Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці
Gespeichert in:
| Datum: | 2009 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207207 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці / С. Чибирак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 56-60. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207207 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2072072025-10-03T00:06:57Z Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці Чибирак, С. Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку 2009 Article Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці / С. Чибирак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 56-60. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207207 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку |
| spellingShingle |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Чибирак, С. Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Чибирак, С. |
| author_facet |
Чибирак, С. |
| author_sort |
Чибирак, С. |
| title |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці |
| title_short |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці |
| title_full |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці |
| title_fullStr |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці |
| title_full_unstemmed |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці |
| title_sort |
значення "трудов этнографическо-статистической экспедиции в западно-русский край" павла чубинського в етнографічній науці |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207207 |
| citation_txt |
Значення "Трудов этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край" Павла Чубинського в етнографічній науці / С. Чибирак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 56-60. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT čibiraks značennâtrudovétnografičeskostatističeskojékspediciivzapadnorusskijkrajpavlačubinsʹkogovetnografíčníjnaucí |
| first_indexed |
2025-10-03T01:13:54Z |
| last_indexed |
2025-10-04T01:11:24Z |
| _version_ |
1845011713112408064 |
| fulltext |
56
Світлана Чибирак
(Київ)
ЗН АЧЕНН Я «ТРУДОВ
ЭТНОГРАФИ ЧЕСКО-
СТАТИСТИ ЧЕСКОй
ЭКСПЕ ДИЦИИ В ЗА П А ДНО-
РУССК Ий К РА й»
П А В Л А Ч У бИНСЬКОГО
В ЕТНОГРАФІ ЧНІй Н АУ ЦІ
С
ьогодні жодна етнографічна роз-
відка не може оминути увагою колосаль-
ну працю, здійснену П. Чубинським, яка
не втрачає своєї актуальності й донині.
У 1860-х рр. Російське Географічне
Товариство (далі – РГТ) задумало спе-
ціальне дослідження Північно-Західного
й Південно-Західного країв Росії. Для
здійснення цього задуму в Південно-
Західному краї Товариство спинилося на
кандидатурі П. Чубинського, який на той
час досяг значних успіхів у етнографічно-
му й статистичному дослідженні Півночі.
У березні 1869 р. його було нагороджено
Срібною медаллю РГТ та обрано дійсним
членом цього Товариства, а вже в травні
вченому доручили керівництво експедиці-
єю [4, с. 349].
За планом РГТ, дослідження мало охо-
пити три губернії: Київську, Волинську й
Подільську. П. Чубинський розширив гео-
графію дослідження Мінською, Гроднен-
ською та Люблінською губерніями, а також
Сідлецькою й Бессарабською областями
[4, с. 349], які були населені українцями,
і які українські етнографи до того спеці-
ально не вивчали. Учений із цього приво-
ду писав: «До цього часу... не було май-
же ніяких етнографічних матеріалів... з
Холмської Русі, із Підляшшя.., а з Воли-
ні і Поділля було матеріалів мало, тому
про населення всіх названих місцевостей
не було змоги скласти хоча б приблизного
уявлення» [3, с. ХІІ].
Упродовж 1869–1870 рр. відбулося де-
кілька подорожей Південно-Західним кра-
єм. П. Чубинський із п’ятьма помічника-
ми, що виконували його розпорядження,
складав і розсилав програми, залучав до
роботи інших і, як наголошував О. Пи-
пін, «врешті-решт зібрав матеріали в такій
величезній кількості, як це не вдавалося
науковим товариствам за багато років» [4,
с. 350]. Як зазначав сам П. Чубинський,
«у подорожах моїх я намагався не омину-
ти жодного явища народного життя, осо-
бливо звертаючи увагу на ті сторони жит-
тя, що були найменше досліджені. Так, я
скрізь стежив за фонетичними та грама-
тичними особливостями говірки, відміна-
ми в побутовій сфері.., описував обряди..,
значення євреїв в краї» [3, с. XIV–XV].
