Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Бойко, Р.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207176
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття / Р. Бойко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 196-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207176
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071762025-10-03T00:03:08Z Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття Бойко, Р. Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси 2009 Article Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття / Р. Бойко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 196-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207176 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси
Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси
spellingShingle Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси
Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси
Бойко, Р.
Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
Матеріали до української етнології
format Article
author Бойко, Р.
author_facet Бойко, Р.
author_sort Бойко, Р.
title Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
title_short Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
title_full Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
title_fullStr Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
title_full_unstemmed Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття
title_sort стан етнографічних досліджень у центральній україні кінця хх - початку ххі століття
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Сучасні глобалізаційні виклики та етноідентифікаційні процеси
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207176
citation_txt Стан етнографічних досліджень у Центральній Україні кінця ХХ - початку ХХІ століття / Р. Бойко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 196-200. — Бібліогр.: 20 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT bojkor stanetnografíčnihdoslídženʹucentralʹníjukraíníkíncâhhpočatkuhhístolíttâ
first_indexed 2025-10-03T01:10:09Z
last_indexed 2025-10-04T01:08:35Z
_version_ 1845011536115924992
fulltext 196 Роман Бойко (Кіровоград) СТА Н ЕТНОГРАФІ ЧНИ Х ДОС ЛІ Д Ж ЕНЬ У ЦЕНТРА ЛЬНІй У К РА ЇНІ К ІНЦ Я Х Х – ПОЧ АТК У Х Х І СТОЛІТ ТЯ У цій статті ми докладно розгляне- мо ті процеси, пов’язані з розвитком ет- нології, що відбувалися на теренах Цен- тральної України, а саме Кіровоградської http://www.etnolog.org.ua 197 області, яка не тільки географічно знахо- диться в центрі України, але й за історико- географічним районуванням входить до всіх етнокультурних зон цент ру нашої держави (йдеться про Наддніпрянщину, Поділля та Південь України). Саме Кіро- воградщиною пролягає межа Степу і Лі- состепу (лінія Кременчук–Кіровоград– Балта), яка розділяє Наддніпрянщину і Південь, а за річкою Синюха, що проті- кає з півночі на південь на заході облас- ті, спостерігаємо східне Поділля. Адмі- ністративно область у різні часи входила до Київської, Подільської, Херсонської, Катеринославської, Миколаївської губер- ній, або, як зазначено в назві, – Цент - ру України. Показовими є результати не- давніх парламентських виборів, які, ніби в дзеркалі, відбили ситуацію в області щодо політичних уподобань – західні ра- йони підтримали проєвропейську орієн- тацію, східні – проросійську, що загалом відображає загальноукраїнську ситуа- цію, але в менших масштабах. У цьому і полягає унікальність області, яка стала своєрідною лабораторією щодо шляхів усвідомлення національної ідентичності українців серед багатьох інших народів, присутніх на цих теренах. Кіровоградська область була утворена в 1939 році. Однак інтеграція різних еконо- мічних та культурних регіонів потребує не штучних адміністративно-територіальних поділів, як то було нерідко раніше, коли український народ не був господарем своєї долі, а вияву органічної диференціації єди- ного тіла нації. Для цього треба досконало вивчити ту органічну систему взаємодії та розподілу праці, що її народ виробив про- тягом століть свого існування. Майже три століття, протягом яких імперія заселяла ці терени чужорідними елементами (росі- яни, молдовани, серби, болгари, євреї), не могли не залишити свого сліду в побуті ко- рінного населення. На сучасному етапі до- сліджень ми маємо можливість простежи- ти ці асимілятивні процеси, результатом яких стало вироблення єдиного організму української нації. З