Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії
Збережено в:
| Дата: | 2007 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2007
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207112 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії / Г. Щербій // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 182-187. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207112 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2071122025-09-30T00:05:14Z Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії Щербій, Г. Етнологія 2007 Article Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії / Г. Щербій // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 182-187. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207112 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнологія Етнологія |
| spellingShingle |
Етнологія Етнологія Щербій, Г. Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Щербій, Г. |
| author_facet |
Щербій, Г. |
| author_sort |
Щербій, Г. |
| title |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| title_short |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| title_full |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| title_fullStr |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| title_full_unstemmed |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| title_sort |
сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2007 |
| topic_facet |
Етнологія |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207112 |
| citation_txt |
Сучасне козацтво: суспільні очікування та ілюзії / Г. Щербій // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 182-187. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT ŝerbíjg sučasnekozactvosuspílʹníočíkuvannâtaílûzíí |
| first_indexed |
2025-09-30T01:25:51Z |
| last_indexed |
2025-10-01T01:19:38Z |
| _version_ |
1844740440994086912 |
| fulltext |
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 182
Григорій ЩЕРБІЙ
СУЧАСНЕ КОЗАЦТВО:
СУСПІЛЬНІ ОЧІКУВАННЯ
ТА ІЛЮЗІЇ
Здобуття Україною незалежності збіглося в
часі з інтенсифікацією глобалізаційних процесів.
Відтак нове державне утворення у своєму роз-
витку наштовхнулось на нівелюючий прес сві-
тових стандартів, здатних суттєво впливати на-
віть на країну з усталеними традиціями держа-
вотворення та розвинутим громадянським сус-
пільством. На ситуації в Україні помітно позна-
чається також негативна спадщина соціальних
та культурних експериментів радянського часу:
спроби формування нової історичної спільноти,
панування єдиної ідеології, спотворення суті та
функцій народовладдя і т. ін. За таких обставин
загалом чітка орієнтація українського суспіль-
ства на пошук певних векторів розвитку в істо-
рико-культурному досвіді власного народу не
завжди досягала бажаної мети. Отож маємо не-
мало випадків, коли невідповідним виявлявся як
власне результат, так і – що набагато гірше – дис-
кредитувались пов’язані з ним суспільні очіку-
вання.
Зазвичай вказані вище наслідки спостеріга-
лись там, де ініціатори певних соціокультурних
проектів свідомо керувались кон’юнктурними
і головним чином політично забарвленими мо-
тиваціями. Відповідно науково виважені оцінки
історико-культурної спадщини підмінювались
вельми суб’єктивними трактуваннями, а то й
викривленими уявленнями про особливості по-
бутування та функції етнокультури у традицій-
ному суспільстві. Часто-густо такі уявлення до-
волі близькі до стереотипів масової свідомості, а
окремі з них пов’язані з міфологічними шарами
останньої. Між тим описаний підхід залишаєть-
ся фактором, покликаним забезпечити масовість
та інтенсивність просування проекту під вигля-
дом використання культурного набутку попере-
дніх поколінь. Показові тому приклади демон-
струє утворення та діяльність сучасного україн-
ського козацтва.
Прикметно, що очільники козацтва, або, як
вони неодноразово стверджували, «багатоти-
сячних козацьких лав», зазвичай уникають го-
ворити про виникнення/формування стосовно
козацтва в Україні наприкінці ХХ ст. Натомість
козацькі зверхники воліють послуговуватись
терміном «відродження», який, на моє переко-
нання, є лише модною формулою, невдало запо-
зиченою з характеристик процесів у інших сфе-
рах. Стосовно козацтва він видається взагалі не-
коректним. Загальновідомо, що козацтво було
зліквідоване ще в часи перебування України у
складі Російської імперії. У радянській Україні
козацтво, його культура та традиції жодним чи-
ном не належали до реально побутуючих («ак-
тивних» за термінологією К. В. Чистова) явищ.
Також лише з великою долею умовності можна
говорити про «пасивне» – на рівні знань та уяв-
лень – побутування цієї сфери етнокультурної
спадщини у суспільній свідомості. Таким чином,
наприкінці ХХ ст. стараннями певного кола осіб
відбувалось повернення до життя (рекультура-
ція) стереотипів поведінки, світоглядних, мен-
тальних норм та деяких інших культурних явищ,
витворених поколіннями українців XIV–XVIст.
