Музей весілля на Полтавщині
Збережено в:
| Дата: | 2010 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207748 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Музей весілля на Полтавщині / І. Петренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 209-212. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207748 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077482025-10-14T00:13:04Z Музей весілля на Полтавщині Петренко, І. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Музей весілля на Полтавщині / І. Петренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 209-212. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207748 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Петренко, І. Музей весілля на Полтавщині Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Петренко, І. |
| author_facet |
Петренко, І. |
| author_sort |
Петренко, І. |
| title |
Музей весілля на Полтавщині |
| title_short |
Музей весілля на Полтавщині |
| title_full |
Музей весілля на Полтавщині |
| title_fullStr |
Музей весілля на Полтавщині |
| title_full_unstemmed |
Музей весілля на Полтавщині |
| title_sort |
музей весілля на полтавщині |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207748 |
| citation_txt |
Музей весілля на Полтавщині / І. Петренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 209-212. — Бібліогр.: 2 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT petrenkoí muzejvesíllânapoltavŝiní |
| first_indexed |
2025-10-14T01:07:39Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:07:55Z |
| _version_ |
1846008061271998464 |
| fulltext |
209
Ірина Петренко
(Полтава)
М У ЗЕ Й ВЕ СІ Л Л Я Н А ПОЛ ТА ВЩ И Н І
Останнім часом в українському сус-
пільстві відроджується традиційне весілля.
В умовах нової етносоціальної ситуації по-
жвавлюється інтерес людей до традиційної
весільної обрядовості, і як наслідок – збіль-
шується кількість бажаючих святкувати тра-
диційне весілля.
В Україні почастішали випадки вінчання
молодих пар у церкві, що є прикладом від-
родження національних традицій після ба-
гатолітнього існування радянської влади.
Остання заперечувала церковне вінчання,
вважаючи його пережитком минулого, і вве-
ла замість нього громадянську реєстрацію
шлюбу. Із часів здобуття Україною незалеж-
ності почалося відродження свободи вірос-
повідання, забутих звичаїв і традицій. Це
виявилося й у відродженні національних сі-
мейних звичаїв, зокрема обряду укладання
шлюбу. Поступово повертається традиція
шлюбу, освяченого церквою.
Дослідження історії становлення шлюбно-
сімейних відносин є важливим на сучасному
етапі відродження і розвитку української
державності, її культури, традицій. Вивчення
весільної традиції є необхідним з точки зору
розкриття мікросвіту української сім’ї, пізна-
вального аспекту всього розмаїття обрядової
символіки, поетичної творчості, соціальної
психології та сімейної педагогіки.
Утворенню сім’ї українці завжди надава-
ли великого значення. З давніх-давен одру-
ження було однією з важливих, урочистих
та хвилюючих подій у житті людини. Сім’я,
яка створюється в результаті шлюбу, є осно-
вою суспільства, його первинним і основним
осередком. Шлюб є формою організації сі-
мейного життя чоловіка й жінки і захища-
ється законом. Саме слово «шлюб» походить
із староруської мови та означає «злюб», себто
створення сім’ї з любові. Відповідно до цього
дійства формувалася весільна обрядовість –
справжня народна драма, що включала ігрові
дії, танці, співи, музику. У характері весіль-
ної обрядовості відбилися народна мораль,
звичаєве право, етичні норми та світоглядні
уявлення, що формувалися протягом століть.
http://www.etnolog.org.ua
210
Витоки шлюбу як правового інституту
сягають ще прадавніх часів. Традиційно в
Україні шлюбно-сімейні відносини регу-
лювалися звичаєвим правом. Прийняття
християнства з його своєрідною моральною
системою справило значний вплив на форму-
вання нового уявлення про шлюбно-сімейні
відносини. З того часу церква намагалася ре-
гулювати шлюбно-сімейні відносини в сус-
пільстві. Це їй вдавалося нелегко, адже навіть
до кінця ХІХ ст. звичаєве право зберегло своє
значення в регулюванні взаємовідносин між
людьми, зокрема в родинному побуті.
У цілому ж українське весілля поділяєть-
ся на три цикли: передвесільний, власне ве-
сільний і післявесільний. У свою чергу кожен
із циклів складався з низки обрядів. Перед-
весільна обрядовість включала сватання,
умовини, оглядини, заручини, бгання коро-
ваю і дівич-вечір. Власне весілля складалося
із запросин, обдарування, посаду молодих,
розплітання коси, розподілу короваю, пере-
везення посагу, перезви, рядження. Після-
весільний цикл присвячувався вшануванню
батьків молодими, прилученню невістки до
родини чоловіка. Це обряди хлібин, свашин
та гостин.
