Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу

У статті розглянуто питання цифрової трансформації логістичних послуг в умовах малого бізнесу на прикладі ТОВ «УкрВіпСервіс». Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації логістичних систем до нестабільного середовища, обмежених ресурсів та високої конкуренції. Запропоновано інноваційну...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2025
Автори: Гриценко, С.І., Миколаєнко, Д.С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2025
Назва видання:Економічний вісник Донбасу
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207088
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу / С.І. Гриценко, Д.С. Миколаєнко // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 43-49. — Бібліогр.: 18 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207088
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070882025-09-30T00:12:37Z Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу Digital Transformation of Logistics Services in Small Business Conditions Гриценко, С.І. Миколаєнко, Д.С. Маркетинг і логістика У статті розглянуто питання цифрової трансформації логістичних послуг в умовах малого бізнесу на прикладі ТОВ «УкрВіпСервіс». Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації логістичних систем до нестабільного середовища, обмежених ресурсів та високої конкуренції. Запропоновано інноваційну модель цифрового логістичного хабу, що інтегрує сучасні інформаційні технології для оптимізації логістичних процесів малого підприємства. The article deals with the issues of digital transformation of logistics services in the context of small business on the example of UkrVipServis LLC. The relevance of the study is due to the need to adapt logistics systems to an unstable environment, limited resources, and high competition. An innovative model of a digital logistics hub integrating modern information technologies is proposed to optimize logistics processes for small enterprises. 2025 Article Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу / С.І. Гриценко, Д.С. Миколаєнко // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 43-49. — Бібліогр.: 18 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207088 004:658.7:656+334.012.61 https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-43-49 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
spellingShingle Маркетинг і логістика
Маркетинг і логістика
Гриценко, С.І.
Миколаєнко, Д.С.
Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
Економічний вісник Донбасу
description У статті розглянуто питання цифрової трансформації логістичних послуг в умовах малого бізнесу на прикладі ТОВ «УкрВіпСервіс». Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації логістичних систем до нестабільного середовища, обмежених ресурсів та високої конкуренції. Запропоновано інноваційну модель цифрового логістичного хабу, що інтегрує сучасні інформаційні технології для оптимізації логістичних процесів малого підприємства.
format Article
author Гриценко, С.І.
Миколаєнко, Д.С.
author_facet Гриценко, С.І.
Миколаєнко, Д.С.
author_sort Гриценко, С.І.
title Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
title_short Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
title_full Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
title_fullStr Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
title_full_unstemmed Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
title_sort цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2025
topic_facet Маркетинг і логістика
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207088
citation_txt Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу / С.І. Гриценко, Д.С. Миколаєнко // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 43-49. — Бібліогр.: 18 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT gricenkosí cifrovatransformacíâlogístičnihposlugvumovahmalogobíznesu
AT mikolaênkods cifrovatransformacíâlogístičnihposlugvumovahmalogobíznesu
AT gricenkosí digitaltransformationoflogisticsservicesinsmallbusinessconditions
AT mikolaênkods digitaltransformationoflogisticsservicesinsmallbusinessconditions
first_indexed 2025-09-30T01:19:01Z
last_indexed 2025-10-01T01:16:17Z
_version_ 1844740229519376384
fulltext С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 43 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-43-49 УДК 004:658.7:656+334.012.61 Сергій Іванович Гриценко, доктор економічних наук, професор, академік АЕН України, ORCID 0000-0002-3322-3986, e-mail: sergiy.gritsenko@gmail.com, Дарина Сергіївна Миколаєнко, здобувач освітнього ступеня «Магістр», ORCID 0009-0001-1712-2421, e-mail: 6863675@stud.kai.edu.ua, Державний університет «Київський авіаційний інститут», м. Київ ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ЛОГІСТИЧНИХ ПОСЛУГ В УМОВАХ МАЛОГО БІЗНЕСУ Вступ. Сучасна логістика переживає трансфор- маційний період, що зумовлений глобальними змі- нами у світовій економіці, зростанням невизначено- сті, воєнними конфліктами, нестачею ресурсів, не- стабільністю ланцюгів постачання та впливом циф- рових технологій. Особливо гостро ці виклики від- чувають компанії малого та середнього бізнесу (МСБ), які, на відміну від великих корпорацій, ма- ють обмежений доступ до транспортних активів, ка- піталу та цифрової інфраструктури. Це актуалізує потребу у створенні гнучких, адаптивних та техно- логічно оснащених логістичних моделей, які дозво- ляють таким компаніям зберігати ефективність в умовах постійних змін. Аналіз досліджень та публікацій. Сучасні на- укові дослідження підкреслюють роль цифровізації у формуванні стійких та адаптивних ланцюгів по- стачання. Питанням цифровізації секторів еконо- міки присвячені наукові праці [1-5]. Дослідженню теорії та методології логістичних послуг в умовах цифровізації присвячено наукові праці [6-11]. SCM- платформ, цифрових хабів, хмарних технологій, ін- тернету речей (IoT), машинного навчання та блок- чейн-рішень уже довели свою ефективність у масш- табному бізнесі, але потребують адаптації до реалій малого підприємництва, особливо в країнах, що розвиваються, як-от Україна [12-14]. У фокусі дослідження – логістична компанія ТОВ «УкрВіпСервіс» [15], що не має власного транспорту, працює переважно за посередницькою схемою у сфері митного брокерства та вантажопере- везень і активно співпрацює з зовнішніми перевіз- никами. Практика діяльності компанії демонструє типові виклики для МСБ: високий рівень поточних зобов’язань, нестабільність прибутковості, потреба в оперативному доступі до перевізників, низька про- зорість логістичних процесів. Аналіз життєвого циклу її ланцюга постачання показав, що без влас- ного транспортного ресурсу досягти стабільності можливо лише за умови впровадження інновацій- них рішень, які забезпечують централізовану коор- динацію, цифровий облік і гнучке управління всіма етапами доставки. На сьогодні недостатньо досліджені інстру- менти цифрової трансформації саме для компаній, які не мають власного логістичного активу (транс- порту, складів), але прагнуть виступати координато- рами логістичних ланцюгів. Ідея створення цифро- вого логістичного хабу як інноваційного рішення для оптимізації взаємодії з перевізниками, клієн- тами та контролю виконання логістичних послуг – має значний науковий і прикладний потенціал. Особливо це актуально в умовах війни, порушень у міжнародній логістиці та необхідності швидкої реакції на запити клієнтів. Мета статті полягає у теоретичному обґрунту- ванні та емпіричному аналізі моделі цифрового ло- гістичного хабу, яка може бути впроваджена у ма- лому бізнесі на прикладі компанії ТОВ «УкрВіпСер- віс». Особливу увагу приділено адаптації таких рішень до специфіки українського логістичного ринку, що працює в умовах високих ризиків та низької доступності інвестиційних ресурсів. Методологія дослідження. Основою емпірич- ного аналізу стала діяльність ТОВ «УкрВіпСер- віс» – компанії, яка здійснює митно-брокерське та експедиційне обслуговування без власного транспо- рту [15; 17]. Це зумовлює необхідність організації ланцюга постачання через взаємодію з численними зовнішніми партнерами, а також створює виклики у плані гнучкості, контролю і координації логістич- них операцій. Маркетинг і логістика © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2025 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2025 С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 44 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 Методологічна основа дослідження включає аналіз наукових джерел щодо сучасних тенденцій у цифровій логістиці, таких як логістика 4.0, викорис- тання хмарних SCM-платформ, технологій IoT, штучного інтелекту, цифрових двійників тощо. Це дозволило окреслити теоретичні рамки для побу- дови моделі цифрового логістичного хабу, адапто- ваного до умов малого бізнесу. Для аналізу реальної практики було обрано метод кейс-стаді, що дозво- лив дослідити діяльність ТОВ «УкрВіпСервіс» як репрезентативного прикладу логістичної компанії, яка функціонує у форматі координатора логістич- них процесів. Важливим елементом дослідження є SWOT- аналіз, що дозволив виявити внутрішні сильні і слабкі сторони компанії, а також зовнішні можли- вості і загрози. Додатково