Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття)
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207746 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) / Л. Якиминська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 215-219. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207746 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077462025-10-14T00:05:41Z Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) Якиминська, Л. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) / Л. Якиминська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 215-219. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207746 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Якиминська, Л. Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Якиминська, Л. |
| author_facet |
Якиминська, Л. |
| author_sort |
Якиминська, Л. |
| title |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) |
| title_short |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) |
| title_full |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) |
| title_fullStr |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) |
| title_full_unstemmed |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) |
| title_sort |
актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції степового побужжя (xix - початок xxi століття) |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207746 |
| citation_txt |
Актуалізація індивідуалістичних потенцій українського народу за матеріалами фольклорної традиції Степового Побужжя (XIX - початок XXI століття) / Л. Якиминська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 215-219. — Бібліогр.: 61 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT âkiminsʹkal aktualízacíâíndivídualístičnihpotencíjukraínsʹkogonaroduzamateríalamifolʹklornoítradicíístepovogopobužžâxixpočatokxxistolíttâ |
| first_indexed |
2025-10-14T01:07:32Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:07:49Z |
| _version_ |
1846008054462545920 |
| fulltext |
215
Любов Якиминська
(Первомайськ)
А КТ УА Л ІЗА Ц І Я І Н Д И ВІ Д УА Л ІС Т И Ч Н И Х
ПОТ Е Н Ц І Й У К РА Ї НСЬКОГО Н А РОД У
ЗА М АТ Е РІ А Л А М И ФОЛ ЬК ЛОРНОЇ Т РА Д И Ц І Ї
С Т Е ПОВОГО ПОБУ Ж Ж Я (Х І Х – початок Х Х І с тол іт тя)
Яскравий індивідуалізм – це риса укра-
їнського народу, що першою впадає в око
чужоземцеві. Тому в описах України зверта-
ється увага на цю особливість українського
характеру.
Дійсно, серед тих рис, які утворюють ядро
української ментальності, індивідуалізм за-
ймає чи не найвагоміше місце. Саме ця ет-
нопсихологічна ознака насамперед потрап-
ляє в поле зору дослідників.
Індивідуалізм як характерну рису укра-
їнського характеру особливо підкреслювали
М. Костомаров 1, О. Кульчицький 2, В. Липин-
ський 3, І. Мірчук 4, І. Старовойт 5, Д. Чижев-
ський 6, В. Янів 7, М. Гримич 8, П. Гнатенко 9
та інші.
Метою статті є аналіз способів і форм ін-
ституціоналізації означеної риси українсько-
го менталітету залежно від конкретних умов
життєдіяльності в історичній ретроспективі
на прикладі фольклорної традиції Степового
Побужжя.
Для досягнення поставленої мети потріб-
но:
– дослідити традиційну для української
фольклорної традиції актуалізацію «україн-
ського індивідуалізму»;
– проаналізувати фольклорний матері-
ал, зібраний у Степовому Побужжі в ХІХ–
ХХІ ст.;
– прослідкувати специфіку інституціона-
лізації індивідуалістичних потенцій окресле-
ного хронотопу у фольклорних текстах.
Ті вчені, котрі вивчали специфіку укра-
їнського національного характеру або хоча б
побіжно торкалися цього питання, фактично
одностайно доходять висновку, що однією із
його істотних рис є індивідуалізм. Започат-
ковує цю традицію М. Костомаров, який у
статті «Две русские народности» чітко вказує:
поряд з іншими ознаками українців і велико-
росів розрізняє те, що у ментальності росіян
панує загальність (Бог і цар) над особистістю,
а українець вище цінує окрему людину. «Ма-
лороси… незалежні особистості, самобутні
власники; обов’язки їх перед громадою тіль-
ки у сфері тих відносин, які встановлюють
зв’язок між членами для взаємної безпеки і
користі кожного», – зауважував М. Костома-
ров понад сто років тому. У цьому контексті
показовими є наведені дослідником випадки,
які демонструють реакцію на спроби запро-
вадити в українських сім’ях «великоросій-
ську щільність»: «Не тільки рідні брати були
готові раз у раз затіяти бійку, але сини витя-
гували батьків своїх за коси через поріг своєї
хати» 10. Причому, зауважує М. Костомаров,
мешканці українського села, засуджуючи
надмірну жорстокість рідних у подібних ви-
падках, ніколи не піддавали осуду самі під-
стави такої поведінки, пропонуючи виокрем-
лення молодого хазяїна від батьків.
