Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)
У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури....
Збережено в:
| Дата: | 2013 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2013
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-208406 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2084062025-10-29T01:17:38Z Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) Вовк, О. Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури. В статье рассматривается вопрос применения компьютерных технологий в этномузыкологии и то, каким образом они могут быть полезны ученому-этномузыкологу при фиксации, сохранении, систематизации и исследовании традиционной музыкальной культуры. The article discusses a problem of the application of computer technology to ethnomusicology and how it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying, and analyzing the traditional musical culture. 2013 Article Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406 78.072+004.4’275]:001.32(477) uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу |
| spellingShingle |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Вовк, О. Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) Матеріали до української етнології |
| description |
У статті розглядається питання застосування комп’ютерних технологій в етномузикології, а також те, яким чином вони можуть стати в нагоді науковцю-етномузикологу у фіксації, збереженні, систематизації та дослідженні традиційної музичної культури. |
| format |
Article |
| author |
Вовк, О. |
| author_facet |
Вовк, О. |
| author_sort |
Вовк, О. |
| title |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) |
| title_short |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) |
| title_full |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) |
| title_fullStr |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) |
| title_full_unstemmed |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) |
| title_sort |
інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії імфе ім. м. т. рильського нан україни) |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208406 |
| citation_txt |
Інноваційні комп'ютерні технології в науковій діяльності етномузиколога (на матеріалах фонолабораторії ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України) / О. Вовк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 185-187. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT vovko ínnovacíjníkompûternítehnologíívnaukovíjdíâlʹnostíetnomuzikologanamateríalahfonolaboratorííímfeímmtrilʹsʹkogonanukraíni |
| first_indexed |
2025-10-29T02:06:17Z |
| last_indexed |
2025-10-30T02:11:56Z |
| _version_ |
1847371043290742784 |
| fulltext |
185
УДК 78.072+004.4’275]:001.32(477) Îëåêñàíäð Âîâê
(Êè¿â)
²ÍÍÎÂÀÖ²ÉͲ ÊÎÌÏ’ÞÒÅÐͲ ÒÅÕÍÎËÎò¯
 ÍÀÓÊÎÂ²É Ä²ßËÜÍÎÑÒ² ÅÒÍÎÌÓÇÈÊÎËÎÃÀ
(íà ìàòåð³àëàõ ôîíîëàáîðàòîð³¿
²ÌÔÅ ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè)
Ó ñòàòò³ ðîçãëÿäàºòüñÿ ïèòàííÿ çàñòîñóâàííÿ êîìï’þòåðíèõ òåõíîëîã³é â åòíîìóçèêîëî-
㳿, à òàêîæ òå, ÿêèì ÷èíîì âîíè ìîæóòü ñòàòè â íàãîä³ íàóêîâöþ-åòíîìóçèêîëîãó ó ô³êñàö³¿,
çáåðåæåíí³, ñèñòåìàòèçàö³¿ òà äîñë³äæåíí³ òðàäèö³éíî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè.
Ключові слова: êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿, åòíîìóçèêîëîã³ÿ, àóä³îôîðìàòè, îöèôðóâàííÿ, êà-
òàëîã³çàö³ÿ, ðåñòàâðàö³ÿ çâóêà.
 ñòàòüå ðàññìàòðèâàåòñÿ âîïðîñ ïðèìåíåíèÿ êîìïüþòåðíûõ òåõíîëîãèé â ýòíîìóçûêî-
ëîãèè è òî, êàêèì îáðàçîì îíè ìîãóò áûòü ïîëåçíû ó÷åíîìó-ýòíîìóçûêîëîãó ïðè ôèêñàöèè,
ñîõðàíåíèè, ñèñòåìàòèçàöèè è èññëåäîâàíèè òðàäèöèîííîé ìóçûêàëüíîé êóëüòóðû.
Ключевые слова: êîìïüþòåðíûå òåõíîëîãèè, ýòíîìóçûêîëîãèÿ, àóäèîôîðìàòû, îöèôðîâêà,
êàòàëîãèçàöèÿ, ðåñòàâðàöèÿ çâóêà.
