Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими
Збережено в:
| Дата: | 2009 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2009
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207214 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими / В. Наулко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 23-26. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207214 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2072142025-10-03T00:02:39Z Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими Наулко, В. Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку 2009 Article Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими / В. Наулко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 23-26. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207214 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку |
| spellingShingle |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку Наулко, В. Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Наулко, В. |
| author_facet |
Наулко, В. |
| author_sort |
Наулко, В. |
| title |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими |
| title_short |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими |
| title_full |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими |
| title_fullStr |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими |
| title_full_unstemmed |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими |
| title_sort |
листування федора вовка із зарубіжними вченими |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2009 |
| topic_facet |
Сучасне народознавство у світлі наукової спадщини Павла Чубинського: методи, здобутки, проблеми розвитку |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207214 |
| citation_txt |
Листування Федора Вовка із зарубіжними вченими / В. Наулко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2009. — Вип. 8(11). — С. 23-26. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT naulkov listuvannâfedoravovkaízzarubížnimivčenimi |
| first_indexed |
2025-10-03T01:14:38Z |
| last_indexed |
2025-10-04T01:12:09Z |
| _version_ |
1845011760628629504 |
| fulltext |
23
Всеволод Наулко
(Київ)
ЛИСТУВАННЯ ФЕДОРА ВОВК А
ІЗ ЗАРУбІЖНИМИ ВЧЕНИМИ
Е
пістолярна спадщина видатного
українського етнографа, антрополога та ар-
хеолога Федора Кіндратовича Вовка (1847–
1918) становить величезну кількість листів.
Про неабиякий її обсяг свідчить той факт,
що лише відомих нам текстів, що зберіга-
ються в архівах України, насамперед у На-
уковому архіві Інституту археології НАНУ,
налічується близько 5 700 – від сотень до-
писувачів, серед яких – видатні політичні
й громадські діячі, учені, митці, збирачі
пам’яток історії та культури.
У запропонованій статті розглянуто
листування Ф. Вовка з його зарубіжни-
ми колегами. Воно є важливим джерелом
наукових знань, синтезу оригінальних ду-
мок, зразком високої культури.
Звісно, у короткій розвідці неможливо
розглянути, бодай побіжно, зміст усіх тек-
стів, тому зупинимося на найважливіших
питаннях, які охоплює це листування.
Детальніше зі змістом конкретних листів
читач може ознайомитися, скориставшись
посиланнями, наведеними в цій статті 1.
Серед кореспонденції Ф. Вовка чільне
місце посідають листи від Любора Нідер-
ле – видатного чеського славіста (1865–
1944). Загалом зберігся 61 лист. Вони на-
писані чеською, німецькою, французькою
та російською мовами. У листах ідеться
про заснування народознавчого часопису
«Česki Lid», відкриття чесько-словацької
етнографічної виставки 1895 p.; вони за-
свідчують намагання Л. Нідерле допомог-
ти Ф. Вовку влаштуватися професором Го-
ловної школи в Софії (нині – Софійський
університет), а також вказують на значну
роль Ф. Вовка в популяризації досягнень
чеських етнографів у найвизначніших
французьких виданнях і часописах НТШ.
У багатьох листах Ф. Вовк неодноразо-
во за взірець брав культурну діяльність і
національну свідомість чехів. У листі до
Б. Грінченка від 27 березня 1898 p., ве-
дучи мову про можливу участь України у
Всесвітній виставці в Парижі (1900), він
писав: «Окрімного місця не дадуть – се
вже російський амбасад не пустить, та де
у нас гроші тиї, щоб те спорудити і де у
нас те національне почуття, щоб це зроби-
ти, хіба ми фінляндці або чехи?» 2.
Без перебільшення, листування між
Ф. Вовком та Л. Нідерле має важливе
пізнавальне значення, оскільки в ньому
йдеться про актуальні наукові проблеми.
