Василь Кравченко про рибальські промисли

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2009
Автор: Сіренко, С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207197
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Василь Кравченко про рибальські промисли / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 103-107. — Бібліогр.: 32 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207197
record_format dspace
spelling irk-123456789-2071972025-10-03T00:02:00Z Василь Кравченко про рибальські промисли Сіренко, С. Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті 2009 Article Василь Кравченко про рибальські промисли / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 103-107. — Бібліогр.: 32 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207197 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
spellingShingle Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
Сіренко, С.
Василь Кравченко про рибальські промисли
Матеріали до української етнології
format Article
author Сіренко, С.
author_facet Сіренко, С.
author_sort Сіренко, С.
title Василь Кравченко про рибальські промисли
title_short Василь Кравченко про рибальські промисли
title_full Василь Кравченко про рибальські промисли
title_fullStr Василь Кравченко про рибальські промисли
title_full_unstemmed Василь Кравченко про рибальські промисли
title_sort василь кравченко про рибальські промисли
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Семантика матеріального і духовного в етнокультурному контексті
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207197
citation_txt Василь Кравченко про рибальські промисли / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 103-107. — Бібліогр.: 32 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT sírenkos vasilʹkravčenkoproribalʹsʹkípromisli
first_indexed 2025-10-03T01:12:47Z
last_indexed 2025-10-04T01:10:34Z
_version_ 1845011661305413632
fulltext 103 Сергій Сіренко (Київ) ВАСИ ЛЬ К РА ВЧЕНКО ПРО РИбА ЛЬСЬК І ПРОМИС ЛИ В асиль Григорович Кравченко – ви- датний етнограф, фольклорист, краєзна- вець, діалектолог, теоретик етнографічної музейної справи. У його науковому до- робку питання етнології посідають чільне місце. Глибокий інтерес до народної куль- тури виник у Василя Григоровича ще в дитячі роки в Бердянську, де він 25 квіт- ня 1862 року народився. Сьогодні про діяльність В. Кравчен- ка написано багато, але внесок ученого в дослідження рибальства в Україні не ви- вчено. Тому метою пропонованої статті є розгляд лише цієї тематики. Як відомо, першим, хто писав про ді- яльність В. Кравченка, був його таланови- тий учень Никанор Дмитрук (1902–1937). Саме він уперше (і єдиний) звернув увагу на те, що художній твір Василя Григоро- вича «Над морем» містить етнографічний матеріал про рибальство 1. З цієї праці ді- знаємося про життя бердянських рибалок: як і чим вони ловлять рибу, що роблять їхні дружини та діти. Наприклад, автор з гумором описує випадок, який позба- вив рибалок улову. «Рибалки, закинувши вудки, почали чекати клюву, але на березі здійснився такий галас, що вони змушені були з’ясовувати що там трапилось. А на березі робилось таке: з дачі французького консула трьома фаетонами їхав до церкви Львокай вінчатися, а дитяча ватага, душ з тридцяти, що саме купалася, убачивши шлюб, уся сунула з води, – наголо, низ- кою вирівнялася проти паркана, як же хтось з попередніх поїжджай гримнув на цю дітвору, вона осатаніло сипала піском на весільних, – шпурляла камінцями, «тпрукала» на коней, свистала на них!.. Один з бояр відважився припинити дітво- ру, погнався за нею. Але вона з тюканням, шубовснула