Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень

Стаття присвячена дослідженню науково-методологічних засад аналізу впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень. Поведінкові фінанси як міждисциплінарна галузь поєднують елементи психології, економіки та теорії управління, що дозволяє глибше зрозуміти, як когнітивні упередже...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2025
Hauptverfasser: Чудаєва, І.Б., Сукач, О.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2025
Schriftenreihe:Економічний вісник Донбасу
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207090
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень / І. Б. Чудаєва, О.М. Сукач // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 19-28. — Бібліогр.: 40 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207090
record_format dspace
spelling irk-123456789-2070902025-09-30T00:05:35Z Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень Scientific and Methodological Foundations for Studying the Impact of Behavioral Finance on the Managerial Decision-Making Process Чудаєва, І.Б. Сукач, О.М. Фінанси Стаття присвячена дослідженню науково-методологічних засад аналізу впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень. Поведінкові фінанси як міждисциплінарна галузь поєднують елементи психології, економіки та теорії управління, що дозволяє глибше зрозуміти, як когнітивні упередження, емоційні та соціальні фактори формують рішення в умовах невизначеності. У статті систематизовано ключові концепції поведінкових фінансів, такі як теорія перспектив, евристики, ефект якоря, надмірна впевненість, а також ефект володіння, та проаналізовано їхній вплив на управлінські рішення в організаціях. Метою дослідження є розробка науково-методологічних підходів до інтеграції принципів поведінкових фінансів у процеси прийняття рішень на різних рівнях управління. Методи: аналіз та синтез задля систематизації існуючих підходів до вивчення поведінкових фінансів; абстрагування та конкретизація визначили ключові характеристики поведінкових факторів; структурно-функціональний аналіз, емпіричні дослідження та моделювання. У роботі вивчено методологічні засади, які включають якісні та кількісні методи аналізу, зокрема моделювання поведінки, аналіз сценаріїв, експериментальні методи, а також статистичний аналіз даних. Особлива увага приділяється адаптації цих методів до специфіки управлінського контексту, де суб’єктивні фактори відіграють ключову роль. Проаналізовано, як когнітивні упередження, такі як підтверджувальне упередження чи ефект надмірного оптимізму, впливають на оцінку ризиків, прогнозування фінансових результатів та стратегічне планування. Результати. За результатами дослідження запропоновано концептуальну схему впровадження поведінкових індикаторів у процес ухвалення фінансових рішень, яка передбачає – ідентифікацію, вимірювання, корекцію впливу поведінкових чинників. Схема поєднує інструменти, методи та організаційні заходи для інтеграції фінансових поведінкових індикаторів у процеси управління. На основі запропонованої схеми, з метою визначення впливу ключових когнітивних чинників на управлінські функції побудовано матрицю впливу когнітивних чинників на ключові управлінські функції, яка є інструментом, що дозволяє систематизувати та оцінити, як когнітивні упередження та психологічні аспекти впливають на виконання основних управлінських функцій, таких як планування, організація, мотивація, контроль та прийняття рішень. Також обґрунтовано низку рекомендацій щодо впровадження інструментів поведінкових фінансів у практику управління, включаючи методи дебіювання, структуризації інформації та оцінки альтернатив. The article is devoted to the study of the scientific and methodological foundations for analyzing the impact of behavioral finance on the decision-making process in management. Behavioral finance, as an interdisciplinary field, combines elements of psychology, economics, and management theory, enabling a deeper understanding of how cognitive biases, emotional, and social factors influence decisions under conditions of uncertainty. The paper systematizes key concepts of behavioral finance, such as prospect theory, heuristics, anchoring effect, overconfidence, and endowment effect, and analyzes their influence on managerial decision-making within organizations. The purpose of the research is to develop scientific and methodological approaches to integrating behavioral finance principles into decision-making processes at various levels of management. The methods employed include analysis and synthesis to systematize existing approaches to studying behavioral finance; abstraction and concretization to identify key characteristics of behavioral factors; structural-functional analysis, empirical research, and modeling. The study explores methodological foundations encompassing both qualitative and quantitative analytical methods, including behavior modeling, scenario analysis, experimental approaches, and statistical data analysis. Special attention is paid to adapting these methods to the managerial context, where subjective factors play a crucial role. The article examines how cognitive biases—such as confirmation bias and the over-optimism effect – impact risk assessment, financial forecasting, and strategic planning. Results. Based on the research findings, a conceptual framework is proposed for incorporating behavioral indicators into financial decision-making processes. This framework includes the identification, measurement, and correction of behavioral influences. It integrates tools, methods, and organizational measures to embed behavioral financial indicators into management processes. Using the proposed framework, a matrix was developed to assess the influence of key cognitive factors on core management functions. This matrix serves as a tool to systematize and evaluate how cognitive biases and psychological aspects affect the execution of essential managerial functions, such as planning, organizing, motivating, controlling, and decision-making. Additionally, a set of recommendations is provided for implementing behavioral finance tools in management practice, including debiasing techniques, information structuring, and the evaluation of alternatives. 2025 Article Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень / І. Б. Чудаєва, О.М. Сукач // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 19-28. — Бібліогр.: 40 назв. — укр. 1817-3772 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207090 336:005.33:001.89 https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-19-28 uk Економічний вісник Донбасу application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фінанси
Фінанси
spellingShingle Фінанси
Фінанси
Чудаєва, І.Б.
Сукач, О.М.
Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
Економічний вісник Донбасу
description Стаття присвячена дослідженню науково-методологічних засад аналізу впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень. Поведінкові фінанси як міждисциплінарна галузь поєднують елементи психології, економіки та теорії управління, що дозволяє глибше зрозуміти, як когнітивні упередження, емоційні та соціальні фактори формують рішення в умовах невизначеності. У статті систематизовано ключові концепції поведінкових фінансів, такі як теорія перспектив, евристики, ефект якоря, надмірна впевненість, а також ефект володіння, та проаналізовано їхній вплив на управлінські рішення в організаціях. Метою дослідження є розробка науково-методологічних підходів до інтеграції принципів поведінкових фінансів у процеси прийняття рішень на різних рівнях управління. Методи: аналіз та синтез задля систематизації існуючих підходів до вивчення поведінкових фінансів; абстрагування та конкретизація визначили ключові характеристики поведінкових факторів; структурно-функціональний аналіз, емпіричні дослідження та моделювання. У роботі вивчено методологічні засади, які включають якісні та кількісні методи аналізу, зокрема моделювання поведінки, аналіз сценаріїв, експериментальні методи, а також статистичний аналіз даних. Особлива увага приділяється адаптації цих методів до специфіки управлінського контексту, де суб’єктивні фактори відіграють ключову роль. Проаналізовано, як когнітивні упередження, такі як підтверджувальне упередження чи ефект надмірного оптимізму, впливають на оцінку ризиків, прогнозування фінансових результатів та стратегічне планування. Результати. За результатами дослідження запропоновано концептуальну схему впровадження поведінкових індикаторів у процес ухвалення фінансових рішень, яка передбачає – ідентифікацію, вимірювання, корекцію впливу поведінкових чинників. Схема поєднує інструменти, методи та організаційні заходи для інтеграції фінансових поведінкових індикаторів у процеси управління. На основі запропонованої схеми, з метою визначення впливу ключових когнітивних чинників на управлінські функції побудовано матрицю впливу когнітивних чинників на ключові управлінські функції, яка є інструментом, що дозволяє систематизувати та оцінити, як когнітивні упередження та психологічні аспекти впливають на виконання основних управлінських функцій, таких як планування, організація, мотивація, контроль та прийняття рішень. Також обґрунтовано низку рекомендацій щодо впровадження інструментів поведінкових фінансів у практику управління, включаючи методи дебіювання, структуризації інформації та оцінки альтернатив.
format Article
author Чудаєва, І.Б.
