Методика дослідження історичного середовища
Збережено в:
| Дата: | 2010 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207733 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Методика дослідження історичного середовища / Т. Товстенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 283-286. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207733 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077332025-10-14T00:00:49Z Методика дослідження історичного середовища Товстенко, Т. Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури 2010 Article Методика дослідження історичного середовища / Т. Товстенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 283-286. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207733 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| spellingShingle |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури Товстенко, Т. Методика дослідження історичного середовища Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Товстенко, Т. |
| author_facet |
Товстенко, Т. |
| author_sort |
Товстенко, Т. |
| title |
Методика дослідження історичного середовища |
| title_short |
Методика дослідження історичного середовища |
| title_full |
Методика дослідження історичного середовища |
| title_fullStr |
Методика дослідження історичного середовища |
| title_full_unstemmed |
Методика дослідження історичного середовища |
| title_sort |
методика дослідження історичного середовища |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Методика етнологічних студій. Експонування та пропаганда народної культури |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207733 |
| citation_txt |
Методика дослідження історичного середовища / Т. Товстенко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 283-286. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT tovstenkot metodikadoslídžennâístoričnogoseredoviŝa |
| first_indexed |
2025-10-14T01:06:22Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:07:21Z |
| _version_ |
1846008024956665856 |
| fulltext |
283
Тетяна Товстенко
(Київ)
М ЕТОД И К А ДО С Л І Д Ж Е Н Н Я
ІС ТОРИ Ч НОГО С Е РЕ ДОВИ Щ А
Місто – це живий організм. Воно за-
роджується в єдності з природним ландшаф-
том, росте і розвивається на основі певних
закономірностей. Має історичне ядро – серце
міста, основні композиційні вузли, які від-
дзеркалюють інформацію про його структу-
ру, віхи розвитку та слугують орієнтирами у
просторі. Порушення закономірностей роз-
витку міста, єдності з природним ландшаф-
том веде до руйнації його обличчя.
З метою збереження традицій формуван-
ня міста та виявлення цінних рис історично-
го середовища автором розроблена методика
дослідження. Вона базується на системному
аналізі етапів розвитку історичного міста,
його історичних районів, фрагментів та ан-
самблів історичної забудови.
Дослідження проводиться за природни-
ми, функціональними, розпланувальними та
об’ємно-просторовими характеристиками.
Включає два етапи. На першому етапі аналіз
проводиться за рівнями: місто – район – іс-
торичне середовище. На другому – досліджу-
ються особливості фрагментів історичного
середовища, виявляються традиції поперед-
ніх історичних періодів, притаманні цьому
історичному середовищу, та стильові харак-
теристики ансамблів. Особливу увагу приді-
ляють визначенню принципів гармонізації
силуету, мас, деталей. Методика була апро-
бована автором ще в 1974–1976 роках у дослі-
дженнях історичного району Поділ у м. Киє-
ві, який має своєрідні природні умови, майже
всі елементи рельєфу (окрім нагірного). Він
складається з кварталів малого розміру, що
органічно включають елементи середньо-
вічного розпланування. Поділ визначається
наявністю всіх типів містобудівних про-
сторів («вулиця», «площа», «вулиця-площа»,
«набережна»), які поділяються на відкриті та
закриті. Забудова району – периметральна,
периметральна з курдонерами та садибна.
Виявлено, що в основі розпланувальної ком-
позиції забудови Подолу є ритмічна побудо-
ва «будинок-ділянка». Найбільше пам’яток
культури, за ціннісною характеристикою,
розміщено в першій частині району (від
вул. Сагайдачного до Верхнього – Нижнього
Валу). Загальна спрямованість архітектури –
різностильова: є зразки бароко, ампіру, мо-
дерну, «цегляного» стилю, історизму, неокла-
сицизму, конструктивізму. Тут теж міститься
повоєнна та сучасна забудова.