в воду!» 2. Автор називає такі знаряддя лову: вуд- ки і сітки 3. Описує їхню будову і техніку лову сіткою. Викидають сітку з човна за допомогою «ключка» (так називають пал- ку, яка розчепірює сітку). Щоб сітка трима- лась у водоймі, використовують «махал- ки» (канати, де на одному кінці містяться «шмати» (поплавки), а знизу грузило) 4. Такі «посудини» виготовляють і ремонту- ють самі рибалки 5. Використовують рибалки судна двох видів. До першого, які мають великі роз- міри, В. Кравченко відносить «трашбан- ки» і «астрадонки». Другий – «ялинка» і «гапка» 6. З твору «Над морем» дізнаємось і про артіль у Бердянську. Кожен рибалка був записаний в артіль, що давало можливість заробити, не виходячи в море. Учасники об’єднання розвантажували і завантажу- вали кораблі, які стояли в порту. Бер- дянська артіль складалася з дванадцяти номерів, по двадцять чотири чоловіки на номер. Працювали вони за графіком, бо роботи було мало 7. Інша праця В. Кравченка «Від’їзд у море рибалок та моряків у м. Бердян- ську» 8 є науковою роботою, тому й при- вертала увагу дослідників, але її також ґрунтовно ніхто не аналізував. Никанор Дмитрук та Ганна Скрипник 9 лише зга- дують про цей твір. Тетяна Лобода звер- тає більше уваги на історію виникнення статті. Виявляється, історія написання та надрукування цього матеріалу досить ці- кава. «Все почалося з того, що Катерина Грушевська в процесі роботи над статтею “Дума про пригоду на морі Поповича” зіштовхнулася з проблемою відсутності “...друкованого матеріалу того роду...”» 10. Вона звернулася по допомогу до В. Крав- ченка. З листа Василя Григоровича до пані Катерини ми бачимо, як волинський дослідник аналізує інформацію від своїх кореспондентів 11. Ця робота дуже цінна, тому що в ній переважають описи вірувань, звичаїв мо- ряків, що є дуже рідкісним матеріалом. Наведемо декілька прикладів. До 1917 року бердянці перед виходом у море пости- ли, сповідалися, заборонено було свистіти та розповідати про зайців 12. На території Російської імперії (Україна тоді входила до неї) в XIX ст. було поширене повір’я, що, пливучи по воді, не можна згадувати зайця, бо цього не любить водяний і може накликати бурю 13. У своїх рукописах В. Кравченко зазна- чав, що інформатори неохоче спілкували- ся на такі теми. Причин було декілька: по-перше, старі рибалки повмирали; по- http://www.etnolog.org.ua 104 друге, молоді боялися розповідати, щоб не бути покараними 14. Про вихід у море Василь Григорович писав так: «Нагру- зивши свої човни снастями, притягають їх до берега і підіймають свої флаги на маштах. Як-же човен “без машти”, а “на веслах”, то чіпляють на “кормі” або на “прові”. – Якщо справа від’їзду відбува- ється на великому промислі, то й на заво- ді виставляють флага. На заводах окремо від церкви справляють молебні (на кож- ному); а допіро кроплять свяченою водою як рибаків, так завод, все господарство рибацьке і снасть, що на рибу, яка лежить уже на човнах. Після молебну на заводі буває урочистий обід, але і з невеликою випивкою. Потім, помолившись Богу, під- німають паруса й допіро в останнє, пере- хрестившись по три рази, звертаються до св. Николая з проханням, аби він захис- тив їх від нещастя на морі. Допіро з свої- ми розпущеними флагами відпливають у море. На заводі подають сигнал, с. т. три- чі спускають і стільки-ж піднімають фла- га, це – прощання. Всякий човен, згідно розподілу на заводі, йде по компасу в той бік, куди йому призначено» 15. З цієї роботи дізнаємось і про знаряддя лову. Використовували волокуші, неводи, крючники. Усі рибалки Бердянська діли- лися на дві групи: неводчики і забродчи- ки. Другі