Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі

На відміну від інших слов’янських народів, серед рослинних образів української духовної культури значне місце посідає тополя, яка з’явилася в результаті запозичення від тюрків....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2011
Автор: Балушок, В.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2011
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207955
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 188-190. — Бібліогр.: 23 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-207955
record_format dspace
spelling irk-123456789-2079552025-10-17T00:05:14Z Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі Балушок, В. Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції На відміну від інших слов’янських народів, серед рослинних образів української духовної культури значне місце посідає тополя, яка з’явилася в результаті запозичення від тюрків. In contrast to other Slavic people, among plant images of Ukrainian spiritual culture, poplar occupies the first place, which appeared as a result of borrowing from the Turks. В отличие от других славянских народов, среди растительных образов украинской духовной культуры значительное место занимает тополь, который появился в результате заимствования от тюрков. 2011 Article Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 188-190. — Бібліогр.: 23 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207955 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
spellingShingle Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
Балушок, В.
Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
Матеріали до української етнології
description На відміну від інших слов’янських народів, серед рослинних образів української духовної культури значне місце посідає тополя, яка з’явилася в результаті запозичення від тюрків.
format Article
author Балушок, В.
author_facet Балушок, В.
author_sort Балушок, В.
title Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
title_short Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
title_full Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
title_fullStr Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
title_full_unstemmed Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
title_sort витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2011
topic_facet Духовна культура в контексті трансляції етнічної традиції
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/207955
citation_txt Витоки ритуально-фольклорного образу тополі в українській культурі / В. Балушок // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2011. — Вип. 10(13). — С. 188-190. — Бібліогр.: 23 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT balušokv vitokiritualʹnofolʹklornogoobrazutopolívukraínsʹkíjkulʹturí
first_indexed 2025-10-17T01:02:09Z
last_indexed 2025-10-18T01:09:53Z
_version_ 1846279975605370880
fulltext 188 Ö³êàâ³ çá³ãè ïðîñòåæóþòüñÿ â óêðà- ¿íö³â ³ ñõ³äíèõ, çîêðåìà òþðêñüêèõ, íàðî- ä³â ñòîñîâíî äåðåâ ó íàðîäíèõ â³ðóâàííÿõ òà ôîëüêëîð³. ßê â³äîìî, ñåðåä æèòåë³â óêðà¿íñüêîãî Ïîë³ññÿ é Êàðïàò, ÿê ³ â ³í- øèõ ñëîâ’ÿíñüêèõ íàðîä³â, ùî ìåøêàþòü ó ë³ñîâ³é çîí³ ªâðîïè, à òàêîæ ó ñóñ³äí³õ íåñëîâ’ÿíñüêèõ íàðîä³â, òàêèõ, ÿê áàëòè, ô³íî-óãðè, ñêàíäèíàâè, ïîì³òíå ì³ñöå â íàðîäíèõ â³ðóâàííÿõ íàëåæèòü áåðåç³ [23, s. 16, 32, 33–38, 49, 93, 107, 108, 119, 146, 158, 188, 193, 196, 201, 215]. Ó òîé æå ÷àñ ó â³ðóâàííÿõ, ôîëüêëîð³ òà îáðÿäàõ óêðà- ¿íö³â á³ëüøîñò³ ðåã³îí³â Óêðà¿íè áåðåçà ïåðåâàæíî ïîñòóïèëàñÿ ì³ñöåì òîïîë³ (îá- ðÿä «âîäèòè òîïîëþ», ïîâ³ð’ÿ ïðî ïåðå- òâîðåííÿ ä³â÷èíè àáî ìîëîäî¿ æ³íêè íà òîïîëþ òîùî); ç òîïîëåþ (à íå ç áåðåçîþ) óêðà¿íö³, ÿê ïðàâèëî, ïîð³âíþþòü ñòðóí- êó ä³â÷èíó àáî ìîëîäó æ³íêó ó òâîðàõ ÿê ôîëüêëîðíèõ, òàê ³ àâòîðñüêèõ [7, ñ. 366; 11, ñ. 158; 4, ñ. 25]. Íàðîäíå â³ðóâàííÿ ïðî ïåðåòâîðåííÿ ä³â÷èíè íà òîïîëþ âè- êîðèñòàâ Ò. Øåâ÷åíêî (à ùå – Ì. Êîñòî- ìàðîâ ³ Ñ. Ðóäàíñüêèé) ó áàëàä³, ùî òàê ³ íàçâàíà – «Òîïîëÿ» [6, ñ. 57; 23, s. 118, 210], ³ â áàëàä³ «Êîëî ãàþ â ÷èñò³ì ïîë³» [9, ñ. 219]. Íàðîäíó áàëàäó, ÿêà «ïîøè- ðåíà â áåçë³÷³ âàð³àíò³â íà óêðà¿íñüê³é Âàñèëü Áàëóøîê (Êè¿â) ÂÈÒÎÊÈ ÐÈÒÓÀËÜÍÎ-ÔÎËÜÊËÎÐÍÎÃÎ ÎÁÐÀÇÓ ÒÎÏÎ˲  ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊ²É ÊÓËÜÒÓв Íà â³äì³íó â³ä ³íøèõ ñëîâ’ÿíñüêèõ íàðîä³â, ñåðåä ðîñëèííèõ îáðàç³â óêðà¿íñüêî¿ äóõîâíî¿ êóëüòóðè çíà÷íå ì³ñöå ïîñ³äຠòîïîëÿ, ÿêà ç’ÿâèëàñÿ â ðåçóëüòàò³ çàïîçè÷åííÿ â³ä òþðê³â. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: íàðîäí³ â³ðóâàííÿ, òîïîëÿ, ä³â÷èíà, ïåðåòâîðåííÿ, çàïîçè÷åííÿ, òþðêè. To the contrary of other Slavic people among plant images of Ukrainian spiritual culture poplar occupies the first place that appeared in the result of borrowing from Turks. Keywords: people’s beliefs, poplar, a girl, transformation, borrowing, Turks.  îòëè÷èå îò äðóãèõ ñëàâÿíñêèõ íàðîäîâ, ñðåäè ðàñòèòåëüíûõ îáðàçîâ óêðàèíñêîé äóõî- âíîé êóëüòóðû çíà÷èòåëüíîå ìåñòî çàíèìàåò òîïîëü, êîòîðûé ïîÿâèëñÿ â ðåçóëüòàòå çàèì- ñòâîâàíèÿ îò òþðêîâ. Êëþ÷åâûå ñëîâà: íàðîäíûå âåðîâàíèÿ, òîïîëü, äåâóøêà, ïðåâðàùåíèå, çàèìñòâîâàíèå, òþðêè. http://www.etnolog.org.ua 189 åòíîãðàô³÷í³é òåðèòî𳿻 ³ ñëóãóâàëà ïðî- òîòèïîì øåâ÷åíêîâî¿ «Òîïîë³», à òàêîæ ëåãåíäó ïðî ïåðåòâîðåííÿ ä³â÷èíè (ìîëî- äèö³) íà òîïîëþ, ùî ïîÿñíþº îáðÿä «âåñ- òè òîïîëþ», íàâ³â â îäí³é ç³ ñâî¿õ ñòàòåé Ô. Êîëåññà [9, ñ. 217, 218; ð³çí³ âàð³àíòè ö³º¿ íàðîäíî¿ áàëàäè äèâ. òàêîæ ïðàöþ, ÿêó âïîðÿäêóâàâ Î. Äåé: 1, ñ. 216–236]. Ðàçîì ç òèì ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî áàëàäà ïðî ïåðåòâîðåííÿ çàêëÿòî¿ çëîþ ñâåêðó- õîþ íåâ³ñòêè íà äåðåâî ïîøèðåíà ³ â ³í- øèõ ñëîâ’ÿíñüêèõ íàðîä³â. Îäíàê ìîëîäà æ³íêà ïåðåòâîðþºòüñÿ íå ëèøå íà òîïîëþ, à ïåðåâàæíî íà ãîðîáèíó, áèëèíó, ñîñíó, ÿâ³ð òîùî. Äîñë³äíèêè âèîêðåìëþþòü òà- êèé àðåàë ïîáóòóâàííÿ ö³º¿ áàëàäè: óñÿ Óêðà¿íà, ìàéæå âñÿ Á³ëîðóñü, à â Ðîñ³é- ñüê³é Ôåäåðàö³¿ – Êóðùèíà òà