Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Карпович, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207169
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів) / В. Карпович // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 231-234. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207169
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071692025-10-03T00:16:53Z Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів) Карпович, В. Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика 2009 Article Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів) / В. Карпович // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 231-234. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207169 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
spellingShingle Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
Карпович, В.
Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
Матеріали до української етнології
format Article
author Карпович, В.
author_facet Карпович, В.
author_sort Карпович, В.
title Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
title_short Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
title_full Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
title_fullStr Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
title_full_unstemmed Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів)
title_sort дума та козацька пісня в придніпров'ї (до вивчення жанрів)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Фольклорний текст. Сюжет. Жанр. Поетика
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207169
citation_txt Дума та козацька пісня в Придніпров'ї (до вивчення жанрів) / В. Карпович // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 231-234. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT karpovičv dumatakozacʹkapísnâvpridníprovídovivčennâžanrív
first_indexed 2025-10-03T01:09:00Z
last_indexed 2025-10-04T01:07:53Z
_version_ 1845011492475240448
fulltext 231 Вікторія Карпович (Дніпропетровськ) Д У М А ТА КОЗА ЦЬК А ПІСН Я В ПРИ ДНІПРОВ’Ї (до ви вчен н я ж а н рі в) Н ижня Наддніпрянщина – чи не найбільша історико-етнографічна части- на Степової України, яка в різні періоди привертала увагу народознавців, істори- ків, музикантів. Зокрема, регіоном ціка- вились Цертелєв, Манжура, Новицький, Максимович, Линьова, Квітка, Лисенко, Степовий, Леонтович, Яворницький... Од- нак системні розвідки та експедиційні за- писи закінчилися ще в 30-х роках XX ст. Від цього часу результати досліджень не видавались, тож НДЛ фольклору народ- ного говору та літератури ім. О. Гончара Дніпропетровського Національного уні- верситету досліджує народну культуру після піввікового мовчання в царині зби- рання фольклорної традиції регіону. Прикро, що нині в Придніпров’ї степо- ві наспіви майже не побутують, але те, що залишилось на рівні генетичної пам’яті, потребує ретельного збереження. Перші достовірні публікації музичного фольк- лору з’явилися, порівняно з іншими ре- гіонами, пізно. Одне з основоположних джерел – «Малороссийские народные песни, собранные в 1878–1905 гг.» (Ка- теринослав, 1906), у якому вміщено 830 творів, – це важливий фольклорний доку- мент епохи, що фіксує й певну кількість історичних пісень і дум. До видання вхо- дять не лише зразки з Катеринославської, а і з Харківської, Полтавської, Херсон- ської та інших губерній. Жанр думи дозволяє простежити всі особливості регіонального музичного мислення, дослідити музично-поетичні й виконавські традиції народних пісня- рів. До нашого часу жанр думи дійшов і в традиційному вигляді (давні зраз- ки, записані в XVIII–XIX ст., записи Д. І. Яворницького), і у видозміненому (зразки думного літопису, які зафіксова- ні наприкінці XX ст. у збірці В. І. Кири- ленка «Гей, гук, мати, гук!»). Термін «дума» у фольклористику ввів М. О. Максимович. Самі виконавці нази- вали ці пісні по-різному: пісні про старо- вину, козацькі пісні, запорозькі псалми, лицарські пісні [1]. Виконавці дум – коб- зарі, бандуристи, лірники – зверталися