Когнітивні можливості українського дитячого фольклору
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207768 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Когнітивні можливості українського дитячого фольклору / Я. Левчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 108-111. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-207768 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2077682025-10-14T00:09:13Z Когнітивні можливості українського дитячого фольклору Левчук, Я. Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики 2010 Article Когнітивні можливості українського дитячого фольклору / Я. Левчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 108-111. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207768 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики |
| spellingShingle |
Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики Левчук, Я. Когнітивні можливості українського дитячого фольклору Матеріали до української етнології |
| format |
Article |
| author |
Левчук, Я. |
| author_facet |
Левчук, Я. |
| author_sort |
Левчук, Я. |
| title |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| title_short |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| title_full |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| title_fullStr |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| title_full_unstemmed |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| title_sort |
когнітивні можливості українського дитячого фольклору |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Проблеми та перспективи розвитку української фольклористики |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207768 |
| citation_txt |
Когнітивні можливості українського дитячого фольклору / Я. Левчук // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2010. — Вип. 9(12). — С. 108-111. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT levčukâ kognítivnímožlivostíukraínsʹkogoditâčogofolʹkloru |
| first_indexed |
2025-10-14T01:09:15Z |
| last_indexed |
2025-10-15T01:08:48Z |
| _version_ |
1846008116832894976 |
| fulltext |
108
Ярослава Левчук
(Київ)
КОГ Н І Т И ВН І МОЖ Л И ВО С Т І
У К РА Ї НСЬКОГО Д И ТЯ ЧОГО Ф ОЛ ЬК ЛОРУ
Когнітивні можливості українсько-
го дитячого фольклору можна визначити,
проаналізувавши механізми та вікові етапи
опанування дитиною часопросторової кар-
тини світу, основні чинники формування
світогляду та дослідивши функціональне на-
вантаження дитячого фольклору з огляду на
його когнітивні можливості у формуванні
критичного і прогностичного мислення. Се-
ред найбагатших джерел фактажу щодо осо-
бливостей розвитку дитини в селянському
середовищі, зокрема шляхів формування її
світогляду, чільне місце займають праці Мар-
ка Грушевського, а саме: «Дитина в звичаях і
віруваннях українського народу» та «Дитячі
забавки та гри усякі».
Сучасна фольклористика межує з багать-
ма гуманітарними науками, отже, визнання
фольклору явищем соціального життя перед-
бачає різнобічну взаємодоповнювану інтер-
претацію із застосуванням міждисциплінар-
ного підходу, в аналізі процесу формування
світогляду використовуються методологічні
надбання не лише фольклористики, а й філо-
софії, психології, культурної антропології.
У дитинстві закладаються основи подаль-
шого розвитку особистості, вони є складови-
ми дитячого світогляду. Однією з форм вті-
лення останнього є дитячий фольклор. Часто
світогляд поділяють за ступенем та чіткістю
самосвідомості на життєво практичний (здо-
ровий глузд) і теоретичний. Здоровий глузд
закарбовується в афоризмах життєвої муд-
рості та в імперативах народної моралі, а те-
оретичний світогляд – у логічно впорядкова-
них системах, в основі яких лежить певний
категоріальний апарат і логічні процедури
доведень та обґрунтувань. Проте на функціо-
нальному зрізі ці два види світогляду можуть
активізуватися послідовно, тобто на шляху
формування теоретичного світогляду лю-
дина спирається на системи упорядкування
знань, закладених у дитинстві.
Cеред найголовніших структурних скла-
дових світогляду – світоспоглядання. Цей
процес починається від самого народжен-
ня і панує протягом першого півроку життя
дитини. Згодом, починаючи з усвідомлення
себе, осягнення свого тіла, співвіднесення
його і найближчого простору, відбувається
гармонізація контактів із оточенням, активі-
зується світовідчуття. Світосприйняття фор-
мується постійно на основі духовних ціннос-
тей, інтерпретованих у дитячому фольклорі
та поезії пестування. Початки світорозумін-
ня формуються на основі знання через на-
бутий досвід та його осмислення, тому вже з
першого року життя дитина може вибудову-
вати певний причинно-наслідковий ланцюг
універсальних форм діяльності: нужда–по-
треба–інтерес–ціль–засоби–результати–на-
слідки. У 5–6 років дитина на основі попере-
дніх рівнів та впливів світоглядних констант
дорослих активізує власне світобачення.
