Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)

У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2013
Автор: Вовк, О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2013
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-208406
record_format dspace
spelling irk-123456789-2084062025-10-29T01:17:38Z Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) Вовк, О. Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури. В статье рассматривается вопрос применения компьютерных технологий в этномузыкологии и то, каким образом они могут быть полезны ученому-этномузыкологу при фиксации, сохранении, систематизации и исследовании традиционной музыкальной культуры. The article discusses a problem of the application of computer technology to ethnomusicology and how it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying, and analyzing the traditional musical culture. 2013 Article Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406 78.072+004.4’275]:001.32(477) uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
spellingShingle Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Вовк, О.
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
Матеріали до української етнології
description У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури.
format Article
author Вовк, О.
author_facet Вовк, О.
author_sort Вовк, О.
title Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
title_short Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
title_full Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
title_fullStr Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
title_full_unstemmed Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
title_sort інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії імфе ім. м. т. рильського нан україни)
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2013
topic_facet Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406
citation_txt Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT vovko ínnovacíjníkompûternítehnologíívnaukovíjdíâlʹnostíetnomuzikologanamateríalahfonolaboratorííímfeímmtrilʹsʹkogonanukraíni
first_indexed 2025-10-29T02:06:17Z
last_indexed 2025-10-30T02:11:56Z
_version_ 1847371043290742784
fulltext 185 УДК 78.072+004.4’275]:001.32(477) Îëåêñàíäð Âîâê (Êè¿â) ²ÍÍÎÂÀÖ²ÉͲ ÊÎÌÏ’ÞÒÅÐͲ ÒÅÕÍÎËÎò¯  ÍÀÓÊÎÂ²É Ä²ßËÜÍÎÑÒ² ÅÒÍÎÌÓÇÈÊÎËÎÃÀ (íà ìàòåð³àëàõ ôîíîëàáîðàòî𳿠²ÌÔÅ ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè) Ó ñòàòò³ ðîçãëÿäàºòüñÿ ïèòàííÿ çàñòîñóâàííÿ êîìï’þòåðíèõ òåõíîëîã³é â åòíîìóçèêîëî- 㳿, à òàêîæ òå, ÿêèì ÷èíîì âîíè ìîæóòü ñòàòè â íàãîä³ íàóêîâöþ-åòíîìóçèêîëîãó ó ô³êñàö³¿, çáåðåæåíí³, ñèñòåìàòèçàö³¿ òà äîñë³äæåíí³ òðàäèö³éíî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè. Ключові слова: êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿, åòíîìóçèêîëîã³ÿ, àóä³îôîðìàòè, îöèôðóâàííÿ, êà- òàëîã³çàö³ÿ, ðåñòàâðàö³ÿ çâóêà.  ñòàòüå ðàññìàòðèâàåòñÿ âîïðîñ ïðèìåíåíèÿ êîìïüþòåðíûõ òåõíîëîãèé â ýòíîìóçûêî- ëîãèè è òî, êàêèì îáðàçîì îíè ìîãóò áûòü ïîëåçíû ó÷åíîìó-ýòíîìóçûêîëîãó ïðè ôèêñàöèè, ñîõðàíåíèè, ñèñòåìàòèçàöèè è èññëåäîâàíèè òðàäèöèîííîé ìóçûêàëüíîé êóëüòóðû. Ключевые слова: êîìïüþòåðíûå òåõíîëîãèè, ýòíîìóçûêîëîãèÿ, àóäèîôîðìàòû, îöèôðîâêà, êàòàëîãèçàöèÿ, ðåñòàâðàöèÿ çâóêà. The article discusses a problem of application of computer technology to ethnomusicology and how it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying and analyzing the traditional musical culture. Keywords: computer technology, ethnomusicology, audio formats, digitization, cataloguing, restoration of audio. Êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿 íà ñüîãîä- í³øí³é äåíü ìàþòü íàéá³ëüøó äèíàì³êó ðîçâèòêó ñåðåä óñ³õ ãàëóçåé íàóêè, îñê³ëüêè ç êîæíèì ðîêîì çá³ëü- øóºòüñÿ ïîòðåáà ëþäñòâà â íîâèõ ïðî- ãðàìíèõ ïðîäóêòàõ ³ äîñêîíàëèõ ïåðñî- íàëüíèõ êîìï’þòåðàõ, ùî äîçâîëÿþòü óò³ëþâàòè íàéñì³ëèâ³ø³ òâîð÷³ çàäóìè òà ðîáèòè íåéìîâ³ðí³ íàóêîâ³ â³äêðèòòÿ. Óñ³ ìè º ñâ³äêàìè òîãî, ÿê çà êîðîòêèé ïðî- ì³æîê ÷àñó êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿 ñòàëè ïèòîìîþ ñêëàäîâîþ ÷àñòèíîþ âñ³õ ñôåð ä³ÿëüíîñò³ ëþäèíè. Áî öå é íå äèâíî. ßêùî íà ïåâíó ñïðàâó ùå ê³ëüêà ðîê³â òîìó äîâîäèëîñÿ âèòðà÷àòè çíà÷íó ÷àñòè- íó ÷àñó òà ô³çè÷íó ñèëó, òî âæå íèí³ çà äîïîìîãîþ êîìï’þòåðà íà öå ìîæå çíàäî- áèòèñÿ ëèøå ïàðà õâèëèí ³ æîäíèõ ô³- çè÷íèõ çóñèëü. Íå ñòàëà âèíÿòêîì ó òàê çâàí³é «êîìï’þòåðèçàö³¿» ³ òàêà ãàëóçü íàóêè, ÿê åòíîìóçèêîëîã³ÿ. Ó ö³é ñòàòò³, íà îñíîâ³ äîñâ³äó åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè òà îöèôðî- âóâàííÿ ìàãí³òíèõ ïë³âîê ó ôîíîàðõ³â³ ²íñòèòóòó ìèñòåöòâîçíàâñòâà, ôîëüêëî- ðèñòèêè òà åòíîëî㳿 ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêî- ãî, ñïðîáóºìî ïîêàçàòè, ÿê êîìï’þòåð, òî÷í³øå ïðîãðàìí³ ïðîäóêòè íà éîãî áàç³, äîïîìàãàþòü åòíîìóçèêîëîãó ó ô³êñàö³¿, çáåðåæåíí³, ñèñòåìàòèçàö³¿ òà äîñë³äæåí- í³ òðàäèö³éíî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè. Îãëÿä çàñòîñóâàííÿ êîìï’þòåðíèõ òåõ- íîëîã³é â åòíîìóçèêîëî㳿 áóäå ðîçãëÿíóòî â³äïîâ³äíî äî ïåâíîãî åòàïó ðîáîòè, ïî- ÷èíàþ÷è â³ä çàïèñó àóä³îìàòåð³àëó òà ïî- äàëüøî¿ ðîáîòè íàä íèì. Îòæå, ãîëîâíèì åòàïîì â åòíîìóçèêî- ëî㳿 ³ ôîëüêëîðèñòèö³ º çá³ð åòíîãðàô³÷- íîãî ìàòåð³àëó, àáî æ ìóçè÷íèõ çðàçê³â, áåçïîñåðåäíüî â³ä íîñ³¿â òðàäèö³¿. Îñíîâ- íîþ ôîðìîþ öüîãî ïðîöåñó º àóä³îô³ê- ñàö³ÿ ïåâíî¿ ³íôîðìàö³¿ íà òàê çâàí³ àó- ä³îíîñ³¿. ßê â³äîìî, ïåðøèì ñåð³éíèì ïðèñòðîºì äëÿ àóä³îçàïèñó áóâ ôîíîãðàô, à ïåðøèìè àóä³îíîñ³ÿìè, íà ÿêèõ çáåð³- ãàëàñÿ çàïèñàíà ³íôîðìàö³ÿ, áóëè âîñêî- â³ âàëèêè. Ïðîòå ìèíóëî âæå ïîíàä ñòî ðîê³â ç ÷àñó ïåðøèõ åêñïåäèö³é ³ç çàñòî- ñóâàííÿì ôîíîãðàôà, ³ çà öåé ÷àñ àóä³î- çàïèñóâàëüí³ ïðèñòðî¿ ïîñò³éíî âäîñêîíà- ëþâàëèñÿ, à ðàçîì ç íèìè é àóä³îíîñ³¿, ÿê³ ìîãëè âì³ñòèòè äåäàë³ á³ëüøå çàïèñàíîãî àóä³îìàòåð³àëó. Íà çì³íó âîñêîâèì âàëè- êàì ïðèéøëè â³í³ëîâ³ ïëàò³âêè, îñòàíí³ ñâîºþ ÷åðãîþ çàì³íèëà ìàãí³òíà ïë³âêà, ÿêà ïðî³ñíóâàëà íàéäîâøå. Íèí³ ìè ìîæåìî êîíñòàòóâàòè, ùî öÿ åâîëþö³ÿ ä³éøëà ê³íöÿ ñâîãî ðîçâèòêó http://www.etnolog.org.ua 186 çàâ äÿêè öèôðîâèì òåõíîëîã³ÿì çáåð³ãàí- íÿ òà çàïèñó ³íôîðìàö³¿, ³ â³ä ìîæëèâîñ- òåé ôîíîãðàôà, çäàòíîãî çàô³êñóâàòè íà îäèí àóä³îíîñ³é ìåíøå