За два роки експедиції було здійснено
величезну збирацьку роботу, яка не могла
не викликати позитивних відгуків у того-
часній науці. Як писав О. Пипін, «експе-
диція Чубинського – одна із найвизнач-
ніших справ, яку тільки було здійснено в
нашій етнографії... Чубинський за невели-
кий час здійснив вагому роботу зі збору й
трактування значного етнографічного ма-
теріалу, яка може слугувати за типового
представника науково-літературної праці
й місцевого патріотизму» [4, с. 347, 349].
Навіть подальші дослідження не омина-
ють увагою заслуги П. Чубинського. Так,
відомий етнограф М. Сумцов відмічав:
«Експедиція Чубинського вийшла над-
звичайно корисною для науки і особ ливо
для українознавства. Молода сила і жва-
вість Чубинського допомогли, що він зро-
бив надзвичайно багато, зібрав такий ве-
личезний матеріал, який не могли раніш
зібрати цілі наукові товариства за багато
літ» [6, с. 11].
Матеріали експедиції було опублікова-
но в семитомному виданні (дев’ять книг)
під назвою: «Труды этнографическо-ста-
тистической экспедиции в Западно-Русский
край, снаряженной Императорским Рус-
ским Географическим Обществом. Юго-
Западный отдел: Материалы и исследо-
вания, собранные действительным членом
http://www.etnolog.org.ua
57
П. П. Чубинским» (далі – «Труды»), що
вийшли впродовж 1872–1878 рр. [8–16].
Перший том «Трудов» (1872, 1877 рр.)
вийшов у двох випусках. Перший почи-
нався передмовою П. Чубинського, а дру-
гий – статтею В. Антоновича «Чаклун-
ство». Цей том містить народні вірування,
які допомагали зрозуміти народний світо-
гляд, а також прислів’я, загадки та інші
тексти, пов’язані з віруваннями. Уявлен-
ня, як правило, найтіснішим чином пере-
пліталися з побутовими та громадськими
інтересами і ґрунтувалися на вірі людей у
можливість активного впливу на природні
сили шляхом виконання певних магічних
дій. Вдалося записати розповіді про спо-
соби лікування худоби. Так, у Проскурів-
ському повіті, коли в корови не було моло-
ка, то звинувачували відьму, і вдавалися
до магічних дій. Наприклад, брали дуже
нагріту підкову та доїли на неї корову,
при цьому вірили, що в того, хто вкрав
молоко, почнуться сильні шлункові болі,
і ця людина зізнається в скоєному. Крім
того, існували раціональні поради з на-
родної ветеринарії, наприклад, при здутті
в корови рекомендували пробити їй бік та
гонити по полю [8, с. 56, 57]. Тут уміще-
но чимало записів, які дають можливість
простежити регіональні особливості світо-
глядних уявлень українців.
Другий том (1878 р.) [10] охоплює
близько трьохсот казок, що були невідо-
мі або маловідомі в тогочасній літературі.
П. Чубинський поділив казки на дві гру-
пи: міфічного характеру, куди він зара-
ховує казки про зміїв, про Бога, як жін-
ки навчилися шептати, про чортів, Оха,
злидні, про відьом, про П’ятницю, Неді-
лю; та побутового характеру – «Про дур-
ня» (близько десятка різних казок), про
взаємини між людьми різних національ-
ностей і станів: «Руській і мазур», «Ка-
цап та мужик», «Мужик і циган», «Му-
жик і пан» тощо. До цього тому залучено
й різноманітні розповіді, як повчального,
так і гумористичного характеру.
