Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття)
Збережено в:
| Дата: | 2010 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207762 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 140-143. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207762 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077622025-10-14T00:17:36Z Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) Балушок, В. Етнокультурна спадщина та сучасність 2010 Article Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 140-143. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207762 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність |
| spellingShingle |
Етнокультурна спадщина та сучасність Етнокультурна спадщина та сучасність Балушок, В. Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Балушок, В. |
| author_facet |
Балушок, В. |
| author_sort |
Балушок, В. |
| title |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) |
| title_short |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) |
| title_full |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) |
| title_fullStr |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) |
| title_full_unstemmed |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) |
| title_sort |
українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини xvii століття) |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Етнокультурна спадщина та сучасність |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207762 |
| citation_txt |
Українсько-російське етнічне порубіжжя в середньовічно-ранньомодерні часи (до середини XVII століття) / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 140-143. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT balušokv ukraínsʹkorosíjsʹkeetníčneporubížžâvserednʹovíčnorannʹomoderníčasidoseredinixviistolíttâ |
| first_indexed |
2025-10-14T01:08:49Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:13:40Z |
| _version_ |
1846008422839877632 |
| fulltext |
140
Василь Балушок
(Київ)
У К РА Ї НСЬКО -РОСІ ЙСЬК Е ЕТ Н І Ч Н Е ПОРУ БІ Ж Ж Я
В С Е РЕ Д Н Ь ОВІ Ч НО -РА Н Н Ь ОМОД Е РН І Ч АС И
( до с е р ед и н и X V II с т ол іт тя)
Етнічна ситуація на порубіжжі сучас-
них України і Росії у часи формування й ран-
ніх етапів етнічної історії східнослов’янських
народів корінним чином відрізнялася від іс-
нуючої пізніше – в модерний період. Зокре-
ма, тут тоді не було такої чіткої міжетнічної
межі між українцями та росіянами, яка існує
сьогодні. В цьому регіоні взагалі тривалий
час, аж до XVII ст., проживало населення, яке
однозначно не можна вважати росіянами чи
українцями.
Почнемо з того, що в етногенезі літопис-
них сіверян, які мешкали на майбутньому
російсько-українському порубіжжі, взяв
участь іранський субстрат, і в цьому вони
мало чим відрізнялися від решти слов’ян
на теренах України. Водночас, окрім іран-
ського субстрату, до складу сіверян увійшов
також якийсь угорський елемент. Потім, у
VIІI–ІХ ст., в часи підпорядкування сіверян
Хозарському каганатові, вони, окрім двох за-
значених, увібрали ще й деякий тюркський
етнічний та етнокультурний елемент. Вза-
галі ж, на розкопаних археологами горо-
дищах і поселеннях волинцевської, а потім
роменської культури, належних сіверянам
(Битицьке, Мохнач, Коробове, Хорошів-
ське та ін.), простежуються співіснування й
різно манітні контакти слов’ян з населенням
салтівської культури – булгарами, аланами
та уграми 1. Причому, як зазначає відомий
дослідник лівобережних старожитностей
О. Сухобоков, іноетнічні мешканці цих сіве-
рянських поселень не були відокремлені від
слов’ян, як, скажімо, це буває у випадку пере-
бування в містах чужих військових гарнізо-
нів, а жили поряд з ними 2. Зокрема, селища
носіїв салтівської культури розташовані по-
ряд зі слов’янськими. А в конструкції захис-
них споруд слов’янського городища Мохнач,
де виявлено й культурний шар, насичений
салтівськими артефактами, помітний вплив
північнокавказького фортифікаційного зод-
чества 3.
