Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків

У статті здійснено спробу з’ясувати спільні та відмінні риси в структурі весілля в українських і російських селах Луганської обл., визначити термінологічні особливості в назвах обрядодій та весільної атрибутики українсько-російського порубіжжя, зумовлені впливом міжетнічних культурних взаємодій....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2011
Автор: Маховська, С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2011
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207920
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків / С. Маховська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 381-385. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207920
record_format dspace
spelling irk-123456789-2079202025-10-17T00:07:18Z Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків Маховська, С. Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя У статті здійснено спробу з’ясувати спільні та відмінні риси в структурі весілля в українських і російських селах Луганської обл., визначити термінологічні особливості в назвах обрядодій та весільної атрибутики українсько-російського порубіжжя, зумовлені впливом міжетнічних культурних взаємодій. The article finds out the main differences between wedding structures of the Ukrainian and Russian villages of the Lugansk region, determines terminological features in the names of ceremonial and rites weddings attributes of Ukrainian and Russian borderland, predefined by the influence of interethnic cultural co-operations. В статье сделана попытка выяснить общие и отличительные черты в структуре свадьбы в украинских и русских селах Луганской обл., определить терминологические особенности в названиях обрядодействий и свадебной атрибутики украинско-русского пограничья, предопределенные влиянием межэтнических культурных взаимодействий. 2011 Article Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків / С. Маховська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 381-385. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207920 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя
Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя
spellingShingle Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя
Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя
Маховська, С.
Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
Матеріали до української етнології
description У статті здійснено спробу з’ясувати спільні та відмінні риси в структурі весілля в українських і російських селах Луганської обл., визначити термінологічні особливості в назвах обрядодій та весільної атрибутики українсько-російського порубіжжя, зумовлені впливом міжетнічних культурних взаємодій.
format Article
author Маховська, С.
author_facet Маховська, С.
author_sort Маховська, С.
title Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
title_short Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
title_full Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
title_fullStr Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
