Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян
Обряди й пісні літнього сонцестояння належать до найдавніших. У статті розглянуто українсько-білоруські та українсько-російські паралелі купальської пісенності. Побутування купальських пісень простежується насамперед на автохтонних землях України та Білорусі, у Російській Федерації – на суміжних тер...
Gespeichert in:
| Datum: | 2013 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2013
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208409 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян / А. Завальнюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 162-167. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-208409 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2084092025-10-29T01:20:34Z Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян Завальнюк, А. Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Обряди й пісні літнього сонцестояння належать до найдавніших. У статті розглянуто українсько-білоруські та українсько-російські паралелі купальської пісенності. Побутування купальських пісень простежується насамперед на автохтонних землях України та Білорусі, у Російській Федерації – на суміжних територіях. Обряды и песни летнего солнцестояния принадлежат к самым древним. В статье рассмотрены украинско-белорусские и украинско-русские параллели купальской песенности. Бытование купальских песен прослеживается в первую очередь на автохтонных землях Украины и Беларуси, в Российской Федерации – на смежных территориях. The rituals and songs of the summer solstice are among the oldest ones. The article considers the Ukrainian-Belarussian and Ukrainian-Russian parallels of the Kupala song complex. Singing of Kupala songs is observed foremost on the native territories of Ukraine and Belarus, and in the Russian Federation, in the contiguous areas. 2013 Article Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян / А. Завальнюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 162-167. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208409 82.091:398.8(=16) uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу |
| spellingShingle |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу Завальнюк, А. Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян Матеріали до української етнології |
| description |
Обряди й пісні літнього сонцестояння належать до найдавніших. У статті розглянуто українсько-білоруські та українсько-російські паралелі купальської пісенності. Побутування купальських пісень простежується насамперед на автохтонних землях України та Білорусі, у Російській Федерації – на суміжних територіях. |
| format |
Article |
| author |
Завальнюк, А. |
| author_facet |
Завальнюк, А. |
| author_sort |
Завальнюк, А. |
| title |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| title_short |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| title_full |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| title_fullStr |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| title_full_unstemmed |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| title_sort |
типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208409 |
| citation_txt |
Типологічні паралелі в поетиці купальської обрядовості східних слов'ян / А. Завальнюк // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 162-167. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT zavalʹnûka tipologíčníparalelívpoeticíkupalʹsʹkoíobrâdovostíshídnihslovân |
| first_indexed |
2025-10-29T02:06:25Z |
| last_indexed |
2025-10-30T02:12:05Z |
| _version_ |
1847371052439568384 |
| fulltext |
162
Îáðÿäè é ï³ñí³, ùî ïðèóðî÷óâàëèñÿ
âïðîäîâæ òèñÿ÷îë³òü äî ñâÿòêó-
âàííÿ äí³â ë³òíüîãî ñîíöåñòîÿííÿ, ââàæà-
þòüñÿ íàéäàâí³øèìè ³ íàéêîíñåðâàòèâí³-
øèìè ïîð³âíÿíî ç ³íøèìè êàëåíäàðíèìè
îáðÿäàìè. Êð³ì òîãî, ÷åðåç ïåðåñë³äóâàí-
íÿ öåðêâîþ ö³ îáðÿäè é ï³ñí³ íàéìåíøå
çàçíàëè õðèñòèÿíñüêèõ êóëüòîâèõ âïëè-
â³â, ³ òèì ñàìèì çáåðåãëè àðõà¿÷í³ ðèñè
ÿçè÷íèöüêî¿ îáðÿäîâî¿ ìà㳿. Ó ë³òí³é
îáðÿäîâîñò³ â³äîáðàæåíî âåñü äóõîâíèé
ñâ³ò ñëîâ’ÿí, ùî ä³éøîâ äî íàøèõ äí³â ç
ãëèáèíè â³ê³â. Òóò ïîì³òí³ íàøàðóâàííÿ
ð³çíèõ ³ñòîðè÷íèõ åïîõ, çîêðåìà ñï³ââ³ä-
íîøåííÿ íàðîäíî¿ îñíîâè ç ï³çí³øèìè ðå-
ë³ã³éíî-õðèñòèÿíñüêèìè âïëèâàìè.
Êîìïëåêñíå é ïîð³âíÿëüíå âèñâ³òëåííÿ
öèõ îáðÿä³â ³ ï³ñåíü ó øèðøîìó ãåîãðà-
ô³÷íîìó ïðîñòîð³, ðàçîì ç êàðòîãðàôóâàí-
íÿì ç³áðàíèõ äàíèõ, ìîæóòü äàòè âàæëèâ³
ðåçóëüòàòè äëÿ ðîçâ’ÿçàííÿ ö³ëîãî ðÿäó
ïðîá ëåì. Ïî-ïåðøå, ó ë³òí³é îáðÿäîâîñò³
çáåð³ãàºòüñÿ ö³ííà ³ñòîðè÷íà ³íôîðìàö³ÿ
ïðî òðàäèö³éí³ ôîðìè ãîñïîäàðþâàííÿ,
ïðî êóëüòóðó òà ïîáóò êîíêðåòíèõ åò-
í³÷íèõ ãðóï. Ïî-äðóãå, ãåîãðàô³÷íèé àñ-
ïåêò äຠìîæëèâ³ñòü âèð³øóâàòè ïèòàííÿ
íàö³îíàëüíî¿ ñï³ëüíîñò³ òà â³äì³ííîñò³,
ëîêàëü íèõ îáðÿäîâèõ ôîðì òà ï³ñåííèõ
ñòèë³â, îñîáëèâîñòåé ìóçè÷íî¿ ìîâè òà ¿¿
ä³àëåêò³â. Ïî-òðåòº, âèâ÷åííÿ öüîãî æàí-
ðó, ÿê äóæå äàâíüîãî ï³ñåííîãî ïëàñòà, ùî
âõîäèòü ó ñëîâ’ÿíñüêó ôîëüêëîðíó ñï³ëü-
í³ñòü, äîçâîëÿº âèÿâèòè ãëèáèííå êîð³ííÿ
ãåíåçèñó òà åâîëþö³¿ íàðîäíî¿ îáðÿäîâîñ-
ò³ é ï³ñåííîñò³ â ö³ëîìó. Çðåøòîþ, ³ñíóº
ñóòî ïðàêòè÷íèé àñïåêò ïðîáëåìè: êîìï-
ëåêñíå âèâ÷åííÿ ï³ñåíü ó âçàºìîçâ’ÿçêó ç
â³äïîâ³äíèìè îáðÿäîâèìè ä³éñòâàìè, ùî
çáåðåãëèñÿ äî íàøèõ äí³â, º ï³äñòàâîþ
äëÿ îö³íêè ¿õ ñó÷àñíîãî çíà÷åííÿ, òîáòî
âèêîðèñòàííÿ êëàñè÷íèõ ôîëüêëîðíèõ
ôîðì äëÿ â³äðîäæåííÿ îêðåìèõ åëåìåí-
ò³â áàãàòî¿ ë³òíüî¿ îáðÿäîâîñò³ ó ð³çíîìà-
í³òíèõ âèõîâíèõ, íàâ÷àëüíèõ, òâîð÷èõ òà
ïðèêëàäíèõ ãóìàí³òàðíèõ ïðîãðàìàõ ³ çà-
õîäàõ íàö³îíàëüíî-òðàäèö³éíîãî ñïðÿìó-
âàííÿ. dzáðàí³ àâòåíòè÷í³ ë³òí³ îáðÿäîâ³
ä³éñòâà é ï³ñí³ ìîæóòü áóòè âèêîðèñòàí³
ÿê äëÿ íàóêîâèõ äîñë³äæåíü, òàê ³ äëÿ
ïðàêòè÷íîãî çàñòîñóâàííÿ ó ñòâîðåíí³
ñó÷àñíèõ ñ³ëüñüêèõ ñâÿò, äèòÿ÷èõ ³ãîð.
