Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Series: | Матеріали до української етнології |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207741 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції / О. Федина // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 242-247. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207741 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077412025-10-14T00:16:46Z Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції Федина, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції / О. Федина // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 242-247. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207741 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Федина, О. Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Федина, О. |
| author_facet |
Федина, О. |
| author_sort |
Федина, О. |
| title |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції |
| title_short |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції |
| title_full |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції |
| title_fullStr |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції |
| title_full_unstemmed |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції |
| title_sort |
український народний костюм кінця xix - початку xx століття: сутність художньої традиції |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207741 |
| citation_txt |
Український народний костюм кінця XIX - початку XX століття: сутність художньої традиції / О. Федина // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 242-247. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT fedinao ukraínsʹkijnarodnijkostûmkíncâxixpočatkuxxstolíttâsutnístʹhudožnʹoítradicíí |
| first_indexed |
2025-10-14T01:07:06Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:12:56Z |
| _version_ |
1846008376737136640 |
| fulltext |
242
Оксана Федина
(Львів)
У К РА Ї НСЬК И Й Н А РОД Н И Й КО С Т ЮМ
К І Н Ц Я Х І Х – ПОЧ АТ К У Х Х С ТОЛ І Т ТЯ:
С У Т Н ІС Т Ь Х УДОЖ Н ЬОЇ Т РА Д И Ц І Ї
Процес інтеграції культур різних наро-
дів у світову цивілізаційну систему загрожує,
з одного боку, втратою ними самобутності, а
з другого, детермінує явища протилежного
характеру – посилення національної само-
свідомості, актуальність духовних цінностей,
прагнення до збереження етнічної специфіки
та захисту основних складових етнічної куль-
тури.
Одним із головних, сутнісних компонен-
тів етнічної культури є народне мистецтво і,
зокрема, художня творчість. Відомо, що свого
часу чимало мистців – представників різних
художніх напрямків і жанрів – зверталися до
культурного минулого свого народу та сві-
тової спадщини, прагнучи знайти найбільш
переконливу опору для своєї творчості. На
думку окремих дослідників, чим віддалені-
шими в часових межах є ці пласти культури,
тим істиннішою виявляється основа для їх-
ніх творчих інтенцій. Тому на початку ХХІ ст.
нам вкрай необхідно знати основоположні
моменти культурного буття, мати правди-
ві, науково обґрунтовані критерії розуміння
мистецтва свого народу, знати його місце й
функції, як минувшини, так і сьогодення, а
особливо – у майбутньому.
Якщо збереження та розвиток народного
мистецтва вже від ХІХ ст. було пріоритетним
завданням українознавчих студій, то в ХХ ст.
особливої уваги потребує проблема естетич-
ного обґрунтування сприйняття творів на-
родного мистецтва та збагнення нашими су-
часниками сутності художніх традицій у них.
Так, у контексті вищевикладеного акту-
альним, з нашого погляду, є сучасне, адекват-
не розуміння специфіки художньо-образної
системи українського народного вбрання
кінця ХІХ – початку ХХ ст., етики та естетики
образу національного костюма.
Дослідженню традиційного вбрання укра-
їнців присвячено чимало наукових праць, у
яких більш-менш коректно висвітлюються
питання історико-етнографічних особли-
востей традиційного вбрання, його худож-
ньої своєрідності. Метою ж цієї публікації є
з’ясування засадничих принципів творення
ансамблів традиційного народного одягу
різних історико-культурних регіонів Украї-
ни – сталих, незмінних, обов’язкових рис, які
становлять основу їхньої художньо-образної
системи, сутність художньої традиції. Така
постановка проблеми потребує, на нашу дум-
ку, дослідження традиційного вбрання укра-
їнців у єдності етнографічного, мистецтво-
знавчого та культурологічного аспектів.
