Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Федака, П.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207114
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття / П. Федака // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 170-175. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207114
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071142025-09-30T00:04:05Z Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття Федака, П. Етнологія 2007 Article Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття / П. Федака // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 170-175. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207114 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологія
Етнологія
spellingShingle Етнологія
Етнологія
Федака, П.
Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
Матеріали до української етнології
format Article
author Федака, П.
author_facet Федака, П.
author_sort Федака, П.
title Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
title_short Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
title_full Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
title_fullStr Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
title_full_unstemmed Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття
title_sort внутрішнє планування та інтер'єр народного житла закарпаття
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Етнологія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207114
citation_txt Внутрішнє планування та інтер'єр народного житла Закарпаття / П. Федака // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2007. — Вип. 6(9). — С. 170-175. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT fedakap vnutríšnêplanuvannâtaínterêrnarodnogožitlazakarpattâ
first_indexed 2025-09-30T01:26:53Z
last_indexed 2025-10-01T01:19:51Z
_version_ 1844740453996429312
fulltext Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 170 П. ФЕДАКА (Ужгород) ВНУТРІШНЄ ПЛАНУВАННЯ ТА ІНТЕР’ЄР НАРОДНОГО ЖИТЛА ЗАКАРПАТТЯ Як зазначалося вище, найпоширенішим ти- пом народного житла Україн ських Карпат у дру- гій половині XIX – на початку XX століття була тридільна хата, яка складалась з житлового при- міщення, сіней і комори. Рідше зустрі чався дво- камерний тип житла хата+сіни (у найбіднішої частини селян). На півдні Хустського і Тячів- ського районів у цей час побутував відмінний від двох вказаних тип житла, де хата складалася з житлового приміщення і комори, в кожну з ка- мер вели окремі двері з галереї, а між собою вхо- дом зв’язані вони не були. Більшу частину життя сім’я проводила в опа- люваному житловому приміщенні («хата», «хижа», «хыжа»), де готували їжу, відпочивали, приймали гостей працювали. Помешкання, пло- ща якого в основному не перевищувала 25 м2, http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 171 було тісним. Тому кожен кут, кожна частина хати використовувались дуже раціонально. Тільки таким чином в ній могла розміститися багаточи- сельна сім’я, а взимку й окремі домашні тварини та птиця. Житлове приміщення умовно розділялось на такі частини: кухонна (місце приготування їжі) – піч, мисник, ложечник; спальна (ліжко, ди- тяча колиска); їдальня і репрезентативна части- на (стіл, лавки, стільці). За функціональним при- значенням усе, що знаходилося в житлі, ділилося на три великі групи: меблі, посуд, предмети деко- ративного і релігійно-культового характеру. До першої належали ліжко, стіл, лавиці, стільці, ко- лиска, скриня, грядка для одягу і рушників, мис- ник, ложечник; до другої – миски, горшки, лож- ки, солянки, дійниці, коновки, бербениці тощо; до третьої – настінні миски, тарілки, ікони. Таке використання житлового приміщення характерне для всіх етнографічних груп Україн- ських Карпат (гуцулів, бойків, лемків), населен- ня прилеглих до них районів (передгірні та ни- зовинні) райони Закарпаття, Львівщини, Івано- Франківщини, Чернівеччини та й для інших ре- гіонів України. Внутрішнє планування житлового простору є однією з найпосутніших етнографічних