У дитячому фольклорі, іграх та іграшках
міститься чимало ознак формування науко-
вого світогляду. Чимало народних іграшок
(різноманітні млинки, мороки, музичні ін-
струменти) є першими вправами у винахід-
ництві. У дитячому фольклорі відчутною є
ощадливість у використанні слів, лаконізм
вислову, намагання найточнішим чином і
найкоротшими словесними формулами озна-
чити явище, подію, враження, щоб не обтя-
жити свідомість слухача / виконавця зайвим
вантажем. Дитина на певному етапі розвит-
ку відчуває необхідність застосовувати в
пізнанні навколишньої дійсності механізми
абстрагування і визначення найсуттєвіших
властивостей об’єктів, здійснювати перебір
варіантів поведінки чи характеризувати яви-
ща. Усі ці процеси відображені в дитячому
фольклорі, який, відповідно, є інструментом
для їхньої активізації. Останнє також визна-
чає його актуальність для сучасного застосу-
вання.
Процес формування світогляду прямо
пов’язаний з когнітивними процесами, які
залучають систематизований колективний
досвід – сконденсовані постулати субкульту-
ри, синтезовані в категоріях і формах знання,
зорієнтовані на ціннісні орієнтири людини
в світі. Саме тому одним із завдань дослі-
дження дитячого світогляду в українському
фольклорі є з’ясування когнітивних функцій
http://www.etnolog.org.ua
109
останнього, можливостей формування кри-
тичного та аналітичного мислення.
Однією з особливостей дитячого фольклору
є те, що при жанровій взаємодії в ньому збері-
гаються лише найважливіші образи і смисли,
привабливі за поетичною формою, прості для
запам’ятовування та відтворення, співзвучні
дитині. Вони складають чітку і зрозумілу сис-
тему культурних констант, на основі якої фор-
мується психологічна належність людини до
певної культурної спільноти, подолати вплив
якої дуже непросто, а іноді й неможливо. Ди-
тячі враження створюють фундамент для на-
ступних етапів формування світогляду.
Полістадіальність дитинства дозволяє
прослідкувати, як відбувається процес роз-
витку дитини, її мислення, мови, як склада-
ється її світогляд, які психологічні констан-
ти, емоційні та «культурні» переживання
домінують у різні часи дитинства, що зумов-
лює зміну одних співзвучних певному віко-
ві жанрів дитячого фольклору іншими. Цей
процес має певну послідовність:
1) завдяки колисковим відбувається лока-
лізація та починається класифікація склад-
ників дитячого простору дорослими, а також
іноді присутні перші вправи на руйнацію ці-
лісності світу: описуються хаотичне каліцтво
одразу кількох людей. Очевидно, в такий спо-
сіб діти, а також дорослі, коли йдеться про ко-
лисанки, задовольняють потребу пережива-
ти сильну нервову напругу, тренують психіку
для вміння при потребі подолати жах, гаму-
вати негативні емоції, поєднуючи опис хаосу
із заспокійливим ритмом погойдування;
2) завдяки пестушкам, потішкам, забав-
лянкам, що реалізують співдію слова й доти-
ку, активізується співвіднесення себе і світу
через поєднання тактильних, слухових і зо-
рових вражень;
3) наступний крок – класифікація основ-
них складників міфологічного простору, при
цьому відбувається називання предметів і
явищ у переліку і осмислення їх взаємодії
шляхом запитально-відповідного діалогу;
4) і, врешті, застосування і видозміна за-
пропонованих структур – перетворення світу
в таких жанрах, як небилиці (поєднання не-
поєднуваного), пародії на молитви (десакра-
лізація певних жанрів і образів), прозивалки
(критика, іноді навіть паплюження певних
якостей своїх недругів, а іноді й товаришів),
а також дитячі колядки, в яких колядник по-
грожує руйнацією, якщо його належно не об-
дарують. Сформувавши досить чітку систему
речей і явищ довкола себе, дитина наважу-
ється брати її під сумнів і починає вибудову-
вати альтернативу.