Так, зокрема, теоретико-естетичний ана-
ліз численних ансамблів українського на-
родного одягу кінця ХІХ – початку ХХ ст.,
збережених у колекціях музеїв України та
приватних збірках, зафіксованих в архівних
фотоматеріалах та творах образотворчого
мистецтва, дав можливість усталити деякі
закономірності та формальні принципи гар-
монії українського традиційного костюма.
Вважаємо, що вони можуть бути представле-
ні так:
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Київська область, Бородянський район
(ДМУНДМ, м. Київ)
Компоненти: сорочка, плахта, запаска,
крайка, керсетка, коралове намисто, намітка.
Прикметною рисою композиційного ви-
рішення цього cвяткового жіночого костю-
ма є контраст трапецієподібної та прямої
форм – плечового (керсетки) та поясного
одягу (плахти та запаски). Разом вони під-
креслюють вертикальність силуету костюма,
надають йому деякої монументальності. Це
враження підсилено контрастним поєднан-
ням горизонтальних та вертикальних деко-
ративних ліній. Характер стилізації орнамен-
ту – геометричний.
Поєднання білого, рожевого (червоного)
та брунатного кольорів надає образу цьо-
го костюма шляхетних рис. Домінуючий
червоний колір в орнаментиці плахти під-
креслює враження святковості. Лаконічний
графічно-лінійний декор керсетки, склад-
ність крою цього жіночого плечового одягу
(наявність із боку спинки таких конструк-
тивно-декоративних елементів, як складки)
http://www.etnolog.org.ua
243
та якість фабричної тканини є свідченням
впливу міської моди. На темно-брунатному
тлі керсетки виразно звучать разки корало-
вого намиста.
Головний убір – намітка з тонкого серпан-
кового полотна, вив’язана в особливий спосіб,
надає цьому вбранню своєрідності. У ньому
звучать культурні традиції жіночих голо-
вних уборів часів Княжої доби, а можливо, і
давнішого походження. Загалом художнє ви-
рішення цього святкового одягового ансамб-
лю відповідає тогочасним етиці та естетиці
образу молодої жінки.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Вінницька область (ДМУНДМ, м. Київ)
Компоненти: сорочка, обгортка, тканий
пояс, коралове намисто, намітка.
Прикметною рисою цього традиційного
жіночого костюма є графічність його ком-
позиційного вирішення – рівновага площин
чорного і білого кольорів, лаконічний геоме-
тричний характер вишивки сорочки. В осно-
ві його системи декору лежить ритм горизон-
тальних та вертикальних орнаментальних
ліній та смуг, де широкий тканий пояс слугує
виразним колірним акцентом (із домінуючим
червоним та вкрапленням жовтогарячого,
зеленого та фіолетового кольорів). Він озна-
чує зони «верху» й «низу» жіночого костюма.
Разки коралового намиста з металевими при-
красами підкреслюють святковість образу.
Силуетна форма обгортки – динамічна,
один її край закріплено на талії. Асиметрію
поясного вбрання врівноважують довгі кін-
ці пояса, що звисають із протилежного боку
костюма.
У шапкоподібному уборі голови тут зву-
чать естетичні риси жіночих убрань Княжої
доби. Як і в попередньому варіанті, збереже-
но ідею ансамблевого вирішення костюма.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Полтавська область (МЕХП ІН НАН
Украї ни, м. Львів)
Компоненти: сорочка, плахта, запаска,
крайка, керсетка, коралове намисто, очіпок і
хустка.
Подібно до попереднього варіанта вбран-
ня, силует полтавського костюма творять
трапецієподібної форми керсетка та прямо-
кутної – плахта й запаска. Їхнє контрастне
поєднання підсилено опозиційністю кольо-
рів – сіро-зеленого та червоного. Крій кер-
сетки із завищеною лінією талії надає силу-
етній формі жіночого костюма стрункості,
а ритм складок з боку спинки підкреслює
естетичну виразність форми цього плечо-
вого одягу. В образному вирішенні керсетки
виражено своєрідний синтез елементів сіль-
ської та міської культур. Якщо рослинний
мотив аплікації (квітка-дерево) на пілочці
керсетки має традиційний характер, то осо-
бливості її крою та використання оксамиту
як коштовного матеріалу оздоблення є свід-
ченням міської моди.
