Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207732 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області / Н. Осіпенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 287-290. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207732 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077322025-10-14T00:16:27Z Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області Осіпенко, Н. Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури 2010 Article Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області / Н. Осіпенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 287-290. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207732 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| spellingShingle |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Осіпенко, Н. Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Осіпенко, Н. |
| author_facet |
Осіпенко, Н. |
| author_sort |
Осіпенко, Н. |
| title |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області |
| title_short |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області |
| title_full |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області |
| title_fullStr |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області |
| title_full_unstemmed |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області |
| title_sort |
виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села кузьмина гребля черкаської області |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207732 |
| citation_txt |
Виховання естетичних смаків у студентів-філологів засобами народної вишивки села Кузьмина Гребля Черкаської області / Н. Осіпенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 287-290. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT osípenkon vihovannâestetičnihsmakívustudentívfílologívzasobaminarodnoívišivkiselakuzʹminagreblâčerkasʹkoíoblastí |
| first_indexed |
2025-10-14T01:06:21Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:12:49Z |
| _version_ |
1846008368736501760 |
| fulltext |
287
Наталія Осіпенко
(Умань)
ВИ ХОВА Н Н Я Е С Т ЕТ И Ч Н И Х С М А К І В
У С Т УД Е Н Т І В- ФІ ЛОЛОГ І В ЗАС ОБА М И Н А РОД НОЇ
ВИ Ш И ВК И С Е Л А К У ЗЬМ И Н А Г РЕ БЛ Я Ч Е РК АСЬКОЇ ОБЛ АС Т І
В
умовах розбудови української держа-
ви помітно зросла увага дослідників щодо
питання традицій, їхньої ролі й місця у ви-
хованні молоді. Національна доктрина роз-
витку освіти, Державна програма «Освіта»
(«Україна XXI ст.»), Концепція педагогічної
освіти, Закон України «Про вищу освіту»,
Концепція національного виховання, а також
концепції естетичного виховання наголошу-
ють на використанні українського народного
мистецтва у системі освіти і виховання. Це
зумовлює необхідність оволодіння майбутні-
ми вчителями-словесниками фундаменталь-
них знань української традиційно-побутової
культури.
Студенти-філологи – особлива категорія
майбутніх учителів, підготовка яких безпо-
середньо лежить у площині естетики й мис-
тецтва. Це потребує спеціального вивчення
народного мистецтва, способів його інтегра-
ції в позааудиторну роботу й, завдяки цьому,
побудови системи естетичного виховання
майбутніх учителів-філологів.
Аспекти естетичного виховання студент-
ської молоді засобами мистецтва відображені
в працях В. Андреєва, І. Беха, П. Блонського,
М. Боришевського, Л. Виготського, О. Леонть-
єва, С. Максименка, Б. Теплова, Ж. Юзвак,
П. Якобсона та ін. Проблеми теоретичних
основ естетичного виховання розробляли-
ся педагогами-класиками (Я. Коменський,
А. Макаренко, Й. Песталоцці, Г. Сковорода,
В. Сухомлинський, К. Ушинський) і сучасни-
ми вченими (В. Бутенко, І. Зязюн, Є. Квятков-
ський, Л. Масол, Б. Неменський, Г. Падалка,
Т. Рейзенкінд, Г. Шевченко та ін.).
Багато вчених у різні часи відзначали по-
тужний виховний потенціал народних тра-
дицій. Зокрема, у дослідженні етнокультуро-
лога В. Яніва стверджується, що завдяки
глибокому відчуттю традицій, незважаючи
на лихоліття, український народ не перетво-
рився на етнографічну масу [6, с. 287]. Заслу-
говує на всіляку підтримку думка М. Шлем-
кевича, що «сильною є людина, закорінена в
традиції» [5, с. 22]. І. Франко не вважав ре-
зультативним виховання, яке не ґрунтується
на знанні народу його традицій [4, с. 17].
Зважаючи на це, перед сучасною освітою
постає завдання сформувати у молоді есте-
тичну культуру засобами народного деко-
ративно-прикладного мистецтва. Естетичні
смаки можна розвинути і закріпити на ґрунті
історичних традицій, минувшини, культур-
но-історичного доробку нації.
