Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства
Gespeichert in:
| Datum: | 2009 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207175 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства / Д. Горбачук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 200-204. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207175 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2071752025-10-03T00:06:36Z Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства Горбачук, Д. Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси 2009 Article Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства / Д. Горбачук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 200-204. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207175 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси |
| spellingShingle |
Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси Горбачук, Д. Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Горбачук, Д. |
| author_facet |
Горбачук, Д. |
| author_sort |
Горбачук, Д. |
| title |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| title_short |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| title_full |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| title_fullStr |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| title_full_unstemmed |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| title_sort |
особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207175 |
| citation_txt |
Особливості самоідентифікації українця в умовах урбанізації суспільства / Д. Горбачук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 200-204. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT gorbačukd osoblivostísamoídentifíkacííukraíncâvumovahurbanízacíísuspílʹstva |
| first_indexed |
2025-10-03T01:09:54Z |
| last_indexed |
2025-10-04T01:08:30Z |
| _version_ |
1845011531309252608 |
| fulltext |
200
Дмитро Горбачук
(Слов’янськ)
ОСОб ЛИВОСТІ
СА МОІ ДЕНТИФІК А ЦІЇ
У К РА ЇНЦ Я В У МОВА Х
У РбА НІЗА ЦІЇ
СУСПІ ЛЬСТВА
У
країнці – одна з майже двохсот
народностей світу, яка стала нацією, здо-
бувши державність і визнання у світовій
спільноті. Однією з передумов існуван-
ня народу та нації є свідоме ставлення
представників певної спільноти до над-
бань попередніх поколінь, збереження
цих надбань та їхнє примноження, а не
руйнація.
Трансформація суспільно-демографіч ної
системи в Україні, особливо в період здобут-
тя нею державної незалежності та самостій-
ного управління соціально-економічним і
екологічним розвитком, вимагає всебічно-
го аналізу й розробки наукових засад удо-
сконалення соціальної та демографічної
політики загальнодержавного й регіональ-
ного розвитку. На засадах пріоритетності
національних інтересів мають будуватися
підходи до конкретних перетворень, роз-
роблятися прогнози та формуватися полі-
тика реформування суспільства на ближ-
ню й віддалену перспективи.
Досягнення оптимальної реалізації
національних інтересів України мож-
ливе лише за умов активної участі в
суспільно-політичних процесах грома-
дян – носіїв національної ідентичності,
які об’єднані в сучасну українську на-
цію. Це зумовлено тим, що в процесах
утворення та функціонування будь-якої
держави визначальну роль відіграє ве-
лика спільнота – нація – підвалина люд-
ського співтовариства, головна дійова
особа політики та історії, яка складаєть-
http://www.etnolog.org.ua
201
ся з окремих індивідів, не враховувати
інтереси яких у сучасних умовах стає
неможливим. Специфіка сучасного стану
формування держави та нації полягає в
тому, що переважна більшість країн сві-
ту значною мірою урбанізована, і Украї-
на в цьому плані не є винятком.
Урбанізація (від лат. «urbanus» –
міський) – це процес підвищення ролі
міст у житті країни чи регіону. Розроб-
кою теоретичних і методологічних засад
урбанізації в нашій країні займалися
відомі географи та економісти Н. Блаж-
ко, Ф. Заставний, Л. Корецький, П. Ко-
валенко, В. Кубійович, С. Мохначук,
Ю. Пітюренко, В. Пересєкін, Г. Ста-
ростенко, О. Степанів, А. Степаненко,
Д. Стеченко, М. Тимчук, М. Фащев-
ський, С. Фомін, О. Шаблій, Л. Шевчук
та ін. Найінтенсивніше вивчення процесів
урбанізації, окремих міських поселень та
їхніх систем припадає на другу половину
ХХ ст., а особливо – на його кінець. Це є
наслідком того, що саме в цей період про-
цес урбанізації виявлявся найактивніше:
зростала роль міст як основних форм
розселення та соціально-економічних
центрів, міське населення займало про-
відну позицію в процесах громадського
самоуправління й управління державою.
Розуміння сутності поняття урбанізації
зазнало значної трансформації в процесі
його вивчення.
