Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля)
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207739 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) / О. Барташук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 252-256. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207739 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077392025-10-14T00:05:24Z Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) Барташук, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) / О. Барташук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 252-256. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207739 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Барташук, О. Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Барташук, О. |
| author_facet |
Барташук, О. |
| author_sort |
Барташук, О. |
| title |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) |
| title_short |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) |
| title_full |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) |
| title_fullStr |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) |
| title_full_unstemmed |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) |
| title_sort |
календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами хмельницького поділля) |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207739 |
| citation_txt |
Календарні свята в умовах державної незалежності (за матеріалами Хмельницького Поділля) / О. Барташук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 252-256. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT bartašuko kalendarnísvâtavumovahderžavnoínezaležnostízamateríalamihmelʹnicʹkogopodíllâ |
| first_indexed |
2025-10-14T01:06:58Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:07:43Z |
| _version_ |
1846008048167944192 |
| fulltext |
252
Олеся Барташук
(Хмельницький)
К А Л Е Н Д А РН І СВЯ ТА
В У МОВА Х Д Е РЖ А ВНОЇ Н Е ЗА Л Е Ж НОС Т І
(з а матері а ла м и Х мел ьн и ц ьког о Под і л л я)
Свята як етнокультурне явище є пев-
ною формою життя етносу. Історія їх вивчен-
ня доводить тісний зв’язок з умовами життя
громади, зі способами добування основних
засобів існування, формуванням та розвит-
ком світосприйняття і вірування.
Зі зміною способу життя, соціального
оточення та світогляду змінюється й перелік
святкових дат, і зміна ця – частина загальних
трансформацій, що відбуваються в культу-
рі етносу під впливом найрізноманітніших
факторів: соціально-економічних умов, по-
літичного устрою, суспільної свідомості, що
виявляється в змінах системи цінностей.
Так, у 1918 році переможна диктатура про-
летаріату встановила спеціальним декретом
свої державні свята, котрі замінили більш
як 30 державних свят дореволюційної Росії,
серед яких домінували релігійні 1. Із цього ж
часу відбувається тривалий процес форму-
вання «нового червоного календаря», «не по-
збавлений помилок та прорахунків» 2.
Об’єктивним наслідком оформлення дер-
жавного суверенітету України в 1991 році
стало формування нової системи свят, нове
структурування часу, тобто в пострадян-
ський період святковий календар українців
укотре зазнав значних трансформацій. Деякі
з тих свят, що за десятиліття радянської вла-
ди прижилися в побуті й отримали стабільну
традицію, зникли, інші змінили назву, одно-
часно активно відбувається процес входжен-
ня нових свят і пам’ятних дат у календар.
http://www.etnolog.org.ua
253
Значний інтерес, що виник до традицій-
них календарних свят за роки незалежності,
вимагає посиленої уваги до того, які традиції
існували в даному етнорегіоні, що слугува-
ло витоками цих свят, якими були їх функ-
ції та як змінилася роль і функції свят у ра-
дянському суспільстві й у пострадянський
період. Прагнення до самопізнання і процес
створення сучасних обрядів, ритуалів, свят
зумовили увагу суспільства до вивчення тра-
диційної культури й висунули своєрідне со-
ціальне замовлення на дослідження сучасно-
го стану святково-обрядової сфери.
Саме тому вивчення свят, дослідження їх
сучасного стану та процесів трансформації є
актуальним і необхідним завданням етноло-
гічної науки.
На сьогодні в Україні відзначають дев’ять
державних свят: Новий рік, Різдво, Пасху,
Трійцю, Жіночий день, День солідарності
трудящих, Всесвітній день миру, День Пере-
моги, День Конституції України, День Неза-
лежності України. Отож, до розряду держав-
них через суспільно-політичне значення та
національні цінності віднесено і ряд тради-
ційних народних календарних свят, і свята,
уведені в радянський час, що вже узвичаїли-
ся в народному побуті, та нові свята, пов’язані
зі становленням державності.
Поряд з державними святами, котрі офі-
ційно вважаються вихідними днями, значну
роль у святковому календарі за доби незалеж-
ності відведено датам традиційного агрока-
лендаря, що відповідає як сезонним змінам у
природі, так і регламентації праці традиційно
аграрно орієнтованого подільського регіону, і
саме ці святкові дати визначають регіональні
особливості святкового календаря подолян.
Святкування дат народного календаря
відбиває світоглядні уявлення подолян про
сакралізацію часу, зміну святкових і буден-
них днів. Одначе в побуті краян досить стій-
кою є традиція, вироблена за десятиліття ра-
дянської влади: з пересторогою ставитися до
виконання певних видів домашньої роботи в
дні католицьких свят. Цьому значною мірою
сприяє велика кількість змішаних шлюбів:
«Хто його зна, чия Паска (чи Різдво) правиль-
ніше, то й не тра нічого робити в ці дні» 3.