Виховання естетичних смаків у студен-
тів-філологів Уманського державного пе-
дагогічного університету ім. Павла Тичини
здійснюється через організацію позаауди-
торної роботи, яка будується на принципах
зацікавленості і добровільної участі в ній,
врахуванні індивідуальних інтересів та на-
хилів студентів, вона є логічним продов-
женням аудиторних занять і проходить па-
ралельно з ними. У зв’язку із цим особливої
актуальності набуває народознавчо-пошу-
кова діяльність студентів-філологів. Саме
через фольклорно-експедиційну діяльність
можливе вивчення й усвідомлення націо-
нальних традицій і цінностей. Вивчення та
дослідження української вишивальної куль-
тури цілком відповідає завданням націо-
нальної освіти.
Знання історії народного вишивкарства
окремого села і країни в цілому сприяє не
лише поглибленню знань матеріально-духов-
ної культури, але й розвитку художніх ін-
тересів і смаків, творчого мислення, різно-
манітних умінь та навичок; прилученню до
народних традицій; естетичному освоєнню
засад національної художньої культури; при-
щепленню любові до цього самобутнього
виду мистецтва.
В Україні народна вишивка стає об’єктом
глибокого наукового дослідження, почина-
ючи із середини XIX ст. Дослідженням тра-
дицій українського вишивкарства займалися
Б. Рибаков, О. Пчілка, А. Кульчицька, В. Щер-
баківський, Є. Шевченко та ін.
Метою статті є виховання естетичних
смаків студентів-філологів у процесі дослі-
дження вишивальних традицій с. Кузьмина
Гребля Христинівського району Черкаської
http://www.etnolog.org.ua
288
області на матеріалах літньої фольклорно-
етно графічної експедиції 2007 року.
За старим адміністративно-територіаль-
ним поділом с. Кузьмина Гребля належало
до Кузьминогребельської волості Уманського
повіту Київської губернії. Як показало опиту-
вання респондентів, про історію виникнення
с. Кузьмина Гребля існує чимало легенд. За
однією з них, село заснували селяни-утікачі із
північних та східних районів України, де па-
нували Литва та Польща. У плавнях Дніпра
в районі порогів виникали поселення віль-
них людей-козаків – Запорізька Січ. Леген-
дарний козак-гречкосій Кузьма Запорожець
свою оселю побудував у затишному місці,
захованому від ворожого ока, під високим
берегом річки Синиці, згідно з прислів’ям
«Де байрак – там козак». Для зручності він з
друзями насипав невеличку гребельку і утво-
рив ставок. Жителі села казали: «Підемо че-
рез Кузьмову греблю», від чого й пішла назва
«Кузьмина Гребля», а жителів села називають
відповідно «кузьминогребельцями».
Наприкінці XIX – на початку XX ст. вна-
слідок проникнення в село капіталістичних
відносин, посилення класового розшару-
вання безземельне і малоземельне селянство
починає все більше займатися художніми
промислами, що було для нього додатковим
заробітком. У пореволюційні роки в Украї-
ні прогресивна творча інтелігенція сприяє
створенню приватних та земських художніх
артілей, шкільних майстерень, що залучають
талановитих народних майстрів, які в свою
чергу передають свої вміння наступникам.
Найбільшого розвитку вишивальні промис-
ли досягли у сс. Клембівка на Поділлі, Оле-
нівка, Кагарлик, Сунки на Київщині, Сміла
на Черкащині, Дігтярі, Решетилівка, Опіш-
ня, Скопці на Полтавщині. Їх очолювали ху-
дожники-професіонали. Так, у с. Вербівці з
1915 року працювала О. Екстер, у с. Сунки –
М. Прахов, у с. Скопці – С. Прибильська та ін.
