Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2010
Автор: Козакевич, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2010
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207743
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми) / О. Козакевич // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 231-236. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207743
record_format dspace
spelling irk-123456789-2077432025-10-14T00:22:09Z Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми) Козакевич, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми) / О. Козакевич // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 231-236. — Бібліогр.: 21 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207743 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
spellingShingle Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
Козакевич, О.
Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
Матеріали до української етнології
format Article
author Козакевич, О.
author_facet Козакевич, О.
author_sort Козакевич, О.
title Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
title_short Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
title_full Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
title_fullStr Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
title_full_unstemmed Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
title_sort фахова жіноча освіта в східній галичині кінця xix - першої третини xx століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2010
topic_facet Етнокультурна спадщина та сучасність
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207743
citation_txt Фахова жіноча освіта в Східній Галичині кінця XIX - першої третини XX століття: в'язання (класифікація, осередки, навчальні програми) / О. Козакевич // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 231-236. — Бібліогр.: 21 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT kozakevičo fahovažínočaosvítavshídníjgaličiníkíncâxixperšoítretinixxstolíttâvâzannâklasifíkacíâoseredkinavčalʹníprogrami
first_indexed 2025-10-14T01:07:19Z
last_indexed 2025-10-15T01:13:07Z
_version_ 1846008387893985280
fulltext 231 Олена Козакевич (Львів) ФА ХОВА Ж І НОЧ А ОСВІ ТА В С Х І Д Н І Й ГА Л И Ч И Н І К І Н Ц Я X I X  – П Е РШОЇ Т РЕТ И Н И X X  С ТОЛІТ ТЯ: В’ЯЗА Н Н Я (к лас ифі к а ц і я, о с ер ед к и, на вча л ьн і п р ог ра м и) Від останньої третини XIX  ст. на рівні владних структур Галичини порушується актуальне питання про низький рівень про- фесійної освіти у регіоні, що вимагає ство- рення спеціальних освітянських осередків, зокрема фахових шкіл для жіноцтва 1. Сіль- ські жінки виробляли речі в умовах домаш- нього господарства, наслідуючи вікові тради- ції. Навчалися прясти, ткати, вишивати одна від одної або у старших, часто збираючись на вечорницях. Міські ж переходили на кон- фекційне вбрання, а рукоділлям займалися у вільний час, наслідуючи модні тенденції. Зважаючи на певні соціокультурні чинники та морально- етичні норми, освіта на той час для жінок була недоступною. Та поступово нові віяння з Західної Європи та Сполучених Штатів Америки (феміністичний рух, еман- сипація, активна участь у різних сферах жит- тя) стали поштовхом до створення нового типу української жінки, яка вже не погоджу- ється з усталеною роллю домогосподарки, а прагне навчатися, здобувати знання. Важливу роль у започаткуванні фахової жіночої освіти у Східній Галичині відіграли виставки, на яких експонували тканину, одяг, прикраси тощо, – автентичні, виготовлені за мотивами народних традицій та західно- європейськими зразками (в’язані вироби й мереживо зокрема) 2. Спеціальні комісії від- значали у виробах якість виконання, багату