The article discusses a problem of application of computer technology to ethnomusicology and how
it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying and
analyzing the traditional musical culture.
Keywords: computer technology, ethnomusicology, audio formats, digitization, cataloguing,
restoration of audio.
Êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿 íà ñüîãîä-
í³øí³é äåíü ìàþòü íàéá³ëüøó
äèíàì³êó ðîçâèòêó ñåðåä óñ³õ ãàëóçåé
íàóêè, îñê³ëüêè ç êîæíèì ðîêîì çá³ëü-
øóºòüñÿ ïîòðåáà ëþäñòâà â íîâèõ ïðî-
ãðàìíèõ ïðîäóêòàõ ³ äîñêîíàëèõ ïåðñî-
íàëüíèõ êîìï’þòåðàõ, ùî äîçâîëÿþòü
óò³ëþâàòè íàéñì³ëèâ³ø³ òâîð÷³ çàäóìè òà
ðîáèòè íåéìîâ³ðí³ íàóêîâ³ â³äêðèòòÿ. Óñ³
ìè º ñâ³äêàìè òîãî, ÿê çà êîðîòêèé ïðî-
ì³æîê ÷àñó êîìï’þòåðí³ òåõíîëî㳿 ñòàëè
ïèòîìîþ ñêëàäîâîþ ÷àñòèíîþ âñ³õ ñôåð
ä³ÿëüíîñò³ ëþäèíè. Áî öå é íå äèâíî.
ßêùî íà ïåâíó ñïðàâó ùå ê³ëüêà ðîê³â
òîìó äîâîäèëîñÿ âèòðà÷àòè çíà÷íó ÷àñòè-
íó ÷àñó òà ô³çè÷íó ñèëó, òî âæå íèí³ çà
äîïîìîãîþ êîìï’þòåðà íà öå ìîæå çíàäî-
áèòèñÿ ëèøå ïàðà õâèëèí ³ æîäíèõ ô³-
çè÷íèõ çóñèëü.
Íå ñòàëà âèíÿòêîì ó òàê çâàí³é
«êîìï’þòåðèçàö³¿» ³ òàêà ãàëóçü íàóêè, ÿê
åòíîìóçèêîëîã³ÿ. Ó ö³é ñòàòò³, íà îñíîâ³
äîñâ³äó åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè òà îöèôðî-
âóâàííÿ ìàãí³òíèõ ïë³âîê ó ôîíîàðõ³â³
²íñòèòóòó ìèñòåöòâîçíàâñòâà, ôîëüêëî-
ðèñòèêè òà åòíîëî㳿 ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêî-
ãî, ñïðîáóºìî ïîêàçàòè, ÿê êîìï’þòåð,
òî÷í³øå ïðîãðàìí³ ïðîäóêòè íà éîãî áàç³,
äîïîìàãàþòü åòíîìóçèêîëîãó ó ô³êñàö³¿,
çáåðåæåíí³, ñèñòåìàòèçàö³¿ òà äîñë³äæåí-
í³ òðàäèö³éíî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè.
Îãëÿä çàñòîñóâàííÿ êîìï’þòåðíèõ òåõ-
íîëîã³é â åòíîìóçèêîëî㳿 áóäå ðîçãëÿíóòî
â³äïîâ³äíî äî ïåâíîãî åòàïó ðîáîòè, ïî-
÷èíàþ÷è â³ä çàïèñó àóä³îìàòåð³àëó òà ïî-
äàëüøî¿ ðîáîòè íàä íèì.