Так, у багатьох своїх працях, досліджую-
чи походження слов’ян, Л. Нідерле широко
використовував антропологічні матеріали
щодо морфологічних відмінностей різних
народів. Зокрема, він запровадив антропо-
логічну класифікацію за формою голови
людини, виокремивши дві великі групи: до-
лікокефалів, тобто довгоголових, та брахі-
кефалів – короткоголових. Ф. Вовк піддав
критиці тезу Л. Нідерле про можливість
еволюції довгоголовості давніх слов’ян до
брахікефальності. З другого боку, новітні
дослідження, проведені в XX ст., засвід-
чили, що впродовж останнього тисячоліття
також відбувалися процеси брахікефалі-
зації серед слов’ян поряд зі змішуванням
різних антропологічних типів 3.
Як свідчить листування, Ф. Вовк про-
понував публікувати чеські реферати
одно часно і європейськими мовами, «як
це робилося у деяких виданнях НТШ».
Натомість Л. Нідерле із цим не погоджу-
вався, віддаючи перевагу слов’янським
мовам. Він намагався позбавити чеський
часопис зайвої політизації і водночас із
розумінням ставився до складних етно-
генетичних проблем, які досліджував
Ф. Вовк. Цікаво, що Л. Нідерле, не вва-
жаючи процес формування українського
етносу остаточно завершеним, схвалював
прагнення українців здобувати свої націо-
нальні права.
У Науковому архіві Інституту архео-
логії НАНУ зберігаються два листи до
Ф. Вовка й іншого відомого чеського етно-
графа Ченека Зібрта (1864–1932) – автора
низки праць із народних звичаїв і матері-
альної культури. У них ідеться про рецен-
зію Ч. Зібрта на дослідження Ф. Вовка
про весілля в Україні. Його було вміщено
у виданнях Бібліотеки музею Королівства
чеського, в якому працював Ч. Зібрт 4.
Ф. Вовк майже половину свого життя
провів в еміграції. Його формування як
антрополога відбулося на основі французь-
кої наукової школи, представленої такими
всесвітньо визнаними вченими, як П. Бро-
ка, Й. Денікер, П. Топінар, А. де Мортіє,
Л. Манувріє. Листи двох останніх дослід-
http://www.etnolog.org.ua
24
ників становлять значний відсоток в епіс-
толярній спадщині Ф. Вовка 5. У листах
антрополога й історика первісного суспіль-
ства, почесного президента доісторично-
го товариства Франції Адріана де Мортіє
(1853–1931) ідеться про активну працю
Ф. Вовка в Паризькому антропологічному
товаристві, відвідання ним пам’яток історії
та культури, зокрема, у Бельгії, подання
у вітчизняні часописи, скажімо, у «Мате-
ріали до українсько-руської етнології», ін-
формації про Паризький конгрес археології
та антропології, Всесвітню виставку 1900 р.
і монографію знаменитого археолога Габріє-
ля Мортіє з історії первісного суспільства.
Ще тіснішими були стосунки Ф. Вов-
ка з видатним французьким антропологом
Луї Манувріє (1850–1927). Дослідження
з порівняльної антропології, започаткова-
ні Л. Манувріє, не втратили актуальнос-
ті й дотепер. Так, на VII Міжнародному
конгресі антропологічних та етнологічних
наук (1964) у Москві величезний інтерес
викликала доповідь польського антропо-
лога Наполеона Волянського, який за ме-
тодикою Л. Манувріє дослідив залежність
довжини тіла людини від зросту та віку її
батьків. Л. Манувріє також довів, що жі-
ночий мозок не тільки не менший, а навіть
більший, ніж чоловічий з погляду мор-
фології, а також має багато характерних
ознак переваги і загалом не поступаєть-
ся чоловічому «за обсягом та глибиною»
розуму. Як свідчать листи Л. Манувріє,
він постійно цікавився не лише експеди-
ційними дослідженнями Ф. Вовка, який
після переїзду до Росії в 1905 р. очолив
Російське антропологічне товариство при
Санкт-Петербурзькому університеті, але
й суспільно-політичним життям тогочас-
ної Росії. У листі від 2 липня 1906 р. він
писав Ф. Вовку: «Співчуваю вам, любий
друже, адже у мутній воді революцій ясно
бачать лише ті, що її мутять». Загалом у
Науковому архіві Інституту археології
НАНУ зберігається 12 листів до Ф. Вов-
ка від французьких антропологів.