проживали на заводі спільною громадою, де діяли суворі правила і май- же козацькі покарання за провину 16. Особисті рукописи (чернетки праць, розглянуті вище) підтверджують, що Ва- силь Григорович організував у Бердян- ську мережу записувачів етнографічних матеріалів. Значно більше праць у В. Кравченка про рибальство Волині, адже все своє життя він присвятив дослідженню цього краю, планував написати «Рибальство про р. Тетереву» 17. Він узяв безпосередню участь у створені Волинського наукового товариства, зокрема його етнографічної секції. Після революції він організовує роботу щодо створення етнографічного відділу Волинського краєзнавчого музею, засновує місцеві музеї та народознавчі товариства, розбудовує краєзнавчу шко- лу. Для успішної її діяльності розробляє програми-питальники для етнографічно- краєзнавчих досліджень 18. Окрему серію програм В. Кравченка становлять вузько- тематичні питальники, що стосуються гос- подарської діяльності населення. Серед них є і про рибальство (див. додаток). В «Етнографічній програмі по рибаль- ству» подано рекомендації, як збирати й оформлювати матеріал. Питальник спря- мовано на з’ясування різних аспектів жит- тя рибалок 19. В. Кравченко закликає до- сліджувати також спосіб лову раків, адже їх ловлять тим самим «посудом», що й рибу (див. додаток) 20. За допомогою цього питальника дослі- дження проводив сам Василь Григорович та члени гуртків, якими він керував. Так, В. Кравченко записав, що в с. Грушки (нині – Володарсько-Волинський р-н Жи- томирської обл.) в’юнів ловлять зимою го- рохвинням. «Сухе горохвиння намотують на кілок і гострим кінцем кілка встромля- ють у ополонку так, щоб він добре вгруз у дно річки. В’юни дуже люблять таке горохвиння, линуть до нього й зашива- ються в середину. Через якийсь час кілок виймають, розгортають горохвиння й вийма- ють в’юни» 21. Зафіксував Василь Григорович і дав- ній спосіб лову риби, який у 1920-х ро- ках не використовували – «печерування». Рибалка набирав повітря в себе і пірнав біля берега, шукаючи печеру, у якій була риба. Потім запливав до печери й шукав найбільшу рибу, яку починав рукою гла- дити. А риба з того задоволена розкриває зябра. Рибалка бере глицю (нею в’яжуть сітки) й легенько пронизує її крізь зябра. Таким чином риба опиняється на нитці, інший кінець якої прив’язаний до ноги чи до пояса рыбалки 22. Коли він не вміє поводитися з рибою, злякає її, то загине. Причина проста: риба скаламутить воду так, що рибалка не зможе вийти з печери: у нього закінчиться запас повітря. Учасники гуртка, студенти друго- го курсу Житомирських Укрпедкурсів П. Дмитрійчук, Н. Іванцов та М. Осин- ський дослідили рибальство м. Житоми- ра. Вони детально описали рибальські знаряддя лову, коли і як ловлять рибу, а також саму рибу 23. Досить цікавий спосіб ловіння зафіксували гуртківці – труїння риби, який у 20-х pоках XX ст. був уже заборонений. Рибу ловлять за допомогою рослини «трутівки». «Беруть його, ви- сушують, товчуть і обсипають ним ва- рену принаду (кашу, горох, кукурудзу) і сиплять в воду. Схопивши цю прина- ду, риба через п’ять хвилин крутиться http://www.etnolog.org.ua 105 по воді й перекидається вверх животом не жива» 24. Ще цікавіший спосіб ловіння «кити- цею» зафіксували на річці Орелі (при- тока Дніпра) біля с. Китайгорода (Цари- чанський р-н Дніпропетровської обл.). Це відбувається взимку. Коли річка замерзає, прорубують ополонку й перетинають річ- ку впоперек так, щоб риба, яка йде за те- чією, скупчилася біля ополонки, для того й ставлять «китець» із двома крилами. Його виготовляють із бадилля соняшни- ків або з довгих паличок (близько 1 м дов - жини). Перев’язують їх шнуром у трьох місцях – посередині й на кінцях. До низу прив’язують грузила-камінці. Там, де гли- боко, над паличками прикріплюють сітку, а зверху додають поплавки. Китець закрі- плюють «шостими» (дерев’яні кілочки), які прив’язують. Біля ополонки теж за- кріплюють 25. Ставити цю «посудину» на- магалися на вузьких місцях річки. Після встановлення рибалка ставав біля ополон- ки з «черпакою»,тобто із саком, який мав довгий держак 26. Отже, китиця – це пред- мет, яким перегороджують річку. Як бачимо, програму Василя Кравчен- ка використовували і в Середній Наддні- прянщині. А вчителі села Іскоростень (нині – Ко- ростенський р-н Житомирської обл.) опи- сали знаряддя лову: сітка, волок-бродок, волок-сежник, сітка-хватка, крилач (ятер), нерет, сак, кош, вудки, «крига» 27. Детальні- ше схарактеризуємо маловідомі знаряддя. Волок-бродок – це великий мішок із сітки – «куль», що має вигляд конуса. Довжина його від 22 см до 4 м. До ши- рокої сторони куля з обох боків приши- вають крила завширшки від 1 м до 2 м, а завдовжки від 2 м до 3 м. До верхньої частини крил і куля прив’язують «лазки» з бересту, а до нижньої – «нутерочки» (грузила із заліза) 28. Ловлять волоком так: два рибалки бе- руть за «шусти» (прикріплені палиці до крил), розтягають на всю широчінь і во- лочать по воді 29. Місце для цього треба вибирати тихо- водне, з рівним та чистим дном, щоб не зачепитися волоком за щось на дні річки. Ловлять цим знаряддям улітку. Найкра- ще ще й уночі, коли риба виходить із ям та з-під корчів 30. Щоб ловити рибу «волоком-сежником», потрібно загатити річку. Це роблять так: че- рез усю річку впоперек забивають кілля на 0,5 м один від другого, скріплюючи їх жер- диною або дротом і загачуючи хворостом. Гатять так, щоб тільки риба не пройшла. Посередині цієї загати залишають прохід – «ворота» (завширшки 2–3 м). У воротах забивають три стовпці, на яких із жердок або дощок мостять «кровать» (приладдя для сидіння). Звідси й назва всієї загати – «кроваті», або «сежник» 31. Волок-сежник має такий вигляд, як і волок-бродак, але без крил. До спіднього боку мішка прив’язують «коромисло» – білу палку завдовжки 2–3 м. До «коро- мисла» прикріплюють «дертално». Лов- лять цим знаряддям так: рибалка сідає на «кровать» і опускає «волока-сежника» коромислом до дна. Вода йде у волок. Ри- балка дивиться на коромисло і бачить, коли риба потрапляє до волока. Після цього він піднімає держак, і риба вже не втече 32. ДОД АТОК Кравченко В. Г. ЕТНОГРАФІЧНА ПРОГРАМА ПО РИБАЛЬСТВУ А. Уваги загальні Збирач етнографічних матеріалів по- винен: 1. Занотувати: день, місяць і рік, коли збирається матеріал. 2. Зазначити губернію, повіт (округ). 3. Прізвище, ім’я, по батькові. 4. Додати коротенький життєпис осо- би, від якої занотовують рибалки. 5. Хто проводить запис. 6. Досліджувати лише те рибальство, яке проводиться первісним засобом, тобто без кидання в воду бомб і взагалі без жод- ного вживання вогнепальної зброї. 7. Про всяку снасть треба зазначити: а) де її вживають – на морі, озері, річ- ці, ставу, болоті і т. д.; б) на яку саме рибу, яка снасть; в) як вживають. 