проголошенням Незалежності по- стала можливість досліджувати етногра- фічну спадщину у повному обсязі, від- кинувши радянські штампи та настанови. Унаслідок дії сучасних глобалізаційних процесів постає гостре питання збере- ження тих надбань. які народ виробляв протягом століть, їхнього дослідження та ознайомлення з ними, поки ще живі покоління, для яких традиції і звичаї є невід’ємною складовою частиною їхнього побуту. В умовах глобалізації та урбаніза- ції, людина втрачає ці знання, які з кож- ним роком і кожним новим поколінням дедалі важче відшукати. На щастя, серед кіровоградців знайшлося багато дослід- ників, як аматорів, так і професіоналів, які взялися за цю нелегку справу. Початок 1990-х – час інтенсивного по- шуку та досліджень у межах центрально- українського регіону. Робота проводилась у різних напрямках: науково-практичні семінари, конференції та круглі столи, до- слідження архівних матеріалів, активна робота із молоддю з відновлення звичаїв і традицій у сучасних умовах і, звичайно, етнографічні експедиції та польові дослі- дження. Протягом 1992–1993 років у місті Кіро- вограді до газети обласної ради «Народне слово» видавався краєзнавчий додаток «Єлисавет» за редагування Олександра Чуднова. У газеті містилася велика кіль- кість першоджерел з історії міста, а та- кож етнографічний матеріал. Публікації з історії освоєння нашими предками те- риторії області містив на своїх шпальтах журнал «Поріг». Матеріали з етнографії Кіровоградщини друкувались на щомі- сячній краєзнавчо-етнографічній сторін- ці «Ексампей» у газеті «Кіровоградська правда». О. Босий та Г. Харитонов у бро- шурі «Чарівний круг. З історії розвитку гончарства на Надніпрянщині» (1993) описали сучасний стан розвитку цього ре- месла у нас в області. Дуже цінним дже- релом інформації є видана у 2008 р. до 70-річчя області праця «Кіровоградщина. Історія. Традиції. Сучасність» за загаль- ною редакцією того ж таки Чуднова. Що стосується організаційної роботи, то протягом даного періоду було проведено десятки семінарів, конференцій і круглих столів. Найвідоміші з них – це «Фено- мен центральної України» (1993) «Спад- щина Володимира Ястребова в контексті самоусвідомлення українців» (2005), «Іс- торична пам’ять як чинник українського національного державотворення» (2008) та багато інших. Стали доступними архівні матеріали, зокрема, велику роботу провів директор архіву, згодом викладач педуніверситету http://www.etnolog.org.ua 198 Сергій Шевченко (про нього йтиметься нижче). М. Тупчієнко, Л. Боса, С. Про- скурова розшукали в архівах інформацію про етнографів Ястребова, Рябкова і ре- зультати їхніх досліджень та опублікува- ли її. Велику роль у дослідженнях віді- грає можливість інсценізації народних дійств у реальній обстановці. Так, кож- ного року в селі Гаївка Кіровоградського району проходить свято Івана Купала за автентичним сценарієм, у селі Бережин- ка – Водохреща, а привезений із західної України вертеп стає вже традиційним у м. Кіровограді. Студентська молодь ак- тивно долучається до цих дійств під час експедицій та етнографічних практик, беручи участь у громадському житті міс- та та області. Такі організації, як Націо- нальна скаутська організація «Пласт», Українське дитячо-юнацьке товариство «Січ», молодіжний рух «Не будь байду- жим», школа українського рукопашного бою «Гопак», спілка ініціативної молоді «СІМ» за основу своєї діяльності беруть відродження національних традицій та виховання молоді в патріотичному дусі. Тут окрім суто наукової цікавості вели- ку роль відіграє виховний момент, бага- то молодих людей долучається до глибин народної культури і традицій, що були втрачені в радянські часи і знову повер- таються до життя. Саме за допомогою цієї молоді О. Босий почав розроблен- ня нового методу етнологічних дослі- джень – візуальної антропології, який за допомогою сучасної відеоапаратури дає змогу записати народні звичаї на відео, і ми можемо не лише уявляти дійство, а й спостерігати його. Ще ціннішими є записи на приховану камеру, де ми ма- ємо змогу бачити не лише послідовність певних дій, а й емоції, міміку та жести людей у невимушеній обстановці. О. Бо- сий, крім чорнових відеозаписів, монтує також унікальні документальні («Шля- хами Чубинського») та навіть художні фільми на народознавчу тематику («Ле- генди скіфських курганів», «Недосказа- на легенда»), популяризує серед молоді цікавість до минулого. Дослідників, які безпосередньо