Вплив церкви на сферу народної кален-
дарно- обрядової звичаєвості подолян та на
су спільну свідомість загалом сприяє узго-
дженню традиційних обрядових явищ на-
родного календаря з вимогами церковних
канонів. Варто відзначити, що цей вплив
спостерігається не лише в народному агрока-
лендарі – усе впевненіше наповнюються цер-
ковними ритуалами багато державних свят,
які залишилися від «червоного радянського»
календаря або з’явилися на виклики утвер-
дження державності. Всесвітній день миру,
День Перемоги, День Конституції України,
День Незалежності України, День пам’яті
жертв Голодомору і політичних репресій у
своїй структурі на Поділлі містять громад-
ські панахиди, супроводжені релігійними
відправами.
Така різнорідність святкових дат спонука-
ла нас до польових досліджень з метою визна-
чення реального стану наповнення святково-
го календаря подолян на вісімнадцятому році
незалежності, що й буде метою нашої статті.
Для цього ми використали метод включеного
спостереження та провели анкетування (опи-
тано 287 респондентів різного віку, освітньо-
го рівня, роду занять із сільської місцевості й
міст, які вважають себе православними).
Визначено, що найшанованішими кален-
дарними святами в усіх категорій подолян є
Різдво і Великдень (97 %). 92 % молоді й рес-
пондентів середнього віку (до 50 років) від-
значили серед улюблених та шанованих свят і
Новий рік, а от подоляни старшого віку зазна-
чили, що Новий рік – це не народне і не релі-
гійне свято, а лише календарна дата чи «совєт-
ське» свято. Найчастіше аргументували тим,
що «яке ж це свято, як у церкві не правиться» 4.
Такі факти свідчать як про зростаючий вплив
церкви на всі сфери життя населення краю,
так і про досить стійкі світо глядні уявлення в
середовищі подолян про сакральність святко-
вого часу. Натомість 63 % подолян святкують
Старий Новий рік як у родині, так і в трудових
колективах, розважальних закладах.
76 % опитаних подолян назвали улюб-
леним серед календарних свят 8 Березня, при-
чім не лише в суспільно-громадських формах,
але і в значному розвитку хатньо-родинного
плану (вихідний день, святковий стіл, родин-
на трапеза, гостювання, пошанування бабусь
як старійшин роду тощо). 23 лютого за тради-
цією відзначають у домашніх умовах, трудо-
вих колективах, шкільних або студентських
аудиторіях 52 % опитаних подолян. Спроба за
роки незалежності перенести це свято, що в
радянські часи було в стійкій гендерній парі з
8 Березня як день, коли вітають чоловіків різ-
ного віку, на 6 грудня не отримала належної
підтримки в середовищі подолян, особливо в
традиціях родинного святкування. На відміну
від дати 6 грудня, що є переважно професій-
ним святом військових, 23 лютого залишилося
http://www.etnolog.org.ua
254
Днем чоловіків, коли вони отримують вітання
незалежно від віку та роду занять.
Досить значний відсоток подолян (74 %)
святкують Трійцю, що пов’язано насамперед
зі статусом неробочого дня цієї календарної
дати. Одначе ще одним фактором глибокої
вкоріненості Трійці в традиційний календар
подолян є живучість ритуалів хатньо-родин-
ного плану святкування, оскільки ще на по-
чатку ХХ ст. Трійця, нарівні з Різдвом і Пас-
кою, належала до найшанованіших релігійних
свят на Поділлі 5. Проте крім клечання помеш-
кання зіллям, відвідування церкви або прове-
дення храму в окремих селах наші респонден-
ти не змогли назвати інших зелено святських
ритуалів громадського плану. Респонденти
старшого віку називали серед особливостей
церковного змісту троїцьких ритуалів на По-
діллі поминання самогубців: лише раз на рік
на це свято за їхні душі подають у церкву ми-
сочку і замовляють заупокійні молитви 6.
Більше 71 % опитаних різного віку відмі-
тили величезне значення для родини та гро-
мади загалом традиційних поминальних днів
на Трійцю і Провідну неділю (з локальними
варіантами в термінах). Однак респонденти
зосереджувалися переважно на морально-
етичному значенні ритуалу відвідування
могил родичів, світоглядно-магічна основа
культу предків за десятиліття антирелігійної
пропаганди та формування матеріалістич-
них поглядів на світ розмилася. Цьому знач-
ною мірою також сприяла та сприяє позиція
християнської церкви, що веде боротьбу з
пережитками язичництва, знищуючи значну
кількість народних поминальних ритуалів у
циклі календарної звичаєвості. Зокрема, ба-
гато респондентів зазначали в анкетах, що
за останні 10–15 років під впливом церкви
зник ла традиція проведення спільної трапе-
зи на кладовищі.