Îòæå, ãîëîâíèì åòàïîì â åòíîìóçèêî-
ëî㳿 ³ ôîëüêëîðèñòèö³ º çá³ð åòíîãðàô³÷-
íîãî ìàòåð³àëó, àáî æ ìóçè÷íèõ çðàçê³â,
áåçïîñåðåäíüî â³ä íîñ³¿â òðàäèö³¿. Îñíîâ-
íîþ ôîðìîþ öüîãî ïðîöåñó º àóä³îô³ê-
ñàö³ÿ ïåâíî¿ ³íôîðìàö³¿ íà òàê çâàí³ àó-
ä³îíîñ³¿. ßê â³äîìî, ïåðøèì ñåð³éíèì
ïðèñòðîºì äëÿ àóä³îçàïèñó áóâ ôîíîãðàô,
à ïåðøèìè àóä³îíîñ³ÿìè, íà ÿêèõ çáåð³-
ãàëàñÿ çàïèñàíà ³íôîðìàö³ÿ, áóëè âîñêî-
â³ âàëèêè. Ïðîòå ìèíóëî âæå ïîíàä ñòî
ðîê³â ç ÷àñó ïåðøèõ åêñïåäèö³é ³ç çàñòî-
ñóâàííÿì ôîíîãðàôà, ³ çà öåé ÷àñ àóä³î-
çàïèñóâàëüí³ ïðèñòðî¿ ïîñò³éíî âäîñêîíà-
ëþâàëèñÿ, à ðàçîì ç íèìè é àóä³îíîñ³¿, ÿê³
ìîãëè âì³ñòèòè äåäàë³ á³ëüøå çàïèñàíîãî
àóä³îìàòåð³àëó. Íà çì³íó âîñêîâèì âàëè-
êàì ïðèéøëè â³í³ëîâ³ ïëàò³âêè, îñòàíí³
ñâîºþ ÷åðãîþ çàì³íèëà ìàãí³òíà ïë³âêà,
ÿêà ïðî³ñíóâàëà íàéäîâøå.
Íèí³ ìè ìîæåìî êîíñòàòóâàòè, ùî öÿ
åâîëþö³ÿ ä³éøëà ê³íöÿ ñâîãî ðîçâèòêó
http://www.etnolog.org.ua
186
çàâ äÿêè öèôðîâèì òåõíîëîã³ÿì çáåð³ãàí-
íÿ òà çàïèñó ³íôîðìàö³¿, ³ â³ä ìîæëèâîñ-
òåé ôîíîãðàôà, çäàòíîãî çàô³êñóâàòè íà
îäèí àóä³îíîñ³é ìåíøå õâèëèíè çâó÷àííÿ,
ìè ïðèéøëè äî ìàéæå áåçìåæíî¿ ê³ëü-
êîñò³ ãîäèí áåçïåðåðâíîãî çàïèñó, òî÷í³-
øå, öÿ ê³ëüê³ñòü îáìåæóºòüñÿ ëèøå îá-
ñÿãîì æîðñòêîãî äèñêà íà ïåðñîíàëüíîìó
êîìï’þòåð³. À ïðî çðó÷í³ñòü êîðèñòóâàííÿ
³ ôàêòè÷íó ìàñó ñó÷àñíèõ çàïèñóâàëüíèõ
ïðèñòðî¿â ãîä³ é ãîâîðèòè. Íàðàç³ ïîâíèé
àóä³îçàïèñóâàëüíèé êîìïëåêò ìîæå âàæè-
òè ïàðó ê³ëîãðàì³â ³ ñïîê³éíî âì³ñòèòèñÿ
â äàìñüê³é ñóìî÷ö³. Ìè íå áåðåìî äî óâà-
ãè ð³çíîìàí³òí³ öèôðîâ³ äèêòîôîíè, ùî
ïðèéøëè íà çì³íó êàñåòíèì ³ íèí³ ñëóãó-
þòü çäåá³ëüøîãî ÿê àïàðàòè, ÿê³ çàâæäè
ï³ä ðóêîþ ï³ä ÷àñ åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè,
à ðîáèìî ñâ³é àêöåíò ñàìå íà ïðèñòðîÿõ,
ÿê³ ïðàöþþòü çà äîïîìîãîþ ïåðñîíàëüíî-
ãî êîìï’þòåðà àáî òàêèõ éîãî ïîðòàòèâíèõ
ð³çíîâèäàõ, ÿê ëåïòîï ÷è äåñêòîï. Íèí³
íà îñíîâ³ êîìï’þòåðà ìè ìàºìî êîìïàêòíó
ïðîôåñ³éíó ïåðåíîñíó ñòóä³þ çâóêîçàïè-
ñó, ç ÿêîþ ìîæåìî ñïîê³éíî ïðàöþâàòè â
ïîëüîâèõ óìîâàõ, îòðèìóþ÷è â ê³íöåâîìó
ðåçóëüòàò³ ìàòåð³àë íàéâèùî¿ ÿêîñò³.