Третій том (1872 р.) – «Календар на-
родних звичаїв та обрядів із відповідними
піснями» – подає «народний щоденник»,
тобто обряди та вірування, які стосуються
народного життя впродовж року. Народ-
ний календар розпочинається днем Св. Ва-
силя (1 січня) і П. Чубинський висвітлює
звичаєво-обрядові дійства, приурочені до
цього свята. Зокрема, наголошує, що гос-
подарі намагалися спрогнозувати врожай,
спостерігаючи за погодою, наприклад,
«якщо на деревах іній – буде гарний вро-
жай» [11, с. 1]. Дівчата й хлопці цього дня
ворожили, щоб дізнатися свою майбутню
долю. Вони вірили, що коли під час по-
сівання спіймати парну кількість зерна, то
впродовж року знайдуть собі пару. Особ-
ливу увагу П. Чубинський приділяє свя-
ту Івана Купала. Дослідник перераховує
ряд дій, що їх застосовували задля вбере-
ження від злих людей, відьом, які акти-
візуються в цей період. Він описує обряд
«Марени» чи «Купайла»: деревця чи па-
лиці, прикрашеної квітами, довкола якої
танцюють і співають. На саме свято дів-
чата ворожать: вибираючи найгарнішу дів-
чину – «Купайло», спускають у яму, ви-
кладену вінками зі свіжих і сухих квітів.
Дівчині зав’язують очі і вона роздає вінки
дів чатам, що танцюють навколо. Вінок зі
свіжих квітів означає щасливий шлюб, із
посохлих – нещасливий і бідний. Коли всі
вінки роздані, дівчата втікають, щоб «Ку-
пайло» не схопив когось, бо тоді ця дівчи-
на не вийде в цьому році заміж. У цей день
розцвітає папороть («кочедижник»), яка
дає своєму володарю можливість знати все
на світі та знайти скарб. П. Чубинський
наводить кілька легенд, які пов’язані з по-
шуками цієї квітки [11, с. 193–198]. У цьо-
му ж томі він подає тексти 587 обрядових
пісень та їхніх варіантів, особливу увагу
вчений приділяє обжинковим пісням, ко-
лядкам і щедрівкам.
Надзвичайно важливим джерелом для
вивчення сімейної обрядовості є четвертий
том (1877 р.) [12], який присвячено роди-
нам, хрестинам, весіллю та поховальній об-
рядовості. Основну частину тому відведено
записам весіль із Борисполя та Жданівки
Полтавської; Гостомеля Київської; Лугин,
Млинова й Полонного Волинської; Колю-
сиків Подільської; Плотниці й Михалкова
Мінської; двох весіль із Гродненської, а
також одного з Харківської губерній. До
родильної обрядовості П. Чубинський за-
рахував прикмети, що стосуються вагіт-
ності, акушерські прийоми, обрізання й
зав’язування пупа, хрестини, зливки, по-
хрестини, прикмети та повір’я, що стосу-
ються дітей, колискові пісні, а також ігри,
у які грають діти. Поховальні обряди ви-
світлено меншою мірою.
П’ятий том (1874 р.) [13] увібрав у себе
колосальний фольклорний матеріал – піс-
http://www.etnolog.org.ua
58
ні про кохання (кохання дівчини, хлоп-
ця, щасливе й нещасливе, бідність, боязнь
батьків і осуду, розставання, ревнощі,
втрата дівочої честі, відчай, смерть, чари,
вбивство) – 827, сімейні пісні (де зобра-
жено становище кожного члена родини –
сина, доньки та ін., сирітство, одруження,
невигідні сторони становища жінки й чоло-
віка, смерть жінки або чоловіка, станови-
ще вдівця чи вдовиці, повторне одружен-
ня, бездітне подружжя) – 491, побутові
пісні (козацькі, гайдамацькі, рекрутські,
чумацькі, п’яницькі, станові, пісні часів
кріпацтва та ін.) – 266, жартівливі – 250,
та 50 пісень як додаток до першої части-
ни, тобто до пісень про кохання.
Шостий том (1872 р.) був присвячений
звичаєвому праву українців. Він включає
в себе сільські правничі звичаї та кримі-
нальні й громадянські справи волосних
судів, а також статті О. Кістяківського
та П. Чубинського, що стосуються нари-
сів історії волосних судів та їхніх рішень.