Важливо, що, на відміну від біль-
шості наведених тут текстів, листування
Ф. Вовка з І. Шишмановим має зворотний
зв’язок: 13 із них належать І. Шишмано-
ву, а 3 – Ф. Вовку. Останні зберігаються в
Болгарії і були опубліковані в 1968 р. 6
Іван Шишманов (1862–1928) був про-
фесором Софійського університету, чле-
ном Болгарської AH, дійсним членом
Наукового товариства ім. Т. Шевченка,
міністром освіти Болгарії (1903–1907),
послом Болгарії в Українській Народ-
ній Республіці (1918–1919). Безсумнів-
но, спілкуванню двох учених сприяла та
обставина, що І. Шишманов був зятем
М. Драгоманова, з яким Ф. Вовк підтри-
мував дружні стосунки.
У багатьох листах Ф. Вовка та І. Шиш-
манова йдеться про праці Ф. Вовка з
весільної обрядовості, зокрема опублі-
ковану в кількох числах «Сборника за
народни умотвореня, наука и книжнина»
(1890–1894) фундаментальну працю про
весільні обряди слов’янських народів і
статтю про весілля болгар, надруковану
в російському часописі «Этнографическое
обозрение» за 1894 p.
У листах Ф. Вовк та І. Шишманов об-
говорювали дуже важливе питання в жит-
ті й науковій діяльності Ф. Вовка – його
спроби переїзду з Парижа до Болгарії для
роботи у Вищій школі, яка тоді мала назву
Софійський університет. Його бажання
переїхати до Болгарії виявилося нездій-
сненним. Формальною причиною відмови
було те, що Ф. Вовк не мав докторського
ступеня. Основну ж причину слід шукати
у сфері політичних обставин. Про це здо-
гадувався і сам учений, коли в листі від
30 січня 1897 р. запитував у І. Шишмано-
ва: «В чём заключается препятствие моему
назначению: в политических ли соображе-
ниях, в недостатке ли ученой степени, в
недостаточности рекомендаций или в чём-
то другом?». Очевидно, не без підстав він
назвав першу причину. Перевагу політич-
них чинників підтверджує і лист Ф. Вов-
ка до І. Шишманова від 1 серпня 1897 р.,
в якому він, посилаючись на М. Драгома-
нова, зазначав, що вчений ступінь у Бол-
гарії ще не дуже потрібний і багато хто
його не має.
В інших листах до І. Шишманова
Ф. Вовк розглянув з критичних позицій
деякі аспекти, висловлені Л. Нідерле в
книзі «Людство доісторичної доби» (Пра-
га, 1893), і висловив свою концепцію розу-
міння етнології як комплексної науки 7.
Досить помітною була діяльність
Ф. Вовка у сфері польсько-українських
зв’язків. Вона розпочалася в 1874 р., коли
він готував експозицію для III Археоло-
гічного з’їзду, де були використані фото-
графії з музеїв Кракова, Познані та Схід-
ної Галичини. Ф. Вовк високо цінував
http://www.etnolog.org.ua
25
і використовував фундаментальні праці
Оскара Кольберга, зокрема «Lud polski»,
яку етнографічний часопис «Wisła» вва-
жав однією з найкращих в Європі. Він
листувався з головним редактором цього
часопису Я. Карловичем і його заступ-
ником С. Чижевським, а також праців-
никами журналу «Lud», який виходив
у Львові, широко використовував анке-
ту зі збору антропологічних відомостей,
опубліковану Ягеллонським університе-
том. У паризьких часописах, передусім
«L’Anthropologie», Ф. Вовк публікував ре-
цензії на праці польських колег С. Керха,
Е. Маєвського, В. Деметрикевича, Фар-
чинського, Шукевича, Кріза. У листах до
них Ф. Вовк виявляв інтерес до етимо-
логії етнографічних термінів («копула»,
«бондар», «набілок» та ін.), проблем ево-
люції народного одягу, вважаючи, напри-
клад, одяг козацької старшини подібним
до польського.
