Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження
Збережено в:
| Дата: | 2010 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207736 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження / О. Федорчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 266-270. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207736 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077362025-10-14T00:13:01Z Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження Федорчук, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження / О. Федорчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 266-270. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207736 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Федорчук, О. Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Федорчук, О. |
| author_facet |
Федорчук, О. |
| author_sort |
Федорчук, О. |
| title |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| title_short |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| title_full |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| title_fullStr |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| title_full_unstemmed |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| title_sort |
бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207736 |
| citation_txt |
Бісерний декор українського народного одягу: давні та сучасні джерела дослідження / О. Федорчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 266-270. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT fedorčuko bísernijdekorukraínsʹkogonarodnogoodâgudavnítasučasnídžereladoslídžennâ |
| first_indexed |
2025-10-14T01:06:41Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:07:30Z |
| _version_ |
1846008034635022336 |
| fulltext |
266
Олена Федорчук
(Львів)
БІС Е РН И Й Д Е КОР У К РА Ї НСЬКОГО Н А РОД НОГО ОД Я Г У:
Д А ВН І ТА С У Ч АСН І Д Ж Е РЕ Л А ДО С Л І Д Ж Е Н Н Я
Однією з прикмет сучасного укра-
їнського народознавства стала поява цілої
низки наукових праць, присвячених певним
явищам народного мистецтва. Поглиблене
студіювання універсальних та унікальних
рис різних видів народної творчості, апроба-
ція його результатів у монографічних видан-
нях становить неабияку цінність для поступу
сучасного мистецтва.
Вагому ділянку народної творчості, багату
на художні ідеї, становить традиція бісерного
декору українського народного одягу XIX –
першої половини XX ст. Знання художнього
спадку українських майстрів бісерних виробів
є особливо корисним для сучасних дизайнерів
одягу, які дедалі частіше звертаються до бісеру
як до оригінального багатообіцяючого декора-
тивного матеріалу.
Високохудожні народні вироби з бісеру
XIX – першої половини XX ст., головно із за-
хідних теренів України, засвідчують існуван-
ня розвиненої традиції, що мала багате на ло-
кальні відзнаки самобутнє обличчя. У XIX ст.
українські народні майстри використовували
бісер для виготовлення накладних оздоб, а
згодом – на рубежі XIX–XX ст. – його ста-
ли також широко вживати для вишивання
компонентів одягу. У селах Північної Буко-
вини, Покуття та Гуцульщини традиція ви-
шивання бісером затрималася довше – до
1970–1980-х років; в окремих осередках цього
ареалу маємо змогу спостерігати її дотепер (у
законсервованому вигляді або значно збідне-
ному варіанті).
Використання бісеру для оздоблення укра-
їнської народної ноші – явище мистецтва,
відоме багатьом дослідникам. До вивчення
кола наукових проблем, пов’язаних із бісер-
ним декором українського народного одягу,
уже долучилося чимало мистецтвознавців та
етнографів. Проте достатньо опрацьованими
є лише окремі питання – ареалу, технології та
типології накладних прикрас; водночас май-
же невідомою науковцям цариною народної
творчості поки що залишилася вишивка бі-
сером компонентів вбрання. Так само недо-
статньо вивчені важливі для практики су-
http://www.etnolog.org.ua
267
часних митців особливості орнаментальної
структури українських народних бісерних
творів – накладних прикрас та вишитих бі-
сером компонентів одягу. Не простудійовані
національні, тим паче локальні, відзнаки за-
собів художньої виразності, якими користу-
валися у своїй практиці українські майстри.
З огляду на стан і завдання дослідження
проб лемних питань традиції бісерного деко-
ру українського народного одягу, неабияке
значення мають джерела, що складають три
великі групи: писемні, зображальні та речові.
Відправну позицію наукової розвідки про
традицію бісерного декору українського на-
родного одягу становлять писемні джере-
ла. До них зараховуємо літературні згадки
про бісерне оздоблення народного одягу, що
стали з’являтися з другої третини XIX ст. у
працях зачинателів народознавчої науки.
Описовість, відсутність художнього аналізу
бісерних творів переконують, що цей пласт
публікацій у мистецтвознавстві слід розгля-
дати саме як писемні джерела, а не історіогра-
фічний корпус.
