До вивчення давнього житла Правобережного Полісся

Простежуються будівельні традиції житла Правобережного Полісся XVI, XVII, XVIII століть на прикладі пам’яток з експозиції Музею народної архітектури та побуту НАН України....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Верговська, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207058
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:До вивчення давнього житла Правобережного Полісся / М. Верговська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 41-45. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207058
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070582025-09-30T00:08:46Z До вивчення давнього житла Правобережного Полісся Верговська, М. Етнологія Простежуються будівельні традиції житла Правобережного Полісся XVI, XVII, XVIII століть на прикладі пам’яток з експозиції Музею народної архітектури та побуту НАН України. 2007 Article До вивчення давнього житла Правобережного Полісся / М. Верговська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 41-45. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207058 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Верговська, М.
До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
Матеріали до української етнології
description Простежуються будівельні традиції житла Правобережного Полісся XVI, XVII, XVIII століть на прикладі пам’яток з експозиції Музею народної архітектури та побуту НАН України.
format Article
author Верговська, М.
author_facet Верговська, М.
author_sort Верговська, М.
title До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
title_short До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
title_full До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
title_fullStr До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
title_full_unstemmed До вивчення давнього житла Правобережного Полісся
title_sort до вивчення давнього житла правобережного полісся
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207058
citation_txt До вивчення давнього житла Правобережного Полісся / М. Верговська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 41-45. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT vergovsʹkam dovivčennâdavnʹogožitlapravoberežnogopolíssâ
first_indexed 2025-09-30T01:12:11Z
last_indexed 2025-10-01T01:10:30Z
_version_ 1844739865935085568
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 41 Марія ВЕРГОВСЬКА (Київ) ДО ВИВЧЕННЯ ДАВНЬОГО ЖИТЛА ПРАВОБЕРЕЖНОГО ПОЛІССЯ Житло є найдавнішим виявом будівельної культури. Однак цей ключовий елемент побуту в першу чергу зазнає змін, піддаючись новаціям. Збережені давніші елементи будівельних тради- цій можна віднайти у тимчасових та сезонних житлах, господарчих будівлях, втім вони зазви- чай не мають функціональних ознак. Цікаві тенденції простежуємо в регіоні Право- бережного Полісся, зокрема на заболоченій тери- торії вздовж верхів’я і середньої течії Прип’яті. Через природні умовами тут збереглася загаль- на тенденція етнічного консерватизму тради- цій на тлі нерівномірноті роцесів розвитку. Саме тут протягом ХХ століття, дослідникам, таким як К. Мошинський, З. Дмоховський, П. Жолтов- ський і С. Таранушенко [4] вдавалося виявляти дивовижні релікти нородного будівництва. І на- віть в останній третині ХХ століття, в період ма- сової забудови багатодільним житлом зі зрубни- ми стінами і двосхилим дахом на кроквах, у дея- ких селах дослідникам Музею народної архітек- тури та побуту України (далі МНАП) [2] вдавало- ся виявляти хати, унікальні за віком і збережен- ням цілісного автентичного комплексу релікто- вих особливостей, притаманних саме житлу. Це дозволяє на оригіналах досліджувати будівельні традиції ХVІ, ХVІІ, ХVІІІ століть, характеризува- ти загалом відомі, але детально не досліджувані давні регіональні традиції зведення житла. За ма- теріалами досліджень С. Верговського розгляне- мо три архітектурні пам’ятки, що експонуються в МНАП: хата 1587 року з с. Самари Ратнівського району Волинської обл., хата 1697 року з с. Біло- віж Рокитнівського р-ну Рівненщини, хата ХVІ- ІІ ст. з с. Гажин Наровлянського р-ну Гомельської http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 42 обл (колишній Овруцький повіт). Розгляд цих давніх будівель у порівнянні дозволить склас- ти