Сукач, О.М.
author_facet Чудаєва, І.Б.
Сукач, О.М.
author_sort Чудаєва, І.Б.
title Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
title_short Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
title_full Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
title_fullStr Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
title_full_unstemmed Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
title_sort науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2025
topic_facet Фінанси
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207090
citation_txt Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень / І. Б. Чудаєва, О.М. Сукач // Економічний вісник Донбасу. — 2025. — № 2 (80). — С. 19-28. — Бібліогр.: 40 назв. — укр.
series Економічний вісник Донбасу
work_keys_str_mv AT čudaêvaíb naukovometodologíčnízasadidoslídžennâvplivupovedínkovihfínansívnaprocesprijnâttâupravlínsʹkihríšenʹ
AT sukačom naukovometodologíčnízasadidoslídžennâvplivupovedínkovihfínansívnaprocesprijnâttâupravlínsʹkihríšenʹ
AT čudaêvaíb scientificandmethodologicalfoundationsforstudyingtheimpactofbehavioralfinanceonthemanagerialdecisionmakingprocess
AT sukačom scientificandmethodologicalfoundationsforstudyingtheimpactofbehavioralfinanceonthemanagerialdecisionmakingprocess
first_indexed 2025-09-30T01:19:13Z
last_indexed 2025-10-01T01:17:19Z
_version_ 1844740294367510528
fulltext І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 19 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 DOI: https://doi.org/10.12958/1817-3772-2025-2(80)-19-28 УДК 336:005.33:001.89 Ія Борисівна Чудаєва, доктор економічних наук, професор, ORCID 0000-0001-7759-2372, e-mail: iiaandia@ukr.net, Олена Миколаївна Сукач, кандидат економічних наук, доцент, ORCID 0000-0001-7150-0262, e-mail: elen1@online.ua, Приватний заклад вищої освіти «Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова», м. Черкаси НАУКОВО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ПОВЕДІНКОВИХ ФІНАНСІВ НА ПРОЦЕС ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ Постановка проблеми. У сучасних умовах ди- намічного розвитку економіки та посилення глоба- лізаційних процесів, управлінські рішення стають все більш складними та багатофакторними. Сьо- годні, традиційні підходи до прийняття рішень, що базуються на класичній економічній теорії раціо- нального вибору, дедалі більше критикують за ігно- рування людського фактора та когнітивних викрив- лень. У цьому контексті поведінкові фінанси, які до- сліджують вплив психологічних, соціальних та ког- нітивних факторів на прийняття рішень, у т. ч. і фі- нансових, пропонують нові підходи до аналізу та оптимізації управлінських рішень. Дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття рішень дозволяє виявити, як психологічні фактори, такі як страх втрати, надмірна впевненість чи ефект натовпу, формують стратегії менеджменту. Проте, незважаючи на зростаючий інтерес до поведінкових фінансів у науковій спільноті, їхнє практичне засто- сування в управлінській діяльності залишається фрагментарним і недостатньо систематизованим. Відсутність комплексного науково-методологічного підходу до інтеграції принципів поведінкових фі- нансів у процеси прийняття управлінських рішень обмежує можливості підвищення ефективності ме- неджменту сучасних організацій. Аналіз останніх досліджень і публікацій. У класичних фінансових теоріях домінує припущення про раціональних учасників ринку, які приймають рішення на основі повної інформації та логічного аналізу [1]. Проте сучасні дослідження показують, що когнітивні викривлення, емоційні реакції та гештальтні стратегії значно впливають на рішення, як інвесторів, так і менеджерів. Вплив теорії пове- дінкових фінансів на економічну науку досліджував Н. Барберіс [2]. Фундаментальні основи поведінко- вих фінансів були закладені роботами А. Тверскі та Д. Канеман, які детально досліджували когнітивні упередження та їх вплив на фінансові рішення. Д. Канеман продемонстрував, як швидке (інту- їтивне) та повільне (аналітичне) мислення вплива- ють на якість прийнятих рішень у фінансовій сфері [3]. Разом з тим, дослідники аналізували застосу- вання теорії підштовхування в корпоративному кон- тексті [4]. А. Шарма та А. Кумар провели огляд тен- денцій у поведінкових фінансах та їх вплив на управлінські рішення [5]. Дослідженню поведінкових аспектів корпора- тивних фінансів та ухвалення рішень присвячено роботи Х. Шефріна, М. Бейкера, Дж. Вурглера, Р. Рубака, У. Мальмендьє, Г. Тейта та інших [6-9]. Т. Кемпбелл та М. Галлмейєр досліджували роль упередження в інвестиційних рішеннях [10], О. Бер- гман, Т. Розенблат, Р. Адамс та Д. Феррейра проана- лізували вплив групового мислення на рішення рад директорів [11; 12]. Г. Чарнесс та М. Саттер розро- били експериментальну методологію для вивчення групових рішень в корпораціях [13]. Окрема увага дослідників була зосереджена на польових дослі- дженнях прийняття рішень у реальних корпораціях [14; 15]. На думку Т. Повод, поведінкові фінанси ви- никли як відповідь на обмеження класичних теорій [17]. Зміст поведінкових фінансів та їхня роль у прийнятті рішень, вивчено у роботах В. Харабаро- вої, Р. Грешко, О. Третякової [18]. У навчальному посібнику П. Нікіфорова та М. Марич систематизо- вано знання про поведінкові фінанси, їхні теоре- тичні основи та практичне застосування в управлін- ських рішеннях [19]. Історичний огляд розвитку по- ведінкових фінансів, а саме психологічні засади та вплив на формування політичних і управлінських © Видавець Інститут економіки промисловості НАН України, 2025 © Видавець ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка", 2025 Фінанси І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 20 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 рішень представлено у роботах П. Ілляшенко [20]. Вона підкреслює значення інтелектуальної різнома- нітності підходів для підвищення якості рішень. О. Ключка, Н. Давиденко, Н. Василевська до- вели, що менеджери, під впливом упереджень, ухва- люють ірраціональні рішення щодо ризику, інвести- цій і фінансового контролю [21]. Саме поведінкові фактори пояснюють ірраціональні рішення керівни- ків, які впливають на результати діяльності підпри- ємств, вважають О. Гайдаржийська, Т. Щепіна та І. Масюк [22]. В. Матвєєв, О. Матвєєва, та Т. Щепіна проаналізували поведінковий підхід до прийняття управлінських рішень фахівцями з фінансів, обліку та оподаткування, підкреслюючи специфіку їхніх рі- шень у контексті постійних змін законодавчого поля та звітності [23]. Більшість дослідників стверджу- ють, що основу досліджень поведінкових фінансів становить саме експериментальний метод, тобто здатність безпосередньо спостерігати, контролю- вати та маніпулювати змінними [24]. Разом з тим, значна кількість науковців присвя- тили свої дослідження аналізу когнітивних упере- джень та їх впливу на процес прийняття фінансових рішень в умовах невизначеності. Варто зазначити, що поведінкові фінанси аналізують, як емоції, соці- альний вплив і когнітивні викривлення відхиляють людей від раціональної поведінки, а когнітивні упе- редження є ключовими механізмами, через які ці відхилення виникають. Так, В. Кривий трактує ког- нітивні упередження, як схильність індивіда до пев- них стійких ментальних процесів, які призводять до ухвалення ірраціональних рішень, що формуються під впливом відчуттів та емоцій і стають причиною хибних суджень, спотворених інтерпретацій [25]. Т. Горват та М. Дуб досліджували, як ефект під- твердження, факт самовпевненості та уникнення втрат впливають на управлінські рішення [26]. Пси- хологічні пастки та когнітивні упередження, які мо- жуть впливати на стратегічні