title_full_unstemmed Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
title_sort весільні традиції луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2011
topic_facet Етнокультурні трансформації та міжкультурні взаємини в умовах пограниччя
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207920
citation_txt Весільні традиції Луганщини як показник українсько-російських етнокультурних взаємозв'язків / С. Маховська // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 381-385. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT mahovsʹkas vesílʹnítradicííluganŝiniâkpokaznikukraínsʹkorosíjsʹkihetnokulʹturnihvzaêmozvâzkív
first_indexed 2025-10-17T01:02:04Z
last_indexed 2025-10-18T01:06:34Z
_version_ 1846279766616834048
fulltext 381 Ôîðìóâàííÿ âåñ³ëüíîãî îáðÿäó íà òåðèòî𳿠Ñëîá³äñüêî¿ Óêðà¿íè, çîêðåìà â ìåæàõ Ëóãàíñüêî¿ îáë., â³äáóâàëîñÿ ï³ä âïëèâîì ì³æåòí³÷íèõ êóëüòóðíèõ âçàºìî- ä³é, ùî âèçíà÷èëî ëîêàëüí³ îñîáëèâîñò³ âåñ³ëüíîãî îáðÿäîä³éñòâà óêðà¿íñüêî-ðî- ñ³éñüêîãî ïîðóá³ææÿ. Îäíèì ç âèÿâ³â äàâí³õ óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüêèõ åòíîêóëü- òóðíèõ âçàºìîçâ’ÿçê³â º âåñ³ëüí³ îáðÿäè Ëóãàíùèíè. Ïðîïîíîâàíå äîñë³äæåííÿ ´ðóíòóºòüñÿ íà ïîëüîâèõ ìàòåð³àëàõ, ç³áðàíèõ àâòî- ðîì ó ñåëàõ Ëóãàíñüêî¿ îáëàñò³. Ó ðîç- â³äö³ ïðåäñòàâëåí³ óêðà¿íñüê³ íàñåëåí³ ïóíêòè – ññ. Òàíþø³âêà Íîâîïñêîâñüêîãî ðàéîíó *, Áîíäàð³âêà Ìàðê³âñüêîãî ðàéî- íó *, Êàëìèê³âêà ̳ëîâñüêîãî ðàéîíó * ³ ðîñ³éñüê³ – ñ. ÒÓïîë³ Òðî¿öüêîãî ðàéîíó **, õóò³ð Âîëüíèé Ñòàíè÷íî-Ëóãàíñüêîãî ðà- éîíó **, ñ. ×óãèíêà Ñòàíè÷íî-Ëóãàíñüêî- ãî ðàéîíó **. Ó ñòàòò³ çä³éñíåíî ñïðîáó ç’ÿñóâàòè ñï³ëüí³ òà â³äì³íí³ ðèñè â ñòðóê- òóð³ âåñ³ëëÿ â óêðà¿íñüêèõ ³ ðîñ³éñüêèõ ñå- ëàõ Ëóãàíùèíè, âèçíà÷èòè òåðì³íîëîã³÷í³ îñîáëèâîñò³ â íàçâàõ îáðÿäîä³é òà âåñ³ëü- Ñâ³òëàíà Ìàõîâñüêà (Êè¿â) ÂÅѲËÜͲ ÒÐÀÄÈÖ²¯ ËÓÃÀÍÙÈÍÈ ßÊ ÏÎÊÀÇÍÈÊ ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊÎ-ÐÎѲÉÑÜÊÈÕ ÅÒÍÎÊÓËÜÒÓÐÍÈÕ ÂÇÀªÌÎÇÂ’ßÇÊ²Â Ó ñòàòò³ çä³éñíåíî ñïðîáó ç’ÿñóâàòè ñï³ëüí³ òà â³äì³íí³ ðèñè â ñòðóêòóð³ âåñ³ëëÿ â óêðà- ¿íñüêèõ ³ ðîñ³éñüêèõ ñåëàõ Ëóãàíñüêî¿ îáë., âèçíà÷èòè òåðì³íîëîã³÷í³ îñîáëèâîñò³ â íàçâàõ îá- ðÿäîä³é òà âåñ³ëüíî¿ àòðèáóòèêè óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüêîãî ïîðóá³ææÿ, çóìîâëåí³ âïëèâîì ì³æ- åòí³÷íèõ êóëüòóðíèõ âçàºìîä³é. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: åòíîêóëüòóðí³ âçàºìîçâ’ÿçêè, âåñ³ëüí³ òðàäèö³¿, «ñâàòàííÿ» («ñìîòðèíû»), «îãëÿäèíè», «ï³äâåñ³ëîê» («âå÷åðóøêè»), «âåñ³ëëÿ» («ñâàäüáà»), «êîðîâàé» («êà- ëà÷», «ëåæåíü»), «áûêè» («ïîêðàñà»), «ïîêðèâàííÿ» («ïîâèâàííÿ»). The article find out the main differences between weddings structure of the Ukrainian and Russian villages of Lugansk region, determes terminological features in the names of ceremonial and rites weddings attributes of Ukrainian and Russian borderland, predefined by influence of inter- ethnic cultural co-operations. Keywords: ethnocultural intercommunications, weddings traditions, «suit» («smotriny»), «viewing», «pidvesilok» («vecherushki»), «wedding» («svad’ba»), «round the loaf» («kalatch», «legen»), «bulls» («pokrasa»), «coating» («povyvannya»).  