Особливу увагу було звернуто на аналіз
об’ємно-просторової композиції району, яку
найбільшою мірою визначають природні
фактори. Контрастне сполучення рівнинної
та похилої площини, на якій міститься Поділ,
з р. Дніпром та рельєфом київських гір, де
розташований основний центр міста, визна-
чило своєрідність просторово-видової ком-
позиції забудови району. Крім того, важливе
значення відіграють панорамні (зовнішні) та
картинні (внутрішні) точки і фронти зорово-
го сприйняття об’ємно-просторової струк-
тури Подолу. Зовнішні точки та фронти зна-
ходяться за межами району, з боку р. Дніп ра
та на висотах київських гір. З р. Дніпра,
Рибальського острова та Оболоні об’ємно-
просторова композиція району сприймаєть-
ся цілісно із силуетом міста і підпорядкована
йому. З київських гір – у взаємозв’язку з ланд-
шафтом р. Дніпра та районами Лівобережжя,
Оболоні і Рибальського острова. Із внутріш-
ніх точок та фронтів сприймаються внутріш-
ні зв’язки району, а зовнішні – з іншими тери-
торіями міста.
У результаті комплексного аналізу забу-
дови Подолу за природними, історичними
та композиційними ознаками в основу були
покладені ознаки природного ландшафту, які
найбільш яскраво відображали особливості
району, і виділені гірська, передгірська, цен-
тральна і прибережна території. Так, забудо-
ва передгірської території відзначалася наси-
ченістю пам’ятками архітектури. Рельєф цієї
території – рівний і пологий, органічно спо-
лучений зі схилами київських гір. У цій час-
тині Подолу вулиці зберегли окремі елементи
середньовічного розпланування. Збереглися
також і характерні точки зорового сприйнят-
тя пам’яток архітектури.
Особливості об’ємно-просторової ком-
позиції забудови передгірської частини – це
сполучення домінант загальноміської пано-
http://www.etnolog.org.ua
284
рами (Андріївська церква, київські гори з ар-
хітектурними акцентами району, рядовою за-
будовою) і чергування сприйняття зовнішніх
і внутрішніх композиційних зв’язків району.
Така система побудови архітектурної
композиції створює яскраві ефекти зорово-
го сприйняття, які полягають у зміні кар-
тин підпорядкування пам’яток архітектури
основ ним домінантам міста (сприйняття
зов нішніх композиційних зв’язків) і рядової
забудови – ансамблям та пам’яткам архітек-
тури району (сприйняття внутрішніх компо-
зиційних зв’язків).
З точок та фронтів сприйняття зовніш-
ніх композиційних зв’язків розкриваєть-
ся панорама міста і сприймається ієрархія
основних домінант міста, домінант району
та рядової забудови чи основних домінант –
київських гір і рядової забудови. З точок та
фронтів сприйняття внутрішніх зв’язків зни-
кає пано рама міста і сприймаються ансамблі
та пам’ятки архітектури, які домінують над
рядовою забудовою, або забудова вулиць та
площ.
За аналогією були проаналізовані цен-
тральна та прибережна частини Подолу. Ви-
сновки лягли в основу розробки проекту де-
тального планування району Поділ (архіт.:
Г. Слуцький, Ю. Паскевич (кер. авт. кол.),
Л. Блинова, Є. Фролов). Крім того, автором
у науково-дослідній праці «Обоснование
объемно-пространственных решений жилых
зданий в исторически сложившихся райо-
нах г. Киева» (Київ ЗДНІІЕП, 1976–1978 рр.)
були проаналізовані ритмічна побудова іс-
торичної забудови та деталі, притаманні для
досліджуваних територій. З метою виявлен-
ня принципів гармонізації нової та існуючої
забудови – для проектів регенерації кварта-
лів Подолу прибережної (архіт.: Л. Мороз,
А. Московчук, В. Розенберг (кер. авт. кол.),
В. Юдіна) та підгірної зон (архіт.: Т. Лазарен-
ко, Ю. Шалацький, І. Шпара (кер. авт. кол.)).