застосовано функціональ- ний аналіз життєвого циклу логістичного ланцюга компанії, що дозволив дослідити основні етапи її розвитку: від ініціації і проєктування до трансфор- мації та потенційного згортання [18, с. 49]. Це на- дало змогу сформулювати обґрунтовані висновки щодо необхідності цифрової трансформації логіс- тичної моделі підприємства. Інформаційну базу до- слідження склали внутрішні документи компанії ТОВ «УкрВіпСервіс», результати практики, фінан- сова звітність за 2020–2024 роки, облікові таблиці, а також безпосередні консультації з керівництвом. Такий підхід забезпечив не лише емпіричну верифі- кацію аналітичних висновків, а й можливість при- кладного моделювання інноваційної логістичної ін- фраструктури в контексті цифрової трансформації. Виклад основного матеріалу. Цифрова транс- формація логістичних послуг у сфері малого бізнесу є ключовим напрямом підвищення ефективності функціонування ланцюгів постачання. В умовах об- межених ресурсів та високої конкурентності малий бізнес особливо чутливий до затримок, неузгодже- ності інформації та відсутності прозорості в логіс- тичних процесах. У цьому контексті цифрові техно- логії стають не лише інструментом автоматизації, а й основою для стратегічного управління логістич- ними ланцюгами. Однією з найважливіших передумов цифрові- зації логістики є необхідність адаптації до нових ре- жимів функціонування логістичних систем. Як свід- чить практика, традиційні моделі стабільного ре- жиму, характерного для великих корпорацій, не від- повідають потребам малих підприємств, які змушені працювати в умовах високої турбулентності ринку. Саме тому найбільш доцільним підходом для ма- лого бізнесу стає впровадження адаптивного або гібридного режиму логістичного управління, що за- безпечує гнучкість, швидку реакцію на зміни по- питу та мультиканальність поставок. Емпіричний аналіз логістичних показників свідчить про високий ступінь залежності ефектив- ності логістичних процесів від рівня цифрової ін- теграції. Як приклад, у табл. 1 представлено дина- міку змін активів, зобов'язань і прибутковості ком- панії ТОВ «УкрВіпСервіс», що працює в секторі транспортно-експедиційних послуг малого бізнесу в Україні, протягом 2020–2024 років. З аналізу видно, що зростання необоротних ак- тивів у 2022 році свідчить про інвестиції в інфра- структуру, найімовірніше – ІТ-активи або програмні комплекси. Водночас поступове зниження чистого прибутку з 2021 року вказує на неефективне вико- ристання цих ресурсів або недостатню інтеграцію цифрових інструментів у бізнес-процеси. Для розширення аналітичної бази розглянемо зміни у показниках дохідності (табл. 2). Таблиця 1 Динаміка основних фінансових показників діяльності логістичної компанії ТОВ «УкрВіпСервіс» за 2020-2024 рр. Показники, тис. грн 2020 2021 2022 2023 2024 Необоротні активи 82,6 39,2 2 214,6 2 235,7 2 208,9 Оборотні активи 58 631,5 78 719,1 79 216,6 79 917,3 80 099,6 Баланс 58 714,1 78 758,3 81 476,2 82 003,1 82 308,5 Гроші та їх еквіваленти 1 986,3 1 181,5 2 441,8 2 166,4 1 780,6 Власний капітал 708,7 1 013,0 1 254,9 1 359,1 1 389,7 Довгострокові зобов’язання - - - - - Поточні зобов’язання 58 005,4 77 745,3 80 221,3 80 443,3 80 916,8 Джерело: авторська розробка на основі фінансових звітів [16]. Таблиця 2 Загальні показники діяльності підприємства «УкрВіпСервіс» Показники, тис. грн 2020 2021 2022 2023 2024 Чистий дохід від реалізації продукції 29 646,3 50 189,8 36 395,9 30 456,7 23 558,8 Собівартість реалізованої продукції (това- рів, робіт, послуг) (25 794,6) (45 237,3) (32 947,8) (20 345,1) (19 947,1) Інші витрати (3 905,8) (4 913,6) (3 490,7) (4 456,7) (4 395,4) Прибуток до оподаткування 28,8 371,1 295,0 200,3 166,9 Чистий прибуток 23,6 304,3 241,9 151,7 136,8 Джерело: авторська розробка на основі фінансових звітів [16]. С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 45 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 Ці дані підтверджують, що оптимізація витрат дійсно відбувалася – собівартість реалізованої про- дукції суттєво знизилася. Проте прибутковість при цьому залишалася на низькому рівні. Це вказує на брак стратегічного управління логістичними пото- ками, зокрема через неефективне планування та від- сутність цифрових інструментів контролю. Водно- час, результати аналізу операційного процесу на- дання логістичних послуг (табл. 3) демонструють складність взаємодії між менеджерами, постачаль- никами і клієнтами, що породжує інформаційні роз- риви. Таблиця 3 Етапи життєвого циклу логістичного ланцюга компанії Етап Зміст операцій Інструменти / партнери Запит клієнта Клієнт надсилає запит щодо доставки вантажу