Думку Костомарова про індивідуалізм
української ментальності поділяє і розвиває
згодом видатний історик М. Грушевський,
котрий істотною прикметою українського
народного характеру вважає «високий роз-
виток гідності своєї, пошанування установ-
лених зверхніх форм, етикету й добрих ма-
нер» 11. На індивідуалізм як рису української
ментальності вказує також В. Янів: «Зовсім
самозрозуміло, що спрямування уваги на
власну особу з рівнозначним сильним чут-
тєвим забарвленням мусить вести до індиві-
дуалізму, отже, до риси світогляду, яка поруч
із українською емотивністю – викликає най-
менше сумнівів» 12.
Д. Чижевський вважав, що для українців
характерним є «визнання великої цінності за
окремою особою, визнання для кожної лю-
дини права на власний індивідуальний етич-
ний шлях» 13.
Український індивідуалізм певною мі-
рою поєднує нас з індивідуалістичною Єв-
ропою, але, перейшовши межі, веде нас до
архаїзму. Про український «архаїчний ін-
дивідуалізм» говорить Липинський у своїх
«Листах» 14. «Безмежний індивідуалізм», –
зазначає І. Мірчук і зі свого боку додає, що
в українців «Я» творить своєрідний конста-
туючий принцип, що їх філософське думан-
http://www.etnolog.org.ua
216
ня, їх розуміння моралі, творення певних
норм, а передусім практична діяльність, ви-
пливають з поняття особистості, що її обме-
ження відчувається завжди боляче навіть в
інтересах загалу 15.
Особливості землеробства на теренах
України, а саме відсутність у необхідності
спільної праці, спричинили гіперболізова-
ний розвиток в українців особистісного на-
чала, яке проявляється в яскраво вираже-
ному індивідуалізмі та ненависті до всього
суспільного. «Гуртове – чортове» 16, – гово-
рить українська приказка, «два українці – три
гетьмани» 17.
За визначенням І. Старовойта, україн-
ський індивідуалізм, який є дійсно глибин-
ною рисою українського менталітету, через
історичні умови існування етносу набув ви-
раженого напряму на створення свого ма-
ленького індивідуального світу, на ізоляцію
у ньому і збереження себе від впливу інших
людей 18. Це явище проявляється насампе-
ред в утвердженні так званих «малих сімей»:
«Найлучча спілка – чоловік та жінка» 19. До-
сить гостро висміюється намагання породи-
чатися: «такий родич, як чорт козі дядько» 20,
«вона нам по Петру Одарка» 21 та ін. (треба
звернути особливу увагу на той факт, що па-
радигма прислів’їв та приказок з цієї темати-
ки є надзвичайно широкою).
У контексті досліджуваної проблематики
доцільним буде проаналізувати специфіку
актуалізації такої риси менталітету україн-
ського народу, як «гостинність», що випливає
з утвердження індивідуалістичних потенцій
психіки.
У науковій парадигмі думка про гостин-
ність українців стала майже аксіоматичною.
Разом з тим аналіз фольклорної спадщини
народу дає можливість говорити про неодно-
значне ставлення українця до інституту гос-
тинності, яке тісно пов’язане з утвердженням
«малої сім’ї». З одного боку, крізь фольклорну
традицію проходить розуміння того, що «для
гостя хоч застався, а постався» 22, але «ліпше
свій гість, ніж чужих шість» 23 (свій, тобто
родич, близький друг). Водночас прийом гос-
тей сприймається як необхідність, даність
традиціям: «Від податків і гостей не відкру-
тишся» 24, «Бог дав свято, а – чорт гості» 25. На
думку автора, гостювання сприймається як
вторгнення у власний внутрішній світ, який
для українців уособлює в собі домівка: «Гість
як чиряк: де захоче, там і сяде» 26, «Лихий
гість і хазяїна з хати вижене» 27, «Гостям сміх,
а хазяям сльози» 28 та ін.