Обоє вчених дійшли висновку про необ-
хідність удосконалення системи волосних
судів, а не їхню ліквідацію. Волосні суди
становлять особливу гілку судової влади,
яка більшою мірою виражала світобачен-
ня народу, його ставлення до провини й
покарання, дещо відмінне від криміналь-
ного права. Так, крадіжка за криміналь-
ним правом вважається більш тяжким
злочином, аніж образа, непокора, бійка.
Проте волосні суди частіше видають рі-
шення штрафувати злодіїв, тоді як за
образу батьків призначається тілесне по-
карання [14, с. 15].
На дві частини було поділено сьомий
том. Перший випуск (1872 р.) містить
етно графічні нариси, присвячені націо-
нальним меншинам, що проживали на те-
риторії України, – євреям, полякам, нім-
цям, чехам, циганам, росіянам тощо. Тут
подано деякі статистичні дані, наприклад,
«у трьох губерніях Південно-Західного
краю 750 000 євреїв» [15, с. 176]. Основну
увагу звернено на родинні відносини та на
звичаєве право цих народів, взаємовідно-
сини між собою та іншими народами. Ці-
кавими є відомості про розлучення євреїв,
що, на думку П. Чубинського, зумовлені
ранніми шлюбами. Дослідник виокрем-
лює два види розлучень – «позитивні»
і «умовні». У першому випадку дається
лист про розлучення і після 90 днів з мо-
менту його отримання жінка знову може
побратися. У другому ж – чоловік також
надає листа дружині, але з умовою, якщо
він не повернеться додому (найчастіше
з подорожі) чи помре (при важкій хво-
робі) до певної дати. Це робили для того,
щоб жінка, чоловік якої довгий час не по-
вертався, але підтвердження його смерті
не було, не стала агуною, тобто довічною
вдовою. У разі смерті чоловіка раніше за
дружину, з нею повинен був одружитися
його брат, і все майно переходило до нього.
Щоб перешкодити цьому, давалося «умов-
не» розлучення [15, с. 134–142]. П. Чу-
бинський відзначає, що «більша частина
євреїв відзначається слабким здоров’ям,
що зумовлено такими причинами, як ран-
ні шлюби, бідність, раннє навчання дітей,
малопоживна їжа» [15, с. 13]. «Труды»
фактично започаткували етнографічне ви-
вчення національних меншин в Україні.
Другий випуск (1877 р.) присвячено
українцям; там автор розглядав їхнє жит-
ло, одяг, харчування та мову. Подаючи
антропологічну характеристику українців,
П. Чубинський зазначає, що дані наведе-
но на підставі 1355 анкет, які заповнили
рекрутські установи. Недоліками цих ма-
теріалів учений вважає те, що солдатами
ставали молоді хлопці, які продовжува-
ли рости, що приводило в подальшому до
змін антропологічних показників, а також
те, що не були включені дані про населен-
ня поліських повітів. Так, за результатами
анкет, українці «за кольором волосся –
58 % темно-русі, за кольором очей – 49 %
сірі» [16, с. 343]. При цьому, зазначаючи,
що хоч і переважають сіроокі, а проте «в
поняття краси у малорусів входять карі очі
й чорні брови» [16, с. 345]. Говорячи про
житло, П. Чубинський звертає увагу на
курну (поліську) хату, поширену в північні
частині Радомишльського, в Овруцькому,
північній частині Рівненського, Луцького,
Володимирського й Ковельського повітів.
Принагідно вчений вказує на різні види
цієї будівлі – «в одному і тому ж селі мож-
на зустріти курну хату зі стелею і без, в
одній хаті стіни до половини миються, в ін-
шій – підмазуються глиною» [16, с. 389].