уявленя про реґіональні особливості і харак- тер процесів, що відбувались у галузі будівельної культури на Правобережному Поліссі. Хата 1587 року, с. Самари Ратнівського району Волинської області. Хату виявлено у 1970 році неподалік села на хуторі Верестя [1]. Вона належала Баранчуку Йо- сипу Дементійовичу. За час функціонування хата зазнавала змін (добудовувалися сіни, стебка, «сілник»), але при встановлені її в експозиції му- зею був відновлений первісний вигляд одноділь- ного житла. Давні конструкції хати, попри пізні- ші втручання, все ж зберегли практично всю ав- тентичну інформацію про житло ХVІ століття. Стіни хати зведені у зруб із широких соснових, різаних плах, трохи протесаних ззовні. З таких самих плах виготовлені й підвалини, які входять до складу стін. Деревина на підвалини спеціально підібрана, це суто стрижньова сосна, практично всуціль залита живицею. Вінці стін в’язані вруб- ками «в замок» з точною фіксацією внутрішньої плоскої поверхні стін. На цій внутрішній грані врубки вінець фіксується клином-«пищиком», який добивається верхнім вінцем і залишається всередині врубки. В такому випадку врубки ви- готовлялись у розрахунку на масивні пищики. Посередині вінці в‘язані «круглими» (квадрат- ними, битими по круглих отворах) тиблями. Поріг у нижній поперечній підвалині. Одвір- ки з соснового бруса, осаджені у підвалину ма- сивом, без шипа. Верхняк аналогічний, в’язаний з одвірками «косяком». Збереглись отвори від тиблів накладки під «воротно» полотна дверей. Хоч традиція таких дверей »на воротні», чи «бі- гуні» у сінях і коморах ще поширена в ХІХ ст., для житла це вже релікт. Вікон троє, два з чола і одне у напільній стіні над полом. У причілковій сті- ні вікна немає, і це масова традиція, пов‘язана з узвичаєною тут прибудовою до хати з причілка «покліта» (теплої комори на городину). Ця при- чілкова стіна без вікна називається застольною чи «мерцовою» (на причілкову лаву, головою до покутя, клали покійника). Посередині причіл- кової стіни, вище над лавою на «митій» поверх- ні вирізана дата арабськими цифрами 1587 і ла- тинська писана літера r з горизонтальним еле- ментом, повернутим вліво. Це традиційне місце для тексту посвяти хати. Вікна без луток. Вікон- ні отвори вирубані прямо у зрубі. При цьому для влаштування чільних вікон спеціально підібра- на широка плаха, в якій невисокі віконні пройо- ми помістилися всередині, не порушивши ціль- ності вінця. Пройом напільного вікна вибраний у двох сусідніх вінцях. Всі вікна мають однакові розміри і конструкію: волокові вікна з дошками- засувками, що ходять у вибраних у вінцях пазах. За спогадами старожилів, на початку ХХ століття передпічне вікно мало не дошку-засувку, а раму на дванадцять дрібненьких шибочок у два ряди. Очевидно через це волоковий паз цього вікна дещо ширший. Під верхніми поздовжніми вінцями врубано поперечний сволок. На його нижній грані глибо- ко врізаний хрест. На сволок і поперечні верхні вінці зрубу укладено стелю («повал») з товстих плах, як на стінах. Додаткового утеплення немає. Дах двосхилий, на трьох парах кроков, вру- баних у верхні поздовжні ощепини зрубу. При- чілкова пара кроков на своєму первісному міс- ці. Вона врубана у випуски ощепин, позначені зубцями, а простір горища закритий дошками, прибитими до кроков. Крокви не мають бантин, отже розпір даху утримує зруб. Щоб ощепини не викрутило, вони поверху зв’язані балкою-ско- бою. На причілкові випуски лат прибиті вітрові дошки з фігурними випусками. Щоправда, через прибудови ці оригінальні елементи хати не збе- реглись, але аналогом первісного вигляду може бути причілок давнього »шпихіра» (комори на сало і ковбаси) з хутора Козуватого цього ж села Самари. Над порогом «шпихіра», як і на причіл- ку, – аналогічна конструкція «дармовиса» на ви- пусках ощепин, зашитий дошками «щит» чи «фі- ціят» з дверцятами на горище. Такі елементи, втрачені при перебудові хати, можуть бути ре- конструюйовані за аналогією до цього «шпихі- ра», оскільки немає жодних документальних ма- теріалів на підтвердження того, як завершувався дах над дверима однодільної хати без сіней. Хата крита соломою, «парками» і «трійцями», проте нижня напільна лата була дуже широкою і мала густий ряд отворів від тиблів. Це свідчення того, що у давнину хату крили коленими дошка- ми. У хаті