ознак і зумовлюється насамперед місцем розташування печі та поворотом її челюстей. У другій половині XIX – на початку XX ст. в се- лянському житлі Закарпаття, як і на всій терито- рії Українських Карпат, побутували різні типи пе- чей – курна, напівкурна і з опаленням по чисто- му (дим відводився на горище). Піч розміщалася в одному з кутів біля вхідних дверей (справа або зліва). У гуцулів і бойків челюсті печі повертали до чільної (поздовжньої фасадної), а у лемків – до причілкової стіни. Перший варіант відповідає загальноукраїнському, другий аналогічний до сердньоросійського, а також чесько-моравського й словацького. На півдні Хустського і Тячівсько- го районів піч знаходилась у протилежному від дверей куті й була звернена до них челюстями. Таке розташування печі зустрічалось виключно у двокамерному житлі типу хата+кліть (до кож- ної камери вели окремі входи з галереї). Розташування печі у житлі, так само, як і її форми, мало велике значення для внутрішнього планування, характеру інтер’єру, розмежування функцій окремих приміщень і організації спосо- бу проживання в хаті взагалі. Найдавнішою у всьому регіоні була курна піч («курянка», «димнянка»), яка проіснувала у най- віддаленіших гірських районах як реліктове яви- ще до середини 40-х років XX ст. Це піч без дима- ря, тобто дим виходив безпосередньо в помеш- кання. Духова піч, широко відома як «руська» (укра- їнці називають її ще «вариста») складає харак- терну особливість українського і слов’янського житла взагалі. Руська піч на території Східної Європи – дуже давній винахід: вже в трипільських житлах, да- тованих III тисячоліттям до н. е., виявлені гли- нобитні печі, які були прототип найпростіших з відомих варіантів руської печі. Подібні печі по- бутували і на Закарпатті. Починаючи з вказаного часу, при всіх розкопках жител наступних епох, в Східній Свропі незмінно знаходили печі цього типу. Аналогічні печі були поширені і на захід від східнослов’янської етнічної території: вони відо- мі в поляків, словаків, чехів, а на південному за- ході – у хорватів і словенців, нагадували руську піч і за конструкцією і за окремими деталями. Відкрите вогнище в постійних житлах на тери- торії Закарпаття не виявлене. Побутувало воно тільки в сезонних полонинських будівлях (коли- бах, стаях). Збережені зразки курних печей являли со- бою глинобитні споруди у вигляді квадрата або прямокутника (1,5 × 1,5 м; 1,8 × 2 м; 2 × 2 м), на якому влаштовано склепіння печі. Висота печі (разом з припічком) становила 0,5–1,2 м. Гли- нобитну площадку встановлювали або безпосе- редньо на землі, або на спеціально виготовленій дерев’яній рамі, внутрішню частину якої засипа- ли землею. Склепіння робили з глини: на основі печі («поді») встановлювали дерев’яний куполо- подібний каркас. Останній обмазували товстим шаром глини. Зовні куполу надавали форму ква- драта або прямокутника, іноді з закругленими кутами, набиваючи у відповідні місця необхідну кількість глини. Коли піч просихала, її випалю- вали. Дерев’яний каркас вигорав, глина набувала відповідної твердості й міцності. В окремих селах Міжгірщини замість деревяного каркасу клали товсту, стесану з одного боку колоду, обмащува- ли її глиною, яку щільно утрамбовували. Після утрамбовування глини і надання печі зовні по- трібної форми, колоду або виймали, або запалю- вали, і вона поступово згорала. Глина обпалюва- лась до червоного, ставала твердою. Іноді замість дерев’яного каркасу клали мішок, набитий соло- мою (його після набивки глини спалювали) або половою (останню після утрамбовування глини вигрібали). У стіні над піччю, як правило, прору- бували невеликий квадратний отвір («димник»), через який дим виходив у сіни. Аналогічні дим- ники часто прорубували і в стелі. Наступним етапом у розвиткові печі була на- півкурна піч, тобто коли до курної печі встанов- лювався плетений з пруття широкий пристрі- шок («кіш», «кош», «куш»), з’єднаний з трубою- «цівкою», через них дим відводився до сіней. При зведенні напівкурної печі, спочатку з до- щок або обтесаних колод встановлювали форму