Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею
Збережено в:
| Дата: | 2010 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207727 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею / Н. Пась // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 305-307. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207727 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077272025-10-14T00:22:07Z Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею Пась, Н. Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури 2010 Article Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею / Н. Пась // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 305-307. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207727 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| spellingShingle |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Пась, Н. Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Пась, Н. |
| author_facet |
Пась, Н. |
| author_sort |
Пась, Н. |
| title |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею |
| title_short |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею |
| title_full |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею |
| title_fullStr |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею |
| title_full_unstemmed |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею |
| title_sort |
колекція жіночих сорочок камінь-каширського полісся кінця xix - початку xx століття у фондах камінь-каширського районного краєзнавчого музею |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207727 |
| citation_txt |
Колекція жіночих сорочок Камінь-Каширського Полісся кінця XIX - початку XX століття у фондах Камінь-Каширського районного краєзнавчого музею / Н. Пась // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 305-307. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT pasʹn kolekcíâžínočihsoročokkamínʹkaširsʹkogopolíssâkíncâxixpočatkuxxstolíttâufondahkamínʹkaširsʹkogorajonnogokraêznavčogomuzeû |
| first_indexed |
2025-10-14T01:05:51Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:12:35Z |
| _version_ |
1846008354603794432 |
| fulltext |
305
Наталія Пась
(Камінь-Каширський)
КОЛ Е К Ц І Я Ж І НОЧ И Х С ОРОЧОК
К А М І Н Ь-К А Ш И РСЬКОГО ПОЛ ІС С Я
К І Н Ц Я X І Х – ПОЧ АТ К У Х Х С ТОЛ І Т ТЯ
У ФОН Д А Х К А М І Н Ь-К А Ш И РСЬКОГО
РА ЙОН НОГО К РАЄ ЗН А ВЧОГО М У ЗЕ Ю
Значимість народного мистецтва важко
виміряти якоюсь величиною, бо тисячолітні
духовні надбання – то безцінний скарб, який
утримує в собі зв’язок усіх попередніх поко-
лінь, їх генетичний код і матеріальну пам’ять,
то дзеркало душі і творчої сили того, хто його
плекав.
Народне мистецтво Північно-Західного
Полісся, у межах якого розташований Ка-
мінь-Каширський район, що на Волині, – ба-
гате і водночас просте. Воно й дотепер не спо-
творене втручанням цивілізації.
Традиційне вбрання поліщуків, яке чи не
найбільше зберегло автентичні особливос-
ті та елементи, підкреслює їх працьовитість,
невибагливість, дбайливість, схильність до
охайності та чистоти.
Збірка жіночої сорочки Камінь-Кашир-
ського Полісся кінця ХІХ – початку ХХ ст.,
яка зберігається у фондах Камінь-Кашир-
ського районного краєзнавчого музею і
укомплектована як результат етнографічних
експедицій музейних працівників у села ра-
йону, налічує тридцять шість одиниць. Вона
репрезентує жіночу сорочку сс. Михнівка,
Черче, Видричі, Ворокомле, Гута-Камінська,
Нуйно, Клітицьк, м. Каменя-Каширського.
Колекція є невеликою за кількістю, але до-
сить вартісною, бо містить виняткові речі і
дає хорошу можливість прослідкувати особ-
ливості крою, оздоблення, структури тка-
нини жіночої сорочки Камінь-Каширського
Полісся.
До речі, поповнити фонди музею екземп-
лярами народного вбрання стає дедалі важ-
че, зважаючи на те що його взагалі лиши-
лося мало; те ж, яке ще збереглося, селяни
віддавати не хочуть, мотивуючи тим, що це
є родинна реліквія. Боляче констатувати той
факт, що вишиті сорочки ще й тепер кладуть
(«встеляють») у труну літнім людям. Особли-
во фанатично до цього ставляться жителі
с. Полиці.
У комплекті народного костюма сорочка є
головним його складником. Вона цікавить не
лише як річ практична чи захисна, але й така,
що має символічне, обрядове значення і визна-
чає етнічну та соціальну належність її носіїв.
Навіть буденна сорочка полісянки вигля-
дала естетично, бо була прикрашена орна-
ментом, хоч і скромно. Серед колекційних
екземплярів впадає у вічі повсякденна прос-
та жіноча сорочка і святкова – вишукана,
яскрава. Одружені жінки віддавали перевагу
більш стриманому в кольорах вбранню, аніж
дівчата, а вдови носили сорочки, в яких до-
мінуючими були темні кольори.