Наприкінці 1970-х років авторським ко-
лективом під керівництвом фахівців ЦНДІП
містобудування (архіт.: С. Регаме, Д. Брунс
та ін.) була розроблена за допомогою машин-
ної графіки програма щодо визначення гра-
ничної висоти нової забудови, при якій між
глядачем та історичними композиційними
акцентами не виникало б нових споруд, що їх
закривають. У випадках проектування нових
домінант програма давала можливість вияви-
ти їх точне місцезнаходження на панорамах
міста, результати були спрямовані на збере-
ження обличчя історичного середовища.
При дослідженні містобудівних умов цен-
тральної частини Києва в межах колишньо-
го Верхнього міста між вулицею Ярославів
Вал – Львівською площею – вулицями Жито-
мирська – Десятинна – Костьольна – Про-
різна за функціональними ознаками можна
сказати, що вона сформована за поліцентрич-
ною схемою. Район презентує стародавню
історичну частину, куди входить місто Во-
лодимира, Ярослава, Ізяслава-Святополка.
Початок формування його території нале-
жить до кінця V – VІ ст., до часів виникнення
городища Кия. Колишній центр адміністра-
тивно-політичного, аристократичного та ду-
ховного життя міста (Х–ХІІ ст.) згодом після
приєднання України до Росії (1654) перетво-
рюється в центр військового оплоту міста.
На старих валах та вздовж Володимирського
проїзду споруджуються нові укріплення.
У цей час забудова формується в районі
вулиць Стрілецька, Рейтарська. В епоху капі-
талізму інтенсивно відбудовується. Виростає
низка житлових будинків, адміністративні
будинки колишніх присутніх місць (1854–
1857), релігійно-освітньої общини (1895), ре-
ального училища (1878) та ін.
На сьогодні район виконує функцію адмі-
ністративного та культурного центру і, вра-
ховуючи його сутність як історичного ядра
зародження Києва, є основним туристичним
об’єктом міста.
Розпланування досліджуваного району
колишнього Верхнього міста щодо всього
міста являє собою унікальне злиття старо-
давніх елементів розпланування, які нале-
жать до Х–ХІІ ст., та елементів регулярного
розпланування. Така структура не повторю-
ється в інших районах міста.
Аналіз розпланування самого району
показує, що розпланувальна схема дослі-
джуваного району побудована на двох пере-
хрещених осях стародавніх вулиць: Володи-
мирська – Велика Житомирська, які майже
зберегли свої напрямки з часів колишніх міст
Володимира та Ярослава і являють собою
єдність природного середовища та історич-
ної забудови (Володимирська гірка; забудо-
ва вул. Трьохсвятительська, ансамблів Ми-
хайлівського Золотоверхого собору; схили
київських гір і забудова вул. Велика Жито-
мирська і Десятинна; система скверів, які
з’єднують площі Б. Хмельницького та Михай-
лівську). По обидва боки вулиці Володимир-
ська знаходяться дві схеми віялоподібного
розпланування, які розташовані на рівному
й похилому рельєфі та сходяться до майдану
http://www.etnolog.org.ua
285
Незалежності, який виконує роль основного
центру міста, і Львівської площі.
Як наслідок впливу різних соціальних
причин, щільність забудови Верхнього міста
та Подолу була дещо нижчою від щільності
забудови, типової для середньовічного міста.
Забудова була сформована з міських садиб.
Виявлення особливостей об’ємно-
просторової побудови історичного сере-
довища включає такі основні аспекти: типи
просторів та їх характер, особливості ком-
позиційних прийомів, характер ритмічної
побудови, розміщення домінант і акцентів,
ціннісна характеристика розпланування,
забудови (аналіз історичного середовища з
метою виявлення пам’яток культурної спад-
щини стильових особливостей), природно-
ландшафтні характеристики, аналіз особ-
ливостей побудови об’ємно-просторової
композиції району та його структурних еле-
ментів з усіх точок та фронтів на всіх рівнях
зорового сприйняття.