Вишивальна артіль с. Кузьмина Гребля
була філією Уманської артілі «Розкріпачена
жінка», пізніше – Уманської фабрики худож-
ньої вишивки ім. 30-річчя ВЛКСМ. Основи
її закладені в 1928–1930 роках дружиною то-
дішнього директора школи – Олександрою
Михайлівною Дудкіною. Вона організувала
на громадських засадах філії в с. Кузьмина
Гребля і в прилеглих селах. Для цього Олек-
сандра Михайлівна навчала вишивати сіль-
ських жінок полтавською гладдю. Майстри-
ні вишивали полтавські сорочки, краватки
та ін. Готову продукцію відвозили в Умань,
звідки її відправляли на експорт в Канаду і
США. Для держави це мало велике значення.
Першим керівником артілі стала представ-
ниця фабрики Євгенія Розенфельд, і артіль
отримала назву «Артіль імені Сталінської
конституції». Бригадиром стала вишиваль-
ниця Олександра Юхимівна Могилюк, яка і
пропрацювала тут до виходу на пенсію.
Робота була організована так: усі матеріа-
ли, зокрема тканини, нитки, зразки виробів,
привозили з Умані і видавали вишивальни-
цям. За умовний час роботи вишиті виро-
би здавалися під суворий контроль. Ті, які
відповідали високим вимогам, відвозились
на фабрику в місто. За них виплачували за-
робітну платню. Якщо вироби не проходили
контроль, їх повертали вишивальниці з ви-
могою відшкодувати кошти за зіпсований
матеріал. Професіоналізм вишивальниць був
високим, і такі випадки траплялися дуже рід-
ко. Частіше було таке: дівчата-вишивальниці
навмисне робили брак в роботі, щоб краси-
ва батистова вишита кофточка залишилася в
них, адже в ті часи не було можливості купи-
ти ні полотна, ні ниток. В основному носили
вироби з домотканого полотна.
У 1949 році за постановою «Укрхудож-
промсоюзу», у веденні якого була Уманська
фабрика художньої вишивки, Кузьминогре-
бельська артіль отримала статус філії, що
авто матично перевело вишивальниць у роз-
ряд робітників.
Зі слів жительки села Олени Олексіївни
Митько (1921 р. н.) нам стало відомо, що ви-
шивальня, так тут називають артіль, розміс-
тилася в гарному цегляному будинку розкур-
куленого селянина по вулиці Набережній, на
крутому березі Середнього ставка. Керівни-
ком філії була призначена сільська жінка –
Мотрона Пантелеймонівна Скоропад [2, с. 18].
У філії існував режим робочого дня,
контроль за дисципліною. Роботу викону-
вали тільки у філії, де були створені більш-
менш пристойні умови для вишивання.
Адже це була важка напружена праця, яка
вимагала гарного освітлення, стільців для
сидіння, стільчиків для ніг. Праця в арті-
лі була важка і потребувала великої уваги і
терпіння. Роботу треба було виконати в за-
значений термін. Лідія Іванівна Козачинська
(1926 р. н.) розповіла: «Робота була нелегкою.
Ми зовсім не мали права на помилку, бо ни-
ток нам давали дуже мало. Тітка Мотрона
виділяла стільки, скільки було потрібно на
виріб. Якось шию, а очі злипаються, бо ніч
надворі, та випадково вколола себе голкою,
http://www.etnolog.org.ua
289
кров капнула на вишивку. Довелося взяти її
собі, та ще і гроші заплатити» [1, с. 20].
Під час війни філії, як і фабрики, не існу-
вало. Після визволення села й перемоги над
фашизмом відродилася Уманська фабрика
«Вишиванка», і було відновлено роботу філії
у с. Кузьмина Гребля. Колектив повернувся
до роботи в довоєнному складі. Керівником
знову стала М. П. Скоропад. Проста сільська
жінка без освіти була гарним керівником і
створила в жіночому колективі сприятли-
ву і дружню атмосферу. Сюди приходили
працювати жінки і дівчата із сусідніх сіл.
Зіна Іванівна Чередник (1916 р. н.) зауважи-
ла, «що працювати у вишивальні було пре-
стижно, сюди багато жінок приходило, тому
якісно доводилось виконувати роботу» [2,
с. 16]. На філії за роботу платили гроші, а в
ті часи це було дуже вагомо. Під час голо-
ду 1947 року працівниці філії отримували
продуктовий пайок з фабрики, який вряту-
вав від голод ної смерті не одну дитину, бо
дитяча смертність від інфекцій і голоду була
дуже висока. Єлизавета Микитівна Свинар-
чук, донька М. П. Скоропад, згадує: «Мати
приносила окраєць хліба, пару картоп-
лин, іноді молоко. Для мене малої це було
справж нім дивом».