Проте такі висновки щодо негативного на-
вантаження категорії «гостювання» на укра-
їнському соціокультурному ґрунті будуть не-
повними.
Усна народна творчість репрезентує цикл
прислів’їв, які унормовують інститут гостю-
вання таким чином, щоб зробити його при-
йнятним і для гостя, і для хазяїна, що є
яскравим прикладом поваги до особистості,
актуалізації індивідуалістичних потенцій:
«В церкву ходять по дзвону, а в гості – на за-
клик» 29, «Гість і риба до трьох днів засмер-
дяться» 30, «Незваний гість гірше татарина» 31,
«Незваний гість – що постав, те й з’їсть» 32,
«Незваний гість, що з собою приніс, те й
їсть» 33 та ін.
Слід відмітити ще одну особливість укра-
їнського психоповедінкового типу, яка без-
посередньо пов’язана з гіперрозвитком ін-
дивідуалістичного начала представників
українського етносу, а саме – надзвичайну
його демократичність. В. Янів зазначає, що
«українці – вроджені вороги деспотії» 34.
Варто додати, що сьогодні мовознавцями
досить активно проводяться дослідження,
що доводять «горизонтальність», «рівність»,
яка зафіксована у всіх підсистемах україн-
ської мовленнєвої структури – синтаксисі,
лексиці, словотворі.
Отже, індивідуалізм українського народу
як одна з найбільш яскраво виражених рис
менталітету проявляється у всіх сферах сус-
пільного життя, зумовлюючи розвиток, з од-
ного боку, таких психоповедінкових рис, як
демократизм, толерантність, волелюбність,
водночас породжуючи недостатній розвиток
національної солідарності, а також сприяю-
чи виробленню стереотипу значно меншої
значущості суспільного фактора порівняно з
особистісним.
Актуалізація цієї риси української мен-
тальності значною мірою залежить від істо-
рико-регіональних умов існування. У цьому
контексті доцільним буде прослідкувати осо-
бливості форм інституціоналізації досліджу-
ваної ментальної характеристики в конкрет-
но-історичних умовах існування.
За твердженням Ю. Присяжнюка, індиві-
дуалізм українців Степової України в кінці
ХІХ – початку ХХ ст. унаслідок недостатньо
високої густоти населення актуалізувався в
господарській самостійності, порівняно з не-
високою необхідністю спільної діяльності 35.
Окреслені вище висновки знаходять підтвер-
дження у фольклорних текстах, поширених
у Степовому Побужжі. Так, «В гурті каші не
http://www.etnolog.org.ua
217
наїсишся» (записано на Катеринославщині
в середині ХІХ ст.) 36, – говорить українська
приказка, «Всяка курка не дурна: не од себе,
а під себе гребе» (записано на Катерино-
славщині Д. І. Яворницьким) 37, «З чужого
воза хоч серед калюжі» (записано на Херсон-
щині в середині ХІХ ст.) 38, «Жаль тебе, та не
так, як себе» (записано на Катеринославщині
Д. І. Яворницьким) 39, «Чужа хата гірша ката»
(записано на Слободах у середині ХІХ ст.) 40,
«В приймах собака був, та й хвоста збув» (за-
писано в Гайворонщині) 41, «Своя рука вла-
дика» (записано на Білгородщині) 42, «Була
б людина, а булава знайдеться» (записано на
Катеринославщині Д. І. Яворницьким) 43 та ін.
Показовим також є той факт, що навіть брат
і сестра, які пішли в ліс по ягоди, збирають
їх кожен окремо («Івасик та Оленочка» (за-
писано в с. Трьомсинівка Олександрійського
повіту Катеринославської губернії в другій
половині ХІХ ст. М. І. Манжурою) 44.