управлінські рішення та вплив поведінкових фінансів на уникнення поми- лок менеджерів виокремлено у працях Л. Шевченко та О. Богатої [27; 28]. Впливу когнітивних упере- джень (ефект прив’язки, упередження статус-кво) на управлінські рішення присвячено роботи М. Крис- тофаро та В. Берте [29; 30]. Проте, незважаючи на отримані результати, за- лишається низка невирішених питань, які потребу- ють подальшого поглибленого дослідження. Зо- крема, недостатність систематизованих методик ін- теграції поведінкових фінансів у стратегічне управ- ління, обмежена адаптація західних моделей до ло- кальних умов, розробка нових підходів щодо засто- сування поведінкових принципів в управлінських процесах тощо. Формулювання мети статті. Мета досліджен- ня полягає в розробці науково-методологічного під- ходу до використання поведінкових фінансів, як ін- струменту оптимізації управлінських рішень, шля- хом аналізу теоретичних підходів і впровадження емпіричних інструментів. Зокрема, систематизація теоретичних основ поведінкових фінансів у кон- тексті управлінської діяльності; ідентифікація клю- чових поведінкових факторів, що впливають на як- ість управлінських рішень; розробка методологічної моделі дослідження; розробка методологічної рамки інтеграції принципів поведінкових фінансів у про- цеси менеджменту. Методи і методологія здійснення дослі- дження. Методологічною основою дослідження є системний підхід, що дозволяє вивчати поведінкові фінанси, як складну багаторівневу систему взаємо- пов'язаних елементів. Під час дослідження викорис- тано комплекс загальнонаукових та спеціальних ме- тодів, зокрема когнітивного аналізу. Так, аналіз та синтез застосовано з метою систематизації існу- ючих підходів до вивчення поведінкових фінансів, а абстрагування та конкретизація дозволили виявити ключові характеристики поведінкових факторів. Визначення ролі поведінкових факторів у системі управління здійснено за допомогою структурно- функціонального аналізу. На основі аналізу емпі- ричних досліджень та моделювання було розроб- лено концептуальну схему впровадження поведін- кових індикаторів у процес ухвалення рішень. Виклад основного матеріалу й отриманих наукових результатів. Сучасні проблеми прий- няття управлінських фінансових рішень є багатови- мірними та обумовлені, як внутрішніми факторами, так і зовнішніми викликами глобального масштабу. Управлінці стикаються з дедалі більшою кількістю змін у зовнішньому середовищі: економічні кризи, пандемії, війни, політична нестабільність, зміна клі- мату. Це знижує передбачуваність та ускладнює прогнозування наслідків прийнятих рішень. Висо- кий рівень ризику та невизначеності вимагають су- часних підходів до прийняття рішень – гнучких, адаптивних, поведінково орієнтованих. Відтак, у су- часних реаліях, саме поведінкові фінанси виступа- ють потужним інструментом адаптації управлінсь- ких практик до реальних умов прийняття рішень, з урахуванням людських психологічних обмежень. Поведінкові фінанси виникли на перетині пси- хології, економіки та фінансів. Їхня ключова ідея по- лягає в тому, що люди не завжди діють раціонально під час прийняття рішень, а їхня поведінка значною мірою визначається психологічними та емоційними факторами. Х. Шефрін та М. Стейтмен [31] виокремлюють три основні компоненти поведінкових фінансів: когнітивні упередження, емоційні реакції та соціа- льний вплив. Кожен з цих компонент має специфіч- ний вплив на процеси прийняття управлінських фі- нансових рішень. Когнітивні упередження пред- ставляють собою систематичні відхилення від ра- ціонального мислення, які виникають внаслідок об- межених можливостей людського мозку обробляти інформацію. Монт’є Дж. ідентифікував понад 20 ти- І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 21 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 пів упереджень, найбільш поширеними з яких, в управлінській практиці, є:  упередження підтвердження (confirmation bias) – схильність шукати та інтерпретувати інфор- мацію таким чином, щоб підтвердити існуючі пере- конання;  упередження доступності (availability heuris- tic) – оцінка ймовірності подій на основі легкості, з якою приклади таких подій спадають на думку;  упередження якірності (anchoring bias) – над- мірна залежність від першої отриманої інформації при прийнятті рішень [32]. Когнітивні упередження, емоційні реакції та соціальний вплив не діють ізольовано, а взаємо- діють, підсилюючи один одного. Так, емоційна реакція (страх втрати) може посилювати когнітивне упередження (ефект володіння), коли менеджер утримує збиткові активи, а соціальний вплив (ефект натовпу) може активізувати емоційну ейфорію, що призводить до імпульсивних інвестицій. Когнітивне упередження (надмірна впевненість) може бути під- силене соціальним тиском, якщо колеги підтриму- ють ризиковані ідеї. Наразі існує значна кількість поведінкових кон- цепцій, які мають прямий, або опосередкований вплив на прийняття рішень, найбільш поширені представлено у табл. 1. Таблиця 1 Порівняльна таблиця концепцій поведінкових фінансів Назва концепції Основна ідея Приклади застосування Обмежена раціональність Люди приймають «достатньо хороші» рі- шення, а не оптимальні Побудова фінансових планів домогоспо- дарств Гіпотеза перспектив Люди оцінюють виграші і втрати асиметри- чно, мають страх втрати Інвестування, страхування Когнітивні викривлення Систематичні помилки мислення впливають на судження Кредитування, торгівля на біржі Адаптивні ринки Ринки змінюються як результат адаптації ін- весторів Алгоритмічна торгівля, портфельні стратегії Nudge-теорія ("підштовху- вання") Формування рішень через дизайн середо- вища без примусу Автоматичне зарахування у пенсійні плани, податки Критика ефективного ринку Ринки не завжди ефективні, ціни спотворю- ються поведінкою учасників Аналіз «бульбашок», оцінка емоційного трейдингу Теорія самоконтролю Існує внутрішній конфлікт між довгостроко- вими цілями та короткостроковими споку- сами Заощадження, боргова дисципліна, бюдже- тування Поведінкова портфельна теорія Інвестори не завжди будують оптимальний портфель через емоції Управління активами, вибір інвестицій Джерело: сформовано авторами на основі [3; 4; 16; 29-31; 33-34]. Люди надають перевагу уникненню втрат, а не отриманню еквівалентних вигод. Разом з тим, їм простіше прийняти рішення, які можуть призводити до упереджень. Також, рішення управлінців знач- ною мірою залежать від початкової інформації та переоцінки власних знань чи можливостей. Разом з тим, поведінкові фінанси дозволяють ураховувати емоційні реакції менеджерів на ринкові зміни, що покращує прогнозування, аналіз упереджень, таких як надмірна впевненість, допомагають уникати ри- зикованих вкладень, а врахування психологічних факторів сприяє розробці більш реалістичних моде- лей оцінки ризиків. Задля ідентифікації та оцінки впливу психоло- гічних чинників (когнітивних упереджень, емоцій- них реакцій, соціального тиску) на процес ухва- лення фінансових рішень, на практиці застосовують поведінкові інструменти, які дозволяють підвищити якість управлінських рішень шляхом зменшення ірраціональних впливів (рис. 1). Зазначені на рис. 1 індикатори допомагають оцінити, як людина підходить до прийняття рішень, і можуть використовуватися в організаційному кон- тексті, наприклад, для оцінки лідерських якостей, командної роботи чи адаптивності. Варто зазначити, що систематичне використання індикаторів струк- турує процес ухвалення рішень зменшуючи суб’єк- тивізм і підвищуючи ефективність. Разом з тим, поведінкові індикатори врахову- ють соціальні аспекти, такі як ефект натовпу чи тиск авторитету, що сприяє кращій координації в команді та уникненню групового