із зазначенням параметрів (тип товару, марш- рут, терміни, об’єм, тип послуги) Онлайн-запит, e-mail, CRM Аналіз і планування Оцінка логістичного завдання: вибір маршруту, типу транспорту, потреби в брокерських послу- гах. Формується попередня калькуляція варто- сті Логістичні платформи, база пе- ревізників, тарифна база Формування ланцюга Компанія обирає перевізника, визначає склад для консигнації або перевалки, оформлює заявку брокеру, формує документи Перевізники (за договором), під- рядні брокери, сервіси докумен- тообігу Підготовка вантажу Організація завантаження, перевірка відповід- ності упаковки, маркування. Збір супровідних документів Складські партнери, водії, бро- кери Митне оформлення Компанія подає електронну декларацію через брокерську систему. Організовується фізична перевірка або спрощений контроль Програма «Єдине вікно», мит- ниця, брокери Перевезення вантажу Вантаж транспортується згідно маршруту. В процесі надається GPS-трекінг, ведеться кому- нікація з усіма сторонами Перевізники (авто/залізниця), сервіси моніторингу Вивантаження / передача вантажу Завантаження на кінцевому складі клієнта, оформлення акту прийому-передачі Представники клієнта, водій, ло- гіст Фінальне звітування і доку- ментальний супровід Компанія надає повний пакет закриття: раху- нок-фактуру, акт, ТТН, митну декларацію (ко- пія) Бухгалтерія, електронна докуме- нтація Післясервіс і аналіз KPI Аналіз якості послуги, обробка зворотного зв’язку, оцінка продуктивності логістичного ланцюга CRM, анкети задоволеності, зу- стрічі з клієнтами Компанія ТОВ «УкрВіпСервіс» здійснює діяль- ність у сфері митного брокерства, організації ван- тажних перевезень та логістичного консалтингу, не володіючи при цьому власними транспортними за- собами. Така модель визначає специфіку її логіс- тичної системи, яка переважно функціонує в інтег- рованому (мережевому) середовищі, орієнтуючись на високу оперативність, адаптивність і координа- цію з численними партнерами (перевізники, митні органи, складські оператори, клієнти тощо). Таким чином, результати дослідження демон- струють, що навіть за наявності позитивної дина- міки у витратній структурі, відсутність повноцінної цифрової платформи для управління ланцюгом по- стачання знижує загальну ефективність логістики малого бізнесу. Актуальним стає питання впрова- дження цифрових рішень, здатних забезпечити на- скрізну інтеграцію, прозорість та аналітичну під- тримку прийняття рішень. На основі отриманих результатів обґрунтовано впровадження цифрової логістичної платформи, що функціонує як централізований цифровий хаб. Ос- новним завданням цієї платформи є консолідація ін- формаційних потоків, оптимізація пошуку перевіз- ників, автоматизоване створення маршрутів, інтег- рація з митними сервісами та CRM-системами. Го- ловний сенс – контролювання процесів логістики, оптимізація витрат і отримання більшого прибутку, бо відбувається створення додаткової цінності для клієнтів. Механізм функціонування стартапу «Укр- ВіпСервіс» включає кілька послідовних етапів. Пер- ший етап полягає у прийманні заявок від клієнтів – малих та середніх підприємств, які через брак ре- сурсів або прагнення оптимізувати витрати зверта- ються за організацією перевезень. Заявки подаються через веб-платформу із зазначенням характеристик вантажу та маршрутів, що дозволяє здійснити пер- винне оцінювання потреб і встановити контакт для подальшої координації. Другий етап передбачає консолідацію вантажів від різних клієнтів для зниження транспортних ви- трат. Для цього використовуються логістичні хаби – склади або партнерські термінали, де відбувається С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 46 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 збір та обробка вантажів, що забезпечує економію за рахунок збільшення обсягу перевезення. Третій етап полягає у пошуку оптимального пе- ревізника через IT-платформу, яка автоматизовано аналізує пропозиції за критеріями вартості, швид- кості, надійності та типу транспорту, враховуючи вимоги клієнта. Четвертий етап – формування єдиного великого перевезення з кількох дрібних відправок, що дозво- ляє знизити тарифні витрати. Компанія організовує умови транспортування, контролює виконання до- говору та координує процес між клієнтом і перевіз- ником. П’ятий етап полягає у продажу комплексної ло- гістичної послуги клієнтам за вигіднішою ціною та з підвищеним сервісним рівнем, включно з моніто- рингом вантажів у режимі реального часу. Основні учасники системи – клієнти (малі і се- редні бізнеси, які потребують логістичних послуг), логістичні партнери (склади, термінали), перевіз- ники (зовнішні контрагенти) та IT-платформа, яка автоматизує пошук, консолідацію та управління за- мовленнями. Стартап базується на інноваційному підході, що дозволяє знижувати витрати, підвищувати кон- курентоспроможність і задовольняти потреби клієн- тів завдяки ефективній консолідації вантажів і циф- ровим рішенням. Одним із ключових напрямів реалізації є вико- ристання механізмів цифрових двійників (digital twin), які дозволяють віртуально моделювати логіс- тичні сценарії до їхнього впровадження. Також важ- ливу роль відіграє впровадження AI-модулів для прогнозування попиту, оптимізації вантажних пото- ків та управління ризиками. Прогнозні очікування від впровадження цифро- вої платформи узагальнено в табл. 4. Очікувані переваги включають: – скорочення часу обробки замовлення на 35– 40%; – зниження витрат на логістику до 25%; – підвищення точності планування маршрутів на 30%; – зростання рівня задоволеності клієнтів за- вдяки прозорості сервісу. Таблиця 4 Очікувані ефекти від впровадження цифрової логістичної платформи Тип переваги Опис для ТОВ «УкрВіпСервіс» Економічні переваги - Зниження витрат на перевезення: Завдяки об'єднанню вантажів від кількох клієнтів, ком- панія може знизити витрати на перевезення (оптимізація транспортних витрат) - Підвищення маржинальності: Консолідація вантажів дозволяє зменшити витрати на ок- ремі перевезення, що збільшує прибуток від кожної операції - Зниження витрат на зберігання: Зменшення необхідних площ для зберігання товарів завдяки оптимізації складських процесів через централізовану платформу Операційні переваги - Оптимізація процесу вибору перевізників: Автоматизація пошуку перевізників на основі аналізу вартості та умов доставки дозволяє зменшити час на прийняття рішень - Гнучкість у логістичних операціях: Платформа дозволяє швидко коригувати маршрути та використовувати найвигідніші варіанти перевезень в залежності від ситуації на ринку - Покращення взаємодії з партнерами: Зрощення партнерських відносин з перевізниками та іншими логістичними компаніями дозволяє отримувати вигідніші умови - Зменшення часу на обробку замовлень:Автоматизація та централізація процесів дозволяє прискорити час обробки та відправки замовлень клієнтам Стратегічні переваги - Розширення клієнтської бази: Завдяки консолідації вантажів компанія може залучати більше клієнтів, які зацікавлені в зниженні витрат на логістику - Посилення конкурентоспроможності: Інноваційний підхід до консолідації вантажів дає можливість запропонувати більш привабливі умови для клієнтів, покращуючи позиції на ринку - Інвестування в технології: Платформа для консолідації вантажів і автоматизація процесів підвищує імідж компанії як інноваційного гравця в галузі - Покращення клієнтської лояльності: Завдяки наданню вигідних цін на перевезення і підвищенню прозорості процесів, компанія може зміцнити довіру своїх клієнтів Висока залежність малого бізнесу від зовніш- ніх постачальників та коливань ринку зумовлює по- требу в адаптивній цифровій логістиці. В цьому кон- тексті впровадження хмарних SCM-платформ, вико- ристання мобільних додатків для кур’єрів, автома- тизація документообігу та синхронізація з держав- ними базами даних (митниця, податкова тощо) є критично важливими кроками. Таким чином, результати дослідження знахо- дять реальне застосування у вигляді створення циф- рових логістичних платформ, здатних радикально підвищити ефективність логістичних процесів ма- лого бізнесу в Україні. Висновки. Проведене дослідження підтвер- джує, що сучасна логістика малого бізнесу в Україні перебуває в стані радикальних змін, зумовлених комплексом зовнішніх і внутрішніх викликів, серед С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 47 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 яких особливо виокремлюються геополітична не- стабільність, ресурсна обмеженість та посилення конкуренції на ринку логістичних послуг. Аналіз ді- яльності ТОВ «УкрВіпСервіс» як представника сек- тору малого логістичного бізнесу, що функціонує без власного транспорту, виявив низку системних проблем, що перешкоджають сталому розвитку компанії і збереженню її конкурентоспроможності. До таких проблем належать: висока залежність від зовнішніх перевізників, недостатній рівень прозо- рості логістичних операцій, нестабільність фінансо- вих показників та обмежений доступ до інвестицій у цифрові технології. Результати емпіричного аналізу свідчать про те, що традиційні моделі управління ланцюгами по- стачання в умовах високої турбулентності ринку є недостатньо ефективними для МСБ, особливо для компаній без власних логістичних активів. Необхід- ність адаптивності