Протягом тривалого часу дослідники
розуміли урбанізацію як процес збіль-
шення міського населення за рахунок
сільського та зростання кількості міст, не
беручи до уваги інших аспектів урбані-
зації. Це найсуттєвіше проявилось у до-
слідженнях міст і міського населення,
що проводилися в Україні до 70-х років
ХХ ст. і мали переважно регіональний ха-
рактер. Пізніше дослідники почали вка-
зувати на складність процесу урбанізації,
його вплив на всі аспекти життя суспіль-
ства. Так, наприклад, А. В. Степаненко
зазначає, що процес урбанізації супро-
воджується формуванням специфічного
середовища для життєдіяльності населен-
ня та суттєвими змінами в його способі
життя. Тобто процес урбанізації полягає
в поширенні міського способу життя в не-
міських поселеннях, що прилягають до
міст [7, с. 48].
Таку саму рису урбанізації відмічає
В. Кубійович. Учений зазначає, що межі
міста не збігаються з адміністративними
через те, що «міська культура життя і ді-
яльності поширюються на неміські посе-
лення, а найближчі села набувають місь-
кого характеру» [5, с. 181].
Отже, урбанізацію слід розглядати не
у вузькому розумінні (як збільшення міст
і міського населення), а як багатогранний
соціально-економічний процес, який знач-
но впливає на суспільні відносини. Для
цього процесу характерне утверджен-
ня міського способу життя як феномену
культури та сучасної цивілізації. Геогра-
фічно урбанізація зумовлює просторову
концент рацію людської діяльності в по-
рівняно нечисленних центрах і ареалах,
які відрізняються від масиву сільських
поселень вищим рівнем соціально-еконо-
мічного розвитку.
В українському національному русі
ще в ХІХ ст. сформувалась етнічна мо-
дель, що ототожнювала українську націю
насамперед з українським селянством –
єдиною і водночас найчисленнішою соці-
альною групою, яка не асимілювалась. На
жаль, ця модель продовжує домінувати і
в сучасних етнографічних студіях, мимо-
волі усуваючи з процесів націєтворення
міське та значною мірою урбанізоване не-
міське населення.
Особливістю нинішнього етапу етно-
політики в Україні є проблема обрання
шляхів формування сучасної україн-
ської нації, спроможної гармонізувати
соціально-політичні, економічні, духовно-
культурні, етнічні та релігійні відносини
в суспільстві. А це неможливо без самоус-
відомлення громадян як частини цілого –
етносу, нації, держави. У цьому процесі
неабияку роль мають відіграти городяни,
оскільки саме в містах зосереджується
інтелектуальна частина нації, здатна не
просто зберігати надбання попередніх по-
колінь за принципами «так усі роблять»,
«як у людей», а й осмислювати свої вчин-
ки з позицій загальнолюдського досвіду,
корегувати власну поведінку відповідно
до нових вимог.
Українські вчені С. Гелей і С. Рутар
виділяють три концептуальні моделі віт-
чизняного суспільства. Перша, терито-
ріальна, передбачає формування нації за
територіально-громадським принципом,
ігноруючи пріоритетність у цьому про-
цесі корінного українського етносу. При
цьому зосереджується особлива увага на
http://www.etnolog.org.ua
202
закріпленні статусу двомовності, феде-
ративного устрою України, запереченні
традиційної національної державної сим-
воліки. Ця концепція пропонує обрати
шлях формування української нації, ха-
рактерний для країн, на території яких
не було корінного народу та які форму-
валися на політичній основі з урахуван-
ням етнокультурних інтересів багатьох
або кількох народів (як у США, Канаді,
Швейцарії).
Друга, етнічна, концепція ґрунтується
на таких положеннях:
– примордіалістський підхід до генези-
су нації;
– визнання українського етносу укра-
їнською нацією та єдиним суб’єктом
державо творення;
– юридичне закріплення пріоритетів
корінного народу порівняно з національ-
ними меншинами в усіх сферах суспіль-
ного життя;
– надання українського громадянства
всім українцям, незалежно від місця їх-
нього проживання;
– представники національних меншин
можуть отримати громадянство, якщо
вони знатимуть українську мову, лояльно
ставитимуться до української держави,
шануватимуть її закони;
– заперечення принципу двомовності в
державних установах за будь-яких умов,
а також принципу державного фінансу-
вання навчальних закладів нацменшин
тощо.