Поминальні мотиви простежуються і у
святкуванні Дня Перемоги, який відзнача-
ють 84 % подолян. Форми святкувань назва-
ні найрізноманітніші: традиційні ще за часів
Радянського Союзу паради – святкова хода
до пам’ятників Воїнам-визволителям чи Во-
їнам-односельчанам, перегляди телерепорта-
жів зі святкових заходів у столиці, спеціаль-
ні телепередачі, святкові концерти, святкова
трапеза з обов’язковими поминальними тос-
тами, виїзд на природу тощо.
68 % респондентів відмітили серед най-
більш шанованих у громаді (часто це понят-
тя замінюється у відповідях на колектив: це і
коло друзів, і колеги по роботі, і сільська гро-
мада, і учнівський клас чи студентська гру-
па тощо) свято 1 Травня – День солідарності
трудящих (Травневі свята, майовка, з огляду
на велику кількість вихідних днів та розви-
нену систему суспільно-громадських форм
святкової комунікації: виїзди на природу ро-
динами, трудовими колективами – так звані
майовки, особливо поширені за останні кіль-
ка років туристичні поїздки на «майські праз-
ники» в Карпати, на море, за кордон тощо). За
роки незалежності зникли демонстрації як
форми офіційного суспільно-громадського
вияву святкування Першотравня, однак на-
томість особливого значення набули родин-
ні форми, коли завдяки декільком вихідним
дням, що припадають на свята, збираються
родини, виконують великі об’єми господар-
ських робіт на присадибних чи дачних ділян-
ках. Обов’язково відбуваються традиційні
для народних свят застілля та гостювання.
62 % респондентів усіх вікових категорій до
широко поширених святкових дат на Поділлі
віднесли святкування зимового Святого Ми-
колая. Молодь віддала перевагу святкуванням
хатньо-родинного плану (символічні пода-
рунки) і суспільно-громадських форм: гостю-
вання, могорич, який виставляють Миколи
чи ті, хто є Миколайовичем (Миколаївною), а
люди старшого віку відзначили переважно ре-
лігійно-церковні традиції, наголошуючи, що
компанії водити в цей час не слід, «бо піст».
26 % молодих респондентів (переважно
учнівська і студентська молодь) серед улюб-
лених календарних традицій назвали во-
рожіння на Андрія або проведення Андрі-
ївських вечорниць у навчальних закладах.
І лише в окремих подільських селах (Ворон-
ківці Старокостянтинівського р-ну, Кузьмин,
Баглайки Красилівського р-ну, Лідихівка
Тео фіпольського р-ну та ін.) за традицією ви-
пікають калиту, проте особливих обрядодій з
нею не проводять.
Лише 7 % з опитаних назвали серед свят, що
мають традиції в колі родини або друзів, ку-
пальські обрядодії, до того ж, що особливо ці-
кавило нас із погляду механізму ретрансляції
календарних обрядів, інститутом відроджен-
ня традицій за часів незалежності все частіше
стає не родина, а школа чи інші громадські
об’єднання (сільська рада, працівники клубу,
районний Будинок культури, профспілкова
організація місцевого сільгосппідприємства
тощо). Саме своїми зусиллями вчителі та учні
організовують уже понад десять років свят-
кування Купала в с. Остапківці Городоцького
району. Це костюмоване видовище, розробле-
http://www.etnolog.org.ua
255
не за сценаріями, які друкують в освітянській
періодиці (у журналах «Позакласний час»,
«Розкажіть онуку», «Бібліотечка вчителя по-
чаткових класів», «Бібліотечка вихователя
дітей дошкільного віку», «Берегиня»), та за
спогадами місцевих старожилів, збирає щоро-
ку 7 липня на подвір’ї місцевої школи багато
люду. Також більшість респондентів зауважи-
ли, що сьогоднішнє святкування Купала, на-
віть у порівнянні із 60–80-ми роками ХХ ст.,
знач но збіднилося. Зникають традиції хатньо-
родинного плану та громадські форми свят-
кувань статево-віковими групами. «Раніше
на Купайла так було весело, молодь збиралася
коло ставка та чудила. І ніякої горілки не було,
а тепер молодь не бачить Купала, аби Іван – то
давай горілку. Тепер купаюця в горілці» 7. Рес-
понденти засвідчили переважно громадсько-
церковні форми святкування Купала: оскіль-
ки в цей день обов’язково відбувається служба
в церкві, то й робити нічого по господарству
не можна, окрім догляду за худобою.