ñòàòüå ñäåëàíà ïîïûòêà âûÿñíèòü îáùèå è îòëè÷èòåëüíûå ÷åðòû â ñòðóêòóðå ñâàäüáû â óêðàèíñêèõ è ðóññêèõ ñåëàõ Ëóãàíñêîé îáë., îïðåäåëèòü òåðìèíîëîãè÷åñêèå îñîáåííîñ- òè â íàçâàíèÿõ îáðÿäîäåéñòâèé è ñâàäåáíîé àòðèáóòèêè óêðàèíñêî-ðóññêîãî ïîãðàíè÷üÿ, ïðåäîïðåäåëåííûå âëèÿíèåì ìåæýòíè÷åñêèõ êóëüòóðíûõ âçàèìîäåéñòâèé. Êëþ÷åâûå ñëîâà: ýòíîêóëüòóðíûå âçàèìîñâÿçè, ñâàäåáíûå òðàäèöèè, «ñâàòàíüå» («ñìîòðèíû»), «îãëÿäûíû», «ïèäâýñèëîê» («âå÷åðóøêè»), «âýñèëëÿ» («ñâàäüáà»), «êîðîâàé» («êàëà÷», «ëåæåíü»), «áûêè» («ïîêàðàñà»), «ïîêðûâàíüå» («ïîâûâàíüå»). http://www.etnolog.org.ua 382 íî¿ àòðèáóòèêè óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüêîãî ïî- ðóá³ææÿ, çóìîâëåí³ âïëèâîì ì³æåòí³÷íèõ êóëüòóðíèõ âçàºìîä³é. Õðîíîëîã³÷íî ïî- ëüîâ³ ìàòåð³àëè îõîï ëþþòü ïåðøó ïîëî- âèíó ÕÕ ñò. ³ áàçóþòüñÿ íà ³íôîðìàö³¿, îòðèìàí³é â³ä æ³íîê ñåðåäíüîãî òà ïîõè- ëîãî â³êó, ÿê³ àáî ñàì³ âèõîäèëè çàì³æ â îçíà÷åíèé ÷àñ, àáî çíàþòü ïðî îñîáëèâîñò³ âåñ³ëëÿ ç³ ñë³â ìàòåð³. Äîñë³äæóâàí³ ðàéî- íè â ãåîãðàô³÷íîìó ïëàí³ ìåæóþòü îäèí ç îäíèì ³ çàãàëîì ñêëàäàþòü ï³âí³÷íî-ñõ³ä- íó ÷àñòèíó Ëóãàíñüêî¿ îáëàñò³. Çàñåëåííÿ Ñëîáîæàíùèíè, çîêðåìà Ëóãàíùèíè, áóëî ïðîäîâæåííÿì âåëèêîãî êîëîí³çàö³éíîãî ðóõó óêðà¿íñüêîãî íàðîäó íà ñõ³ä, ùî â³äáóâàâñÿ â ÕV²–ÕV²² ñò. íà òåðèòî𳿠ìàéæå âñ³º¿ Óêðà¿íè. Íà äóìêó Ä. Áàãàë³ÿ, «…âåëèêà ñèëà íàðîäó ïðè- éøëà â Ñëîá³ä÷èíó ³ç Ãåòüìàíùèíè, ç ˳âî- áåðåææÿ, àëå á³ëüøà ÷àñòèíà ¿õ íàëåæàëà äî òèõ, ùî ïðèéøëà â ˳âîáåðåææÿ ç Ïðà- âîáåðåææÿ» [1, ñ. 28]. Ïîä³áíî¿ äóìêè äî- òðèìóºòüñÿ Â. Þðêåâè÷, ÿêèé ï³äêðåñëþº, ùî «…ïðèðîäí³ø áóëî øóêàòè äæåðåëà êî- ëîí³çàö³éíîãî ðóõó íàâ³òü çà íàéðàí³øèõ ÷àñ³â ó âëàñòèâî óêðà¿íñüêèõ çåìëÿõ – çà- õ³äí³é Âîëèí³ ³ Ïîä³ë ë³, ïî÷àñòè â Ãàëè- ÷èí³» [2, ñ. 2]. Óæå íà ïî÷àòêó ÕV²² ñò. âåëèê³ çàãîíè óêðà¿íñüêèõ ñåëÿí ³ êîçàê³â îñåëèëèñÿ âçäîâæ ïåðøèõ óêð³ïëåíü ë³í³é ïîáëèçó Îðëà òà ªëüöÿ [3, ñ. 109]. Îñíîâíà ìàñà ðîñ³éñüêèõ ïîñåëåíü ó ñõ³äíèõ ðàéîíàõ Óêðà¿íè ñôîðìóâàëàñÿ â ÕV²²–ÕV²²² ñò. Ñåðåä ðîñ³éñüêèõ ïîñå- ëåíö³â ïåðåâàæàëè âèõ³äö³ ç ÷îðíîçåìíî- ãî öåíòðó Ðîñ³¿ – Êóðñüêî¿, Âîðîíåçüêî¿, Îðëîâñüêî¿, Òàìáîâñüêî¿ ãóá. Åêîíîì³÷- íèé ðîçâèòîê ðàéîí³â òàêîæ ñòèìóëþâàâ ïðèò³ê íàñåëåííÿ. Òîìó ðîñ³éñüê³ ñåëà ïî- ñò³éíî ïîïîâíþâàëèñÿ ïåðåñåëåíöÿìè ç ð³çíèõ íå ëèøå ðîñ³éñüêèõ, àëå é óêðà¿í- ñüêèõ ãóáåðí³é. Âèíèêàëè òàêîæ ñåëà, ùî çàñåëÿëèñÿ ïðàêòè÷íî îäíî÷àñíî ³ óêðà¿í- öÿìè, ³ ðîñ³ÿíàìè. Òàêèì ÷èíîì, ïîñò³é- íèé ì³ãðàö³éíèé ðóõ íà òåðèòî𳿠Óêðà¿- íè, çîêðåìà íà Ñëîáîæàíùèí³, ³ òðèâàëå ñï³ëüíå ïðîæèâàííÿ ñïðèÿëè çáëèæåííþ ð³çíèõ çà ïîõîäæåííÿì åòí³÷íèõ ãðóï, à îòæå, ³ âèíèêíåííþ ò³ñíèõ åòíîêóëüòóð- íèõ âçàºìîçâ’ÿçê³â. Âåñ³ëëÿ â ì³ñöåâ³é òðàäèö³¿ óêðà¿íö³â ³ ðîñ³ÿí ìàëî îäíàêîâó íàçâó íà ðîñ³é- ñüêèé ëàä – «ñâàäüáà». Çàô³êñîâàíî äå- ê³ëüêà íàðîäíèõ ïîÿñíåíü âèêîðèñòàííÿ ñàìå öüîãî âèçíà÷åííÿ: 1) «Ìè æ íå ÷èñòî õîõëè, ìè æ ïåðåâåðòí³» [ÏÌÀ-1]; 2) «Òà ìè æ îòî ÿê ïåðåâåðòí³ – ³ ïî-ðóñüê³, ³ ïî- óêðà¿íñüê³» [ÏÌÀ-2]; 3) «Êàæóòü “ñâàäü- áà”, áî õîõëè æ ìè» [ÏÌÀ-3]. Íàâåäåí³ íàðàòèâè íå ëèøå îêðåñëþþòü îñîáëèâîñ- ò³ âåñ³ëüíî¿ òåðì³íîëî㳿, àëå