Українці кажуть: як склався у людини
шлюб, так піде і все її життя. Ця народна му-
дрість виходить з того величезного значення,
яке надавали шлюбу й сім’ї, особливо в ми-
нулому, коли одружувалися на все життя і
тільки з однією людиною. Тож момент вибо-
ру судженого був дуже відповідальним. У ви-
борі шлюбного партнера перепліталися різні
інтереси. Дівчина прагнула зустріти обранця,
котрий припав би їй до душі, батьки жадали
помічника у домі, громада – голову міцного
господарства.
Українське весілля – багатоактова на-
родна драма з численними дійовими особа-
ми, кожна з яких виконувала свою обрядову
роль. Власне, майже всі весільні гості (свати)
мали свої весільні чини.
Вінчання – форма церковного шлюбу, яка
запроваджувалася Синодом протягом XVII–
XVIII ст. На перших етапах цього процесу
вінчання погано сприймалося населенням
України, оскільки суперечило народним ве-
сільним обрядам. Повінчані молоді нерідко
жили нарізно, аж поки не справлять тради-
ційне весілля. Лише поступово освячення
шлюбу в церкві набрало юридичної сили і
стало невід’ємним компонентом весілля.
І все-таки остаточне скріплення шлюб-
ного союзу залишалося за народними об-
рядами. Недаремно вінчання передувало
давньому санкціонуючому народному об-
ряду – посаду. Тривалий час воно сприй-
малося крізь призму язичницьких тради-
цій, свідченням того є велика їхня частка у
християнському обряді вінчання. Перед тим
як іти до церкви, молоді просили у батьків
благословення. Ця церемонія проводилася
із хлібом-сіллю.
Вивчення української весільної обрядо-
вості міститься у багатьох джерелах. Вони
висвітлюють різні аспекти щодо традицій-
ного укладання шлюбу, але, як правило, об-
межуються вивченням окремого питання.
Дослідженням шлюбно-сімейних відносин
в Україні займалося багато вчених – істори-
ків, етнографів, фольклористів, антрополо-
гів. Це, зокрема, вчені ХІХ ст.: О. Левицький,
М. Сумцов, М. Владимирський-Буданов,
О. Смирнов, М. Костомаров, а також сучас-
ні: О. Кравець, О. Пономарьов, В. Борисенко
та ін. 1 Окремо слід згадати і про двотом-
ник «Весілля», виданий Інститутом мисте-
цтвознавства, фольклористики та етнології
ім. М. Т. Рильського 1970 року 2. Тож дослід-
никами був накопичений значний матеріал з
дослідження шлюбно-сімейної обрядовості
українців.
Полтавщина, яка здавна вважається
духов ною столицею України, стала одним із
центрів відродження народної духовності.
Не випадково саме тут уперше в Україні було
відкрито Музей весілля.
Тож мета цієї статті: розповісти про цей
Музей, показати роль у його створенні та ді-
яльності справжніх ентузіастів – місцевих
жителів, визначити роль Музею у відроджен-
ні призабутих традицій краю.
У Полтавській області наприкінці верес-
ня 2008 року в с. Великі Будища Диканського
району було урочисто відкрито Музей весіл-
ля. Зруйнувавши столітні народні традиції,
упродовж радянського періоду життя наш
народ так і не створив гідної їм заміни. Ма-
буть, тому й викликав таку зацікавленість
громадськості, засобів масової інформації та
пересічних українців Музей весілля.
П’ять років тому завідувач сільського Бу-
динку культури Оксана Борисівна Триполь-
ська запропонувала створити на другому по-
версі музейну кімнату, де можна зібрати всі
предмети старовини, які стосуються весіль-
ної обрядовості. Кімната в Будинку культу-
ри, де було відкрито музей, тривалий час була
занедбана, але поступово її відремонтували і
почали наповнювати експонатами, яких за-
http://www.etnolog.org.ua
211
раз понад 100. Кожен із них є нашою минув-
шиною і має свою історію.
Зносити експонати розпочали всією тери-
торіальною громадою. Адже майже в кожній
сільській домівці є речі, які вже не викорис-
товуються, а зберігаються як пам’ять, або
просто в господарів не здіймаються руки
їх викинути. Місцеві люди, дізнавшись про
його відкриття, почали вигрібати бабусині
скрині і приносити старовинні весільні речі:
рушники, сорочки-вишиванки, взуття, фото-
графії. Є тут весільні сукні заможних паня-
нок і прості спідниці.