колористику та орнаментику, у той же час звертали увагу на брак чи відсутність «ґус- тового» (вишуканого, зробленого зі смаком) поєднання барв, обмежене знання технік та композиційних прийомів. Усе зводилося до єдиного – жіноча ручна праця потребує про- фесійного вишколу, що дало б змогу жіно- цтву вести власну справу, самостійно зароб- ляти гроші 3. Наприкінці XIX  ст. популярними стають вироби, в’язані спицями, гачком, техніками вузлового в’язання «макраме», філе, фриво- літе, а також на спеціальних трикотажних машинах (у Східній Галичині виготовлені на них речі поширилися під назвою «трикот»). Робота на такому обладнанні вимагала відпо- відних фахових знань, що стало поштовхом для вишколу кваліфікованих кадрів цієї га- лузі. Небагато власниць трикотажних май- стерень проходили практику на фабриках Австрії (на той час Відень – центр трикотаж- ного виробництва) або Пруссії, працюючи звичайними робітницями. Позитивним ре- зультатом такого досвіду було вміння корис- туватися устаткуванням, негативним  – від- сутність мистецького підходу у створенні в’язаних виробів: здебільшого комерційний характер переважав над творчістю. У проце- сі навчання у приватних майстернях учениці здобували лише ті навички, якими володіли їх роботодавці. Часто техніки в’язання дрота- ми і гачком навчали приватно «на дому» єв- рейські жінки, що було поширено не тільки в містах, а й у селах. Основи в’язання, коронкарства, крою та шиття, гаптування викладали у контексті предмета «жіноче рукоділля», який було ви- значено обов’язковою дисципліною навчаль- ної програми у початкових школах Галичини державного та приватного типу 4. Мета на- у ки  – навчити дівчат звичних і найпотріб- ніших у щоденному побуті жіночих робіт, відповідно до потреб і місцевих особливос- тей, а саме: білого шиття, штопання, латан- ня, перекрою білизни, в’язання на дротах, «фантазійних» (творчих, мистецьких) робіт. Учениці отримували максимум необхідних теоретичних і практичних знань. Ті, які мали на меті удосконалити свої навички, продо- вжували навчання у фахових навчальних за- кладах. Переважно техніки плетіння спиця- ми, гачком, вузлове в’язання «макраме», філе, фриволіте і роботу на трикотажних машинах вивчали у контексті програм мереживних, кравецьких і «білизнярських» шкіл. Зазначимо, що наприкінці XIX – початку XX ст. на теренах Східної Галичини доміну- вали заклади, засновниками яких були поля- ки, українських же на той час було одиниці. Тому й не дивно, що у цей період трикотажні http://www.etnolog.org.ua 232 робітні здебільшого відкривали жінки като- лицького віросповідання, а також євреї, які тримали першість у торгівлі текстильними товарами, у тому числі й трикотажем. Якіс- ні зміни у розвитку саме української фахової жіночої освіти припадають на 1920–1930-ті pоки: жінкам належить провідна роль у роз- витку кооперативного руху, становленні осві- тянських осередків, пропагуванні народного мистецтва та промислу («Союз українок», «Рідна школа», спілка «Труд», «Українське народне мистецтво»). Найвідомішими осе- редками, де навчали техніки в’язання, спи- цями і гачком зокрема, були жіноча при- ватна кравецька гімназія святих василіанок (Львів), жіноча школа святих бенедиктинок (Перемишль), трикотажна школа Товариства рукодільного ремесла для єврейської молоді (Т.Р.Р.Є.М., Перемишль), приватна кравецько- білизнярська школа «Труд» (Львів), спілка «Громадська праця жінок» (Львів), приватна школа Софії Мазуркової (Львів) 5. Одним з перших (1874) фахово-промис- лову школу приватного типу заснувало То- вариство «Жіноча праця» («Praca Kobiet») у Львові з метою «...підняти вартість зарібкової праці жінок...» 