основи – ладу. У форму довбнями набивали чер- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 172 вону глину. Далі, на підготовлену таким чином основу печі, клали товсту, обтесану з одного боку колоду («кимак»), яку обмащували і поступово оббивали глиною, залишаючи необмащеним кі- нець з фасаду для отвору-челюстей («челюсті», «челюстяник») і верхню передню частину (для коша). Кіш виплітали з лози і обмащували тов- стим шаром глини. Після цього протягом двох- трьох днів випалювали колоду. На четвертий- п’ятий день вже можна було пекти перший хліб. З двох боків печі, на рівні нижньої частини отво- ру-челюстей, з смерекових дощок робили «при- пічок» і «запічок», які підтримували фігурними підпорами-стовпцями. Для гуцульських печей характерним було те, що їх конструкція спира- лась на дерев’яні балки, врубані у стіни хати, зни- зу балки підкладали відрізок колоди або каменю. Іноді кіш і цівку виготовляли з паличок («копа- чів», «ціпків»), які обмазували глиною, а зрідка – з дощок, які теж обмазували глиною. У пізніший період печі вимуровували з валь- ків. Напівкурні печі у кінці XIX – на початку XX ст. ще переважали навіть у низовинних районах і широких міжгірних долинах. Челюсті курних, а іноді й напівкурних печей, мали заокруглений верх, хоча побутували й печі з прямокутними, близькими до квадрата, челюс- тями. Дослідники зафіксували у слов’ян й дуже архаїчну форму челюстей – п’ятикутну. Припічок і запічок закріплювали широкими дошками, з’єднаними на кутах за допомогою де- рев’яної вставки, яка заокруглювала кут і в яку запускали дошки у вигляді риб’ячих хвостів. Наступним етапом у розвитку печі була прибу- дова до неї плити («спора», «спаргета», «шпарге- та»). Цей процес на низині і в підгір’ї розпочався у кінці XIX ст., а в гірській частині – після Першої світової війни. Труба («цівка») шпаргета або спо- лучалася з кошем печі, або виходила на горище. У 20-х роках XX ст. з’являються муровані з валь- ків або цегли комини, якими виводили дим спо- чатку на горище, а потім – назовні хати. І курні, і напівкурні печі були великих розмірів (вони займали близько 1/4 площі помешкання). У зв’язку з багатофункціональною печі (обігрі- вання приміщення, приготування їжі, кормів та ін.), поліфункціональним було і використання житлового простору (для сну й для відпочинку, спільного обіду чи вечері, прийому гостей, від- значення сімейних свят тощо). Форми курної і напівкурної печей зумовлювали і загальний ви- гляд інтер’єру житла. Характерною його осо- бливістю були нерухомі, конструктивно зв’язані зі зрубом меблі, форма яких творилася віками і відзначалася дивовижною раціональністю, про- стотою і зручністю. У кухонній частині (бабин кут, кут) найваж- ливіше місце відводили саме печі. На ній суши- ли зерно, фрукти, гриби, одяг, тут же спали і зі- грівались діти, хворі, старі. На центральній пло- щині кута печі клали плаский камінь, а на ньо- го – скіпу для освітлення хати. На печі та біля неї знаходились предмети, пов’язані з випіканням хліба (лопата, кочерга), окремий посуд для при- готування кормів і підігріву води домашнім тва- ринам, птиці та інше. Між піччю і дверима на висоті 1,5–1,7 м від підлоги висів ложечник («ло-жичник», «лжич- ник», «залыжник», «лыжник»). Найпростіші за конструкцією ложечники побутували у вигляді планки чи дощечки з отворами для ложок. До до- шки з отворами прикріпляли спинку, яка відзна- чалася різноманітністю форм. У безпосередній близькості від ложечника (збоку або знизу) висі- ла дерев’яна солянка. Орнаментація ложечників і солянок, їх форми надзвичайно розмаїті, бо, крім традиційних мотивів, кожен майстер приносив у декор щось своє. В орнаментиці ложечників і со- лянок переважають геометричні візерунки, що повторюються, значно рідше зустрічаються сти- лізовані рослинні мотиви. У цьому ж куті, біля печі, висів рушник («руч- ник», «рушник», «втераник») – шматок домотка- ного конопляного полотна. Часто біля печі, ближче до дверей, розміщалась невелика лавка на чотирьох ніжках, на якій, як правило, сиділи під час прядіння, а