та швидкої реакції на зовнішні зміни змушує переосмислити підходи до управління логістичними процесами. У цьому контексті циф- рові технології не просто автоматизують операції, а створюють основу для формування інтегрованих, прозорих і гнучких логістичних систем. Особливої уваги заслуговує запропонована мо- дель цифрового логістичного хабу, яка базується на принципах централізованого управління, цифрової інтеграції інформаційних потоків і оперативного контролю логістичних операцій. Така модель врахо- вує специфіку діяльності компаній, що не володіють власними транспортними засобами, та може слугу- вати інструментом оптимізації взаємодії між учас- никами ланцюга постачання – замовниками, пере- візниками, брокерами та іншими партнерами. Впро- вадження подібних рішень сприятиме підвищенню рівня адаптивності, зниженню ризиків, а також під- вищенню загальної ефективності логістичних опе- рацій у малому бізнесі. Фінансовий аналіз діяльності ТОВ «Укр- ВіпСервіс» підтверджує, що інвестиції у цифрові ак- тиви (ймовірно, у вигляді програмного забезпечення та IT-інфраструктури) були здійснені, однак відсут- ність комплексного стратегічного підходу до ін- теграції цифрових інструментів стримує збільшення прибутковості. Це підкреслює необхідність не лише технічного впровадження новацій, а й перегляду управлінських практик у напрямі активного вико- ристання аналітики, прогнозування та цифрового моніторингу логістичних процесів. Враховуючи специфіку українського ринку, для ефективного впровадження цифрових рішень у малому логістичному бізнесі слід особливо звер- нути увагу на проблеми доступності інвестицій, кадрового потенціалу та навчання персоналу роботі з новими технологіями. Підтримка державних про- грам та ініціатив, спрямованих на діджиталізацію економіки, є важливою умовою для масштабування подібних інноваційних проєктів. Також доцільно розвивати партнерські мережі і формувати екосис- теми взаємодії між різними учасниками логістич- ного ринку для забезпечення більш ефективного об- міну інформацією та ресурсами. У практичному аспекті рекомендовано підпри- ємствам малого бізнесу, які не мають власних транс- портних засобів, зосередити увагу на створенні централізованих цифрових платформ, які можуть забезпечити інтеграцію замовлень, контроль вико- нання, оперативний облік та аналітику в реальному часі. Важливо впроваджувати механізми гнучкого управління ризиками, а також постійно оновлювати технологічну базу відповідно до змін на ринку та технічного прогресу. Компаніям слід розвивати компетенції у сфері цифрової логістики через нав- чання та залучення фахівців із відповідним досві- дом. Таким чином, цифрова трансформація малих логістичних підприємств у контексті створення та впровадження моделей цифрових логістичних хабів є перспективним напрямом, що здатен забезпечити стійкість та конкурентоздатність у складних і дина- мічних ринкових умовах. Подальші наукові дослі- дження мають зосереджуватися на адаптації передо- вих цифрових технологій до специфіки малого біз- несу в Україні, а також на вивченні ефективних стратегій управління змінами в логістичних ланцю- гах, враховуючи унікальні економічні та соціальні умови країни. Література 1. Брюховецька Н. Ю., Чорна О. А. Напрями цифровізації економіки, що обумовлюють трансформацію управління під- приємств. Економічний вісник Донбасу. 2024. № 3 (77). С. 185-197. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-185-197. 2. Липов В. В. Індустрія 4.0 і формування ланцюгів (мереж) створення цінності на основі цифрових платформ. Вісник економічної науки України. 2024. № 2 (47). С. 152-161. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).152-161. 3. Озарко К. С., Копитко С. Б. Особливості формування системи інформаційної безпеки українських підприємств за високо динамічних умов цифровізації. Економічний вісник Донбасу. 2023. № 2 (72). С. 157-161. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-157-161. 4. Островська Г. Й. Сучасні моделі діагностики та оцінки цифрової зрілості підприємства в умовах digital-трансформації. Вісник економічної науки України. 2024. № 2 (47). С. 143-151. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).143-151. 5. Островська Г. Й., Островський О. Т. Цифрова трансформація промисловості : сучасні реалії та пріоритети розвитку. Економічний вісник Донбасу. 2024. № 1-2 (75-76). С. 166-177. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-1-2(75-76)-166-177. 6. Григорак М. Ю. Інтелектуалізація ринку логістичних послуг: концепція, методологія, компетентність: монографія. Київ: Сік Груп Україна, 2017. 