Ñàìå òàêèé êîìïëåêò, ùî ñêëàäàºòü-
ñÿ ç êîìï’þòåðà, âñòàíîâëåíîãî íà íüî-
ìó ïîòð³áíîãî ïðîãðàìíîãî çàáåçïå÷åííÿ,
âèíîñíî¿ (àáî âáóäîâàíî¿) ïðîôåñ³éíî¿
àóä³îêàðòè òà â³äïîâ³äíî ïðîôåñ³éíîãî ì³-
êðîôîíà, ïî ñâî¿õ ìîæëèâîñòÿõ ³ ÿêîñò³
çàïèñó ïåðåâåðøóº êîëèñü ãðîì³çäê³, äî-
ðîã³ òà ñêëàäí³ â çàñòîñóâàíí³ ïåðåñóâí³
àóä³îçàïèñóâàëüí³ ïðèñòðî¿, ùî âàæèëè
äåñÿòêè ê³ëîãðàì³â ³ ïîòðåáóâàëè íåàáè-
ÿêî¿ ô³çè÷íî¿ ñèëè äëÿ ¿õ òðàíñïîðòóâàí-
íÿ, àáî æ ö³ë³ àâòîìîá³ëüí³ êîìïëåêñè íà
áàç³ àâòîìîá³ëÿ ÃÀÇ, çà äîïîìîãîþ ÿêîãî
â äðóã³é ïîëîâèí³ ÕÕ ñò. ñï³âðîá³òíèêàìè
²ÌÔÅ áóëî çðîáëåíî áåçö³íí³ àóä³îçàïèñè
òðàäèö³éíî¿ ìóçèêè.
Íàñòóïíèì âàæëèâèì åòàïîì ó ðîáî-
ò³ åòíîìóçèêîëîãà º îïðàöþâàííÿ çàïè-
ñàíîãî àóä³îìàòåð³àëó. ² òóò êîìï’þòåðí³
òåõíîëî㳿 â³äêðèâàþòü íåéìîâ³ðí³ ìîæ-
ëèâîñò³. Íàñàìïåðåä âàðòî çàçíà÷èòè,
ùî êîìï’þòåðí³ àóä³îïðîãðàìè ïðàöþþòü
³ç öèôðîâèì çâóêîì. Ñòàíäàðòîì îñòàí-
íüîãî º ïðîôåñ³éíèé àóä³îôîðìàò wave
(ç àíãë. – «õâèëÿ»). Öå íåçì³ííà ãðàô³÷-
íà õâèëÿ àêóñòè÷íèõ êîëèâàíü, îòðèìàíà
ï³ä ÷àñ àóä³îçàïèñó, àáî ï³ñëÿ òàê çâàíî-
ãî «îöèôðîâóâàííÿ», òîáòî ïåðåâåäåííÿ â
öèôðîâèé àíàëîãîâîãî ñèãíàëó, çáåðåæå-
íîãî íà ³íøèõ àóä³îíîñ³ÿõ, òàêèõ ÿê â³í³-
ëîâà ïëàò³âêà, ìàãí³òíà ïë³âêà òà ³í.
