Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі

Приводом для написання статті стала певна тенденція сучасного суспільства до фемінізації масової культури. Тут ми спробуємо проаналізувати загальнокультурну ситуацію, проводячи аналогії і враховуючи закономірності розвитку субкультури хіпі. На прикладі субкультури легше простежити зародження, розвит...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2014
1. Verfasser: Ленська, В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2014
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207418
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі / В. Ленська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2014. — Вип. 13(16). — С. 78-83. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207418
record_format dspace
spelling irk-123456789-2074182025-10-08T00:05:13Z Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі From Unisex to Woman-Dominant: the Analysis of Gender Relations in Hippie Subculture Ленська, В. Етнологічні студії з української традиційності та сучасності Приводом для написання статті стала певна тенденція сучасного суспільства до фемінізації масової культури. Тут ми спробуємо проаналізувати загальнокультурну ситуацію, проводячи аналогії і враховуючи закономірності розвитку субкультури хіпі. На прикладі субкультури легше простежити зародження, розвиток і наслідки того чи іншого культурного явища. Це пов’язано з тим, що покоління в субкультурі змінюються значно частіше. Саме тому, знайшовши деякі аналогії в русі хіпі, ми можемо гіпотетично спрогнозувати тенденції розвитку культурних явищ у світовому масштабі. Поводом для написания статьи стала определенная тенденция современного общества к феминизации массовой культуры. Здесь мы попытаемся проанализировать общекультурную ситуацию, проводя аналогии и учитывая закономерности развития субкультуры хиппи. На примере субкультуры легче проследить зарождение, развитие и последствия того или иного культурного явления. Это связано с тем, что поколения в субкультуре изменяются значительно чаще. Именно поэтому, найдя некоторые аналогии в движении хиппи, мы можем гипотетически спрогнозировать тенденции развития культурных явлений в мировом масштабе. The reason for article writing has become a trend in modern society due to the feminization of mass culture. Here, we will try to analyze the general cultural situation, identifying similar patterns and considering hippie subculture development. On the example of subculture, it is easier to trace the origin, development, and implications of a cultural phenomenon. Because the subculture generation changes more frequently, therefore can find some analogies in the motion of hippies, we can theoretically predict the trends of cultural phenomena on a global scale. 2014 Article Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі / В. Ленська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2014. — Вип. 13(16). — С. 78-83. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207418 305-055.2+316.723-058.53 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнологічні студії з української традиційності та сучасності
Етнологічні студії з української традиційності та сучасності
spellingShingle Етнологічні студії з української традиційності та сучасності
Етнологічні студії з української традиційності та сучасності
Ленська, В.
Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
Матеріали до української етнології
description Приводом для написання статті стала певна тенденція сучасного суспільства до фемінізації масової культури. Тут ми спробуємо проаналізувати загальнокультурну ситуацію, проводячи аналогії і враховуючи закономірності розвитку субкультури хіпі. На прикладі субкультури легше простежити зародження, розвиток і наслідки того чи іншого культурного явища. Це пов’язано з тим, що покоління в субкультурі змінюються значно частіше. Саме тому, знайшовши деякі аналогії в русі хіпі, ми можемо гіпотетично спрогнозувати тенденції розвитку культурних явищ у світовому масштабі.
format Article
author Ленська, В.
author_facet Ленська, В.
author_sort Ленська, В.
title Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
title_short Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
title_full Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
title_fullStr Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
title_full_unstemmed Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
title_sort від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2014
topic_facet Етнологічні студії з української традиційності та сучасності
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207418
citation_txt Від унісексу до жіночої домінанти: аналіз гендерних відносин у субкультурі хіпі / В. Ленська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2014. — Вип. 13(16). — С. 78-83. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT lensʹkav víduníseksudožínočoídomínantianalízgendernihvídnosinusubkulʹturíhípí
AT lensʹkav fromunisextowomandominanttheanalysisofgenderrelationsinhippiesubculture
first_indexed 2025-10-08T01:08:52Z
last_indexed 2025-10-09T01:04:38Z
_version_ 1845464272661905408
fulltext 78 УДК 305-055.2+316.723-058.53 Вікторія Ленська (Одеса) ВІД УНІСЕКСУ ДО ЖІНОЧОЇ ДОМІНАНТИ: АНАЛІЗ ГЕНДЕРНИХ ВІДНОСИН У СУБКУЛЬТУРІ ХІПІ Приводом для написання статті стала певна тенденція сучасного суспільства до фемінізації масової культури. Тут ми спробуємо проаналізувати загальнокультурну ситуацію, проводячи аналогії і враховуючи закономірності розвитку субкультури хіпі. На прикладі субкультури легше простежити зародження, розвиток і наслідки того чи іншого культурного явища. Це пов’язано з тим, що покоління в субкультурі змінюються значно частіше. Саме тому, знайшовши деякі аналогії в русі хіпі, ми можемо гіпотетично спрогнозувати тенденції розвитку культурних явищ у світовому масштабі. Ключові слова: фемінність, маскулінність, гендер, хіпі, субкультура, унісекс. Поводом для написания статьи стала определенная тенденция современного общества к фе- минизации массовой культуры. Здесь мы попытаемся проанализировать общекультурную ситуа- цию, проводя аналогии и учитывая закономерности развития субкультуры хиппи. На примере субкультуры легче проследить зарождение, развитие и последствия того или ино- го культурного явления. Это связано с тем, что поколения в субкультуре изменяются значительно http://www.etnolog.org.ua 79 чаще. Именно поэтому, найдя некоторые аналогии в движении хиппи, мы можем гипотетически спрогнозировать тенденции развития культурных явлений в мировом масштабе. Ключевые слова: феминность, маскулинность, гендер, хиппи, субкультура, унисекс. The reason for article writing has become a trend of modern society to the feminization of mass culture. Here we will try to analyze the general cultural situation conducting similar patterns and considering hippie subculture development. On the example of subculture it is easier to trace the origin, development and implications of a cultural phenomenon. Due to the fact that the subculture generation changes more frequently. Therefore, finding some analogies in motion of hippies, we can theoretically predict the trends of cultural phenomena on a global scale. Keywords: femininity, masculinity, gender, hippie, subculture, unisex. Займаючись вивченням молодіжної субкультури хіпі, розглядаючи її історію, особливості світогляду, аналізую- чи зовнішні вияви, ми постійно проводимо паралелі і знаходимо загальні закономір- ності розвит ку між моделлю субкультури, яку створює молодь, і загальнокультур- ним простором, у якому ця модель пере- буває. Відомо, що в межах субкультури зміна поколінь відбувається значно часті- ше, аніж у великій культурі (приблизно кожні 3–5 років), що дозволяє одному по- колінню дослідників простежити еволю- цію і трансформацію декількох поколінь субкультури. Необхідно також зауважи- ти, що особливості поведінки молоді так чи інакше залежать від соціальних від- носин у суспільстві, які у свою чергу зу- мовлені культурно-історичною ситуацією. Моделювання культурних закономірнос- тей у внутрішньогрупових процесах суб- культури дозволяє нам висувати гіпотези і будувати припущення щодо подальшого загальнокультурного розвитку сучасного суспільства. Приводом для написання даної