Аналізуючи матеріали усної народної
творчості Степового Побужжя кінця ХІХ ст.,
слід особливо відмітити притаманне україн-
цям гіпер розвинене почуття власності: «Ку-
пив Хома та й п’є, та нікому не дає» (записа-
но на Херсонщині в середині ХІХ ст.) 45, «На
чужий коровай очей не поривай» (записано
в Гайворонщині в середині ХІХ ст.) 46, «Чуже
чужим пахне» (записано в Гайворонщині
в середині ХІХ ст.) 47, «Хто чуже бере, того
Бог поб’є» (записано на Слободах в середині
ХІХ ст.) 48, «Хлібом кормлять, стеблом очі ко-
лють» (записано на Херсонщині в середині
ХІХ ст.) 49 та ін.
Фольклорна традиція кінця ХІХ ст. окрес-
леного регіону репрезентує також широку
актуалізацію індивідуалістичних потенцій в
особистому (сімейному) житті. Традиційно
гостро висміюється намагання породичати-
ся: «Вона йому Василевому тітка, а він їй че-
рез вулицю бондар» (записано на Херсонщи-
ні в середині ХІХ ст.) 50, «Вона йому в первих
Юхим, через вулицю гончар, а по кумовому
плотнику – зять» (записано на Херсонщині в
середині ХІХ ст.) 51, «Кіндрат свині брат, коби-
лі дядько, а собаці сват» (записано на Херсон-
щині в середині ХІХ ст.) 52 та ін.
Традиційно велике значення несе в собі
інститут «малої сім’ї», до якої входять чоло-
вік, дружина і діти: «Без жінки, як без кішки:
миші з’їдять» (записано на Катеринославщи-
ні в середині ХІХ ст.) 53, «Нежонатому поможи,
Боже, а жонатому жінка поможе» (записано
на Катеринославщині в середині ХІХ ст.) 54,
«Нема у світі цвіту цвітійшого за маківочки,
нема ж роду ріднішого за матіночки» (запи-
сано на Катеринославщині Д. І. Яворниць-
ким) 55 та ін., натомість: «Брат братом, сват
сватом, а гроші не рідня» (записано на Кате-
ринославщині Д. І. Яворницьким) 56, «Брат
мій, а розум в нього свій» (записано на Хер-
сонщині в середині ХІХ ст.) 57, «Коли в батька
три сини, то буде спина синя, коли в матері
три дочки, то буде без сорочки» (записано на
Херсонщині в середині ХІХ ст.) 58, «Ой, діти
мої, любо було б на вас глянути, коли б ви всі
були в совісті» (записано на Херсонщині в се-
редині ХІХ ст.) 59, «Наша невістка що не дай,
то тріска» (записано на Херсонщині в середи-
ні ХІХ ст.) 60 та ін.
Таким чином, індивідуалістичні потенції
українського селянства кінця ХІХ – початку
ХХ ст. актуалізувалися у традиційному для
українців ключі.
Специфіка умов життєдіяльності радян-
ського періоду спричинила видозміну форм
інституціоналізації українського індивідуа-
лізму і в конкретних історичних умовах на-
буває негативного змісту. У цьому контексті
показовою є трансформація приказки «Була
б людина, а булава знайдеться» (записано на
Катеринославщині Д. І. Яворницьким) 61 в
«Була б людина, а стаття знайдеться» (записа-
но в с. Катеринка Первомайського р-ну Ми-
колаївської обл.).
Неможливість через специфіку історич-
них умов життєдіяльності реалізації повною
мірою індивідуалістичних потенцій у госпо-
дарському житті призвела до зміни напря-
му їх актуалізації. (Слід, однак, відмітити
той факт, що, як тільки виникає можливість,
«господарський індивідуалізм» українців ак-
тивізується. Знаковим щодо цього видається
анекдот, у якому селянин, видавши за корову
свого кума-партизана німецьким військам
при зустрічі дивується «Тю, Петро, ти що,
обідився?» (записано в с. Степківка Перво-
майського р-ну Миколаївської обл.)