у вільний від роботи час на ній знаходився різноманітний по- суд (дійниці, барилки, коновки тощо). З другого боку дверей (між ними і лавою) зна- ходився мисник («мисник», «полиця», «талож», «подишур»). Його кріпили на високих підстав- ках або підвішували на стіну. У своєму розвитку полиця для посуду пройшла кілька етапів. Най- древніші зразки мисників зафіксовані в курних хатах на Бойківщині. Відзначаються вони мо- нументальністю і простотою виконання та вда- ло вписуються в інтер’єр житла. Конструктивно такі мисники складаються з двох вертикальних, грубо обтесаних масивних стояків, в які вправ- лено власне полиці – 2–4 товсті дошки. У кінці XIX ст. еволюція мисника відбувалася у двох напрямках. У першому – мисник, зберігши основні конструктивні риси, втратив свою мону- ментальність. Його виготовляли із значно полег- шених і старанніше оброблених деталей. У дру- гому – його конструкція ускладнюється за раху- нок появи дверцят і висувних шухляд. Такий вид мисника (власне це вже невелика шафа), який поширився у низинних і передгірних районах Українських Карпат (на Закарпатті він назива- ється «касня», «креденц») у 20–30-і роки XX ст., зустрічається в окремих селах ще й сьогодні. Передню частину мисників часто орнамен- тували. Особливою вишуканістю відзначались гуцульські мисники, які прикрашали плоскою різьбою (геометричним орнаментом) і наповну- http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 173 вали різьбленими барилками, розписними кера- мічними мисками і тарілями. Біля мисника, або під ним, на невисокій де- рев’яній підставці, тримали дерев’яне відро з во- дою. Часто його ставили за мисником, на запуще- ній у зруб лавиці. Уздовж глухої стіни, за піччю, знаходилась ле- жанка («лежанка», «піл», «пріча») або ліжко. Ле- жанка конструктивно з’єднювалася зі зрубом і, таким чином, була непорушною. Робили її з теса- них дощок, які настеляли поверх жердин, що спи- ралися з одного боку на вкопані в землю стовпці, з другого – запускались у стіну зрубу. Зовнішній кінець лежанки обрамлювали, як правило, по- кладеною на ребро дошкою, щоб не падали малі діти. Всі складові частини лежанки кріпились між собою без єдиного гвіздка. Поверх дощок насте- ляли солому, зрідка сіно або пір’я з кукурудзяних качанів, і прикривали домотканими простирад- лами («верета», «вериня»). На верету стелили тканий з овечої шерсті ліжник («ліжник», «джер- га»). Двічі в рік (перед Пасхою і Різдвом) міняли солому, при цьому старанно промивали всі час- тини лежанки гарячою водою. З часом нерухому лежанку замінило ліжко, яке складалося з прямокутного дерев’яного ящика на чотирьох високих ніжках. Всі деталі старовин- них ліжок з’єднувались між собою шипами-вріз- ками або дерев’яними кілочками («тиблями», «чопиками»). Чим старовинніше ліжко, тим воно вище. Зафіксовані дуже високі ліжка у гуцулів (до 1 метра). До нерухомих меблів належали і жердини («жердь», «грядка») для одягу та рушників, кінці яких запускалися у протилежні стіни житлового приміщення; таким чином, вони тягнулися над ліжком, уздовж усієї глухої стіни. Жердини для одягу і вишиваних рушників влаштовувались у хатах з напівкурною піччю або з опаленням по чистому. Особливо мальовничі такі жердини у гуцулів, мешканців долин рік Тересви, Тереблі, Боржави, на півдні Хустського району. У кур- них хатах з двох (іноді й трьох) боків помешкан- ня влаштовували по одній-дві «гряди», які кон- структивно з’єднувалися зі зрубом. Це кругляки (більш давні) або бруси 20–25 см у розрізі, вста- новлені на відстані 50–60 см од стелі і стін. На грядах сушили дрова, коноплі, льон, зберігали посуд тощо. Над ліжком у курних і напівкурних хатах висі- ла колиска. Вона кріпилась до стелі, а іноді й до спинок ліжка. Колиску виготовляли напівкруг- лої або трапецієподібної форми з дощечок чи планок, а також виплітали з ліщинового і вер- бового пруття або видовбували з шматка дере- ва. За колиску часто використовували домоткане простирадло, яке підвішували до стелі. З 20-х ро- ків XX ст. у побут селян увійшли стоячі колиски («колиска», «більчів», «більчув») двох конструк- цій – на дугоподібних рухомих ніжках і на не- рухомих підставках. В останньому випадку три- малася підвішена колиска на нерухомих ніжках. Ці колиски ставили звичайно біля ліжка. Іно- ді бильця розписували. В основному на них на- носили зображення популярних у народі квітів і птахів. Важливе місце в хаті належало столу («стіл», «стул», «стів»). У традиційному житлі він завжди знаходився у протилежному по діагоналі від печі кутові, між лавами. Народні вірування припису- вали йому ряд охоронних функцій: відлякування вогню, злих духів тощо. Ці уявлення є пережит- ками ще дохристиянських часів. Сідати на стіл, на який клали хліб та їжу чи лежав покійник, у народі вважалося важким гріхом. По закінченні будівництва житла стіл першим вносили в хату і клали на нього хліб. На Святвечір на стіл натру- шували сіно, застеляли скатертю, клали хліб-сіль і часник, який мав охороняти від усього злого, та дванадцять пісних страв. Кут, де стояв стіл, вва- жався найпочеснішим, найрепрезентативнішим. За столом садовили найпочесніших гостей, тут збиралася під час свят уся родина. Чимало обря- дів і ритуалів, пов’язаних зі столом, виконували і під час весілля. Найдревнішим його типом, що дійшов до на- ших днів і широко побутував у минулому, був стіл-скриня. За формою окремих частин і різь- бою не завжди можливо встановити час виготов- лення таких столів. Безсумнівний лише зв’язок форми, техніки, різьби і мотивів орнаментики з конструктивно-декоративними елементами зо- внішнього і внутрішнього оформлення давнього карпатського житла і обладнання. Як правило, стіл-скриню виготовляли з твер- дих порід дерева (бука, клена). Характерною осо- бливістю такого стола було порівняно вузьке, хоча і масивне, підстілля (ящик-скриня, обши- тий дошками, і чотири ніжки) та велика криш- ка-покривка («столовина»). Останню витісували з суцільного шматка твердої породи дерева. До- вжина її досягала 140–200 см, ширина – 70–90 см, товщина 4–8 см. Часто в одному з кутів столови- ни утворювалось заглиблення, як наслідок нарі- зання капусти, хліба і т. д. Всі деталі стола-скрині з’єднувались між собою без гвіздків, за допомо- гою дерев’яних кілочків і пазів. За повідомленнями інформаторів (села Лазе- щина, Стебний, Яблуниця – на Гуцульщині; Рекі- ти, Прислоп на Бойківщині) ще в кінці XIX – на початку XX ст. зрідка зустрічались столи з загли- бленнями у столовинах, т. зв. столи з довбанками. Видовбані ямки (довбанки) правили за миски. Для кращого їх промивання, знизу просвердлю- вали дірки, які затикали знизу затичками. Таких заглиблень могло бути одне (велике, посередині) або кілька менших. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 174 Під час свят столовина накривалась вишива- ною скатертю («скатерть», «столувка», «обрус»). Підстілля, зокрема передню частину, часто де- корували плоскою контурною різьбою, переваж- но розетками, хрестами і геометричним орна- ментом у вигляді рисок та ялинок. Особливо щедро оздоблювалися столи-скри- ні в Боржавській долині. Принцип конструктив- ної побудови залишається тим же, що й у бой- ківських столах-скринях, але розміри столови- ни зменшилися, підстілля набрало певної струн- кості, з’явилися фігурні ніжки. Шестипелюсткові розети, півкола й інші елементи декору, ритмічно повторюючись, заповнили всю передню частину підстілля-скрині. Пелюсткові орнаментальні мо- тиви, що заповнюють коло всередині, дають під- ставу зробити висновок, що у населення Україн- ських Карпат круг-розетка є основною формою сонця. На Закарпатті ці розети називаються ру- жами («ружа»). В орнаментиці стола-скрині зу- стрічаються й інші символічні мотиви: стилізо- вана ялина, колос пшениці, олень і т. д. Самобутністю відзначалися столи гуцулів. Складалися вони з двох плоских навхрест скла- дених ніжок, які на місці перехрещення з’єдну- вались дерев’яними клинами. У нижній частині ніжки об’єднані підніжжям (рамою з чотирьох дощок), яке зв’язує їх і не дозволяє розсувати- ся. На ніжках лежить масивна широка покриш- ка («стільниця») з м’якої породи