6. У  програму навчання вхо- дили «панчішкові» (в’язані спицями) роботи, гачкування, в’язання френзелів, сіток, шит- тя, штопання, гаптування біле і кольорове, фриволіте, виготовлення аплікацій і штуч- них квітів, а також декоративне малювання на тканині та дереві. Роботи цієї школи були відзначені срібною медаллю на виставках 1894-го та 1902  років Політехнічного това- риства у Львові 7. При Товаристві існувала школа з виготовлення в’язаних (трикотаж- них) виробів: учениці навчалися ручному й машинному в’язанню, хоча зі спеціальним обладнанням існувало багато проблем через його поганий стан. У  1876  році у Львові було створено пер- шу в Україні художньо-промислову школу, а при ній у квітні 1877  року  – школу рисунка та моделювання. У 1882 році відкрився відділ мистецького гаптування та мережива. Це був значний поступ у становленні професійної освіти на Східній Галичині. Мета школи  – вишкіл фахівців у галузі промисловості, тео- ретиків і практиків, ремісників та промис- ловців. Викладали довільний і професійний рисунок, матеріалознавство, перенесення малюнка на тканину, рукоділля. Виконува- ли такі практичні роботи: френзелі, шнури, сітчасті вироби, мережки, тасьми, кутаси, іс- панські, чеські коронки, гапти грецькі, білі та кольорові, арабські, китайські, венеційські мережива, «дюшес», коронки з тюлем ручним і фабричним тощо 8. У  1886  році у Перемишлі конвентом свя- тих бенедиктинок було засновано спеціалі- зовану приватну жіночу школу рукоділля як інтегральну частину монастирської жіночої школи. Мета навчання: на основі наукового підходу із застосуванням місцевої або закор- донної фахової освіти вдосконалити жіночі ручні роботи, а також теоретично та прак- тично навчити учениць основних жіночих робіт з подальшим викладанням у приватних чи державних закладах. До школи приймали учениць віком від 14 років, зі шкільною осві- тою, з оплатою п’ять «злотих» за курс. Існу- вало чотири відділи: 1) ручного шиття; 2) ма- шинного шиття; 3)  кравецтва з навчанням крою; 4)  гаптування «звичайного» і «мис- тецького», а також «робіт» – дротових, гачко- вих, в’язаних, сіткових та мереживних. Наука кравецтва і гаптування була розрахована на один рік, у інших відділах  – на півроку. За програмою приватної жіночої школи руко- ділля на тиждень було заплановано 26 годин, більшість з яких займали практичні заняття. З  теоретичних предметів викладали рису- нок, математику, рахунки, товарознавство, естетику. Для кожного відділу було створено окрему навчальну програму, після освоєння якої дівчата отримували максимум практич- них навичок. Учениці, котрі добре закінчили курс навчання, отримували кваліфікаційний патент для ведення самостійного бізнесу та викладання ручних робіт 9. У  Львові 17  березня 1900  року засновано першу жіночу промислову спілку «Труд»  – значний поступ у фаховому шкільництві українського жіноцтва 10. Уже 1903 року при спілці працює робітня суконь, білизни, са- лон мод, відділ гаптування та торговельний. У  1904  році відкрито власну крамницю, де торгували полотнами, трикотажними виро- бами, різними матеріалами. Спілка «Труд» брала участь у «Хлібороб- ській виставці» у Стрию, на якій експонувала костюми та білизну: за ці вироби була наго- роджена золотою медаллю 11. Школа в’язального вишколу Т.Р.Р.Є.