На вечорницях і вдосвіта готували жінки
і дівчата прядиво з льону та конопель, вибі-
лювали, згодом ткали полотно, а лише тоді
шили з нього одяг для себе і всієї сім’ї.
Для Камінь-Каширського регіону кінця
ХІХ – початку ХХ ст. характерні жіночі со-
рочки так званого уставкового крою, тобто
з плечовими вставками – «уставками», зав-
дяки яким було зручніше зшивати деталі, і
«сорочка тримала форму» [1]. У деяких селах
(скажімо, сс. Видричі, Нуйно) сорочку шили
з вузького полотна, тому для забезпечен-
ня достатньої довжини доточували нижню
частину куском тканини, яку називали «під-
точка» [2; 3]. Це було грубіше полотно, як
правило, конопляне, виготовлене зі стебел
конопель із чоловічими квітками, які звуться
«плоскінь»; дуже рідко для цієї цілі викорис-
товували матірку – стебла конопель із жіно-
чими квітками. «Підточка» могла бути менш
вибілена і зовсім не орнаментувалася по низу.
Комірець для поліської жіночої сорочки
шили двох видів: відлогий і стоячий; обидва
застібалися під саму шию. Переважна біль-
шість рукавів на зап’ясті оздоблена техні-
кою художнього морщення, яка переходить
у манжет. Досить рідко, проте трапляється
сорочка, в якої рукав пошитий без манжета,
лише знизу густо призібраний; інколи місце
зборок стримано оздоблювалося [4].
http://www.etnolog.org.ua
306
Щодо декорування, то зібрані в музейній
колекції сорочки поділяються на кілька ви-
дів: вишиті, виткані та комбіновані, тобто
такі, що оздоблені і вишивкою, і ткацтвом.
Рясно оздоблювали майстрині рукав со-
рочки і плечову вставку, більш скромно – па-
зуху і комірець; манжет у буденному вбранні
орнаментувався рідко.
Існує чимало технік ткацтва, проте на
Камінь-Каширському Поліссі здавна улюб-
леним є так званий перебір (у с. Нуйно на-
зивають по-різному: «насови», «натики», від-
повідно – «насовувати», «натикати» [5]). Ця
техніка дозволяє вільне розміщення візерун-
ка на полотні, забезпечує смугасті композиції
і створює рельєфний орнамент [6]. До речі,
сучасне поліське ткацтво дуже добре зберег ло
його традиційний характер, адже це ремесло
і тепер популярне серед жінок у сс. Видерта,
Нуйно, Воєгоща, Полиці.
Технікою «перебір» поліські ткалі уміло
комбінували на полотні різноманітні геомет-
ричні чи геометризовані візерунки, попереч ні
смуги – дрібні, широкі, густі, створюючи та-
ким чином чудові декоративні мотиви.
Як правило, домінуючим кольором у тка-
цтві був червоний з усіма його відтінками, а
вкраплення чорного або сірого надавало ма-
люнку виразності. Загалом червоної барви
було найбільше на поліській жіночій сорочці,
мабуть, тому, що цей колір веселить, посилює
почуття, створює хороший настрій. Та все-
таки в достатній мірі наявні зелений, синій,
фіолетовий, бордовий, жовтий кольори, «щоб
вишивка усміхалась».
Часто трапляються сорочки, в яких виткані
дрібні орнаментальні смуги, розміщені на рівні
грудей, незалежно від того, декорована сороч-
ка тканим візерунком чи вишивкою [7]. Серед
поліських жінок були популярними сорочки, в
яких рукав, а іноді й уставка, був орнаменто-
ваний таким чином: по витканому «у клітин-
ку» полотні створювався візерунок технікою
вишивки «занизування», яка імітує ткацтво,
створюючи таким чином цілісний образ [8].
Вишукано виглядає колекційна сорочка,
рукав якої витканий червоними нитками різ-
них відтінків з почерговим вкрапленням бі-
лої барви [9]. Слід зауважити, що білі нитки
(«біль») є досить рідкісними в орнаментиці
поліських сорочок.