Окремі листи, зокрема Я. Чекановсько-
го, свідчать про зацікавленість Ф. Вовка
співвідношенням чисельності українців і
поляків. В інших він полемізував стосов-
но українського походження П. Чубин-
ського, а також торкався характеру ево-
люції деяких обрядів 8.
В архівних сховищах зберігається ба-
гато листів до Ф. Вовка від російських
учених, яких лише умовно можна назвати
«зарубіжними». Розгляньмо найважливіші
питання, які охоплює це листування 9.
Так, у листах відомого географа та
антрополога, професора Московського
університету Дмитра Анучина йдеться
про переклад Ф. Вовком праці Л. Ні-
дерле «Людство в доісторичні часи»,
французько-російські наукові зв’язки,
організацію етнографічних експедицій і
конкретні проблеми етнології. У кількох
листах за 1908 р. він повідомляв про мож-
ливість проведення Ф. Вовком досліджень
в Етнографічному відділі Рум’янцевського
музею, а також в Історичному та Антропо-
логічному музеях Москви. Значний інте-
рес з боку Д. Анучина, як і деяких інших
російських учених, викликала відкрита
Ф. Вовком Мізинська палеолітична сто-
янка та зразки кремнієвих виробів, що він
одержав, а також виставка етнографічних
колекцій з Галичини, організована Музе-
єм Олександра III в Санкт-Петербурзі.
Високо цінуючи етнографічні праці
Ф. Вовка, Д. Анучин, як свідчать листи
за 1915 р., досить критично ставився до
його антропологічних досліджень з погля-
ду «їхніх висновків і побудови фактів».
Причиною цього, на його думку, було те,
що Ф. Вовк визнавав «лише французь-
ку антропологічну школу». Насправді ж
розбіжності в їхніх поглядах стосувалися
передусім проблеми походження східних
слов’ян. Зокрема, Д. Анучин, дотриму-
ючись концепції «колиски трьох братніх
народів», заперечував відносну антропо-
логічну однорідність українців 10.
Яскравим виявом високої поваги до
Ф. Вовка є листи відомого природознавця
академіка Л. С. Берга (16 одиниць лише
за один рік, 1917–1918), що вказують на
те, що він усебічно сприяв Ф. Вовку в здо-
бутті докторського ступеня та висуненні
його кандидатури на посаду завідуючого
кафедри географії Київського університе-
ту, вважаючи надзвичайно ґрунтовними
етнографічні й антропологічні досліджен-
ня Ф. Вовка, зокрема розділи до першої
українознавчої енциклопедії «Украинский
народ в его прошлом и настоящем» (2-й
том, Петроград, 1916). З другого боку,
він широко використовував етнографічні
матеріали Ф. Вовка у своїх монографіях,
присвячених Бессарабії.
Листи Л. Берга містять цікаві відомос-
ті про стан тогочасної науки, суспільно-
політичну ситуацію та взаємини між
ученими. Поздоровляючи Ф. Вовка з при-
своєнням докторського ступеня, він вод-
ночас писав у листі від 1 травня 1918 p.,
що «Петроград останется без авторитетно-
го антрополога и этнографа. А затем не
хотелось бы, чтобы связь между велико-
русской и украинской наукой потерялась.
А в Вашем лице мы в Петрограде имели
самого авторитетного представителя укра-
инской науки».
Винятковий інтерес викликають лис-
ти російського етнографа та фолькло-
риста Митрофана Дикарева (1854–1899).
У них (23 одиниці за 1894–1899) ідеться
про працю над розвідками, що були на-
друковані в часописах «Этнографическое
обозрение», «Етнографічний зборнік»,
«Киевская старина» і «Матеріалах до
українсько-руської етнології» НТШ. Зо-
крема, мова йде про весілля на Воронеж-
чині та Кубані, рибальство, бджільництво
й інші промисли, народні звичаї та обря-
ди. Він повідомляв Ф. Вовка про надісла-
ні фотографії народного одягу та житла,
http://www.etnolog.org.ua
26
бібліографію тодішніх російських науко-
вих праць, дані про кількісне співвідно-
шення українських і російських селищ,
матеріали із «сороміцького» фольклору.