À ñàì îáðÿäîâèé ³ ï³ñåííèé ìàòåð³àë –
ó òâîð÷îñò³ êîìïîçèòîð³â, ïèñüìåííèê³â,
ñöåíàðèñò³â, õîðåîãðàô³â, ìóçè÷íî-åòíî-
ãðàô³÷íèõ òà òâîð÷èõ êîëåêòèâ³â.
УДК 82.091:398.8(=16) Àíàòîë³é Çàâàëüíþê
(гâíå)
ÒÈÏÎËÎò×Ͳ ÏÀÐÀËÅ˲  ÏÎÅÒÈÖ²
ÊÓÏÀËÜÑÜÊί ÎÁÐßÄÎÂÎÑÒ² ÑÕ²ÄÍÈÕ ÑËÎÂ’ßÍ
Îáðÿäè é ï³ñí³ ë³òíüîãî ñîíöåñòîÿííÿ íàëåæàòü äî íàéäàâí³øèõ. Ó ñòàòò³ ðîçãëÿíóòî
óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñüê³ òà óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüê³ ïàðàëåë³ êóïàëüñüêî¿ ï³ñåííîñò³. Ïîáóòóâàííÿ
êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü ïðîñòåæóºòüñÿ íàñàìïåðåä íà àâòîõòîííèõ çåìëÿõ Óêðà¿íè òà Á³ëîðóñ³,
ó Ðîñ³éñüê³é Ôåäåðàö³¿ – íà ñóì³æíèõ òåðèòîð³ÿõ.
Ключові слова: êóïàëüñüê³ ï³ñí³, âèêîíàííÿ êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü, Óêðà¿íà, Á³ëîðóñü, Ðîñ³éñüêà
Ôåäåðàö³ÿ.
Îáðÿäû è ïåñíè ëåòíåãî ñîëíöåñòîÿíèÿ ïðèíàäëåæàò ê ñàìûì äðåâíèì. Â ñòàòüå ðàññìîò-
ðåíû óêðàèíñêî-áåëîðóññêèå è óêðàèíñêî-ðóññêèå ïàðàëëåëè êóïàëüñêîé ïåñåííîñòè. Áûòîâà-
íèå êóïàëüñêèõ ïåñåí ïðîñëåæèâàåòñÿ â ïåðâóþ î÷åðåäü íà àâòîõòîííûõ çåìëÿõ Óêðàèíû è
Áåëàðóñè, â Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè – íà ñìåæíûõ òåððèòîðèÿõ.
Ключевые слова: êóïàëüñêèå ïåñíè, èñïîëíåíèå êóïàëüñêèõ ïåñåí, Óêðàèíà, Áåëàðóñü, Ðîñ-
ñèéñêàÿ Ôåäåðàöèÿ.
The rituals and songs of summer solstice are among the oldest ones. The article considers the
Ukrainian-Belarussian and Ukrainian-Russian parallels of Kulapa song complex. Singing of Kupala
songs is observed first of all on the native territories of Ukraine and Belarus, and in Russian Fede-
ration – on the contiguous areas.
Keywords: Kupala (Midsummer) songs, singing of Kupala songs, Ukraine, Belarus, Russian
Federation.