зай- маються цією діяльністю, можна розді- лити на дві групи: аматорів і науковців. Аматори – це переважно сільські вчителі історії та місцеві краєзнавці, колекціоне- ри, які працюють за власним бажанням та на повному ентузіазмі. Вони є най- кращими джерелами інформації під час польових досліджень. Ці ентузіасти від- чувають свою потрібність науці, отриму- ють великий позитивний заряд, що дає їм змогу і надалі зберігати інтерес до своєї улюбленої справи. До таких можна відне- сти В. Доценка, В. Вознюка, В. Шкоду, О. Пересунчака, З. Шевченко, Ф. Плот- ніра та багатьох інших. Вони зібрали багатющий етнографічний матеріал, але зазвичай без допомоги науковців не ма- ють змоги його опублікувати чи показати загалу. Знаходити таких людей під час польових досліджень і підтримувати їх також є одним із важливих завдань прак- тичної роботи на місцях. Прикладом та- кої співпраці можна назвати Кіровоград- ське обласне історико-культурологічне товариство «Ойкумена», головою якого є Лариса Гайда, викладач Кіровоградсько- го обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухом- линського, яка також видала збірку біо- графій «Вчителі-краєзнавці, засновники музеїв Кіровоградщини». До цього видан- ня включено серію біографічних нарисів про вчителів-краєзнавців, які багато ро- ків займались і займаються краєзнавчою дослідницькою та пам’яткоохоронною ро- ботою і на громадських засадах створили музеї на місцях. Вагомий внесок у дослідження етно- графічної спадщини робить також Кі- ровоградський державний педагогічний університет ім. Володимира Винничен- ка, на історичному факультеті якого у 1991–2001 рр. здійснювалася підготовка педагогів на денній формі навчання за спеціальністю «Історія та народознав- ство». У 1995 році було створено кафе- дру україно знавства (завідувачка Світла- на Володимирівна Проскурова з 1994 до 1997 р. – викладач кафедри народознав- ства, дослідниця чумацтва в Україні), що зай малася етнографічними дослідження- ми (щороку студенти їздили в етногра- фічні експедиції). На жаль, 2005 р. на- бір на цю спеціальність було припинено, а кафедру розформовано. Проте за пері- од її існування було зібрано велику кіль- кість польових матеріалів, які ще слід опрацювати. Відомий науковець, дослідник архівної спадщини Сергій Шевченко у своїх працях, http://www.etnolog.org.ua 199 окрім українських етнографічних матеріа- лів, зібрав чимало інформації стосовно на- ціональних меншин, які живуть на теренах області, зокрема сербів, болгар, молдован, опублікувавши її в ряді наукових ста- тей – «Етнографічне музеєзнавство»(2002), «Фор мування етнічної карти краю» (1993), «П. З. Рядков – дослідник етнографії краю» (1995) «Етнографічні досліджен- ня Єлисаветградщини В. М. Ястребовим» (1995) та багатьох інших. Цікавими є етнографічні розвідки, вміщені на сторінках «Методологічного вісника», що виходив у середині 1990-х років і містив статті місцевих краєзнав- ців та істориків, наприклад: Тупчієн- ко М. П., «Сільське ковальство на Кіро- воградщині»; Тютюшкін Ю. В., «Записки Марії Плахотіної»; Домаранський О. О., «Дві пісні з історії нашого краю»; Бо- сий О. Г., «Знайомство з традиційною ма- лою пластикою та народними іграшками на уроках народознавства за археологіч- ними та етнографічними матеріалами»; Окуньков К. М., «Традиційні художні символи в декоративно-ужитковому мис- тецтві і фольклорній спадщині нашого краю» та ін. Окремо слід розглянути музейну спра- ву нашої області. У 1920 році відновив свою діяльність (заснований ще Ястре- бовим 1870 р.) Єлисаветградський місь- кий музей, створений при товаристві по- ширення грамотності та ремесла. Згодом він був реорганізований і отримав назву «Природничо-історичний музей», а вже в часи незалежності отримав назву «Кі- ровоградський обласний краєзнавчий му- зей». При музеї діє Кіровоградська облас- на спілка краєзнавців, яку зараз очолює Костянтин Шляховий, відомий своїми дослідженнями топоніміки та адміністра- тивного устрою області. Свій вагомий внесок у вивчення етно- графічної спадщини, виховання нового покоління дослідників зробило подруж- жя Любові та Олександра Босих. За їх- нього активного сприяння було проведе- но велику кількість науково-практичних семінарів, конференцій, проведено етно- графічні експедиції за участі науковців Інституту мистецтвознавства, фольк- ло ристики та етнології імені Максима Рильського НАН України «Шляхами Ексампею» (2006) та «Шляхами Чубин- ського» (2008). Так, етнографічна