. П. Павлюка. – К., 2004. 18. Encyklopedja Powszechna. – Warszawa, 1933. – T. 2. 19. Fischer A. Rusini. Zarys etnografji Rusi. – Lwów;Warszawa; Kraków, 1928. 20. Slownik Geograficzny Krolestwa Polskiego i innych kra- jow slowiańskich.– Warszawa, 1886. – T. 7. http://www.etnolog.org.ua