õâèëèíè çâó÷àííÿ, ìè ïðèéøëè äî ìàéæå áåçìåæíî¿ ê³ëü- êîñò³ ãîäèí áåçïåðåðâíîãî çàïèñó, òî÷í³- øå, öÿ ê³ëüê³ñòü îáìåæóºòüñÿ ëèøå îá- ñÿãîì æîðñòêîãî äèñêà íà ïåðñîíàëüíîìó êîìï’þòåð³. À ïðî çðó÷í³ñòü êîðèñòóâàííÿ ³ ôàêòè÷íó ìàñó ñó÷àñíèõ çàïèñóâàëüíèõ ïðèñòðî¿â ãîä³ é ãîâîðèòè. Íàðàç³ ïîâíèé àóä³îçàïèñóâàëüíèé êîìïëåêò ìîæå âàæè- òè ïàðó ê³ëîãðàì³â ³ ñïîê³éíî âì³ñòèòèñÿ â äàìñüê³é ñóìî÷ö³. Ìè íå áåðåìî äî óâà- ãè ð³çíîìàí³òí³ öèôðîâ³ äèêòîôîíè, ùî ïðèéøëè íà çì³íó êàñåòíèì ³ íèí³ ñëóãó- þòü çäåá³ëüøîãî ÿê àïàðàòè, ÿê³ çàâæäè ï³ä ðóêîþ ï³ä ÷àñ åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè, à ðîáèìî ñâ³é àêöåíò ñàìå íà ïðèñòðîÿõ, ÿê³ ïðàöþþòü çà äîïîìîãîþ ïåðñîíàëüíî- ãî êîìï’þòåðà àáî òàêèõ éîãî ïîðòàòèâíèõ ð³çíîâèäàõ, ÿê ëåïòîï ÷è äåñêòîï. Íèí³ íà îñíîâ³ êîìï’þòåðà ìè ìàºìî êîìïàêòíó ïðîôåñ³éíó ïåðåíîñíó ñòóä³þ çâóêîçàïè- ñó, ç ÿêîþ ìîæåìî ñïîê³éíî ïðàöþâàòè â ïîëüîâèõ óìîâàõ, îòðèìóþ÷è â ê³íöåâîìó ðåçóëüòàò³ ìàòåð³àë íàéâèùî¿ ÿêîñò³. Ñàìå òàêèé êîìïëåêò, ùî ñêëàäàºòü- ñÿ ç êîìï’þòåðà, âñòàíîâëåíîãî íà íüî- ìó ïîòð³áíîãî ïðîãðàìíîãî çàáåçïå÷åííÿ, âèíîñíî¿ (àáî âáóäîâàíî¿) ïðîôåñ³éíî¿ àóä³îêàðòè òà â³äïîâ³äíî ïðîôåñ³éíîãî ì³- êðîôîíà, ïî ñâî¿õ ìîæëèâîñòÿõ ³ ÿêîñò³ çàïèñó ïåðåâåðøóº êîëèñü ãðîì³çäê³, äî- ðîã³ òà ñêëàäí³ â çàñòîñóâàíí³ ïåðåñóâí³ àóä³îçàïèñóâàëüí³ ïðèñòðî¿, ùî âàæèëè äåñÿòêè ê³ëîãðàì³â ³ ïîòðåáóâàëè íåàáè- ÿêî¿ ô³çè÷íî¿ ñèëè äëÿ ¿õ òðàíñïîðòóâàí- íÿ, àáî æ ö³ë³ àâòîìîá³ëüí³ êîìïëåêñè íà áàç³ àâòîìîá³ëÿ ÃÀÇ, çà äîïîìîãîþ ÿêîãî â äðóã³é ïîëîâèí³ ÕÕ ñò. ñï³âðîá³òíèêàìè ²ÌÔÅ áóëî çðîáëåíî áåçö³íí³ àóä³îçàïèñè òðàäèö³éíî¿ ìóçèêè. Íàñòóïíèì âàæëèâèì åòàïîì ó ðîáî- ò³ åòíîìóçèêîëîãà º îïðàöþâàííÿ çàïè- ñàíîãî àóä³îìàòåð³àëó. ² òóò êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿 â³äêðèâàþòü íåéìîâ³ðí³ ìîæ- ëèâîñò³. Íàñàìïåðåä âàðòî çàçíà÷èòè, ùî êîìï’þòåðí³ àóä³îïðîãðàìè ïðàöþþòü ³ç öèôðîâèì çâóêîì. Ñòàíäàðòîì îñòàí- íüîãî º ïðîôåñ³éíèé àóä³îôîðìàò wave (ç àíãë. – «õâèëÿ»). Öå íåçì³ííà ãðàô³÷- íà õâèëÿ àêóñòè÷íèõ êîëèâàíü, îòðèìàíà ï³ä ÷àñ àóä³îçàïèñó, àáî ï³ñëÿ òàê