До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2009
1. Verfasser: Тхоржевська, Т.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2009
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207205
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського) / Т. Тхоржевська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 66-70. — Бібліогр.: 25 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207205
record_format dspace
spelling irk-123456789-2072052025-10-03T00:06:23Z До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського) Тхоржевська, Т. Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку 2009 Article До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського) / Т. Тхоржевська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 66-70. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207205 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку
spellingShingle Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку
Тхоржевська, Т.
До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
Матеріали до української етнології
format Article
author Тхоржевська, Т.
author_facet Тхоржевська, Т.
author_sort Тхоржевська, Т.
title До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
title_short До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
title_full До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
title_fullStr До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
title_full_unstemmed До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського)
title_sort до питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій павла чубинського)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2009
topic_facet Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207205
citation_txt До питання про етнічні стереотипи в традиційній культурі українців: "уявлення про інших" (за матеріалами експедицій Павла Чубинського) / Т. Тхоржевська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 66-70. — Бібліогр.: 25 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT thorževsʹkat dopitannâproetníčnístereotipivtradicíjníjkulʹturíukraíncívuâvlennâproínšihzamateríalamiekspedicíjpavlačubinsʹkogo
first_indexed 2025-10-03T01:13:40Z
last_indexed 2025-10-04T01:11:11Z
_version_ 1845011699769278464
fulltext 66 Тетяна Тхоржевська (Одеса) ДО ПИТА НН Я ПРО ЕТНІ ЧНІ СТЕРЕОТИПИ В ТРА ДИЦІйНІй К УЛЬТ У РІ У К РА ЇНЦІВ: «УЯВ ЛЕНН Я ПРО ІНШИ Х» (за мат ер іа ла м и експед и ц і й Па в ла Чу би нськог о) В етнологічних дослідженнях не- одноразово йшлося про позиціонування навколишнього середовища (реального й міфічного), поділ на «свій» і «чужий» світи. Це стосується всіх аспектів мате- ріального та духовного життя; знаходить відображення в обрядових діях, зокрема спрямованих на захист «свого простору» тощо. «Уявлення про інших» структуро- вані так само, як уявлення про все навко- лишнє середовище. Український селянин Південно- Західного краю (Київська, Волинська, Подільська губернії) другої половини ХІХ ст., як і будь-який представник ет- нічної (етносоціальної) групи, існував у межах певної усталеної «картини світу», де серед іншого мали місце оціночні обра- зи «іншого, чужого». У цьому контексті актуальним є звернення до традиційної «картини світу» українського селянина другої половини ХІХ ст. У її структурі важливе місце посідають етносоціальні «уявлення про інших» (етнічні гетеосте- реотипи). Виходячи з цього, метою нашо- го дослідження є аналіз одного з аспектів «картини світу» пересічного українсько- го селянина Південно-Західного краю другої половини ХІХ ст. – уявлення про євреїв. Плідна експедиційно-дослідницька ді- яльність Павла Чубинського, підсумком якої стало видання семитомних «Трудів етнографічно-статистичної експедиції в Західно-Руський край» (1872–1878), є потужним джерелом для нашого дослі- дження. Слід зазначити, що дослідниць- ка праця Павла Платоновича Чубинського певною мірою знаходила висвітлення в лі- тературі [13; 24; 25]; у наукових розвідках також відзначалась джерельна потужність матеріалу, який містять «Труди…» [5; 6]. В етнологічних і антропологічних до- слідженнях певна увага приділялася вказаній проблемі в контексті вивчення «образу