Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Щербань, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207191
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами) / О. Щербань // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 134-137. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207191
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071912025-10-03T00:06:49Z Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами) Щербань, О. Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті 2009 Article Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами) / О. Щербань // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 134-137. — Бібліогр.: 19 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207191 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
spellingShingle Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Щербань, О.
Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
Матеріали до української етнології
format Article
author Щербань, О.
author_facet Щербань, О.
author_sort Щербань, О.
title Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
title_short Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
title_full Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
title_fullStr Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
title_full_unstemmed Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами)
title_sort глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів опішного в останній третині хх - на початку ххі століття (за польовими матеріалами)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207191
citation_txt Глиняна макітра в побуті та весільній обрядовості жителів Опішного в останній третині ХХ - на початку ХХІ століття (за польовими матеріалами) / О. Щербань // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 134-137. — Бібліогр.: 19 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT ŝerbanʹo glinânamakítravpobutítavesílʹníjobrâdovostížitelívopíšnogovostanníjtretiníhhnapočatkuhhístolíttâzapolʹovimimateríalami
first_indexed 2025-10-03T01:12:11Z
last_indexed 2025-10-04T01:10:02Z
_version_ 1845011627495129088
fulltext 134 Олена Щербань (Опішне) ГЛИН ЯН А М А К ІТРА В ПОбУ ТІ ТА ВЕСІ ЛЬНІй ОбРЯ ДОВОСТІ Ж ИТЕ ЛІВ ОПІШНОГО В ОСТА ННІй ТРЕТИНІ Х Х – Н А ПОЧ АТК У Х Х І СТОЛІТ ТЯ (за пол ьови м и мат ер іа ла м и) М акітри – один із найуживані- ших видів глиняного посуду українців. У господарстві вони практично незамінні, оскільки мають широку сферу застосуван- ня, тісно пов’язані з традиційною куліна- рією. Тому гончарі виготовляють і прода- ють їх дотепер, зокрема в Опішному. Для дослідження цієї теми було обрано Опішне, що на Полтавщині, як один із найвідоміших гончарних осередків. Упро- довж XX – на початку XXI ст. місцеві гончарі, окремі з яких досягли неабия- кої майстерності в цій справі, виготовили знач ну кількість різних за параметрами макітер. Отже, опішнянські господарства були в достатній мірі ними забезпечені. Нині, коли гончарство Опішного пере- буває в стані занепаду, усе ще наявний попит на глиняні макітри задовольняє гончар Михайло Острянин (1938 р. н.), який працює на підприємстві «Гончарний круг». Не дивно, що наразі в побуті біль- шості опішнянських родин (67 із опитаних 100 осіб) використовуються «різночасові» макітри (найдавніша з відомих автору ви- готовлена на початку ХХ ст., найновіша – на початку ХХІ ст.). Місце макітер у побуті місцевих меш- канців досі лишається маловивченим, не- зважаючи на наявність студій гончарства відомих дослідників: керамолога Івана Зарецького; керамолога та етнографа Яко- ва Риженка, мистецтвознавців Євдокії