Ось так до Музею весілля потрапив один із
найцінніших його експонатів – весільна сук-
ня та черевики Олени (за паспортом – Ольга)
Кравченко, яка виходила заміж у 1949 році.
У Музеї зберігається фото, де пані Олена сто-
їть поруч із чоловіком у цій весільній сукні.
Додамо, що перший запис про укладання
шлюбу датований 1926-м роком.
У Музеї зібрано багато чорно-білих весіль-
них фотографій. На одній із них – прикраше-
ний стрічками вантажний автомобіль. Ось
на ньому в 50–60-х роках минулого століття
їхали реєструвати свій шлюб бабусі та дідусі
нинішніх наречених. А нерідко – і просто на
возі, запряженому кіньми.
Музейна кімната нагадує сільську хату.
Є тут побілена й розмальована піч з усім на-
чинням, необхідним для приготування їжі,
дерев’яне ліжко, скриня, куди складала свій
посаг дівчина на виданні, люлька, в якій ви-
колисували не одне покоління дітей у родині.
А ще – вишиті рушники, сорочки та домотка-
ні доріжки на підлогу. На столі, як і годиться,
стоять весільні атрибути, а в кутку – гільце.
Серед експонатів Музею – українські ве-
сільні сорочки та інші предмети весільного
дійства, а також музика й тексти обрядових
пісень, пов’язаних із весіллям. Кожен експо-
нат там – унікальний, адже це пам’ять про
справжнє весілля. Також у Музеї зберігаєть-
ся надана місцевими жителями справжня
унікальна колекція паперових грошей другої
половини ХІХ – початку ХХ ст., що залиши-
лися їм від їхніх батьків та родичів.
Під час урочистого відкриття Музею в
ньому була проведена весільна церемонія
згідно з народними традиціями й обрядами.
На його відкритті вітали молоде подружжя –
Віталія та Наталку Кратів. Дружки з весіль-
ними піснями вдягали наречену, саджали її
за стіл на лаву, вкриту кожухом, і відбувався
традиційний викуп. Далі молодят перевіря-
ли, наскільки вони готові до сімейних буднів.
Молодій дружині пропонувалося посадити
в піч горщик, щоб зварити обід. Проте вона
розсмішила всіх, взявши до рук кочергу за-
мість рогача. Майбутній батько проходив іс-
пит на вміння брати на руки та заколисувати
дитину. Молодим вручили символічні пода-
рунки – дві головки часнику, щоб любилось
до смаку, капусту, щоб у домі не було пусто,
чоловікові – мішок пшениці, щоб не ходив
до чужої молодиці. Усе дійство супроводжу-
валося обрядовими весільними піснями, які
виконував фольклорний ансамбль «Береги-
ня», що складається з голосистих досвідче-
них жінок та дівчат.
Дедалі частіше молоді люди після уро-
чистої реєстрації шлюбу виявляють бажан-
ня приходити в Музей весілля і дізнаватися
про всі народні весільні обряди, які були ха-
рактерні для Полтавщини кінця ХІХ – по-
чатку ХХ ст.
Українське весілля як етнокультурний
феномен є складовою народної культури, що
зберігає системно пов’язані між собою всі
три ціннісні джерела – доетнічні (архетип-
ні), етнічні й національні. Під час весільної
обрядовості відбувається своєрідний про-
цес передачі етнокультурної інформації між
поколіннями, що забезпечує спадкоємність
самобутності етносу. У весільному обрядово-
мистецькому комплексі міститься значний
життєвий досвід українського народу, який
передається художніми засобами.
Таким чином, заснування і функціону-
вання на Полтавщині Музею весілля віді-
грає вагому роль у відродженні ментальності
українського народу, його традицій, звичаїв
та обрядів. Вони увібрали позитивні сторони
відносин, які формувалися віками та переда-
валися з покоління в покоління. Збереження
звичаїв і традицій у різних аспектах життя
українського народу, зокрема в сімейних об-
рядах, дає змогу відродити унікальність та
автентичність української культури, традиції
та звичаї в сучасній Україні.
Перспективами подальших розвідок із
цієї теми може бути дослідження особливос-
тей шлюбно-сімейної обрядовості в різних
регіонах України, враховуючи їхній історич-
ний розвиток.