М. у Перемишлі була створена з метою навчання єврейської молоді для подальшого їх праце- влаштування (трикотажне виробництво, здебільшого машинне в’язання). Це була одно річна приватна школа, куди приймали дівчат з 18  років, зі свідоцтвом про закін- чення загальної школи 1-го  ступеня. Окрім http://www.etnolog.org.ua 233 того, проводили шести- та тримісячні курси механічного в’язання для чоловіків і жінок, мета яких  – практична підготовка праців- ників трикотажної галузі: машинне та ручне в’язання, викінчувальні та оздоблювальні ро- боти, крій та моделювання трикотажу. Про- грама курсів передбачала таке: приготування пряжі до намотування, в’язання ткацьких вузлів, намотування грубої та тонкої вовни на ручному кільці, ознайомлення з мотальною машиною та іншим в’язальним обладнанням, обслуговування обладнання, робота на ма- шинах, розпорювання виробів, вив’язування різних переплетень («перлове», «патентове», «шлакове»), виготовлення шапок, шаликів, панчіх, жіночих, чоловічих і дитячих светрів, рукавиць, спортивних «реформ» (трусиків), спідниць із визначенням і розрізненням кла- су машин; викінчувальні роботи – кетлюван- ня ручне, зшивання, зароб ляння спущених петель та дірок, штопальні роботи, обтягу- вання ґудзиків, ручне викінчення, прасу- вання; вивчення основ крою і моделювання блузки, реформ, дитячих суконь, светрів; обрахування витратних матеріалів та до- даткових робіт, а також практичні заняття. У Львові професійна жіноча школа Т.Р.Р.Є.М. існувала на вул.  Пекарській,  9 (заснована 1919 р., школа жіночого рукоділля Т.Р.Р.Є.М. – 1930  p.). Відділи: кравецький, білизняний, галтувальний, «моднярства» і домашнього господарства, у межах яких вивчали техніки в’язання. Навчальні програми 1936–1939 на- вчальних років засвідчують, що викладали ручний і машинний трикотаж. Такий фахо- вий вишкіл кадрів уможливлював розвиток трикотажного виробництва, про що свідчить велика кількість в’язальних майстерень та мануфактур, власниками яких були євреї 12. На теренах Галичини в період 1934– 1937 pоків функціонувала трикотажна гімна- зія. Функціонувало три відділи – прядильний, фарбувально-викінчувальний і в’язальний, на якому викладали такі предмети: техно- логія в’язання, організація підприємництва, хімія, матеріалознавство, професійний та технічний рисунок, математика, географія, гігієна, релігія, польська мова, історія, фіз- культура та практичні заняття. Імовірно, та- кий навчальний заклад існував у Кракові або Перемишлі (програма трикотажної гімназії для єврейської молоді) – в архівних джерелах про це відомостей немає 13. Одна з небагатьох установ, де українських дівчат навчали ручних робіт та моделювання одягу, – приватна фахова жіноча школа свя- тих василіанок у Львові (вул. Длугоша, 17): у 1929 році вона «...одержала дефінітивну кон- цесію...» на рівні з державними аналогічни- ми школами, а 1934 року – реорганізована в кравецьку гімназію. Її завдання – професійна підготовка молодих кадрів для промислових та торговельних установ. В  обсяг навчання ручних робіт входило: крій, моделювання, виготовлення жіночої та дитячої білизни, ручне і машинне шиття, гаптування на сітці. Здебільшого увагу приділяли крою та пошит- тю одягу, білизни (відділ кравецтва та білиз- нярства), гачкові роботи використовували як оздоблення у вигляді мережива до білизняно- го асортименту, дитячих «пантофлів» (чере- вичків), серветок. Випускниці школи святих василіанок – Клавдія Кордуба-Дікенс, Марія Бачинська-Зелена, Катерина Кузьма – згодом стали власницями робітень та провідними майстринями у царині трикотажу 14. Очевидно, дотримуючись певних вимог та уставів, навчальні програми фахових жі- ночих шкіл були подібними. Для усіх відді- лів – ручного і машинного шиття, кравецько- го, робіт на дротах, гачкованих, «доскових», плетених, сітчастих, коронок і гаптування – обов’язковим предметом був креслярський і довільний рисунок. У відділі в’язання вивча- ли крій панчіх № 1 і № 2, крій «кафтанчика» для дорослих та дітей, крій шкарпетки, крій дитячого чепчика. З практичних робіт вико- нували такі: на дротах в’язали панчоху, шкар- петку і 12  різновидів переплетень; гачком виплітали дитячу