мислення та дозволяють менеджерам швидше розпізнавати психологічні пастки, які виникають через стрес або брак інформа- ції. Впровадження індикаторів може бути інтегро- вано в корпоративні системи управління, через ана- літичні платформи чи тренінгові програми, що під- вищує ефективність стратегічного планування та фі- нансового менеджменту. Ураховуючи зазначене вище, пропонуємо концептуальну схему впрова- дження поведінкових індикаторів у процес ухва- лення фінансових рішень (рис. 2). Концептуальна схема передбачає такі етапи, як: ідентифікація, вимірювання, корекція впливу пове- дінкових чинників. Вона поєднує інструменти, ме- тоди та організаційні заходи для інтеграції фінансо- вих поведінкових індикаторів у процеси управління. І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 22 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 Рис. 1. Поведінкові індикатори ухвалення рішень Так, виявлення когнітивних упереджень і емоційних факторів, які впливають на ухвалення рішень здійс- нюється за допомогою анкетування для оцінки пси- хологічного профілю менеджерів, аналізу історич- них рішень та виявлення патернів ірраціональної по- ведінки й розуміння їхніх мотивацій і упереджень. Основною метою даного етапу є створення бази знань про поведінкові упередження та їх вплив на управлінські рішення. Основними індикаторами є: упередження недавності, упередження авторитету, страх втрати чи ейфорія. За допомогою кількісної та якісної оцінки впливу психологічних чинників на рішення, здій- снюється вимірювання поведінкових індикаторів на другому етапі (статистичний аналіз даних, моделю- вання поведінки в симуляціях та використання ана- літичних платформ із вбудованими алгоритмами для оцінки психологічних профілів). Індекси над- мірної впевненості, страху втрати, групового мис- лення виступають визначальними індикаторами. Системи підтримки прийняття рішень із вбудо- ваними поведінковими модулями, здійснення сце- нарного аналізу для оцінки альтернативних рішень без упереджень та залучення зовнішніх консультан- тів для об’єктивної оцінки рішень – застосовують на третьому етапі «Корекція рішень». З метою коригу- вання управлінських фінансових рішень, задля під- вищення їхньої ефективності, використовують по- рівняння фактичних рішень із прогнозами, заснова- ними на фундаментальному аналізі та частоті пере- гляду рішень після виявлення упереджень. Інтеграція поведінкових індикаторів у страте- гічне планування та оцінка ефективності менедж- менту є завершальним етапом. На даному етапі, за результатами виявлених відхилень, розробляється корпоративна політика, яка враховує поведінкові чинники; впроваджуються KPI, пов’язані з якістю рішень та створюється система зворотного зв’язку для оцінки ефективності поведінкових індикаторів. Використовуючи запропоновану схему, з ме- тою визначення впливу ключових когнітивних чин- ників на управлінські функції побудуємо матрицю в якій кожний чинник оцінюється за його впливом на прийняття фінансового рішення та обґрунтуємо спо- Емоційні реакції •Прояви стресу, тривоги чи впевненості • Імпульсивність або надмірна обережність у відповідь на емоційні тригери Когнітивні упередження •Схильність до підтвердження •Ефект якоря •Надмірна впевненість Стиль прийняття рішень •Аналітичний: ретельне зважування всіх варіантів, орієнтація на факти • Інтуїтивний: покладання на "шосте чуття" чи досвід. • Імпульсивний: швидкі рішення без глибокого аналізу. Соціальні фактори •Вплив групи: конформізм або тиск з боку інших •Схильність до компромісу чи уникнення конфліктів •Лідерські прояви: ініціативність чи делегування Реакція на невизначеність •Уникнення невизначеності: перевага чітких і передбачуваних варіантів •Толерантність до ризику: готовність діяти в умовах нестачі інформації Комунікативні індикатори •Активне слухання чи ігнорування думок інших •Чіткість у формулюванні рішень або нерішучість у висловлюваннях. І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 23 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 Рис. 2. Концептуальна схема впровадження поведінкових індикаторів у процес ухвалення рішень Джерело: сформовано авторами. соби корекції хибних кроків (табл. 2). Запропоно- вана матриця впливу когнітивних чинників на клю- чові управлінські функції є інструментом, який до- зволяє систематизувати та оцінити, як когнітивні упередження та психологічні аспекти впливають на виконання основних управлінських функцій, таких як планування, організація, мотивація, контроль та прийняття рішень. Планування, як функція управління, передба- чає постановку цілей, прогнозування та розробку стратегій. Когнітивні чинники суттєво впливають на цей процес, адже надмірна впевненість призводить до недооцінки ризиків і завищення прогнозованих результатів. Менеджери можуть переоцінювати по- тенціал проєкту, ігноруючи зовнішні невизначе- ності, що призводить до нереалістичних планів. Таблиця 2 Матриця впливу когнітивних чинників на ключові управлінські функції Когнітивний чинник Планування Організація Мотивація Контроль Пропозиція щодо корекції Відраза до втрат Уникають ризикова- них стратегій, навіть якщо вони потен- ційно вигідні Обмежують делегу- вання через страх втрати контролю Знижують мотива- цію до інновацій через страх нев- дачі Надмірний конт- роль через побо- ювання помилок Впровадження сценар- ного аналізу для оцінки ризиків і вигод Надмірна впевне- ність Переоцінка прогно- зів і недооцінка ри- зиків Ігнорування альтер- нативних думок у команді Надмірна віра в успіх без належ- ної підготовки Недостатня увага до перевірки ре- зультатів Використання групо- вого прийняття рішень і зовнішніх аудиторів Ефект якоря Залежність від по- чаткових даних, що спотворює плани Організація проце- сів на основі заста- рілих стандартів Мотивація, орієн- тована на минулі успіхи, а не по- точні цілі Оцінка результа- тів на основі не- релевантних по- казників Впровадження «нульо- вого базису» для пла- нування та оцінки Емоційне інвесту- вання Емоційні рішення призводять до нереа- лістичних бюджетів Конфлікти в ко- манді через емо- ційні реакції Надмірна залеж- ність від харизма- тичних лідерів Суб’єктивність у контролі через емоційні упере- дження Впровадження психо- метричних інструмен- тів для оцінки стану менеджерів Обмежена раціо- нальність Обмежений аналіз альтернатив через брак інформації Нераціональний розподіл ресурсів Мотивація, орієн- тована на корот- кострокові цілі Неповна оцінка результатів через брак даних Автоматизація збору даних і використання аналітичних систем Джерело: сформовано авторами на основі [3; 4; 16; 29-31; 33; 34]. Моніторинг і вдосконалення Корекція рішень Впровадження "дебайсингових" технік Врахування емоційних станів через системи зворотного зв’язку Оптимізація інформаційних потоків для зменшення обмеженої раціональності Інтеграція індикаторів у процес прийняття рішень Моделювання сценаріїв з урахуванням поведінкових факторів Використання інструментів для виявлення упереджень Застосування адаптивних моделей Ідентифікація поведінкових індикаторів Аналіз когнітивних упереджень Визначення емоційних факторів Оцінка обмеженої раціональності І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 24 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 Ефект якоря проявляється, коли менеджери прив’язуються до початкових даних, що обмежує креативність у розробці нових стратегій. Підтвер- джувальне упередження спонукає шукати інформа- цію, яка підтверджує попередні припущення, ігно- руючи альтернативні сценарії, що знижує якість стратегічного планування. Евристика доступності змушує менеджерів надавати перевагу недавнім або яскравим подіям, що може призвести до