«Відроджена» матеріальна і духовна культура
має деякі спільні риси з автентичною, що, однак,
не змінює її сутності – вона виникла і залиша-
ється «вторинною» формою останньої.
Некоректність терміна відродження не обмеж-
ується площиною теорії, але також має чіткі про-
яви на рівні практичної діяльності козацтва. Так,
дослідникам, які відслідковують соціокультурні
http://www.etnolog.org.ua
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 183
процеси і навіть неупередженим спостерігачам
дедалі важче розуміти, чому й нині зовнішній
вигляд козацтва залишається близьким до опе-
реткового. Адже з часу, коли політпрацівник ви-
сокого рангу радянської армії одним із перших
пхав саморобну булаву за офіцерський ремінь з
п’ятикутною зіркою можливості козацтва у сфе-
рі самоідентифікації докорінно змінились. Однак
складається враження, що сучасне «лицерствіє»
передусім керівні структури та вищі «верстви»
і не збираються відмовлятися від військових та
міліцейських одностроїв, серед яких зразки ра-
дянського часу є швидше правилом, аніж винят-
ком. Ситуація з використанням бутафорських
булав, пірначів, муляжів холодної і вогнепальної
зброї, як видається, взагалі набуває культових
ознак. Застосування знаків розрізнення вкупі з
правилами їх присвоєння остаточно створюють
враження маскараду.
Козачий рух помітно вичерпав запас оптиміс-
тичних очікувань і дає чимало підстав для песи-
містичних оцінок і прогнозів. Про це переконли-
во свідчать вкрай низькі рейтинги козацьких ор-
ганізацій, зокрема, практично повна відсутність
їх серед тих структур, яким довіряє хоча б скіль-
ки-небудь помітна частка населення. Побічним,
однак вельми промовистим фактом можна вва-
жати відсутність інтересу до козаків серед засо-
бів масової інформації, якщо не брати до уваги
дні перед Покровою. Власне це є чіткою відповід-
дю суспільства на відсутність реальної діяльнос-
ті козацтва в інтересах усього суспільства. Чека-
ти іншого в ситуації, коли весь потенціал коза-
цтва спрямовується на здобуття і відстоювання
власних преференцій так само марно як форму-
вати громадську думку проведеними вряди-годи
акціями культурно-мистецького спрямування.
Свого часу найбільше авансів було висловлено
щодо державо- і націотворчого потенціалу коза-
цтва. Суспільству вперто прищеплювалась дум-
ка про здатність козацтва якщо не самостійно за-
безпечити формування модерної української на-
ції, то принаймні виступити рушійною силою до-
сягнення цієї мети. Прикро, але неупереджений
аналіз ситуації засвідчує практичну відсутність
скільки-небудь помітних результатів реалізації
державницьких гасел, регулярно виголошуваних
козацькими гетьманами та отаманами. Ба, навіть
більше: не можна відмовити в аргументації тим,
хто стверджує, що нині козацтво значною мірою
навіть втратило ті позиції, на яких воно перебу-
вало ще 10–15 років тому.
Зазначена ситуація не склалась усупереч логі-
ці подій або за збігом певних обставин поза ко-
зацьким середовищем. Серед сучасного козацтва
дивним чином чи не найпершою «відродилась»
традиційна ментальна норма, ставлення до якої
висловлене доволі однозначно навіть у найбільш
нейтральних фольклорних формулах на кшталт
«Що село, то й сотник». Відтак реальна ситуація
за короткий відрізок часу залишила позаду ста-
дію організаційного розпорошення. Тепер понад
два десятки тільки всеукраїнських і міжнародних
структур та нікому невідома кількість місцевих
та регіональних осередків не становлять навіть
аморфного утворення на зразок конфедерації.
Поштовхом для цього «броунівського руху»
був поділ «Українського козацтва» Муляви-Чор-
новола; справжнє клонування викликав Указ
Президента України Л. Кучми «Про відроджен-
ня історико-культурних і господарських тради-
цій українського козацтва» від 4 січня 1995 року.