Îòæå, ìàþ÷è öèôðîâèé àóä³îçðàçîê, ìè
ìîæåìî ðîáèòè ç íèì ð³çíîìàí³òí³ ìàí³ïó-
ëÿö³¿ çàëåæíî â³ä ïîñòàâëåíî¿ ìåòè. Íàâå-
äåìî îäèí ïðèêëàä. Íàì ïîòð³áíî çðîáè-
òè íîòíó òðàíñêðèïö³þ ìóçè÷íîãî çðàçêà
³íñòðóìåíòàëüíî¿ ìóçèêè. Ïðèïóñòèìî, öå
çàïèñ òðî¿ñòî¿ ìóçèêè ç â³ðòóîçíîþ ìåëî-
äè÷íîþ ë³í³ºþ, íàñè÷åíîþ ìåë³çìàòè÷íè-
ìè âêðàïëåííÿìè âèêîíàâöÿ. ×àñòî áóâàº,
ùî íàø ìîçîê ô³çè÷íî íå âñòèãຠîáðî-
áèòè ïî÷óòó ³íôîðìàö³þ ³ ï³ä ÷àñ íîòíî¿
òðàíñêðèïö³¿ ìè ïðîñòî íå ô³êñóºìî áà-
ãàòî âèêîíàâñüêèõ íþàíñ³â, ñïðîùóþ÷è
òèì ñàìèì ìåëîäè÷íó ë³í³þ äî ñâîºð³äíî¿
çàãàëüíî¿ ñõåìè. Äëÿ âèð³øåííÿ ö³º¿ çàäà-
÷³ íàì âàðòî ëèøå ñïîâ³ëüíèòè ó çâóêîâ³é
êîìï’þòåðí³é ïðîãðàì³ íàÿâíèé àóä³îçðà-
çîê äî ïîòð³áíî¿ øâèäêîñò³ äëÿ êîìôîðò-
íîãî ³ ïîâíîö³ííîãî ñïðèéíÿòòÿ ³ ñïîê³éíî
çàô³êñóâàòè âñ³ äåòàë³ ìåëî䳿.
Ñèòóàö³ÿ «íàâïàêè» òðàïèëàñÿ àâòîðó
ö³º¿ íàóêîâî¿ ðîçâ³äêè ï³ä ÷àñ ðîáîòè ç ïå-
ðåâåäåííÿ â öèôðîâèé ôîðìàò àóä³î çðàçê³â
òðàäèö³éíî¿ ìóçèêè ç Àðõ³âíèõ íàóêîâèõ
ôîíä³â ðóêîïèñ³â òà ôîíîçàïèñ³â ²ÌÔÅ
³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè, çà-
ïèñàíèõ íà áîá³ííèõ ïë³âêàõ ó ð³çí³ ðîêè.
Òàê, ç äîïîìîãîþ áîá³ííèõ ìàãí³òîôîí³â
ñåðåäèíè ÕÕ ñò. çàïèñóâàëè çâóê íà ïë³â-
êó ç³ øâèäê³ñòþ 76 ñì çà ñåêóíäó, à âæå çà
äåñÿòèë³òòÿ ñòàíäàðòîì ñòàëè 38 ñì ³ 19 ñì
çà ñåêóíäó, à â íàø ÷àñ öÿ öèôðà çóïèíè-
ëàñÿ íà ïîçíà÷ö³ 9,6 òà 4 ñì çà ñåêóíäó.
Âðàõîâóþ÷è òå, ùî áîá³íí³ ìàãí³òîôîíè
ñåðåäèíè ÕÕ ñò. ô³çè÷íî íå «äîæèëè» äî
íàøîãî ÷àñó, à ö³íí³ çàïèñè äîâîäèòüñÿ
«öèôðóâàòè» íà ñó÷àñíèõ áîá³ííèõ ìàãí³-
òîôîíàõ ç ³íøîþ øâèäê³ñòþ, òî â ðåçóëü-
òàò³ âèõîäÿòü óäâ³÷³ çàïîâ³ëüíåí³ ôàéëè.
Öÿ ïðîáëåìà äóæå ïðîñòî âèð³øóºòüñÿ â
ìóçè÷í³é ïðîãðàì³ ÷åðåç ïðèñêîðåííÿ àó-
ä³îôàéëà â ïîòð³áíó ê³ëüê³ñòü ðàç³â äëÿ
îòðèìàííÿ ðåàëüíîãî çâó÷àííÿ òâîðó.
