Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект
Gespeichert in:
| Datum: | 2009 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207188 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект / С. Микитчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 145-150. — Бібліогр.: 38 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207188 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2071882025-10-03T00:06:23Z Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект Микитчук, С. Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті 2009 Article Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект / С. Микитчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 145-150. — Бібліогр.: 38 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207188 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті |
| spellingShingle |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті Микитчук, С. Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Микитчук, С. |
| author_facet |
Микитчук, С. |
| author_sort |
Микитчук, С. |
| title |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| title_short |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| title_full |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| title_fullStr |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| title_full_unstemmed |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| title_sort |
етнографічна діяльність харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207188 |
| citation_txt |
Етнографічна діяльність Харківського історико-філологічного товариства: історіографічний аспект / С. Микитчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 145-150. — Бібліогр.: 38 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT mikitčuks etnografíčnadíâlʹnístʹharkívsʹkogoístorikofílologíčnogotovaristvaístoríografíčnijaspekt |
| first_indexed |
2025-10-03T01:11:51Z |
| last_indexed |
2025-10-04T01:09:47Z |
| _version_ |
1845011611179286528 |
| fulltext |
145
Сергій Микитчук
(Київ)
ЕТНОГРАФІ ЧН А
ДІ Я ЛЬНІСТЬ Х А РК ІВСЬКОГО
ІСТОРИКО-ФІ ЛОЛОГІ ЧНОГО
ТОВА РИСТВА :
ІСТОРІОГРАФІ ЧНИй
АСПЕК Т
Н
а сучасному етапі розвитку укра-
їнської етнографічної науки існує потреба
історіографічного узагальнення поступу
вітчизняної етнографії в Наддніпрянській
Україні наприкінці XIX – на початку
XX ст. У межах відкритості цієї проблеми
спробуємо показати й розкрити етнографіч-
ну діяльність одного з провідних наукових
осередків Наддніпрянської України кін-
ця XIX – початку XX ст. – Харківського
історико-філологічного товариства – крізь
призму поглядів провідних учених.
Кінець XIX – початок XX ст. став важли-
вим етапом становлення етнографічної нау-
ки в України. Якщо до 80-х років XIX ст.
етнографічні дослідження велися в напря-
мі дослідження переважно усної народної
творчості, деяких обрядів і частково одя-
гу, то в 90-х рр. XIX ст. збирачів-аматорів
потроху витісняють збирачі-систематики,
які вже сприймають етнографію крізь
призму наукових поглядів і дивляться на
http://www.etnolog.org.ua
146
етнографічні матеріали під кутом кри-
тичності. Це нове покоління етнографів,
яке народжується в цей час, намагається
зосередити голов ну увагу на досліджен-
ні різних ділянок матеріальної культури,
а також формах організації суспільного
життя. Важливу роль у зазначений період
у збиранні та поширенні етнографічних
знань відіграють університетські науко-
ві товариства в Наддніпрянській Україні:
Історичне товариство Нестора-літописця
при університеті Св. Володимира, Хар-
ківське історико-філологічне товариство
(далі – ХІФТ), Історико-філологічне това-
риство при Новоросійському університеті
та Історико-філологічне товариство при
Історико-філологічному інституті князя
О. Безбородька в Ніжині.
Нашою метою є спроба на основі аналі-
зу різних оцінок етнографічної діяльності
ХІФТ, що існують в історіографії, уза-
гальнити роль цього товариства у розви-
тку етнографії Наддніпрянської України
кінця XIX – початку XX ст.
При розгляді української історіографії
етнографічної діяльності ХІФТ скориста-
ємося її поділом на етапи, який зробив
сучасний український учений О. Нагір-
няк, досліджуючи українознавство кінця
XIX – початку XX ст. Він, зокрема, виді-
ляє такі основні етапи:
1) українська історіографія кінця
XIX – початку XX ст.;
2) історіографія 20-х – початку 30-х рр.
XX ст.;
3) наукові розроблення українських
учених у 30–80-х рр. XX ст.;
4) сучасний етап української історіо-
графії, що охоплює 90-ті рр. XX ст. і пер-
ші роки XXI ст. 1
Українська історіографія початку
XX ст. розвивалася в умовах загаль-
ної лібералізації російського суспільно-
політичного життя та панівних тенденцій
у світовій історичній думці 2. Разом із тим
цей період започаткований справді видат-
ними вченими і мислителями 3.
Видатний радянський дослідник ХІФТ
В. Фрадкін зазначив, що дорадянська іс-
торіографія ХІФТ і його установ епізо-
дична, має описовий характер і хроноло-
гічно вичерпується першими двадцятьма
п’ятьма роками його існування 4.