Поліська вишивка – то не лише безцінний
пласт духовно-мистецької культури україн-
ського народу, а й глибока естетична насоло-
да, вияв краси людської душі і одвічне праг-
нення людини до ідеалу.
Використання майстринями-полісянка-
ми таких технік вишивки, як «гладь», «коса
гладь», «хрестик», «ретязь», «штапівка»,
«різь», «занизування» тощо, підкреслювало
їх вишуканий смак і бажання творити до-
вершені речі. Формуючи різноманітні рос-
линні, геометричні, подекуди – зооморфні
візерунки або ж майстерно їх поєднуючи,
вишивальниці створювали образи, закодо-
вуючи в них весь навколишній світ.
Традиційною технікою оздоблення на Ка-
мінь-Каширському Поліссі залишається ви-
шивка «хрестиком», яка, переконані поліщу-
ки, є не лише прикрасою, а й оберегом від зла
та лихого ока. Проте в кінці ХІХ – на початку
ХХ ст. достатньо популярною була й техніка
«занизування». Характерною особливістю
«занизування» є те, що нитки йдуть по всій
довжині чи ширині тканини. Цією технікою
створювали різної величини ромби, прямо-
кутники, зубці або прямі лінії з чергуванням
стібків різної форми [10].
У музейній колекції зберігається цікава
жіноча сорочка, рукав якої декорований ко-
льоровими нитками технікою «занизування»
і мережкою, яка має назву «прутик» (нале-
жить до прозоро-лічильних технік), створю-
ючи досить гармонійний образ [11].
Оригінальні восьми-, шести- та чотири-
кутні розетки формували вишивальниці тех-
ніками «гладь» і «коса гладь» [12]. Можливо,
саме про такі восьмипелюсткові розетки зга-
дувала Олена Пчілка, називаючи їх «зірками
на волинському небосхилі».
Найбільш розповсюджений вишитий
орнамент на поліській сорочці – рослинний;
на ньому чітко проглядаються листки, стилі-
зовані квіти: троянди, різнокольорові фіалки,
поодинокі чи зібрані в букет, цвіт барвінку,
Дерево життя тощо.
Серед різноманітних композиційних схем
на рукавах колекційних сорочок впадає у вічі
досить рідкісний і цікавий сюжет: пара птахів
з високо піднятими крильми охороняє гніздо,
в якому лежать пташині яйця. Безперечно,
цей мотив є символом родинного щастя, дов-
гого сімейного життя і радісного очікування
потомства – продовження життя на землі. По
краях – два одинокі птахи на гнізді, в яких не-
має яєць, тобто немає й майбутнього [13].
Окрім буденних, святкових (в тому чис-
лі – обрядових) жіночих сорочок, виділяли
жнивні. Якщо святкова сорочка поліської
жінки могла бути лляна або крамна (з перка-
лю), яка, до речі, вважалась багатшою, то на
жнива – лише лляна [14].
http://www.etnolog.org.ua
307
Збірка жіночої сорочки у фондах Камінь-
Каширського районного краєзнавчого музею
репрезентує глибинне народне мистецтво
Північно-Західного Полісся кінця ХІХ – по-
чатку ХХ ст., його простоту і велич, доскона-
лість і творчий досвід майстрів.
Народне мистецтво спонукає нас до усві-
домлення цінності і неповторності української
культури і є дієвим засобом впливу на сучасні
культурні та етносоціальні процеси в Україні.
Джерела
[1], [2], [14] – записано у вересні 2008 р. в с. Гу-
та-Камінська Камінь-Каширського р-ну Волин-
ської обл. від Н. Н. Ханейчук, 1938 р. н.
[3] – фонди Камінь-Каширського краєзнавчо-
го музею (далі – КККМ), інв. № 331, 768, 865, 1050.
[4] – КККМ, інв. № 559.
[5] – записано у вересні 2008 р. в с. Нуйно
Камінь-Каширського р-ну Волинської обл. від
Н. П. Химчик, 1955 р. н.
[6] – КККМ, інв. № 335, 566.
[7] – КККМ, інв. № 335, 578, 1050.
[8] – КККМ, інв. № 577, 578.
[9] – КККМ, інв. № 865.
[10] – КККМ, інв. № 337, 520.
[11] – КККМ, інв. № 337.
[12] – КККМ, інв. № 791.
[13] – КККМ, інв. № 1050.
http://www.etnolog.org.ua
|