Перші писемні згадки про українські
прикраси з бісеру вміщує публікація Якова
Головацького «О народной одежде и убран-
стве русинов или русских в Галичине и се-
веро-восточной Венгрии» (1877). Дослідник
занотував, що на Західному Поділлі в с. Гер-
маківка Чортківського повіту (нині – Бор-
щівський р-н Тернопільської обл.) дівчата й
молодиці носили на шиї «силянки» з бісеру в
поєднанні з кількома десятками разків скля-
них намистин і природних коралів 1. Такі
самі дівочі прикраси з бісеру для шиї та голо-
ви Я. Головацький зафіксував на Гуцульщині
та на Покутті 2. Прикраси з бісеру на Покутті
та Західному Поділлі спостерігав польський
дослідник Оскар Кольберг, який згадував
про них у праці «Pokucie» (1882) 3.
П ро бісерні оздоби в українців писав Іван
Франко. Зокрема, в описі Етнографічної ви-
ставки в Тернополі 1887 року повідомляється
про значну кількість експонованих на ній по-
кутських ґерданів з коротким описом остан-
ніх 4. Згодом І. Франко у своєму літературно-
науковому звіті «Етнографічна експедиція на
Бойківщину» (1905) зафіксував побутування
прикрас із бісеру в с. Лютовиська на Старо-
самбірщині 5. Автор под ав короткий опис
«драбинки», що є оздобою одягу деяких ра-
йонів Бойківщини 6.
Інформацію про прикраси зі скла та бісеру
подає Володимир Шухевич у монографії «Гу-
цульщина» (1899). Автор називає такі оздоби
обов’язковим атрибутом святкового вбрання
молодих гуцулок 7.
Не оминув увагою народні вироби з бісеру
Хведір Вовк. У праці «Етнографічні особли-
вості українського народу» (1916) в переліку
нашийних прикрас, поширених в Україні,
він назвав «силянку» («гирдан», «гирдяник»,
«ланка», «очко», «дробинка», «лучка», «га-
лочка», «згардочка», «пупчики» тощо), яка,
за його спостереженням, була найбільше зна-
ною в Галичині 8.
Серед коротких повідомлень – опис ґер-
дана із с. Вільховець Борщівського району на
Тернопільщині, що його вмістив польський
етнограф Казимир Мошинський у дослі-
дженні «Kultura ludowa słowian» 9.
Згадку про «оригінальну і зовсім неспо-
дівану» дівочу нашийну оздобу із західних
земель України – «дробинку», що теж може
мати місцеві назви «лучка», «голочка», «лан-
ка» і «силянка», – уміщено в етнографічному
нарисі Олекси Воропая «Звичаї нашого наро-
ду» 10.
До групи писе мних джерел XIX–XX ст. на-
лежать також каталоги виставок, музейних
колекцій, інвентарні книги музеїв та архівні
матеріали, серед них – звіти мистецтвознав-
чих експедицій, особливо ті, що здійснюва-
лися дослідниками народного одягу.
Перелічені писемні джерела фіксують
ареали та окремі осередки традиції бісерних
оздоб, занотовують автентичні назви окре-
мих виробів, зрідка тлумачать призначення
тих чи інших прикрас, описують деякі з них.
Але для здійснення об’єктивного мистецтво-
знавчого дослідження цього замало – бракує
візуальної інформації, яку можна відтворити,
досліджуючи зображальні джерела, а ще кра-
ще – самі твори (речові джерела).
Щодо зображальних джерел, то їх так
само, як і літературних згадок, небагато; вони
висвітлюють явище бісерного оздоблення
українського народного одягу лише конспек-
тивно. Водночас зображальні джерела, порів-
няно з літературними, для мистецтвознавчо-
го дослідження є інформативно вагомішими.
Виключною документальністю відзна-
чається підгрупа фотоджерел. Найдавнішу
фотоінформацію про бісерне оздоблення
українського народного одягу зберігають
світлини, зроблені п. Дуткевичем для Коло-
мийської етнографічної виставки 1880 року.
На замовлення організаційного комітету ви-
ставки фотограф виконав альбом (у двох при-
мірниках), до якого ввійшли світлини з крає-
видами та «гуцульські й покутські типи» 11.
http://www.etnolog.org.ua
268
Добре відомими українським дослідникам
є світлини, що експонувалися на Тернопіль-
ській виставці 1887 року. Нині вони збері-
гаються в Ілюстративному фонді бібліотеки
Інституту народознавства НАН України 12.
Серед світлин з «народними типами» пере-
важають групові зображення селян, вбраних
у святковий одяг, щедро доповнений різнома-
нітними прикрасами, зокрема з бісеру. Зафік-
совані типажі мають підписи з назвами сіл, з
яких вони походять.
На світлини вбраних у повсякденний та
святковий одяг українських селян натрапляє-
мо у вже згаданих працях В. Шухевича 13,
І. Франка 14, Хв. Вовка 15.