відтворено архаїчне обладнання. Курна піч традиційно розміщена в кутку при сінешній стіні, челюстями до передпічного вікна. Невисо- кий зруб із соснового брусся, закладений подом з обаполів, на якому вибито глиняний «під» з при- пічком товщиною до 20 см, а вже на поду –глино- битна «бочка» з челюстями і зверху чирінь. Ко- мина немає. У пороговій стіні прямо над припіч- ком виявлено заглушений і замащений глиною традиційний димоволок для випуску диму з кур- ної печі. З комином він ніколи не був зв‘язаний, а його свідоме розміщення прямо над припічком, там, де всі регіони України роміщують каглу для виводу диму з комина, свідчить, що генетичним попередником такої сталої традиції є прадавня традиція розміщувати над припічком димово- лок курної хати. Цей димоволок зроблений як во- локове вікно – з дошкою-засувкою у пазах. Прой- ом лише трохи менший за вікна. Попід чільною та причілковою стінами вста- новлені лави на колодках. Піл з дощок настеле- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 43 но з привалка печі на причілкову лаву. На поку- ті традиційний вузький стіл (стільниця з однієї широкої дошки) перед ним ослін. На причілко- вій стіні над столом – місце для традиційної іко- ни, яку тут, у курних хатах, виносили з комори лише на свято і ставили на поличку чи тиблики поряд з покутєм, дуже низько, у намітці чи неве- ликому рушничку, тканому по кінцях у попереч- ні червоні смуги. У простінку коло дверей були полиці на посуд. Важливим архаїчним елемен- том обладнання є традиційний «світач» чи « луч- ник» – пристрій для виводу диму від спалюваної для освітлення лучини. Його традиційне місце – проти печі, ближче до лави і до сволока. Так він освітлює зону чільної лави, на якій зазвичай ро- блять різну роботу. У цьому випадку лучник з до- вгого кайдуба, що проходить крізь проріз у стелі, простір горища та покрівлі і виступає над дахом. Знизу до кайдуба підвішують «залізо» – ковані гратки, на яких і палять лучину. Як у давніх курних хатах регіону, попід стелею, вздовж причілкової стіни, укладено на глиці, ряд жердок-гряд, прибитих до чільної і напільної стін. Вони служили для сушки льону, дров, мо- крого одягу тощо у гарячому повітрі під стелею курної хати. Хата 1697 року с. Біловіж Рокитнівського району Рівненщини На час виявлення хата була тридільною [3, 143– 144]. До давньої будівлі належить клітка власне хати, до якої згодом прибудовували сіни, комір- чину. Будівлі були зв’язані двосхилим дахом на кроквах. За розповідями власника, Павлушенка Івана Євдокимовича, раніше над хатою був окре- мий дах на двох сохах, одна соха стояла на при- чілку посередині і друга поряд із дверима. Саме в цих місцях випуски дощок стелі вкорочені. Це підтверджує, що первісно хата була однодільна з дахом на сохах. Подібно до самарської хати ХV- І ст., дата вирізана проти дверей посередині при- чілкової стіни. Стіни зведені з нетовстого соснового кругляка, всередині не протесані, миті. Такий самий харак- тер підвалини. Вінці в‘язано круглими врубками, вибраними по формі верхнього вінця у верхній частині нижнього вінця. Для ущільнення вінців «драчку» по формі верхнього вінця також виби- рали у нижньому вінці. Тиблі відсутні, адже жо- лоб драчки надійно зв’язує вінці по всій довжині, перед укладкою вінця у драчку накладають шар моху, який затискується вінцем. Порогова підва- лина є нижньою. Двері невисокі, полотно на ко- ваних завісах. Вікон четверо, два з чола, одне на причілку і одне напільне. Вікна подібні, без лу- ток, горизонтальні отвори розтесані у двох сусід- ніх вінцях. Всі вікна волокові з дошками-засув- ками, які ходять у пазах, спеціально вибраних під час зведення зрубу. Чільні і напільне вікна відсо- вуються у куток, а причілкове – на хату, очевид- но черз те, що це вікно є застольним, і відсову- вати його до покутя незручно, заважає стіл. Під верхніми поздовжніми вінцями-ощепинами, які тут називають «запісочниками», врубано три по- перечні сволоки з випусками, різьбленими «зуб- цями» (уступами). Центральний сволок тесаний брусом, а бокові – тонші, з кругляка. Поверх сво- локів і верхніх поперечних вінців настелено не- товсті колені дошки стелі з випусками над стіна- ми. Поверх дощок насипано чималий шар піску для утеплення порівняно тонкої стелі. Саме тому ощепини, що піднімаються вище стелі і