переважно до усталених сюжетів і обра- зів. Порівняно з великою кількістю за- фіксованих традиційних сюжетів, дум- новотворів серед побутуючих музичних зразків небагато. У 1997 р. в НДЛ фольклору, народних говорів та літератури Придніпровського регіону ім. Олеся Гончара було підготов- лено до друку регіональний збірник на- родних пісень «Гей, гук, мати, гук!» (упо- рядник – кандидат філологічних наук М. Долгов, музичний редактор – В. Кар- пович). Вміщений у виданні рідкісний музичний матеріал можна порівнювати з матеріалами попередніх років, зокрема з думами, записаними Д. Яворницьким, що підтверджує цінність зібрання Кири- ленка. До вивчення дум свого часу звертав- ся Ф. Колесса, розшифровані та видані ним думи належать до подніпровсько- лівобережної епічної традиції. Серед виконавців дум та історичних пісень, записаних Ф. Колессою та Д. Яворниць- ким, – представники двох провідних шкіл українського кобзарства: Полтавської та Харківської. До цієї ж лівобережної му- зичної традиції кобзарського виконання належать пісні, записані В. Кириленком, що дозволяє зробити аналіз і визначи- ти характерні риси наддніпрянської пі- сенності, зрозуміти давні та нові риси в образному змісті, формі, музичній сти- лістиці, що необхідно для розуміння іс- торичного, еволюційного розвитку цього жанру. У збірці зафіксовано 213 народних пі- сень, записаних у селах Апостолівсько- го району Дніпропетровської області ентузіас том і популяризатором народної творчості бандуристом Віктором Іванови- чем Кириленком (1930 р. н.). Свого часу автора до цієї роботи спонукала телепе- редача «Сонячні кларнети», у якій була представлена Дніпропетровська область. Кириленкові стало прикро за своїх зем- ляків, адже вони повторювали репертуари аматорів Закарпаття, Івано-Франківщини та інших областей Західної України. А пісні, які зберіг у пам’яті Кириленко, призабуті, але характерні саме для його регіону – косарські, весільні, колискові, старовинні пісні, хороводи та ін., – зни- http://www.etnolog.org.ua 232 кли. З того часу аматор почав серйозно збирати та записувати українські народні пісні [2]. Апостолівщина – край запорозький. Тут у с. Грушівці упокоївся непереможний ко- шовий отаман Війська Запорозького Іван Сірко. Недарма ця земля народила багато творчих постатей: поет і герой-націоналіст Михайло Пронченко; фольклорист, пись- менник, журналіст і відомий політичний діяч Юрій Семенко. На цих споконвічних козацьких зем- лях колись лунали пісні та думи кобза- рів. Генетична пам’ять завдяки народним пісням зберегла сторінки славних перемог і гірких невдач. За часів запорозької воль- ниці в Січі було чимало кобзарів. Кобзар- ські побратими, які самі були учасниками подій, творили власний літопис козацької доби, оспівуючи мужність, відвагу, кміт- ливість, вірність козаків січовому брат- ству. Спадкоємці українських гомерів через історичні обставини не змогли до- нести до сучасників усі ті епічні перлини, що були створені серед них у той час, а саме – бойові пісні запорожців [2]. Дума фіксує бурхливу історію краю, у вирі якої й творився героїчний епос. Зро- зуміло, чому народні думи були вилучені з обігу та заборонені тоталітарними режи- мами як царської, так і радянської доби. Саме через те, що вони були своєрідним поясненням української історії, а голов- не – вони точно й органічно характеризу- вали всі ментальні риси українця. У думах якнайглибше проявився поетичний геній народу, його дух, звичаї, мораль – усе те, що має пильно оберігатись як генетична спадщина, яку залишили нам предки. На жаль, у збірці «Гей, гук, мати, гук!» не представлено жодної думи, але зафік- совані козацькі історичні пісні, сюжети й виконання яких свідчать про побутуван- ня думного епосу в трансформованому ви- гляді та появу нового жанру – козацьких історичних пісень-хронік, у нечисленних зразках яких збережено всі ознаки ліво- бережної кобзарської традиції. Козацькі історичні пісні-хроніки Придніпров’я за стилістикою матеріалу поділяють на два типи. Перший належить до давньої пі- сенної