Значний масив фотографій, часто дубльо-
ваних і розмножених, що належать до різно-
го часу та до різних добірок (нерідко без на-
лежних підписів), зберігається в бібліотечних
фондах, зокрема, державних музеїв. Багато
таких світлин (частина з яких має скляні не-
гативи) успадкував від Музею художньої про-
мисловості та НТШ Інститут народознавства
НАН України у Львові.
Особливе значення в українському мисте-
цтвознавстві має вісімнадцятитомний альбом
«Україна й українці» з фондової збірки Україн-
ського центру народної культури «Музей Іва-
на Гончара». Альбом, укомплектований І. Гон-
чарем у 1950–1980-х роках за територіальним
принципом, становить понад 1300 аркушів
формату А–3, на яких розміщено належно
атрибутовані світлини та мальовані зображен-
ня творів декоративного мистецтва. Завдяки
історико-етнографічному альбому І. Гончара
вдалося встановити кілька осередків побуту-
вання бісерних оздоб з околиць Київ ського
Полісся та Середнього Подніпров’я, що не за-
фіксовані в жодному іншому джерелі. Нині
багаторічна праця І. Гончара стала широкові-
домою українському загалу завдяки її опублі-
куванню 16.
На низку фотоджерел натрапляємо в аль-
бомному виданні «Українське народне мисте-
цтво. Вбрання». Публікація вміщує зроблені
в середині XX ст. світлини народного одягу,
доповненого прикрасами з бісеру, з Терно-
пільської, Івано-Франківської та Львівської
обл астей 17.
Серед новітніх альбомних видань окремої
уваги заслуговує праця Ірини Свйонтек «Ви-
шивки Карпат» 18. Ініціативна шанувальни-
ця українських традицій, постійна учасни-
ця фестивалів народної культури зібрала та
опуб лікувала значну добірку світлин, що фік-
сують збережені традиції та сучасні тенденції
в моделюванні й оздобленні етнічного одягу
українців.
До зображальних джерел належать також
твори образотворчого мистецтва. Україн-
ських селян малювали Юрій Глоговський, Ва-
силь Тропінін, Корнило Устиянович, Теофіл
Копистинський, Іван Труш, Осип Курилас,
Олекса Новаківський, Модест Сосенко, Оле-
на Кульчицька, Антін Манастирський, Юліан
Панькевич та інші художники.
У справі фіксації українських народних
прикрас з бісеру найбільшим є внесок відо-
мої львівської мисткині й етнографа – Олени
Кульчицької, яка впродовж кількох десятиліть
вивчала й ретельно замальовувала народний
одяг українських селян. Працюючи на по-
саді наукового співробітника Українського
державного музею етнографії та художнього
промислу у Львові, художниця виконала ба-
гато акварелей документальної вартості, звер-
нувши пильну увагу на прикраси народного
вбрання західних теренів України. Створена
нею низка акварельних малюнків згодом була
опублікована в альбомному виданні «Народ-
ний одяг західних областей УРСР» 19. Зокрема,
оздоби з бісе ру О. Кульчицька зафіксувала в
ансамблях строю с. Нижня Яблунька Турків-
ського району Львівської області та с. Комань-
че неподалік Сянока 20.
Пензлю О. Кульчицької належать також
акварелі серії «Весілля в селі Лолин», що нині
зберігаються у фонді плаката Музею етно-
графії та художнього промислу ІН НАНУ 21.
У цих роботах О. Кульчицька закарбувала ав-
тентичну красу лолинського народного вбран-
ня та його прикрас, зокрема, розкішних бісер-
них криз.
Ще одну підгрупу зображальних джерел
становлять графічні роботи. Серед найдавні-
ших – кольорові рисунки ґерданів, розміще-
ні у збірці української народної орнаментики
«Взори промислу домашнього» 22. Чотирнад-
цять бісерних оздоб, що їх зібрав Людвік Вер-
біцький, подані у зручних для відтворення
графічних схемах. Проте уміщені тут твори
не атрибутовані – автор видання не вказує ані
осередку їх виготовлення, ані їх місцевих назв.
Опрацювання корпусу зображальних дже-
рел дозволяє скласти деяке уявлення про де-
коративні особливості накладних бісерних
прикрас. Однак неможливим є аналіз компо-
нентів народного одягу, оздоблених вишив-
кою бісером, бо ці твори майже не відображені
у вказаних джерелах.