8. Як, коли і де треться риба. 9. Майже всяка місцевість має такі власні захисти, де риба найбільш ловить- ся, з того й бажано, щоб усі ці місця були занотовані, як же можна, то подати ма- люнки від руки, або фотографії. Притому зазначити, через що власне тут найбільш буває риба. http://www.etnolog.org.ua 106 10. Всякий дотепний збирач етногра- фічний матеріал повинен: а) всяку річ, що так, чи інак спричи- няється до рибальства, здобути в натурі; як же цього через щось зробити не можна (велика річ), то подати з неї модель, фото- графію, або хоч відповідного малюнка від руки, зазначивши її натуральні розміри; б) здобувши річ (модель, малюнок), зазначити місцеву назву не тільки самої річі, а і всякі окремі частини; в) сітку, що не більш од сажня, треба мати в натурі, а на більші поробити зраз- ки, але на папірцеві зазначити розміри всіх частин; г) грузило, буйки, клячки, треба збира- ти в натурі на те, щоб бачити їх як вони в натурі. При цьому збирати також зразки ниток, мотуззя (і) глиць т. ін., що вжива- ють при виробі сіток. 11. На всяку здобуту матеріальну річ причепити на ниточці квиточка, зазначив- ши на ньому: а) день, місяць і рік здобуття річі, як же можна, то коли й хто її зробить? б) звідки вона походить? в) хто подарував, чи то як здобув її від передостаннього її власника. 12. Прості рибалки мають багато влас- них прикмет, забобонів, суєвірів, звичаїв та обрядів, якими можна приваблювати рибу, а також спинити чи одвести бурю т. и. з того: Занотовувати всі перекази, байки, ле- генди, верзунки, побрехеньки т. й. що так, чи інак спричиняється як до рибальства взагалі, так і до всякої рибальської річі зо- крема, чи то риби, як от, – «насміялася верша з болота, оглянулася, аж і сама в болоті лежить», або «на те й щука в морі, щоб карась не дрімав» т. и. 13. Записи всіх матеріалів, зазначених в п. 10 і 11 обов’язково подавати з губи оповідача (рибалки). Як же його мова в чомусь відрізняється від літературної, то всі ці відрізнення зазначити певними знаками, додавши до них певні пояснен- ня, – наприклад, звичайне літературне слово «сіль» в ріжних місцях Волині має багато відмінків, як от «суель», «суль», «сул», «соль», «соуль» т. и. або літератур- не «кінь» –«кунь» [...] (автор показує, як передавати звуки мови – С. С.) Б. Програма 1. Яке рибальське вбрання в певній місцевості? 2. Які місцеві назви і як будують: а) ри- бальські помешкання, куріні, хати (жерт- ки, накриття, дашки, піддашки, коліби, помешкання на єриках); б) для соління, та сушіння риби; в) для розвішування рибальської снасти, для просушування; г) для осмолювання та відгострювання снасти (крючча) т. и.? 3. Який зовнішній вигляд та місцеві назви цих рибальських суден: човна, дуба, рапки (плоскодонки, бандака, астраханки)? 4. Які місцеві назви всякої риби, що водиться в певній місцевості. 5. Як усяку з тих риб ловлять зокрема: літом; восени; зимою під льодом; весною; ранком; в день; у вечері як небо ясне; в ночі як небо похмуре; як дуже тихо; при середньому вітрі; під час великої бурі; як тепло; як холодно. 6. Як ловлять цю рибу в певній міс- цевості: білугу, бички, верховодку, в’юни, головню, йоржі, камбулу, карасі, коропи, красноперку, лини, марину, миньки, окуні, оселедці, лящи, осетра, перуги (форелі), пічкури, плітку, пузанка, пукаси, рибці, севрюгу, сикавку, слизка, сома, стерлець, тараню, таловинку, угрі, чехоню т. і. 7. Які заховалися в народі перекази про походження всякої риби зокрема. 8. Які місцеві назви: болото, [сажалки] (грабарки) ставка, озера, річки, море т. і. по яких у певній місцевості ловлять рибу? 9. Які є перекази про походження (ви- конання) кожного болота, річки, т. і. що зазначені в п. п. 8 и через що вони одер- жали певні назви? 10. Яку рибу у певній місцевості лов- лять руками. 11. Які є певні місцеві засоби для пе- ретинання річки: а) камінням, плотом, гатками, парканами, ліси вискочки т. п. (на єриках); б) які місцеві назви всякого перетину. 