²íøèé ïðèêëàä. Ó ìóçè÷íîìó çðàçêó
«ïåðøó» ñêðèïêó ÷óòè êðàùå çà ³íø³ ³í-
ñòðóìåíòè, à íàì ïîòð³áíî âèîêðåìèòè ³
çàïèñàòè ïàðò³þ «âòîðè». Ìè ìîæåìî çðî-
áèòè öå çà äîïîìîãîþ åêâàëàéçåðà ÷àñòîò ó
ò³é æå ìóçè÷í³é ïðîãðàì³, êîëè âèñîê³ ÷àñ-
òîòè ïåðøî¿ ñêðèïêè ìîæíà ïðèãëóøèòè,
à ñåðåäí³ ÷àñòîòè äðóãî¿ ñêðèïêè íàâïà-
êè – ï³äíÿòè ³ ïî÷óòè ïîòð³áíó ïàðò³þ. Çà
äîïîìîãîþ òîãî ñàìîãî åêâàëàéçåðà ÷àñòîò
ìîæåìî ïðèáèðàòè ñòîðîíí³ «ñêðèïè», ùî
http://www.etnolog.org.ua
187
âèíèêàþòü ï³ä ÷àñ îöèôðîâóâàííÿ ìàãí³ò-
íèõ ïë³âîê, ÿê³ ïî÷èíàþòü ðóéíóâàòèñÿ.
ßê ïðàâèëî, âèñîòà öüîãî çâóêà º ñòàëîþ, ³
ñë³ä ëèøå âèðàõóâàòè, ó ÿê³é ÷àñòèí³ ÷àñ-
òîòíî¿ øêàëè â³í ïåðåáóâàº, ùîá çàãëóøè-
òè ñàìå öåé çàéâèé çâóê, íå ïîã³ðøóþ÷è
çàãàëüíîãî çâó÷àííÿ àóä³îôàéëà.
Äîâîë³ ÷àñòî òðàïëÿºòüñÿ, îñîáëèâî ç³
ñòàðèìè çàïèñàìè, êîëè ìóçè÷íèé òâ³ð çà-
ïèñàíèé ç âåëèêèì ÷è òî ïðèðîäíèì, ÷è
òî òåõí³÷íèì øóìîì, ùî çàâàæàº ïî÷óòè
îñíîâíó ìåëîä³þ. Òóò ó ïðèãîä³ ìîæå ñòà-
òè ïðîãðàìà, ùî äຠçìîãó â³äîêðåìèòè
øóì â³ä ìóçèêè, ïðèãëóøèòè éîãî ³ íà-
ñîëîäæóâàòèñÿ íàäàë³ ÷èñòèì çâó÷àííÿ
ìóçè÷íîãî çðàçêà.
Ìàáóòü, ºäèíà âàäà çâóêà, ç ÿêîþ ùå
íå âäàëîñÿ âïîðàòèñÿ êîìï’þòåðíèì òåõ-
íîëîã³ÿì, – öå òàê çâàíèé «çàøêàë», ùî
âèíèêຠïðè íåïðàâèëüíî íàëàøòîâàíîìó
çàïèñó ÷è ïåðåçàïèñó çâóêà.
ϳä ÷àñ ôîëüêëîðíèõ åêñïåäèö³é
îñòàíí³õ ðîê³â äåäàë³ ÷àñò³øå òðàïëÿþòü-
ñÿ âèïàäêè «êîìá³íîâàíîãî» çàïèñó ïîâ-
íîö³ííîãî áàãàòîãîëîñíîãî ï³ñåííîãî ÷è
³íñòðóìåíòàëüíîãî çðàçêà â³ä îäíîãî âèêî-
íàâöÿ, ÿêèé ñï³âຠêîæåí ãîëîñ àáî ãðàº
ìåëîä³þ ³íñòðóìåíòà îêðåìî, ÷óþ÷è âæå
çàïèñàíèé. Ó ðåçóëüòàò³ ìè ìàºìî çàïèñ
êîæíîãî ãîëîñó ÷è ³íñòðóìåíòà îêðåìèì
ôàéëîì. Äëÿ òîãî, àáè «çìóñèòè» çâó÷àòè
îäíî÷àñíî âñ³ çàïèñàí³ ãîëîñè, ìè ìîæå-
ìî âèêîðèñòàòè ôóíêö³þ àóä³îìîíòàæó â
ìóçè÷í³é ïðîãðàì³, ðîçì³ùóþ÷è çàïèñàí³
ôàéëè îäèí íàä îäíèì ³ òèì ñàìèì äî-
ñÿãàþ÷è ïîòð³áíîãî åôåêòó îäíî÷àñíîãî
çâó÷àííÿ ð³çíèõ ìåëîäè÷íèõ ë³í³é.