Дмитрієвої, Катерини Матейко та Олени Клименко; керамолога, етнолога, музео- лога Олександра Пошивайла та ін. [2; 7; 1; 4; 3; 6]. Найбільше інформації стосов- но порушеного питання міститься в праці Я. Риженка «Форми гончарних виробів Полтавщини» [7, с. 2–28] та в монографії О. Пошивайла «Етнографія українсько- го гончарства: Лівобережна Україна» [6, с. 211–213]. Обидва дослідження ґрун- туються переважно на матеріалах другої половини ХІХ – першої чверті ХХ ст., автори праць коротко зупинилися на ети- мології слова «макітра» та функціональ- ному призначенні цього посуду. До того ж ніхто зі згаданих дослідників не зазна- чив, що наведена інформація стосується саме опішнянських макітер. У пропонованому дослідженні, пере- важно на основі польових матеріалів, зіб раних за останні п’ять років, уперше подано відомості про використання гли- няних макітер в Опішному в побуті та весільному обряді впродовж періоду від останньої третини ХХ ст. і донині. Упродовж ХХ – на початку ХХІ ст. форма та пропорції опішнянських макі- тер були сталими: боки – розхилені, він- ця – відігнуті, потовщені, з діаметром, приблизно рівним найбільшому діаметру тулуба. Об’єм макітер, за свідченням ін- форматорів, міг бути від 1 л до 40 л. Вар- то зазначити, що, виготовляючи макітру, гончарі зазвичай не міряли їхній об’єм, тому він завжди дещо умовний. Найпоши- реніша місткість посудин – 3–15 л. Два- дцятилітрові макітри виготовляли нечасто, переважно за спеціальним замовленням, оскільки це фізично важка робота, вико- нати яку було під силу не кожному гонча- реві. У другій половині ХХ ст., згідно зі згадками мешканців Опішного, виготови- ти макітру такого великого об’єму могли не більше п’яти місцевих гончарів. Нині – лише один, згаданий вище 72-річний М. Острянин. Під вінцями макітер міст- кістю понад 15 л для зручності перенесен- ня наліплювали два вуха. Значну частину макітер, виготовлення яких у досліджу- ваний період зосередилося переважно на гончарному підприємстві Опішного, заво- ді «Художній керамік», оздоблювали сти- лізованим рослинним орнаментом. Завдяки своїй формі, глиняні макітри наділені унікальною універсальністю ви- користання їх у побуті. Як і в попередній період, у другій половині ХХ ст. в Опіш- ному макітри різної місткості використо- вували для: – розминання продуктів; – розтирання продуктів; – тушкування страв; – подачі страв до столу; – приготування тіста; – зберігання води та сирівцю; http://www.etnolog.org.ua 135 – квашення та соління городини й фруктів; – зберігання сипучих продуктів (бо- рошна, солі, цукру, круп, зерна тощо), а також хліба, пирогів, повидла, варення, жирів (масла, смальцю) тощо; – для здійснення обрядів, зокрема ве- сільних. Детальнішу інформацію про існуючі в народному гончарстві стандарти щодо місткості макітер і використання відповід- ного розміру посудин для різних потреб буде подано в подальших дослідженнях автора. Сфера функціонального призначення макітер упродовж досліджуваного періоду звужувалася. Призначення зберігати ріди- ни повністю перебрав на себе металевий і пластиковий посуд. Інший посуд викорис- товується нині й для зберігання сипучих і в’язких продуктів. Зі значними змінами в сучасній опішнянській весільній тра- диції, макітри втратили й свою обрядову функцію. Нині в Опішному глиняні макітри ви- користовують переважно люди старшого покоління для замішування тіста (на пи- роги, хліб і паски) чи розтирання маку, хоча подекуди – і для інших цілей. Опіш- няни середнього віку та молоде поколін- ня використовують макітру нечасто, хоча саме цей вид глиняного посуду трапляєть- ся в господарстві найчастіше. Воднораз