Характерною ознакою цього та інших жі-
ночих убрань є ритмічна, за колірним вирі-
шенням, узгодженість його складових. Так,
взуття, керсетка і очіпок творять тут певний
ряд компонентів із сіро-зеленим кольором
в основі. Вони, відповідно, у шаховому по-
рядку, чергуються з комплексом поясного
вбрання, намистом та хусткою червоного
кольору. У композиції цього костюма ви-
разним є принцип симетрії та рівноваги.
Вишивка рукавів «білим по білому» на-
дає ансамблю жіночого одягу шляхетнос-
ті. У системі декору поєднуються елементи Вінницька обл. (ДМУНДМ, м. Київ)
http://www.etnolog.org.ua
244
рослинного та геометричного характеру із
домінуванням останнього.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Рівненська область (МЕХП ІН НАНУ,
м. Львів)
Компоненти: сорочка, спідниця, запаска,
крайка, безрукавка, коралове намисто, на-
чільна стрічка, намітка.
Характерною рисою цього волинського
вбрання є контраст білого і червоного кольо-
рів із домінуванням останнього. Видовжена,
розширена до низу форма спідниці й запас-
ки, із притаманним їм смугастим тканим
орнаментом, та коротка до талії, прилеглого
силуету безрукавка творять силует цього жі-
ночого костюма та підкреслюють його верти-
кальну спрямованість. Безрукавка червоно-
го кольору з фабричної тканини слугує тут
композиційним центром. Ускладнений крій
цього плечового одягу – поглиблений виріз
горловини (на зразок декольте) та додатково
підкреслена лінія талії завдяки ритму клапа-
ноподібних декоративних елементів свідчать
про вплив міської моди того часу. Орнамен-
товане поле рукавів сорочки несе в собі ідею
рівноваги. Геометричні елементи тут розмі-
щено в шаховому порядку. Разки коралово-
го намиста, вишивана червоними нитками
начільна стрічка і начільна частина намітки
підкреслюють ансамблеву єдність комплексу
головного убору і прикрас, а відтак, і всіх ком-
понентів костюма. У ньому репрезентовано
елементи сільської та міської культур, есте-
тичні традиції давньоукраїнського періо ду та
нового часу.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Житомирська область (ДМУНДМ, м. Київ)
Компоненти: сорочка, спідниця, запаска,
крайка, коралове намисто, хустка.
Важливим композиційним прийомом, як
і в попередньому варіанті жіночого костюма,
виступає контраст білого і червоного кольо-
рів. Виразним є протиставлення «верху» і
«низу» – як світлої, малої форми та темної, ве-
ликої. Разом вони підкреслюють стрункість
силуету жіночого вбрання. Оригінальним є
тут малюнок тканої запаски, завдяки якому
вона постає семантично насиченим компо-
нентом. Орнаментальну композицію запаски
побудовано за принципом дзеркальної си-
метрії та колірної рівноваги. Вона має пере-
дусім чітко виражену тридільну структуру
(низ-середину-верх), характер декоративних
елементів – геометричний. Тут виражено сві-
тоглядні ідеї давнього походження – уявлен-
ня наших предків про універсальну модель
світу та діалектичну природу всього сущого.
У цьому виявляється традиційність світогля-
ду українців.
Горизонталь тканого пояса на талії про-
тиставлено вертикалі вишиваної пазухи со-
рочки. Хустка, подібно до намітки в інших
історико-культурних регіонах, вив’язана на
зразок шапкоподібного головного убору.
З погляду ансамблевої єдності компонентів
помітною є відсутність верхнього плечового
одягу: декоративну площину поясного вбран-
ня композиційно не врівноважено.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Львівська область., Яворівський район
(Павлюк С., Чмелик Р. Скарби Музею етно-
графії та художнього промислу Інституту
народо знавства НАН України. – Л., 2005. –
228 с. : 71 іл.)