Так, унаслідок дослідження історичного
середовища Верхнього міста виявлено, що ра-
йон визначає наявність таких основних типів
просторів: «вулиця», «площа» та проміжний
тип «вулиця – площа». За своїм характером
простори поділяються на закриті (типу «пло-
ща», «вулиця – площа», регулярне перехрес-
тя обох типів, нерегулярне перехрестя обох
типів) і відкриті (типу «площа», «вулиця» з
одно стороннім, двостороннім і тристорон-
нім відкриттям, які можуть бути симетричні
та асиметричні).
Основна тканина Верхнього міста побу-
дована на ритмі розмірів садибних ділянок
ХІХ ст., подекуди зберігся ритм «будинок – ді-
лянка» (парцеляція). У своїй основі належить
до 1890–1900 років, є будинки повоєнної та
значний відсоток сучасної забудови.
За ціннісною характеристикою забудо-
ву Верхнього міста можна розділити на такі
основні групи: ансамблі й окремі пам’ятки
архітектури, історії та культури; рядова за-
будова; будинки, які втратили свої стильові
риси, дисгармонійні.
За роллю та значенням у композиції райо-
ну пам’ятки культури Верхнього міста можна
розділити на такі: ансамблі (Софійський со-
бор, Михайлівський Золотоверхий собор) та
окремі споруди (Андріївська церква), які ма-
ють всесвітньо-історичне та національне зна-
чення й виконують роль домінант і архітек-
турних акцентів міста; пам’ятки археології;
території унікальних природних ландшаф-
тів; ансамблі вулиць та інших містобудівних
територій (вул. Володимирська, квартали
вул. Стрілецька й Рейтарська); фрагменти
забудови вулиць; окремі будинки, які вико-
нують роль архітектурних акцентів району;
пам’ятки архітектури, які належать до рядо-
вої забудови; дисгармонійні споруди, що руй-
нують обличчя забудови.
Основними стильовими напрямами рядо-
вої забудови, яка представлена архітектурою
ХІХ – початку ХХ ст., є модерн, стиль «цегля-
ної архітектури», історизм, окремі будинки
неокласицизму, конструктивізму, повоєнної
архітектури.
Район має значну кількість нових будин-
ків, які в основному дисгармонійні оточенню.
Домінанти міста визначаються поєднан-
ням рис бароко зі стародавньою руською ар-
хітектурою.
Складні природні умови міста – наявність
річки, гір, рівнин – визначили особливість
просторової композиції.
Вона визначається в чільній ролі Верхньо-
го міста у взаємозв’язку з районом Печерськ
в об’єктно-просторовій композиції та ліній-
ному силуеті загальноміської панорами і в
підпорядкуванні йому інших районів міста –
Подолу, Оболоні, Лівобережжя.
Сприйняття об’ємно-просторової компо-
зиції вирізняється гармонійним поєднанням
з ландшафтом київських гір, природними
умовами р. Дніпра (основа композиції) та пе-
риферійними районами Рибальського остро-
ва, Оболоні, Русанівки, Березняків (дальній
план, другорядна роль у композиції в поєд-
нанні з окремими фрагментами забудови).
Внаслідок комплексного зонування за-
будови Верхнього міста були визначені
такі території: вулиця Трьохсвятитель-
ська – Володимирська гірка, вулиця Ми-
хайлівська – Мала Житомирська – Со-
фійська – Прорізна, квартали вулиць
Стрілецька – Рейтарська, вулиця Велика
Житомирська – Львівська площа, вулиця Во-
лодимирська – площа Богдана Хмельницько-
го – Михайлівська площа. Вони відрізняють-
ся своєрідністю об’ємно-розпланувальної
композиції і тополандшафт них умов.
Дослідження локальних точок та фронтів
зорового сприйняття і виявлення на їх осно-
ві традиційних рис забудови сприяє визна-
ченню особливостей об’ємно-просторової
композиції окремих зон району. Так, осно-
вою своєрідності композиції районів вулиці
Трьохсвятительська – Володимирської гір-
ки – вулиці Володимирська – площі Богдана
Хмельницького є чільна роль домінант його
http://www.etnolog.org.ua
286
забудови в силуеті міста, органічна єдність
природного ландшафту в існуючій забудові.