http://www.etnolog.org.ua
163
1. Óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñüê³ ïàðàëåë³ â
êóïàëüñüêèõ òà ïåòð³â÷àíèõ ï³ñíÿõ. Íà
ãåíåòè÷íó áëèçüê³ñòü óêðà¿íñüêèõ ³ á³ëî-
ðóñüêèõ ï³ñåíü ùå â 30-ò³ ðîêè âêàçóâàëè
ó ñâî¿õ ïðàöÿõ Ç. Åâàëüä, Ô. Êîëåññà,
Ê. Êâ³òêà. Õàðàêòåðèçóþ÷è ï³âäåííîá³-
ëîðóñüê³ ï³ñí³ (áàñåéíó ð³÷êè Ïðèï’ÿòü),
ó òîìó ÷èñë³ é âåñíÿíî-ë³òí³, Ô. Êîëåñ-
ñà â äîñë³äæåíí³ «Íàðîäíà ìóçèêà íà
Ïîë³ññ³» âèä³ëèâ ñòèëüîâ³ ñïîð³äíåííÿ
á³ëîðóñüêèõ òà óêðà¿íñüêèõ ï³ñåíü, ÿê³
ïîëÿãàëè â 1) ñï³ëüíîñò³ ñòðóêòóðíî-êîì-
ïîçèö³éíèõ ìåëîäè÷íèõ çàêîíîì³ðíîñòåé
òà òåìàòèêè: òèïè «Â» (5+4), «Ã» (4+3+3);
2) áëèçüêîñò³ ëàäîòîíàëüíèõ õàðàêòå-
ðèñòèê (âóçüê³ñòü çâóêîðÿä³â ç íèæíüîþ
òîí³÷íîþ îïîðîþ, íàÿâí³ñòü òàê çâàíî¿
«íåéòðàëüíî¿» òåðö³¿, çíà÷íå ïîäîâæåííÿ
ïåðåäîñòàííüîãî ñòóïåíÿ, íåäîñï³âóâàííÿ
îñòàííüîãî òîùî); 3) ïîä³áíîñò³ ìàíåðè ³
ñïîñîáó âèêîíàííÿ (ïîºäíàííÿ ñîëüíîãî
ñï³âó ç ãóðòîâèì ïðîäîâæåííÿì ãåòåðî-
ôîííîãî õàðàêòåðó).
Íà îñíîâ³ ïîð³âíÿëüíîãî àíàë³çó ÷èñ-
ëåííèõ ï³ñåííèõ âàð³àíò³â öüîãî ðåã³îíó
Ô. Êîëåññà âêàçóâàâ íà ïåðåâàãó óêðà-
¿íñüêèõ åëåìåíò³â ó ï³âäåííîá³ëîðóñüêèõ
ï³ñíÿõ, ÿê³ ïîøèðåí³ íàâ³òü íà ë³âîìó áå-
ðåç³ Ïðèï’ÿò³ [1, c. 417].
Ðîçãëÿäàþ÷è ïèòàííÿ âçàºìîçâ’ÿçê³â
íàðîäíî¿ ìóçèêè ñõ³äíèõ ñëîâ’ÿí, Ê. Êâ³ò-
êà ó ïðàö³ «Îá îáëàñòÿõ ðàñïðîñòðàíåíèÿ
íåêîòîðûõ áåëîðóññêèõ êàëåíäàðíûõ è
ñâàäåáíûõ ïåñåí» òîðêàºòüñÿ òåðèòîð³àëü-
íîãî äîñë³äæåííÿ äâîõ òèï³â êóïàëüñüêèõ
ï³ñåíü: òèïó «À» – Ï+4+4+Ï («îáðàìëå-
íîãî»); òèïó «Â» – 5+4, àðåàëè ïîøèðåí-
íÿ ÿêèõ îõîïëþþòü øèðîêó á³ëîðóñüêó òà
óêðà¿íñüêó òåðèòîð³¿. Äëÿ ïîð³âíÿëüíî-
ãî àíàë³çó âèêîðèñòàºìî íàÿâí³ äæåðåëà
á³ëîðóñüêèõ ï³ñåíü æàíðó, îñê³ëüêè àðå-
àëüíà òèïîëîã³ÿ íà á³ëîðóñüê³é òåðèòîð³¿
íàìè íå ïðîâîäèëàñÿ.
Òèï «Â». Á³ëîðóñüê³ êóïàëüñüê³ é ïå-
òð³âî÷í³ ï³ñí³ öüîãî òèïó øèðîêî ïðåä-
ñòàâëåí³ ó çá³ðêàõ Ç. Ðàä÷åíêî, Ï. Øåé-
íà, Ã. Öèòîâè÷à, Ã. Øèðìè Ç. Åâàëüä
òà ³í. Äëÿ ïîð³âíÿííÿ íàâåäåìî âàð³àíòè,
ÿê³ øèðîêî ïîáóòóþòü ÿê â Óêðà¿í³, òàê ³
â Á³ëîðóñ³:
Ïåðøèé çðàçîê çàïèñàíèé íàìè â
ñ. Äåìèä³âêà ³ííèöüêî¿ îáëàñò³, äðó-
ãèé – Ê. Êâ³òêîþ â öåíòðàëüí³é Á³ëîðóñ³.
dzñòàâëÿþ÷è ö³ äâà âàð³àíòè, ÿê³ º òèïî-
âèìè äëÿ áàãàòüîõ âàð³àíò³â ÿê ó á³ëîðóñü-
êîìó, òàê ³ â óêðà¿íñüêîìó ôîëüêëîð³, ëåã-
êî ïîì³òèòè ¿õ ñòðóêòóðíî-êîìïîçèö³éíó,
ìåëîäè÷íó ³ çì³ñòîâó áëèçüê³ñòü. Îáèäâà
ö³ çðàçêè ìàþòü ñï³ëüíó ñêëàäîðèòì³÷íó
ìîäåëü â³ðøà:
Ñòðîôà ñêëàäåíà ç äâîõ â³ðø³â. Íåçâà-
æàþ÷è íà òå, ùî á³ëîðóñüêèé âàð³àíò ìàº
âîñüìèñêëàäîâèé â³ðø (5+3), ç ìóçè÷íî-
ðèòì³÷íîãî áîêó â³í áëèçüêèé äî óêðà¿í-
ñüêîãî. Êð³ì òîãî, ³ñíóº áàãàòî ïðèêëàä³â,
äå äðóãèé ï³ââ³ðø º ÷îòèðèñêëàäîâèì,
ÿê öå ìຠì³ñöå â óêðà¿íñüêèõ âàð³àíòàõ
äàíîãî òèïó. Äëÿ ïðèêëàäó íàâåäåìî êó-
ïàëüñüêó ï³ñíþ ³ç çá³ðêè Ç. Åâàëüä, ÿêó
çàïèñàâ Ô. Ðóáöîâ ó Ãëóññüêîìó ðàéîí³
Ïîë³ñüêî¿ îáëàñò³ â 1938 ðîö³. Ó öüîìó
çá³ðíèêó º áàãàòî ³íøèõ ï³ñåíü ñòðóêòó-
ðè (5+4) ñï³ëüíîãî çì³ñòó ç óêðà¿íñüêèìè
àíàëîãàìè.
http://www.etnolog.org.ua
164
Íåçâàæàþ÷è íà òå, ùî íàâåäåíèé òóò
çðàçîê ïîáóòóº íà â³ääàëåíèõ â³ä Óêðà¿íè
òåðèòîð³ÿõ – ï³âí³÷íèõ òåðåíàõ Á³ëîðóñ³
(³òåáñüêà îáë.), â³í º î÷åâèäíèì ñâ³ä÷åí-
íÿì ºäíîñò³ ç óêðà¿íñüêèì òèïîì «Â» ÿê
çà ñòðóêòóðîþ â³ðøà, êîìïîçèö³ºþ, ïîáó-
äîâîþ ìåëîäèêè, òàê ³ ïîåòè÷íèì çì³ñòîì.