Третя, етнотериторіальна, концеп-
ція пропонує формування української
нації за територіально-громадським і
етнічним принципами. Територіально-
громадський принцип цієї концепції
передбачає, що члени української на-
ції – це представники і корінного україн-
ського етносу, і національних меншин,
які є громадянами України. Крім того,
національні меншини мають право на
створення національно-культурної ав-
тономій. Суть етнічного принципу цієї
концепції полягає в тому, що національ-
на держава, якою є Україна, отримує
назву від корінного українського етносу;
його мова та традиційна символіка отри-
мують статус національних державних.
Тобто, національна ідентифікація від-
бувається передусім на ґрунті основних
етнокультурних цінностей українського
народу [2].
Політична та практична діяльність
Української держави в процесі формуван-
ня сучасної повномасштабної української
нації свідчить про її тяжіння до третьої
вищезазначеної моделі. Ефективність цьо-
го процесу залежить від низки чинників.
По-перше, від здатності політичних сил
та інтелектуальної еліти консолідувати
всіх громадян навколо українського ядра.
Елементарна політична відповідальність
вимагає від національних лідерів припи-
нити спекулювання на тему, що розділяє
українське суспільство на частини та роз-
різнює їх (зокрема, поділ за успадкова-
ним від радянського минулого стереоти-
пом: українець – малограмотний селянин,
неукраїнець – гоноровий городянин). По-
друге, важливо згуртувати різні соціальні
групи навколо національної ідеї, що має
форму європейського вибору в політико-
державному, економічному та етнокуль-
турному аспектах. По-третє, слід відміти-
ти важливість успішного впровадження
радикальних реформ у всіх суспільних
сферах: політичній, правовій, економіч-
ній і культурній.
Самоідентифікація українців і консо-
лідація української нації значною мірою
залежать від опанування Україною сучас-
них моделей економічного зростання, орі-
єнтованих на забезпечення стабільно ви-
соких показників соціально-економічного
розвитку на довгострокову перспективу.
Особливо актуальним це питання є для
урбанізованої частини населення, яка го-
това більш-менш професійно виконувати
свою роботу, очікуючи достойної оплати
праці.
Становлення української нації вимагає
формування спільної громадянської куль-
тури, яка має органічно поєднувати тра-
диційні цінності українського народу та
цінності національних меншин у їхньому
сучасному цивілізованому вигляді. Це пе-
редбачає вирішення таких невідкладних
завдань: 1) об’єктивне осмислення істо-
ричного досвіду України з усвідомленням
катастрофічних наслідків безкомпроміс-
ного суперництва політичних еліт; на-
ціональні інтереси українського суспіль-
ства повинні бути вищими за політичну
кон’юнктуру; 2) формування історичної
пам’яті, ліквідація «білих плям» минуло-
го; 3) утвердження модернізаційного ха-
рактеру української національної ідеї, що
потребує пошуку оптимального взаємо-
http://www.etnolog.org.ua
203
впливу та співіснування традиційних для
українського соціуму цінностей і новітніх
культурних впливів, які привносить урба-
нізований світ.
Сучасна повномасштабна українська
нація повинна бути спроможною сприйма-
ти та реалізовувати інноваційні напрями
розвитку людства; забезпечувати незво-
ротність демократичного вибору; концен-
трувати сили та ресурси на суспільному
розвитку; продукувати сучасну культуру
високого рівня в усіх її виявах. А це не-
можливо без залучення до процесу само-
ідентифікації городянина.
Важливою засадою самоідентифікації
кожного українця слід вважати пошук і
створення системи цінностей, цілісність
і збалансованість якої дають можливість
здійснити державно-національну іденти-
фікацію України в цілому. Саме така
система цінностей забезпечує державі
необхідний рівень політичної стабіль-
ності, відкриває широкі перспективи для
успішної модернізації країни. Цінності
є найглибшим підґрунтям ідей, вірувань
і переконань. У широкому розумінні це
не лише абстрактний привабливий зміст
або ситуативні цінності, а й стабільні,
важливі для особи конкретні матеріаль-
ні блага. У вужчому значенні прийнято
вести мову про цінності як про духовні
ідеї, що мають високий ступінь узагаль-
нення. Прагнучи до нових цінностей або
відстоюючи вже наявні, людина виявляє
наполегливість і завзятість, навіть може
йти на конфлікт. Цінності не підляга-
ють компромісам і торгу, оскільки сто-
суються людської гідності, утвердження
якої виразно пов’язане зі збереженням
такої засади людського існування, як
ідентичність.