неадекват- ного прогнозування ринкових тенденцій. Відтак, задля підвищення якості планування необхідно впроваджувати методи дебіювання, залу- чати різноманітні джерела інформації та використо- вувати кількісні методи прогнозування для зни- ження впливу суб’єктивних факторів. Організація передбачає розподіл ресурсів, де- легування завдань і координацію діяльності. Проте, надмірна впевненість може призводити до непра- вильного делегування, коли менеджер вважає, що лише він здатен виконати завдання якісно, що зни- жує ефективність командної роботи. Ефект воло- діння змушує менеджерів чіплятися за застарілі про- цеси чи ресурси, ускладнюючи реорганізацію, що спричиняє нераціональний розподіл ресурсів, коли перевага надається відомим або легкодоступним рі- шенням. Мотивація працівників залежить від сприй- няття справедливості та особистих очікувань. Над- мірна впевненість може спонукати лідерів недооці- нювати значення нематеріальної мотивації, зосе- реджуючись лише на фінансових стимулах. Під- тверджувальне упередження може призводити до того, що менеджери ігнорують потреби працівників, які не відповідають їхнім уявленням про мотивацію, що призводить до встановлення неадекватних вина- город, які базуються на застарілих стандартах. Контроль передбачає моніторинг результатів і коригування діяльності. Проте, підтверджувальне упередження може призводити до ігнорування нега- тивних сигналів про відхилення від плану, яке зму- шує менеджерів зосереджуватися на очевидних по- казниках, ігноруючи менш помітні, але критичні ас- пекти. Відтак, прийняття рішень є центральною функ- цією, яка пронизує всі аспекти управління, а над- мірна впевненість призводить до недооцінки аль- тернатив і ризиків. Ефект якоря обмежує розгляд но- вих варіантів, прив’язуючи до початкових припу- щень, що спотворює оцінку інформації, сприяючи вибору менш ефективних рішень. Сьогодні поведінкові фінанси стали критичним фактором, що впливає на фінансові стратегії компа- ній, зокрема через когнітивні упередження, які спо- творюють прийняття управлінських рішень [35]. Поведінкові фінанси є ефективним інструментом оптимізації управлінських рішень, оскільки дозво- ляють ураховувати психологічні та соціальні фак- тори, що впливають на менеджерів. Запропонована схема інтеграції поведінкових фінансів може підви- щити ефективність управління за рахунок змен- шення впливу когнітивних упереджень. Розроблена чотирирівнева методологічна рамка забезпечує ком- плексний підхід до інтеграції поведінкових принци- пів у систему менеджменту на індивідуальному, груповому, організаційному та інституційному рів- нях. Отже, поведінкові фінанси як міждисципліна- рна галузь потребують використання різноманітних методологічних підходів для комплексного аналізу. Інтеграція експериментальних досліджень, еконо- метричних моделей, нейроекономічних підходів, якісних методів та аналізу великих даних дозволя- ють отримати багатовимірне розуміння процесів, що впливають на прийняття управлінських рішень [24]. Висновки. Дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень підтверджує необхідність інтеграції психологічних і соціальних аспектів у методологію управління. Аналіз показав, що когнітивні упередження та емо- ційні фактори суттєво впливають на якість рішень, особливо в умовах невизначеності та високого рівня ризиків. Зокрема, такі явища, як надмірна впевне- ність, ефект якоря чи підтверджувальне упере- дження, можуть призводити до помилок у прогнозу- ванні, оцінці ризиків та виборі стратегій. Інтеграція поведінкових фінансів у процес прийняття рішень дозволяє структурувати управлінські підходи, ура- ховуючи суб’єктивні фактори. Побудована матриця доводить, що традиційні моделі прийняття рішень, які спираються виключно на раціональні припущення, не враховують склад- ність людської поведінки, а поведінкові фінанси до- зволяють заповнити цю прогалину, пропонуючи ін- струменти для аналізу і корекції суб’єктивних фак- торів. Впровадження таких інструментів у практику управління може підвищити ефективність рішень, оптимізувати розподіл ресурсів і зменшити фінан- сові ризики. Реалізація запропонованих підходів ін- теграції полягає у розробці комплексної системи підтримки управлінських фінансових рішень, яка включає: тренінги для менеджерів з розвитку навичок критичного мислення; впровадження алгоритмів дебіювання для зменшення когнітивних упереджень; використання автоматизованих систем аналізу даних для оцінки альтернатив; формування організаційної культури, що сприяє відкритості до інновацій і критичного ана- лізу. Ці заходи сприятимуть підвищенню якості управлінських рішень і конкурентоспроможності організацій. Отже, інтеграція поведінкових фінансів у прак- тику управління відкриває нові можливості для створення стійких і ефективних стратегій розвитку організацій. І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 25 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 Література 1. Eugene F. Fama. Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work. Journal of Finance. 1970. Vol. 25. No. 2(28-30). Р. 383-417. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1970.tb00518.x. 2. Barberis Nicholas C. Thirty Years of Prospect Theory in Economics: A Review and Assessment. Journal of Economic Perspective. 2013. Vol. 27(1). Р. 173-196. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.27.1.173. 3. Tversky, A. & Kahneman, D. The framing of decisions and the psychology of choice. Environmental Impact Assessment, Technology Assessment, and Risk Analysis. Springer, Berlin, Heidelberg, 1985. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-70634-9_6. 4. Thaler R. What’s next for Nudging and Choice Architecture? Organizational Behavior and Human Decision Processe. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2020.04.003. 5. Sharma A., Kumar A. A review paper on behavioral finance: study of emerging trends. Qualitative Research in Financial Markets. 2020. Vol. 12 (2), рр. 137-157. DOI: https://doi.org/10.1108/QRFM-06-2017-0050. 6. Shefrin H. Behavioral Corporate Finance: Applications and Theory. 3rd Edition. Academic Press, 2019. URL: https://www.sciencedirect.com/book/9780128119365. 7. Baker M., Wurgler J. Behavioral Corporate Finance: An Updated Survey. Handbook of the Economics of Finance. 2013. Vol. 2. Р. 357-424. DOI: https://doi.org/10.1016/b978-0-44-453594-8.00005-7. 8. Baker M., Ruback R. S., Wurgler, J. Behavioral Corporate Finance: A Survey. Handbook of Corporate Finance: Empirical Corporate Finance. North Holland, Amsterdam: Elsevier, 2007. 9. Malmendier U., Tate G. CEO Overconfidence and Strategic Decision Making. American Economic Review. 2021. Vol. 111(8). Р. 2578-2612. URL: https://www.aeaweb.org/journals/aer. 10. Campbell, T., Gallmeyer, M. Confirmation Bias in Investment Decision Making. Review of Financial Studies. 2019. Vol. 32(11). Р. 4389-4425. 11. Bergman O., Rosenblat T. Groupthink in Corporate Boards. Corporate Governance Review. 2023. Vol. 15(3). Р. 234-267. 12. Adams R., Ferreira D. Behavioral Factors in Board Composition. Review of Corporate Finance Studies. 2021. Vol. 10(3). Р. 456-489. URL: https://academic.oup.com/rcfs. 13. Charness G., Sutter M. Experimental Methods in Corporate Decision Makin. Experimental Economics. 2012. Vol. 25(4). Р. 892-921. URL: https://link.springer.com/journal/10683. 14. Bernardo A., Welch I. Field Studies in Corporate Finance. Annual Review of Financial Economics. 2020. Vol. 12. Р. 123- 149. URL: https://www.annualreviews.org/journal/financial. 15. List J. A., Rasul I. Field Experiments in Finance and Economics. Handbook of Experimental Economics. 