Компоненти: спідниця-шорц, запаска, со-
рочка, кабат, коралове намисто, бавниця і
хустка.
Прикметною рисою цього яворівського
жіночого вбрання, як і попереднього волин-
ського, є естетика білого кольору.
Львівська обл., Яворівський район
http://www.etnolog.org.ua
245
Форма костюма – прилеглого силуету, роз-
ширена до низу. Нижні краї спідниці, запас-
ки, кабата, а також разки намиста й бавниця,
творять ритм горизонталей, підкреслюють
пропорційні співвідношення компонентів
костюма, їхню спрямованість вгору. Цій ідеї
підпорядковано повздовжні лінії тканого ма-
люнка спідниці-шорц, довгі кінці крайки та
вишивані смуги пілочок кабата. Разом вони
становлять традиційну систему декоратив-
ного оздоблення. Домінуючий орнаменталь-
ний мотив – «квітковий». Контраст білого та
червоного, із вкрапленням синього, надають
цьому яворівському вбранню своєрідності.
Ввжливу роль у його образному вирішенні
відіграє головний убір.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Львівська область, Яворівський район
(ЛНМ ім. А. Шептицького)
Компоненти: спідниця-шорц, запаска, со-
рочка, безрукавка, хустка і бавниця.
В основі композиції костюма – контрас т
площин білого та червоного кольорів, го-
ризонтальних та вертикальних орнамен-
тованих смуг. Характерною ознакою цього
вбрання є мальовничість, «квітковість» (без-
рукавка, прикрашена барвистими дрібними
квітковими візерунками), на відміну від гра-
фічної чіткості оздоблення плечового одягу
інших жіночих одягових ансамблів цього
регіону.
Характерною рисою образного вирішен-
ня цього яворівського ансамблю вбрання є
синтез елементів сільської та міської культур.
Тут має місце поєднання архаїчних мотивів
(ряд антропоморфних фігур, що чергують-
ся з мотивом «деревця» у вишивці запаски)
та конструктивно-декоративних прийомів,
притаманних одяговим формам західноєв-
ропейської моди (крій безрукавки).
Важливу роль у композиції ансамблю
костюма відіграє головний убір, складовими
якого є бавниця й хустка. У їхньому худож-
ньому вирішенні збереглися естетичні риси
уборів осіб високого князівсько-боярського
рангу.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Тернопільська область, Борщівський ра-
йон (Павлюк С., Чмелик Р. Скарби Музею
етно графії та художнього промислу Інститу-
ту народознавства НАН України. – Л., 2005. –
228 с. : 71 іл. – Іл. 70)
Компоненти: сорочка, обгортка, запаска,
тканий пояс, коралове намисто.
Західноподільський жіночий костюм ви-
різняється особливою естетикою чорного
кольору, підкресленою симетрією та рівно-
вагою форм. Контрастне поєднання чорно-
го, білого та червоного надає образу костюма
врочистості. Характерним у цьому ансамблі
жіночого вбрання є поділ «верху» та «низу».
Художньо виразним елементом у ньому ви-
ступають багато орнаментовані рукави со-
рочки. Чітка тридільна структура їхнього
композиційного вирішення (верх-середина-
низ) є свідченням традиційності естетично-
го мислення нашого народу. Верхня частина
уставок тонально й фактурно узгоджується з
декоративним полем запаски, тканої в різно-
колірні горизонтальні смуги. Середня части-
на уставок колористично поєднується з кора-
ловим намистом. У їхній найбільшій нижній
частині виражено ідею рівноваги чорного й
білого. У системі декору цього жіночого кос-
тюма присутня опозиція горизонтальних та
вертикальних ліній. Відсутність головного
убору негативно впливає на рівень художньо-
образного трактування цього вбрання. Зага-
лом у його композиційному вирішенні про-
читується принцип ієрархічності єдності,
притаманної системі ансамблю.