На власну систему цінностей, які ста-
новлять основу їхньої національної іден-
тичності, орієнтуються в стратегії на-
ціональної безпеки та визначенні шляху
розвитку США, Європейський Союз, Ро-
сія, Китай, Індія.
Проблема державно-національної іден-
тичності набуває дедалі більшої акту-
альності та важливості в українському
суспільстві. Соціологічні дослідження
свідчать, що в Україні загалом і у великих
містах зокрема зростає частка населення,
яке добровільно й охоче ідентифікує себе
з країною, у якій проживає, вважає себе
українцями, підтримує політичну само-
стійність України, пов’язує свої інтере-
си з її майбутнім. Навколо цих питань
об’єдналася переважна (50 % і більше)
або відносна більшість опитаних у всіх
регіонах.
За даними Інституту соціології НАН
України, ідентифікація «громадянин
України» є домінуючою. Упродовж 2007–
2008 років частка опитаних, які її оби-
рають, майже вдвічі перевищує частку
тих, які ототожнюють себе передусім із
певною місцевістю, і у 8–9 разів – частку
тих, які відчувають себе прив’язаними
до певного регіону чи населеного пунк-
ту [4, с. 9].
Всеукраїнський перепис 2001 р. за-
свідчив, що в Україні, порівняно з пере-
писом 1989 р., означилася чітка тенденція
до зростання кількості українців – як у
всій державі, так і в кожному регіоні зо-
крема. Збільшення кількості українців,
тобто громадян України, які ідентифіку-
ють себе з титульною нацією, пов’язане не
лише з демографічними процесами. Пере-
пис констатує, що більшість українських
громадян обирають українську ідентич-
ність, навіть якщо вони не розмовляють
українською мовою [4, с. 10].
Усе це засвідчує, що, попри високу
динаміку сучасного етнополітичного роз-
витку українського суспільства та роман-
тичну поспішність частини політичної
еліти, самоідентифікація українців не
є одномоментним актом, а потребує три-
валого часу. На цьому шляху важливи-
ми є зміцнення держави, її престижу у
світовій співдружності, її реальний між-
народний вплив, місце у світовій економі-
ці, досягнення науки, освіти, культури та
спорту. Важливою залишається роль на-
ціональної ідентичності в утвердженні де-
мократії, яка зумовлює усвідомлення гро-
мадянином і суспільством національних
інтересів, довіру до держави та її інститу-
тів, солідарність із ними для досягнення
суспільно значущих цілей.
Таким чином, формування національ-
ної стійкості серед урбанізованого загалу
значною мірою залежить від урахування
кількох внутрішніх факторів: мотивації,
що підкріплюється з боку держави та со-
ціуму, рівня сформованості національної
свідомості та національної самоідентифі-
кації кожного індивіда.
http://www.etnolog.org.ua
204
1. Антонович В. Три національні типи народ-
ні // Старожитності. – 1992. – № 3.
2. Гелей С., Рутар С. Політологія: Навч. по-
сіб. – К., 2004.
3. Давриченко Н. Національна самоідентифі-
кація і соціологізація української молоді:
педагогічний аспект. Теоретичні питання
освіти та виховання: Зб. наук. праць. –
К., 2000. – Вип. 11. – С. 69.
4. Експертна доповідь «Україна в 2008 році:
внутрішнє і зовнішнє становище та перспек-
тиви розвитку» [Електронний ресурс]. –
Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/
book/DOPOVID 08/index.html.
5. Енциклопедія українознавства. Загальна
частина: Перевид. в Україні / НАН Украї-
ни. Інститут української археографії [Репр.
відтворення вид. 1949 р.] – К., 1994. –
Т. 1. – XVI.
6. Кресіна І. Українська національна сві-
домість і суспільно-політичні процеси. –
К., 1998.
7. Олійник Я., Степаненко А. Вступ до соці-
альної географії: Навч. посіб. – К., 2000.
8. Сміт Е. Національна ідентичність. –
К., 1994.
http://www.etnolog.org.ua
|