Найбідніший план-зміст у хатньо-родин-
ному й суспільно-громадському плані (4 %)
визначили жниварські й петрівчані обряди.
Лише респонденти старшого і похилого віку
згадували, що колись у колгоспі святкували
зажинки чи обжинки всі гуртом, з відповід-
ною хліборобською атрибутикою та символі-
кою, зуміли пригадати тексти жниварських
пісень, назвати місце їх виконання в обряді.
На зникнення петрівчаних ритуалів мала
вплив як тенденція до виключення з побуту
та календаря багатьох народних свят з боку
церкви ще від кінця ХІХ ст., так і нігілістич-
на позиція радянської ідеології, яка під гас-
лом боротьби з «релігійними пережитками»
десятиліттями відкидала всі народні тради-
ції, не дуже вдаючись у виокремлення серед
них тих, що позбавленні релігійно-христи-
янського елемента. А от на зникнення жни-
варських традицій, що були досить пошире-
ні в трудовому календарі ще за радянських
часів, значно вплинуло масове зникнення за
роки незалежності на Поділлі колгоспів та
повернення до фермерських чи індивідуаль-
них форм господарювання. Тому до обрядів
пошанування врожаю на сучасному етапі
подоляни найчастіше відносять Медовий і
Яблучний Спас (58 % респондентів), а серед
обов’язкових ритуалів переважно згадували
освячення дарів нового врожаю в церкві та
подекуди відвідування могил родичів, «щоб
покласти на могилку свяченого» 8.
Серед сільського населення Центрального
Поділля переважно втрачені традиції свят-
кування Колодія, а Масляну (особливо в міс-
тах) більше знають як свято проводів зими, і
лише 18 % назвали Колодку святом, що має
суспільно-громадський зміст із відповідни-
ми ритуалами та супровідним фольклором.
У містах залишилися стійкими традиції гро-
мадського святкування проводів Зими, що
перейшло з радянських часів, тому 48 % саме
це свято віднесли до традиційних.
Багато свят народного календаря були
віднесені переважно до християнсько-цер-
ковного плану, тобто респонденти старшого
покоління називали їх як свята, коли вони
відвідують службу в церкві, але вдома чи
статево-віковими групами ніяких обрядодій
не проводиться. Винятками є лише ті кален-
дарні дати, на які припадають Храмові свя-
та в населених пунктах (Покрова, Дмитра,
Михайла, Миколи та ін.), коли до християн-
сько-церковного плану долучається ще й хат-
ньо-родинний: відбуваються святкові вечері,
приїжджають на гостину діти, які не дуже да-
леко живуть, куми чи родина з ближніх сіл,
однак урочистості тривають лише впродовж
одного дня.
Значне занепокоєння викликає той факт,
що понад 36 % опитаних (студентська і
шкільна молодь, люди середнього віку) до
улюблених календарних свят віднесли ще й
день Святого Валентина, указавши, що ін-
формацію про нього вони отримують зі ЗМІ,
мережі Інтернет, у навчальних та розважаль-
них закладах, а святкують в колі колег, дру-
зів та сім’ї. Серед найпоширеніших ритуалів
назвали використання спеціальної святкової
атрибутики, обмін подарунками, участь у
святково-розважальних заходах.
14 % молоді до календарних свят, що ма-
ють традиції проведення в школі та студент-
ських молодіжних гуртах, віднесли Хеллоуїн,
цінуючи це свято «за його карнавальність,
розкуту і невимушену веселість» 9. І якщо
Хеллоуїн переважно святкує молодь у міс-
тах, то ритуали Дня всіх закоханих знаходять
жваву підтримку і серед сільської молоді.
Проведений моніторинг свят зафіксував
певну хаотичність у традиціях святкування,
оскільки всі свята існують одночасно, а тому
відбуваються мутації; ритуали календарних і
релігійних свят заповнюють обрядовість дер-
жавних дат, а взяті за основу європейські й
американські традиції набувають досить по-
мітних українських особливостей і нюансів.
Ці факти є свідченням глибини глобалі-
заційних процесів, коли завдяки розвитку
ЗМІ, індустрії розваг, через засилля атрибу-
http://www.etnolog.org.ua
256
тики та доступності інформації про традиції
святкування чужих свят вони обростають
ритуалами і вводяться у святковий календар.