Усе це, безумовно, сприяло наростанню
етнокультурних особливостей у середовищі
сіверян, особливо східних, що відрізняли їх
від решти слов’ян як півдня, так і північно-
го сходу Русі. Й не даремно зі слов’янських
співплемінностей (літописних «племен»),
які жили на території України, лише сіверя-
ни, що залишили пам’ятки волинцевської та
роменської археологічних культур, в етно-
культурному відношенні досить істотно від-
різнялися від інших протоукраїнських «пле-
мен». Для останніх (полян, хорватів, уличів,
тиверців, деревлян, волинян, бужан, можли-
во, дулібів, якщо це не попередня назва воли-
нян) характерні пам’ятки лука-райковецької
археологічної культури. Сіверяни, у першу
чергу східні, становили етнічно-етнокуль-
турну периферію нового етносу, що виникав
у цей час на землях України, тобто майбут-
ніх українців. Разом з тим такою ж етнічно-
етнокультурною периферією були сіверяни
й для майбутніх росіян. П. Толочко поділяє
сіверян на західних (чернігівських), які в
етно культурному плані були, як він зазначає,
близькі до решти слов’янських «племен», що
замешкували територію України, і східних –
споріднених із в’ятичами 4. Згодом, зазнаючи
постійного впливу з боку правобережно-
середньонаддніпрянського протоукраїнсько-
го, а потім уже й українського, населення, за-
хідні сіверяни, які проживали на території
України, теж були втягнуті в орбіту тутеш-
нього етногенетичного процесу. Участь же
східних сіверян у етногенезі українців та ро-
сіян, на міжетнічному порубіжжі яких вони
проживали, є не таким очевидним. Саме їх-
німи нащадками були севрюки, відомі з істо-
ричних джерел XIV–XVII ст.
Судячи з усього, севрюки належали до
земельних спільнот етнічного типу, які про-
живали на землях Давньої Русі в удільний
період. Тоді, як показали наші досліджен-
ня, Україну заселяли такі земельні етноси:
середньо наддніпрянська русь (збірна фор-
ма множини, в однині – «русин»), галича-
ни, волинці (волиняни), чернігівці, дрібна
спільнота болохівців, турівці (на українсько-
білоруському порубіжжі), а також сіверяни-
севрюки – на майбутньому українсько-росій-
http://www.etnolog.org.ua
141
ському прикордонні 5. У Росії у той час також
фіксуються земельні етнічні спільноти суз-
дальців (ростовців), рязанців, новгородців,
псковичів, можливо, й інші. Аналогічною
була етнічна ситуація в Білорусі (там відомі
полочани і смольняни) та сусідніх європей-
ських країнах.
З переборенням удільної роздробленості
земельні етноси на теренах України, Росії та
Білорусі (як і в інших країнах) інтегруються
в більші спільноти, зокрема так формують-
ся українці, росіяни й білоруси. Завершення
етногенезу українців, на нашу думку, припа-
дає на кінець ХІІ – початок ХІІІ ст. 6 Водно-
час останні дослідження істориків (у першу
чергу Л. Войтовича і О. Головка) довели, що
етнополітична спільність, яка склалася в Пів-
денній Русі напередодні монгольського заво-
ювання (з 80-х років ХІІ ст.) і стала причиною
формування в місцевого населення єдиної
етнічної самосвідомості, у подальшому, тобто
з монгольським завоюванням та невдовзі піс-
ля нього, не зникла. Зокрема, її подальшому
існуванню сприяли зусилля Данила Галиць-
кого, спрямовані на відновлення його держа-
ви, що напередодні появи монголів включала
більшу частину південноруських теренів 7.
А його наступник Лев Данилович, васал мо-
гутнього монгольського темника Ногая, зно-
ву безпосередньо об’єднав більшість земель
Південної Русі (Галичину, Волинь, Закар-
паття, Київщину, Переяславщину) під своєю
владою. Це державне об’єднання існувало до
кінця ХІІІ ст. 8 Можливо, ця спільність по-
вністю не розпалася навіть після 1300 року з
загибеллю Ногая в боротьбі з ханом Токтою
(ця подія корінним чином вплинула на полі-
тичну ситуацію в Південній Русі). Тобто для
формування єдиної етнічної самосвідомості
у південноруського населення було часу не
менше століття.
Водночас східні сіверяни (севрюки), судя-
чи з наявних фактів, не інтегрувалися разом з
іншими південноруськими земельними етно-
сами в новий – тепер уже загальнопівденно-
руський – етнос, що отримав назву «русь» (у
множині) / «русин» (в однині), пізніше – «ру-
сини», а в подальшому змінив її на «україн-
ці». Не інтегрувалися вони і з російською
етнічною спільнотою, етногенез якої приб-
лизно в цей же час (можливо, дещо пізніше)
завершувався в Росії.