Після цього козацькі структури стають цікавити
не лише націонал-демократичних політиків, па-
тріотично налаштованих військовиків, науков-
ців-романтиків, але й прагматиків від політики і
бізнесу. Чи лобіювали їх представники цей указ,
судити важко, але, поза сумнівом, чимало з них
сповна скористались наданими козацтву серйоз-
ними преференціями. Адже згаданим докумен-
том, окрім права на носіння форменного одягу
військового зразка, присвоєння козацьких звань
і т. ін. надавав бажаючим можливість отримува-
ти й реальні економічні дивіденди, насамперед
земельні ресурси через створення козацьких се-
лянських (фермерських) господарств і колектив-
них сільськогосподарських підприємств, садів-
ницьких товариств, традиційних промислів. І це
лише на підставі членства у громадській органі-
зації, поза державним втручанням у встановлен-
ня критеріїв та вимог стосовно статусу її членів
та фактичного контролю за діяльністю первин-
них осередків.
З часом виявилось, що навіть ті очільники ко-
зацтва, які сповна використали економічні нор-
ми згаданого указу, не думали «опускатись» без-
посередньо до праці на землі. Передусім їх при-
ваблювала можливість цілком легально діяти на
засадах «козацької вольниці» та звичаєвої куль-
тури практично у всіх сферах життя козацьких
організацій, включаючи внутрішнє самовря-
дування, і навіть переносити їх на взаємодію з
державними структурами. Усвідомлюючи це, до
козацтва потяглись політико-бізнесові кола. Ха-
рактерно, що для частини з них інтерес до коза-
цтва також лежав не стільки в економічній сфері,
скільки у бажанні таким чином маніфестувати
свою причетність до новостворюваної суспіль-
ної еліти. Відтак зростання чисельності козацтва
певним чином має завдячувати, окрім інших,
фактору престижності. Отож, «козакування»
вельми часто є елементом модної поведінки.
«Комерціалізація» козацтва та своєрідне розу-
міння його престижності означали, що у масово-
му русі, народженому на хвилі національно-де-
мократичних перетворень, з’явились тенденції
до дрейфу в сторону елітарних клубів. Розвиток
таких тенденцій спонукав подальше дроблення
http://www.etnolog.org.ua
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 184
козацьких організацій, що не лише неприродно
ускладнювало структуру козацтва, але й помітно
утруднювало співпрацю між окремими його скла-
довими. Підтверджень цьому аж надто багато.
«Козацьке військо запорізьке України» (з 20-
03 року – «Козацтво Запорозьке») отамана Дми-
тра Сагайдака за кількістю членів і реально іс-
нуючих місцевих осередків змогло швидко обі-
йти всі інші козачі організації. Але, головне, що
завдяки відпрацьованій тактиці залучення «по-
трібних» людей «Козацтво Запорозьке» пере-
важає їх за мірою впливу. Сагайдак проголосив
себе маршалом козацтва, а погони генералів і
полковників припасували собі чимало відомих
фінансистів, політичних діячів тощо. Утворено
лобістське об’єднання козаків-депутатів, яким
командує екс-кандидат у президенти України Во-
лодимир Нечипорук. Останній не зупинився на
«відродженні» козацтва, а заодно «впроваджує»
і князівські титули. Себе він скромно іменує «Ве-
ликим князем Київським і Всея Русі-України»…
Державницькі потуги отамана Сагайдака, віро-
гідно, мають підтримати «покозачені» іноземці,
серед яких, зокрема, колишній віце-прем’єр Сло-
ваччини Любомир Дюрчо, керівник італійсько-
російського бізнес-центру Федеріко д’Еріко. Осо-
бливого колориту «Козацтву Запорозькому» до-
дає присутність у його рядах посла РФ в Україні
Віктора Черномирдіна.
За подібною схемою відбувається розвиток
«Українського реєстрового козацтва» під геть-
манською булавою Анатолія Шевченка, «Війська
Запорозького низового», де отаманом Олександр
Панченко. Розуміючи, що рівень привілеїв і пільг
прямо пропорційний близькості до влади та її
структур, вони запопадливо виконували будь-
які розпорядження не лише начальників «з Ки-
єва», але і місцевих. При цьому Панченко не гре-
бував навіть зв’язками з лідерами кримінальних
структур. «Реєстровик» Шевченко поставив на
кращу карту: його зв’язки з Віктором Янукови-
чем ще під час першої прем’єрської каденції да-
вали підстави сподіватись не лише на моральну
підтримку Кабміну. Відтак «Українське реєстро-
ве козацтво» змогло вибудувати найкращу орга-
нізаційну структуру і має підстави вважати себе
частиною держави. Принаймні сам гетьман за-
лишається старшим офіцером діючого резерву
Служби безпеки України. Гетьман реєстровиків
дозволяє собі вчинки, які навіть у порівнянні з
діями соратників (чи, мабуть, вірніше – супер-
ників) можна вважати епатажними. Таким, на-
приклад, є зарахування почесним козаком Папи
Римського Івана Павла ІІ.