516 с. 7. Гриценко С. І., Котляр І. А. Оптимізація логістичних бізнес-процесів з використанням цифрових технологій. Вісник економічної науки України. 2024. № 1 (46). С. 113-117. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).113-117. С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 48 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 8. Гриценко С. І. Роль маркетингової логістики в сервісній діяльності компанії. Розвиток маркетингу в умовах інфор- матизації суспільства: монографія. Київ: КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, 2019. С. 329-341. 9. Гриценко С. І., Музика В. В. Стратегічні перспективи формування транспортно-логістичного кластера ТОВ «МАК ХАУС» на ринку логістичних послуг. Економічний вісник Донбасу. 2024. № 3 (77). С. 74-82. DOI: https://doi.org/10.12958/1817- 3772-2024-3(77)-74-82. 10. Гриценко С. І., Федорчук О. Д. Стратегічні перспективи розвитку транспортно-експедиційних послуг в глобальних ланцюгах постачання. Вісник економічної науки України. 2024. № 2 (47). С. 122-129. DOI: https://doi.org/10.37405/1729- 7206.2024.2(47).122-129. 11. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А., Цатурян Р. О. Особливості формування системи реінжинірингу бізнес-процесів підп- риємств з використанням цифрових технологій. Економічний вісник Донбасу. 2023. № 2 (72). С. 40-47. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-40-47. 12. Last Mile доставка: значення, проблеми та вирішення – UB1. UB1. URL: https://ub1.com.ua/last-mile-dostavka- znachennya-ta-znachushhist/. 13. Supply chain management in times of crisis: a systematic review. Manag Rev Q. 2022. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9362030/. 14. Unleashing the potential of big data predictive analytics. Pecan AI. URL: https://www.pecan.ai/blog/unleashing-big-data- predictive-analytics/. 15. Офіційний сайт ТОВ «УкрВіпСервіс». URL: https://www.uvs.in.ua/ua/. 16. ТОВ «УкрВіпСервіс ЛТД»: фінансові звіти. URL: https://youcontrol.com.ua/catalog/company_details/37687219/. 17. Товариство з обмеженою відповідальністю УКРВІПСЕРВІС ЛТД. Vkursi.pro. URL: https://vkursi.pro/card/tov- ukrvipservis-ltd-42351021. 18. Гриценко С. І., Смерічевська С. В., Савченко Л. В. Проєктування логістичних систем: навч. посіб. Київ: НАУ, 2024. 372 с. References 1. Bryukhovetska, N. Yu., Chorna, O. A. (2024). Napriamy tsyfrovizatsii ekonomiky, shcho obumovliuiut transformatsiiu upravlinnia pidpryiemstv [Directions of Digitization of the Economy, which Determine the Transformation of Enter-prise Management]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 3 (77), рр. 185-197. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-185-197 [in Ukrainian]. 2. Lypov, V. V. (2024). Industriia 4.0 i formuvannia lantsiuhiv (merezh) stvorennia tsinnosti na osnovi tsyfrovykh platform [Industry 4.0 and the Formation of Chains (Networks) Creation of Value Based on Digital Platforms]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (47), рр. 152-161. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).152-161 [in Ukrainian]. 3. Ozarko, K. S., Kopytko, S. B. (2023). Osoblyvosti formuvannia systemy informatsiinoi bezpeky ukrainskykh pidpryiemstv za vysoko dynamichnykh umov tsyfrovizatsii [Peculiarities of Formation of the Information Security System of Ukrainian Enterprises in the Highly Dynamic Conditions of Digitalization]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 2 (72), рр. 157- 161. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-157-161 [in Ukrainian]. 4. Ostrovska, H. Y. (2024). Suchasni modeli diahnostyky ta otsinky tsyfrovoi zrilosti pidpryiemstva v umovakh digital- transformatsii [Modern Models for Diagnosing and Assessing the Enterprise's Digital Maturity in the Context of Digital Transfor- mation]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (47), рр. 143-151. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).143-151 [in Ukrainian]. 5. Ostrovska, H. Y., Ostrovskyy, O. T. (2024). Tsyfrova transformatsiia promyslovosti : suchasni realii ta priorytety rozvytku [Digital Transformation of Industry: Current Realities and Development Priorities]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 1-2 (75-76), рр. 166-177. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-1-2(75-76)-166-177 [in Ukrainian]. 6. Hryhorak, M. Yu. (2017). Intelektualizatsiia rynku lohistychnykh posluh: kontseptsiia, metodolohiia, kompetentnist [Intellec- tualization of the logistics services market: concept, methodology, competence]. Kyiv, Sik Hrup Ukraina. 516 р. [in Ukrainian]. 