Найціннішими для об’єктивного мис-
тецтвознавчого дослідження стали речові
http://www.etnolog.org.ua
269
пам’ятки: українські прикраси з бісеру та ви-
шитий бісером одяг із фондових колекцій
державних художніх та етнографічних музе-
їв Києва, Івано-Франківська, Львова, Рівно-
го, Санкт-Петербурга, Тернополя, Ужгорода,
Чернівців, Чернігова, Борщева й Чорткова
Тернопільської області, Коломиї Івано-Фран-
ківської області, Самбора Львівської області,
низки сільських музеїв та твори, що перебу-
вають у приватних колекціях. Серед приват-
них найвагомішими є збірки Ольги Колодій
(м. Філадельфія, США), Івана Снігура (м. Чер-
нівці), Івана Гречка (м. Львів), Оксани Тріски
(м. Львів), Валентина Шура (м. Чернігів).
Кожна державна та приватна колекція
є унікальною з огляду на те, як вона була
укомплектована та коли, звідки, яким чином
і які твори до неї потрапили. Так, найдавні-
ші експонати зберігаються у фондах Музею
етнографії та художнього промислу ІН НАН
України (м. Львів). Раритетом МЕХП є таблиці
із взірцями покутських ґерданів XIX ст., які,
щоправда, колись були частиною великої ко-
лекції Єроніми Озаркевич 23. Ці твори напри-
кінці XIX – на початку XX ст. неодноразово
експонувалися на сільськогосподарських та
етнографічних виставках у Відні, Празі, Кра-
кові, Львові, Коломиї, Чернівцях, Тернополі та
інших містах 24. Відзначимо також, що з усіх
існуючих державних колекцій найповніше
творчість народних майстрів заходу України
представляє саме збірка бісерних оздоб МЕХП
ІН НАНУ. Проте суттєвим недоліком цієї ко-
лекції є відсутність належної паспортизації
більшості пам’яток.
Великою та порівняно добре атрибутова-
ною є колекція Національного музею народ-
ної архітектури та побуту України (м. Київ),
що почала укомплектовуватися досить пізно –
у середині XX ст. Проте це одна з небагатьох
державних збірок, що володіють унікальними
бісерними прикрасами з Полісся.
Значний науковий інтерес становить ко-
лекція українських бісерних оздоб, яка збері-
гається у фондах Російського етнографічного
музею (м. Санкт-Петербург). Її основу скла-
дають пам’ятки початку XX ст., які зібрали
Хведір Вовк (1904, 1905, 1908 рр.) та Кость Ши-
роцький (1909, 1912 рр.) 25. Колекція україн-
ських прикрас з фондів Російського етногра-
фічного музею є набагато меншою за збірку,
наприклад, МЕХП ІН НАНУ, проте вона має
паспортизовані пам’ятки. Візуальне дослі-
дження окремих творів дозволяє, користую-
чись методом аналогії, здійснювати атрибуцію
безіменних артефактів початку XX ст.
Серед приватних колекцій окремої уваги
заслуговує збірка чернівчанина Івана Сні-
гура, що нараховує кілька сот творів – усі з
Північної Буковини. На жаль, експонати не
каталогізовані, а колекціонер не завжди може
пригадати назву села, з якого походить той чи
інший виріб. Водночас для дослідження де-
кору буковинських творів з бісеру ця збірка,
одна з найбільших, є неоціненною. По-своєму
унікальна й невелика колекція бісерних при-
крас та вишитого бісером одягу, яку зібрав
львів’янин Іван Гречко. Серед раритетів – за-
хідноподільські ґердани XIX ст., а також бу-
ковинські сорочки, вишиті бісером. Приватну
колекцію Ольги Колодій вирізняє широкий
пласт різних типів бісерних оздоб XIX–XX ст.
з усіх околиць західноукраїнського регіону.
Окрім як у колекціях, прикраси з бісеру та
вишитий бісером одяг ще можна розшукати в
колишніх осередках побутування цих виро-
бів. Такі пошуки проводяться під час щоріч-
них комплексних мистецтвознавчих експе-
дицій, що здійснюються відділом народного
мистецтва Інституту народознавства НАНУ.
У результаті цілеспрямованої пошукової ро-
боти створюється база даних з фото-, а також
аудіоджерел. Ці матеріали формують належ-
ним чином атрибутовану джерельну базу до-
слідження бісерного декору українського на-
родного одягу.