Тут-таки подає структуру традиційного
харчування. Основну роль відведено борщу
як щоденній їжі українців – «без борщу і
обід не в обід» [16, с. 438]. П. Чубинський
наголошує на особливій ролі польової каші,
яку варили під час польових робіт селяни
та поїздок по сіль чумаки. Подає й рецепт
http://www.etnolog.org.ua
59
приготування цієї страви: «наливають в ка-
занок води, кладуть м’ясо й сіль.., додають
незначну кількість гречаної чи пшеничної
крупи; коли каша готова, затирають її са-
лом із цибулею. У піст м’ясо замінюють
сушеною таранькою, а сало – пісним мас-
лом» [16, с. 439]. Наведено статистичні дані
та деякі відомості про економічне станови-
ще селян-власників.
М. Сумцов зазначав, що «коли в
1878 р. вийшли останні томи “Трудов”,
можна було сказати, що Чубинський не-
задовго до смерті діждав багатих жнив, і
що зібрані ним копи жита вже зажовтіли
Україною» [6, с. 13].
У 1873 р. РГТ присудило П. Чубин-
ському Золоту медаль за статистично-
етнографічну експедицію та за зібрані ма-
теріали [4, с. 352]. Ще одну Золоту медаль
за «Труды» вчений отримав у 1875 р. на
Міжнародному конгресі в Парижі. Оці-
нили заслуги П. Чубинського й у Санкт-
Петербурзі, де йому присудили Уваров-
ську премію. Отриманню цієї відзнаки
передували рецензії «Трудов» відомими
вченими – академіками І. Срезневським
та О. Веселовським.
І. Срезневський, зокрема, відзначив,
що «величезний збірник праць експедиції
включає в себе матеріали та дослідження,
зібрані П. Чубинським у такій кількості..,
що поряд з іншими різноманітними збір-
никами, що стосуються того ж краю, він
повинен посісти перше місце» [5, с. 162].
О. Веселовський наголосив, що «перед
такою величезною роботою, яка відкрила
науці масу нових даних, руки критика по-
винні опуститися сором’язливо.., у праці,
що вимагала стільки зусиль і часу і яка
стільки зібрала матеріалу, не можуть не
зустрітися незначні промахи та недопра-
цювання» [1, с. 169].
За систематизацію матеріалів, зібраних
П. Чубинським, відповідали М. Костома-
ров та П. Гільтебрандт. Звичайно ж, на-
магання систематизувати таку величезну
кількість записів за такий короткий час є
справа досить важка і здійснити її не за-
вжди вдається. На цю проблему звертали
увагу вже дослідники кінця ХІХ – почат-
ку ХХ ст. Зокрема, М. Сумцов зауважу-
вав, що М. Драгоманов «гостро висло-
вився проти Чубинського за систематику
повір’їв та пісень, назвав надані розділи
змісту “чудасіями та нелогічностями”, але
цей докір не такий вже важкий, при дуже
багатім змісті, і навіть суворий Драгома-
нов мусів признати, що збірник Чубин-
ського рідке, а либонь поодиноке в нашій
літературі видання багатством і неодно-
рідністю матеріалу» [6, с. 12].
Позитивні відгуки про це дослідження
не припинялися впродовж кількох деся-
тиліть. Майже за півстоліття після ви-
ходу «Трудов» М. Сумцов напише: «піс-
ля Чубинського з української етнографії
з’явились цінні праці.., але жодна за по-
внотою і різносторонністю, за внутріш-
нім багатством змісту не може замінити
“Труды” Чубинського, які як раніше, так
і тепер залишаються найбільш капіталь-
ним досягненням української етногра-
фії» [7, с. 33]. Учений також відзначав
величезну роль праць П. Чубинського у
справі національного виховання: «Для
всякого українця, що шукає національної
свідомості, “Труды” повинні бути настіль-
ною книгою і покрасою усякої української
книгарні» [6, с. 12].