Äî ñêëàäó ñïåöèô³÷íèõ á³ëîðóñüêèõ
ìóçè÷íî-ðèòì³÷íèõ îñîáëèâîñòåé òèïó
«Â» ñë³ä çàðàõóâàòè òàê³ ìåòðîðèòì³÷í³
ñòðóêòóðè äðóãîãî ÷îòèðüîõñêëàäîâîãî
ï³ââ³ðøà – e q e q òà òðèñêëàäîâîãî – e q h.
Çàçíà÷èìî, ùî ñàìå ïåðøà ðèòì³÷íà
ôîðìà çóñòð³÷àºòüñÿ â êóïàëüñüêèõ ï³ñ-
íÿõ öüîãî òèïó íà óêðà¿íñüêîìó Ïîë³ññ³
òà â êóïàëüñüêèõ Ïðèäí³ñòðîâñüêèõ ³ç ïî-
ä³áíîþ ìîäåëëþ ï³ñåíü Ìàëàíêè.
Ùî ñòîñóºòüñÿ ìåëîäè÷íî¿ áóäîâè öèõ
ï³ñåíü, òî â á³ëîðóñüêèõ âàð³àíòàõ, òàê
ñàìî ÿê â óêðà¿íñüêèõ, ïî÷àòîê ìåëî䳿
õâèëåïîä³áíèé ç â³ä÷óòíèì òÿæ³ííÿì äî
íèæíüî¿ òîí³êè. Çàâåðøóþòüñÿ íàñï³âè íà
ïåðøîìó ñòóïåí³ ç ïîäîâæåííÿì ïåðåäîñ-
òàííüîãî ñêëàäó, ùî ïåðåõîäèòü ó ãë³ññàí-
äóþ÷èé îêëèê «Ãó!», «Ó!», «Î!» òà ³í.
Áóäóþòüñÿ á³ëîðóñüê³ êóïàëüñüê³ ï³ñí³,
ÿê ³ óêðà¿íñüê³, íà îë³ãîòîí³÷íèõ çâóêî-
ðÿäàõ (òåðöåâèõ, êâàðòîâèõ, êâ³íòîâèõ)
ìàæîðíîãî òà ì³íîðíîãî íàõèëó. Ñë³ä çà-
çíà÷èòè, ùî óêðà¿íñüêèì ï³ñíÿì öüîãî
òèïó á³ëüøå âëàñòèâèé ì³íîðíèé, à á³ëî-
ðóñüêèì – ìàæîðíèé íàõèë ³ òàê çâàíà
íåéòðàëüíà òåðö³ÿ.
Òèï «À». Òîòîæí³ óêðà¿íñüêèì á³ëî-
ðóñüê³ ï³ñí³ îáðàìëåíîãî òèïó «À» ç ðåô-
ðåíàìè «Êóïàëà íà Éâàíà» íà ïî÷àòêó
òà â ê³íö³ ñòðîôè áóëè îõàðàêòåðèçîâàí³
Ê. Êâ³òêîþ â éîãî ñòàòò³ «Îá îáëàñòÿõ ðà-
ñïðîñòðàíåíèÿ íåêîòîðûõ òèïîâ áåëîðóñ-
ñêèõ êàëåíäàðíûõ è ñâàäåáíûõ ïåñåí».
Ó ö³é ïðàö³ â÷åíèé âêàçóº íà ïîáóòóâàí-
íÿ «îáðàìëåíîãî» òèïó ãîëîâíèì ÷èíîì
íà íåâåëèê³é ÷àñòèí³ óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñü-
êî¿ òåðèòî𳿠âçäîâæ ë³âîãî áåðåãà Äí³-
ïðà (Êè¿âñüêà, ×åðí³ã³âñüêà òà Ãàëèöüêà
îáëàñò³). Îäíàê ïîÿâà ï³çí³øèõ çàïèñ³â
Ã. Öèòîâè÷à ³ Â. ªëàòîâà äîâîäèòü, ùî
öåé òèï êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü îõîïëþº á³ëü-
øó òåðèòîð³þ Á³ëîðóñ³. Ùå êîíêðåòí³øó
³íôîðìàö³þ ïðî àðåàë ïîøèðåííÿ ï³ñåíü
îáðàìëåíîãî òèïó äàþòü çàïèñè á³ëîðóñü-
êî¿ äîñë³äíèö³ Ë. Êîñòþêîâåöü. Íà ï³ä-
ñòàâ³ ¿¿ äàíèõ âèÿâèëîñÿ, ùî ïîáóòóâàííÿ
öüîãî òèïó ïîêðèâຠçíà÷íî á³ëüøó òåðè-
òîð³þ Á³ëîðóñ³, í³æ çàçíà÷åíèé Ê. Êâ³ò-
êîþ àðåàë. Ç óðàõóâàííÿì äàíèõ Ê. Êâ³ò-
êè, à òàêîæ îïóáë³êîâàíèõ çðàçê³â ï³ñåíü
òèïó «À», Ë. Êîñòþêîâåöü íàâîäèòü â³-
ñ³ìíàäöÿòü òàêèõ âàð³àíò³â, ùî áóëè çà-
ô³êñîâàí³ ó ³òåáñüê³é, Ìîãèëüîâñüê³é,
̳íñüê³é îáëàñòÿõ Á³ëîðóñ³, ó Áðÿíñüê³é
îáëàñò³ ÐÔ òà Êè¿âñüê³é, Ñóìñüê³é, ×åð-
í³ã³âñüê³é îáëàñòÿõ Óêðà¿íè.