ïðèëåãë³ òåðåíè. Ó öüîìó çâ’ÿçêó ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî â Ðîñ³éñüê³é Ôåäåðàö³¿ – öå òåðèòîð³ÿ êîëèøíüî¿ Ñõ³äíî¿ Ñ³âåðùèíè, ÿêà ðàí³- øå âõîäèëà, ðàçîì ç ³íøèìè óêðà¿íñüêèìè çåìëÿìè, äî ñêëàäó Âåëèêîãî êíÿç³âñòâà Ëèòîâñüêîãî; ¿¿ çàñåëÿëè ñåâðþêè – ðåë³êò êîëèøí³õ ëîêàëüíèõ çåìåëüíèõ åòíîñ³â äàâíüîðóñüêî¿ åïîõè, ÿê³ â³äïîâ³äàëè çåì- ëÿì-êíÿç³âñòâàì äîáè óä³ëüíî¿ ðîçäðîáëå- íîñò³. ³äîìèé ïîëüñüêèé ôîëüê ëîðèñò ³ åòíîëîã ß.-Ñ. Áèñòðîíü îá´ðóíòóâàâ ïîëî- æåííÿ, ùî àíàë³çîâàíà áàëàäà, ÿêà, îêð³ì óêðà¿íö³â, òðàïëÿºòüñÿ â ð³çíèõ âàð³àíòàõ ñåðåä ñëîâàê³â, ìîðàâàí, í³ìö³â, ÷àñòêîâî ïîëÿê³â, à â ñõ³äíèõ ñëîâ’ÿí – ó çãàäó- âàíèõ á³ëîðóñ³â ³ ðîñ³ÿí, ïîõîäèòü ñàìå ç Óêðà¿íè, óñ³ æ ³íø³ íàðîäè çàïîçè÷èëè ¿¿ â³ä óêðà¿íö³â («ìàëîðóñ³â»), á³ëüøå ÷è ìåíøå âèäîçì³íèâøè [22]. Ô. Êîëåññà òà- êîæ óâàæàº, ùî áàëàäà ïðî òîïîëþ ïîñòà- ëà â Óêðà¿í³, çîêðåìà íà öåíòðàëüíîóêðà- ¿íñüêèõ çåìëÿõ, ³ âæå çâ³äòè ïîøèðèëàñÿ íà ³íø³ òåðåíè. «Á³ëîðóñüê³ é ðîñ³éñüê³ âàð³ÿíòè ï³ñí³ ïðî “Òîïîëþ” çàïîçè÷åí³ òàêîæ â³ä óêðà¿íö³â», – çàçíà÷ຠâ³í [10, ñ. 602].  óêðà¿íö³â òåæ ³ñíóþòü âàð³àí- òè áàëàäè, ó ÿêèõ íåâ³ñòêà ïåðåòâîðþºòü- ñÿ íå íà òîïîëþ, à íà áèëèíó, ãîðîáèíó òîùî, ïðîòå ¿õ ô³êñóþòü äîñèòü ð³äêî. ³- äîìèé ôîëüêëîðèñò Î. Äåé âèñóíóâ ñâîþ âåðñ³þ âèò³ñíåííÿ â óêðà¿íö³â òîïîëåþ ³í- øèõ ïîð³ä äåðåâ ó ö³é áàëàä³. Çîêðåìà, íà éîãî äóìêó, öå ñòàëîñÿ òîìó, ùî â äðóã³é ïîëîâèí³ XVIII – íà ïî÷àòêó Õ²Õ ñò. â Óêðà¿í³ â³äáóâàëîñÿ àêòèâíå êóëüòèâóâàí- íÿ çàâåçåíî¿ ç ²òà볿 ÷åðåç Ïîëüùó ï³ðàì³- äàëüíî¿ òîïîë³, ñòðóíê³ñòü ÿêî¿, ìîâëÿâ, òàê óðàçèëà óêðà¿íö³â, ùî ïðèçâåëà äî ìàñîâî¿ çàì³íè öèì äåðåâîì ³íøèõ âèä³â ðîñëèí ó áàëàä³ [5, ñ. 117, 119, 120]. Ðàçîì ç òèì â³í íå íàâ³â í³ÿêèõ äîêàç³â íà êî- ðèñòü öüîãî ïðèïóùåííÿ. Îêð³ì òîãî, ï³- ðàì³äàëüíà òîïîëÿ äîáðå ðîñòå íå íà âñ³é òåðèòî𳿠Óêðà¿íè. Çîêðåìà, íà âëàñíîìó äîñâ³ä³ çíàþ, ùî âîíà ïîãàíî ïðèæèâàºòü- ñÿ â ï³âí³÷íèõ ðàéîíàõ íàøî¿ êðà¿íè – íà ×åðí³ã³âùèí³, çíà÷í³é ÷àñòèí³ Êè¿âùèíè é