статті стала певна тенденція сучасного суспіль- ства до фемінізації масової культури. Тут ми спробуємо проаналізувати загально- культурну ситуацію, проводячи аналогії і враховуючи закономірності розвитку субкультури хіпі. Для проведення нашо- го дослідження ми звернулися до історії формування даного руху. У 60-х роках ХХ ст., коли суспільство остаточно відходило від післявоєнної реа білітації, актуальним стало рішення соціальних проблем. Саме в цей період у США намітилося пожвавлення демокра- тичних рухів, таких, як боротьба проти расової дискримінації і гонки озброєнь, а також сексуальна революція і друга хви- ля фемінізму. У цей же час заявляє про себе рух хіпі, що об’єднав молодь, яка виступила проти глобалізаційних проце- сів у сучасному світі. Для нас важливо також відзначити, що разом з вищепере- ліченими рухами зароджується поняття «унісекс». «Людина, що віддає перевагу “унісек- су”, свідомо відмовляється від зовнішніх ознак, які вказують на її статеву належ- ність, і вступає в ряди представників “об’єднаної статі”» [6]. Поступово статеве рівноправ’я в одязі поширилося і на інші сфери життя, але унісекс виник не для того, щоб знищити різницю між чолові- ками і жінками, а щоб підкреслити їх рівність [5]. Це призвело до того, що ра- зом з феміністичним рухом незалежних жінок, що зародився в ті ж роки, зовніш- ній вигляд обох статей не стільки зрів- нявся, скільки перейшов на чоловічий бік. Жінки, які боролися за рівноправ’я із чоловіками, стали не тільки носити брюки як повсякденний одяг, але також приміряти й інші елементи чоловічого гардероба, носити зручні чоловічі стриж- ки і відмовлятися від використання кос- метики. У їхній поведінці з’явилися жор- сткі чоловічі сторони. Таким чином, ми доходимо висновку, що прагнення жінок до незалежності і гендерної рівності при- водить суспільство до своєрідної маску- лінізації культури. Водночас у русі хіпі, який із самого початку свого існування цілеспрямовано йшов у розріз зі світом, намічається зво- ротна тенденція – до фемінізації культу- ри. Адже там, не зважаючи на те, що і для чоловіків, і для жінок основним по- всякденним одягом є джинси, чоловіки, як і жінки, відпускають довге волосся (що є невід’ємним символом руху), но- сять прикраси, етнічні балахони. Також через ідеологічні переконання, виступаю- http://www.etnolog.org.ua 80 чи проти будь-яких воєнних дій, чоловік свідомо відсторонюється від ролі воїна і, як наслідок, сильної статі. Отже, у хіпі, на початках їх існування, чоловіки і жін- ки рівні, але з нахилом у жіночий бік. У Т. Хойбнера ми знаходимо такий опис: «Усією своєю зовнішністю і стилем пове- дінки хіпі кидали виклик американській школі цінностей і всій капіталістич- ній системі, вони були м’якими, добро- зичливими, плотськими, вони були пере- повнені відчуттям подяки, оптимізму, раділи всьому прекрасному на світі – со- нячному промінню, тваринам, музиці або танцю. Вони носили зношені, вицвілі, за- латані джинси. Одяг був яскравих тонів, з декоративними елементами, талісмана- ми, амулетами, молитовними шнурами буддійських ченців. Неод мінною екіпі- ровкою хіпі також був спальний мішок, сумка, перекинута через плече, гітара або губна гармоніка» [3, с. 88]. Зазначимо, що фемінізація в культурі хіпі спочатку була лише зовнішнім вия- вом. Адже біля витоків руху молоді люди обох статей об’єднані були лише загаль- ною ідеєю протесту, не маючи бази особ- ливостей субкультури. Однак поступово в хіпі спостерігається наявність власної культурної традиції, що акумулювала певний фонд символів і стереотипів по- ведінки. Стають актуальними питання і гендерних позицій у взаємостосунках. Наш інформатор Кіт, який був учасни- ком руху хіпі в 1960-х роках в Угорщи- ні, згадав випадок, що став фіналом його стосунків з подругою-хіпі: «Я виїжджав з Будапешта до Москви, і Даша мені ска- зала: “Я тебе з-під землі дістану, де-б ти не був, але за однієї умови, якщо ти не служитимеш в армії, якщо ж ти підеш в армію, я не буду з тобою”. Як громадя- нин СРСР, в армію я все ж таки потра- пив. Довго намагався від неї приховувати, потім вона дізналася, перестала писати і назавжди зникла з мого життя. Її пере- конання не дозволяли