дерева, під якою знаходяться один або два висувних ящики («шуфляди»). Такі столи завжди гарно орнамен- товані плоскою різьбою, випалюванням або роз- писані в червоний колір. Стіл накривався тка- ною, рідше вишитою скатертю («скатерть»). З 20-х років XX ст. стіл-скриня починає втрача- ти свою монументальність: ящик-скриня посту- пово замінюється висувним ящиком для збері- гання ложок, виделок, ножів, стільниця робиться більш легкою, тоншими стають і ніжки. Для з’єд- нання окремих частин замість дерев’яних кілоч- ків використовуються гвіздки. Лавиці були одним з обов’язкових атрибутів народного житла Українських Карпат. Влаштову- вались вони вздовж причілкової і чільної стін на висоті близько півметра від землі. Старі зразки лавиць – це нерухомі, масивні (шириною до 50– 60 см і товщиною до 10 см), тесані з дерева, до- шки, які запускалися кінцями у зруб. Часто опо- рою для них були закопані у землю колоди («ков- бани», «ковбиці»). Нерідко у лавицях просверд- лювали круглі отвори, у які вставляли прядку («куделю»). Лавиці використовувались не тільки для сидіння, але і спання, на них тримали окремі види дерев’яного посуду. На свята лавиці накри- вали домотканими доріжками («покрівці»). З кінця XIX – початку XX ст. розвиток лавиць проходив у двох напрямах. По-перше, їх почина- ють виготовляти з різаних і гладко обструганих дощок, до яких прилаштовують спинку. По-дру- ге, простір між ніжками-опорами зашивається дошками і служить для зберігання одягу й посу- ду. Такий вид лавиць-скринь побутував під на- звою «лада», «шафарня». Окремі їх зразки відо- мі вже з кінця 50-х років XIX ст. Верхня дошка лади, тобто власне лава, одночасно виконує роль кришки. Передні площини ящика і спинок лади розписувались різноманітними зображеннями квітів і птахів. Відомі й лади без спинок – вони древнішого походження. Крім лавиць, у хаті були і короткі лавички на чотирьох ніжках, а також стільці («стілець», «сто- лець») у вигляді різноманітних сидінь з ніжками. Вони могли бути із спинкою, без спинки, скла- дені з однієї широкої або кількох нешироких до- щок, видовбані, низькі й вищі, залежно від функ- ціонального використання (сидіння за столом, доїння корів, шевські стільці тощо). Обов’язковою належністю традиційного житла були декоративні тарілки й ікони. У курних хатах їх на стіни не вішали, робили це тільки в напів- курних житлах. Ікони знаходились щільно одна біля одної, на чільній, іноді і причілковій, стінах, під ними в ряд розвішували декоративні тарілки і миски. У зимовий час, майже у центрі житлової кімна- ти, розкладали ткацький верстат («кросна»). Важливу роль у житлі відігравав централь- ний сволок («ґеренда», «гряда», «мештерниця», «мештерґеренда», «траґар») – масивний чоти- ригранний брус, на якому трималася вся стеля. Ґеренда часто орнаментувалась, на ній вирізали дату спорудження житла, а іноді й прізвище май- стра. Вона також служила місцем складання різ- номанітних речей, переважно дрібних знарядь праці; на дерев’яні кілки, вбиті у сволок, віша- ли глеки, горнята, шапки та ін. Біля дверей іноді прибивали вішалки (дошку із вбитими у неї де- рев’яними кілками або козячими ніжками), де вішали повсякденний одяг. Крім того, для одягу використовували і торцеву дошку мисника або зруб біля дверей, над лавицею з боку фасадної стіни та інші місця, набиваючи додаткові цвяхи. Долівка у традиційному селянському житлі була земляною, і лише в кінці XIX – на початку XX ст. у заможних селян з’являється дерев’яна підлога з тесаних або різаних на водяній пилора- мі дощок. Глиняну долівку («землю») напередод- ні свят або неділі змащували («мастили») рідким розчином глини, змішаної з половою. Щодо внутрішньої обробки стін, то тут все за- лежало від форми опалення. У курних хатах, як правило, чистили й мили (двічі-тричі на рік) час- тину стін від верху вікон до рівня нерухомих ла- виць, тобто добре видимі і вільні від кіптяви міс- ця. В напівкурних оселях без побілки стіни жит- лового приміщення мили повністю – зверху й донизу. http://www.etnolog.org.ua Матеріали до української