верстви, на що вказують сюжети пісень, записаних Яворницьким: «Ой Мо- розе, Морозенко», «Ой ти Мороз, Моро- зенко», «А козак Нечай», «Гей, гук, мати, гук!». Другий тип увібрав стильові озна- ки пізнішого походження – зі збереженою давньою сюжетною стилістикою, але зі зміненою ладовою та ритмічною мелоди- кою: «Пісня про Нечая» (два варіанти), «Пісня про Морозенка», «Гей, гук, мати, гук!» із зазначеного збірника. Спробуємо довести, що думи та історич- ні пісні, зібрані Яворницьким, та козаць- кі історичні пісні, зібрані Кириленком, за своєю формою та стилістикою мають спільні музичні та стилістичні риси й на- лежать до давніх зразків. Про це свідчать чимало фактів. Однією з найпомітніших ознак «старовинності українських пісень», як вказує М. Цертелєв, є «надзвичайна на- сиченість їх почуттями з серпанком смут- ку». Це він справедливо пояснює історич- ною долею українського народу. Героїчний зміст українських дум по- роджений історичними обставинами бо- ротьби зі степовими ордами та турками. Це основні сюжети дум. Мова дум зба- гачена різними символами й тропами – паралелізмами, тавтологіями, постійни- ми епітетами – засобами, притаманними українській поезії. Тому характерною особливістю української народної пісні, яка вирізняє її з-поміж пісенної творчості інших народів, є поліфонія – своєрідний «природний контрапункт», якого немає в піснях інших народів. У репертуарі бандуриста Кириленка представлені козацькі історичні пісні- хроніки: «Про Байду», «Про Устима Кармелюка», «Про Саву Чалого», «Про Нечая», «Ой Морозе, Морозенку», «За- журилась Україна», «Ой не знав козак, ой не знав Супрун» та ін. Усі названі пісні мають речитативну мелодику зі збереже- ним давнім кантиленним єдинопочатком. Привертає увагу історія запису істо- ричної пісні «Про Саву Чалого» – ще в дитинстві автор почув її від старого пого- нича волів, потім запам’ятав декілька ку- плетів від матері. Сорок років він збирав варіанти пісні від інформаторів із сіл Усть- Кам’янка, Перше Травня, Грушівка. Так протягом життя була «зібрана докупи», власне, реконструйована дума, яка має 26 куплетів, що свідчить насамперед про іс- нування багатьох варіантів цього твору. Тож не дивно, що давніший (за часом фік- сації) варіант має лише 19 куплетів. У за- писах Д. Яворницького та В. Кириленка є багато розбіжностей і в літературному тек- сті, і в музичному матеріалі. В обох варі- http://www.etnolog.org.ua 233 антах метр чотиричвертний, але різні рит- мічні малюнки. Пісня складається з двох частин. У другій частині в обох варіантах з’являється змінний метр, притаманний ре- читативному стилю. У варіанті Кирилен- ка – глибша прихована ладова мінливість. Водночас, завдяки ладовій мінливості й створюється та неповторна мікродрама- тургія твору, яка притаманна саме жанру історичної пісні-хроніки. Розглядаючи пісенний фольклор Дні- пропетровщини, бачимо, що будова тра- диційних думних сюжетів у історичних піснях з часом змінилася. Сюжети дум розпалися на окремі сюжетні лінії та пере- йшли в інші пісенні жанри, зберігаючи мелодичний модуль, який належив таким давнім думним зразкам, як «Дума про трьох братів Самарськіх», «Дума про бід- ну удову і трьох синів». У них з’явилися нові риси, які, в першу чергу, зводяться до посилення локалізованої пісенної мело- дики, підпорядкування мелодій куплетно- строфічній будові тексту, певної зміни інтонації до виразнішої мелодійності та європейської діатонічності. До вивчення мелодичних, ладових і ритмічних канонів думно-історичного пісенного літопису зверталися відомі музикознавці XX ст.: С. Грица, Б. Кир- дан, І. Березовський, А. Іваницький та ін. У своїх роботах вони досліджували різні аспекти мелосу українських істо- ричних пісень і дум: побудову, мелодику, лад і ритміку. Однак дослідники вивча- ли загальноукраїнські мелодичні канони, і лише Ф. Колесса, дослідивши декілька районів Західної України, звернув увагу на регіональність, відокремленість, різ- нобарвність народної пісенності кожного села, кутка України. Народна мелодія, яка збереглася