Ñåðåä á³ëîðóñüêèõ âàð³àíò³â âèä³ëÿ-
þòüñÿ ðîçìà¿ò³ çà÷èíè-ðåôðåíè ç òàêèìè
ïîåòè÷íèìè ñþæåòàìè: «Ãäçå Êóïàëà íà-
÷àâàëà», «Ïðîö³ Éâàíà íî÷êà ìàëà», «Êó-
ïàâñÿ ²âàí òà é ó âîäó âïàâ», «À ó Éâàíà
òðè ãàðîäè», «×èÿ ðóòà çà âàäîþ» òà ³í.
Õàðàêòåðí³ òóò ÷îòèðèñêëàäîâ³ ï³ââ³ðø³
çàì³ñòü òèïîâèõ òðèñêëàäíèê³â ñâ³ä÷àòü
ïðî åâîëþö³þ öèõ çàñï³â³â. Ñï³ëüíèì òè-
ïîì çàñï³âó, ùî íàéá³ëüøå õàðàêòåðíèé
äëÿ á³ëîðóñüêèõ ³ óêðà¿íñüêèõ ï³ñåíü, º
ôîðìà «Êóïàëà íà Éâàíà», ëèøå á³ëî-
ðóñüêèì – «Îé ðàíà íà Éâàíà», óêðà¿í-
ñüêèì – «Éâàíà-Éâàñåíüêó».
Çà áóäîâîþ ñòðîôè óêðà¿íñüê³ òà á³-
ëîðóñüê³ çðàçêè öüîãî òèïó ìàéæå ³äåí-
òè÷í³. Öå äâà øåñòèñêëàäîâ³ ðåôðåíè, ùî
îáðàìëþþòü âîñüìèñêëàäîâèé ïîåòè÷íèé
ñþæåò. Ñêëàäîðèòì³÷íà ñòðóêòóðà ñòðîôè
ìຠòàêèé âèãëÿä: ÏÀÏ = Ï(3+3) À(4+4)
Ï(3+3). ßêùî â óêðà¿íñüêèõ âàð³àíòàõ öå
ñòðóêòóðà ïîñò³éíî ñòàá³ëüíà, òî ó â³ääà-
ëåíèõ â³ä Äí³ïðà âàð³àíòàõ, íàïðèêëàä çà-
ïèñàíèõ â ñ. Æèòüêîâî Áîðèñ³âñüêîãî ðà-
éîíó ̳íñüêî¿ îáëàñò³, âîñüìèñêëàäîâèé
â³ðø ðîçñï³âàíèé äî äåâ’ÿòèñêëàäîâîãî, à
â ³íøèõ çðàçêàõ – äî äåñÿòèñêëàäîâîãî.
Ó íîâ³òí³õ äîñë³äæåííÿõ á³ëîðóñüêèõ
êàëåíäàðíî-îáðÿäîâèõ ï³ñåíü Ç. Ìî-
æåéêî «Ïåñí³ áåëàðóñêàãà Ïààçåðüÿ»
çðàçêè êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü öüîãî òèïó
êëàñèô³êîâàí³ â îêðåìó òèïîëîã³÷íó
ñòðóêòóðó 5+4.
http://www.etnolog.org.ua
165
Îòæå, ñë³ä íàãîëîñèòè, ùî ñïîð³äíåí³
ñòèëüîâ³ îçíàêè ÿê óêðà¿íñüêèõ, òàê ³ á³-
ëîðóñüêèõ êóïàëüñüêèõ çðàçê³â öüîãî òèïó
º ñâ³ä÷åííÿì ñï³ëüíî¿ ñõ³äíîñëîâ’ÿíñüêî¿
ï³ñåííî¿ òðàäèö³¿. Öåé òèï êóïàëüñüêèõ
ï³ñåíü çà õàðàêòåðîì ìóçèêè òà ïîåòè÷-
íèì çì³ñòîì íàëåæèòü äî íàéäàâí³øèõ
àðõà¿÷íèõ ðåë³êò³â ñëîâ’ÿíñüêî¿ êóëüòóðè.
2. Óêðà¿íñüêî-ðîñ³éñüê³ ïàðàëåë³ â
ï³ñíÿõ ë³òíüîãî ñîíöåñòîÿííÿ. Ó íàóêî-
âèõ ïðàöÿõ ðîñ³éñüêèõ ôîëüêëîðèñò³â
Ò. Ïîïîâî¿, Ò. Ëóê’ÿíîâî¿, Ò. Êàðíàóõ
òà ³í. ³äåòüñÿ ïðî ïîáóòóâàííÿ ðîñ³éñüêèõ
êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü óçäîâæ óêðà¿íñüêî¿ åò-
í³÷íî¿ òåðèòîð³¿. Ïîð³âíÿííÿ îïóáë³êîâà-
íèõ çðàçê³â ï³ñåíü äîçâîëÿº òâåðäèòè, ùî
êóïàëüñüê³ ï³ñí³, ïîøèðåí³ íà ë³âîáåðåæ-
í³é òåðèòî𳿠Óêðà¿íè, çà ñâî¿ì çì³ñòîì,
ôîðìîþ â³ðø³â, à òàêîæ ÷àñòêîâî ñòðóê-
òóðíî-êîìïîçèö³éíèìè õàðàêòåðèñòèêàìè
ìàþòü äåÿê³ ñõîæ³ îçíàêè ç ï³ñíÿìè öüîãî
æàíðó, ÿê³ ïîáóòóþòü íà íèí³øí³é òåðèòî-
𳿠Ðîñ³¿. Íà öå çâåðíóâ óâàãó Ê. Êâ³òêà ó
ñâî¿é ðóêîïèñí³é ïðàö³ «Êóïàëüñüêèå ïåñ-
íè», öèòóþ÷è ³ç ç³áðàííÿ (çâîäó) Î. Ñî-
áîëåâñüêîãî [3, c. 249, ¹ 176] ïîåòè÷íèé
òåêñò êóïàëüñüêî¿ ï³ñí³:
Íûí÷å Êóïàëû, çàâòðà Èâàíà.