021). Vol. 2. Р. 456- 489. URL: https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691139999. 16. Ackert L. F., Deaves R. Behavioral Finance: Psychology, Decision-making, and Markets. South-Western Cengage Learning. 2010. URL: https://ebin.pub/behavioral-finance-psychology-decision-making-and-markets-1stnbsped-978-0-324-66117-0.html. 17. Повод Т. Поведінкові фінанси: сутність та підходи до визначення. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. Вип. 14. С. 102–109. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.14.13. 18. Харабара В., Грешко Р., Третякова О. Поведінкові фінанси: сутність та основні теоретичні блоки. Ефективна еко- номіка. 2021. № 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.105. 19. Нікіфоров П., Марич М. Поведінкові фінанси: навч. посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, 2022. 144 с. 20. Illiashenko, P. Behavioral Finance: History and Foundations. Visnyk of the National Bank of Ukraine. 2017. Vol. 239. Р. 28- 54. DOI: https://doi.org/10.26531/vnbu2017.239.028. 21. Ключка О., Давиденко Н., Василевська Н. Вплив біхевіористичних упереджень на прийняття рішень фінансовими менеджерами Економіка і управління бізнесом. 2023. Т. 14. №1. DOI: https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.002. 22. Гайдаржийська О., Щепіна Т., Масюк І. Поведінкові фінанси та їх вплив на фінансовий результат діяльності підприємства. Економіка. Фінанси. Право. 2020. № 3(1). С. 24-27. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2020.3(1).4. 23. Матвєєв В., Матвєєва О., Щепіна Т. Особливості поведінкового підходу до прийняття управлінських рішень фахівцями з фінансів, обліку і оподаткування. Молодий вчений. 2021. № 4 (92). С. 111-114. DOI: https://doi.org/10.32839/2304- 5809/2021-4-92-24. 24. Сукач О. Сучасні дослідження поведінкових фінансів: науково-методологічний підхід. Методологія сучасних на- укових досліджень: збірник наукових праць учасників ХХІ Міжнародної науково-практичної конференції (27–28 березня 2025 р., м. Харків) / за заг. ред. К. Юр’євої. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2025. С. 173-174. 25. Кривий І. Сутність та основні теоретичні блоки поведінкових фінансів. Науковий вісник Міжнародного гуманітар- ного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 23(1). С. 12-16. 26. Горват Т., Дуб М. Когнітивні упередження: сутність та вплив на фінансові рішення. Підприємництво і торгівля. 2024. Вип. 43. С. 29-35. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-43-04. 27. Шевченко Л. Стратегічні управлінські рішення: як не припуститися помилок і не потрапити в пастку. Економічна теорія та право. 2024. № 1 (56). С. 55–77. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2024-56-1-55. 28. Bogataia O. Cognitive Styles in Managerial Decision-Making: Conceptual Foundations and Typological Models (April 17, 2025). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.5242248. 29. Cristofaro M. Cognitive Biases in Management Decision-Making: A Systematic Review. Management Decision, 2020, Vol. 58, No. 8. Р. 1635–1665. 30. Berthet V. The Impact of Cognitive Biases on Professionals’ Decision-Making. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 12. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.802439. 31. Shefrin H., Statman M. Behavioral portfolio theory. Journal of Financial and Quantitative Analysis. 2000. Vol. 35(2). Р. 127– 151. DOI: https://doi.org/10.2307/2676187. 32. Montier J. Behavioural finance: insights into irrational minds and markets. Chichester: J. Wiley, 2002. 193 p. 33. Lo A. W. Adaptive Markets: Financial Evolution at the Speed of Thought.Princeton University Press, 2019. 504 р. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691196800. 34. Taylor Z. Behavioral finance: Investor psychology and market outcomes. International Journal of Finance. 2024. Vol. 9(4). Р. 21–34. DOI: https://doi.org/10.47941/ijf.2113. І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 26 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 35. Mbonigaba C. The influence of behavioral finance on managerial decision-making: how cognitive biases affect corporate financial strategies. Brainae Journal of Business, Sciences and Technology. 2022. Vol. 6. Р. 918–929. DOI: https://doi.org/10.5281/ze- nodo.15059219. 36. Гуцалюк О. М., Гаврилова Н. В. Інвестиційна стратегія комерційних банків в контексті Євроінтеграції. Правове ре- гулювання фінансових послуг: національний, європейський, глобалізаційний виміри: матеріали науково-практичного круглого столу (м. Суми, 27 січня 2023 р.). Суми: Сумський державний університет, 2023. С. 31-36. 37. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Взаємодія фінансового та реального секторів економіки. Проблеми та перспективи розвитку фінансової системи в сучасних умовах: збірник матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конферен- ції (м. Полтава, 20-21 квітня 2023 р.). Полтава: ПУЕТ, 2023. С. 113-117. 38. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Розвиток ринку фінансових послуг в умовах глобалізації. Правове регулювання фінан- сових послуг: національний, європейський, глобалізаційний виміри: матеріали науково-практичного круглого столу (м. Суми, 26 січня 2024 р.). Суми: Сумський державний університет, 2024. С. 16-20. 39. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Використання технологій фінансового контролінгу в корпоративно-орієнтованому управлінні. Вплив глобалізаційних процесів та цифрової трансформації на формування міжнародного економічного клімату та фінансової екосистеми: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава, 28 березня 2024 р.). Полтава: ПУЕТ, 2024. С. 28-31. 40. Гуцалюк О. М., Бондар Ю. А. Sociocultural aspects of the distribution and implementation of corporate control in an integrated corporate association. Сучасна парадигма економічної безпеки: інноваційні механізми імплементації: збірник ма- теріалів міжнародної науково-практичної конференції (м. Кропивницький, 30 січня 2025 р.). Кропивницький: РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025. Ч. І. С. 23-24. References 1. Eugene, F. Fama. (1970). Efficient Capital Markets: A Review of Theory and Empirical Work. Journal of Finance, Vol. 25, No. 2(28-30), рр. 383-417. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1970.tb00518.x. 2. Barberis, Nicholas C. (2013). Thirty Years of Prospect Theory in Economics: A Review and Assessment. Journal of Economic Perspective, 27(1), рр. 173-96. DOI: https://doi.org/10.1257/jep.27.1.173. 3. Tversky, A. & Kahneman, D. (1985). The framing of decisions and the psychology of choice. Environmental Impact Assessment, Technology Assessment, and Risk Analysis. Springer, Berlin, Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-70634- 9_6. 4. Thaler, R. (2020). What’s next for Nudging and Choice Architecture? Organizational Behavior and Human Decision Processe. DOI: https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2020.04.003. 5. Sharma, A., Kumar, A. (2020). A review paper on behavioral finance: study of emerging trends. Qualitative Research in Financial Markets, 12 (2), рр. 137-157. DOI: https://doi.org/10.1108/QRFM-06-2017-0050. 6. Shefrin, H. (2019). Behavioral Corporate Finance: Applications and Theory. 3rd Edition. Academic Press. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/book/9780128119365. 7. Baker, M., Wurgler, J. (2013). Behavioral Corporate Finance: An Updated Survey. Handbook of the Economics of Finance, 2, рр. 357-424. DOI: https://doi.org/10.1016/b978-0-44-453594-8.00005-7. 8. Baker, M., Ruback, R. S., Wurgler, J. (2007). Behavioral Corporate Finance: A Survey. Handbook of Corporate Finance: Empirical Corporate Finance. Elsevier/North Holland, Amsterdam. 