іншого», або етнічних стереоти- пів [1–4; 10; 11; 15; 16]. Суттєвим внеском у проблеми соціоментальної історії україн- ського селянства є монографія Юрія При- сяжнюка [14], яка містить окремі слушні зауваження щодо уявлення про євреїв. Варто також зазначити, що історія та різні аспекти життєдіяльності єврейського населення в Російській імперії, зокрема на українських землях, знаходили висвітлення в наукових розвідках. Значна дослідницька увага приділялася господарській і торго- вельній діяльності, правовому становищу, українсько-єврейським взаєминам [7; 8; 23]. Поряд із цим слід зазначити, що хоча питання «прихованої історії» поступово знаходять місце в колі сучасної історичної науки, вивчення власне єврея в «картині світу», в уявленнях українського селянина лишається недостатньо розвиненим. «Мотив, згідно з яким ми формуємо уявлення, – зазначає французький соці- альний психолог Серж Московічі, – це бажання звикнути до незрозумілого» [12]. Порушення існуючих правил, незвичайне явище, ідея (зокрема й представник не- відомого народу), незрозумілі події за- вжди руйнують усталені стандарти життя й світо сприйняття. Тому будь-яке відхи- лення від звичного, будь-яка розбіжність з повсякденним досвідом, будь-яке явище, пояснення якого не вкладається в усталену схему світосприйняття, створюють додат- ковий зміст і актуалізують пошук значень і пояснень того, що вражає як незвичне (а отже, певною мірою небезпечне). З цим пов’язаний один з аспектів «уяв- лення про єврея», який варто виокреми- ти, – це бажання звикнути до незрозу- мілого, яке потребує пояснення, вимагає пристосування до повсякденного досвіду, до системи життєдіяльності. Незрозумі- лою для українського селянина, переду- сім, була система релігійних практик. По- яснення сенсу «чужої віри» здійснюється кількома шляхами. По-перше, це поширені в записах П. Чу- бинського уявлення про розп’яття Христа євреями, які виокремлюються в трансфор- мованих біблійних сюжетах. Такі сюжети мають місце переважно в піснях і перека- зах. Наприклад, у Новоград-Волинському повіті записано, що поряд з «перероджен- http://www.etnolog.org.ua 67 ням» місяця «перероджуються жиди», які стоять на варті біля Гроба Господнього в Ієрусалимі. Вони стоять там і нині – усі, хто повз них проходять, запитують: «Коли ти вродився?» – «Вчора»; «Коли ти пом- реш?» – «Завтра» [17, с. 10]. Окремий роз- діл у «Трудах…» присвячено пісням, що співаються «в народі про розп’яття та по- гребіння Спасителя». Серед багатьох по- дібних сюжетів є, наприклад, такі: «Пре- милосердний Царю всього світа / Терпівъ єси рани за діла чоловіка / Рани терпівъ єси відъ жидівъ безбожних / чортівъ тре- ножних» [20, с. 16]. По-друге, «пояснення незрозумілого» здійснюється за допомогою встановлення зв’язку між «жидом» і «нечистим». У про- цесі встановлення такого зв’язку беруть участь птахи й тварини, що пов’язано з майже сакральним значенням, яке на- давав навколишній природі пересічний українець-селянин («мужик»). Напри- клад, у Литинському повіті записано, що «свиня – це оборотень жидівки». Це під- тверджували оповіданням про те, як під час земного життя Спасителя євреї схо- вали жінку («жидівку») під ночвами й запитали: «Що під ночвами?». У відпо- відь Спаситель, з метою провчити євреїв за випробування, відповів, що там свиня. Після того жінка-єврейка дійсно перетво- рилася на свиню. Тепер свиню називають «жидівською тіткою», а євреї не їдять свиняче м’ясо як своє тіло [17, с. 49]. З євреями пов’язані світоглядні уявлен- ня українців про походження горобців: у Літинському повіті записано, що «вони походять з помета кіз, які жиди ховали у свої пуховики». А оскільки євреї, згідно з уявленнями українців другої половини ХІХ ст., підкоряються нечистому, то й горобців називали «чортовим насінням». Повертаючись до трансформованих біб- лійних оповідань, зауважимо: «мужики» вважали також, що «коли Спаситель ви- сів уже на хресті, горобці літали навкруги та кричали: “жив, жив”» [17, с. 59]. За допомогою трансформованих біблій- них сюжетів за участю євреїв «мужики» пояснювали не лише погане, а й добре ставлення до живої істоти. Зокрема, у Проскурівському повіті під час експедиції Чубинського записано: «Як жиди Христа розпинали, то ластівки крали в їх цвяш- ки, так через те саме їх (ластівок – авт.) гріх драти». В уявленні власне про чорта (відповідно до описів з Проскурівського повіту) є певні риси, подібні до описів «жидів», наприклад, «довгий ніс». Українські селяни, яких опи- сував Павло Чубинський, вважали, що для християн чорт не становить небезпеки: до- статньо перехреститись, і він зникне. Щодо євреїв – усе інакше: раз на рік, у Судний день, чорт забирає одного з євреїв та пере- носить до свого житла [17, с. 189]. Отже, спостерігаємо уявлення про єврея як про межову, порубіжну істоту між двома світами («цим» і «тим»). Це відображено та- кож у розповідях про євреїв-«планетників», які начебто мають надзвичайні здібності до чаклунства, зокрема до «матеріалізації слів» [17, с. 207]. Другий випуск першого тому «Трудів…» зокрема містить документи з Київського Центрального архіву щодо чаклунства, підготовлені Володимиром Антоновичем. Серед них, наприклад, наводиться скар- га на євреїв Іршовича та Пейсю, які за- подіяли шкоди коту позивача Андрієви- ча, оскопивши його. Позивач вважав, що «ця дія може заподіяти хворобу йому та його родині»; натомість відповідачі запе- речували й казали, що вчинені дії були спрямовані на виготовлення ліків для них самих [18, с. 331]. У справі з Кам’янець- Подільського магістрату йдеться про арешт єврейки Хайки Шмулихи під час того, як вона «закопувала до навозу гор- щик з якоюсь рідниною». Під час розслі- дування виявилось, що це було зроблено за наказом знахарки з метою лікування дочки [18, с. 340]. Уявлення про єврея як про «межо- ву істоту» наявне також в оповіданнях, пов’язаних із календарними святами, зок- рема зі святом Івана Купала. Так, у Ста- рокостянтинівському повіті розповідали про мужика, у якого зникли воли під час Купала. Розшукавши худобу за допомо- гою «чарівних постолів з цвітом папоро- ті», він зустрівся з «жидом» і погодився продати тому постоли за купу грошей, яка після зникнення «жида» перетворилася на «черепки». Заміна в цьому наративі «жидом» традиційного чорта, нечисто- го підтверджує ставлення до єврея як до «непростої» істоти, пов’язаної з потойбіч- чям [20, с. 197–198]. Важливим складником «уявлення про єврея» у селян Південно-Західного краю є уявлення, що склалися на ґрунті http://www.etnolog.org.ua 68 соціально-побутових та економічних сто- сунків між двома етносоціальними гру- пами. Передусім варто зазначити головні моменти взаємодії між українськими се- лянами («мужиками») та євреями («жи- дами»). Таку можливість дають матеріали експедиції Павла Чубинського. Зокрема, «Короткий нарис народних юридичних звичаїв» [22, с. 29–83]. Отже, така вза- ємодія мала місце: 1) під час «міни» – безгрошового об- міну, найчастіше худобою (іноді додавав- ся грошовий «додаток»); П. Чубинський наводить скарги євреїв у волосні суди щодо неправильно здійсненої «міни» [22, с. 61]; 2) у стосунках «оренди»: П. Чубин- ський зазначає, що надання корчми чи іншого закладу в оренду єврею неодмінно вимагало укладання формальної умови; на відміну від цього, оренда в селянсько- му середовищі часто не потребувала жод- них документів і відбувається «на словах, іноді при свідках» [22, с. 63]; 3) найпоширеніший привід для спіл- кування – необхідність грошової позики: «селянину потрібні гроші на подать – він повинен взяти їх в єврея – або на відсо- ток, або на відробіток» [22, с. 70]; 4) спілкування під час зазначених від- робітків на винокурнях, на сплаві тощо; 5) постійним місцем спілкування укра- їнців та євреїв була корчма: «значна части- на горілки, – зазначав П. Чубинський, – п’ється в борг і за неї віддається все, що є в господарстві – за оцінкою єврея» [22, с. 70]. Перший випуск сьомого тому Чубин- ський присвятив власне описам побуту, звичаїв і культури євреїв. Користуючись матеріали, викладеними Чубинським, можна зазначити ще декілька ситуацій, які спричиняли потребу в спілкуванні між євреями та «мужиками». Наприклад, на- передодні єврейського весілля, у суботу, влаштовувався «форшпиль» (дівич-вечір), на якому мали грати музики. Оскільки євреям у суботу грати не можна, то часто запрошували музикантів-християн. Напе- редодні Пасхи євреї, за