Òàê, ìè îçíàéîìèëèñÿ ç íàéïîòð³áí³-
øèìè ôóíêö³ÿìè ìóçè÷íèõ ïðîãðàì äëÿ
ïåðñîíàëüíîãî êîìï’þòåðà, ùî ìîæóòü
ñòàòè â ïðèãîä³ åòíîìóçèêîëîãó â éîãî
ðîáîò³. Íàçâè ìóçè÷íèõ ïðîãðàì ñâ³äîìî
íå áóëè âêàçàí³, îñê³ëüêè ¿õ ³ñíóº âåëè-
êà ê³ëüê³ñòü ³ âñ³ âîíè ñõîæ³ çà ñâî¿ìè
ìîæëèâîñòÿìè.
Íàîñòàíîê ðîçãëÿíåìî ãðóïó êîìï’þòåð-
íèõ ïðîãðàì, ïîòð³áíèõ ó ðîáîò³ ç òðàäè-
ö³éíîþ ìóçèêîþ. Ïåðøà ç íèõ – öå ðåäàê-
òîðè äëÿ íàáîðó íîòíîãî òåêñòó, ùî äàþòü
çìîãó â ãðàô³÷íîìó íîòíîìó âèãëÿä³ ïðåä-
ñòàâèòè òîé ÷è ³íøèé çðàçîê òðàäèö³éíî¿
ìóçèêè. Äðóãà, íå ìåíø âàæëèâà, – öå
ïðîãðàìè, ùî äàþòü çìîãó àíàë³çóâàòè òà
ñèñòåìàòèçóâàòè áàçè äàíèõ â åëåêòðîí-
íèõ òàáëèöÿõ. Åòíîìóçèêîëîãó âîíè º
êîðèñíèìè ïðè óêëàäàíí³ ð³çíîìàí³òíèõ
êàòàëîã³â ÷è òî ç íàçâ çàïèñàíèõ òâîð³â,
åêñïåäèö³é, íîñ³¿â ³íôîðìàö³¿ ÷è ïðîñòî
íàÿâíèõ êíèã ó äîìàøí³é á³áë³îòåö³.
ϳäñóìîâóþ÷è âèùåâèêëàäåíèé ìàòå-
ð³àë, ìè ìîæåìî ïîáà÷èòè, ñê³ëüêè êî-
ðèñíèõ ôóíêö³é âèêîíóº ïåðñîíàëüíèé
êîìï’þòåð ïðè âì³ëîìó êîðèñòóâàíí³ ³ ÿê
ìîæå äîïîìîãòè åòíîìóçèêîëîãó â íîâèõ
íàóêîâèõ â³äêðèòòÿõ. ×àñ ìèíàº, òåõíîëî-
㳿 ðîçâèâàþòüñÿ, ³ íàøå çàâäàííÿ ìàêñè-
ìàëüíî ¿õ âèêîðèñòîâóâàòè äëÿ ïîòð³áíî¿
ñïðàâè.
S U M M A RY
Th e article discusses a problem of application of computer technology to ethnomusicology and how
it can be useful for the researchers-ethnomusicologists during recording, maintaining, classifying and
analyzing the traditional musical culture.
Th e article presents the most common instances in an ethnomusicologist’s practice when the mod-
ern computer technology becomes irreplaceable and allows accomplishing a traditional audio-record
of maximum high quality, making a combined record, using of an audio-arrangement technique, get-
ting rid of all kinds of technical defective sound, taking advantage of deceleration principle for more
detailed transcribing the itemized playing of music, namely melismata, and excluding noise from the
music proper, etc.
Th e article lists a number of useful features that a PC performs if applying skilfully so that an eth-
nomusicologist can implement any new discoveries. In addition, the paper provides a small digression
concerning an emergence of the earliest sound recording devices and the process of their gradual sup-
planting.
Keywords: computer technology, ethnomusicology, audio formats, digitization, cataloguing, resto-
ration of audio.
http://www.etnolog.org.ua
|