9. Malmendier, U., Tate, G. (2021). CEO Overconfidence and Strategic Decision Making. American Economic Review, 111(8), рр. 2578-2612. Retrieved from https://www.aeaweb.org/journals/aer. 10. Campbell, T., Gallmeyer, M. (2019). Confirmation Bias in Investment Decision Making. Review of Financial Studies, 32(11), рр. 4389-4425. 11. Bergman, O., Rosenblat, T. (2023). Groupthink in Corporate Boards. Corporate Governance Review, 15(3), рр. 234-267. 12. Adams, R., Ferreira, D. (2021). Behavioral Factors in Board Composition. Review of Corporate Finance Studies, 10(3), рр. 456-489. Retrieved from https://academic.oup.com/rcfs. 13. Charness, G., Sutter, M. (2012). Experimental Methods in Corporate Decision Makin. Experimental Economics, 25(4), рр. 892-921. Retrieved from https://link.springer.com/journal/10683. 14. Bernardo, A., Welch, I. (2020). Field Studies in Corporate Finance. Annual Review of Financial Economics, 12, рр. 123-149. Retrieved from https://www.annualreviews.org/journal/financial. 15. List, J. A., Rasul, I. (2021). Field Experiments in Finance and Economics. Handbook of Experimental Economics, 2, рр. 456- 489. Retrieved from https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691139999. 16. Ackert, L. F., Deaves, R. (2010). Behavioral Finance: Psychology, Decision-making, and Markets. South-Western Cengage Learning. Retrieved from https://ebin.pub/behavioral-finance-psychology-decision-making-and-markets-1stnbsped-978-0-324-66117- 0.html. 17. Povod, T. (2022). Povedinkovi finansy: sutnist ta pidkhody do vyznachennia [Behavioral finance: essence and approaches to definition]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika – Tavria Scientific Bulletin. Series: Economics, 14, рр. 102–109. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2022.14.13 [in Ukrainian]. 18. Kharabara, V., Greshko, R., Tretyakova, O. (2021). Povedinkovi finansy: sutnist ta osnovni teoretychni bloky [Behavioral finance: essence and basic theoretical blocks]. Efektyvna ekonomika, 4. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.4.105 [in Ukrainian]. 19. Nikiforov, P. & Marych, M. (2022). Povedinkovi finansy [Behavioral Finance]. Chernivtsi, Chernivtsi National University named after Yu. Fedkovych. 144 p. [in Ukrainian]. 20. Illiashenko, P. (2017). Behavioral Finance: History and Foundations. Visnyk of the National Bank of Ukraine, 239, рр. 28- 54. DOI: https://doi.org/10.26531/vnbu2017.239.028. 21. Klіuchka, O., Davydenko, N., Vasilevska, N. (2023). Vplyv bikheviorystychnykh uperedzhen na pryiniattia rishen finansovymy menedzheramy [The influence of behavioral biases on decision-making by financial managers]. Ekonomika i upravlinnia biznesom – Economics and Business Management, 14 (1). DOI: https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.002 [in Ukrainian]. І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 27 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 ISSN 1817-3772 22. Haidarzhyiska, O., Shchepina, T., Masiuk, I. (2020). Povedinkovi finansy ta yikh vplyv na finansovyi rezultat diialnosti pidpryiemstva [Behavioral finance and its impact on the financial performance of the enterprise]. Ekonomika. Finansy. Pravo Economics. Finance. Law, 3(1), рр. 24-27. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2020.3(1).4 [in Ukrainian]. 23. Matvieiev, V., Matvieieva, O., Shchepina, T. (2021). Osoblyvosti povedinkovoho pidkhodu do pryiniattia upravlinskykh rishen fakhivtsiamy z finansiv, obliku i opodatkuvannia [Peculiarities of the behavioral approach to managerial decision-making by finance, accounting and taxation specialists]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 4 (92), рр. 111-114. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-4-92-24 [in Ukrainian]. 24. Sukach, O. (2025). Suchasni doslidzhennia povedinkovykh finansiv: naukovo-metodolohichnyi pidkhid [Modern research on behavioral finance: a scientific and methodological approach]. Metodolohiia suchasnykh naukovykh doslidzhen [Methodology of modern scientific research]: Proceedings of the XXI International Scientific and Practical Conference. (рр. 173-174). Kharkiv, KhNPU named after G. S. Skovoroda [in Ukrainian]. 25. Kryvyi, I. (2017). Sutnist ta osnovni teoretychni bloky povedinkovykh finansiv [Essence and main theoretical blocks of behavioral finance]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment – Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Economics and Management, 23(1), рр. 12-16 [in Ukrainian]. 26. Horvat, T., Dub, M. (2024). Kohnityvni uperedzhennia: sutnist ta vplyv na finansovi rishennia [Cognitive biases: essence and impact on financial decisions]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia – Entrepreneurship and trade, 43, рр. 29-35. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2024-43-04 [in Ukrainian]. 27. Shevchenko, L. (2024). Stratehichni upravlinski rishennia: yak ne prypustytysia pomylok i ne potrapyty v pastku [Strategic management decisions: how to avoid mistakes and not fall into the trap]. Ekonomichna teoriia ta pravo – Economic theory and law, 1 (56), рр. 55–77. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2024-56-1-55 [in Ukrainian]. 28. Bogataia, O. (2025). Cognitive Styles in Managerial Decision-Making: Conceptual Foundations and Typological Models. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.5242248. 29. Cristofaro, M. (2020). Cognitive Biases in Management Decision-Making: A Systematic Review. Management Decision, 58, no. 8, рр. 1635–1665. 30. Berthet, V. (2022). The Impact of Cognitive Biases on Professionals’ Decision-Making. Frontiers in Psychology, 2022, Vol. 12. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.802439. 31. Shefrin, H., Statman, M. (2000). Behavioral portfolio theory. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 35(2), рр. 127– 151. DOI: https://doi.org/10.2307/2676187. 32. Montier, J. (2002). Behavioural finance: insights into irrational minds and markets. Chichester, J. Wiley. 193 p. 33. Lo, A. W. (2019). Adaptive Markets: Financial Evolution at the Speed of Thought. Princeton University Press. 504 р. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691196800. 34. Taylor, Z. (2024). Behavioral finance: Investor psychology and market outcomes. International Journal of Finance, 9(4), рр. 21–34. DOI: https://doi.org/10.47941/ijf.2113. 35. Mbonigaba, C. (2022). The influence of behavioral finance on managerial decision-making: how cognitive biases affect corporate financial strategies. Brainae Journal of Business, Sciences and Technology, 6, рр. 918–929. DOI: https://doi.org/10.5281/ze- nodo.15059219. 36. Hutsaliuk, O. M., Havrylova, N. V. (2023). Investytsiina stratehiia komertsiinykh bankiv v konteksti Yevrointehratsii [In- vestment strategy of commercial banks in the context of European integration]. Pravove rehuliu-vannia finansovykh posluh: natsionalnyi, yevropeiskyi, hlobalizatsiinyi vymiry [Legal regulation of financial services: national, European, globalization dimensions]: Proceedings of the Scientific and Practical Round Table. (рр. 31-36). Sumy, Sumy State University [in Ukrainian]. 37. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Iu. A. (2023). Vzaiemodiia finansovoho ta realnoho sektoriv ekonomiky [Interaction of financial and real sectors of the economy]. Problemy ta perspektyvy rozvytku finansovoi systemy v suchasnykh umovakh [Problems and prospects of the development of the financial system in modern conditions]: Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Internet Conference. (pp. 113-117). Poltava, PUET [in Ukrainian]. 38. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Yu. A. (2024). Rozvytok rynku finansovykh posluh v umovakh hlobalizatsii [Development of the financial services market in the context of globalization]. Pravove rehuliuvannia finansovykh posluh: natsionalnyi, yevropeiskyi, hlobalizatsiinyi vymiry [Legal regulation of financial services: national, European, globalization dimensions]: Proceedings of the scientific and practical round table. (рр. 16-20). Sumy, Sumy State University [in Ukrainian]. 39. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Yu. A. (2024). Vykorystannia tekhnolohii finansovoho kontrolinhu v korporatyvno- oriientovanomu upravlinni [The use of financial controlling technologies in corporate-oriented management]. Vplyv hlobalizatsiinykh protsesiv ta tsyfrovoi transformatsii na formuvannia mizhnarodnoho ekonomichnoho klimatu ta finansovoi ekosystemy [The impact of globalization processes and digital transformation on the formation of the international economic climate and financial ecosystem]: Proceedings of the International Scientific-Practical Internet Conference. (рр. 28-31). Poltava, PUET [in Ukrainian]. 40. Hutsaliuk, O. M., Bondar, Yu. A. (2025). Sociocultural aspects of the distribution and implementation of corporate control in an integrated corporate association. Suchasna paradyhma ekonomichnoi bezpeky: innovatsiini mekhanizmy implementatsii [Modern paradigm of economic security: innovative mechanisms of implementation]: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. (Part I, рр. 23-24). Kropyvnytskyi, RVV Central State University named after V. Vynnychenko [in Ukrainian]. Чудаєва І. Б., Сукач О. М. Науково-методологічні засади дослідження впливу поведінкових фінансів на процес прийняття управлінських рішень Стаття присвячена дослідженню науково-методологічних засад аналізу впливу поведінкових фінансів на процес прий- няття управлінських рішень. Поведінкові фінанси як міждисциплінарна галузь поєднують елементи психології, економіки та теорії управління, що дозволяє глибше зрозуміти, як когнітивні упередження, емоційні та соціальні фактори формують рі- шення в умовах невизначеності. У статті систематизовано ключові концепції поведінкових фінансів, такі як теорія перспек- тив, евристики, ефект якоря, надмірна впевненість, а також ефект володіння, та проаналізовано їхній вплив на управлінські рішення в організаціях. Метою дослідження є розробка науково-методологічних підходів до інтеграції принципів поведінкових фінансів у про- цеси прийняття рішень на різних рівнях управління. Методи: аналіз та синтез задля систематизації існуючих підходів до вивчення поведінкових фінансів; абстрагування та конкретизація визначили ключові характеристики поведінкових факторів; І. Б. Чудаєва, О. М. Сукач 28 ISSN 1817-3772 Економічний вісник Донбасу № 2(80), 2025 структурно-функціональний аналіз, емпіричні дослідження та моделювання. У роботі вивчено методологічні засади, які вклю- чають якісні та кількісні методи аналізу, зокрема моделювання поведінки, аналіз сценаріїв, експериментальні методи, а також статистичний аналіз даних. Особлива увага приділяється адаптації цих методів до специфіки управлінського контексту, де суб’єктивні фактори відіграють ключову роль. Проаналізовано, як когнітивні упередження, такі як підтверджувальне упере- дження чи ефект надмірного оптимізму, впливають на оцінку ризиків, прогнозування фінансових результатів та стратегічне планування. Результати. За результатами дослідження запропоновано концептуальну схему впровадження поведінкових індикато- рів у процес ухвалення фінансових рішень, яка передбачає – ідентифікацію, вимірювання, корекцію впливу поведінкових чинників. Схема поєднує інструменти, методи та організаційні заходи для інтеграції фінансових поведінкових індикаторів у процеси управління. На основі запропонованої схеми, з метою визначення впливу ключових когнітивних чинників на управ- лінські функції побудовано матрицю впливу когнітивних чинників на ключові управлінські функції, яка є інструментом, що дозволяє систематизувати та оцінити, як когнітивні упередження та психологічні аспекти впливають на виконання основних управлінських функцій, таких як планування, організація, мотивація, контроль та прийняття рішень. Також обґрунтовано ни- зку рекомендацій щодо впровадження інструментів поведінкових фінансів у практику управління, включаючи методи дебію- вання, структуризації інформації та оцінки альтернатив. Ключові слова: поведінкові фінанси, управління, прийняття рішень, фінансові рішення, когнітивні чинники, концепції поведінкових фінансів. Chudaieva I., Sukach O. Scientific and Methodological Foundations for Studying the Impact of Behavioral Finance on the Managerial Decision-Making Process The article is devoted to the study of the scientific and methodological foundations for analyzing the impact of behavioral finance on the decision-making process in management. Behavioral finance, as an interdisciplinary field, combines elements of psychology, economics, and management theory, enabling a deeper understanding of how cognitive biases, emotional, and social factors influence decisions under conditions of uncertainty. The paper systematizes key concepts of behavioral finance, such as prospect theory, heuris- tics, anchoring effect, overconfidence, and endowment effect, and analyzes their influence on managerial decision-making within or- ganizations. The purpose of the research is to develop scientific and methodological approaches to integrating behavioral finance principles into decision-making processes at various levels of management. The methods employed include analysis and synthesis to systematize existing approaches to studying behavioral finance; abstraction and concretization to identify key characteristics of behavioral factors; structural-functional analysis, empirical research, and modeling. The study explores methodological foundations encompassing both qualitative and quantitative analytical methods, including behavior modeling, scenario analysis, experimental approaches, and statisti- cal data analysis. Special attention is paid to adapting these methods to the managerial context, where subjective factors play a crucial role. The article examines how cognitive biases—such as confirmation bias and the over-optimism effect – impact risk assessment, financial forecasting, and strategic planning. Results. Based on the research findings, a conceptual framework is proposed for incorporating behavioral indicators into financial decision-making processes. This framework includes the identification, measurement, and correction of behavioral influences. It integrates tools, methods, and organizational measures to embed behavioral financial indicators into management processes. Using the proposed framework, a matrix was developed to assess the influence of key cognitive factors on core management functions. This matrix serves as a tool to systematize and evaluate how cognitive biases and psychological aspects affect the execution of essential managerial functions, such as planning, organizing, motivating, controlling, and decision-making. Additionally, a set of recommenda- tions is provided for implementing behavioral finance tools in management practice, including debiasing techniques, information struc- turing, and the evaluation of alternatives. Keywords: behavioral finance, management, decision-making, financial decisions, cognitive factors, behavioral finance concepts. Стаття надійшла до редакції 21.04.2025 Рецензовано: 16.05.2025