Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2010
Автор: Таран, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2010
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207752
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.) / О. Таран // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 193-195. — Бібліогр.: 1 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207752
record_format dspace
spelling irk-123456789-2077522025-10-14T00:21:14Z Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.) Таран, О. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.) / О. Таран // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 193-195. — Бібліогр.: 1 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207752 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
spellingShingle Етнокультурна спадщина та сучасність
Етнокультурна спадщина та сучасність
Таран, О.
Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
Матеріали до української етнології
format Article
author Таран, О.
author_facet Таран, О.
author_sort Таран, О.
title Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
title_short Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
title_full Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
title_fullStr Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
title_full_unstemmed Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.)
title_sort народна гігієна українців півдня україни (за підсумками експедиції на миколаївщину в жовтні 2008 р.)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2010
topic_facet Етнокультурна спадщина та сучасність
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207752
citation_txt Народна гігієна українців Півдня України (за підсумками експедиції на Миколаївщину в жовтні 2008 р.) / О. Таран // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 193-195. — Бібліогр.: 1 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT tarano narodnagígíênaukraíncívpívdnâukraínizapídsumkamiekspedicíínamikolaívŝinuvžovtní2008r
first_indexed 2025-10-14T01:08:00Z
last_indexed 2025-10-15T01:13:21Z
_version_ 1846008402517426176
fulltext 193 Олена Таран (Київ) Н А РОД Н А Г І Г ІЄН А У К РА Ї Н Ц І В П І ВД Н Я У К РА Ї Н И (з а п і дс у м к а м и екс пед и ц і ї на М и кола ї вщ и н у в жовт ні 2 0 0 8  р.) Народна гігієна як невід’ємна частина народної запобіжної медицини загалом фор- мувалася з метою охорони здоров’я людей, запобігання хворобам, продовження життя. Вона має свою історію, яка сягає глибини ві- ків. Турбота про харчування та здоров’я вже на перших стадіях розвитку суспільства ста- ла важливим завданням людини. З  метою збереження власного здоров’я та здоров’я родини народ використовував (і використо- вує) звичаї та навички, що допомагали йому зберігати життя в несприятливих умовах оточуючого середовища. Поступово цей на- копичений упродовж багатьох століть досвід сформувався в сталу систему  – народну ме- дицину. У  жовтні  –  листопаді 2008  року співро- бітники відділу «Український етнологіч- ний центр» брали участь у комплексній ет- нографічній експедиції до Миколаївської (Братський, Єланецький, Новобузький, Новоодеський  р-ни) та Кіровоградської об- ластей (Компаніївський  р-н). Одним із за- вдань цієї експедиції було дослідити стан побутування народної гігієни як складової народної медицини українців. Тут потрібно зауважити, що питання народної медицини не є новим для українських етнологів-до- слідників духовної та матеріальної куль- тури нашого народу. Ще в ХІХ  ст. до теми народної гігієни звертались або побіжно торкалися в контексті дослідження народ- ної медицини такі дослідники та збирачі, як П.  Чубинський, А.  Потебня, М.  Сумцов, І. Пантюхов, Р. Кайндль, Ю. Талько-Гринце- вич, В.  Милорадович, Д.  Кольбушевський, В. Шухевич, М. Федоровський, В. Доманиць- кий та  ін. На початку  – у першій третині ХХ  ст. важливий внесок у зазначену галузь етнографії українців здійснили А. Онищук, С.  Верхратський, В.  Кравченко, Н.  Заглада, Г. Махулько-Горбацевич та інші дослідники. З другої половини ХХ ст. на теоретико-мето- http://www.etnolog.org.ua 194 дологічному й аналітичному рівнях почали вивчати народні знання, зокрема народну гігієну, Ю.  Бромлей, І.  Брехман, М.  Грине- вич, Р. Дражева, З. Болтарович, а на початку ХХІ ст. – Г. Скрипник, С. Швидкий, О. Кісь, В.  Мойсієнко, Н.  Серебряннікова, І.  