у господі здебільшого було дві великі макітри (одна – у резерві). Зокрема, Ліна Старущенко розповідала: «У мене на чотири відра макітра. І друга є, менша, для случая» [15]. А Ганна Ко- ноненко згадувала: «У кого було й чотири макітри, а в мене дві – як поб’ється одна, то ще одна буде» [11]. Трохи попсовану посудину одразу не викидали. Надщерб- лену могли використовувати, за місцевим висловом, «на всиплище» – для зберіган- ня сипучих продуктів. Тріснуту на вінцях посудину продовжували використовувати, обв’язавши для міцності попід вінцями дротом [12], мотузкою чи ганчіркою. Про використання таких макітер Ганна Коно- ненко зазначила: «Як чорнова, десь надко- лена, то обв’язували проволокою. Було, як не добачиш, купиш вже надколене» [11]. Коли в господарстві з’являлася нова макі- тра, для нейтралізації запаху (опішнянки висловлюються: «щоб не душила») її ви- мивали теплою водою [12]. Головним призначенням полив’яних і неполив’яних макітер місткістю понад 6 л є, за місцевим висловом, «підколочуван- ня» та вимішування тіста. Раніше на свя- та чи інші «оказії» використовували макі- три об’ємом і більше 20 л. Ганна Міняйло згадувала, що «одна макітра на п’ять ві- дер завжди стояла на горищі, її викорис- товували один раз на рік, щоб замішувати тісто на паску, або як хто умре – то на пироги вчиняти. Це в мене було багато по- суди, батько гончарював, в людей, може, і менше було, воно дорого тоді було купи- ти» [13]. Ще до середини ХХ ст., коли в кож- ній українській хаті була піч, на всі «свята-празники» та в неділю господині обов’язково випікали хліб, пироги, пе- репічки... Залежно від кількості членів сім’ї, були потрібні макітри різних роз- мірів. Найпоширенішими були посудини місткістю близько 10–15 л. З часом, коли добробут більшості опішнянських родин покращився, і хліб почали переважно ку- пувати в крамницях, у макітрах учиняли тісто здебільшого на пиріжки та паски. Така їхня функція збереглася донині. На- приклад, опішнянка Лідія Штанько ви- користовує десятилітрову макітру, коли пече пироги на Великдень чи Різдво, а майже щонеділі, для приготування тіста на пиріжки, користується макітрою мен- шого розміру [19]. Раніше, згідно із зафіксованими спога- дами респондентів, макітру, у якій місили тісто, не мили, щоб на стінках лишалося тісто – «як закваска, як помити, то буде пусте» [12]. Нині ж, коли за потреби мож- на купити дріжджі, деякі господині ре- тельно миють макітри після того, як «ви- роблять» тісто [15], інші – намагаються не мити, але обшкрібають. Такі самі, як для замішування тіста, але обов’язково полив’яні зсередини ма- кітри використовували, а подекуди й досі використовують для квашення та соління буряків, капусти, огірків, помідорів, ка- вунів тощо. Макітри з об’ємом менше ніж 6 л, здебільшого полив’яні (адже вони мен- ше вбирають жир, тому легше миються), використовували для тушкування та за- пікання м’яса, овочів (картоплі, капус- ти, буряків, гарбуза тощо), подавання до столу готових страв. Як згадувала Ган- на Хмелик, «картоплю з салом тушили http://www.etnolog.org.ua 136 у макітерці. Можна і в горщечку, але в макітерці найкраще, тільки в полив’яній, бо неполив’яна вбирає жир» [17]. Неполив’яні макітри невеликих розмі- рів використовували для розминання дерев’яним товкачиком зварених картоплі, квасолі, гороху, а також сиру. У них же розтирали макогоном мак. У другій половині ХХ ст. полив’яні мальовані макітри, іноді з покришками, використовували для зберігання та подачі до столу вареників, гречаників, млинців, голубців тощо. У макітрах, які не вико- ристовували в побуті, зберігали збіжжя, або ж вони стояли