На ХІІІ–XV ст. припав ще один період
достатньо інтенсивних контактів слов’ян з
українсько-російського порубіжжя зі степо-
виками. Зокрема, це відбувалося в Посейм’ї,
куди після монгольського завоювання спря-
мувався потік населення з півдня колишньої
Чернігівщини, а поряд, у районі Сіверського
Дінця, до самого походу середньоазійського
завойовника Тимура (Тамерлана) 1395 року
розміщувалися численні поселення колиш-
ніх степовиків, що осіли тут. У цьому районі
ще з хозарських часів проживало алано-ясь-
ке (буртаське) населення з додатком тюрків
та, очевидно, зі слов’янською домішкою з
боку бродників, яке на час існування Золо-
тої Орди тією чи іншою мірою вже зазнало
тюркизації. У басейні Сіверського Дінця, на
половецькій території, в давньоруські часи
знаходилися «городки» Шарукань, Cугров,
Балин 9. Навіть після погрому, який вчинили
полчища Тимура, в цьому районі збереглася
частина цього населення 10. Не випадково, за
документами XVI ст. (люстраціями та ін.),
у складі жителів Сіверської землі – севрю-
ків – фіксується якийсь тюркський (чи інший
східний) елемент (про що свідчать, напри-
клад, такі імена, як «Охмат-севрюк», «Карой-
севрюк» та ін.) 11. (Але все ж більша частина
зафіксованих у документах севрюцьких імен
є типово слов’янськими: архаїчними за похо-
дженням – Томило, Шкода, або ж християн-
ськими – Іван, Михаїл та ін. 12)
Відносно ж етнічної суті севрюків, слід
зазначити, що вони, очевидно, становили
собою окремий етнос дуже довго. Це був
один з земельних етносів давньоруської
епохи, що тривалий час зберігався на росій-
сько-українському етнічному прикордонні.
Назву «севрюки» дослідники пов’язують з
давнім «сіверяни» («ñhâåðú»), яка видозмі-
нилася з поширенням у XIV–XV ст. на пів-
дні східнослов’янської території суфікса -ук
(-юк) 13. У фольклорі також знайшло відобра-
ження уявлення про севрюків як про спокон-
вічних жителів своєї землі. Так, в одній істо-
ричній пісні XVI ст. севрюки названі людьми
«“стародавніми”, що мешкають тут давно» 14.
Територію їх розселення окреслюють в ме-
жах Чернігівського, Новгород-Сіверського,
Путивльського та Рильського повітів, а та-
кож по ріках Ворсклі, Пслу, Сулі, Удаю, Тру-
бежу (очевидно, у верхній течії) 15. Заняттями
севрюків були хліборобство й різні промис-
ли. І хоч дехто з дослідників ототожнює їх з
козаками, все ж документи, які стосуються
часів входження Сіверщини до складу Мос-
ковії (XVI ст.), свідчать, що севрюки за сво-
їм становищем належали до категорії дер-
жавних селян, які платили медовий оброк у
казну. У той же час частина їх потрапила в
http://www.etnolog.org.ua
142
склад служилого стану 16. Зникнення севрю-
ків пов’язане з активними міграційними про-
цесами XVII ст., коли вони були асимільовані
українцями на заході їхньої території про-
живання та росіянами на сході. Процес роз-
мивання севрюцької спільноти почався ще
в XVI ст., коли Сіверщина входила до складу
Московії, і якась частина севрюків потрапила
за «Боярским приговором...» до станичної й
сторожової служби 17. А на початку XVII ст.
на севрюцьку територію дуже зросла мігра-
ція з Подніпровської України 18. З початком
Хмельниччини та в ході Руїни переселення
українців на московське порубіжжя, де про-
живали севрюки, стало масовим.
Судячи з усього, севрюки не були настіль-
ки сильно втягнуті в загальнопівденноруські
комунікаційні процеси кінця ХІІ – ХІІІ ст.,
про які мова йшла вище, щоб їхня земель-
на етнічність (характерна для давньоруської
доби) повністю зникла. Адже власне сіверське
Посейм’я дуже довго трималося відособлено
від решти України – подніпровсько-галицько-
волинської Південної Русі – як в етнокультур-
ному, так і в політичному відношеннях. Якщо
ж втягування в означені процеси в Південній
Русі севрюків таки відбулося (а на користь
цього свідчить правління після 1300 р. в Києві
князів з путивльської династії Ольговичів 19
та входження цього регіону пізніше до складу
Литви), то вони до XVII ст. (коли були асимі-
льовані українцями та росіянами) все одно в
етнічному плані трималися відособлено від
українців (русинів), з якими до початку XVІ ст.