Важка праця вишивальниць не завади-
ла їм звеселяти себе піснями. Злагодженим
хором, з душею вони працювали і співали.
Прекрасні українські пісні лунали з високо-
го пагорба і відлунювали від поверхні ставка
так, що ними заслуховувалися люди із сусід-
ніх вулиць. Лідія Кіндратівна Біла пригадує:
«Вишивальня була другою домівкою. Колек-
тив був дружнім, веселим. Молодиці і дівча-
та допомагали одна одній. Якось вишиваю
на замовлення рушник, барвисті квіти так
до душі, коли прийшла додому, майже вночі,
сіла і собі такий вишивати...». Після виходу на
пенсію М. П. Скоропад керівником була Кате-
рина Юхимівна Дядюра, їй на зміну прийшла
дочка – Любов Іванівна Дядюра. Це дає змогу
вести мову про традиції трудових династій у
досліджуваному селі.
Вміння вишивати було обов’язковим для
кожної дівчини в селі: «Ще змалечку, – згадує
Зіна Іванівна Чередник, – вишивати вчилась
сама, на той час полотна купити можливос-
ті не було, тому воно дуже цінувалося. Моя
мати не дозволяла брати клапті матерії, то я
взяла та й відрізала шматок від домотканої
скатертини, сиджу і вишиваю. А мати не сва-
рила, тільки раділа за мене. Вишивала глад-
дю, хрестиком...».
У кожній оселі тримали овець і сіяли ко-
ноплі. З овець стригли вовну, везли її на
сукно вальню, де виготовлялися неткані вов-
няні сукна різних ґатунків. З таких нетканих
сукон шили свити різних кольорів і фасонів.
Із вичинених овечих шкур шили кожухи та
оздоблювали їх різними нитками та стрічка-
ми так, що вони ставали шедеврами. Такий
одяг шився один раз за життя і переходив із
покоління в покоління.
Від жителів с. Кузьмина Гребля ми дізна-
лися, що коноплі були важливою технічною
і продовольчою культурою, їх вирощували
двох видів. Рідко посіяні виростали велики-
ми (до трьох метрів) рослинами – «маньяка-
ми» з рясним насінням, з якого виготовляли
конопляне масло для лучини, яке вживали
в піст чи коли корова мала отелитися. Густо
посіяні коноплі («материнка») росли тонень-
кими високими прутиками, які мали чудо-
вий аромат. Ці прутики збирали, зав’язували
в тонкі снопики і вимочували в ставках під
водою. Для дітей це було можливістю восени
побовтатися в багнюці. Потім багнюку ви-
мивали, снопики висушували. Сухе бадилля
перебивалося на спеціальному приладі – бе-
тельні – і ретельно вичісувалося від твердих
залишок щіткою, зробленої зі шкіри їжака.
Вичесане, шовковисте, довжиною від одно-
го до двох метрів волокно намотувалося на
кужіль, щоб з нього випрясти нитки. Зимою
в кожній хаті жіноча половина сім’ї була
зайнята пряжею ниток: хто веретеном, хто
прядкою. Змотували нитки мотовилом пев-
ної довжини на прясла, тобто на в’язочки, в
яких містилася певна довжина ниток. Такі
в’язочки натягували на чотирикутну хресто-
вину, поставлену в спеціальну ступку, в якій
вона могла крутитися. Нитки пряли різної
товщини і ґатунку. Так звана десятчана нитка
йшла на виготовлення тонкого одягу, а ря-
довинна – на грубий одяг, рушники, рядна.
Нитки змотували в клубки.
У селі було багато майстрів з ткацьки-
ми верстатами, які ткали полотно для одягу
і ряден. Ще пам’ятають у селі про майстрів
Я. О. Бондаренко, Я. К. Шульгу, П. Ф. Крикун.