їй перебувати по- ряд з людиною, яка служила в армії, тому що армія вчить нас бути готовими до вій- ни» 1. Цей приклад передовсім засвідчує, по-перше, антивоєнний настрій хіпі, а по- друге, що у взаємостосунках пари чоло- вік – жінка право вирішення проблеми належить жінці. Вивчаючи субкультуру хіпі 1980-х ро- ків у Москві й Санкт-Петербурзі, Т. Ще- панська відзначає особливу роль жінки в соціальній структурі «системи». У її статті містяться такі підсумки: для жі- нок престижною є знижена семіотичність, класичний стиль одягу і манер повинен підкреслити відмову від «системної» сим- воліки; авторитетний чоловік просякну- тий «системною» символікою, а жінка, навпаки, – очищена від неї; жінки, які мають більше поваги в «системі», до неї не належать; структура групи загалом чо- ловіча – лідери чоловіки, тому й струк- тура системи чоловіча. Жінки не мають власного статусу, у цьому сенсі їхня на- лежність до групи умовна; жінці легше ввійти до системи, аніж чоловікові. До неї менше вимог, їй багато що пробачають. Вона може не погоджуватися з тим, що є прийнятним, навіть іти в розріз із пев- ними нормами, які прийняті в «системі». Вимоги до одягу, зовнішності – для неї не обов’язкові; жінки посідають у групі периферійні позиції [4, с. 18–21, 25]. Одним з висновків даної роботи Т. Щепанської є те, що жінка-хіпі зай- має периферійне становище в чоловічому співтоваристві. Проте в контексті нашого дослідження факти, наведені вище, мо- жемо також пояснити як підтвердження того, що жінка в середовищі хіпі є не- гласним лідером. Оскільки соціальна структура даної субкультури спочатку фемінізована, жінка, яка перебуває в ній, не потребує підтвердження домінантнос- ті своєї ролі, тому можлива відмова від «системної» символіки. Чоловік же – на- впаки, просякнутий системною символі- кою, для нього вона слугує доказом на- лежності до «системи». При цьому жінка, зовнішній вигляд якої нагадує хіпі, не користується пошаною в даному співто- варистві. Цей факт можна пояснити тим, що, за мірками хіпі, жінка з яскраво- вираженими контурами хіпізму – чолові- коподібна. Як правило, явні ознаки на- лежності до субкультури найпомітніші в новачків – піонерів і в окремих випад- ках – у жінок, які не захотіли вчасно вийти із «системи». Прикладом того, яке ставлення хіпі- жінки, яка користується пошаною серед тих, хто її оточує, до ді- вчат-хіпі, основним критерієм хіпізму яких є зовнішній вигляд, слугує для нас текст пісні хіпі-виконавиці Умки: «Хо- рошенькие школьницы мелькают там и тут. Они меняются прикидами и фенички http://www.etnolog.org.ua 81 плетут. Я ненавижу их. Я ненавижу де- вочек…». Далі вона продов жує: «Они ту- суются вокруг, они приводят подруг, они хотят в наш “обряд”, они вообще всего хотят. Я ненавижу их. Я ненавижу дево- чек…». Тут ми спостерігаємо такий варі- ант домінуючої ролі жінки в середовищі хіпі, при якому вона, негласно, посідає лідерську позицію, встановлює свої пра- вила і не намагається підлаштовуватися до оточуючих. Зауважуємо також на тому, що суб- культура хіпі, яка неформальна щодо навколишнього світу, формує у своєму середовищі жінок, які є неформальними стосовно даної субкультури. Таким чином, ми доходимо таких висновків: жінка за- ймає проміжне становище в «субкульту- ра – соціум». З досвіду особистого спо- стереження зауважимо, що така жінка є носієм інформації від соціуму до тусовки, від тусовки – до соціуму. Поява нової ін- формації у свою чергу спричиняє за со- бою певні трансформаційні процеси в ході розвит ку субкультури хіпі. Враховуючи вищенаведені факти, а також спостерігаючи за загальною фе- мінізацією суспільства в сучасному сві- ті, припускаємо, що хіпі, можливо, були перед вісниками цих подій. Для розгляду гендерних відносин у субкультурі хіпі на сучасному етапі ми вважаємо за необхідне звернутися до істо- рії формування чоловічих культур із жі- ночою природою. І знову ми повертаємося у 60-ті роки ХХ ст., коли разом з рухом хіпі, що зародився, і другою хвилею фемі- нізму в країнах Заходу відбувалася черго- ва сексуальна революція, яка спричинила буйний розвиток гей-культури. Тут знову звертаємо увагу на той факт, що фемінізм диктує жінці жорсткість