перевернутими догори дном, «щоб не нападало сміття, миша не вскочила на горищі чи в чулані» [17]. Щодо обрядодій, авторові дослідження вдалося записати про використання макі- тер лише у весільному обряді. Останній раз, згідно із зафіксованими відомостя- ми, весілля з дотриманням обряду з ма- кітрою в Опішному відбулося в 1997 р. Отже, макітри використовували під час обряду випікання коровайницями коро- ваїв і медяників (як правило, у середу або четвер за три дні до весілля). Зазви- чай було дві макітри – одна для коро- ваю, інша – для медяників – їхнє тіс- то різнилося і за об’ємом, і за кількістю компонентів. Одно часно ці два види об- рядового печива в піч для випікання не ставили [9]. В Опішному для замішування тіста на весільний коровай використовували зде- більшого нову макітру. Крім того, макітра могла бути спеціально виготовлена для цієї події, про що свідчать написи на дея- ких посудинах. Наприклад, про напис на одній зі своїх макітер – «Люби меня, как я тебя» – Лідія Штанько зазначила, що він стосується взаємної любові господині та посудини [19]. «Тісто обов’язково в ма- кітрі місить, червоною лєнтою обов’язково обв’язували, як тісто місили на весіль- ний коровай» – згадувала Анастасія Ме- лещенко [14]. Після того, як коровай та медяники ставили в піч, коровайниці ви- ходили за ворота і з піснями та жартами розбивали глиняну макітру качалкою [10; 16]. Це символізувало закінчення обряду випікання весільного короваю – щоб не довелося пекти його вдруге. Іноді, шко- дуючи посудину, «на розбиття» брали ін- ший, негожий посуд [16]. З останньої чверті ХХ ст. в Опішно- му поширилася «традиція» замовляти весільний коровай або в жінки, яка спе- ціалізується» на виготовленні весільного обрядового печива, або в хлібопекарнях. Зрозуміло, що в цих випадках обряд із макітрою не проводили. Авторові вдалося зафіксувати випадок, коли глиняна макі- тра для замішування тіста на коровай у однієї з відомих опішнянських коровай- ниць «прослужила» понад 30 років. «Драну» макітру чи горщик розбива- ли й на другий день весілля, коли свати приходили до батьків молодої. Згідно зі спогадами нині найстарішої мешканки Опішного Параски Більги (1912 р. н.), у посудину насипали попіл, ставили «на воротях», а тоді, коли родичі молодого підходили близько, розбивали її «ко- ляками». Попіл потрапляв не лише на святковий одяг гостей, а й запорошував очі [10; 16]. Нині думки щодо дотри- мання цих звичаїв серед респондентів різняться. Одні вважають, що глиняну макітру все ж необхідно розбивати, інші проти того, щоб розбивати будь-що під час весільного обряду. Сьогодні під час приготувань до весілля, макітри не роз- бивають. Отже, з-поміж інших видів глиня- ного посуду макітри вирізняються сво- єю багатофункціональністю. Упродовж досліджуваного періоду сфера їхнього функціонального використання посту- пово звужувалася, нині простежується зменшення об’єму макітер, що пов’язано із суттєвими змінами в побутовій куль- турі опішнян. Варто враховувати й факт відносної дороговизни глиняної макітри (80–100 грн). Однак і на по- чатку ХХІ ст. опішняни продовжують використовувати макітри в домашньо- му побуті – здебільшого для замішу- вання тіста на пироги, паску та для розтирання маку. Рідше – для інших цілей. Інші функції нині виконують ме- талеві, скляні та пластикові посудини. Обрядодія, пов’язана з використанням макітри, яку здійснювали коровайниці в період весільних приготувань (вими- вання її перед початком і після робо- ти, обв’язування червоною стрічкою, розбивання перед воротами, що супро- воджувалося відповідними піснями та приказками), у досліджуваний період відживала. http://www.etnolog.org.ua 137 1. Дмитрієва Є. Мистецтво Опішні. – К., 1952. 