Коло- дюк; побіжно народної гігієни торкаються в тематиці своїх наукових досліджень Г. Бон- даренко, О. Боряк та  ін. Незважаючи на ва- гомий набуток української етнології в галузі народної гігієни, відчувається брак польо- вого матеріалу на Миколаївщині. Польові спостереження, здійснені серед мешканців Миколаївської області, засвідчу- ють, що українці цього регіону вже втратили і не зберегли у своїй пам’яті та повсякденно- му житті значної кількості гігієнічних наста- нов, які існували в традиційному суспільстві. Народні методи профілактики хвороб та особиста гігієна зумовлювалися поглядами на етіологію хвороб, поєднуючи в собі раціо- нальні й ірраціональні дії 1. У  зазначеному районі дослідження за- фіксовано такі обрядодії (пов’язані з водою): купання, вмивання, обмивання. Стійкою з огляду на важливість функціонування по всій території фіксується гідротерапія, по- чинаючи від народження, коли дитину пер- ший раз купають (обов’язково в певному букеті рослинних компонентів: ромашка, череда, любисток) для профілактики шкір- них захворювань. У майбутньому впродовж усього життя постійні водні процедури сприяють загартовуванню організму, аби уникнути гост рих респіраторних хвороб. У майже всіх районах Миколаївської області зафіксована заборона миття голови жінками в понеділок. Однак пояснення цьому – варі- ативні: буде боліти голова (Єланецький р-н), жінка, яка миє цього дня голову, буде вдо- вою (Новоодеський  р-н)  2. Як бачимо, тут поєднується раціональне та ірраціональне світосприйняття. Гостро стоїть у сучасному селі питання гігієни інтимних стосунків. Якщо раніше в традиційному суспільстві були вмотивовані табу на статеве життя, спричинені бажанням звести нанівець народження неповноцінних дітей, які в майбутньому ставали б тягарем не лише для родини, але й усієї сільської гро- мади, то нині такі вмотивовані запобіжники відсутні. Майже повна інертність бажання користуватися засобами контрацепції (як народної, так і офіційної медицини) призво- дить до народження значного відсотку дітей з фізичними та психічними вадами у зв’язку з епідемією алкоголізму та наркоманії в селі. За словами одного з педагогічних працівни- ків прикордонного до Миколаївської області Компаніївського району Кіровоградської об- ласті, у школах району вже є класи, де вза- галі (!) немає здорових дітей. Ця тенденція в селі стрімко набирає обертів, що повинно не- покоїти не лише сільську общину та науков- ців, але й органи влади. У результаті експедиційного дослідження нами зафіксовано, що досі використовують землю як абсорбуючий і дезінфікуючий ма- теріал. Ще наприкінці 1990-х років інформа- торка таким чином обробляла рану восьми- річній дитині, яку вкусив собака: упіймавши собаку, який вкусив дитину, зістригла пасмо шерсті, спалила його, попіл змішала з землею і замастила дитині рану 3. На питання, чому жінка не звернулася до лікарні, вона заува- жила, що зробила так автоматично, бо рані- ше скрізь користувалися таким рецептом. У ряді сіл Миколаївської області нами за- фіксовано широке використання полину як глистогінного засобу без простеження місце- вої специфіки. Лікувальні та курси антигель- мінтної профілактики проводять відповідно до місячних циклів. Зазначимо, що окремі інформатори взагалі не знають відповідного полину фармацевтичного замінника  4. При- нагідно зазначимо, використання полину з цією метою фіксується по всій території України, а також в інших слов’янських наро- дів. Одним з найстійкіших засобів народної гігієни, який поширений в Україні, є чище- ння вушних проходів за допомогою воскових свічок. У с. Новопетрівське Новоодеського райо- ну ми зафіксували процес виготовлення та використання воскових свічок із зазначеною гігієнічною метою  5. Основу свічок складає льняна тканина. Інформаторці відомо, що ра- ніше (за два покоління до неї) користувалися конопляними свічками, це підтверджують польові етнографічні записи. Так, нами разом з Н. К. Гаврилюк був зафіксований факт ви- користання старої конопляної сорочки з цією гігієнічною метою в Радомишльському райо- ні Житомирської області  6. Рівний клаптик тканини просочують розтопленим воском, висушують та скручують у вигляді воронки. Готову для використання свічку підпалюють, промовляють «Отче наш» і проводять сеанс термотерапії. За словами інформаторки, опи- сана вище процедура допомагає хворим на гіпертонію. Мешканці с.  Новопетрівське ще http://www.etnolog.org.ua 195 в середині 1980-х років широко використову- вали свічковий метод з метою збиття темпе- ратури в дітей 7. Раціональність народних спостережень та дій, пов’язаних із профілактикою та запо- біганням хвороб, гігієною, у наш час широ- ко використовується науковою (офіційною) медициною. Брак етнографічного матеріалу в Миколаївській області дає підстави для організації та проведення етапних етногра- фічних експедицій у зазначений регіон, що в результаті збагатить українську етнографію загалом. Примітки 1 Болтарович З. Є. Народна медицина україн- ців / З. Є. Болтарович. – К. : Наукова думка, 1990. 2  Записано від Галини Петрівни Лисенко, 1951 р. н., с. Новопетрівське Новоодеського р-ну Миколаївської обл. 3  Записано від Ніни Гаврилівни Завтури, 1949 р. н., с. Новопетрівське Новоодеського р-ну Миколаївської обл. 4  Записано від Марії Миколаївни Шевченко, 1935 р. н., с. Лиса Гора Первомайського р-ну Ми- колаївської обл., 31.10.2008 р.; Таміли Яківни Бу- довець, 1937 р. н., с. Ганнівка Братського р-ну Ми- колаївської обл. 5  Записано від Надії Миколаївни Коваль, 1958 р. н., с. Новопетрівське Новоодеського р-ну Миколаївської обл. 6 Експедиція ІМФЕ, липень 2008 р. 7  Записано від Ніни Гаврилівни Завтури, 1949 р. н., с. Новопетрівське Новоодеського р-ну Миколаївської обл. http://www.etnolog.org.ua