çâàíî- ãî «îöèôðîâóâàííÿ», òîáòî ïåðåâåäåííÿ â öèôðîâèé àíàëîãîâîãî ñèãíàëó, çáåðåæå- íîãî íà ³íøèõ àóä³îíîñ³ÿõ, òàêèõ ÿê â³í³- ëîâà ïëàò³âêà, ìàãí³òíà ïë³âêà òà ³í. Îòæå, ìàþ÷è öèôðîâèé àóä³îçðàçîê, ìè ìîæåìî ðîáèòè ç íèì ð³çíîìàí³òí³ ìàí³ïó- ëÿö³¿ çàëåæíî â³ä ïîñòàâëåíî¿ ìåòè. Íàâå- äåìî îäèí ïðèêëàä. Íàì ïîòð³áíî çðîáè- òè íîòíó òðàíñêðèïö³þ ìóçè÷íîãî çðàçêà ³íñòðóìåíòàëüíî¿ ìóçèêè. Ïðèïóñòèìî, öå çàïèñ òðî¿ñòî¿ ìóçèêè ç â³ðòóîçíîþ ìåëî- äè÷íîþ ë³í³ºþ, íàñè÷åíîþ ìåë³çìàòè÷íè- ìè âêðàïëåííÿìè âèêîíàâöÿ. ×àñòî áóâàº, ùî íàø ìîçîê ô³çè÷íî íå âñòèãຠîáðî- áèòè ïî÷óòó ³íôîðìàö³þ ³ ï³ä ÷àñ íîòíî¿ òðàíñêðèïö³¿ ìè ïðîñòî íå ô³êñóºìî áà- ãàòî âèêîíàâñüêèõ íþàíñ³â, ñïðîùóþ÷è òèì ñàìèì ìåëîäè÷íó ë³í³þ äî ñâîºð³äíî¿ çàãàëüíî¿ ñõåìè. Äëÿ âèð³øåííÿ ö³º¿ çàäà- ÷³ íàì âàðòî ëèøå ñïîâ³ëüíèòè ó çâóêîâ³é êîìï’þòåðí³é ïðîãðàì³ íàÿâíèé àóä³îçðà- çîê äî ïîòð³áíî¿ øâèäêîñò³ äëÿ êîìôîðò- íîãî ³ ïîâíîö³ííîãî ñïðèéíÿòòÿ ³ ñïîê³éíî çàô³êñóâàòè âñ³ äåòàë³ ìåëî䳿. Ñèòóàö³ÿ «íàâïàêè» òðàïèëàñÿ àâòîðó ö³º¿ íàóêîâî¿ ðîçâ³äêè ï³ä ÷àñ ðîáîòè ç ïå- ðåâåäåííÿ â öèôðîâèé ôîðìàò àóä³î çðàçê³â òðàäèö³éíî¿ ìóçèêè ç Àðõ³âíèõ íàóêîâèõ ôîíä³â ðóêîïèñ³â òà ôîíîçàïèñ³â ²ÌÔÅ ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè, çà- ïèñàíèõ íà áîá³ííèõ ïë³âêàõ ó ð³çí³ ðîêè. Òàê, ç äîïîìîãîþ áîá³ííèõ ìàãí³òîôîí³â ñåðåäèíè ÕÕ ñò. çàïèñóâàëè çâóê íà ïë³â- êó ç³ øâèäê³ñòþ 76 ñì çà ñåêóíäó, à âæå çà äåñÿòèë³òòÿ ñòàíäàðòîì ñòàëè 38 ñì ³ 19 ñì çà ñåêóíäó, à â íàø ÷àñ öÿ öèôðà çóïèíè- ëàñÿ íà ïîçíà÷ö³ 9,6 òà 4 ñì çà ñåêóíäó. Âðàõîâóþ÷è òå, ùî áîá³íí³ ìàãí³òîôîíè ñåðåäèíè ÕÕ ñò. ô³çè÷íî íå «äîæèëè» äî íàøîãî ÷àñó, à ö³íí³ çàïèñè äîâîäèòüñÿ «öèôðóâàòè» íà ñó÷àñíèõ áîá³ííèõ ìàãí³- òîôîíàõ ç ³íøîþ øâèäê³ñòþ, òî â ðåçóëü- òàò³ âèõîäÿòü óäâ³÷³ çàïîâ³ëüíåí³ ôàéëè. Öÿ ïðîáëåìà äóæå ïðîñòî âèð³øóºòüñÿ â ìóçè÷í³é ïðîãðàì³ ÷åðåç ïðèñêîðåííÿ àó- ä³îôàéëà â ïîòð³áíó ê³ëüê³ñòü ðàç³â äëÿ îòðèìàííÿ ðåàëüíîãî çâó÷àííÿ òâîðó. ²íøèé ïðèêëàä. Ó ìóçè÷íîìó çðàçêó «ïåðøó» ñêðèïêó ÷óòè êðàùå çà ³íø³ ³í- ñòðóìåíòè, à íàì ïîòð³áíî âèîêðåìèòè ³ çàïèñàòè ïàðò³þ «âòîðè». Ìè