Серед «вільних» козаків найбільш відомими є
дві структури: «Козацтво України» і «Об’єднане
козацтво України». У обох, як не дивно, гетьма-
нує одна особа – Анатолій Попович. Не обійшло-
ся, зазвичай, і без власної політичної сили, Ко-
зацької партії, покликаної забезпечувати співп-
рацю з іншими політичними структурами. Од-
нак, незважаючи на все це, у реєстрі «Об’єднано-
го козацтва України» повну перевагу мають чле-
ни Федерації бойових мистецтв України, очіль-
ником якої, мабуть за збігом обставин є той же
Анатолій Попович. Отож, і запам’яталось це ко-
зацьке об’єднання шароварами як спортивною
формою бійців-каратистів.
Нейтральним терміном «Звичаєве козацтво»
прикриваються усілякі «характерники» та при-
хильники язичництва. Серед них часом нагадує
про себе і колишній головний отаман «Україн-
ського козацтва» Євген Петренко. Загалом «Зви-
чаєва громада українського козацтва», «Харак-
терне козацтво» перебуває на маргінальних по-
зиціях не лише в суспільно-політичному русі,
але навіть серед козацьких осередків. Кількісно
практично непомітні, вони мають свої «заслуги»
у дискредитації і так не вельми високого статусу
сучасного козацтва в контексті творення єдиної
української політичної нації. В цьому вони по-
ступаються лише «Азово-Чорноморському ко-
зацтву», яке, незважаючи на таку свою назву діє
на території Донбасу. Власне досі активні «дії» ця
організація здійснювала лише у минулій прези-
дентській кампанії, коли її представники масово
виступали як «незалежні захисники» виборчих
дільниць.
Роздрібненість козацтва моделює вкрай нега-
тивний розвиток подій на місцевому рівні. У ни-
зових козацьких організаціях не поодинокими є
ситуації, близькі до гумористичних. Приміром, у
селищі Велика Багачка (Полтавщина), де мешкає
кілька тисяч осіб, місцеве козацтво мало не з часу
свого утворення розділилось на два гурти. Кожен
із них, дарма що нараховує у своїх лавах заледве
кілька десятків «шабель» у руках здебільшого
літніх чоловіків, гордо поіменував себе «сотнею».
Однак місцевим отаманам цього видалось зама-
ло, і вони не лише «вписались» до різних полків,
але й обрали полки, які перебувають у різних
козацьких об’єднаннях. Проте стверджувати,
що структура великобагачанського козацтва є
саме така, вкрай ризиковано, оскільки реєстра-
ція як власне сотень, так і фактів їх входження
до вищих за ієрархією структур однозначно не
підтверджується. Як наслідок, існує неоголоше-
ний, але чітко визначений стан «холодної війни
масштабу районного центру». Єдине, що об’єд-
нує обидві сотні – визнання протилежної сторо-
ни самозванцями. Відтак примирення виглядає
малоймовірним; що ж до перспектив об’єднання
козаків Великої Багачки в одну сотню (як, між ін-
шим було в давнину), то вони взагалі примарні.
Характерно й інше: розкол поглиблюється на тлі
дискусій про недоцільність такої ситуації, інколи
навіть усвідомлення її абсурдності. Набув розго-
лосу приїзд кореспондента обласного радіо, який
http://www.etnolog.org.ua
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 185
на зустрічі з козаками свята Покрови не скупив-
ся на високі оцінки присутньої при цьому сотні.
Чи були вони об’єктивними не так уже й важли-
во, оскільки у радіопрограмі, що прозвучала че-
рез кілька днів висловлені прилюдно судження
були повністю перенесені… на козаків іншої со-
тні.
Тенденція до звуження патріотично-державот-
ворчого компонента в козацькому русі відбува-
ється на тлі поглиблення суперечностей у три-
кутнику «держава – козацтво – суспільство».
Під час президентської кампанії 2004 року коза-
ки практично цілковито підтримували провлад-
ного кандидата. Трагікомічним моментом цієї
підтримки було виключення Віктора Ющенка з
рядів козацтва з мотивуванням, цілковито – за
змістом і суттю – запозиченим із статутів садо-
во-дачних кооперативів чи товариства рибалок-
любителів радянської доби – «за несплату член-
ських внесків».