Ïîëòàâùèíè, äå öèõ äåðåâ ìàéæå íå ïî- áà÷èø. À ÿê çàçíà÷ຠÎ. Äåé, «àðõåòèï áàëàäè» ïðî ïåðåòâîðåííÿ ìîëîäèö³ íà òîïîëþ âèíèê ñàìå íà òåðåíàõ ×åðí³ã³â- ùèíè é Ïîëòàâùèíè [5, ñ. 117]. (Äî ðå÷³, ñàìå òàì çàô³êñîâàíèé îáðÿä «âîäèòè òî- ïîëþ» [12, ñ. 195].) Äî òîãî æ Î. Äåé âè- çíàâàâ, ùî äî ïîÿâè ï³ðàì³äàëüíî¿ òîïîë³ â Óêðà¿í³ â óêðà¿íñüêèõ ï³ñíÿõ ä³âî÷³ îá- ðàçè óïîä³áíþâàëè ì³ñöåâèì âèäàì òîïîë³ [5, c. 119]. ² öå, î÷åâèäíî, íå âèïàäêîâî. Ìîæëèâî, ïîÿâà ï³ðàì³äàëüíî¿ òîïîë³ é ñïðàâä³ ñïðèÿëà äåÿêîìó âèò³ñíåííþ ³íøèõ âèä³â ðîñëèí â îçíà÷åí³é áàëàä³, ïðîòå, ãàäàþ, ïîð³âíÿííÿ ä³â÷èíè àáî ìî- ëîäèö³ ç òîïîëåþ â óêðà¿íö³â áóëî øèðîêî ïîøèðåíå é áåç òîãî. Àäæå â öüîìó óêðà- ¿íö³ âèÿâëÿþòü ñõîæ³ñòü ç³ ñõ³äíèìè, çî- êðåìà òþðêñüêèìè, íàðîäàìè. Ó íèõ, ÿê ïîâ³äîìèëè â ïðèâàòí³é áåñ³ä³ àâòîðîâ³ öèõ ðÿäê³â òþðêîëîãè ². Äðèãà é À. Ìîì- ðèê, òîïîëÿ º îäíèì ç áàçîâèõ, àðõåòèï- íèõ ñèìâîë³â ìåíòàëüíîñò³, òîìó âîíà, íà- ïðèêëàä, ïðèñóòíÿ ó â³ðøàõ ìàéæå âñ³õ òþðêñüêèõ ïîåò³â. Ó òþðê³â ç òîïîëåþ îòî- òîæíåí³ ñòðóíêèé þíàê àáî ä³â÷èíà ç äåÿ- êèìè âàð³àö³ÿìè: â îäíèõ íàðîä³â – öå ïå- ðåâàæíî þíàê, à â ³íøèõ – òîïîëåþ ìîæå áóòè íàçâàíà é ä³â÷èíà. Òàê, ëåãåíäà ïðî ïåðåòâîðåííÿ ä³â÷èíè íà òîïîëþ çàô³êñî- âàíà ñåðåä êðèìñüêèõ òàòàð [13, ñ. 89–91; 14, ñ. 36, 37], õî÷à â íèõ ³ñíóº òàêîæ òðà- äèö³ÿ ïîð³âíþâàòè ç òîïîëåþ ñòðóíêîãî õëîïöÿ [17, ñ. 113]. À ùå çãàäàéìî ïîâ³ñòü ×. Àéòìàòîâà «Òîïîëüêà ìîÿ â ÷åðâîí³é êîñèíö³», ó ÿê³é êèðãèçüêèé ïèñüìåííèê ïîð³âíþº ìîëîäó æ³íêó ç òîïîëåþ. Ó ïî- â³ñò³ æ Ò. Øåâ÷åíêà «Áëèçíþêè» º àâòî- á³îãðàô³÷íèé åï³çîä, äå îïèñàíî ñâÿùåííå äåðåâî êàçàõ³â òà ¿õí³ îáðÿäè ïîêëîí³ííÿ éîìó. Óñå öå Ò. Øåâ÷åíêî áà÷èâ, ïåðåáó- âàþ÷è â ñîëäàòàõ, ó ñòåïàõ Êàçàõñòàíó é Îðåíáóðæÿ. Ñâÿùåííå äåðåâî êàçàõ³â ðîñëî ñåðåä ñòåïó íåäàëåêî â³ä Îðåíáóðãà ³ áóëî ñàìå òîïîëåþ [21, ñ. 310]. dz ñëîâ’ÿí, ïîä³áí³ â³ðóâàííÿ çàô³êñîâàí³ òàêîæ ñå- ðåä áîëãàð, ÿê³ óâàæàþòü, ùî êðàñà òî- http://www.etnolog.org.ua 190 ïîë³ âïëèâຠíà êðàñó ä³â÷èíè [23, s. 21, 199]. Ãàäàþ, çàì³ùåííÿ áåðåçè (à â íàçâà- í³é áàëàä³ – ³íøèõ âèä³â ðîñëèí) òîïîëåþ â óêðà¿íö³â ñòàëîñÿ íå ëèøå ç ïðè÷èíè ðîçïîâñþäæåííÿ öüîãî äåðåâà â ë³ñîñòå- ïîâèõ ³ ñòåïîâèõ ëàíäøàôòàõ Óêðà¿íè (õî÷à öåé ÷èííèê òàêîæ íå ìîæíà â³äêè- äàòè), äóæå éìîâ³ðíèì º âïëèâ ñóñ³äí³õ ñõ³äíèõ íàðîä³â, íàéïåðøå – òþðê³â. Ïðî çíà÷í³, î÷åâèäíî àäñòðàòí³, âïëèâè òþð- ê³â ìîæíà ì³ðêóâàòè ³ ó âèïàäêó ç áîëãà- ðàìè (çãàäàéìî áóëãàð Àñïàðóõà òà ³íø³, ïåðåâàæíî ï³çí³ø³, ïåðåñåëåííÿ òþðê³â äî Áîëãàð³¿). Ìîæëèâî, òþðêàì öå â³ðóâàííÿ ä³ñòàëîñÿ â³ä ñóáñòðàòíîãî ÷è ³íøîãî ñó- ñ³äíüîãî íàñåëåííÿ ï³âäåíî¿ çîíè, õî÷à º ³ìîâ³ðí³ñòü òîãî, ùî âîíî âëàñòèâå ¿ì, òàê áè ìîâèòè, ³ç ñàìîãî ïî÷àòêó. Àäæå ñåðåä ºâðîïåéñüêèõ íàðîä³â â³ðóâàííÿ â ïåðå- òâîðåííÿ ä³â÷èíè íà òîïîëþ çàô³êñîâàíå â ñòàðîäàâí³õ ãðåê³â (íà òîïîë³ ïåðåòâî- ðèëèñÿ òðè ñåñòðè Ôàåòîíà, ñóìóþ÷è çà çàãèáëèì áðàòîì; òàê ñàìî òîïîëåþ ñòàëà ï³ñëÿ ñìåðò³ Ëåâêà – äî÷êà Îêåàíó) [18, ñ. 198; 15, ñ. 39, 40; 19, ñ. 144; 20, ñ. 313]. (À Ãðåö³ÿ, äî ðå÷³, çàâæäè áóëà ïîðóá³æ- íîþ ç êðà¿íàìè Ñõîäó.) Ðàçîì ç òèì òîïî- ëÿ ìຠçíà÷íå ïîøèðåííÿ â Öåíòðàëüí³é À糿 [16, ñ. 82, 85, 93, 95, 102, 103, 140 òà ³í.; 8, ñ. 65, 94, 104, 109, 112 òà ³í.], äå òþðêè ïðîæèâàëè çäàâíà ³ çâ³äêè ïðîñó- íóëèñÿ íà óêðà¿íñüê³ òåðåíè. Ïîòðàïèâ îáðàç òîïîë³, ÿê ³ ðÿä ³íøèõ ðåàë³é êóëüòóðè, â óêðà¿íñüê³ â³ðóâàííÿ, îáðÿäîâ³ñòü ³ ôîëüêëîð, î÷åâèäíî, ï³ä ÷àñ ìàñøòàáíî¿ åòí³÷íî¿ âçàºìî䳿 óêðà¿íö³â ç òþðêàìè â ñåðåäíüîâ³÷íî-ðàííüîíîâ³ ÷àñè, êîëè äî ñêëàäó íàøîãî íàðîäó âëèëî ñÿ áàãàòî òþðê³â. Ïðî öå âæå ïèñàëè é ³íø³ àâòîðè, ³ àâòîð çàïðîïîíîâàíî¿ ñòàòò³ [2, ñ. 229–235], õî÷à äàíà òåìà çàñëóãîâóº íà îêðåìå ãëèáîêå äîñë³äæåííÿ. ˳òåðàòóðà 1. Áàëàäè. Ðîäèííî-ïîáóòîâ³ ñòîñóíêè / óïîðÿä. Î. ². Äåé òà ³í. – Ê., 1988. 2. Áàëóøîê Â. Óêðà¿íñüêà åòí³÷íà ñï³ëüíî- òà: åòíîãåíåç, ³ñòîð³ÿ, åòíîí³ì³ÿ. – Á³ëà Öåðê- âà, 2008. 3. Âèíîãðàäîâà Ë. Í., Óñà÷åâà Â. Â. Áåðåçà // Ñëàâÿíñêàÿ ìèôîëîãèÿ. Ýíöèêëîïåäè÷åñêèé ñëîâàðü. – Ì., 1995. 