характеру, чо- ловічий стиль одягу, відмову від косме- тики, тоді як представники гей-культури, з огляду на свою сексуальну орієнтацію, використовують елементи жіночого одя- гу, прикраси, жіночу манеру поведінки і тональність мови. Враховуючи також, що в цей час у масовій культурі стартує таке поняття, як «унісекс», ми доходимо такого висновку: «унісекс» приводить до заміни гендерних ролей, що спричиняє за собою появу чоловікоподібних жінок і жінкоподібних чоловіків. До 90-х років ХХ ст. представники гей- культури, будучи сексуальною меншиною, існували окремим, певним чином засекре- ченим співтовариством. Це тривало до тих пір, поки решта представників сильної по- ловини людства не стала приміряти на себе яскравий одяг, парфумерію і прикраси. Та- ким чином, у середині 90-х років ХХ ст. заявила про себе нова чоловіча субкульту- ра з домінуючим жіночим началом. Пред- ставники даного співтовариства отримали назву «метросексуали». І. Остроух подав такі визначення стосовно метросексуала: 1) законодавець моди ХХІ ст.; 2) житель великого міста з традиційною сексуальною орієнтацією, який має гарний смак і витра- чає вільний час та гроші на покупки для себе; 3) чоловік, який приймає і жіночий бік своєї природи [2, с. 91]. Поява метросексуалів, які зовнішні свої вияви запозичили в гомосексуалістів, є свідченням того, що культурні особли- вості меншини поступово стають виявами масової культури. Оскільки багато чоло- віків у сучасному суспільстві віддають перевагу своєму жіночому началу, стаючи на позиції слабкої статі, жінки вимушені бути активнішими у вирішеннях життєво важливих питань. Повертаючись до аналізу процесу ак- тивізації жіночої домінанти в субкульту- рі хіпі, розгляньмо її на сучасному етапі в контекс ті загальносвітових тенденцій. Польові дослідження унаочнюють, що на рубежі ХХ–ХХІ ст. жінка-хіпі остаточно закріплює за собою домінуючий статус лідера. У своєму середовищі вона стає представницею «сильної статі». Дійти по- дібних висновків нам допомогли інформа- тори. Наприклад: «Я його змусила зустрі- чатися зі мною. Я йому пісню написала. Зіграла йому на піаніно, половину не по- трапляючи по клавішах. Я ж ще не вміла тоді грати на гітарі. Я склала свою першу в житті пісню і на піаніно її зіграла йому. Бідний, це його пробило, однозначно, і він став зі мною ходити-зустрічатися» 2. Також Барда згадує про те, як заради коханої людини вона написала пісню на дев’ять голосів, потім зібрала в гуртожит- ку (де вона на той момент мешкала) спі- ваючих дівчат і скрипаля, щоб виконати її для свого обранця. З її розповіді ми дізналися і про те, як відбувалося запрошення молодого чо- ловіка на прослуховування пісні: «А як я його взагалі запрошувала.., він же не хотів. Я говорю: “Як? Місяць роботи, http://www.etnolog.org.ua 82 стільки репетицій задарма, як це можна взагалі?” І він, такий, дивиться на мене і починає спиною відходити, і я розумію, що якщо що-небудь екстремальне не зро- бити – все. Я, коротше, сідаю і зап’ястям об асфальт [із силою вдаряє. – В. Л.]. Дивлюся – мало, крові немає, я другий раз притискую руку, до м’яса. Він запи- тав: “Навіщо?” Я говорю: “Тому що біль фізична заглушує біль душевну”. Він говорить: “Нісенітниця”. Повертається і йде. Я йому: “Ти прийдеш? Ти прийдеш?” Він не відповів, але прийшов тоді». Пода- ні вище приклади демонструють приклад жінки-хіпі, у характері якої простежу- ються чоловічі риси завойовника. Тут вар- то зауважити, що в середовищі сучасних хіпі жінка остаточно посіла домінуючу роль, що радше пов’язано з інформацією, яка потрапила в середовище хіпі з навко- лишнього світу. Підбиваючи підсумки даного дослі- дження зазначимо, що під час роботи нами було виявлено три етапи становлен- ня жіночої домінантності впродовж істо- рії існування субкультури хіпі: зовнішні вияви фемінізації субкультури; неглас- на лідерська позиція жінки-хіпі; жіноча домінанта. Таким чином, при початковій рівності статей хіпі-жінка без боротьби, у природ- ний спосіб, посіла домінантну лідерську позицію. Як уже було сказано на початку нашої статті, на прикладі субкультури легше прослідкувати зародження, розвиток і на- слідки того чи іншого культурного яви- ща. Пов’язано