é âêàçóþòü íà ³ñíóâàííÿ ïåâíèõ ïðîáëåì, ïîâ’ÿçàíèõ ³ç ïðîöåñàìè ñàìî³äåíòèô³êàö³¿ íàñåëåííÿ ïîðóá³æíî¿ òåðèòîð³¿. Âåñ³ëüíèé ñöåíàð³é íà Ëóãàíùèí³ ïî- ÷èíàâñÿ ç äîãîâîðó ïðî øëþá, ÿêèé â óêðà¿íö³â íàçèâàëè «ñâàòàííÿì», à â ðî- ñ³ÿí – «ñìîòðèíàìè». Òðàäèö³éíèìè íà óêðà¿íñüêîìó «ñâàòàíí³» áóëè ôîðìóë³çî- âàí³ ìåòàôîðè÷í³ òåêñòè, äå ô³ãóðóâàëè òàê³ ïåðñîíàæ³, ÿê «êóíèöÿ» òà «ìèñëè- âåöü», «ãîëóá» òà «ãîëóáêà»: «Ìè – ìèñ- ëèâö³, äîâãî øëÿëèñÿ, õîäèëè, áëóêàëè, ïîêè íà ñë³ä íàïàëè. À ñë³ä âåäå ç âèãîíà äî äâîðó, à ç äâîðó â õàòó, â ÿê³é âè ïåðåäåð- æóºòå êóíèöþ, êðàñíó ä³âèöþ» [ÏÌÀ-1]. Ó ðîñ³éñüêèõ ñåëàõ «ñìîòðèíè» ñóïðîâî- äæóâàëèñÿ ñëîâåñíèìè ôîðìóëàìè ïðî «êóïöÿ» ³ «òîâàð».  óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ ïîáóòóâàëî òðè âàð³àíòè çâè÷àþ ùîäî äîìîâëåíîñò³ ïðî øëþá: 1) ïðîñòèé îáì³í õë³áîì [ÏÌÀ-4; ÏÌÀ-7]; 2) ïåðåð³çàííÿ ìîëîäîþ õë³áèíè àáî íàâï³ë [ÏÌÀ-2], àáî íà ÷îòèðè ÷àñ- òèíè [ÏÌÀ-3]; 3) ðîçëàìóâàííÿ õë³áèíè [ÏÌÀ-8]. Ó ðîñ³ÿí õë³áîì ïåðåâàæíî îá- ì³íþâàëèñÿ – ìàòè íàðå÷åíî¿ ïðèíîñèëà ñâ³é õë³á ³ â³ääàâàëà íà ðóøíèêó ñâàòàì [ÏÌÀ-5]. Íàñòóïíèì ïåðåäâåñ³ëüíèì åòàïîì áóëè «îãëÿäèíè», çà çì³ñòîì ³ òåðì³íîëî- 㳺þ õàðàêòåðí³ ³ äëÿ óêðà¿íñüêèõ, ³ äëÿ ðîñ³éñüêèõ ñ³ë. Áàòüêè ìîëîäî¿ éøëè äî ñâàò³â îçíàéîìëþâàòèñÿ ç ìàéíîì ìîëîäî- ãî, ç õàòîþ, ó ÿê³é æèòèìå ¿õíÿ äîíüêà, êîëè âèéäå çàì³æ. Íà «îãëÿäèíàõ» çàçâè- ÷àé âîíè äîìîâëÿëèñÿ ïðî äåíü âåñ³ëëÿ. «Îãëÿäèíè» íå ïðîâîäèëè ëèøå â òîìó ðàç³, êîëè ïàðóáîê áóâ ì³ñöåâèé. Ïåðåäâåñ³ëüíó âå÷³ðêó â óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ íàçèâàëè «ï³äâåñ³ëîê», à â ðîñ³é- ñüêèõ – «âå÷åðóøêè». Çì³ñòîâå íàïîâíåí- íÿ îáðÿäó õàðàêòåðèçóºòüñÿ ñï³ëüíèìè îçíàêàìè, à ôîðìà ïðîâåäåííÿ ìຠð³ç- í³ âàð³àíòè. Çîêðåìà â³äì³ííèìè º ì³ñ- öå ïðîâåäåííÿ îáðÿäó: õàòà äðóæêè – â óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ [ÏÌÀ-3; ÏÌÀ-6], õàòà ìîëîäî¿ àáî ìîëîäîãî – ó ðîñ³éñüêèõ ñå- ëàõ [ÏÌÀ-4; ÏÌÀ-7]; ÷àñ ïðîâåäåííÿ: â óêðà¿íö³â – íàïåðåäîäí³ âåñ³ëëÿ [ÏÌÀ-3; ÏÌÀ-6], ó ðîñ³ÿí – çà òèæäåíü äî âåñ³ë- ëÿ [ÏÌÀ-7] àáî â îñòàíí³é â³âòîðîê ïåðåä http://www.etnolog.org.ua 383 âåñ³ëëÿì [ÏÌÀ-5]; ïåðñîíàæíèé ñêëàä: ïðèñóòí³ñòü ÷è â³äñóòí³ñòü õëîïö³â, ëþ- äåé ñòàðøîãî â³êó òîùî.  óêðà¿íö³â ìàâ ì³ñöå çâè÷àé ñïåö³- àëüíî çàïðîøóâàòè íà «ï³äâåñ³ëîê» (âå- ÷³ð íàïåðåäîäí³ âåñ³ëëÿ) ä³â÷àò, õëîïö³â ³ ñòàðøèõ ëþäåé (÷îëîâ³ê³â ³ æ³íîê). Äî êîæíîãî ç ãîñòåé ìîëîäà íåñëà øèøêó – ãîëîâíèé àòðèáóò çàïðîøåííÿ íà «ï³ä- âåñ³ëîê». ijâ÷àòà ñ³äàëè çà ñò³ë ó õàò³ ìîëîäî¿, ÷åêàþ÷è íà ïðè¿çä ìîëîäîãî ç õëîïöÿìè, à ñòàðø³ ëþäè ñïåö³àëüíî ñòà- âàëè íà ï³ë (ì³ñöå äëÿ ñïàííÿ), ç ìåòîþ îòðèìàòè ñâîºð³äíèé «âèêóï» çà çâ³ëü- íåííÿ äëÿ ìîëîäèõ ¿õíüîãî ìàéáóòíüîãî «ñïàëüíîãî ëîæà». Ïî ïðè¿çä³ ìîëîäîãî ñòàðøèõ ãîñòåé ÷àñòóâàëè ÷àðêîþ ãîð³ëêè òà øèøêîþ, ï³ñëÿ ÷îãî ò³ çàëèøàëè õàòó, äàþ÷è ìîæëèâ³ñòü ìîëîä³ ïðîâîäèòè ä³â- ÷èíó çàì³æ [ÏÌÀ-2]. Íà â³äì³íó â³ä óêðà¿íñüêî¿ òðàäèö³¿, ó ðîñ³ÿí «âå÷åðóøêè» âëàøòîâóâàëè ùî- äíÿ, ïî÷èíàþ÷è ç â³âòîðêà íà âåñ³ëüíîìó òèæí³. Äëÿ öüîãî ìîëîäà ïðîñèëà áàòü- ê³â ïîäðóæîê â³äïóñòèòè ¿õ äî ñåáå «ïå- ðüÿ äðàòü». dzáðàâøèñü, ä³â÷àòà ãîòóâàëè ï³ð’ÿ äëÿ ïîäóøîê íà ïðèäàíå ìîëîä³é, âèøèâàëè, ñï³âàëè ï³ñåíü. Õëîïö³â íà «ä³âè÷íèê» íå ïóñêàëè, ³ âîíè õîäèëè ï³ä â³êíàìè, ÷åêàþ÷è ê³íöÿ âå÷îðà, ùîá ïðî- âîäèòè ä³â÷àò äîäîìó.  óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ ñâàøêè â ñóáîòó «¿õàëè çà ïðèäáíèì», ÷åðåç ùî ¿õ íàçè- âàëè «ïðèäáíêè». ˳æêî ðàçîì ç ïîñò³ë- ëþ âèíîñèëè íà âóëèöþ, ãàðíî çàñòèëàëè, ï³ñëÿ ÷îãî ñâàøêè ç ³íøèìè ñóñ³äñüêèìè æ³íêàìè äèâèëèñÿ, ÷è ãàðíå ïðèäàíå â ìîëîäî¿. Âîíè ï³äêèäàëè ïîäóøêè äîãî- ðè, ïåðåâ³ðÿþ÷è, íàñê³ëüêè ò³ ëåãê³, ³ ïðè öüîìó ãîëîñíî «õ³õêàëè» [ÏÌÀ-3]. Ó ðî- ñ³éñüêèõ ñåëàõ çà äåê³ëüêà äí³â äî â³í- ÷àííÿ áóëî çàâåäåíî «ïîêóïàòü ïîñòåëü» (ïîäóøêè, ïåðèíè, ðóøíèêè òîùî). Çà ïðèäàíèì ïðè¿æäæàëè «ñâàøêè»́ (ñòàðø³ æ³íêè ç ðîäèíè ìîëîäîãî) ³ «áîÿðè» (äðó- ç³ ìîëîäîãî). Ùîá âçÿòè âèêóï çà ïðè- äàíå, ìîëîäøîãî áðàòà ÷è ñåñòðó ìîëîäî¿ ñàäîâèëè íà ïîäóøêè. ³äêóïèâøèñü ñî- ëîäîùàìè â³ä «ìàëîãî êóïöÿ», ïðèäàíå â³äâîçèëè äî õàòè ìîëîäîãî [ÏÌÀ-7].  îáîõ åòí³÷íèõ ñåðåäîâèùàõ äëÿ âè- ï³÷êè âåñ³ëüíîãî õë³áà ìàòè ìîëîäî¿ íà- ïåðåäîäí³ âåñ³ëëÿ çàïðîøóâàëà äî ñâ õàòè ùàñëèâèõ ó øëþá³ æ³íîê, ÿê³ âì³ëè ãàðíî ãîòóâàòè. Òåõíîëîã³ÿ âèãîòîâëåííÿ âåñ³ëüíîãî õë³áà â óêðà¿íö³â ³ ðîñ³ÿí áóëà ïðèáëèçíî îäíàêîâîþ. гçíèöÿ ïîëÿãàëà ó íàçâ³: ðîñ³éñüêîìó «êàëà÷ó» â³äïîâ³äàâ óêðà¿íñüêèé «êîðîâàé». Ñïî÷àòêó âèï³- êàëè éîãî îñíîâó – «ëåæåíü». Ó ëåæåíü âòèêàëè ã³ëêè, ÿê³ â óêðà¿íö³â ìàëè íàçâó «ð³çêè»́, à â ðîñ³ÿí – «ñÓñåíêè». ¯õ âèãî- òîâëÿëè ç íàð³çàíèõ çóá÷àñòèõ øìàòî÷ê³â ò³ñòà, ÿêèìè îáìîòóâàëè ñïåö³àëüíî âè- ãîòîâëåí³ ã³ëêè âèøí³ (â óêðà¿íö³â) àáî ñîñíè (ó ðîñ³ÿí). Óñå öå âèï³êàëè â ïå÷³. «Êîðîâàé», ÿê ³ «êàëà÷», ïðèêðàøàëè öó- êåðêàìè, êàëèíîþ, êâ³òàìè ³ ñòð³÷êàìè.  îêðåìèõ óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ íà âåñ³ëë³ áóëî äâà âåñ³ëüíèõ õë³áà: «ëåæíåì» íà- çèâàëè êîðîâàé, ÿêèé ãîòóâàëè â ìîëîäî- ãî, à â ìîëîäî¿ âåñ³ëüíèé õë³á íàçèâàâñÿ âëàñíå «êîðîâàºì» [ÏÌÀ-3]. Ñåðåä ³íøî¿ âåñ³ëüíî¿ âèï³÷êè íà òåðè- òî𳿠Ëóãàíñüêî¿ îáëàñò³ òðàïëÿëèñÿ òàêîæ «¸æèêè», ÿê³ ìàëè îäíàêîâå ôóíêö³îíàëü- íå ïðèçíà÷åííÿ, ñèìâîë³çóþ÷è öíîòëèâ³ñòü ìîëîäî¿. Êîëè ìîëîäèé ïðè¿æäæàâ çàáè- ðàòè ìîëîäó, «äðóæÓê» (äðóã ìîëîäîãî â óêðà¿íö³â) àáî «áîÿðèí» (äðóã ìîëîäîãî â ðîñ³ÿí) íàìàãàâñÿ âêðàñòè «¸æèêà», à «äðýæêè» (ïîäðóãè ìîëîäî¿ â îáîõ åòí³÷- íèõ ñåðåäîâèùàõ) óñ³ëÿêî íàìàãàëèñÿ öüî- ãî íå äîïóñòèòè. ßêùî ä³â÷èíà âòðàòèëà öíîòó äî âåñ³ëëÿ, òî â ñåðåäèíó «¸æèêà» êëàëè ïîâèäëî, à ÿêùî éøëà çàì³æ ÷åñ- íîþ – «¸æèê» áóâ áåç íà÷èíêè. Ç’¿äàëè öåé âåñ³ëüíèé õë³á íà äðóãèé äåíü âåñ³ëëÿ ï³ñëÿ ïåðøî¿ øëþáíî¿ íî÷³ [ÏÌÀ-4]. Âèðàçíèì ó ïåðåäâåñ³ëüíîìó öèêë³ áóâ ìîìåíò óëàøòóâàííÿ âåñ³ëüíîãî äåðåâöÿ ÿê ñèìâîëó ïî÷àòêó íîâî¿ ñ³ì’¿.  óêðà- ¿íö³â âîíî íàçèâàëîñÿ «ã³ëüöé» [ÏÌÀ-1, ÏÌÀ-3], «òåðåìÓê» [ÏÌÀ-6], ó ðîñ³ÿí – «¸ëêè» [ÏÌÀ-4].  îáîõ íàðîä³â äåðåâöå ìîãëè ðîáèòè ÿê ó õàò³ ìîëîäî¿, òàê ³ â ìîëîäîãî ï³ä ÷àñ ïðîâåäåííÿ âëàñíå «ï³ä- âåñ³ëêó» àáî â áóäü-ÿêèé ³íøèé äåíü íà- ïåðåäîäí³ âåñ³ëëÿ. Êð³ì òîãî, ó ðîñ³éñüê³é òðàäèö³¿ âèãîòîâëåííÿ âåñ³ëüíîãî äåðåâöÿ ìîãëî â³äáóâàòèñÿ ï³ä ÷àñ âèï³êàííÿ âå- ñ³ëüíîãî õë³áà. Ïîêè ñòàðø³ æ³íêè ãî- òóâàëè «êàëà÷» ³ç «ñîñåíêàìè», ä³â÷àòà, îäÿãíåí³ ó ñâÿòêîâå âáðàííÿ, óêâ³ò÷óâàëè ã³ëêó ÿëèíêè ÷è ñîñíè, õîäèëè ç íåþ ïî âóëèö³ òà ñï³âàëè ï³ñåíü. Çàçâè÷àé â³í÷àëèñÿ â íåä³ëþ. Ó öåé äåíü çðàíêó, ïîêè äâ³ íàéáëèæ÷³ ïîäðóãè ìîëîäî¿ ãîòóâàëè ¿¿ äî â³íöÿ, ó ìîëîäîãî âáèðàëè åê³ïàæ äëÿ «âåñ³ëüíîãî ïî¿çäà» – çàïðÿãàëè ê³íüìè «òà÷àíêó», «ë³í³éêó» àáî «áðè÷êó».  