4. Ãðèìè÷ Ì. Çåëåí³ ñâÿòà // Ðîäîâ³ä. – 1993. – ¹ 5. 5. Äåé Î. ². Óêðà¿íñüêà íàðîäíà áàëàäà. – Ê., 1986. 6. ²ëàð³îí, ìèòðîïîëèò. Äîõðèñòèÿíñüê³ â³ðóâàííÿ óêðà¿íñüêîãî íàðîäó. – Ê., 1991. 7. Êèëèìíèê Ñ. Óêðà¿íñüêèé ð³ê ó íàðîä- íèõ çâè÷àÿõ â ³ñòîðè÷íîìó îñâ³òëåíí³. – Ê., 1994. – Ò. IV. 8. Êîçëîâ Ï. Ê. Ìîíãîëèÿ è Àìäî è ìåðòâûé ãîðîä Õàðà-Õîòî. – Ì., 1948. 9. Êîëåññà Ô. Ì. Ñòó䳿 íàä ïîåòè÷íîþ òâîð÷³ñòþ Ò. Øåâ÷åíêà // Êîëåññà Ô. Ì. Ôîëüêëîðèñòè÷í³ ïðàö³ / ï³äãîò. äî äðóêó Â. À. Þçâåíêî. – Ê., 1970. 10. Êîëåññà Ô. Óêðà¿íñüêà óñíà ñëîâåñ- í³ñòü. – Åäìîíòîí, 1983. 11. Êóðî÷êèí À. Â. Ðàñòèòåëüíàÿ ñèìâî- ëèêà êàëåíäàðíîé îáðÿäíîñòè óêðàèíöåâ // Îáðÿäû è îáðÿäîâûé ôîëüêëîð. – Ì., 1982. 12. Êóðî÷ê³í Î. Óêðà¿íö³ â ºâðîïåéñüê³é ñ³ì’¿: çâè÷à¿, îáðÿäè, ñâÿòà. – Ê., 2004. 13. Ëåãåíäè Êðèìó / ïåðåäì. Ì. Ðèëüñüêî- ãî. – ѳìô., 1963. 14. Ëåãåíäû Êðûìà. – Ñèìô., 2005. 15. Ïóáë³é Îâ³ä³é Íàçîí. Ìåòàìîðôîçè / ïåðåêë. ç ëàòèí., ïåðåäì. òà ïðèì. À. Ñîäî- ìîðè. – Ê., 1985. 16. Ðîáîðîâñêèé Â. È. Ïóòåøåñòâèå â Âîñòî÷íûé Òÿíü-Øàíü è â Íàíü-Øàíü. Òðóäû ýêñïåäèöèè Ðóññêîãî ãåîãðàôè÷åñêîãî îáùå- ñòâà ïî Öåíòðàëüíîé Àçèè â 1893–1895 ãã. – Ì., 1949. 17. Ñêàçêè è ëåãåíäû êðûìñêèõ òàòàð / ñî- ñòàâë. À. Ã. Çàðóáèí, Â. Ã. Çàðóáèí. – Ñèìô., 1991. 18. Ñëîâíèê àíòè÷íî¿ ì³ôîëî㳿 / óêë. ². ß. Êîçîâèê, Î. Ä. Ïîíîìàð³â. – Ê., 1985. 19. Òàõî-Ãîäè À. Ãåëèàäû // Ìèôîëîãè÷åñ- êèé ñëîâàðü / ãë. ðåä. Å. Ì. Ìåëåòèíñêèé. – Ì., 1991. 20. Òàõî-Ãîäè À. Ëåâêà // Ìèôîëîãè÷åñêèé ñëîâàðü / ãë. ðåä. Å. Ì. Ìåëåòèíñêèé. – Ì., 1991. 21. Øåâ÷åíêî Ò. Ïîâåñòè / âñòóï. ñòàòüÿ Þ. È. Èâàêèíà ; ïðèì. Â. Ñ. Áîðîäèíà. – Ê., 1983. 22. Bystroń J. S. Polska pieśń ludowa: wybór [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Chicago, 1945. – Ðå- æèì äîñòóïó : http://www.bibliotekapiosenki. pl/Dziewczyna_zakleta_w_drzewo. 23. Lettenbauer W. Der Baumkult bei den Slaven. Vergleichende volkskundliche kultur- und religionsgeschichtliche Untersuchung. – Neurid, 1981. http://www.etnolog.org.ua