Тернопільська обл., Борщівський р-н
http://www.etnolog.org.ua
246
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Тернопільська область, Борщівський ра-
йон (Павлюк С., Чмелик Р. Скарби Музею
етно графії та художнього промислу Інститу-
ту народознавства НАН України. – Л., 2005. –
228 с. : 71 іл. – Іл. 70)
Компоненти: штани, сорочка, пояс.
На противагу жіночому варіантові цьому
західноподільському чоловічому вбранню
властивою є естетика білого кольору. Ню-
ансність пропорційних співвідношень форм
поясного та плечового одягу, їхня одноколір-
ність підкреслюють виразність силуету чоло-
вічого костюма, його вертикальну спрямова-
ність. Опозиція горизонталей та вертикалей
вишиваних ліній та смуг творить тут систему
декоративного оздоблення, яка має чіткий
графічний характер. Широкий тканий пояс
слугує композиційним центром та семантич-
но насиченим компонентом цього ансамблю
чоловічого одягу.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Івано-Франківська область, Городенків-
ський район (ЛНМ ім. А. Шептицького)
Компоненти: додільна сорочка, обгортка,
запаска, крайка, безрукавка, намітка.
В основі композиції цього жіночого
вбрання контраст «верху» та «низу» – світло-
го і темного, білого і червоного, малої форми
і великої, статичної та динамічної, гладкої
площини та орнаментованої.
Форми поясного одягу з тканим верти-
кально-лінійним малюнком (ефект гофру-
вання додатково збагачує площину запаски)
підкреслюють вертикальну спрямованість
силуету костюма. Цій ідеї слугує й оздо-
блення плечового вбрання – орнаментовані
смуги пілочок безрукавки. По обидва боки
від них розташовано підкреслено декора-
тивні кишені (мініатюрної форми) із моти-
вом «квітки-дерева». Контрастне поєднання
білого й червоного кольорів, із домінуван-
ням останнього, надає вбранню святкового
характеру.
Біла намітка з вишиваними краями,
зав’язана в особливий спосіб, несе в собі есте-
тичні риси жіночих уборів князівського ран-
гу періоду Київської Русі.
Ансамбль жіночого святкового вбрання
Бойківщина (МЕХП ІН НАНУ, м. Львів)
Компоненти: сорочка, вибійчана спід-
ниця, запаска, подовжений лейбик, очіпок,
хустка, чоботи.
Виразність трапецієподібного силуету,
контраст світлого і темного, лаконізм оздо-
блення – такі основні естетичні риси цього
жіночого костюма. Пропорційні співвідно-
шення компонентів вбрання підкреслюють
вертикальну спрямованість його силует-
ної форми. Центральній вертикальній лінії
оформлення верхнього та поясного одягу
протиставлено ритм горизонтальних лі-
ній – низу спідниці, запаски та оздоблення
лейбика. Темні й світлі площини складових
костюма чергуються в шаховому порядку,
виражаючи ідею рівноваги, спокою та не-
змінності.
Шийна прикраса з бісеру та головний убір
(очіпок і хустка) надають жіночому вбранню
образного звучання.
***
На основі проведеного комплексного ана-
лізу цих та інших зразків традиційного на-
родного вбрання українців кінця ХІХ – по-
чатку ХХ ст. різних історико-культурних
регіонів можна зробити такі висновки:
1. Характерним для українського жіно-
чого святкового костюма є протиставлення, Івано-Франківська обл., Городенківський р-н
(ЛНМ ім. А.Шептицького)
http://www.etnolog.org.ua
247
за формою та кольором (контраст «верху» й
«низу»), плечового (сорочки, безрукавки) та
поясного (плахти, обгортки, запаски, спід-
ниці) одягу. Така опозиційність форм не
притаманна структурі традиційного чоло-
вічого вбрання. Подібність пропорційних
і колірних співвідношень його плечового
(сорочки, безрукавки, кептаря) і поясного
(штанів) одягу слугує цілісності сприйняття
силуету, підкреслює його монументальність.