Примітки
1 Левицкий О. Черты семейного быта в Юго-За-
падной Руси в XVI–XVII вв. / О. Левицкий // Архив
Юго-Западной России, издаваемый Комиссиею
для разбора древних актов. – К., 1909. – Ч. XVIII. –
Т. ІІІ : Акты о брачном праве и семейном быте в
http://www.etnolog.org.ua
212
Юго-Западной Руси в XVI–XVII вв. – С. 1–120;
Левицкий О. «Сговор малолетних» (страница из
истории брачного права на Украине XVІ ст.) /
О. Левицкий // Киевская старина. – 1906. – № 1. –
С. 64–72; Левицкий О. О семейных отношениях в
Юго-Западной Руси в XVI–XVII веках / О. Левиц-
кий // Русская старина. – 1880. – № 11. – С. 549–
574; Левицький О. Невінчані шлюби на Україні /
О. Левицький // Записки Українського наукового
товариства в Києві. – 1909. – Кн. ІІІ. – С. 98–107;
Левицкий О. Обычай помилования преступника,
избранного девушкой в мужья / О. Левицкий //
Киевская старина. – 1905. – № 1. – С. 89–97; Ле-
вицкий О. Обычные формы заключения браков
в Южной Руси в XVI–XVII ст. / О. Левицкий //
Киевская старина. – 1900. – № 1. – С. 1–15; Сум-
цов Н. Ф. К вопросу о влиянии греческого и рим-
ского свадебного обряда на малорусскую свадь-
бу / Н. Ф. Сумцов. – К., 1886. – 24 с.; Сумцов Н. Ф.
Религиозно-мифическое значение малорусской
свадьбы / Н. Ф. Сумцов. – К., 1885. – 20 с.; Сум-
цов Н. Ф. О свадебных обрядах, преимущественно
русских / Н. Ф. Сумцов. – Х., 1881. – 206 с.; Вла-
димирский-Буданов М. Ф. Черты семейного права
Западной России в половине XVI века / М. Ф. Вла-
димирский-Буданов // Чтения в Историческом об-
ществе Нестора Летописца. – 1890. – Кн. 4. – С. 42–
100; Смирнов А. Очерки семейных отношений по
обычному праву русского народа / А. Смирнов. –
М., 1877. – 345 с.; Костомаров Н. И. Очерк до-
машней жизни и нравов великорусского народа
в XVI и XVII столетиях / Н. И. Костомаров. – К. :
Либідь, 1992. – 143 с.; Кравець О. М. Сімейний по-
бут і звичаї українського народу: історико-етно-
графічний нарис / О. М. Кравець. – К. : Наукова
думка, 1966. – 198 с.; Пономарев А. Н. Развитие
семьи и брачно-семейных отношений на Украи-
не / А. Н. Пономарев. – К. : Наукова думка, 1989. –
320 с.; Борисенко В. К. Нова весільна обрядовість
у сучасному селі (на матеріалах південно-східних
районів України) / В. К. Борисенко. – К. : Науко-
ва думка, 1979. – 136 с.; Борисенко В. К. Весільні
звичаї та обряди на Україні: історико-етнографіч-
не дослідження / В. К. Борисенко. – К. : Наукова
думка, 1988. – 192 с.; Борисенко В. Дівування і па-
рубкування, шлюб / В. Борисенко // Українська
етнологія : навч. посіб. / за ред. В. Борисенко. –
К. : Либідь, 2007. – С. 329–334; Борисенко В. Побут
і дозвілля українки в традиційній етнокульту-
рі / В. Борисенко // Українки в історії / за заг. ред.
В. Борисенко. – К. : Либідь, 2005. – С. 18–26; Бо-
рисенко В. Народження дитини. Обряди перших
років життя, шлюб / В. Борисенко // Українська
етнологія : навч. посіб. / за ред. В. Борисенко. –
К. : Либідь, 2007. – С. 318–329; Борисенко В. Тради-
ційне весілля, шлюб / В. Борисенко // Українська
етно логія : навч. посіб. / за ред. В. Борисенко. –
К. : Либідь, 2007. – С. 334–359.
2 Весілля : у 2 кн. / упоряд. М. М. Шубравська. –
К. : Наукова думка, 1970. – Кн. 1. – 455 с.; Весілля :
у 2 кн. / редкол. : О. І. Дей (голова) та ін. – К. : Нау-
кова думка, 1970. – Кн. 2. – 480 с.
http://www.etnolog.org.ua
|