це з тим, що покоління в субкультурі змінюються значно частіше. Саме тому, знайшовши деякі аналогії в русі хіпі, ми можемо спрогнозувати тен- денції розвитку культурних явищ у за- гальносвітовій культурі. Оскільки початок фемінізації суспіль- ства і зародження жіночої домінанти в субкультурі хіпі ми пов’язуємо з появою в 1960-х роках поняття «унісекс», відміти- мо, що в початковій точці свого зароджен- ня обидва ці явища були дзеркальним відображенням один одного. Фемінізм – унісекс із акцентуацією чоловічності, хі- пізм – унісекс із акцентуацією жіночості. Проте ситуація поступово вирівнялася, у сучасному світі ми спостерігаємо наступ- ну стадію фемінізації, яку можемо порів- няти з перехідним періодом між другим і третім етапом, що були виявлені нами в субкультурі хіпі. Виходячи з того, що су- часні модні тенденції диктують чоловікам правила, дотримуючись яких, вони не за- цікавлені у своїй позиції «сильної статі», доходимо висновку, що сучасна жінка не- забаром займе домінуючі позиції, не до- кладаючи особливих зусиль. Однак не слід забувати, що за свою іс- торію всі суспільні рухи, акції соціаль- ного протесту і молодіжні субкультури переживають хвилеподібний розвиток, супроводжуваний сплесками і спадами активності. Тому за активною фемінізаці- єю варто очікувати хвилю (що вже насу- вається) нової маскулінної субкультури. У ЗМІ цей рух уже отримав свою назву – «ретросексуали» [1]. Примітки 1 Записано в м. Ізмаїлі від О. Л. Галкіної, 1981 р. н., українки, авторки і виконавиці пі- сень. 2 Записано в м. Одесі від К. А. Костючен- ка, 1950 р. н., росіянина, вільного художника. Література 1. [Електронний ресурс]. – Режим досту- пу : bad-mazafaka.livejournal.com/ 51498.html // Манифест ретросексуала // Livejournal.com. 2. Остроух И. Г. Метросексуал: стиль жизни или стратегия выживания мужчины в постиндустриальном обществе? / И. Г. Остро- ух // Мужской сборник: мужчина в экстре- мальной ситуации. – С.Пб., 2007. 3. Хойбнер Т. Вызов неприкаянных / Т. Хойбнер. – М., 1990. 4. Щепанская Т. Б. Женщина, группа, символ (на материалах молодежной субкуль- туры) / Т. Б. Щепанская // Этнические сте- реотипы мужского и женского поведения. – С.Пб., 1991. 5. Karen Kami. Такой разный унисекс [Электрон ный ресурс] // Российский нацио- нальный сервер лесбиянок. – Режим до- ступа : lesbi.ru //www.lesbi.ru/ health/ moda/ unisex.html. 6. Karen Kami. Унисекс: обезличивание ради индивидуальности [Электронный ре- сурс]. – Режим доступа : Amazonky.RU //www. amazonky.ru/topic/print.php/ ?article=142. http://www.etnolog.org.ua 83 SUMMARY This article analyzes gender relations in the subculture of hippies and forecasting global trends of cul- tural phenomena. It is known that within the subculture, generational change is happening much more frequently than in world culture (approximately every 3–5 years), which allows to one generation of researchers to trace the evolution and transformation of several generations of subculture. Modeling cultural patterns in intragroup processes in subculture we can put forward the hypotheses and speculate on further general cultural development. In the 60s of the XXth century, when the society retreated from the post-war rehabilitation, the solving of social problems was important. At the same time the hippie movement declared the merging of young people who opposed the war and globalization. Getting feminization of society and the emergence of female dominance in the hippie subculture related to the appearance in the 1960s, the concept of unisex. It should be noted that the first of these two phe- nomena were mirror images of each other. Feminism – unisex with accentuation of male, hippie – unisex accentuation of femininity. However, the situation has leveled off, and in today’s world, we witness the next stage of feminization. As we know, all social movements, actions of social protest and youth subculture are characterized by undulating development, accompanied by bursts and downs of activity. That is why the active feminization expects a new wave of masculine subculture. Keywords: femininity, masculinity, gender, hippie, subculture, unisex. http://www.etnolog.org.ua