ìîæåìî çðî- áèòè öå çà äîïîìîãîþ åêâàëàéçåðà ÷àñòîò ó ò³é æå ìóçè÷í³é ïðîãðàì³, êîëè âèñîê³ ÷àñ- òîòè ïåðøî¿ ñêðèïêè ìîæíà ïðèãëóøèòè, à ñåðåäí³ ÷àñòîòè äðóãî¿ ñêðèïêè íàâïà- êè – ï³äíÿòè ³ ïî÷óòè ïîòð³áíó ïàðò³þ. Çà äîïîìîãîþ òîãî ñàìîãî åêâàëàéçåðà ÷àñòîò ìîæåìî ïðèáèðàòè ñòîðîíí³ «ñêðèïè», ùî http://www.etnolog.org.ua 187 âèíèêàþòü ï³ä ÷àñ îöèôðîâóâàííÿ ìàãí³ò- íèõ ïë³âîê, ÿê³ ïî÷èíàþòü ðóéíóâàòèñÿ. ßê ïðàâèëî, âèñîòà öüîãî çâóêà º ñòàëîþ, ³ ñë³ä ëèøå âèðàõóâàòè, ó ÿê³é ÷àñòèí³ ÷àñ- òîòíî¿ øêàëè â³í ïåðåáóâàº, ùîá çàãëóøè- òè ñàìå öåé çàéâèé çâóê, íå ïîã³ðøóþ÷è çàãàëüíîãî çâó÷àííÿ àóä³îôàéëà. Äîâîë³ ÷àñòî òðàïëÿºòüñÿ, îñîáëèâî ç³ ñòàðèìè çàïèñàìè, êîëè ìóçè÷íèé òâ³ð çà- ïèñàíèé ç âåëèêèì ÷è òî ïðèðîäíèì, ÷è òî òåõí³÷íèì øóìîì, ùî çàâàæàº ïî÷óòè îñíîâíó ìåëîä³þ. Òóò ó ïðèãîä³ ìîæå ñòà- òè ïðîãðàìà, ùî äຠçìîãó â³äîêðåìèòè øóì â³ä ìóçèêè, ïðèãëóøèòè éîãî ³ íà- ñîëîäæóâàòèñÿ íàäàë³ ÷èñòèì çâó÷àííÿ ìóçè÷íîãî çðàçêà. Ìàáóòü, ºäèíà âàäà çâóêà, ç ÿêîþ ùå íå âäàëîñÿ âïîðàòèñÿ êîìï’þòåðíèì òåõ- íîëîã³ÿì, – öå òàê çâàíèé «çàøêàë», ùî âèíèêຠïðè íåïðàâèëüíî íàëàøòîâàíîìó çàïèñó ÷è ïåðåçàïèñó çâóêà. ϳä ÷àñ ôîëüêëîðíèõ åêñïåäèö³é îñòàíí³õ ðîê³â äåäàë³ ÷àñò³øå òðàïëÿþòü- ñÿ âèïàäêè «êîìá³íîâàíîãî» çàïèñó ïîâ- íîö³ííîãî áàãàòîãîëîñíîãî ï³ñåííîãî ÷è ³íñòðóìåíòàëüíîãî çðàçêà â³ä îäíîãî âèêî- íàâöÿ, ÿêèé ñï³âຠêîæåí ãîëîñ àáî ãðຠìåëîä³þ ³íñòðóìåíòà îêðåìî, ÷óþ÷è âæå çàïèñàíèé. Ó ðåçóëüòàò³ ìè ìàºìî çàïèñ êîæíîãî ãîëîñó ÷è ³íñòðóìåíòà îêðåìèì ôàéëîì. Äëÿ òîãî, àáè «çìóñèòè» çâó÷àòè îäíî÷àñíî âñ³ çàïèñàí³ ãîëîñè, ìè ìîæå- ìî âèêîðèñòàòè ôóíêö³þ àóä³îìîíòàæó â ìóçè÷í³é ïðîãðàì³, ðîçì³ùóþ÷è çàïèñàí³ ôàéëè îäèí íàä îäíèì ³ òèì ñàìèì äî- ñÿãàþ÷è ïîòð³áíîãî åôåêòó îäíî÷àñíîãî çâó÷àííÿ ð³çíèõ ìåëîäè÷íèõ ë³í³é. Òàê, ìè îçíàéîìèëèñÿ ç íàéïîòð³áí³- øèìè ôóíêö³ÿìè ìóçè÷íèõ ïðîãðàì äëÿ ïåðñîíàëüíîãî êîìï’þòåðà, ùî ìîæóòü ñòàòè â ïðèãîä³ åòíîìóçèêîëîãó â éîãî ðîáîò³. Íàçâè ìóçè÷íèõ ïðîãðàì ñâ³äîìî íå áóëè âêàçàí³, îñê³ëüêè ¿õ ³ñíóº âåëè- êà ê³ëüê³ñòü ³ âñ³ âîíè ñõîæ³ çà ñâî¿ìè ìîæëèâîñòÿìè. Íàîñòàíîê ðîçãëÿíåìî ãðóïó