Матеріали фольклорної традиції дослі-
джуваного часопростору дають можливість
дійти висновку про зміну вектора направле-
ності традиційного українського індивідуа-
лізму в напрямі посилення його в сфері осо-
бистого (сімейного) життя.
«Невістка – чужа кістка» (записано в
с. Красногірка Голованівського р-ну Мико-
лаївської обл., у с. Степківка Первомайсько-
го р-ну Миколаївської обл.), «Хто крайній? –
Невістка! – Так її тут немає. – Он її платок
висить!» (записано в с. Красногірка Голова-
нівського р-ну Миколаївської обл.), «Наша
http://www.etnolog.org.ua
218
невістка, як бджілка: поки всіх не перекусає,
не успокоїться» (записано в с. Мигія Перво-
майського р-ну Миколаївської обл., у м. Пер-
вомайськ Миколаївської обл.), «Свекруха –
воркотуха» (записано в смт Криве Озеро
Миколаївської обл.), «Зять любить взять» (за-
писано в смт Любашівка Одеської обл.), «Че-
рез дочку і зять милий, а за невісткою і син
не рідня» (записано в с. Мигія Первомайсько-
го р-ну Миколаївської обл., у м. Первомайськ
Миколаївської обл.) та ін.
Традиційний мотив неприйняття накину-
тих родинних зв’язків не втрачає своєї акту-
альності: «Третє ребро від с…ки» (записано
в с. Хлібодарівка Чортомлинського р-ну Хер-
сонської обл., у с. Андріїво-Іванівка Микола-
ївського р-ну Одеської обл.), «Такий родич, як
чорт козі дядько» (записано в смт Криве Озе-
ро Миколаївської обл.), «Третя вода на кіселі»
(записано в с. Красногірка Голованівсько-
го р-ну Миколаївської обл., у с. Степківка Пер-
вомайського р-ну Миколаївської обл.) та ін.
У цьому контексті традиційно зневажливою
є реакція українців на тотальну русифікацію:
«Хоч очі узкій, а в паспорті рускій» (записано
в смт Любашівка Одеської обл.) та ін.
Фольклорна спадщина радянського періо-
ду Степового Побужжя зберігає генетичний
зв’язок із загальноукраїнською традицією по-
передніх історичних епох у ставленні до влас-
ності: «В чужому казані борщу не звариш»
(записано в с. Янівка Любашівського р-ну
Одеської обл.), «Свій рот ближче» (записано
в с. Синюхин Брід Первомайського р-ну Ми-
колаївської обл.), «Брате мій, хліб їж свій» (за-
писано в смт Доманівка Миколаївської обл.),
«Позичене не з’їдене» (записано в смт Криве
Озеро Миколаївської обл.) та ін.
Індивідуалістичні потенції інституціона-
лізуються і в ставленні до громадського жит-
тя: «Лучча подружка – це подушка» (записано
в с. Синюхин Брід Первомайського р-ну Ми-
колаївської обл.), «Не вдержав на своєму язи-
ці, на чужому – й подавно» (записано в с. Янів-
ка Любашівського р-ну Одеської обл.), «Не
маєш друга – не матимеш ворога» (записано
в с. Степківка Первомайського р-ну Микола-
ївської обл.), «Добре, коли собака друг, пога-
но, коли друг – собака» (записано в с. Янівка
Любашівського р-ну Одеської обл.), «Я, та ще
моя коза» (записано в м. Первомайську Мико-
лаївської обл.), «Сам собі на умі» (записано в
смт Любашівка Одеської обл.) та ін.
Аналіз фольклорних творів Степового По-
бужжя пострадянського періоду дає можли-
вість говорити про збереження генетичного
зв’язку актуалізації досліджуваної особли-
вості українського менталітету з попередні-
ми епохами.