îêðåìèõ óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ http://www.etnolog.org.ua 384 íà îçíà÷åííÿ «âåñ³ëüíîãî ïî¿çäà» âæèâà- ëè ïîíÿòòÿ «áåñ³äà» («ç³áðàííÿ ãðóïè ëþ- äåé» – ó ñòàðîäàâí³é ë³òåðàòóð³) [ÏÌÀ-6]. Ñïî÷àòêó ìîëîäèé ³ «ïî¿æäæàíè» (óêð.) – «ïîåçäæàíå» (ðîñ.) ÷àñòóâàëèñÿ çà ñòîëîì, ï³ñëÿ ÷îãî áàòüêè áëàãîñëîâëÿëè ñèíà, ³ «âåñ³ëüíèé ïî¿çä» âèðóøàâ çà ìîëîäîþ. Ç ïðè¿çäîì «âåñ³ëüíîãî ïî¿çäà» çä³é- ñíþâàâñÿ ðèòóàë «âèêóïó» ìîëîäî¿, ùî ³ñíóâàâ ó âñ³õ äîñë³äæóâàíèõ ñåëàõ ³ ïðî- õîäèâ ó äåê³ëüêà åòàï³â. «Ïîåçäæàíå» òîðãóâàëèñÿ äî òðüîõ ðàç³â. Íà ïåðø³ äâ³ ïðîïîçèö³¿ «âèêóïó» «ñâàøêè»́ íå ïîãî- äæóâàëèñÿ, ³ ëèøå çà òðåò³ì ðàçîì ïðèé- ìàëè «â³äêóïíå» (ãîð³ëêó, ãðîø³ òîùî) ³ ïðîïóñêàëè ïðèáóëèõ ó äâ³ð. Ó ðîñ³é- ñüê³é òðàäèö³¿, îòðèìàâøè äîçâ³ë ó õàçÿ¿â, «äðóæêÓ» çàõîäèâ ó ñ³í³, áðàâ ìîëîäó çà ðóêó ³ â³â ¿¿ â êîìîðó, äå ñàäîâèâ íà íàéâè- ùå ì³ñöå – ëàâêó ÷è ñò³ë, íà ÿêîìó ëåæàâ êîæóõ àáî øìàòîê îâ÷èíè. ϳñëÿ öüîãî «äðóæêÓ» âèâîäèâ ìîëîäó ç ïîñàäó, ï³ä- âîäèâ äî ìîëîäîãî ³, çâ’ÿçàâøè ¿õí³ ðóêè õóñòêîþ, îáâîäèâ òðè÷³ íàâêîëî ñòîëó. Òóò æå ñòîÿëè áàòüêè íàðå÷åíî¿, ÿêèì ñïî÷àòêó êëàíÿëàñÿ é äÿêóâàëà ìîëîäà, òîä³ ìîëî- äèé. «ÄðóæêÓ» çí³ìàâ ç «ïîñàäó» êîæóõ ³ êëàâ éîãî ïåðåä ìîëîäèìè, ÿê³ ñòàâàëè íà íüîãî íà êîë³íà. Ó öåé ìîìåíò áàòüêè áëàãîñëîâëÿëè ìîëîäèõ ³êîíîþ Áîæî¿ Ìà- òåð³. ϳñëÿ áëàãî ñëîâåííÿ åê³ïàæ ìîëîäÿò âèðóøàâ äî öåðêâè [ÏÌÀ-5].  óêðà¿íö³â ïîáóòóâàâ äåùî ³íøèé çâè÷àé. Ïðè¿õàâøè çà ìîëîäîþ, «ïî¿æ- äæàíè» äàâàëè âèêóï íà âîðîòàõ (òîðãè ïðîõîäèëè, ÿê ³ â ðîñ³ÿí, äî òðüîõ ðàç³â), ï³ñëÿ ÷îãî éøëè çà ìîëîäîþ. Íå çíàéøîâ- øè ä³â÷èíè âäîìà, «áåñ³äà» âèðóøàëà äî õàòè «äðýæêè», êóäè çà çâè÷àºì õîâàëè ìîëîäó ïåðåä ïðè¿çäîì ìîëîäîãî. ³ääàâ- øè ùå îäèí âèêóï, ìîëîäèé ç «áåñ³äîþ» ïîâåðòàâñÿ äî õàòè ìîëîäî¿, äå ¿õ îáîõ ñà- äîâèëè íà êîæóõ íà «ïîñàä» [ÏÌÀ-6]. Ïðèáëèçíî îäíàêîâî â óêðà¿íö³â ³ ðî- ñ³ÿí ïðîõîäèëà ï³ñëÿ â³í÷àííÿ çóñòð³÷ ìîëîäèõ ó äîì³ ìîëîäî¿. Áàòüêè ìîëîäî- ãî âèõîäèëè íà ïîð³ã ç ³êîíîþ Ñïàñèòåëÿ áëàãîñëîâëÿëè ä³òåé. Âîäíî÷àñ «ñâàøêè»́ îáñèïàëè ìîëîäèõ õìåëåì, çåðíîì, ñó- øåíèì òåðåíîì, öóêåðêàìè òà äð³áíèìè ìîíåòàìè, ï³ñëÿ ÷îãî âñ³õ çàïðîøóâàëè äî ÷àñòóâàííÿ. Íà ñòîë³ ïåðåä ìîëîäèìè ñòîÿâ «êîðîâàé» ìîëîäî¿ òà «êîðîâàé» ìî- ëîäîãî ç «ð³çêàìè» (ó ðîñ³ÿí – äâà «êàëà- ÷³» ³ç «ñîñåíêàìè»), à òàêîæ äâ³ ïëÿøêè ãîð³ëêè ³ äâ³ äåðåâ’ÿí³ ëîæêè, ïåðåâ’ÿçàí³ ÷åðâîíîþ ñòð³÷êîþ, ÿê³ â ðîñ³ÿí ìàëè íà- çâó «áûêè» [ÏÌÀ-5].  