êîìï’þòåð- íèõ ïðîãðàì, ïîòð³áíèõ ó ðîáîò³ ç òðàäè- ö³éíîþ ìóçèêîþ. Ïåðøà ç íèõ – öå ðåäàê- òîðè äëÿ íàáîðó íîòíîãî òåêñòó, ùî äàþòü çìîãó â ãðàô³÷íîìó íîòíîìó âèãëÿä³ ïðåä- ñòàâèòè òîé ÷è ³íøèé çðàçîê òðàäèö³éíî¿ ìóçèêè. Äðóãà, íå ìåíø âàæëèâà, – öå ïðîãðàìè, ùî äàþòü çìîãó àíàë³çóâàòè òà ñèñòåìàòèçóâàòè áàçè äàíèõ â åëåêòðîí- íèõ òàáëèöÿõ. Åòíîìóçèêîëîãó âîíè º êîðèñíèìè ïðè óêëàäàíí³ ð³çíîìàí³òíèõ êàòàëîã³â ÷è òî ç íàçâ çàïèñàíèõ òâîð³â, åêñïåäèö³é, íîñ³¿â ³íôîðìàö³¿ ÷è ïðîñòî íàÿâíèõ êíèã ó äîìàøí³é á³áë³îòåö³. ϳäñóìîâóþ÷è âèùåâèêëàäåíèé ìàòå- ð³àë, ìè ìîæåìî ïîáà÷èòè, ñê³ëüêè êî- ðèñíèõ ôóíêö³é âèêîíóº ïåðñîíàëüíèé êîìï’þòåð ïðè âì³ëîìó êîðèñòóâàíí³ ³ ÿê ìîæå äîïîìîãòè åòíîìóçèêîëîãó â íîâèõ íàóêîâèõ â³äêðèòòÿõ. ×àñ ìèíàº, òåõíîëî- 㳿 ðîçâèâàþòüñÿ, ³ íàøå çàâäàííÿ ìàêñè- ìàëüíî ¿õ âèêîðèñòîâóâàòè äëÿ ïîòð³áíî¿ ñïðàâè. S U M M A RY Th e article discusses a problem of application of computer technology to ethnomusicology and how it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying and analyzing the traditional musical culture. Th e article presents the most common instances in an ethnomusicologist’s practice when the mod- ern computer technology becomes irreplaceable and allows accomplishing a traditional audio-record of maximum high quality, making a combined record, using of an audio-arrangement technique, get- ting rid of all kinds of technical defective sound, taking advantage of deceleration principle for more detailed transcribing the itemized playing of music, namely melismata, and excluding noise from the music proper, etc. Th e article lists a number of useful features that a PC performs if applying skilfully so that an eth- nomusicologist can implement any new discoveries. In addition, the paper provides a small digression concerning an emergence of the earliest sound recording devices and the process of their gradual sup- planting. Keywords: computer technology, ethnomusicology, audio formats, digitization, cataloguing, resto- ration of audio. http://www.etnolog.org.ua