звичаєм, прода- вали християнам своє майно, укладаючи при цьому контракти («штар-мехіра») у рабина. Таким чином, бачимо достатньо переду- мов для побутового та економічного спіл- кування між українцями та євреями, що позначалося на «уявленнях про інших». Варто принагідно зазначити, що гроші в євреїв позичали найчастіше для сплати податку пану, який також був важливим складником «картини світу» пересічного українського селянина. Стосунки, що складалися під час орен- ди та позики, сприяли виникненню уявлень про підступність і брехливість «жидів». Як зазначає дослідник соціоментальної історії українського селянства Ю. При- сяжнюк, «давалося взнаки упереджене ставлення до посередницької діяльності. Називаючи її “жидівськими хитроща- ми”, “мужики” не сприймали таку працю за власне роботу» [14, с. 470]. Це відби- лось у пареміях, записаних Чубинським, наприклад: «жид не сяде обідати, доки кого підмане»; «жид брехнею живе, все з нас тягне», «як біда, удавайся до жида»; «горе моїй аренді з паршивими жидами» тощо (Ушицький повіт) [18, с. 251]. Певні відомості про місце єврея в «кар- тині світу» українського селянина другої половини ХІХ ст. містяться в піснях із п’ятого тому «Трудів...». Зокрема, щодо перебування в корчмі: «Ой сип, жиде, меду / Хорошую куму веду: / Ой сип не помалу / Веду куму непогану» [21, с. 1159]; «Жидівочка Рохля / Під при- пічком здохла / Не давайте пива / Щоби не ожила» [21, с. 1162]; щодо боргу за го- рілку: «Сидів когут на шопі / Наніс яєць три копи / Я ти яйця продам / За горіл- ку віддам / Прийшли жиди воли брати / А я стала не давати / Кротьсоть вашу ма! / Я за яйці пила / Прийшов жид по довжок / Бере с хати ожожок / Я за ним на здогін / “На тобі ще мокогін” / “Від- дай, жінко, й помело / Коби довжку не було”» (Ушицкій повіт) [21, с. 1160]. Євреї, отримуючи значні, порівняно з «мужиками», прибутки, водночас здобу- вали зневажливе ставлення. Оповідання, казки, пісні містять образ єврея-боягуза, до якого презирливо ставляться українці: «Ой хотіли жиди / Царя воювати / Ох, вій, традідбом / Царя воювати…» [21, с. 1160]. Стереотипні уявлення про єврея наявні також у певних елементах календарної об- рядовості. Так, серед весняних ігор у «Тру- дах…» записано декілька варіантів гри «Жельман», яка являє собою жартівливе сватання. На пропозицію віддати заміж «панну» группа, яка представляє родину, запитує: «На який ґрунт…?» Почувши у http://www.etnolog.org.ua 69 відповідь: «На жидівський…», запере- чують: «А ми панни не маєм / На такий ґрунт не даєм / Ідіть собі геть» [20, с. 53]. Серед веснянок, що виконувалися під час Великого посту, записано також: «Ой не жаль мені того / Кубка золотого, / З тим вином / А жаль мені того, / Що я звінча- лася / З тим жидом» [20, с. 139]. Викладаючи досить докладні відомості про святкування Великодня, П. Чубин- ський зазначає: «Вночі напередодні Ве- ликодня парубки розводили багаття непо- далік від церкви та проводили біля нього всю ніч, до ранкової відправи. Для під- тримання вогню крали, переважно в євре- їв, візки, діжки тощо» [20, с. 22]. Проте цим не вичерпуються уявлення українців про євреїв, які описані в «Тру- дах…» Павла Чубинського. Надзвичайно цікавим є ще один аспект «уявлення про єврея». Йдеться про перевагу «мужика» над «жидом». Останнє вичерпно представ- лено в казкових сюжетах: «Іван швець та Жиди» (про те, як Іван за допомогою хит- рощів «обдурив усіх жидів»); «Мужик і Жид» (мужик за допомогою хитрощів напився та наївся в шинку); «Про мужи- ка та жида» (мужик обдурив жида в тор- говельній справі) [19, с. 563–574]. Часто суддею в стосунках «мужика» та «жида» виступає пан, який у фольклорних творах завжди підтримує саме «мужика». Фольклорно-міфологічне трактування образу «чужого» динамічно розвиваєть- ся між двома полюсами – відторгненням, коли будь-який представник іншої етніч- ної групи сприймається як небезпечна та майже потойбічна істота, та толерант- ністю, яка підтверджується залученням «чужих» до традиційної обрядовості, магічних і релігійних практик [3, с. 5]. Так, серед учасників українського обряду «Маланка» досить часто були представле- ні «циган» («циганка») і «жид» («жидів- ка») [9, с. 91]. Підсумовуючи, можна