спідничку, суконочку, каф- танчик, черевички, рукавички, камізельку і 12  зразків переплетень; на дощечках виго- товляли дитячий плащик, жіночу камізельку, жіночу накидку, дитячу шапочку, зарукав- ник, комірець; плетені зразки  – жіноча тор- бинка, мисливська сітка, різноманітні френ- зелі; сітчасті – вставки до білизни, серветки, накриття на подушки та ліжка; виконували деякий асортимент на спеціальних маши- нах; також навчали методу Schallenfeldowska із застосуванням до в’язаних та гачкових ви- робів  – кайма («шлак»), виплетена дротами і гачком. З  вищезазначеного асортименту, який виготовляли у відділі в’язальних робіт, видно, що він різноплановий за техніками та засобами виконання. Важливим джерелом фахової жіночої освіти Східної Галичини кінця XIX  – пер- шої третини XX ст. стали різноманітні курси руко ділля, влаштовані державними та при- ватними установами, спілками, товариства- ми, школами 15. Це були вузькоспеціалізовані http://www.etnolog.org.ua 234 заняття крою і шиття, трикотажу, модняр- ства (виготовлення капелюхів), домашньо- го господарства, рукоділля, на яких викла- дали інструкторки зі спеціальною фаховою освітою та відомі майстрині, які самостійно вели власні робітні. Особливо інтенсивним проведенням курсів рукомесла, пересувних сільськогосподарських курсів, трикотажу зокрема, вирізняються 1930-ті pоки. Мета курсів – навчити жіноцтво самостійно виго- товляти в’язані вироби для особистого вжит- ку, а також на продаж. Це давало додатковий заробіток (особливо актуально для сільської місцевості), стимулювало започатковувати власну справу 16. Нові, раніше не відомі речі привертали увагу селян, які у виготовленні одягу та оздобленні інтер’єру споконвіків за- стосовували традиційні матеріали, техніки, колористику, орнамент. Тому в цей період у традиційному українському вбранні про- стежуються впливи міської моди і навпаки, а деякі елементи народного вбрання поступово виходять з ужитку. Зазначимо, що курси ручного «трикотар- ства» та в’язання гачком викликали особ- ливий інтерес серед учениць. Адже бага- та сировинна база, можливість виробляти «модні» речі для себе та родини, а то й зароб- ляти гроші, відкривали жіноцтву шлях до самореалізації. Майже кожен курс закінчу- вався виставкою робіт, яку могли відвідати всі бажаючі. На межі ХІХ–ХХ  ст. популярними стали курси, на яких навчали в’язання гачком, а саме – «ірландського» мережива 17. Особливо їх пропагувала «Ліга допомоги промислової» (Львів). Очевидно, вироби були високої якос- ті, оскільки вони стали предметом експорту у США. У зв’язку з акцією організації домаш- нього промислу для потреб армії, розпоча- тою Міністерством віросповідання та освіти, у 1925–1926 pоках у державних професійних жіночих школах Львова, Кракова, Нового Таргу, Станіславова було проведено двомі- сячні курси ручного трикотажу. Інструктор- ки, які вже володіли в’язанням на дротах, на- вчалися на триденних курсах, новачки  – на десятиденних, після закінчення яких свій досвід в’язати рукавички передавали молоді. Особливо популярними були курси руч- ного в’язання наприкінці 1920–1930-х pоків, які проходили у великих містах, містечках, селах  – Львові, Самборі, Бережанах, Терно- полі, Ладичині, Поникві, Томашеві, Городен- ці, Коршеві та ін. Навчали в’язання гачком та дротами светрів, шапок, шкарпеток, шали- ків, рукавиць, комірців, серветок, хустинок, оздоб лення білизняних виробів. На сторін- ках часописів усе частіше трапляються прак- тичні поради щодо виготовлення в’язаних виробів, рекомендації по догляду за ними та повний опис їх виконання, щоб зробити цей вид рукоділля доступним для всіх верств українського жіноцтва. Науку починають з гачкування, оскільки ця робота більше ві- дома. Після гачка переходять до