Для святкового одягу і рушників полотно
відбілювали на сонці біля ставків, змочували
водою і стелили на траву. Одна сторона, та що
на сонці, ставала сліпучо-білою, а друга зали-
шалася сірою.
Прасували білизну «рублем» – дерев’яним
бруском близько метра довжиною, одна
грань якого була зубчаста. Білизну намоту-
вали на качалку – круглу дерев’яну палицю –
http://www.etnolog.org.ua
290
і рублем катали по столу. Після таких дій
білизна ставала гладенька, м’яка і гігроско-
пічна. Верхній одяг після такого обробітку
акуратно складали в скриню або розвішува-
ли на жердці.
З початком перебудови наплив машинної
вишивки стрімко скоротив попит на ручну
вишивку, і Уманська фабрика художніх ви-
робів припинила своє існування, а заодно – і
Кузьминогребельська філія.
Таким чином, у с. Кузьмина Гребля ткани-
ну виготовляли виключно з природних ма-
теріалів. Основною промисловою культурою
були коноплі двох видів. З густозасіяних ко-
нопель робили нитки, які використовували
для виготовлення свиток, сорочок, полотна
для рушників тощо.
Вишивальну артіль с. Кузьмина Гребля
було закладено в 1928–1930 роках Олексан-
дрою Михайлівною Дудкіною. Майстрині ви-
шивали сорочки, краватки, рушники, сервет-
ки та ін. Діяльність артілі сприяла розвитку
та збереженню вишивальних традицій Чер-
кащини, допомагала вижити українським
сім’ям у важкі часи Голодомору та повоєнні
роки, слугувала важливим засобом утвер-
дження української ментальності.
Таким чином, українське вишивкарство
може стати могутнім засобом у процесі ста-
новлення національної школи, у справі роз-
витку всебічно і гармонійно розвиненої осо-
бистості, у розбудові духовної і матеріальної
культури українського народу. Для відро-
дження національних традицій української
народної вишивки необхідна розробка і ши-
роке впровадження у педагогічну практику
спеціально організованої системи навчання
дітей і молоді зазначеного виду творчої ді-
яльності. Така діяльність сприяє формуван-
ню шанобливого ставлення до національних
святинь, родовідних традицій, народного
побуту українців, естетичної культури, тру-
дових умінь і навичок у галузі народного ви-
шивкарства. Цю величну і благородну справу
належить здійснювати педагогам. Із цієї точ-
ки зору важливе значення у підготовці сту-
дентів-філологів до професійної діяльності
мають нововведені навчальні дисципліни в
Уманському педагогічному педуніверсите-
ті для студентів-народознавців: «Українська
вишивка», спецкурс «Українська народна
іграшка», майстер-клас «Український руш-
ник». Адже педагог, який володіє практични-
ми навичками народного ремесла, формує в
учнів естетичну культуру та повагу до тради-
цій українського народу.
Отже, в ході етнографічного дослідження
вишивальних традицій с. Кузьмина Гребля
у студентів-філологів формується загальна
культура особистості, що дає змогу виховува-
ти естетичні смаки. У свою чергу високий ес-
тетичний смак є найважливішою передумо-
вою сприйняття творів народного мистецтва
вишивки і правильної їх оцінки.
Література
1. Вишивка Уманщини // Матеріали лабораторії
«Етнологія Черкаського краю». – Ф. 2007, п. 456,
арк. 35.
2. Вишивка Уманщини // Матеріали
лабораторії «Етнологія Черкаського краю». –
Ф. 2007, п. 456, арк. 48.
3. Сажієнко І. Я., Євтушенко К. І. Кузьмина
Гребля. Село і люди. Історико-етнографічний
нарис. – Умань, 2006. – 278 с.
4. Франко І. Хома з серцем і Хома без серця //
Франко І. Зібрання творів : у 50 т. – К., 1979. –
Т. 22. – С. 7–30.
5. Шлемкевич М. Загублена українська
людина. – К. : Фенікс, 1992.
6. Янів В. Нариси до історії української
етнопсихології. – Мюнхен, 1993. – 218 с.
http://www.etnolog.org.ua
|