Завдяки польовим розвідкам вдається від-
шукати відповіді на низку запитань з істо-
рії, технології, типології та художніх відзнак
творчості народних майстрів. Саме польові
матеріали дозволяють вибудувати цілісну
картину традиції бісерного декору україн-
ського народного одягу. Інформація, добута в
ході опитування респондентів, уможливлює
реконструкцію мистецького явища, правдиве
тлумачення відомостей (нерідко фрагментар-
них), що накопилися при вивчені давнішніх
писемних, зображальних та речових джерел.
Примітки
1 Головацкий Я. О народной одежде и убранстве
Русинов или Русских в Галичине и северо-восточ-
ной Венгрии / Я. Головацкий. – С.Пб., 1877. – С. 60.
2 Там само. – С. 73.
3 Kolberg O. Pokucie. Obraz etnografi czny : w
4 cz. / О. Kolberg. – Kraków : Drukarnia Uniwersyte-
tu Jagiellonskiego, 1882. – Cz. 1. – S. 35–49.
4 Франко І. Я. Етнографічна виставка у Тернопо-
лі / І. Я. Франко // Франко І. Я. Зібрання творів : у
50 т. – К. : Наукова думка, 1985. – Т. 46. – С. 479.
5 Франко І. Я. Етнографічна експедиція на
Бойківщину / І. Я. Франко // Франко І. Я. Зібрання
http://www.etnolog.org.ua
270
творів : у 50 т. – К. : Наукова думка, 1982. – Т. 36. –
Кн. 1. – С. 68–99.
6 Там само. – С. 91.
7 Шухевич В. Гуцульщина. Ч. 1, 2 / В. Шухе-
вич. – Репринтне відтворене видання 1899 року. –
К. : Верховина, 1997. – С. 150, 156.
8 Вовк Хв. Етнографічні особливості україн-
ського народу / Хв. Вовк // Студії з української
етнографії та антропології / упорядкув. Ю. Іван-
ченка. – К. : Мистецтво, 1995. – С. 130.
9 Moszyński K. Kultura ludowa Słowian / K. Mo-
szyński. – Kraków : Polska Akademja Umiejętności,
1929. – Cz. I : Kultura materjalna. – S. 217–218.
10 Воропай О. Звичаї нашого народу. Етногра-
фічний нарис : у 2 т. / О. Воропай ; відповідальний
за випуск С. І. Білокінь. – К. : МВП Оберіг, 1991. –
Т. 2. – С. 315.
11 Туркавський М. Етнографічна виставка По-
куття в Коломиї / М. Туркавський ; пер. з пол.
А. Б. Ємчук, вст. ст. канд. філол. наук М. М. Ва-
сильчука. – Коломия : Народний дім, 2004. – С. 27.
12 ІФБ ІН, ЕП-10608–10655.
13 Шухевич В. Гуцульщина...
14 Франко І. Я. Етнографічна експедиція на
Бойківщину…
15 Вовк Хв. Етнографічні особливості україн-
ського народу…
16 Україна й українці: історико-етнографічний
мистецький альбом Івана Гончара (Галичина,
Буковина). – К. : УЦНК «Музей Івана Гончара»,
Оранта, 2007. – 304 с. : іл.
17 Українське народне мистецтво. Вбрання / під
заг. ред. К. Г. Гуслистого. – К. : Держ. вид-во об-
разотв. мистец. і муз. л-ри УРСР, 1961. – 327 с. : іл.
18 Свйонтек І. Вишивки Карпат. Альбом : у
2 т. / І. Свйонтек. – Івано-Франківськ : Народне
мистецтво, 2004–2005.
19 Кульчицька О. Л. Народний одяг західних
областей УРСР / О. Л. Кульчицька. – К. : Вид-во
АН УРСР, 1959. – 74 табл.
20 Там само. – Табл. 43, 70.
21 Сенів І. В. Творчість Олени Львівни Куль-
чицької / І. В. Сенів. – К. : Вид-во АН УРСР, 1961. –
С. 162; МЕХП ЕП-83462, ЕП-83621–83625.
22 Вербіцький Л. Взори промислу домашнього /
Л. Вербіцький. – Л. : Музей міського промислу,
1889. – Серія X. – 12 табл.
23 Єроніма Озаркевич (1865–1937 рр.) – най-
молодша донька громадсько-культурного діяча і
письменника, священика, засновника й організа-
тора українського театру в Галичині – Івана Озар-
кевича.
24 Скворій Р. Озаркевичі / Р. Скворій // Бойки. –
1995. – № 1–3. – С. 34.
25 Украинцы XIX–XX вв. : каталог-указатель
этнографических коллекций. – Ленинград : ГМЭ
народов СССР, 1983. – 64 с.
http://www.etnolog.org.ua
|