Інституціоналізація індивідуалістичних
потенцій за матеріалами фольклорної тради-
ції в кінці ХХ – на початку ХХІ ст. відбува-
ється у традиційному для українського на-
роду руслі: «господарському індивідуалізмі»,
прагненні мінімального втручання у суспіль-
не життя, в сімейних взаємовідносинах.
Для фольклорної традиції окресленого хро-
нотопу характерним є надзвичайно важливе
значення власного життєвого простору: «Своя
стріха – своя втіха» (записано в с. Луканівка
Доманівського р-ну Миколаївської обл.), «Своя
хата – своя правда» (записано в с. Красногірка
Голованівського р-ну Миколаївської обл.) (це
прислів’я було вжито респондентом, бабусею
84-річного віку, для пояснення небажання пе-
реїжджати до онуків).
Фольклорні тексти Степового Побужжя
пострадянського періоду загалом дублюють
наведені вище матеріали, причому інтен-
сивність вжитку всіх типів наведених вище
прислів’їв є однаково активною. Отже, осо-
бливістю означеного хронотопу є широкий
спектр направленості індивідуалістичних
потенцій. Крім того, у пострадянський пері-
од знаковою є поступова зміна форми інсти-
туціоналізації українського індивідуалізму,
точніше повернення до її традиційних основ
у бік усвідомлення важливості кожної лю-
дини, її можливості впливу на власне жит-
тя. У цьому контексті показовою є приказка
«Була б людина, а портфель знайдеться» (за-
писано в смт Любашівка Одеської обл.) (для
порівняння: в ХІХ ст. – «Була б людина, а бу-
лава знайдеться», у ХХ ст. – «Була б людина, а
стаття знайдеться». На сьогодні характерним
є вживання всіх трьох форм цього прислів’я).
Таким чином, у світоглядних уявленнях
українців Степового Побужжя пострадян-
ського періоду репрезентовані традиційні
для української ментальної традиції способи
актуалізації індивідуалізму.
Отже, індивідуалізм українського народу
як одна з найбільш яскраво виражених рис
менталітету, проявляється у всіх сферах сус-
пільного життя, зумовлюючи розвиток, з од-
ного боку, таких психоповедінкових рис, як
демократизм, толерантність, волелюбність,
водночас породжуючи недостатній розвиток
національної солідарності, а також сприяю-
чи виробленню стереотипу значно меншої
значущості суспільного фактора порівняно з
особистісним.
http://www.etnolog.org.ua
219
Примітки
1 Костомаров Н. И. Две русские народности /
Н. И. Костомаров // Основа. – 1861. – Березень. –
С. 33–80.
2 Кульчицький О. Український персоналізм /
О. Кульчицький. – Мюнхен ; Париж, 1985. – 65 с.
3 Липинський В. Листи до братів-хліборобів.
Про ідею і організацію українського монархізму /
В. Липинський. – Нью-Йорк, 1954.
4 Мірчук І. Світогляд українського народу
(спроба характеристики) / І. Мірчук // Генеза. –
1994. – № 2. – С. 15–18.
5 Старовойт І. С. Західноєвропейська і укра-
їнська ментальність: компаративний аналіз /
І. С. Старовойт. – К., 1995; Старовойт І. С. Збіг
і своєрідності західноєвропейської та української
ментальності / І. С. Старовойт. – К. ; Тернопіль,
1997.
6 Чижевський Д. Філософія і національність /
Д. Чижевський // Філософська і соціологічна дум-
ка. – 1990. – № 10; Чижевський Д. І. Нариси з історії
філософії України / Д. Чижевський. – К., 1992.
7 Янів В. Українська вдача і наш виховний іде-
ал / В. Янів. – Мюнхен, 1992. – 78 с.; Янів В. Про-
блема психологічного оксиденталізму України /
В. Янів // Мандрівець. – 1994 – № 1.
8 Гримич М. Два виміри національного харак-
теру / М. Гримич // Наука і суспільство. – № 8. –
1991. – С. 27–31; Гримич М. Традиційний світо-
гляд та етнопсихологічні константи українців /
М. Гримич. – К., 2000.