проживали в межах одного державного утво-
рення – Великого князівства Литовського.
Разом з тим є деякі свідчення про те, що
етнонім «русь»/«русин» міг прикладатися і
до населення Посейм’я, де мешкали севрюки.
Так, північні (російські) літописи – Лаврен-
тіївський (1284), а також Перший Воскресен-
ський та Никонівський – повідомляють про
конфлікт навколо слобід, заснованих татар-
ським баскаком Ахматом у цьому районі й
заселених в основному слов’янським насе-
ленням. Ці слободи, які переманювали кня-
жих підданих, заважали тамтешнім князям,
і вони їх розігнали. Також зазначається, що
князь Святослав Липовецький, напавши зі
своїми дружинниками на людей («ðóñè») під
час їх переходу зі слободи в слободу, цих сло-
божан повбивав. При цьому вжито формулу
«ðóñè èçáèëú» 20. Як бачимо, тут двічі місце-
ве населення названо «руссю». Крім того, про
зв’язки Посейм’я з київським Подніпров’ям
може свідчити факт називання на початку
XVI ст. путивльських бояр «киянами» на тій
підставі, що до захоплення Московією Сівер-
щини 1500 року Путивль підпорядковувався
Києву 21.
Якщо самоназва «русь»/«русин» закріпи-
лася в кінці ХІІ – ХІІІ ст. (коли на російських
теренах етнонім, похідний від «Русь», ще не
утвердився) також у севрюцькому Посейм’ї,
є підстави вважати севрюків субетнічною
групою русинів (українців) Південної Русі.
Адже на землях Північно-Східної Русі єди-
ний ендоетнонім, похідний від назви «Русь»,
розповсюджується дещо пізніше за поширен-
ня його на південноруських теренах (з кінця
ХІІІ ст. 22). А до того ж він з самого початку
формувався за принципово іншою моделлю,
ніж «русь»/«русин», зокрема у формі «рус-
ские», що була первинно не субстантивом, як
«русин» (а також «литвин», «німчин», «морд-
вин», «чудин», «волошин» та ін.), а атрибути-
вом, і лише з часом зазнала субстантивації 23.
Разом з тим перебування севрюків (від по-
чатку XVI ст.) у складі Московської держави,
де вони проживали спільно з близькими ет-
нічно росіянами, теж не могло не відбитися
на їх етнічній суті. На жаль, брак джерел, які
б засвідчували етнічну самосвідомість ту-
тешнього населення в означений час (до аси-
міляції в середині – другій половині XVII ст.),
включно з самоназвою, не дає можливості
про це судити з певністю. Якою була справ-
жня етнічна суть населення українсько-ро-
сійського порубіжжя (севрюків), мають ви-
явити подальші наукові пошуки.
Примітки
1 Сухобоков О. В. Этнокультурная исто-
рия Лево бережной Украины І – начала ІІ тыс. /
О. В. Сухобоков // Археологія. – 1998. – № 2. –
С. 41–42; Сухобоков О. В. До походження та інтер-
претації пам’яток волинцевського етапу культури
літописних сіверян // Археологія. – 1999. – № 2. –
С. 28, 36–37; Сухобоков О. В. Літописні «сhверъ» та
народи Хозарського каганату: спроба етнокуль-
турно-історичної ретроспекції ранніх взаємо-
відносин / О. В. Сухобоков // Слов’янські обрії :
міждисциплінарний збірник наукових праць. –
К., 2006. – Вип. 1. – С. 217–221; Колода В. В., Горба-
ненко С. А. Про землеробство жителів городища
Водяне на Харківщині / В. В. Колода, С. А. Горба-
ненко // Археологія. – 2004. – № 3. – С. 75.
2 Сухобоков О. В. Літописні «сhверъ» та народи
Хозарського каганату... – С. 219.
3 Колода В. В. Створення оборонних споруд
Мохначського городища та динаміка заселення
його округи / В. В. Колода // Археологія. – 2007. –
№ 2. – С. 9–14.
http://www.etnolog.org.ua
143
4 Толочко П. Київська Русь / П. Толочко. – К.,
1996. – С. 244. Про етнокультурні відмінності
сіверян від решти протоукраїнських співпле-
мінностей див.: Седов В. В. Восточные славяне в
VI–ХІII вв. / В. В. Седов. – М., 1982; Хабургаев Г. А.