Якщо перші три етапи здебільшого спри-
яють формуванню картини світу, то на чет-
вертому етапі дитина, беручи на озброєння
власну фантазію, творчий потенціал та за-
лучаючи весь можливий «інструментарій» із
культури дорослих, творить картину анти-
світу, яка відповідає її потребам у розвитку
та співвідноситься з антисвітом дорослих у
частині схеми її побудови. Ідеться про систе-
му карнавалу, у якій також діяли механізми
оксюморону, десакралізації, порушення норм
та навмисного виокремлення та посилення
негативних рис і властивостей.
На основі опозиції «світ-антисвіт» у тра-
диційному дитячому фольклорі та поезії
пестування формується cистема координат,
закладаються шляхи та форми опанування
дитиною часопросторової моделі світу. Цю
модель втілено в міфах, відображено в системі
релігійних уявлень і вірувань, вона відтворю-
ється в ритуалі, зафіксована в мові, матеріалі-
зована в народному мистецтві та архітектурі.
Немовля отримує у спадок цю модель сві-
ту, яка стає стрижнем для формування його
власної моделі світобудови і водночас стає
ознакою належності дитини до певної куль-
турної спільноти. Дитина спочатку пасивно
входить у таку систему координат цієї культу-
ри, а згодом поетапно освоює задану модель
світу та формує власне культурно-психологіч-
не середовище, підвладне її потребам.
Процес співвіднесення себе і світу розпо-
чинається у наймолодшому віці через поєд-
нання тактильних, слухових і зорових вра-
жень при застосуванні пестушок, потішок,
забавлянок. Поступово перед дитиною роз-
гортається багатоманітний світ, вона нако-
пичує та опановує зорові та слухові образи.
На цьому етапі в дію вступають мобілізуючі
засоби – забавлянки та потішки. Синкретизм
слова й дії, започаткований погойдуванням і
колисковою, набуває нової якості. Пальчики
(гра «Сорока-ворона»), долоньки («Ладки-ла-
дусі»), п’ятки («Кую-кую чобіток»), голівка та
шия («Печу-печу хлібчик») і поступово все
тіло залучається до сюжетної гри, різні час-
тини тіла отримують імена та виконують
певну ігрову роль. Властиве народній куль-
турі зіставлення хліба і голови (забавлянка
«Печу, печу хлібчик»), що походить ще з пра-
давніх часів, закріпилось у багатьох жанрах
фольклору. На рівні чуттєвої асоціації дити-
ні вперше пропонується одна із засадничих
символічних констант народної культури.
http://www.etnolog.org.ua
110
У материнській ліриці присутнє постійне
намагання класифікувати основні складники
міфологічного простору. Дитина прагне впо-
рядкування своїх вражень, що впливає на її
«естетичні» уподобання. Тексти, побудовані
на основі запитально-відповідного діалогу
(«Мишка, мишка, де була» або «Товчу, товчу
мак») є одними з найбільш частотних і підда-
ються численним варіаціям, що теж свідчить
про їхню уживаність і популярність. Будучи
учасником гри у запитально-відповідний діа-
лог, дитина разом з дорослим виконує роль
бриколера, за К. Леві-Стросом, здійснюючи
інвентаризацію, упорядкування життєвих
реалій, запитуючи, що кожна з них могла б
означати або де вони перебувають, тим са-
мим вносячи вклад у визначення реалізова-
ної цілісності.
Дім у системі опанування дитиною світу є
моделлю структуротвірних елементів – його
складові використовуються як міри величи-
ни, відстані, як схеми побудови. Вектори руху
починаються з дому або спрямовані до нього.