Своє цілковите вірнопідданство діючій владі
козацьке лицарство за гетьманування Івана Бі-
ласа демонструвало відверто й послідовно. В то-
му, що це не була політична позиція, суспільство
переконалось досить швидко. Надто промовис-
тим було запровадження звання Гетьмана коза-
ків України та присвоєння його Віктору Ющен-
ку ще до офіційного вступу того на посаду Пре-
зидента України, але вже після оголошення ре-
зультатів виборів. Поспішність цих дій за своєю
неординарністю може зрівнятись лише з риту-
алом на Софійській площі, під час якого новому
гетьману запопадливо присягали ті, хто за день
до повторних виборів робив усе можливе для пе-
ремоги його конкурента. Навряд чи хто-небудь із
присутніх (до честі абсолютної більшості «пома-
ранчевої» команди слід зарахувати ігнорування
цього «державницького акту») переймався тим,
чи була вручена Віктору Ющенку булава тією са-
мою, що її ще кілька днів до того піднімав Іван Бі-
лас, і вже певно ніяких асоціацій з Мулявою, Чор-
новолом вона не викликала. Адже про урочисте
обрання гетьманів у сучасній Україні громад-
ськість здебільшого інформують, чого не можна
сказати про позбавлення булави. Отож, вірогід-
но і вручати новому гетьманові доводиться що-
раз нову булаву.
Ті гетьмани та отамани, які не встигли на тер-
міново зібрані київські урочистості з нагоди
проголошення нового Гетьмана України, ініцію-
вали козацьку раду на Хортиці. Часу виявилось
достатньо для того, щоб обидві сторони належ-
ним чином підготувались. Відтак кожен задаро-
вував президента-гетьмана як умів: конем, була-
вою, універсалом. Відповіддю був Указ про ство-
рення Ради Українського Козацтва за участю ке-
рівників усіх міжнародних і всеукраїнських ор-
ганізацій та особистим керівництвом Президен-
та України.
Незважаючи на формально високий статус
Ради, чого-небудь принципово нового у діяль-
ність козацтва на рівні держави вона не винесла.
Проте у місцевих та регіональних отаманів від-
крились додаткові можливісті вирішувати свої,
«отаманські» проблеми.
Соціальна аморфність козацьких мас, помно-
жена на виняткове «прагнення до булави» їх
очільників стають на заваді реальної участі цієї
потенційно вагомої сили у відстоюванні загаль-
нонаціональних інтересів. Ця негативна тенден-
ція здебільшого присутня у ситуаціях кризового
характеру. Проте особливо наглядно проявля-
лась вона тоді, коли суспільні виклики перемі-
щувались у сферу міждержавних взаємин. Укра-
їнське козацтво у таких ситуаціях зазвичай не
демонструвало чіткого ставлення до тих чи ін-
ших подій, очікувало, і далеко не вряди-годи за-
ймало позицію, близьку до капітулянтської щодо
сторони, з вини якої розпочинався конфлікт чи
недружня акція.
Принципово інакшу точку зору сповідує при-
міром, російське козацтво. Козацький рух у Росії
також вельми строкатий; отаманів там не менше,
якщо не більше, ніж в Україні. Однак у відстою-
ванні російських інтересів спостерігається гідна
наслідування єдність, навіть у тих випадках, коли
ці інтереси були дуже далекі від поняття про ко-
зацьку честь. Згадаю лише події довкола острова
Тузли, хоча подібних прикладів можна назвати
значно більше.