Історію утворення та діяльності ХІФТ
на початку XX ст. висвітлювали у своїх
працях М. Сумцов 5, М. Плевако 6. Зокре-
ма, М. Сумцов у своїй статті, присвяче-
ній 25-річчю ХІФТ, визначив його як суто
українську наукову інституцію, яка зроби-
ла немало для розвитку етнографічних до-
сліджень, охарактеризував наукову працю
активних співробітників Товариства, на-
самперед Є. Редіна, Д. Міллера, Д. Бага-
лія в етнографічній сфері, участь органі-
зації в різноманітних науково-культурних
заходах того часу 7. Говорячи про місію
ХІФТ, М. Сумцов зазначав, що йому ви-
пало важке завдання – зіставити у своїй
діяльності різні наукові інтереси, які вису-
нув сучасний швидкий прогрес історико-
філологічних знань, опікуватися збором
архівних матеріалів, їх описом, виданням
і опрацюванням, а також збиранням етно-
графічних матеріалів, розвитком у Това-
ристві наукових і педагогічних інтересів,
збереженням пам’яток старовини 8.
Д. Багалій та Д. Міллер дотримува-
лися думки, що виникнення Історико-
філологічного товариства при Харківсько-
му університеті пов’язане з активізацією
історіографічних досліджень українців,
їхнім прагненням до вивчення старо-
вини і народності, яке виявилося в роз-
витку національної самосвідомості на
ґрунті вивчення історії українського на-
роду 9. Характеризуючи діяльність ХІФТ,
Д. Багалій підкреслює, що поряд із до-
слідженнями загального характеру Това-
риство також вивчало питання, пов’язані
з дослідженням історії Слобідської Украї-
ни в різних аспектах. Значна робота була
зроблена в царині літературних студій,
народної поезії та етнографії. Тут слід
відзначити і численні доповіді голови То-
вариства О. Потебні, реферати і статтті
М. Сумцова, М. Савинова, В. Харцієва,
М. Дринова 10.
Недоліком усіх цих студій початку
XX ст. є здебільшого їхній мемуарний ха-
рактер і досить слабкий науковий аналіз.
Особливо цінне дослідження М. Пле-
вако «Историко-филологическое общество
при Харьковском университете» 11, у якому
зроблено ґрунтовний аналіз етнографічних
праць учених ХІФТ зазначеного періо ду.
Учений зазначає, що діяльність Товари-
ства в галузі українознавства найкраще
проявилася в розробленні ним питань міс-
цевої історії, етнографії і української літе-
ратури, а також у виданні відомих «Збір-
ників», які містили багато різноманітного
матеріалу, особливо фольклорного 12.
http://www.etnolog.org.ua
147
Говорячи про розвиток української іс-
торіографії в 20–30-і рр. XX ст., варто
звернути увагу на працю відомого україн-
ського історика Д. Дорошенка «Огляд
української історіографії» 13, яка побачила
світ у 1923 р. в Празі. Вона дуже цінна на-
самперед тому, що була першою спробою
систематичного аналізу і цілісного висвіт-
лення українознавчої наукової спадщини
від найдавніших часів до початку XX ст.
У своїй праці відомий учений на основі
принципу державності у хронологічній по-
слідовності подає аналіз основних етапів
розвитку українознавчої науки, характе-
ристику видатних істориків кінця XIX –
початку XX ст., діяльність українських на-
укових установ того часу 14. Він зазначає,
що великою мірою за співучасті професо-
ра Д. Багалія в Харкові створено науко-
вий осередок, у якому розробляли питання
українознавства: історії, археології, етно-
графії, мистецтва, філології. Цим центром
стало ХІФТ, засноване 1876 р. зусиллями
видатного українського вченого професора
О. Потебні 15.
Серед учених-репрезентантів періоду
30-х рр. XIX ст. варто згадати «Працю
київського Українського наукового товари-
ства на тлі наукового життя Наддніпрян-
щини» 16 О. Гермайзе, де автор охарактери-
зував значення створення УНТ в Києві в
1907 р. для українознавчої науки, висвіт-
лив діяльність таких наукових установ, як
ХІФТ, НІФТ, учених архівних комісій 17.
Проте недоліком цієї праці є те, що автор,
розкриваючи визначальну роль УНТ, нех-
тує іншими науковими інституціями і нав-
чальними закладами, що існували тоді, зо-
крема ХІФТ. Він помилково вважає, які
вони майже нічого не зробили для розвит-
ку українознавчих галузей науки і були
прислужниками російської імперсько-
шовіністичної системи 18.