Зони «верху» та «низу» як у чоловічому, так і
в жіночому вбранні означує пояс («крайка»),
що надає останньому важливого компози-
ційного та семантичного значення – центру
(сере дини).
2. Основу системи декору народного свят-
кового костюма творить контраст вертика-
лей та горизонталей, що передбачає ціліс-
ність його композиційного вирішення. Цій
ідеї також підпорядковано поєднання вер-
тикальних, діагональних та горизонтальних
декоративних ліній. За характером орнамен-
тальних мотивів, композиційним розміщен-
ням, конфігурацією декоративних елементів,
колірним поєднанням, матеріалом, факту-
рою, техніками виконання тощо прикметною
рисою є єдність та різноманітність (багатство
і поліваріантність) оздоблення, як в окремих
видах традиційного одягу, так і в ансамблі
костюма загалом.
3. Характерний мотив декору – «квітко-
вий» (рослина, квітка, дерево). Також харак-
терними є: поєднання стилізованих геоме-
тричних, геометризованих та ізоморфних
рослинних елементів в орнаментальних
композиціях; домінування суто геометрич-
них мотивів в оздобленні одягу одних істо-
рико-культурних регіонів України (Волинь);
або поєднання геометричного (геометризо-
ваного) та ізоморфного квіткового орнамен-
тів (Київщина, Полтавщина) або панування
останнього – в інших (Яворівщина).
4. Відчутною є особлива гармонія ко-
лірних співвідношень завдяки принципам
контрасту та рівноваги, симетрії та рит-
мічного («шахового») чергування колірних
плям, узгодженості основних та доповнюю-
чих кольорів тощо. Характерним є контраст
трьох базових кольорів – білого, чорного і
червоного, та варіантів їхніх поєднань: біло-
го й чорного, чорного й червоного, червоного
й білого, за їхньої візуальної рівноваги, або ж
домінування одного з них. Можливим є ви-
користання (вкраплення) синього кольору
або поліхромії взаємодоповнюючих кольо-
рів: червоного й зеленого, синього й жовтога-
рячого, фіолетового й жовтого. Прикметним
є порівняно невелика кількість «золот» (по-
золоти) і «срібла» в оздобленні українського
святкового вбрання.
5. Якщо загалом для ансамблю україн-
ського традиційного одягу притаманною є
органічна єдність краси та доцільності, то
в окремих випадках деякі елементи мають,
на нашу думку, переважно естетичне на-
вантаження і вирізняються підкресленою
декоративністю. Наприклад, маленькі ки-
шені на пілочках покутських та гуцульських
безрукавок, китиці – «дармовиси» на спинці
гуцульських кептарів, одягання одночасно
двох поясів – тканого широкого та вузького
(«крайки») в жіночому покутському костю-
мі, декоративне завершення нижнього краю
спідниці – «шорц», надмірна кількість біжу-
терії («так, що шия гнеться») на Тернопіль-
щині, перевантажені декором жіночі головні
убори, зокрема весільні вінки, особливо ба-
гато прикрашені чоловічі капелюхи (криса-
ні) тощо.
Таким чином, зазначені формальні ознаки
гармонії зумовлено образним змістом народ-
ного костюма, для композиційного вирішен-
ня якого властивий високий рівень ансамб-
левого мислення. Традиційний український
народний святковий костюм кінця ХІХ – по-
чатку ХХ ст., отже, це, передусім, художньо-
образна система ансамблю, сутність якого не
зводиться до етнографічної точності компо-
нентів. Вона полягає в збереженні основопо-
ложних принципів творення образу костюма
як проекту людини та універсальної моделі
Всесвіту – організованого, упорядкованого і
гармонійного світу.
http://www.etnolog.org.ua
|