7. Grytsenko, S. І., Kotliar, I. A. (2024). Optymizatsiia lohistychnykh biznes-protsesiv z vykorystanniam tsyfrovykh tekhnolohii [Optimization of Logistics Business Processes Using Digital Technologies]. Vіsnyk ekonomіchnoі nauky Ukraіny, 1 (46), рр. 113-117. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.1(46).113-117 [in Ukrainian]. 8. Grytsenko, S. I. (2019). Rol marketynhovoi lohistyky v servisnii diialnosti kompanii [The role of marketing logistics in the service activities of the company]. Rozvytok marketynhu v umovakh informatyzatsii suspilstva [Development of marketing in the context of informatization of society]. (pp. 329-341). Kyiv, Vadym Hetman Kyiv National University of Economics [in Ukrainian]. 9. Grytsenko, S. I., Muzyka, V. V. (2024). Stratehichni perspektyvy formuvannia transportno-lohistychnoho klastera TOV «MAK KhAUS» na rynku lohistychnykh posluh [Strategic Prospects for the Formation of a Transport and Logistics Cluster of LLC "MAK HAUS" in the Logistics Services Market]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, 3 (77), рр. 74-82. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2024-3(77)-74-82 [in Ukrainian]. 10. Grytsenko, S. I., Fedorchuk O. D. (2024). Stratehichni perspektyvy rozvytku transportno-ekspedytsiinykh posluh v hlobalnykh lantsiuhakh postachannia [trategic Prospects for the Development of Freight Forwarding Services in Global Supply Chains]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2 (47), рр. 122-129. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).122-129 [in Ukrainian]. 11. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A., Tsaturіan, R. O. (2023). Osoblyvosti formuvannia systemy reinzhynirynhu biznes-protsesiv pidpryiemstv z vykorystanniam tsyfrovykh tekhnolohii [Peculiarities of Forming a System of Reengineering Business Processes of Enter-prises Using Digital Technologies]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbas, Vol. 2 (72), рp. 40-47. DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2023-2(72)-40-47 [in Ukrainian]. 12. Last Mile доставка: значення, проблеми та вирішення – UB1. UB1. Retrieved from https://ub1.com.ua/last-mile-dostavka- znachennya-ta-znachushhist/. 13. Supply chain management in times of crisis: a systematic review. (2022). Manag Rev Q. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9362030/. 14. Unleashing the potential of big data predictive analytics. Pecan AI. Retrieved from https://www.pecan.ai/blog/unleashing- big-data-predictive-analytics/. С. І. Гриценко, Д. С. Миколаєнко 49 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 15. Ofitsiinyi sait TOV «UkrVipServis» [Official website of LLC "UkrVipService"]. Retrieved from https://www.uvs.in.ua/ua/ [in Ukrainian]. 16. TOV «UkrVipServis LTD»: finansovi zvity [LLC "UkrVipService LTD": financial reports]. Retrieved from https://youcontrol.com.ua/catalog/company_details/37687219/ [in Ukrainian]. 17. Tovarystvo z obmezhenoiu vidpovidalnistiu UKRVIPSERVIS LTD [Limited Liability Company UKRVIPSERVICE LTD]. Vkursi.pro. Retrieved from https://vkursi.pro/card/tov-ukrvipservis-ltd-42351021 [in Ukrainian]. 18. Grytsenko, S. I., Smerichevska, S. V., Savchenko, L. V. (2024). Proiektuvannia lohistychnykh system [Design of logistics systems]. Kyiv, NAU. 372 р. [in Ukrainian]. Гриценко С. І., Миколаєнко Д. С. Цифрова трансформація логістичних послуг в умовах малого бізнесу У статті розглянуто питання цифрової трансформації логістичних послуг в умовах малого бізнесу на прикладі ТОВ «УкрВіпСервіс». Актуальність дослідження зумовлена необхідністю адаптації логістичних систем до нестабільного середо- вища, обмежених ресурсів та високої конкуренції. Запропоновано інноваційну модель цифрового логістичного хабу, що ін- тегрує сучасні інформаційні технології для оптимізації логістичних процесів малого підприємства. Ключові слова: цифрова логістика, логістичний хаб, цифрова трансформація, малий бізнес, SCM, логістичні послуги. Grytsenko S., Mykolaienko D. Digital Transformation of Logistics Services in Small Business Conditions The article deals with the issues of digital transformation of logistics services in the context of small business on the example of UkrVipServis LLC. The relevance of the study is due to the need to adapt logistics systems to an unstable environment, limited re- sources, and high competition. An innovative model of a digital logistics hub integrating modern information technologies is proposed to optimize logistics processes for small enterprises. Keywords: digital logistics, logistics hub, digital transformation, small business, SCM, logistics services. Стаття надійшла до редакції 12.03.2025 Рецензовано: 18.04.2025