Êóïàëà íà Èâàíà!
Êóïàâñÿ Èâàí
Äà â âîäó óïàâ.
Êóïàëà íà Èâàíà!
Îñü ïðèêëàäè êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü, ùî
çàïèñàí³ íà ðîñ³éñüê³é òåðèòîð³¿, ÿê³ ëèøå
çà òåêñòîì òà áóäîâîþ ñòðîôè áëèçüê³ äî
óêðà¿íñüêèõ ï³ñåíü òèïó «À» ç îáðàìëåíè-
ìè ðåôðåíàìè «Êóïàëà íà Éâàíà»:
Óêðà¿íñüê³ òà á³ëîðóñüê³ âàð³àíòè ï³-
ñåíü öüîãî òèïó áëèçüê³ çà ðèòì³êîþ òà
ìåëîäèêîþ. Öå ïåðåâàæíî òðèñêëàäîâ³ñòü
ó ðåôðåíàõ-çàñï³âàõ òà ÷îòèðèñêëàäî-
â³ñòü – ó â³ðøàõ. Ùî ñòîñóºòüñÿ ìåëî-
äèêè, òî óêðà¿íñüê³ é á³ëîðóñüê³ çðàçêè
áóäóþòüñÿ ïåðåâàæíî íà ï’ÿòèùàáëåâèõ,
øåñòèùàáëåâèõ òà ñåìèùàáëåâèõ çâóêî-
ðÿäàõ ì³íîðíîãî, ð³äøå – ìàæîðíîãî íà-
õèëó. Ìåëîä³ÿ ðîçïî÷èíàºòüñÿ ç ïåðøîãî
ùàáëÿ, ñóáêâàðòîþ, ð³äøå – ç òðåòüîãî.
Ïðî³ëþñòðóºìî öå á³ëîðóñüêèìè çðàçêà-
ìè, ÿê³ ìàþòü òèïîëîã³÷í³ â³äïîâ³äíîñò³ â
óêðà¿íñüêîìó ôîëüêëîð³:
http://www.etnolog.org.ua
166
Ê. Êâ³òêà ïèøå: «Çà÷èí “Ñüîãîäí³ Êó-
ïàëà, à çàâòðà ²âàíà” ÷àñòî òðàïëÿºòüñÿ
â ñõ³äíîá³ëîðóñüêèõ ³ ñõ³äíîóêðà¿íñüêèõ
êóïàëüñüêèõ ï³ñíÿõ: ñåðåä íèõ º òàêîæ
áëèçüê³ ïàðàëåë³ äî íàâåäåíî¿ ðîñ³éñüêî¿...
Îñòàíí³é íàñï³â íå çàïèñàíèé» [Àðõ³â
ÌÃ, ô. 275, ¹ 29, ï. 8–9].
Ôîðìóëþþ÷è òåçó ùîäî íàëåæíîñò³
êóïàëüñüêî¿ ï³ñí³ öüîãî ïîåòè÷íîãî çì³ñ-
òó, â÷åíèé íå íàâàæóºòüñÿ â³ääàòè ïåðå-
âàãó í³ óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñüêîìó, í³ ðî-
ñ³éñüêîìó ïîõîäæåííþ. Îäíàê ³ç éîãî
ðîçäóì³â ÷³òêî ïðîñòóïຠ³ñòèíà, ÿêó â÷å-
íèé íå ôîðìóëþº çà â³äñóòíîñò³ äîñòàò-
íüî¿ ê³ëüêîñò³ ï³ñåííîãî òèïîëîã³÷íîãî
ìàòåð³àëó ðîñ³éñüêî¿, óêðà¿íñüêî¿ òà á³ëî-
ðóñüêî¿ òåðèòîð³é. Ê. Êâ³òêà ïèøå: «Áóëî
á íåîá´ðóíòîâàíèì ñïðîùåííÿ ùîäî ðîç-
ãëÿäóâàíî¿ ï³ñí³ ÿê äî á³ëîðóñüêî¿ òà
óêðà¿íñüêî¿, çàïîçè÷åíî¿ âåëèêîðîñàìè
â ë³íãâ³ñòè÷íî ïðèêîðäîííîìó ðàéîí³.
Öå – ñõ³äíîñëîâ’ÿíñüêà ï³ñíÿ, ñôåðà ïî-
øèðåííÿ ÿêî¿ ïîêðèâຠóêðà¿íñüêó é á³ëî-
ðóñüêó ìîâí³ òåðèòî𳿠íà äóæå âåëèêîìó
ïðîñòîð³, íå îõîïëþþ÷è, îäíàê, âåëèêî¿
÷àñòèíè í³ ò³º¿, í³ ³íøî¿, ³ âêëþ÷ຠñó-
ñ³äí³é êóòîê ðîñ³éñüêî¿ ìîâíî¿ òåðèòîð³¿...
Äå ñàìå â ìåæàõ ï³çí³øîãî àðåàëó ñòâî-
ðåíà öÿ ï³ñíÿ ³ äå âîíà çãîäîì ïðîíèêëà
øëÿõîì çàïîçè÷åííÿ, íåâ³äîìî; ó âñÿêîìó
ðàç³ íàäàâàòè íàäì³ðíîãî çíà÷åííÿ òîìó,
ùî àðåàë îõîïëþº äóæå âåëèêèé ïðîñò³ð
íà óêðà¿íñüê³é ìîâí³é òåðèòîð³¿, ìåíøå –
íà á³ëîðóñüê³é òà, ñêàæ³ìî, íåçíà÷íå íà
ðîñ³éñüê³é, – íå ñë³ä. Ç ³íøîãî áîêó, ÿêáè
íàâ³òü áóëè äîêàçè, ùî ï³ñíÿ íàðîäèëàñÿ
â ðîñ³éñüêîìó êóòî÷êó, íå ìîæíà ç öüî-
ãî ðîáèòè âèñíîâîê, ùî êóïàëüñüê³ ï³ñí³,
ÿê³ êîëèñü ïðîöâ³òàëè â óñ³õ ðîñ³éñüêèõ
ðàéîíàõ, çà âèíÿòêîì êîëèøíüîãî Ïó-
òèâëüñüêîãî ïîâ³òó, çàáóò³». Äàë³ Ê. Êâ³ò-
êà äîäàº, ùî ï³ä ÷àñ ïî¿çäêè 1937 ðîêó
â ñ. Îëåêñàíäð³âêà Êóðñüêî¿ îáëàñò³ íà
éîãî çàïèòàííÿ, ÷è ñâÿòêóâàëè ²âàíà Êó-
ïàëà, â³äïîâ³ëè «áàãàòòÿ ðîçâîäèëè, ÷åðåç
âîãîíü ñòðèáàëè, ï³ñåíü íå ñï³âàëè» [Àð-
õ³â ÌÃ, ô. 275, ¹ 29, ï. 9].