Ці матеріали були широко використані в
його працях 11.
Відомий російський етнограф Віра Ми-
колаївна Харузіна в листі від 15 грудня
1916 р. писала про бажання відкрити на-
вчальний музей антропології, археології
та етнографії при Московському археоло-
гічному інституті, де вона викладала етно-
графію, у зв’язку з чим просила Ф. Вовка
надіслати програму для вивчення весіль-
них обрядів. В іншому листі вона пропо-
нувала Ф. Вовку розглянути запропоно-
ваний нею проект структури навчального
музею і «програму» викладання.
Листи відомого мовознавця академіка
О. Шахматова стосувалися видання праці
«Украинский народ в его прошлом и на-
стоящем», членом редколегії якої він був.
Деякі з цих листів свідчать про надзви-
чайно прихильне ставлення О. Шахмато-
ва до проблем розвитку української куль-
тури та мови.
В інших листах російських колег
Ф. Вовка мова йшла передусім про кон-
кретні проблеми археології (В. Городцов,
А. Міллер, П. Уварова), антропології
(Д. Золотарьов, В. Бунак), мовознавства
(Ф. Корш), історії (М. Ковалевський,
О. Єфименко, С. Ольденбург), етногра-
фії (В. Арсеньєв, В. Йохельсон), музеє -
знавства (Д. Клеменц, М. Могилян-
ський). Листувався Ф. Вовк також із ві-
домим білоруським мовознавцем академі-
ком Є. Карським. Варто зауважити, що
на сьогодні важкодоступними залиша-
ються листи-відповіді Ф. Вовка, що збе-
рігаються в архівах зарубіжних країн.
1 Див.: Наулко В. Листування Ф. К. Вовка
(з фондів архівів) // Українське архівоз-
навство: історія, сучасний стан та перспек-
тиви: Всеукр. конф. 19–20 лист. 1996 р. –
К., 1997. – Ч. 2. – С. 97–102.
2 ЦДІА. – Ф. ІП, № 35955.
3 Докладніше див.: Наулко В. До питання
українсько-чеських взаємин: листи Любо-
ра Нідерле і Ченека Зібрта до Ф. К. Вовка
(Волкова) // Слов’янські культури в євро-
пейській цивілізації. – К., 2001. – С. 206–
242; Наулко В. Ще раз про листування
Любора Нідерле з Федором Вовком (нові
віднайдені листи) // Вісник Київсько-
го славістичного університету. – 2003. –
Вип. 14. – С. 283–300.
4 Там само.
5 Наулко В. З історії українсько-французьких
наукових зв’язків. Листи французьких ан-
тропологів до Ф. К. Вовка (Волкова) //
Університет. – 2008. – № 4. – С. 5–18.
6 Костандинова Л., Флерова В., Димитро-
ва Б. Българо-руски научни връзки. ХІХ–
ХХ век. Документи. – София, 1968.
7 Докладніше див.: Наулко В. До питання
українсько-болгарських взаємин. Лис-
тування Федора Вовка з Іваном Шиш-
мановим // Болгарский ежегодник. –
К., 1998. – Т. 3. – C. 100–116.
8 Naułko W., Franko O. Ukraiński etnograf,
archeolog i antropolog F. K. Wowk // Zeszyty
naukowe uniwersytetu Jagiellońskiego : Prace
etnograficzne. – MLI. – 1992. – Z. 30. –
S. 119–131.
9 Див.: Наулко В. Листування Ф. К. Вовка
(Волкова) з російськими вченими // Ві-
сник Київського інституту «Слов’янський
університет». – К., 2002. – Вип. 12. –
С. 196–199; Наулко В. Листи Л. С. Бер-
га до Ф. К. Вовка // Схід–Захід. –
Х., 2001. – С. 149–165.
10 Сегеда С. Антропологічний склад україн-
ського народу. Етногенетичний аспект. –
К., 2001. – С. 13.
11 Старков В. Епістолярна спадщина Ми-
трофана Дикарева // Пам’ять століть. –
2000. – № 1. – С. 14.
http://www.etnolog.org.ua
|