Російський учений М. Азадовський у
книзі «История русской фольклористи-
ки» 19 пише, що в Києві наприкінці XIX –
на початку XX ст. значну роль відводили
фольклористичним дослідженням. Нато-
мість у Харкові переважали етнографіч-
ні інтереси (школа М. Сумцова). Цен-
тром наукової діяльності Харкова було
Історико-філологічне товариство при Хар-
ківському університеті. Учений зазначає,
що збірники товариства (тт. 1–20, 1886–
1911) містять багатий матеріал з етногра-
фії і фольклору 20.
Найбільша роль у дослідженні ХІФТ
серед учених цього періоду належить
В. Фрадкіну 21. Він зазначає, що виник-
нення Історико-філологічного товариства
при Харківському університеті зумовлене
наявністю великої кількості вчених гума-
нітарного напряму, які шукали виходу з
тісних університетських аудиторій 22. Уче-
ний доходить висновку, що все поперед-
нє ознайомлення з науковою спадщиною
членів ХІФТ переконує в тому, що ви-
світлення його багаторічної фольклорно-
етнографічної діяльності має стати важ-
ливою ланкою у вивченні вітчизняної
етнографії кінця XIX – початку XX ст. 23
Науковець позитивно оцінює XII архео-
логічний з’їзд, який відбувся в Харкові в
1902 році. З ініціативи членів ХІФО було
прийнято рішення до відкриття з’їзду
одно часно з археологічною організувати
етнографічну виставку. На неї було по-
кладено завдання складання й поширення
програм, організації і проведення етно-
графічних експедицій, систематизації ко-
лекцій 24. В. Фрадкін підкреслює, що ет-
нографічна виставка Харківського з’їзду
мала важливе значення для пропаганди
історико-етнографічних знань, популяри-
зації етнографічної науки, розвитку му-
зейної справи в Росії. Після завершення
роботи з’їзду колекції виставки перейшли
у власність ХІФО. А вже в 1905 році ет-
нографічний музей ХІФО почав функціо-
нувати. З цього часу при музеї почали
створювати архів і бібліотеку, у каталозі
якої налічувалося до півтисячі томів спе-
ціальних етнографічних видань 25.
Таким чином, В. Фрадкін, досліджу-
ючи внесок ХІФТ у розвиток української
етнографії, робить висновок, що історія
ХІФТ – це яскравий приклад колектив-
ного співробітництва прогресивно нала-
штованої російської і української інте-
лігенції – учених, викладачів гімназій,
народних учителів, лікарів, які об’єднали
зусилля з метою всебічного вивчення ду-
ховної і матеріальної культури населення
Слобожанщини 26. Окрім того, популяри-
зація і пропаганда етнографічних знань,
розроблення і поширення етнографічних
програм, видання збірників фольклорно-
етнографічних матеріалів, створення
Етнографічного музею, розширення та
зміцнення російсько-українських та між-
національних зв’язків, постійне піклуван-
ня про підготовку висококваліфікованих
http://www.etnolog.org.ua
148
кадрів етнографів і фольклористів – усе
це стало яскравою сторінкою в історії роз-
витку етнографічної науки в Україні кін-
ця XIX – початку XX ст. 27
У «Радянській історичній енциклопе-
дії» 28 ХІФТ охарактеризовано як товари-
ство, яке досліджувало історію, археоло-
гію і етнографію Лівобережної України,
особливо Слобідської, українську філоло-
гію, здійснювало охорону пам’яток культу-
ри, вело велику науково-просвітницьку та
краєзнавчу роботу 29.
Радянські дослідження української ет-
нографії, починаючи з 60-х рр. XX ст.,
характеризуються значною активізацією
наукових пошуків, оскільки в цей час
після сталінських репресій поступово від-
роджується українська етнографічна нау-
ка 30. Єдиним недоліком тогочасних сту-
дій був вплив марксистської методології
з її трактуванням подій, явищ, процесів у
дещо суб’єктивно-неправдивому відтінку.
У цьому контексті варто згадати стат-
тю В. Сарбея «Харківське історико-
філологічне товариство та його вклад в іс-
торіографію України» 31. Історик зазначає,
що саме друга половина 80-х та 90-і роки
XIX ст. стали періодом найінтенсивнішої
діяльності ХІФТ. Проте період деякого
піднесення творчо-дослідницької діяль-
ності ХІФТ був нетривалим. У 1902 році
йому довелося взяти участь у XII археоло-
гічному з’їзді, який відбувався в Харкові.