експедиція «Шля- хами Чубинського» була проведена вліт- ку 2008 р. ІМФЕ на теренах Кірово- градщини, а також охопила Вінницьку, Одеську, Черкаську та Миколаївську області. Мета була цілком конкретна – пройти тими шляхами, якими проходила експедиція Павла Чубинського в ХІХ ст., для порівняльного аналізу зібраних ма- теріалів тоді і зараз. Крім українських поселень (Таужне, Казавчин, Розумівка, Цибулеве та ін.) також було досліджено молдавські (Мартоноша), сербські (Ка- ніж), російські села старовірів (Злинка, Покровське, Клинці), що дало змогу про- слідкувати процеси асиміляції населення з давніх часів донині. Крім суто наукових результатів, експе- диція, присвячена Павлові Чубинському, стала об’єднувальним фактором для на- уковців Кіровограда та області, до експе- диції були залучені науковці педагогічно- го університету (О. Ратушняк, О. Босий), технічного вишу (Л. Боса, М. Тупчієн- ко), представники громадських об’єднань (Український клуб, кіровоградські ска- утські організації), працівники музеїв та архівів, учителі та краєзнавці-аматори на місцях. Це дало змогу науковцям різних рангів спілкуватися між собою, обміню- ватися досвідом і досягненнями та по- кращувати роботу в регіоні зі збирання етнографічних матеріалів. Експедиція ак- тивізувала і роботу місцевих краєзнавців у цей нелегкий для України час. Серед усіх негативів, пов’язаних із поступовою втратою народних звичаїв, традицій, обрядів, слід відзначити і по- зитивний момент: уся праця, пов’язана з іменами Чубинського, Вовка, Сумцова, Ястребова та багатьох інших, не зникла і не загубилася в архівах, а дала блискучі плоди, результатом яких стало здобуття Україною незалежності. Відзначимо та- кож виховний аспект наукової діяльнос- ті експедиції. Залучення до неї багатьох молодих людей сприяло популяризації фольклористики та краєзнавства, двоє з них навіть вступили до аспірантури Ін- ституту мистецтвознавства, фольклорис- тики та етнології НАН України. Нарешті відзначимо, що за активного сприяння всіх науковців-етнографів на Кіровоградщині ще 1993 р. було засно- вано щорічну обласну краєзнавчу премію ім. В. Ястребова, якою щороку нагороджу- http://www.etnolog.org.ua 200 ються краєзнавці області. Призначення цієї премії не лише є великим стимулом для майбутніх дослідників, показником проведеної роботи, а й доказом розвитку науки в регіоні. Експедиція «Шляхами Чубинського» сприяла появі нових пре- тендентів на цю почесну нагороду. 1. Борисенко В. Українська етнологія. На- вчальний посібник. – К., 2007. 2. Боса Л. Соціалізація української молоді в умовах тоталітарної системи ХХ ст. // НТЕ. – 2006. – № 5. 3. Босий О. Знакові функції виробів тка- цтва у звичаєво-обрядовій культурі укра- їнців. – 2000. – http://www.lib.ua-ru.net/ disser/ua/code-07.00.05-p-1.html. 4. Воропай О. Звичаї українського народу: Етнограф. нарис. – К., 2006. 5 Гайда Л. Вчителі-краєзнавці, засновни- ки музеїв Кіровоградщини. – Кіровоград, 2004. 6. Етнографія Кіровоградщини. На допомо- гу вчителю. – Кіровоград, 1993. – Вип. 1. 7. Крисаченко В. Українознавство. Хрестоматія-посібник: У 2 кн. – К., 1996. 8. Історія міст і сіл Кіровоградської облас- ті. – К., 1972. 9. Лісниченко Ю. Чужий по крові та рідний за духом. – Vechirka.uafor.net 12.08.2005, 12:08. 10. Печериця Т. Українознавчі аспекти твор- чості Павла Рябкова (1848–1926). – 2003. – http://disser.com.ua/contents/9988.html. 11. Плотнір Ф. Новопразький літопис. – www/http://uk.wikipedia.org/wiki/ Нова_Прага. 12. Проскурова С. Невідомий дослідник чу- мацтва. – http://library.kr.ua/kray/ryabkov.html. 13. Рахно О. Олександр Русов у науковому і громадсько-політичному житті України (друга половина XIX – початок ХХ ст.). – 2003. – ес: info@lib.ua-ru.net. 14. Скрипник Г. Проблеми української етно- логічної науки // Вісн. НАН України. – 2001. – № 8. 15. Скрипник Г. Етнографічні музеї України. Становлення і розвиток. – К., 1989. 16. Смоленчук М. Із степів полинових. – Кі- ровоград, 2002. 17. Шевченко С., Козир І. Історія рідного краю: Навч. посібник для шкіл Кірово- градщини. – Кіровоград, 2001. 18. Шевченко С. Українська доля Нової Сер- бії. Історичні нариси з минулого Кірово- градщини. – Кіровоград, 2004. 19. Шевченко С. Кіровоградщина – козаць- кий край. – Кіровоград, 2001. 20. Шевченко С. Етнографічні дослідження Єлисаветградщини В. М. Ястребовим // Етнографія Кіровоградщини. – Кірово- град, 1995. – Вип. 2. http://www.etnolog.org.ua