На жаль, на сьогодні низка нових будинків –
готель «Хаятт» на Володимирському проїзді,
готель дипломатичного представництва на
Михайлівській площі (вул. Велика Жито-
мирська, 2 а), житловий будинок на вулиці
Грушевського, 9 а – руйнують історичне об-
личчя міста.
У другому розділі досліджень розгля-
дались містобудівні вимоги до регенерації
об’ємно-просторової структури на осно-
ві оцінки історичного середовища та вияв-
лення традиційних рис, притаманних для
досліджуваної території. Третій розділ був
присвячений визначенню основних напря-
мів розвитку об’ємно-просторової структури
району: регенерація відтворення втрачених
елементів, збереження існуючої забудови і
часткова її модернізація, збереження існу-
ючої забудови та включення нового (благо-
устрою, нових будинків та споруд).
У ці самі роки проводиться аналіз фахів-
цями НДІТІАМу історичної і містобудівної
цінності забудови Кам’янця-Подільського
(архіт. Є. Пламеницька), що стало основою
розробки проектних пропозицій щодо реге-
нерації міста, та починається розробка істо-
рико-архітектурних опорних планів історич-
них міст.
Незважаючи на те що методика була за-
гальновизнана ще в кінці 1970-х – на початку
1980-х років та використовувалась у скороче-
ному вигляді при розробці історико-архітек-
турних опорних планів, а потім у містобудів-
них обґрунтуваннях щодо включення нових
об’єктів в історичне середовище, на сьогод-
ні, коли на перший план постали питання
великих економічних вигід, використання
скорочених, поверхових досліджень, які, як
правило, контролюються інвесторами – за-
мовниками будівництва, – може призвести
не тільки до руйнації історичного обличчя
та історичних цінностей, а й до трагічних на-
слідків.
Слід звернути увагу, що у багатьох випад-
ках ігнорується навіть аналіз особливостей
природного ландшафту, не кажучи вже про
інсоляцію та архітектурно-художні й місто-
будівні аспекти.
Так, розміщення висотних будівель на
Печерську, на терасі схилів Кловського па-
горба, біля студії звукозапису (вул. Л. Перво-
майського, 5 а), та на пагорбі біля Київської
фортеці, за розрахунками доктора технічних
наук, завідувача кафедри КПІ В. М. Вороб-
йова, призведе до неминучої трагедії – від-
колу частини пагорба. Слід зазначити, що, за
свідченнями територіальної громади, тільки
внаслідок знищення 174 дерев на схилах па-
горба над ділянкою будівництва біля студії
звукозапису в новому нещодавно зведеному
висотному житловому будинку (архіт. С. Ба-
бушкін, вул. П. Мирного) на п’ятому поверсі
пішли тріщини по колонах та відійшло пере-
криття, а також відкрилась течія води у під-
валі.
Це ще раз підтверджує необхідність ре-
тельних системних досліджень існуючого се-
редовища історичного міста.
Історико-архітектурні дослідження іс-
нуючої забудови історичних міст, які спря-
мовані на збереження історичного обличчя,
виявлення цінності історичного середовища,
слугують основою для вирішення генераль-
них планів історичних міст, детального пла-
нування їх територій, проектів забудови в іс-
торичному середовищі.
Література
1. Зитте К. Городское строительство с точки
зрения его художественных принципов / К. Зит-
те. – М., 1925.
2. Иконников А. В. Архитектура города:
эстетические проблемы композиции / А. В. Икон-
ников. – М., 1972.
3. Реконструкция крупных городов / ЦНИИП
градостроительства. – М., 1972.
4. Логвин Г. Н. Киев / Г. Н. Логвин. – М., 1982.
5. Товстенко Т. Д. Реконструкция историчес-
кой застройки городов / Т. Д. Товстенко. – К., 1984.
6. Флетчер Ф. История архитектуры, состав-
ленная по сравнительному методу / Ф. Флетчер. –
С.Пб., 1914.
http://www.etnolog.org.ua
|