етнології / етнологія / випуск 6(Х) 2007 175 У передгірних і низовинних районах внутріш- ня (як і зовнішня) побілка проводилась перед Великодними святами. Другим приміщенням дво- або трикамерно- го житла були сіни («сіни», «пітвор», «хороми», «прикліть», «приклад»). Сіни як допоміжне при- міщення упродовж XIX ст. були холодними. У кінці XIX – на початку XX ст. у житлі низовин- них і передгірних районів їх часто перетворюють на кухню, тобто з хати сюди виносять піч, і при- міщення поєднує функцію сіней та кухні. У 20– 30-і роки XX ст. процес трансформації сіней ак- тивізується, і їх з часом повсюдно перетворюють на кухню. Вікон у сінях не було. При перетворен- ні їх у кухню, прорізували один або два отвори. Стелі у сінях у житлах кінця XVIII – початку XI- X ст. не було. У хатах другої половини XIX – по- чатку XX ст. вже зустрічається майже повсюдно, крім гуцульських хат, зокрема, ґражд, де вона в цей час здебільшого була відсутня. У більшості районів у стелі в сінях залишали невеликий отвір для виходу диму. У західній частині Закарпаття (Перечинський, Ужгородський райони) над ви- тяжним отвором надбудовували пірамідоподіб- ний, обмазаний глиною димар (т. зв. «сліпий ко- мин»). Це був своєрідний іскрогасник, оскільки вся його верхня частина, за винятком невелико- го отвору, закривалася і була обмазана глиною. Часто отвір у стелі робили у передній частині сі- ней, до нього ставили драбину («лазиво») для входу на горище («під»). Найдавніші, відомі за етнографічними матеріалами драбини виготов- лялись із суцільного стовбура дерева і відзначи- лись характерною для речей селянського побуту монументальністю і міцністю. У сінях тримали жорна («жорна», «млинок», «млинець»), бочку на ропу (перенасичений роз- чин солі), ступу («ступа», «товчка») для подріб- нення зерна (ніжна або ручна), кошики, роби- ли засіки («сусіки») для зерна та ін. Іноді в сінях, особливо взимку, тримали курей, прилаштовую- чи дошки вгорі. Комора («комора», «кліть»), як і сіни, була хо- лодним, неопалюваним темним приміщенням, призначеним для зберігання продуктів, деяких кормів, посуду, одягу, а в особливих випадках – і спання. Комору, як і сіни, у напівкурних і кур- них хатах гуцулів, бойків і лемків не білили. Але вона, на відміну від сіней, завжди була чистішим приміщенням. Особливо характерні для комор «грядки» для одягу – круглі жердини невелико- го (10–12 см) діаметру, конструктивно з’єднані зі стінами зрубу. На грядках зберігали більшу час- тину одягу. З кінця XIX ст. у коморах з’являються невеликі світлові отвори, які з часом (з 20-х років XX ст., коли розпочався інтенсивний процес пе- ретворення комори у друге житлове приміщен- ня) стають вікнами. Тоді у коморі встановлюва- лася чавунна грубка, як правило, місцевого ви- робництва (Фрідішевського, Довжанського, Ко- билецькополянського, Тур’я-Реметівського залі- зоробних заводів), а також стіл, ліжко, лавиця зі спинкою та ін. З перетворенням сіней на кухню, а комори – на друге житлове приміщення відбуваються змі- ни в розташуванні окремих частин і елементів внутрішньої організації хати, їх функціональ- ній специфікації. Кухонна і столова частини пе- реносяться в кухню, випікання хліба – за межі хати (у двір або шопу, де роблять велику піч). Для спання більше використовується друге житлове приміщення (утворене з комори) і кухня. Велика кімната перетворюється на святкову – для при- йому гостей та сімейних урочистостей. У ній же, якщо сім’я була велика, ночувала одна шлюбна пара, як правило, молодята. Таким чином, внутрішнє планування, інтер’єр, використання житлового простору мають в основному спільний для українців Закарпаття, регіону Українських Карпат та й усієї України ха- рактер. Деякі відмінності, зокрема у розташуван- ні печі й спрямуванні її челюстей, зустрічалися лише в окремих районах краю. Селянин завжди виходив з принципу раціонального, найбільш повного і зручного використання внутрішнього простору хати, внаслідок чого склалася чітка й дуже стійка традиція його планування та вико- ристання. http://www.etnolog.org.ua