Этнонимия «Повести временных лет» в связи с
задачами реконструкции восточнославянского
глоттогенеза / Г. А. Хабургаев. – М., 1979. – С. 207.
5 Детально див.: Балушок В. Українська етнічна
спільнота: етногенез, історія, етнонімія / В. Балу-
шок. – Біла Церква, 2008. – С. 142–164.
6 Там само. – С. 165–175.
7 Головко О. Б. Корона Данила Галицького:
Волинь і Галичина в державно-політичному роз-
витку Центрально-Східної Європи раннього
та класичного середньовіччя / О. Б. Головко. –
К., 2006. – С. 307–354.
8 Войтович Л. Штрихи до портрета князя
Лева Даниловича / Л. Войтович // Україна в Цен-
трально-Східній Європі (з найдавніших часів до
XVIII ст.). – К., 2005. – Вип. 5. – С. 144, 150–151;
Войтович Л. Степи України у другій полови-
ні ХІІІ – середині XV ст. / Л. Войтович // Історія
українського козацтва : нариси : у 2 т. – К., 2006. –
Т. 1. – С. 40–45; Войтович Л. «Очерки по истории
Киевской земли» П. Г. Клепатского // Клепат-
ский П. Г. Очерки по истории Киевской земли.
Литовский период. – Біла Церква, 2008. – С. 6.
9 Плетнева С. А. Донские половцы / С. А. Плет-
нева // «Слово о полку Игореве» и его время. – М.,
1985. – С. 255.
10 Бубенок О. Б. Аланы-асы в Золотой Орде
(ХIII–XV вв.) / О. Б. Бубенок. – К., 2004. – С. 150–
151 та ін.
11 Stökl G. Die Entstehung des Kosakеntums /
G. Stökl. – München, 1953. – S. 140–142; Клепат-
ский П. Г. Очерки по истории Киевской земли.
Литовский период / П. Г. Клепатский. – Біла Церк-
ва, 2008. – С. 404. – Прим. 1841.
12 Багновская Н. М. Севрюки (население Север-
ской земли в XIV–XVI вв.) / Н. М. Багновская //
Вестник МГУ. – 1980. – № 1. – С. 62. – (Серия 8.
«История»).
13 Стрижак О. С. Сіверяни // Мовознавство. –
1973. – № 1. – С. 66.
14 Багновская Н. М. Севрюки (население Север-
ской земли в XIV–XVI вв.)... – С. 63.
15 Там само. – С. 64.
16 Там само. – С. 65–68.
17 Там само. – С. 67–68.
18 Детально див.: Грушевський М. Історія Украї-
ни-Руси / М. Грушевський. – К., 1995. – Т. VIII. –
Ч. ІІ. – С. 41–49 і наст.
19 Русина О. До питання про київських князів
татарської доби / О. Русина // ЗНТШ. – Л., 1993. –
Т. CCXXV : Праці історико-філологічної секції. –
С. 199–200 та ін.; Войтович Л. Удільні князівства
Рюриковичів і Гедиміновичів у ХІІ–XVI ст. /
Л. Войтович. – Л., 1996. – С. 158–160.
20 Полное собрание русских летописей. – Т. 1.
Лаврентьевская и Суздальская летопись по Ака-
демическому списку. – 2-е изд. – Ленинград,
1926–1928. – Вып. 1–3. – Стб. 481–482; Грушев-
ський М. Громадський рух на Вкраїні-Русі в ХІІІ
віці / М. Грушевський // Грушевський М. Твори :
у 50 т. – Л., 2002. – С. 239; Русина О. В. Україна під
татарами і Литвою / О. В. Русина. – К., 1998. – С. 38.
21 Русіна О. В. Проблеми політичної лояльнос-
ті населення Великого князівства Литовського у
XIV–XVI ст. / О. В. Русіна // Український історич-
ний журнал. – 2003. – № 6. – С. 10.
22 Генсьорський А. І. Термін «Русь» (та по-
хідні) в Древній Русі і в період формування
східнослов’янських народностей і націй / А. І. Ген-
сьорський // Дослідження і матеріали з україн-
ської мови. – К., 1962. – Т. V. – С. 22.
23 Там само. – С. 22–24.
http://www.etnolog.org.ua
|