На відміну від В. Фрадкіна, В. Сарбей
вважає, що коли не брати до уваги невели-
кого реферату Д. Багалія про заснування
м. Харкова, а також оглядів документаль-
них матеріалів архівосховищ, то історія
України не була представлена в тематиці
доповідей на з’їзді 32.
До певної міри така оцінка вченого не-
зрозуміла, оскільки попередні дослідники
ХІФТ, у тому числі В. Фрадкін, давали
позитивну характеристику XII археоло-
гічному з’їзду як свого роду каталізатору
етнографічних та історичних досліджень
в Україні. До того ж В. Сарбей робить
висновок, що в XX ст. ХІФТ щоразу біль-
ше схилялося до занепаду, чому сприяв
також загальний кризовий стан науки 33.
Розпад Радянського Союзу та проголо-
шення України незалежною державою за-
клали основи якісно нового етапу розвит-
ку української етнографії. Це дає змогу
по-новому, без марксистських стереоти-
пів досліджувати й трактувати розвиток
етнографії в Україні, зокрема на рубежі
XIX–XX ст.
Діяльність ХІФТ спробував узагаль-
нити харківський учений В. Назаренко 34.
Дослідник вважає, що головна заслуга
ХІФТ – це збирання та вивчення укра-
їнського фольклору. Його діяльність у
складних умовах російської дійсності була
подвигом. Товариство боролося за утвер-
дження суверенного права українського
народу на свою культуру, а об’єктивно –
і на суверенітет України 35. В. Назаренко
робить висновок, що, вивчаючи фольклор
і етнографію Слобожанщини, Товариство
відтворювало історію краю і зробило ве-
ликий внесок у вивчення історії культури
України. Воно заповнило головний про-
міжок у створенні історії культури укра-
їнського народу і вперше розкрило світові
багаті художні цінності великого регіо-
ну України – Слобожанщини 36. Заслуга
В. Назаренка в тому, що він ґрунтовно
проаналізував організаційну структуру
ХІФТ, працю її відділів, висвітлив його
роль у дослідженні української етногра-
фії, фольклористики, археології, літера-
турознавства.
Сучасна дослідниця О. Медалєєва 37,
вивчаючи роль Історичних наукових то-
вариств в українському національному
відродженні, зазначає, що краєзнавчі
студії в останній третині XIX – на по-
чатку XX ст. були складником наукових
досліджень членів наукових товариств.
Їхні результати стали органічною части-
ною вітчизняної історичної науки. Членам
товариств вдалося зібрати, упорядкува-
ти, проаналізувати й опублікувати уні-
кальний матеріал з регіональної історії
України. Аналіз результатів фольклорно-
етнографічної роботи членів товариств
дає підстави стверджувати, що вона спри-
яла дослідженню історичного процесу в
регіональному розрізі, підтримувала в
українському суспільстві інтерес до куль-
тури, мови, традицій українського наро-
ду, а отже, мала величезне значення для
становлення українського краєзнавства.
Історичне товариство Нестора-літописця,
ХІФТ, Історико-філологічне товариство
при Новоросійському університеті в за-
значений період були своєрідними центра-
ми регіональних досліджень і організато-
рами краєзнавчого руху в Україні 38.
Таким чином, незважаючи на складність
та неоднорідність умов, у яких перебувала
http://www.etnolog.org.ua
149
етнографічна наука від початку XX ст. і
до сьогодні, на багатовекторність етапів її
становлення, занепаду, відродження, біль-
шість учених позитивно оцінила внесок
ХІФТ у розвиток української етнографії.
Учені, репрезентанти дорадянської школи,
зокрема Д. Багалій, Д. Міллер, М. Сумцов,
М. Плевако, першими намагалися оцінити
вклад ХІФТ в етнографію. Вони відзначи-
ли великий внесок Товариства в розвиток
етнографічних досліджень місцевого краю.
У 20-х рр. XX ст., уже в Радянській Украї-
ні, у річищі процесу українізації етногра-
фічним дослідженням також приділяли
значну увагу. У цьому контексті актуальна
вже згадувана праця О. Гермайзе, де автор,
проте, недооцінює етнографічну діяльність
ХІФТ. Із середини 30-х і до 60-х рр. XX ст.