2. Зарецкий И. Гончарный промысел в Пол- тавской губернии. – Полтава, 1894. 3. Клименко О. Народна кераміка Опіш- ні (до проблеми традицій та інновацій в народних художніх промислах): Дис. … канд. мистецтвознав. – К., 1995. 4. Матейко К. Українська народна керамі- ка ХІХ–ХХ сторіч. Історико-етнографічне дослідження: Дис. … канд. іст. наук. – Л., 1953. 5. Пошивайло О. Ілюстрований словник на- родної гончарської термінології Лівобе- режної України: Гетьманщина. – Опішне, 1993. 6. Пошивайло О. Етнографія українського гон- чарства: Лівобережна Україна. – К., 1993. 7. Риженко Я. Форми ганчарних виро- бів Полтавщини // Наук. збірник Хар- ківської н.-д. каф. історії укр. культури ім. акад. Д. І. Багалія. – Х., 1930. – Т. 9. – Вип. 2. – С. 22–42. 8. Спогади Параски Більги, 1909 р. н., від 10.11.2007 р., Опішне, Полтавщина // По- льові матеріали Анатолія Щербаня. При- ватний архів Анатолія Щербаня, Опішне, Полтавщина. 9. Спогади Віри Іванівни Вепро (дів. Пили- пенко), 1947 р. н., від 20.02.2009 р., Опіш- не, Полтавщина // Польові матеріали Олени Щербань. Приватний архів Олени Щербань, Опішне, Полтавщина. 10. Спогади Віри Грамоліної, 1933 р. н., від 10.11.2007 р., Опішне, Полтавщина // По- льові матеріали Анатолія Щербаня. При- ватний архів Анатолія Щербаня, Опішне, Полтавщина. 11. Спогади Ганни Степанівни Кононен- ко, 1918 р. н., від 14.10.2003 р. Опішне, Полтавщина // Польові матеріали Олени Щербань. Приватний архів Олени Щер- бань, Опішне, Полтавщина. 12. Спогади Христини Коростиленко від 26.11.2008 р., Опішне, Полтавщина // Звіт старшого наукового співробітника Національного музею-заповідника україн- ського гончарства в Опішному Олени Щер- бань про результати одноденної керамоло- гічної експедиції по Опішному в рамках наукового проекту «Гончарство Опішного в іменах його майстрів» 26.11.2008 р. – На- ціональний музей українського гончарства в Опішному, Національний архів україн- ського гончарства. 13. Спогади Ганни Міняйло, 1929 р. н., від 16.02.2004 р. Опішне, Полтавщина // По- льові матеріали Олени Щербань. Приват- ний архів Олени Щербань, Опішне, Пол- тавщина. 14. Спогади Анастасії Миколаївни Мела- щенко (дів. Журилко), 1947 р. н., від 20.02.2009 р., Опішне, Полтавщина // Польові матеріали Олени Щербань, При- ватний архів Олени Щербань, Опішне, Полтавщина. 15. Спогади Ліни Михайлівни Старущен- ко (дів. Мелащенко), 1938 р. н., від 20.02.2009 р., Опішне, Полтавщина // Польові матеріали Олени Щербань, При- ватний архів Олени Щербань, Опішне, Полтавщина. 16. Спогади Варвари Тесленко, 1938 р. н., від 10.11.2007 р., Опішне, Полтавщина // По- льові матеріали Анатолія Щербаня. При- ватний архів Анатолія Щербаня, Опішне, Полтавщина. 17. Спогади Ганни Микитівни Хмелик, 1927 р. н., від 14.10.2003 р., Опішне, Пол- тавщина // Польові матеріали Олени Щербань, Приватний архів Олени Щер- бань, Опішне, Полтавщина. 18. Спогади Євдокії Федорівни Шаповал, 1951 р. н., від 26.11.2008 р., Опішне, Полтавщина // Звіт старшого науково- го співробітника Національного музею- заповідника українського гончарства в Опішному Олени Щербань про результа- ти одноденної керамологічної експедиції по Опішному в рамках наукового проекту «Гончарство Опішного в іменах його май- стрів» 26.11.2008 р. – Національний музей українського гончарства в Опішному, На- ціональний архів українського гончарства. 19. Спогади Лідії Михайлівни Штанько, 1944 р. н., від 8 лютого 2009 р., Опішне, Полтавщина // Польові матеріали Олени Щербань, Приватний архів Олени Щер- бань, Опішне, Полтавщина. http://www.etnolog.org.ua