А ще значну роль у їх поширенні відіграє той
факт, що еволюція календарної звичаєвості
ще з кінця ХІХ ст. відбувається шляхом пе-
реведення більшості традицій у сферу суто
родинного святкування, з одного боку, та, з
другого, – молодіжних розваг. Саме тому мо-
лодь упродовж багатьох десятиліть відбирала
у святкуваннях те, що їй було зрозуміле і від-
повідало її інтересам.
Отже, святковий календар подолян за
доби незалежності становить поєднання
офіційних державних, народних аграрних,
календарних і значної кількості як тих свят,
чиї традиції сформувалися ще в «червоному
календарі», так і нових. Їх аналіз дозволив
визначити, що на ставлення подолян до тієї
чи іншої календарної дати впливає не лише
статус свята як державного, бо, наприк лад,
таких, хто святкує День Незалежності Укра-
їни ми визначили лише 29 % (святкують за
родинною трапезою, у колі друзів чи беруть
участь у громадських заходах), а День Кон-
ституції України ще менше – 11 %, і лише
тому, що це вихідний день – велике значення
має вкоріненість традицій, зв’язок з народ-
ним агрокалендарем, розробленість ритуалів
та атрибутики, активна державна підтримка
та пропаганда через ЗМІ. Зокрема, активно
формуються загальноукраїнські суспільно-
громадські (церква–влада–громада) і хатньо-
родинні ритуали відзначення Дня пам’яті
жертв Голодомору і політичних репресій і
Дня Свободи, що дістали за останні роки
знач ну державну підтримку й фінансування.
Завдяки значній комерціалізації обростають
ритуалами Хеллоуїн і день Святого Валенти-
на, стаючи святами шкіл, офісів, підприємств
громадського харчування тощо.
За результатами аналізу сучасного свят-
кового календаря подолян можемо кон-
статувати, що процес його формування на
регіональному рівні, як і загалом у загально-
українському контексті, не завершився.
У святковому календарі подолян неофіційно
вкорінені як Всесвітній день сміху (1 квіт-
ня), так і день визволення окремих населених
пунктів Хмельниччини від фашистських за-
гарбників. Тобто, на сучасному етапі свят-
ковий календар подолян – це складне по-
єднання традиційних народних (аграрних
і православних), громадських (державних,
професійних, сезонних, фольклорних) і
пам’ятних дат (річниці). Також дедалі більше
обростають ритуалами, як данина глобалі-
заційним процесам, нові свята, чужі україн-
ським традиціям.
Перспективи подальших досліджень мо-
жуть стосуватися встановлення співвідно-
шення хатньо-родинних, суспільно-гро-
мадських і церковно-громадських форм
святкування дат сучасного святкового ка-
лендаря подолян та їх співвіднесеність із за-
гальноукраїнським контекстом. Досить ціка-
вими, на наш погляд, видаються дослідження
тих свят у сучасному календарі, які не мають
своєї специфічної обрядовості, порівняно з
тими, що нею наповнені.
Примітки
1 Александров В. А. Русские : монография / [отв.
ред. : В. А. Александров, И. В. Власова, Н. С. Поли-
щук]. – М. : Наука, 1999. – С. 583.
2 Климець Ю. Купальська обрядовість на
Україні / Ю. Климець. – К. : Наукова думка,
1990. – 142 с.
3 Записано від Ганни Іванівни Шкодяк,
1928 р. н., у с. Варівці Городоцького р-ну Хмель-
ницької обл.
4 Записано від Євдокії Іванівни Котелюк,
1912 р. н., у с. Копачівка Деражнянського р-ну
Хмельницької обл.
5 Теодорович М. І. Волинь в описах міст, місте-
чок і сіл в церковно історичному, географічному,
етнографічному, археологічному і ін. відношен-
нях: історико-статистичний опис церков і пара-
фій Волинської єпархії. – Почаїв : Типографія По-
чаєво-Успенської Лаври, 1899. – Т. ІV. – С. 115–153.
6 Записано від Галини Василівни Бровко,
1935 р. н., у с. Ярославка Летичівського р-ну
Хмельницької обл.
7 Записано від Ніни Миколаївни Олійник,
1927 р. н., у с. Міцівці Дунаєвецького р-ну Хмель-
ницької обл.
8 Записано від Нагорної Ганни Іванівни,
1947 р. н., у с. Лозове Деражнянського р-ну Хмель-
ницької обл.
9 Гаєвська Т. І. Народна обрядовість в незалеж-
ній Україні : дис. … канд. іст. наук : спец. 17.00.01 /
Тетяна Іллівна Гаєвська. – К., 2006. – С. 167.
http://www.etnolog.org.ua
|