навчання в’язання дротами – праве і ліве «очко», наки- ди, знімання та додавання петель – і в’яжуть від простішого до складнішого: спершу пан- чоху, потім светри. З ініціативи Кураторії львівського шкіль- ного округу в першій половині 1920-х pоків відкриваються курси в’язання у Львові для вчителів початкових шкіл, частина яких вже володіла технікою в’язання чи плетіння гач- ком, виготовляючи рукавиці, в’язані шоломи («комінярки»), гамаші для війська. Сирови- ну купували за власні кошти. Із залишків в’язали різноманітні трикотажні вироби і продавали їх. За придбану готівку купували дорогі матеріали та додатки для кравецтва, моднярства, гаптування і коронкарства. Ці жінки в перспективі самостійно могли вес- ти трикотажні курси. Загалом за два міся- ці курси відвідало 80  осіб з професійних та загальних шкіл Львова і Львівського повіту. Для вчителів кравецьких гімназій заходами К.Л.Ш.О. проводилися конференції, на яких затверджувалися програми навчання, техні- ки та тематика, зокрема асортимент в’язаних виробів: брюки гімнастичні, дитячі сукні, блузки, фартухи, піжами, плащики, літні кос- тюми, плетіння на дротах рукавиць, шаликів, светрів тощо 18. Інструкторками трикотажних курсів були відомі майстрині, які самостійно вели власні робітні і мали професійну освіту. Наприкінці 1933 року у Львові організовано трикотажні курси під керівництвом Міки Бачинської-Зе- леної. Після закінчення курсу учениці пред- ставили свої роботи на виставці, на якій було відзначено високий рівень майстерності, особливо привернула увагу велика кількість в’язаних дитячих виробів 19. Курс ручного трикотарства, «так модного в цьому сезоні», приблизно у той самий час (кінець 1933  р.) провела у Львові Клавдія Кордуба. Ці курси закінчили 20  учениць школи «Труд». Дока- зом успіху та великого інтересу до в’язання стала виставка трикотажних виробів, яка відбулася 17 грудня 1933 року 20. Знаною май- стринею у 1930-х pоках була Степанида Брев- http://www.etnolog.org.ua 235 ко, яка успішно творила до 90-х pоків XX ст. Окрім курсів, п.  Степанида написала «Три- котарський підручник» 21, де подала техніки в’язання та зразки переплетень, а також укра- їнську термінологію. Отже, наприкінці XIX  – початку XX  ст. питання становлення та розвитку фахової жіночої освіти у Східній Галичині надзви- чайно актуальне. Поява на текстильному ринку «модних» трикотажних виробів, впро- вадження їх виробництва на західноукраїн- ських землях вимагає кваліфікованих кадрів. Спочатку техніки в’язання навчали у по- чаткових класах як предмета «рукоділля», у контексті учбових програм кравецьких та мереживних шкіл, згодом ця дисципліна здо- була визнання, особливо у 1920–1930-х pоках. В’язання викладають у фахових школах з ме- тою подальшого застосування жінками здо- бутих знань у започаткуванні власної справи, для створення когорти професійних інструк- торів. Великою популярністю відзначали- ся трикотажні курси, влаштовані спілками, товариствами, організаціями у містечках та селах: кожна жінка могла здобути навички, які знадобилися б їй у повсякденному жит- ті. На сторінках жіночих часописів подають детальні описи в’язання виробів, способи їх оздоблення. Багата сировинна база регіону сприяла розвиткові цього виду промислу. Поява трикотажних осередків виробництва, експонування плетива на виставках, попу- лярність українських в’язаних виробів та їх якості за кордоном свідчить про високий фа- ховий рівень майстрів цієї справи. Примітки 1 Наприкінці XIX  ст. фаховим органом роз- витку промислового навчання в Галичині стала Крайова комісія для справ домашнього промислу і ремесла при крайовому Відділі у Львові, почат- ки якого припали на 1877 р. (див.: Merunowicz Т. Opieka kraju nad