стверджувати, що стереотип єврея в уявленнях укра- їнського селянина Південно-Західного краю є багатовекторним і коливається між відторгненням (сприйняття «іншо- го» як потойбічної, небезпечної істоти) та толерантно-зневажливим ставленням. Останнє пояснюється тим, що етнічна (ет- носоціальна) група перебуває в контексті «картини світу», створеної за допомогою багатьох чинників. Поряд із цим, будь- яка група складається з багатьох індиві- дуальностей. Окремий населений пункт, територіальне утворення в межах населе- ного пункту (наприклад, вулиця), умов- не утворення (наприклад, «свої»), певна родина і, нарешті, окрема людина мають власні поведінкові та стереотипні уявлен- ня. Це стосується, на нашу думку, зокре- ма й «уявлення про інших». Крім того, необхідно враховувати роз- біжність між текстами та практиками. Це означає, що окрема людина «на людях» може демонструвати «загальноприйня- ту» толерантність (нетолерантність) щодо певної етнічної (етносоціальної) групи «інших», водночас на особистому рівні має місце протилежне ставлення або ін- диферентність до «інших». Тому селянин може звернутися в разі необхідності до представника групи, відносно якої демон- струється негативне ставлення. Саме на- явність значної кількості індивідуальних уявлень, які виникають при постійному контакті між етнічними (етносоціальни- ми) групами створює багатовекторність «уявлень про інших». 1. Белова О. Из словаря «Славянские древ- ности» // Славяноведение. – 2003. – № 6. – С. 71–73. 2. Белова О. «Чужие» в Полесье // Живая старина. – 2000. – № 3(27). – С. 9–10. 3. Белова О. Этнические стереотипы по данным языка и народной культуры сла- вян: Автореф. дис. … д-ра. филол. наук. – М., 2006. 4. Березович Л. «Чужаки» в зеркале фоль- клорной ремотивации топонимов // Жи- вая старина. – 2000. – № 3(27). – С. 2–5. 5. Бріцина О. Фольклорна проза із зібрання П. Чубинського: історичні здобутки і су- часні проблеми дослідження // НТЕ. – 2004. – № 3. – С. 24–29. 6. Гримич М. Звичаєве цивільне право укра- їнців ХІХ – початку ХХ ст. – К., 2006. 7. Гримич М. Міжетнічні контакти в Галичи- ні у сфері звичаєвого права (ХІХ – перша третина ХХ ст.) // Етнічна історія наро- дів Європи: Зб. наук. праць. – К., 2000. – Вип. 5. – С. 81–86. 8. Дашкевич Я. Єврейсько-українські відноси- ни середини ХIV – початку ХХ ст.: період рівноваги // Слово і час. – 1992. – № 9. – С. 65–69. 9. Курочкін О. Українці в сім’ї європейській. Звичаї, обряди, свята. – К., 2004. http://www.etnolog.org.ua 70 10. Львов А. Кровь и маца: тексты, практики, смыслы // Религиозные практики в сов- ременной России: Сб. статей / Под. ред. К. Русселе и А. Агаджаняна. – М., 2006. – С. 51–68. 11. Маслинский К. «Литва – она все за- льет» // Живая старина. – 2000. – № 3(27). – С. 5–9. 12. Московичи С. Социальное представление: исторический взгляд // Психологический журнал. – 1995. – № 2 (Т. 16). – С. 9. 13. Остапенко О. Павло Чубинський: нариси біографії і наукової творчості // НТЕ. – 2004. – № 4. – С. 91–97. 14. Присяжнюк Ю. Українське селянство Наддніпрянської України: соціоменталь- на історія другої половини ХІХ – початку ХХ ст. – Черкаси, 2007. 15. П’ятаченко С. Москаль, жид, циган в українському фольклорі: стереотип- ні сприйняття [Електронний ресурс] // Все українська спілка «Літературний фо- рум». – 2005. – Режим доступу: http:// yandex.ru/yandsearch?text. 16. Славянские древности. Этнолингвистический словарь / Под ред. Н. И. Толстого. – М., 1999. – Т. 2. 17. Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край: Материалы и исследования, собранные д. чл. П. П. Чубинским. – С.Пб, 1872. – Т. 1. – Вып. 1. 18. Там само. – Т. 1. Вип. 2. 19. Там само. – Т. 2. 20. Там само. – Т. 3. 21. Там само. – Т. 5. 22. Там само. – Т. 6. 23. Хонигсман Я., Найман А. Евреи Украины. Краткий исторический очерк. – К., 1993. – Ч. 1. 24. Чередниченко Д. Безсмертне слово по- ета як основа народної пісні і державного гімну України (До 165-річчя від дня на- родження Павла Чубинського) // НТЕ. – 2004. – № 1/2. – С. 18–21. 25. Шевчук С. Архангельське заслання – пе- ріод становлення Павла Чубинського як етнографа та фольклориста // НТЕ. – 2003. – № 5. – С. 2–12. http://www.etnolog.org.ua