в українській етнографічній науці триває
доба стагнації через панування сталінсько-
го тоталітарного режиму в державі. Проте
вже із 60-х рр. XX ст. ситуація змінюєть-
ся на краще. Дослідник В. Фрадкін високо
оцінює внесок ХІФТ у розвиток, збирання
та поширення етнографічних знань в Украї-
ні. Російський учений М. Азадовський під-
креслює примат етнографічних досліджень
ХІФТ. Досліджує ХІФТ і відомий радян-
ський та український історик В. Сарбей,
хоча його погляди з поглядами В. Фрадкі-
на дещо не збігаються. Так, В. Сарбей не-
дооцінює роль XII археологічного з’їзду,
проте він також підкреслює значний внесок
ХІФТ у розвиток української етнографії.
Дослідники незалежної України, зокрема
В. Назаренко, О. Медалєєва, у своїх до-
слідженнях роблять висновок про значний
внесок ХІФТ у розвиток історії краю, куль-
тури, краєзнавства, етнографії.
Отже, можна стверджувати, що ХІФТ
стало творцем однієї з важливих сторінок
української національної етнографії.
1 Нагірняк О. Нариси з історії українознавства
у Наддніпрянській Україні (остання чверть
XIX ст. – 1917 р.). – К., 2007. – С. 37.
2 Стельмах С. Історична думка в Україні
XIX – початку XX століття. – К., 1997. –
С. 148.
3 Нагірняк О. Зазнач. праця. – С. 38.
4 Фрадкин В. Харьковское историко-фило-
логическое общество (1877–1919 г.) // Исто-
рия и историки 1979. – М., 1982. – С. 223.
5 Сумцов Н. Двадцатипятилетие историко-
филологического общества при император-
ском Харьковском университете // Сбор-
ник ХИФО. – 1905. – Т. 14.
6 Плевако М. Историко-филологическое обще-
ство при императорском Харьковском уни-
верситете // Украинская жизнь. – М., 1915. –
№ 11–12.
7 Сумцов Н. Зазнач. праця. – С. 17–18.
8 Плевако М. Зазнач. праця. – С. 56.
9 Багалей Д., Миллер Д История города
Харькова за 250 лет его существования. –
1912. – Т. 2, Х. – С. 631.
10 Там само. – С. 632.
11 Плевако М. Зазнач. праця.
12 Там само. – С. 68.
13 Дорошенко Д. Огляд української історіо-
графії. – К., 1996.
14 Нагірняк О. Зазнач. праця. – С. 64.
15 Дорошенко Д. Зазнач. праця.– С. 168–169.
16 Гермайзе О. Праця Українського наукового
товариства на тлі наукового життя Наддні-
прянської України // Україна. – 1929. –
Кн. 32.
17 Там само. – С. 31–37.
18 Там само.
19 Азадовский М. История русской фолькло-
ристики. – М., 1963. – Т. 2.
20 Там само. – С. 293.
21 Фрадкин В. Фольклорно-этнографическая
деятельность харьковского историко-
филологического общества, 1877–1919 гг.:
Автореф. дисс. ... канд. ист. наук. – Ле-
нинград, 1973.
22 Фрадкин В. Харьковское историко-фило-
логическое общество (1877–1919 г.). – С. 224.
23 Фрадкін В. До історії створення і діяльнос-
ті етнографічного музею ХІФТ // Збірник
Харківського історико-філологічного товари-
ства. Нова серія. – Х., 1993. – Т. 1. – С. 6.
24 Фрадкин В. Фольклорно-этнографическая
деятельность... – С. 14.
25 Фрадкин В. Харьковское историко-филоло-
гическое общество (1877–1919 г.). – С. 235.
26 Там само. – С. 241.
27 Фрадкин В. Фольклорно-этнографическая
деятельность... – С. 18.
28 Советская историческая энциклопедия. –
М., 1974. – Т. 15.
29 Там само. – С. 542.
30 Горленко В. Історіографія української ет-
нографії та деякі принципові засади її роз-
робки // Матеріали до української етно-
логії. – К., 1995. – Вип. 1 (4). – С. 22.
31 Сарбей В. Харківське історико-філологічне
товариство та його вклад в історіографію
України // УІЖ. – 1977. – № 12.
32 Там само. – С. 102.
33 Там само. – С. 102.
http://www.etnolog.org.ua
150
34 Назаренко В. Харьковское историко-
филологическое общество // Вопросы ли-
тературоведения. – 1999.
35 Там само. – С. 133.
36 Там само. – С. 134.
37 Медалєєва О. Роль університетських іс-
торичних наукових товариств України в
українському національному відродженні
(ост. третина XIX ст. – 1917 р.) : Автореф.
дис. ... канд. іст. наук. – Черкаси, 2005.
38 Там само. – С. 11.
http://www.etnolog.org.ua
|