Ó ñòàòò³ Ò. Ïîïîâî¿ «Êóïàëüñêèå ïåñíè
â ðóññêîé ïåâ÷åñêîé òðàäèöèè» («Êóïàëü-
ñüê³ ï³ñí³ â ðîñ³éñüê³é ñï³âî÷³é òðàäèö³¿»)
çàçíà÷åíî, ùî «êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü ó ðî-
ñ³éñüêèõ çá³ðíèêàõ íå âèÿâèëîñÿ âçàãàë³»
[2, c. 66]. Ó ïîäàëüøèõ ïîøóêàõ êîíêðåò-
íèõ ìóçè÷íèõ çðàçê³â ðîñ³éñüêèõ êóïàëü-
ñüêèõ ï³ñåíü äîñë³äíèöÿ ðîçãëÿäຠíîâ³ò-
í³ çàïèñè, íàÿâí³ â êàá³íåòàõ íàðîäíî¿
ìóçèêè Ìîñêîâñüêî¿ êîíñåðâàòî𳿠òà ²í-
ñòèòóòó ³ì. Ãíåñ³íèõ. Ò. Ïîïîâà íàâîäèòü
ðÿä ïðèêëàä³â, çàïèñàíèõ ó Ïñêîâñüê³é,
Áðÿíñüê³é îáëàñòÿõ òà â Êðàñíîäàðñüêîìó
êðà¿. Âîíà çàñâ³ä÷óº ïîÿâó íîâèõ çàïè-
ñ³â êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü, çíàéäåíèõ ó öèõ
îáëàñòÿõ Ò. Êàðíàóõ, Í. Ñàâåëüºâîþ òà
³íøèìè äîñë³äíèêàìè. Ðàçîì ç òèì çàóâà-
æóº, ùî «â áàãàòüîõ ñìîëåíñüêèõ çá³ðíè-
êàõ, ...íåìຠæîäíî¿ êóïàëüñüêî¿, õî÷à â
äåÿêèõ ðàéîíàõ êðàþ çðàçêè áóëè çàïè-
ñàí³» [2].
Îáåðåæí³ ñóäæåííÿ Ê. Êâ³òêè òà
Ò. Ïîïîâî¿ ïðî ïîâñþäíå ïîøèðåííÿ êó-
ïàëüñüêèõ ï³ñåíü íà ðîñ³éñüêèõ òåðåíàõ
áóëè íåáåçï³äñòàâíèìè, îñê³ëüêè äëÿ
êîíêðåòíèõ âèñíîâê³â íå âèñòà÷àëî äî-
ñòàòíüî¿ ê³ëüêîñò³ ï³ñåíü æàíðó ç òî÷íî
âèçíà÷åíîþ òåðèòîð³àëüíîþ íàëåæí³ñ-
òþ. Ëèøå ç ÷àñîì Ò. Ïîïîâà íà ï³äñòàâ³
íîâ³òí³õ çàïèñ³â òà íà îñíîâ³ àðåàëüíîãî
àíàë³çó ðîáèòü âèñíîâîê, ùî êóïàëüñüê³
ï³ñí³ ïîøèðåí³ íà ðîñ³éñüê³é òåðèòî𳿠íå
ïîâñþäíî. ×àñòêîâî ñîë³äàðèçóþ÷èñü ç
ïîãëÿäàìè Â. Äàëÿ ïðî òå, ùî îáðÿäè òà
ï³ñí³ êóïàëüñüêîãî äíÿ ââàæàþòüñÿ ÿâè-
ùåì óêðà¿íñüêî¿ ³ á³ëîðóñüêî¿ êóëüòóðè,
äîñë³äíèöÿ ñïðîñòîâóº äóìêó ðîñ³éñüêèõ
åòíîãðàô³â ïðî ³ñíóâàííÿ êóïàëüñüêèõ ï³-
ñåíü ó âñ³é Ðóñ³. Ç óðàõóâàííÿì çàïèñ³â
äîñë³äíèöÿ óòî÷íþº: «Îñíîâíà ìàñà ðî-
ñ³éñüêèõ êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü, çàïèñàíèõ
ó íàø³ äí³, çîñåðåäæåíà â ñòðîãî âèçíà-
÷åíèõ ì³ñöåâîñòÿõ: ó ï³âäåííèõ ðàéîíàõ
Ïñêîâùèíè (ðàçîì ç ïðèëåãëèìè ðîñ³é-
ñüêèìè ñåëàìè ³òåáùåíè), íà Ñìîëåíùè-
í³ òà Áðÿíùèí³ (àæ äî ðîñ³éñüêî-óêðà¿í-
ñüêîãî ïîãðàíè÷÷ÿ òà îêðåìèõ ðîñ³éñüêèõ
ñ³ë íà óêðà¿íñüê³é åòí³÷í³é òåðèòîð³¿, íà-
ïðèêëàä ó Ñóìñüê³é îáëàñò³)» [2].