szkolnictwem przemysłowym w Galicyi. – Lwów, 1887. – S.  16). Також цим питан- ням займалися Міністерство віросповідань та освіти, Кураторія Львівського шкільного округу, Крайовий патронат рукоділля і дрібного промис- лу, Ліга допомоги промислової. Спеціалізованих навчальних закладів з викладанням жіночих ручних робіт було небагато: 1876–1879 рр. – одна, 1880 р. – десять, 1881–1882 рр. – вісім, 1883 р. – сім, 1884 р. – дві. 2 Przemysł domowy // Wystawa krajowa. – 1877. – № 5; Ничай А. Выставка господарко-промыслова в Коломые. – Станиславов, 1881; Wystawa krajowa w Przemy lu 1882 г. – Przemy l, 1882; Sprawozdanie z Wystawy rolniczej і przemys owej w Przemy lu w roku 1882. – Lwów, 1882; Katalog wystawy archeologicznej і etnografi cznej we Lwowie.  – Lwów, 1885; Katalog przedmiotуw wystawy etnografi cznej.  – Lwów, 1880; Boberski W. Sprawozdanie z krajowej wystawy pszczelniczo-ogrodniczej і przemys u domowego w Tarnopolu. – Tarnopol, 1885; ін. 3 Тема фахової жіночої освіти у Східній Гали- чині кінця XIX  – першої третини XX  ст. є над- звичайно багатогранна, пов’язана з багатьма со- ціокультурними, економічними, політичними та мистецькими чинниками. Автор зосередила увагу лише на професійних школах, у програмах яких було в’язання. Наприкінці XIX ст. фахових шкіл, де б викладали виключно техніки в’язання та трикотажне виробництво, не існувало. У  ре- зультаті впливу модних європейських тенден- цій значно популярнішим було виготовлення мережива. Коронкарські (мереживні) школи функціонували в Мушині (засн. 1882  р. і пере- несена 1895  р. до Старого Сончу), Закопаному (відкр. 1883 p.), Каньчудзі (засн. 1882 р.) та в ін- ших населених пунктах (сучасні території Поль- щі); існували відділ мистецького гаптування та мережива при художньо-промисловій школі у Львові (відкрито 1886/1887) і три школи жіночо- го рукоділля (факультативна школа ім. св. Схо- ластики в Кракові, Товариство жіночої праці у Львові та спеціальна школа жіночих робіт при школі СС.  Бенедиктинок у Перемишлі), у на- вчальну програму яких входило вивчення тех- нік в’язання та їх застосування у виготовленні виробів. 4 Rocznik statystyki Galicyi (R. 1., 1886). – Lwów, 1887. – S. 80. 5 Шкільним уставом від 14 травня 1869 року у Львові було визначено обов’язкові предмети для навчальної програми в початкових школах Схід- ної Галичини. Навчальні плани, запропоновані львівською шкільною Радою, окреслили мету та важливість упровадження предмета «жіноче руко ділля» (устав XV, від 1879 р., Львів). Мета на- у ки – навчання дівчат звичних і найпотрібніших у щоденному побуті жіночих робіт, відповідно до потреб і місцевих особливостей, а саме: біло- го шиття, штопання, латання, перекрою білизни, в’язання на дротах, творчих робіт. Практичне ви- конання вищезазначених робіт повинно прохо- дити паралельно з наукою про тканини, їх різно- види, якість і проходження. Існувало два основні типи фахових навчальних закладів  – державні і приватні. Перший тип шкіл створювався й фі- нансувався за сприяння державних органів вла- ди, другий – товариствами, спілками, окремими особами. 6 Merunowicz  Т. Opieka kraju nad szkolnictwem przemysłowym w Galicyi. – Lwów, 1887. – S. 70. 7 Листування з Міністерством віросповідан- ня і освіти про надання дозволу Товариству «Праца коб’єт» на ведення кравецьких курсів http://www.etnolog.org.ua 236 у Львові (1925–1926).  – Центральний держав- ний історичний архів України у Львові (далі  – ЦДІАУЛ).  – Ф.  179, оп.  4, спр.  2578; Статистич- ні дані про стан кравецьких курсів Товариства «Праца коб’єт» у Львові (1926–1928). – ЦДІАУЛ. – Ф.  179, оп.  4, спр.  2579; Sprawozdanie z czynności rady zawiadowczej stowarzyszenia «Pracy kobiet» za rok 1879. – Lwów, 1880. – S. 5. 