утриму- ють пісок від розсовування, називають запісоч- никами. Дах двосхилий, на двох дубових сохах, закопа- них протилежно посеред причілка і поряд з две- рима. На сохи укладено переклад («вільчик»), на який навішено три пари ключів, що спираються на запісочники. На випусках ключів врізано пла- хи закрилин, які утримують колені дошки по- крівлі, вільно укладені на запісочники і вільчик. По гребеню даху дошки напільного схилу покрів- лі довші і випусками перекривають торці дощок чільного схилу, запобігаючи замоканню стелі. Традиційне обладнання має ряд особливо- стей. Глинобитна курна піч зведена на дощато- му «поду», настеленому по балках з «копилами». «Кагла» над припічком не має слідів кріплення конструкцій комина і волока, затулялася «затка- лом». Житло освітлювалося «лучником», виго- товленим з кайдуба. Лави на стовпцях. Піл з до- щок, перекладених з причілкової лави на прива- лок печі. Хата експонується в складі дворища на дві хати. Хата 18 ст. с. Гажин Наровлянського району Гомельської області (колишній Овруцький повіт) Це давнє дводільне житло, рублене з сосново- го кругляка, в’язаного «круглими» врубками і «драчками», вибраними у верхній частині він- ців. Проте врубки тут мають характерні особли- вості: у верхньому вінці, для укладки якого готу- ють врубку, підтісують грані («щоки»), і врубки роблять у формі трапеції, що технологічно легше виконати сокирою. При цьому випуски кругля- ків зрубів стають шестигранними. На територі- ях Коростенщини, Овруччини і на схід майже до Києва ця традиція є не лише масовою, але й дав- ньою. Хата дводільна, до клітки хати через шулу при- ставлено тристінок сіней. Двері сіней і хати ма- ють одвірки і верхняки, в‘язані «косяками», з те- саних брусів. Полотно сінешних дверей поверта- ється «на колку», тибльованому до краю полот- на. Двері хати врізані не у підвалину, а в другий вінець. Це давня, реліктова традиція. Всередині http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 44 стіни хати йдуть кругляком, але вище лав, над полом, вінці трохи протесані. Вікон у хаті четве- ро, два з чола, одне з причілка і одне напільне. Всі вони подібні як за розмірами, так і за конструкці- єю. Вікна без луток, без рам, низькі отвори розте- сані у двох суміжних вінцях, пройоми перекри- ваються дошками-засувками, що ходять у пазах, вибраних під час укладки вінців. Таку засувку витягти неможливо, вона лише одсовується вбік від пройому у спеціально вибране в зрубі гніздо. Чільні і напільне вікно мають засувки, що від- совуються до кутків, а причілкове – відсовуєть- ся на хату. Напевно ця традиція характерна для всього Полісся. Невелике сінешне вікно також з дошкою-засувкою, подібне до хатніх. У ХІХ сто- літті у сінях відгородили вузьку комору стіною з торчовою закидкою по підвалині і поперечній балці, на яку укладені й дошки стелі. Ця виго- родка конструкцій давнього житла не порушила. Хата містить комплекс регіональних ознак дав- нього житла. Це, зокрема, характерний для регі- ону поздовжній дід-сволок, на який спирається поперечний сволок, що є опорою для нетовстих колених дощок стелі, їхні кінці закладені у пази причілкової і сінешньої стін і не виходять назов- ні. Попід стелею у чільну і напільну стіни вру- бані гряди з нетовстого тесаного брусся. Стеля з порівняно тонких дощок утеплюється чималим шаром піску. Поздовжні верхні вінці, які утри- мують пісок від розсовування, тут, як і на Рів- ненщині, називають запісочниками. Саме вони і є початком накотного зрубного даху. Поперечна стіна продовжується вище і утворює опору для наступного над запісочником вінця, який вже ле- жить у площині порівняно похилого даху, поча- того із запісочника. Така система продовжується до верху даху, утвореного колодою по гребеню. Покрівля з коленої дошки-драниці, вільно укла- деної на зрубні схили даху. Для зручності заміни, дошки не прибиваються до конструкцій даху, а спираються у закрилини, закріплені на випусках спеціальних «крючин», або «кокошиць». Це не- великі дубові бруски, що зубом закладаються, подібно до крокв, у врубки верхнього вінця («за- пісочника»). На фігурно затесані випуски цих «крючин» врубуються плахи закрилини. По гре- беню даху дошки напільного схилу випущені і перекривають гребінь. Накоти, а отже і покрівлі, випущені на причілок і на сіни, що мають ниж- чий