«Труды» П. Чубинського спонукали до
праці багатьох етнографів, фольклорис-
тів, краєзнавців, усіх небайдужих до на-
ціональної культури. Однак той невели-
кий наклад, яким вони були видані, уже
наприкінці ХІХ ст. робив ці праці мало-
доступними. «Наразі будь-який етнограф і
діалектолог, незважаючи на те, що це пра-
ця не нова, – писав В. Камінський, – не
може працювати продуктивно, не ознайо-
мившись із капітальними, об’ємними за
матеріалом та цікавими за змістом праця-
ми Чубинського.., у яких поставлено всі
детальні питання, складено план, і водно-
час показано його виконання, оскільки це
було потрібно для ілюстрації поставлених
питань. На жаль, ці праці є рідкістю, і
на це варто було б звернути серйозну ува-
гу» [2, с. 11, 12].
Як бачимо, уже тоді вчені наголошува-
ли на необхідності перевидання зазначених
праць, однак ця проблема існує і понині.
За здійснення цього проекту взявся Інсти-
тут мистецтвознавства, фольклористики та
етнології ім. М. Т. Рильського НАН Укра-
їни, який уже підготував до друку факси-
мільне видання «Трудов» П. Чубинського.
1. Веселовский А. Н. Труды этнографическо-
статистической экспедиции в Западно-
Русский край, снаряженной Император-
ским Русским Географическим Обществом.
Юго-Западный Отдел: Материалы и иссле-
http://www.etnolog.org.ua
60
дования, собранные д. чл. П. П. Чубинс-
ким, 7 томов // Оттиск «Отчета о двад-
цать втором присуждении наград графа
Уварова». – С.Пб., 1880. – С. 167–230.
2. Каминский В. А. Этнографическое изу-
чение Волыни и важнейшие вопросы ее
этнографии в настоящее время // Запис-
ки общества истории, филологии и права
при Варшавском университете. – Варшава,
1912. – Вып. 6. – С. 79–135.
3. Общее предисловие к материалам и иссле-
дованиям, собранным П. П. Чубинским //
Труды этнографическо-статистической экс-
педиции в Западно-Русский край, снаря-
женной Императорским Русским Географи-
ческим Обществом. Юго-Западный отдел:
Материалы и исследования, собранные
д. чл. П. П. Чубинским. – С.Пб., 1872. –
Т. 1. – С. ХІ–ХХ.
4. Пыпин А. Н. История русской этногра-
фии. – С.Пб., 1891. – Т. 3: Этнография
малорусская.
5. Срезневский И. И. Замечания по по-
воду сочинения: Труды этнографическо-
статистической экспедиции в Западно-
Русский край, снаряженной Императорским
Русским Географическим Обществом.
Юго-Западный Отдел: Материалы и ис-
следования, собранные д. чл. П. П. Чу-
бинским, С.Пб 1872–1878 // Оттиск «22
присуждения наград графа Уварова». –
С.Пб., 1880. – С. 162–166.
6. Сумцов М. Діячі українського фольк-
лору. (З ХІХ т. Сборника Харьковского
историко-филологического общества). –
Х., 1910.
7. Сумцов Н. Ф. Памяти П. П. Чубинско-
го // Украинская жизнь. – 1914. – № 1. –
С. 31–33.
8. Труды этнографическо-статистической экс-
педиции... – С.Пб., 1872. – Т. 1. – Вып. 1:
Верования и суеверия малорусского народа.
9. Труды этнографическо-статистической экс-
педиции... – С.Пб., 1877. – Т. 1. – Вып. 2.:
Пословицы и загадки. – С. 229–468.
10. Труды этнографическо-статистической экс-
педиции... – С.Пб., 1878. – Т. 2: Сказки.
11. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1872. – Т. 3: Обы-
чаи и обряды по временам года.
12. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1877. – Т. 4: Песни
обрядовые.
13. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1874. – Т. 5: Песни
любовные, семейные, бытовые и шуточные.
14. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1872. – Т. 6: Народ-
ные юридические обычаи по решениям во-
лостных судов.
15. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1872. – Т. 7. –
Вып. 1: Евреи юго-западного края. Поляки
Юго-Западного края.
16. Труды этнографическо-статистической
экспедиции... – С.Пб., 1877. – Т. 7. –
Вып. 2: Малороссы Юго-Западного края. –
С. 339–609.
http://www.etnolog.org.ua
|