8 Kilka słow о naszem szkolnictwie przemysło- wem  // Czasopismo techniczne.  – 1886.  – №  11.  – S.  189–190; Боднар  О., Кирчів  Г. Перша в Україні художньо-промислова школа  // Вісник  ЛАМ.  – 1994. – № 5. – С. 37–43. 9 Статус жіночої школи в Перемишлі (1886 р.). – ЦДІАУЛ. – Ф. 178, оп. 4, спр. 14, 9 арк. 10 ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 261; ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 259. 11 Кураторія Львівського шкільного округу, Міністерство віросповідання (релігії) та освіти, Товариство «Громадська праця жінок», «Ліга до- помоги промислової», Товариство народної шко- ли «Союз українок», «Рідна школа», спілка «Труд», «Сільський господар», Товариство рукодільного ремесла для єврейської молоді, Українське педа- гогічне товариство. 12 Цимбалюк О. «Труд»  – жіноча кравецька школа.  – Л.  : СП  «БаК», 1998.  – 56  с.; Праця жі- нок // Жіноче діло. – 1912. – № 4. – С. 2–3. 13 Списки державних і приватних професій- них жіночих шкіл і курсів львівського шкільного округу (1938–1939 pp.). – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр.  456, 27 арк.; Статут жіночої школи в Пере- мишлі (1886 p.). – ЦДІАУЛ. – Ф. 178, оп. 4, спр. 14, 9 арк.; Навчальна програма в трикотажній гімна- зії. – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1989, 3 арк.; Ста- тут спілки «Громадської праці жінок» (1931 p.). – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 886, 29 арк. 14 Листування з товариством рукодільних майстерень для єврейської молоді у м. Перемиш- лі про відкриття трикотажної школи (1938).  – ЦДІАУЛ.  – Ф.  179, оп.  4, спр.  1988, 1–28  арк.; Статистичні дані про стан професійної жіно- чої школи Товариства рукодільних майстерень для єврейських дів чат у Львові (1928–39).   – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1704, 29 арк.; Розкла- ди занять, статистичні дані про стан приватної жіночої єврейської школи у Львові (1931–1939). – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1706, 1–44 арк. 15 Навчальна програма в трикотажній гімна- зії. – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1989, 3 арк. 16 Перша українська жіноча фахово-доповню- юча школа середнього типу // НХ. – 1929. – № 7. – С. 7; Розклад занять приватної школи СС. Василі- анок у Львові 1928/1929 н. р. – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1510, 25 арк.; Статистичні дані про стан приватної професійної жіночої школи СС. Васи- ліанок у Львові (1928–1939).  – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1509, 22 арк.; Навчальна програма для жіночих шкіл крою та шиття ліцейного рівня (1937). – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 195, 27 арк.; Розклад занять приватної школи СС. Василіанок у Львові 1928/29 н.  р.  – ЦДІАУЛ.  – Ф.  179, оп.  4, спр. 1510, 25 арк.; Статистичні дані про стан при- ватної професійної жіночої школи СС.  Василіа- нок у Львові (1928–39).  – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 1509, 22 арк. 17 Ірландське мереживо (має ірландське похо- дження) в’язали гачком. Спершу плели сітку-тло визначеного розміру чи форми, на яку вишивали в’язані фітоморфні мотиви (різноманітні квіти, листя, галузки). Таким чином створювали високо- художні композиції, а вироби мали вишуканий та романтичний вигляд (комірці, жабо, манжети, хустинки, окремі частини одягу). 18 Нова хата. – 1933. – Чис. 12. – С. 8. 19 Нова хата. – 1934. – Чис. 1. – С. 12. 20 Бревко С., Крушельницька Л. Трикотарський підручник. – Л. : Вовна, 1937. – 48 с. 21 Листи державної професійної жіночої школи у м.  Львові про відкриття в’язальних курсів для вчительок початкових шкіл. – ЦДІАУЛ. – Ф. 179, оп. 4, спр. 2569, 2 арк. http://www.etnolog.org.ua