Ò. Ïîïîâà âèçíà÷ຠñâîºð³äíèé àðåàë
ó âèãëÿä³ äîâãî¿ âóçüêî¿ ñìóãè, ùî òÿã-
http://www.etnolog.org.ua
167
íåòüñÿ â³ä ï³âäåííèõ òåðèòîð³é Ïñêîâùè-
íè ÷åðåç íàçâàí³ çàõ³äí³ çåìë³ Ðîñ³¿, çà-
óâàæóþ÷è, ùî «ïðè öüîìó çàëèøàþòüñÿ
îñòîðîíü òàê³ çàïîâ³äíèêè ñòàðîâèííèõ
ï³ñåííèõ òðàäèö³é, ÿê Îðëîâñüêà, Âîðî-
íåçüêà, Êóðñüêà òà Áºëãîðîäñüêà îáëàñò³,
äå êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü ïîêè ùî íå âèÿâ-
ëåíî» [2]. Çðåøòîþ Ò. Ïîïîâà äîõîäèòü
òàêîãî âèñíîâêó: «Àëå âæå é íèí³ î÷å-
âèäíà ãëèáîêà îá´ðóíòîâàí³ñòü ñóìí³â³â
Êâ³òêè â çàãàëüíîðîñ³éñüêîìó ïîøèðåíí³
êóïàëüñüêèõ ï³ñåíü. Ùîïðàâäà, â îêðå-
ìèõ çàõ³äíèõ ðàéîíàõ Ðîñ³¿ êóïàëüñüê³
ï³ñí³ çáåðåãëèñÿ â äóæå õàðàêòåðíèõ
çðàçêàõ, àëå âñå æ òàêè â ðîñ³éñüê³é ï³-
ñåíí³é òðàäèö³¿ – âîíè ÿâèùå àæ í³ÿê íå
ïîâñþäíå» [2, c. 78].
Îòæå, ÿê ñâ³ä÷èòü îãëÿä çàïèñ³â òà
ñâ³ä÷åíü åòíîìóçèêîëîã³â ùîäî ïîøè-
ðåííÿ ë³òíüî¿ îáðÿäîâîñò³ íà òåðåíàõ
ñõ³äíèõ ñëîâ’ÿí, ïîáóòóâàííÿ êóïàëü-
ñüêèõ ï³ñåíü ïðîñòåæóºòüñÿ íàñàìïåðåä
íà àâòîõòîííèõ çåìëÿõ Óêðà¿íè òà Á³ëî-
ðóñ³. Ò³ íå÷èñ ëåíí³ çðàçêè, ùî çàïèñàí³
â Ðîñ³éñüê³é Ôåäåðàö³¿, çàô³êñîâàí³ íà
¿¿ àäì³í³ñòðàòèâ í³é òåðèòîð³¿, à íå â åò-
í³÷íîìó ñåðåäîâèù³, – íà çåìëÿõ Ïñêîâ-
ñüêî¿, Áðÿíñüêî¿, Ñìîëåíñüêî¿, Âîðîíåçü-
êî¿, Êóðñüêî¿, Á³ëãîðîä ñüêî¿ îáëàñòåé
íèí³øíüî¿ Ðîñ³éñüêî¿ Ôåäåðàö³¿, ÿê³ áóëè
ïðèºäíàí³ äî íå¿ ï³çí³øå.
Çà äîáè Ñåðåäíüîâ³÷÷ÿ êóïàëüñüê³ âîã-
í³ ïàëèëè â³ä Êèºâà äî Ôðàíö³¿ (ïåðøèé
âîãîíü çàïàëþâàâ êîðîëü). Ñàêðàëüíà
òðàäèö³ÿ âøàíóâàííÿ ë³òíüîãî ñîíöåñòî-
ÿííÿ (Êóïàëà) íå ïîøèðèëàñÿ íà Ñõ³ä çà
ìåæ³ á³ëîðóñüêî-óêðà¿íñüêîãî åòíîñ³â.
˳òåðàòóðà
1. Êîëåññà Ô. Ì. Íàðîäíà ìóçèêà íà Ïî-
ë³ññ³ // Êîëåññà Ô. Ì. Ìóçèêîçíàâ÷³ ïðàö³. –
Ê., 1970.
2. Ïîïîâà Ò. Â. Êóïàëüñêèå ïåñíè â ðóñ-
ñêîé ïåâ÷åñêîé òðàäèöèè // Ïàìÿòè Ê. Êâèò-
êè. – Ì., 1983.
3. Ñîáîëåâñêèé À. È. Âåëèêîðóññêèå íà-
ðîäíûå ïåñíè. – Ñ.Ïá., 1989. – Ò. ².
Ñêîðî÷åííÿ
Àðõ³â Ìà – Àðõ³â Âñåðîñ³éñüêîãî ìó-
çåéíîãî îá’ºäíàííÿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè ³ìåí³
Ì. ². Ãëèíêè (Ìîñêâà, ÐÔ)
S U M M A RY
Th e article considers the Ukrainian-Belarussian and Ukrainian-Russian parallels of Kupala song
complex.
As shows the examination of records and witnesses of the ethnomusicologists concerning spreading
of summer rites on the East Slavic terrains, the existence of Kupala songs is observed foremost on the
autochthonic areas of Ukraine and Belarus, and in Russian Federation – on the contiguous areas.
Th e author examines two types of Kupala songs: type A – P+4+4+P (framed), type B – 5+4, with an
area of distribution of them covering broad Belarussian and Ukrainian territories.
Th e related stylistic features of both the Ukrainian and Belarussian Kupala examples of type A are
an evidence of common East Slavic song tradition. By musical nature and poetic content, this type of
Kupala songs belongs to the ancient relicts of Slavic culture.
Th e examples of Kupala songs recorded on the Russian territory are similar to the Ukrainian type
A songs with their framed refrains Kupala na Yvana by nothing but the text and structure of stanza.
Th e comprehensive and comparative exposition of these rituals and songs in a wider geographical
coverage, along with mapping of collected data, can give important results useful for solution a number
of problems.
Th e collected information on authentic summer ritual actions and rites can be used for both further
scientifi c research and practical application in creating modern rural holidays, children’s games, etc.
Th e ritual and song material itself can also be helpful for creation of composers, writers, scriptwriters,
choreographers, as well as for the activities of musical ethnographical and all kinds of creative groups.
Keywords: Kupala (Midsummer) songs, singing of Kupala songs, Ukraine, Belarus, Russian
Federation.
http://www.etnolog.org.ua
|