дах. Дах сіней аналогічний, накот врубується у колоди фронтонів, виведених над балкою-ско- бою, яка традиціно врубується над дверима і над поперечною стіною сіней, але стіни сіней ниж- чі за хатні, тому дах сіней заходить під випуски хатнього даху. Те, що кожна клітка має свою са- мостійну конструкцію даху, є консервативно збе- реженим реліктом давньої традиції, коли всі бу- дівлі були однодільними і мали свої власні дахи як сакральне завершення наземної структури будівлі. Згодом у багатодільному житлі ця тради- ція була знівельована, але у коморах, тимчасових і сезонних житлах, а також у храмах вона стійко утримувалася протягом усього часу. Обладнання хати традиційне, але має також і свої особливості. Так, глинобитна піч, зведена на масивному зрубі з дощатим подом. Разом із зрубом вона спирається на масивну балку, вру- бану у стіни хати поздовж, будучи водночас кра- єм та опорою полу. У масивний припічний стовп («дід») закріплюється традиційна жердка перед полом. Це є дуже давній, традиційний елемент обладнання хати. Лави попід причілковою і чіль- ною стінами сходяться на покуті, де зазвичай стоїть вузький стіл із широкою дошкою – стіль- ницею, і ослін перед столом. Низько врізані вузь- кі вікна освітлюють зону лише на чільній лаві. Це і є основне робоче місце для усіх хатніх робіт. Хату освітлювали лучиною і для виведення диму облаштовано світильний комин («лучник»). Для цього у стелі прорізано отвір проти печі, ближ- че до чільної лави і до поперечного сволока. На- вколо цього димоволока насвердлено отвори, в які з горища заведено дубці з окоренками. Око- ренки дубців утримуються в отворах, а вершини обгинаються навколо чималого обруча понизу лучника. Ця основа заплітається лозою і весь кіш маститься глиною. Вогонь палять на «залізі» – кованих ґратках, підвішених до лучника. Така давня традиція виведення диму від лучини по- єднується з традицією курної печі, дим якої спе- ціально утримується у приміщенні заради тепла. У хаті немає димоволока. Система виводу диму від печі спрощена. Коли топиться в печі, двері прочиняють, і дим, що стоїть у верхній частині приміщення, виходить. При цьому нижня поло- вина простору хати вільна від диму. При сильних морозах знизу завішують рядном, щоб не вихо- лоджувати хати. Викладений документальний матеріал із ха- рактеристиками трьох типів давнього житла Правобережного Полісся є джерелом для по- дальших наукових досліджень. Розглянуті пам’ятки фіксують три типи даху, що відповідають трьом етапам розвитку будівель- ної культури: традицій крокв, сох і зрубів. Всі три будівлі зберігають традицію однодільного жит- ла. Навіть у дводільному житлі ХVІІІ століття з с. Гажин клітка хати має самостійну конструкцію з власним дахом. Ці будівлі фіксують різні етапи розвитку техніки зрубу: від кругляка до брусів і плах, від круглих врубок до їхньої модифікації і досконалих врубок у «замки». Також простежу- ються регіональні варіанти облаштування стелі: повали з товстих плах без додаткового утеплення на Волинському Поліссі та стелі з тонких дощок, утеплених шаром піску на Центральному Поліс- сі. По всьому Правобережному Поліссі збережені традиції курного опалення та освітлення лучиною http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 45 з посвітнім комином; волокових вікон без луток з отвором, вибраним у зрубі, з дошкою-засувкою. 1 Верговський С. Експозиція «Полісся». – К., 1986. 2 Верговський С. Народні будівельні традиції Українсь- кого та Білоруського Полісся // НТЕ. – 1979. – № 2. – С. 74 – 76; Свирида Р. Обладнання давнього полісько- го житла // НТЕ – 1979. – № 3. – С. 56–63; Свирида Р., Верговський С. Особливості традиційного будівницт- ва Середньоприп‘ятського Полісся // Пам‘ятки Украї- ни. – 2002. – № 3–4. – С. 146–151. 3 Свирида Р. Пам’ятки поліської давнини «Великої во- лині» // Наукові записки Рівненського обласного кра- єзнавчого музею. До 150-річчя від дня народження Д. І. Яворницького. Випуск 3. – (Матеріали наукової конференції 24–25.11.2005 р.). – Рівне, 2005. – С. 141– 148. 4 Таранушенко С. Давнє поліське житло // НТЕ. – 1969. – № 1. С. 8–23. Простежуються будівельні традиції жит- ла Правобережного Полісся ХVІ, ХVІІ, ХVІ- ІІ століть на прикладі пам’яток з експози- ції Музею народної архітектури та побуту НАН України. http://www.etnolog.org.ua