Можливо, віддаленість від місць, де здебіль-
шого проводять свої маневри та підвищують ви-
шкіл українські козацькі полки і сотні, можливо,
завершувався період масових відпусток, можли-
во, були невідомі громадськості інші вагомі при-
чини відсутності реакції численних отаманів і
гетьманів на «меліоративні роботи» стратегіч-
ного партнера Української держави, що здійсню-
вались – хочу на цьому наголосити – при най-
активнішій участі козацтва Краснодарського
краю. Завдячуючи йому, ТБ Росії демонструвало
всьому світові (насамперед, найскоріше власній
країні) всенародну підтримку ганебної «політи-
ки бульдозерів». Жодна структура українського
козацтва подібної спроби втрутитись у ситуацію
не здійснила, а тому вітчизняним телевізійникам
доводилось обмежуватись показом карт з нане-
сеними кордонами, у кращому випадку «ганяти»
кадри військових навчань спецназу на піщаних
берегах острова Тузли. Відтак Росія, поза сумні-
вом, вигравала «інформаційну війну»…
Жодним чином не закликаю наше козацтво до
силової протидії подібним недружнім акціям –
врешті-решт ситуацію мають розв’язувати ті, хто
має це робити, зокрема, охоронці кордону. Проте
чомусь не було запропоновано жодної ініціативи
хоча б по лінії популярної нині «народної дипло-
матії» тією силою, яка не раз проголошувала од-
http://www.etnolog.org.ua
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 186
ним із найважливіших пріоритетів своєї діяль-
ності захист незалежності України. Знаючи, що
в Росії козацтво декларує відданість традицій-
ним ідеалам товариства, варто було закликати
їх до перемовин, відкласти не лише шаблі, але й
нагайки, навіть за звичаєм випити по чарці-дру-
гій задля пошуку шляхів впливу на владні струк-
тури, якщо ті не чули або не хотіли слухати одна
одну. У випадку з Тузлою такі перспективи були,
як ніколи, вельми реальними. Адже історія засе-
лення Краснодарського краю, його сучасний на-
ціональний склад дають підстави вважати, що
серед тих, хто тирлувався на дамбі з російської
сторони були не лише земляки, а, вірогідно, й ро-
дичі українських козаків. Веду про це мову не для
того, щоб помахати кулаками після бійки, а маю-
чи підстави вважати, що подібні до тузлинської
ситуації можливі у майбутньому.
2006 року козацтво черговий раз «засвітилось»
у діях, далеких від захисту державних інтересів
чи прав і свобод громадян. Під час репортажів з
Феодосії, де під прапорами та за участі політич-
них діячів сусідньої держави відбувалась галас-
лива акція проти військових навчань збройних
сил України та країн НАТО телекамери вихоплю-
вали постаті чоловіків міцної статури у одно-
строях. Здебільшого вони уникали потрапляти
на передній план і явно вважали за краще пере-
бувати за спинами людей літнього віку. А ще ці ж
хвацькі «вояки» «тягли лямку» в охороні табору
протестувальників, хоча яких-небудь загроз для
нього в камеру назвати не могли. Натомість до-
речно чи ні, але розмова зводилась до своєрідно
трактованої теми слов’янської єдності.
Водночас через декілька днів після початку фе-
одосійської акції козацтво стало відверто вияв-
ляти прагнення радикалізувати ситуацію, спро-
вокувати силове протистояння. Самопроголо-
шені «рятівники Росії» дозволяли собі вимахува-
ти нагайками перед обличчям українських вій-
ськовослужбовців, єдиним завданням яких було
недопущення переростання протестних акцій у
протиправні дії з непрогнозованими наслідка-
ми.
Цинізм ситуації полягає в тому, що ці події від-
бувались під стінами стародавньої Кафи. Крас-
номовнішого способу паплюження імен Голова-
того, Дорошенка, Сірка тими, хто зараховує себе
до їх послідовників годі й шукати.
Іншою сферою ймовірного практичного засто-
сування ментальності та традицій козацтва вва-
жається освітньо-виховна. Незважаючи на три-
ваюче досі певне захоплення, слід визнати, що на
практиці лицарське виховання лише небагато в
чому відрізняється від тієї бутафорії, яка панує у
«дорослому» козацтві.
Аналізуючи реальну ситуацію у згаданій ца-
рині, мало вести мову лише про Донецький дер-
жавний інститут проблем штучного інтелекту та
його ректора Анатолія Шевченка, вже згадувано-
го як гетьмана «Українського реєстрового коза-
цтва». Проблема вийшла за рамки «покозачен-
ня» окремого навчального закладу, оскільки не
байдужими до ігор «у козаки» виявились також
інші вузи. Так, Міжрегіональна академія управ-
ління персоналом активно просуває нещодавно
утворений у її структурі військово-козацький ін-
ститут. При цьому ті, хто можливо бажав вивча-
ти у цьому закладі історію козацького війська,
його стратегію і тактику та ін. подібну пробле-
матику мають бути вельми розчаровані. Керів-
ництво Академії добре прорахувало ситуацію,
отож згідно з віяннями часу тут будуть навчати
менеджменту, банківській справі – до того ж пе-
реважно за позабюджетні кошти. Говорити про
те, що подібні заняття серед козаків були, м’яко
кажучи, непрестижними, ніби й незручно, а тих,
хто спробує, завжди можна припечатати відсут-
ністю патріотизму.