протя- гом століть, – це здобуток багатьох поко- лінь, робота колективного творчого генія, який фіксує та продовжує відтворювати прадавню архетипно-образну основу, тран- слює варіативність інформаційного коду вербального та музичного мислення кож- ного покоління. Музична народна куль- тура – явище історичне, в її інваріантах ми простежуємо зміну історичних типів, жанрів, сюжетів і мелодико-ритмічних схем і формул. Завдяки матеріалу, зібра- ному в Нижній Наддніпрянщині в різні часи, у процесі розробки методики ви- вчення регіонального народнопісенного матеріалу може бути використане поняття культурної парадигми – як один із засобів дослідження локальних характерних ме- лодичних рис і загальних рис національ- ної мелодики та варіативного мислення. Культурна парадигма як система змінних форм є своєрідною змінюваною в часі та мелодичному коді вокально-діалектичною вимовою кожного куточка України. Таким чином, виокремлюються мелодичні кано- ни, які формують інтонаційно-мелодичні та ритмічно-вербальні традиції різних ра- йонів. На нашу думку, культурна парадиг- ма – це довготривале явище, яке існує доти, доки існує умовний історичний простір, що продукує характерні для часу пісен- ні жанри з рисами стійких і запозичених образно-стильових мелодичних інтонацій, які можна простежити за музичними взі- рцями пісень Нижньої Наддніпрянщини. Контекст дослідження народнопісен- ного регіонального мислення також під- тверджується визначенням В. Д. Буряка про специфіку фольклорної свідомості: «Естетична комунікація фольклору поля- гає саме у варіативності творчого канону, у специфіці інформаційного поліфонізму на рівні трьох суб’єктів функціонування фольклорного тексту» [3], а саме: – колективний автор – фіксує прадав- ню знакову систему; – автор-інтерпретатор – транслює варі- ативну модель інформації; – слухач-споживач – долучає образну модель до свого інформаційного поля. Визначаючи варіативний канон регіо- нальної історичної пісенності, слід виокре- мити і регіональну сюжетику історичного змісту. За класифікацією В. І. Іваницько- го, в історичних піснях, зібраних Д. Явор- ницьким, збережено не стільки деталі, скільки загальний колорит, дух епохи. На відміну від давнішого пісенного матеріалу, козацькі історичні пісні, зібрані Кирилен- ком, – це вже пісні із соціально-побутовим підґрунтям, більш розвиненим філософ- ським світосприйняттям героя та автора. Проаналізуємо мелодичний модуль історичних козацьких пісень-хронік на прикладі пісні «Гей, гук, мати, гук!», за- фіксованої у двох зазначених збірниках. Ця пісня, що в збірці Д. Яворницького міститься в розділі історичних пісень, є типовим зразком катеринославської му- зичної традиції, яка відрізняється від ре- шти мелодійністю, яскравою вокальною http://www.etnolog.org.ua 234 мелодикою з рисами вокалізації, схожої на перебори бандури. Як і більшість пі- сень того часу, це – кантиленна мелоди- ка з великими розспівами в обсязі такту, що підтверджує протяжність і наспівність наддніпрянської давньої манери виконан- ня, яка зберігалася донині. Саме канти- ленна мелодика є показовою для серед- нього хронологічного пласта історичних пісень, який виник у XVI–XVII ст. На- співи кантиленного типу мають спільні риси – плавність мелодичної лінії, розспі- вування складів, нахил до ритмічної пе- ріодичності, тобто змінності ритму, – які не характерні для цього типу, а частіше трапляються в речитативній мелодиці. З цього погляду протилежним є зразок, зафіксований В. Кириленком, у якому збережено стилістичний стовбур давньої історичної козацької пісні, де паралельно з варіативністю музичної тканини зміню- ється й увесь зміст пісні: на перший план виходять взаємовідносини козацького това- риства, з’являється розповідь козака-героя про своє життя та роздуми про смерть. 1. Гей, гук, мати, гук! / упоряд. М. Дол- гов. – Д., 1997. 2. Іваницький А. Український музичний фольклор. – Вінниця, 2004. 3. Карпович В. Є. Методичні рекомендації до вивчення курсу музична фольклористи- ка. – Д., 2004. http://www.etnolog.org.ua