9 Гнатенко П. И. Национальный харак-
тер: мифы и реальность / П. И. Гнатенко. – К.,
1984; Гнатенко П. И. Национальный харак-
тер / П. И. Гнатенко. – Д., 1992; Гнатенко П. И.
Этнические установки и этнические стереотипы /
П. И. Гнатенко. – Д., 1995; Гнатенко П. І. Україн-
ський національний характер / П. І. Гнатенко. –
К., 1997; Гнатенко П. И. Национальная психоло-
гия / П. И. Гнатенко. – Д., 2000.
10 Костомаров Н. И. Две русские народности. –
С. 33–80.
11 Грушевський М. Біля джерел національно-
культурного відродження України / М. Грушев-
ський // Народна творчість та етнографія. – 1991. –
№ 4. – С. 8–25.
12 Янів В. Проблема психологічного оксидента-
лізму України / В. Янів // Мандрівець. – 1994 – № 1.
13 Чижевський Д. І. Нариси з історії філософії
України / Д. І. Чижевський. – К., 1992.
14 Липинський В. Листи до братів-хліборобів…
15 Мірчук І. Світогляд українського народу…
16 Українські народні прислів’я та приказки /
упорядкув. Єсипенко. – К. – 1992. – С. 79.
17 Там само. – С. 46.
18 Старовойт І. С. Західноєвропейська і укра-
їнська ментальність: компаративний аналіз /
І. С. Старовойт. – К., 1995.
19 Українські народні прислів’я та приказки. –
С. 17.
20 Там само. – С. 18.
21 Там само.
22 Там само. – С. 80.
23 Там само.
24 Там само.
25 Там само. – С. 79.
26 Там само. – С. 81.
27 Там само.
28 Там само.
29 Там само. – С. 79.
30 Там само.
31 Там само. – С. 81.
32 Там само. – С. 80.
33 Там само.
34 Янів В. Українська вдача і наш виховний ідеал.
35 Присяжнюк Ю. Українське селянство над-
дніпрянської України: соціоментальна історія
другої половини ХІХ – початку ХХ ст. / Ю. При-
сяжнюк. – Черкаси, 2007. – С. 143.
36 АНФРФ ІМФЕ НАН України. – Ф. 8, к 2, од.
зб. 8, арк. 4.
37 Там само. – Ф. 8, к. 2, од. зб. 16, арк. 120.
38 Номис М. Українські приказки, прислів’я і
таке інше. – Торонто, 1985. – С. 188.
39 АНФРФ ІМФЕ НАН України. – Ф. 8, к. 2, од.
зб. 12, арк. 22.
40 Номис М. Українські приказки, прислів’я... –
С. 187.
41 Там само. – С. 201.
42 Там само. – С. 187.
43 АНФРФ ІМФЕ НАН України. – Ф. 8, к. 2, од.
зб. 16, арк. 67.
44 Сказки, пословицы и т. п., записанные в Ека-
теринославской и Харьковской губ. М. И. Ман-
журою // Сб. Харьковского историко-философ-
ского общества. – Х., 1890. – Т. ІІ. – Вып. 2.
45 Номис М. Українські приказки, прислів’я... –
Записано на Херсонщині. – С. 199.
46 Там само. – С. 187.
47 Там само. – С. 188.
48 Там само. – С. 188.
49 Там само. – С. 189.
50 Там само. – С. 261.
51 Там само. – С. 261.
52 Там само. – С. 177.
53 Там само. – С. 172.
54 Там само. – С. 143.
55 АНФРФ ІМФЕ НАН України. – Ф. 8, к. 2, од.
зб. 17, арк. 70.
56 Там само. – Ф. 8, к. 2, од. зб. 8, арк. 187.
57 Номис М. Українські приказки, прислів’я.... –
С. 184.
58 Там само. – С. 261.
59 Там само. – С. 176.
60 Там само. – С. 176.
61 Там само. – С. 54.
http://www.etnolog.org.ua
|