Розпочинали справу здебільшого ентузіасти,
якими без огляду на наукову аргументацію були
винайдені вельми розмиті терміни «козацька пе-
дагогіка», «лицарське виховання». Задля більшої
переконливості і так туманні витоки цих явищ
відсувались у глибину століть, а в якості дже-
рельної бази беззастережно залучалась зокре-
ма і «Велесова книга». Потім ці уявні конструкти
так само безапеляційно були визнані за основи
української етнопедагогіки, національної мен-
тальності, спроможні – як вважають їх апологе-
ти – здійснити переворот у системі національ-
ної освіти. Відсутність, а вірніше недопущення
до цієї справи професійних етнологів та істори-
ків спричиняє появу посібників та методичних
видань, які трактують козацтво «феноменом»,
«дивовижним явищем» винятково української
культури. Як наслідок, козацтво та всі його цін-
ності опиняються поза конкретним часом і про-
стором, історичними чинниками, що їх породи-
ли. Врешті впровадження у освітню практику
суб’єктивних оцінок козацької спадщини енту-
зіастами за результатами принципово не відріз-
няється від дій відвертих прагматиків: і ті, й інші
лише спекулюють нею.
Тривалий час за приклад ставилась одна із ки-
ївських шкіл, власне утворений у ній козацький
шкільний курінь. Однак нове утворення в осно-
вних своїх проявах – окрім назви – повторювало
добре знайомі принципи піонерських організа-
цій радянських часів. По-перше, надто громізд-
кою, як для дитячої організації, структурою: на-
казний отаман, бунчужний, хорунжий, скарб-
ник, писар. По-друге, керівництво здійснювали
все-таки дорослі: головним отаманом признача-
ли вчителя. По-третє, первинні осередки, гурти,
як і піонерські загони об’єднували лише учнів
одного класу. Нарешті, навіть гурт третьоклас-
ників обирав отамана, хорунжого, писаря та…
http://www.etnolog.org.ua
Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 187
скарбника. Відтак за рівнем дитячого самоуправ-
ління і можливостями самореалізації шкільний
курінь помітно поступається об’єднанням скау-
тів чи пластунів.
Декларуючи головними завданнями лицарське
виховання керівництво куреня (реально – вчи-
телі та дирекція школи) на перше місце поста-
вили рівень успішності, тим самим обмежуючи
коло «козачат» лише кращими учнями, залиша-
ючи інших традиційно «вулиці» та її уявленням
про честь, справедливість і т. ін.
Недалеко відійшли від статутів радянської
школи автори правил козацького побратимства
і лицарської честі – «Козак-лицар – мужній і умі-
лий воїн, справжній господар, мудрий держав-
ний діяч», «Козак-лицар – миротворець, естетич-
но і етично вихована людина», «Козак усім наро-
дам друг, бо лицарський у нього дух». Інколи у ці
стовідсотково правильні норми вносили щось
нове, невідоме радянській педагогіці, а форму-
лювали його так: «Козак – це той, хто за освіту,
хто прагне волі і блакиту». За задумом організа-
торів, завершувати формування лицарських чес-
нот мають «гопак» і «спас», безапеляційно зара-
ховані до козацьких єдиноборств та, зважаючи
на сучасне життя, слідування принципам валео-
логії та екології.
Змальована картина, окрім того, що не є ви-
черпною, комусь видається надто песимістич-
ною. Останнім запропоную познайомитись хоча
б з діяльністю «Міжнародного союзу козацтва»
Хорофейка або «Козацької територіальної само-
оборони» Сєдих. Однак і без урахування дій цих
маргінальних утворень виголошені козацькими
гетьманами і отаманами гучні заяви про «від-
родження національного лицарства» досі спра-
ви далі створення не пов’язаних між собою ор-
ганізаційно та ідейно етнографічно-культуроло-
гічних клубів не пішли. Від Покрови до Покрови
козацтво живе у вибудованому ним паралельно-
му світі. Відтак українською громадою чимдалі
важче сприймається ідея становлення духовно-
лицарського ордену чи формування особливо-
го військово-соціального стану у центрі постін-
дустріальної Європи. То, можливо, не варто й за-
прягати..?
http://www.etnolog.org.ua
|