Смисловими маркерами простору в самому
домі стають міфологічно значущі місця – піч,
стіл, поріг, вікно. Ще з колискових дитина на-
копичує в підсвідомості сукупність образів
хатнього простору: у текстах чимало згадок
про його складові.
Рух у просторі поза домом, відбитий у
фольклорних текстах, здійснюється в напрям-
ку значущих місць у житті громади, місць
скупчення людей – церква, базар, млин, а та-
кож межових територій – річка, ліс. В україн-
ській материнській ліриці вектор опанування
простору часто спрямований за межі дому
і скерований самою ж матір’ю. Іноді екстра-
полюється за межі дому сама дитина, вона
нібито стежить за міфологічними істотами,
людьми та тваринами, які діють у різних ді-
лянках простору. Їй відкриваються широкі
горизонти: Сонко ходить по діброві, по до-
лині, по вулиці, по комишу, кіт мандрує поза
річку, по горі. Проте одним із найчастотніших
локусів зовнішнього простору в материнській
ліриці є локус саду, що перегукується також із
весільною поезією та бароковою літературою з
її образом-символом райського саду.
Інтуїтивне прагнення дорослого, належ-
ного до певної субкультури, якомога раніше
дати дитині понятійно-образну систему опор
для її світосприйняття, психологічно напро-
чуд точно відповідає зустрічному прагненню
з боку дитини. Для неї надзвичайно тяжким
є хаос вражень, подій зовнішнього і внутріш-
нього життя, який необхідно просторово
організувати, щоб зрозуміти його і ним опа-
нувати. Для цього дитині необхідні смисло-
ві маркери, до яких вона буде прив’язувати
мінливі події плинного життя, організовую-
чи їх у своєрідне ціле. Традиційна культура
забезпечувала ними дитину в різноманітних
формах, послідовно і поступально створюю-
чи світоглядний фундамент для формування
особистості.
Дитина може викликати в своїй уяві будь-
який образ, як завгодно змінити його, при-
мусити в уяві дії розгортатися надзвичайно
стрімко. Всі ці дивовижні можливості дають
відчуття власної сили, дієздатності, госпо-
дарського порядкування уявними ситуаці-
ями. Долучення дитини до фольклорного
тлумачення життєвих реалій піднімало її
особистий досвід на висоту культурно-сим-
волічного узагальнення і надавало цьому ро-
зумінню ще й магічного смислу. Досвід тво-
рення власного світу, його варіацій, а згодом
перевертання світу «догори ногами» постачає
культура дорослих, світ і антисвіт якої втілю-
ється у формі карнавалу. Основою і голов-
ним механізмом відтворення антисвіту для
дитини є гра. Граючи словами, поняттями,
логічними й алогічними конструкціями, ди-
тина засвоює багатоманітність і парадоксаль-
ність навколишнього світу. Найяскравіше це
простежується в небилицях, де відбувається
гра поняттями‚ подія чи явище епатажно ви-
кривлюється або обертається на свою про-
тилежність. Позірний хаос, змальований у
небилиці, чи «кумедії», як її трактує сам ви-
конавець, підкоряється певним карнаваль-
ним законам інверсії, а також має глибоке
міфологічне підґрунтя.
«Небиличний» світ будувався згідно зі
сталими законами поетики. Стилістичні за-
соби, властиві небиличній поетиці, – іронія,
оксюморон, комічні гіперболи, порівняння та
епітети, – виникають й існують не відособле-
но, не безвідносно до стилю решти фольклор-
них текстів, а як вторинна надбудова стиліс-
тики «серйозних» жанрів, утворюючи окрему
сукупність за рахунок пародійного викрив-
лення-перетворення структурних складових
тексту і цілих сюжетів.