óêðà¿íñüêèõ ñå- ëàõ ãîð³ëêó ÷è âèíî, ïåðåâ’ÿçàí³ ÷åðâîíîþ ñòð³÷êîþ, íàçèâàëè «ïîêðàñà» [ÏÌÀ-6]. Ïèòè ìîëîäèì ó öåé äåíü çàáîðîíÿëîñÿ. Îáäàðîâóâàííÿ ìîëîäèõ â óêðà¿íö³â â³äáóâàëîñÿ â ïåðøèé äåíü âåñ³ëëÿ ï³ñ- ëÿ òðåòüî¿ ÷àðêè. Êîæíîìó ãîñòþ ï³äíî- ñèëè êðóãëó áóëî÷êó – «øèøêó» ³ ÷àðêó ãîð³ëêè. Ïðè öüîìó «äðóæêÓ» îáõîäèâ ãîñòåé ç âèïèâêîþ, à «ñâàøêè»́ ðîçäàâà- ëè «øèøêè»́. Ó ðîñ³éñüêèõ ñåëàõ öå ïåðå- âàæíî ðîáèëè íà äðóãèé âåñ³ëüíèé äåíü. Áëèæ÷å äî âå÷îðà ïåðåõîäèëè äî îáðÿ- äó, ùî çâàâñÿ â óêðà¿íö³â «ïîêðèâàííÿì», à â ðîñ³ÿí – «ïîâèâàííÿì». Äâ³ «ñâáøêè» àáî çàì³æí³ æ³íêè ç áîêó ìîëîäî¿ òà ìî- ëîäîãî âåëè ¿¿ ó â³ääàëåíèé êóòîê, äå çà ðîçòÿãíóòîþ âåëèêîþ õóñòêîþ ÷è ïîêðè- âàëîì øâèäêî ðîçïë³òàëè ä³âîöüêó êîñó, çàïë³òàëè äâ³ êîñè ç ê³ñíè÷êàìè é óêëà- äàëè îñîáëèâèì ÷èíîì íà ìàê³âö³. «Ïî- êðèâàëüíèö³» ïîâ’ÿçóâàëè ìîëîä³é õóñòêó ³ òðè÷³ ö³ëóâàëèñÿ. ³äòàê ä³â÷èíà ââàæà- ëàñÿ ìîëîäèöåþ [ÏÌÀ-1]. Ó ê³íö³ äíÿ «ñâàøêè»́ ëàøòóâàëè ïî- ñò³ëü, ï³ñëÿ ÷îãî «äðóæêÓ» â³â ìîëîäèõ «íà ïîêîé». ²íîä³, ùîá ï³äáàäüîðèòè ìî- ëîäèõ, ÿê³ ñîðîìëÿòüñÿ íîâîãî ñòàòóñó, «äðóæêÓ» ç³ «ñâàøêîþ», æàðòîìà ³ì³òó- þ÷è áëèçüê³ñòü, «ãð³ëè ïîñò³ëü» [ÏÌÀ-7]. Íàñòóïíîãî ðàíêó ñòîðîíà ìîëîäîãî éøëà êëèêàòè ñâàò³â «ñí³äàòè». Ó ðîñ³é- ñüêèõ ñåëàõ ó êîæíîãî ç íèõ äî îäÿãó áóëè ïðèêð³ïëåí³ ÷åðâîí³ ñòð³÷êè àáî êâ³- òè íà çíàê òîãî, ùî ìîëîäà âèÿâèëàñÿ «áåç èçúÿíà», çáåðåãëà ä³âî÷ó ÷åñòü [ÏÌÀ-4].  óêðà¿íñüêèõ ñåëàõ íà îçíàêó ÷åñíîñò³ ìîëîäî¿ âèâ³øóâàëè ÷åðâîíèé ïðàïîð íà äàõó õàòè.  îáîõ åòí³÷íèõ ñåðåäîâèùàõ íàïðè- ê³íö³ âåñ³ëëÿ ïîáóòóâàâ çâè÷àé «çàáèâàòè ÷³ï» àáî «ïðèêîðåíü», ÿêùî âèäàâàëè çà- ì³æ îñòàííþ äî÷êó â ñ³ì’¿ àáî îäðóæóâàëè îñòàííüîãî ñèíà. Äëÿ öüîãî ðèòóàëó çà- çäàëåã³äü âèòåñóâàëè äîâãèé ê³ëîê, ÿêèé ÷îëîâ³êè ìàëè ïîâí³ñòþ çàáèòè â çåìëþ ó äâîð³ ìîëîäîãî ÷è ìîëîäî¿.  îñòàíí³é äåíü âåñ³ëëÿ «íà âîðîòàõ» âèêîïóâàëè ãëèáîêó ÿìó äëÿ «÷îïà», íàëèâàëè â íå¿ âîäó, ³ êîæåí ïî ÷åðç³ íàíîñèâ ïî îäíîìó óäàðó, âèïèâàþ÷è ÷àðêó ãîð³ëêè. Çàáèòèé ïîâí³ñòþ «÷³ï» ñâ³ä÷èâ, ùî â öüîìó äâîð³ âåñ³ëëÿ á³ëüøå íå ãðàòèìóòü [ÏÌÀ-2]. ʳíåöü âåñ³ëëÿ ô³êñóâàâñÿ îáðÿäîì, ÿêèé ó ðîñ³ÿí ìàâ íàçâó «âèêóðèâàíèå http://www.etnolog.org.ua 385 ñâàòîâ», à â óêðà¿íö³â – «ãîí³ííÿ çîçóë³». Îáðÿä «âèêóðèâàíèÿ ñâàòîâ» çä³éñíþâàâ- ñÿ òàêèì ÷èíîì: ï³ñëÿ îñòàííüîãî çàñò³ëëÿ ïîñåðåä äâîðó àáî é íàâ³òü ê³ìíàòè ï³äïà- ëþâàëè ïîëèí, ³ ãóñòèé äèì ïðèìóøóâàâ ãîñòåé çàëèøèòè äâ³ð [ÏÌÀ-4].  óêðà¿í- ö³â íàòîì³ñòü «âèãàíÿëè çîçóëþ». ßê ïî- â³äîìëÿëîñÿ: «Ñõîäÿòüñÿ ò³ ëþäè, øî íà ñâàäüá³ áóëè. Îäíà ç æ³íîê âáèðàºòüñÿ, êîæóõ íàâèâîðîò âèâåðòàº, ðóøíèêîì ³ ïëàòêîì ï³äïåðåçóºòüñÿ. Ó ìèñêó íàëèâà- þòü âîäè, ñòàíîâëÿòü íà ñò³ë. Ëþäè çàõî- äÿòü, îáäàðÿòü ìîëîäèõ, âèï’þòü óñå. Òîä³ “çîçóëÿ” ÿê íà÷íå ó âîä³ îòàê õëþïîñòàòü- ñÿ, ðóêàìè á’º, à âîäà æ ðîçïðèñêóºòüñÿ. À ò³ æ, ãîñò³, ãåòü ³ç-çà ñòîëó âèëàçàòü, âèëàçàòü. Âñ³õ “çîçóëÿ âèãíàëà” – êîíåöü ñâàäüá³!» [ÏÌÀ-8]. Íàâåäåí³ ìàòåð³àëè çàñâ³ä÷óþòü, ùî ìîäåëü ïðîâåäåííÿ âåñ³ëüíîãî îáðÿäó íà ïî÷àòêó ÕÕ ñò. â óêðà¿íö³â ³ ðîñ³ÿí Ëó- ãàíùèíè áóëà ìàéæå îäíàêîâîþ, ùî çó- ìîâëåíî ÷èñëåííèìè åòíîêóëüòóðíèìè âçàºìîçâ’ÿçêàìè. Âîäíî÷àñ, ñïîñòåð³ãà- ºòüñÿ åòí³÷íà â³äì³íí³ñòü: à) ó ôîðì³, õà- ðàêòåð³ ïðîâåäåííÿ îêðåìèõ ð³âíîö³ííèõ çà ïðèçíà÷åííÿì îáðÿäîä³é (íàïðèêëàä, äîãîâîðó ïðî øëþá, ïðèêðàøàííÿ âåñ³ëü- íîãî äåðåâöÿ, âèêóïó ïðèäàíîãî ìîëîäî¿, âèêóïó âëàñíå ìîëîäî¿, «ïîñàäó» ìîëî- äèõ, äåìîíñòðàö³¿ öíîòëèâîñò³ ä³â÷èíè, ï³äãîòîâêè äî ïåðøî¿ øëþáíî¿ íî÷³); á) ó ñâîºð³äíîñò³ îêðåìèõ àêö³é, àòðèáóòèâ³â, ÿê³ áóëè õàðàêòåðí³ àáî ëèøå óêðà¿íöÿì, àáî ëèøå ðîñ³ÿíàì (íàïðèêëàä, òàê³ çâè- ÷à¿, ÿê âèï³êàòè âåñ³ëüí³ «¸æèêè», «ïåðüÿ äðàòü», «ãð³òè ïîñò³ëü» – ó ðîñ³ÿí; «âèãà- íÿòè çîçóëþ», çàïðîøóâàòè ñòàðøèõ ëþ- äåé íà «ï³äâåñ³ëîê», õîâàòè ìîëîäó ïåðåä ïðè¿çäîì ìîëîäîãî â õàò³ «äðóæêè» – â óêðà¿íö³â òîùî). Ïîð³âíÿíî á³ëüøå â³ä- ì³ííîñòåé äåìîíñòðóº âëàñíå òåðì³íîëîã³ÿ âåñ³ëüíèõ çâè÷à¿â òà àòðèáóò³â (ïðèì³ðîì, «ñâàòàííÿ» (â óêðà¿íö³â) – «ñìîòðèíû» (ó ðîñ³ÿí), «ï³äâåñ³ëîê» (â óêðà¿íö³â) – «âå÷åðóøêè» (ó ðîñ³ÿí), «¿õàòè çà ïðèäà- íèì» (â óêðà¿íö³â) – «ïîêóïàòü ïîñòåëü» (ó ðîñ³ÿí), «êîðîâàé» (â óêðà¿íö³â) – «êà- ëà÷» (ó ðîñ³ÿí), «ð³çêè» (â óêðà¿íö³â) – «ñÓñåíêè» (ó ðîñ³ÿí), «ïîêðàñà» (â óêðà- ¿íö³â) – «áûêè» (ó ðîñ³ÿí), «ïîêðèâàííÿ» (â óêðà¿íö³â) – «ïîâèâàííÿ» (ó ðîñ³ÿí) òîùî). Êð³ì òîãî, ³ñíóþòü ðîçá³æíîñò³ ó ôîðìóë³çîâàíèõ ìåòàôîðè÷íèõ òåêñòàõ, ùî ñóïðîâîäæóâàëè îêðåì³ åòàïè âåñ³ëëÿ, ó ê³ëüê³ñíîìó ñêëàä³ ïåðñîíàæ³â, ó ÷àñ³ òà ì³ñö³ ïðîâåäåííÿ îáðÿäîä³é. Ïðîñòåæóºòü- ñÿ òàêîæ ³ ïåâíà ïîð³âíÿëüíî-ãåîãðàô³÷íà çàêîíîì³ðí³ñòü, çîêðåìà, á³ëüøå ïîä³áíîñ- òåé ó ì³ñöåâîìó âåñ³ëë³ òàì, äå ðîñ³éñüê³ òà óêðà¿íñüê³ ñåëà ðîçòàøîâàí³ áëèæ÷å (íà- ïðèêëàä, ñ. ÒÓïîë³ Òðî¿öüêîãî ð-íó ³ ñ. Òà- íþø³âêà Íîâîïñêîâñüêîãî ð-íó, ñ. ×óãèíêà Ñòàíè÷íî-Ëóãàíñüêîãî ð-íó ³ ñ. Êàëìèê³â- êà ̳ëîâñüêîãî ð-íó). Ç ³íøîãî áîêó, îêðå- ì³ ñòðóêòóðíî-ôóíêö³îíàëüí³ ðîçõîäæåííÿ íàÿâí³ é ïîì³æ ñàìèìè óêðà¿íñüêèìè ñå- ëàìè. Ó öüîìó ðàç³, ³ìîâ³ðíî, âèÿâëÿºòüñÿ çàëåæí³ñòü â³ä òðàäèö³é ä³ä³â-ïðàä³ä³â, ÿê³ êîëèñü ïåðåñåëÿëèñÿ íà Ñëîáîæàíùèíó ç ð³çíèõ ðåã³îí³â Óêðà¿íè. ˳òåðàòóðà 1. Áàãàë³é Ä. ². ²ñòîð³ÿ Ñëîá³äñüêî¿ Óêðà¿íè  / Ä. ². Áàãàë³é ; ïåðåäì., êîìåíò. Â. Â. Êðàâ÷åíêà ; õóäîæ. óïîðÿäêóâ. ³ëþñòð. Â. Î. гÿêà. – Õ. : Îñíîâà, 1990. – («Ïàì’ÿòêè ³ñòîðè÷íî¿ äóìêè Óêðà¿íè»). 2. Þðêåâè÷ Â. Åì³ãðàö³ÿ íà ñõ³ä ³ çàëþä- íåííÿ Ñëîáîæàíùèíè çà Á. Õìåëüíèöüêîãî / Â. Þðêåâè÷. – Ê. : Äðóêàðíÿ Âñåóêðà¿íñüêî¿ àêàäå쳿 íàóê, 1932. 3. Çàñòàâíèé Ô. Ä. Óêðà¿íñüê³ åòí³÷í³ çåìë³ / Ô. Ä. Çàñòàâíèé. – Ë. : Ñâ³ò, 1993. Ïîëüîâ³ ìàòåð³àëè àâòîðà ÏÌÀ-1 – ñ. Òàíþø³âêà * Íîâîïñêîâñüêî- ãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Ïîëóí³í Äìèòðî Ôå- äîðîâè÷, 1930 ð. í. ÏÌÀ-2 – ñ. Áîíäàð³âêà * Ìàðê³âñüêî- ãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Á³ëîêîáèëüñüêà Àííà ²ãíàò³¿âíà, 1917 ð. í. ÏÌÀ-3 – c. Êàëìèê³âêà * ̳ëîâñüêî- ãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Õðèïêî ͳíà Ìàêñè- ì³âíà, 1940 ð. í. ÏÌÀ-4 – õóò³ð Âîëüíèé ** Ñòàíè÷íî-Ëó- ãàíñüêîãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Ñèäÿ÷åíêî Ìàð³ÿ ßê³âíà, 1925 ð. í. ÏÌÀ-5 – ñ. ×óãèíêà ** Ñòàíè÷íî-Ëóãàí- ñüêîãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Óêðà¿íñüêà ˳çà Ñòåôàí³âíà, 1930 ð. í. ÏÌÀ-6 – ñ. Áîíäàð³âêà * Ìàðê³âñüêî- ãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; гïêà Íàòàë³ÿ Ìè- õàéë³âíà, 1955 ð. í. ÏÌÀ-7 – ñ. ÒÓïîë³ ** Òðî¿öüêîãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Ïîïîâà Óëÿíà Ìàêàð³âíà, 1924 ð. í. ÏÌÀ-8 – ñ. Òàíþø³âêà * Íîâîïñêîâñüêî- ãî ð-íó Ëóãàíñüêî¿ îáë.; Êâàøà Îëåêñàíäðà ²âàí³âíà, 1925 ð. í. * – óêðà¿íñüêå ñåëî. ** – ðîñ³éñüêå ñåëî. http://www.etnolog.org.ua