12. Для вловів якої риби в певній місце- вості вживають це знаряддя: блесне, багор, брідень, волокушу, вершу, вудку, котець, крипач, козульки, кошики, крючга (гачки з буйками для перемету), каламійки, миту- ші, невід, ості (сандалі), оханки, принади на огонь з човна, підсак, сачок, підгак, сіт- ки, хватка, чаканки, ятір, хабешу т. і. 13. В яких випадках і яку рибу лов- лять трутизною? 14. Що й як саме вживають на отруєн- ня риби? http://www.etnolog.org.ua 107 15. Які є саморобні сітки, вудки, вуд- лища, грузила, поплавки, блесна, козуль- ки, гачки, багра т. і. 16. Яка буває рибальська снасть з оче- рету, рогози лози т. і.? 17. Чим і як приваблюють рибу на пев- не місце? 18. Яку саме рибу і в яких випадках треба приваблювати на певне місце. 19. Які принади (наживу) вживають: на вудку й для якої риби зокрема: «мухи, скакунці, очитки, робаки, горох, каша, хліб, пшениця і т. і. 20. Яка снасть крім вудки вимагає: а) певні принади (наживки); б) для якої риби; в) всякі риби зокрема. 21. Що звичайно вживають на живця для певної риби. 22. Як і яку рибу приглушують? 23. Як розводять рибу до ставка й са- жалках? 24. Як що для зловів риби спускають воду по ставках то: а) коли спускають; б) як спускають; в) на яких умовах. 25. Яке вживають приладдя для убор- ки та переховування риби в волі? 26. Через що стало більш, чи менш риби в певній місцевости. Увага! В межах України завжди водилося, як по річках, так и по ставках та озерах багато раків, але літ з 18–20 тому назад тут на них був величезний помір, і що по де яких місцях ця тварина майже цілком зникла, не зважаючи на це, раки знов по- чали койде прокидатися. Варто би було тут зібрати увесь той матеріал, який спри- чиняється до влову раків у всякій зокре- ма місцевости. Частина того приладдя, яке вживають при ловах риби – вживається і на раки з того збирач етноматеріалів по рибальству, мусить поруч з тим зазначити в своїй праці про одмінности лову рибальським знаряддям (яким) раків. Отже є не мало ще такого приладдя, приваблювання, яке спеціально вживають на раки. 1 Дмитрук Н. 45 років етнографічної діяль- ності В. Г. Кравченка // Народна твор- чість та етнографія (далі НТЕ). – 1990. – № 3. – C. 61–71. 2 Рукописні фонди ІМФЕ. – Ф. 15, од. зб. 558, арк. 41. 3 Там само. – Арк. 102. 4 Там само. – Арк. 37, 38. 5 Там само. – Арк. 40. 6 Там само. – Арк. 8. 7 Там само. – Арк. 13, 14. 8 Кравченко В. Виїзд у море рибалок та мо- ряків у м. Бердянську // Первісне грома- дянство та його пережитки на Україні. – 1926 – № 1–2. – С. 150, 151. 9 Дмитрук Н. 45 років етнографічної діяль- ності В. Г. Кравченка – C. 64; Скрипник Г. Етнографічна діяльність Василя Кравчен- ка // НТЕ. – 2002. – № 5–6. – C. 20– 30, 27. 10 Лобода Т. Василь Кравченко. Громадська, наукова та просвітницька діяльність. – К., 2008. – С. 115. 11 Рукописні фонди ІМФЕ. – Ф. 1 (дод.), оп. 3, од. зб. 350, арк. 6–6 зв. 12 Кравченко В. Виїзд у море... – С. 150. 13 Сумцовъ Н. Заяць въ народной словеснос- ти (Изъ Х-й книги «Этнографического Обозрfнія»). – M., 1891. – С. 70. 14 Рукописні фонди ІМФЕ. – Ф. 1 (дод.), оп. 3, од. зб. 350, арк. 2 зв. 15 Кравченко В. Виїзд у море... – С. 150. 16 Там само. 17 Рукописні фонди ІМФЕ. – Ф. 15, од. зб. 1, арк. 25. 18 Скрипник Г. А. Етнографічні музеї Укра- їни. Становлення і розвиток /АН УРСР. Інститут мистецтвознавства, фолькло- ру та етнографії ім. М. Т. Рильського. – К., 1989. – С. 153, 154. 19 Рукописні фонди ІМФЕ. – Ф. 15, од. зб. 114, арк. 1–5. 20 Там само. – Арк. 5. 21 Там само. – Од. зб. 257, арк. 129. 22 Там само. – Арк. 133. 23 Там само. – Арк. 134–138. 24 Там само. – Арк. 138 зв. 25 Там само. – Арк. 150. 26 Там само. – Арк. 152. 27 Там само. – Од. зб. 152 а, арк. 1–5. 28 Там само. – Арк. 3. 29 Там само. 30 Там само. – Арк. 3 зв. 31 Там само. 32 Там само. http://www.etnolog.org.ua