Зокрема, трансформація релігійного об-
разу відбувалася через звертання дитини до
Бога з наміром порушити ієрархічну верти-
каль (дитячі пародії на молитви). Дитина
вперше входить у світ релігії, м’яко знімаю-
чи напругу через ототожнення незрозумі-
лого з буденними, знайомими життєвими
колізіями. Окремим проявом жанрової вза-
http://www.etnolog.org.ua
111
ємодії є великий масив колискових, у яких
прямо чи опосередковано наявне пародію-
вання, примітивізація, спрощення молитви
«Отче наш».
Канонічні знаки, узагальнення, шаблони
і стереотипи, зокрема поведінкові та мис-
леннєві, є засобами самозбереження кожної
культури. А парадоксальність, гротеск ви-
штовхують мислення в контекст життя і є
рушійними силами розвитку культури. Фор-
малізована система світобачення, відтворена
в дитячому фольклорі та заснована на посту-
латах «а» і «анти-а», може бути узагальнена
в метасистемі дитячого і дорослого світо-
гляду. У відношенні до цієї метасистеми «а»
і «анти-а» постулати є підсистемами, окреми-
ми випадками, конструктивними елемента-
ми. Функціональне навантаження антисвіту,
витвореного в дитячому фольклорі, зафіксо-
ваному на межі ХІХ–ХХ ст., цілком відпові-
дало психологічним та соціальним потребам
дитини.
Серед найважливіших когнітивних мож-
ливостей дитячого фольклору – чималий
спектр засобів для формування засад кри-
тичного мислення. Спираючись на висно-
вки дослідження особливостей критичного
мислення, зробленого американським пси-
хологом Д. Халперн, можна твердити про
наявність потужного когнітивного ресурсу
формування критичного та аналітичного
мислення засобами дитячого фольклору.
У кожному з жанрів присутня принаймні
частина складових критичного мислення:
планування своїх дій заздалегідь, гнучкість
мислення, уміння виправляти свої помилки,
метакогнітивний моніторинг, пошук комп-
ромісних рішень. Усі ці складові присутні в
розгорнутих варіантах тексту «Пішла киця
по водицю». Відтак вважаємо, що традицій-
ний український дитячий фольклор може
бути сьогодні одним із засобів формування
критичного, аналітичного, логічного, твор-
чого мислення.
Одним із важливих когнітивних процесів,
відображених у дитячому фольклорі, є меха-
нізм прогнозування. Вміння вибудовувати
перспективу, структурувати свої сподівання
в часі, підпорядковуватися часопросторовим
координатам вважалося в народі дуже пози-
тивними здатностями. У закличках дитина
прогнозує і певним чином хоче вплинути на
ситуацію довкола себе, у примовках до комах
і птахів хоче дізнатися про свою долю. У пі-
сеньках часто відображається умова, за якої
стануться певні події. У колядках і щедрівках
проекція на майбутнє присутня у побажан-
нях. Прогностичні моделі необхідні для роз-
витку когнітивного потенціалу, оскільки для
того, щоб відповісти на питання «Що буде,
якщо..?», необхідно володіти навиками аб-
страктного і логічного мислення.
Отже, дитячий фольклор, будучи одні-
єю з форм втілення дитячої субкультури, є
надзвичайно важливим засобом формуван-
ня, збереження і трансляції картини світу.
Рушійною силою формування світогляду
є потужні когнітивні можливості україн-
ського традиційного дитячого фольклору.
В дослідженні когнітивних функцій та імп-
ліцитних можливостей формування світо-
гляду засобами українського традиційного
дитячого фольклору розглянуто такі важ-
ливі для розуміння, трактування та пере-
творення навколишньої дійсності пробле-
ми: формування критичного (аналітичного)
мислення, процесу прогнозування, побудо-
ви антиномії «світ-антисвіт». В умовах по-
шуку дієвих засобів розвитку сучасної ди-
тини такий потужний спектр когнітивних
можливостей, закладений у традиційному
фольклорі, реалізує дві мети – розвитку ди-
тини та її етнізації, формування ще на під-
свідомому рівні належності до певної куль-
турної спільноти.
http://www.etnolog.org.ua
|