Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації

У статті розкрито особливості збирацької практики Михайла Коцюбинського. Фіксуючи український фольклор Поділля, письменник зосереджував увагу на піснях, прислів’ях і приказках, а також народних оповіданнях. Здійснюючи текстологічний аналіз рукописних та опублікованих фольклорних зразків, автор осмис...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2013
1. Verfasser: Шалак, О.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2013
Schriftenreihe:Матеріали до української етнології
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208412
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації / О. Шалак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 146-149. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id irk-123456789-208412
record_format dspace
spelling irk-123456789-2084122025-10-29T01:04:05Z Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації Шалак, О. Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу У статті розкрито особливості збирацької практики Михайла Коцюбинського. Фіксуючи український фольклор Поділля, письменник зосереджував увагу на піснях, прислів’ях і приказках, а також народних оповіданнях. Здійснюючи текстологічний аналіз рукописних та опублікованих фольклорних зразків, автор осмислює методи фіксації, до яких удавався М. Коцюбинський. В статье раскрыты особенности собирательской практики Михаила Коцюбинского. Фиксируя украинский фольклор Подолии, писатель сосредотачивал внимание на песнях, пословицах и поговорках, а также народных рассказах. Делая текстологический анализ рукописных и опубликованных фольклорных образцов, автор осмысляет методы фиксации, к которым прибегал М. Коцюбинский. The article discloses the peculiarities of the folklore collecting practice of Mykhailo Kotsiubynskyi. While recording the Podillia Ukrainian folklore, he focused on the songs, proverbs, and sayings, as well as on folk stories. So, the authoress interprets the methods of recording to which M. Kotsiubynskyi applied while she undertakes the textual analysis of handwritten and published folklore samples. 2013 Article Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації / О. Шалак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 146-149. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208412 801.81:398(477.43/.44)(092)М.Коцюбинський uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
spellingShingle Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
Шалак, О.
Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
Матеріали до української етнології
description У статті розкрито особливості збирацької практики Михайла Коцюбинського. Фіксуючи український фольклор Поділля, письменник зосереджував увагу на піснях, прислів’ях і приказках, а також народних оповіданнях. Здійснюючи текстологічний аналіз рукописних та опублікованих фольклорних зразків, автор осмислює методи фіксації, до яких удавався М. Коцюбинський.
format Article
author Шалак, О.
author_facet Шалак, О.
author_sort Шалак, О.
title Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
title_short Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
title_full Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
title_fullStr Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
title_full_unstemmed Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації
title_sort польові записи михайла коцюбинського на поділлі: до проблеми методики фіксації
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2013
topic_facet Фольклорні пам'ятки як джерело вивчення етнокультурного профілю народу
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208412
citation_txt Польові записи Михайла Коцюбинського на Поділлі: до проблеми методики фіксації / О. Шалак // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 146-149. — Бібліогр.: 7 назв. — укр.
series Матеріали до української етнології
work_keys_str_mv AT šalako polʹovízapisimihajlakocûbinsʹkogonapodíllídoproblemimetodikifíksacíí
first_indexed 2025-10-29T02:06:34Z
last_indexed 2025-10-30T02:12:14Z
_version_ 1847371061473050624
fulltext 146 Ìèõàéëî Êîöþáèíñüêèé (1864– 1913) íàëåæèòü äî òèõ ïèñüìåí- íèê³â, ÷èÿ òâîð÷³ñòü ò³ñíî ïîâ’ÿçàíà ç ôîëüêëîðîì. Ñàìå íà öüîìó àñïåêò³ íà- ãîëîøóâàëè äîñë³äíèêè éîãî òâîð÷îñò³ Í. Áóêàòåâè÷ [1], Ñ. Êîçóá [6], Ì. Ãðè- öþòà [3], Í. Áó÷êî [2], Ë. Êîçàð [5]. Ïðî- òÿãîì æèòòÿ Ì. Êîöþáèíñüêèé íå ò³ëüêè ñòóä³þ âàâ îïóáë³êîâàí³ ôîëüêëîðí³ çá³ð- íèêè, ÷åðïàþ÷è íàòõíåííÿ ³ çíàííÿ ïðî íàðîä, à é ñàì çàïèñóâàâ çðàçêè íàðîäíî¿ òâîð÷îñò³. Ç äèòèíñòâà, ÿêå ìèíóëî â ì³ñ- òå÷êàõ ³ ñåëàõ Ïîä³ëëÿ, Ì. Êîöþáèíñüêèé çáåð³ã ëþáîâ äî íàðîäíî¿ ï³ñí³, ëåãåíäè, îïîâ³äàííÿ: «Ç 1874 ð. ðîäèíà ïèñüìåííè- êà ïðîæèâàëà ó ì. Áàð³. Áóäèíîê Êîöþ- áèíñüêèõ ì³ñòèâñÿ ïîáëèçó áàçàðó, ³ äîïèò- ëèâèé õëîï÷èê Ìóñÿ íå ðàç çàá³ãàâ òóäè. Íàéá³ëüøå ïðèâàáëþâàëè éîãî òóò ï³ñí³ ë³ðíèêà, ÿê³ â³í çàïèñóâàâ â îêðåìèé çî- øèò. ³ä ë³ðíèêà Êóïð³ÿíà Êîöþáèíñüêèé çàïèñàâ äóæå ïîïóëÿðíó â íàðîä³ ï³ñíþ “Áîíäàð³âíà”, ÿêó çà ïîðàäîþ ³ äîïîìîãîþ ìàòåð³ íàâ³òü ³íñöåí³çóâàâ» [3, ñ. 5]. Ç ÷àñ³â íàâ÷àííÿ ó Øàðãîðîäñüêîìó äóõîâíîìó ó÷èëèù³, äå Ì. Êîöþáèíñüêèé íàâ÷àâñÿ â 1876–1880 ðîêàõ, çàëèøèëè- ñÿ ñïîãàäè Â. Î. Êîâåðäèíñüêîãî – îäíî- ãî ç ó÷èòåë³â ìàéáóòíüîãî ïèñüìåííèêà: «<…> ïðèõîäèòü äî â÷èòåëüñüêî¿ Ï[àâëî] Ñ[åâåð’ÿíîâè÷] Äëîæåâñüêèé (â÷èò[åëü] ðîñ[³éñüêî¿] ìîâè) ç ÷èìàëèì ïàêóíêîì òâîð³â ó÷í³â ²V êëàñè, íàïèñàíèõ, çäà- ºòüñÿ, íà òåìó: “ßê â³äáóâàþòüñÿ ð³çäâÿí³ ñâÿòà â ìî¿é ñ³ì’¿”. Âèéíÿâøè ç ïàêóíêà ðîáîòó Ìèõàéëèêà, â³í ïî÷àâ ÷èòàòè ¿¿ ïå- ðåä ñâî¿ìè êîëåãàìè, é çàê³í÷èâ ÷èòàííÿ âèêëèêîì: “Áóäåìî ìàòè ñâîãî ë³òåðàòà”» [²Ð ÍÁÓÂ, ô. Õ, îä. çá. 17485, àðê. 20]. Ïåðøèìè â³äîìèìè çàïèñàìè Ì. Êîöþ- áèíñüêîãî [2, ñ. 75] ïðèéíÿòî ââàæàòè çà- ô³êñîâàí³ íèì ï³ñí³ òà íàðîäíó ïðîçó ó ñ. Ëîïàòèíöÿõ ßìï³ëüñüêîãî ïîâ³òó Ïî- ä³ëüñüêî¿ ãóáåðí³¿, äå ìîëîäèé ïèñüìåí íèê ó 1891–1892 ðîêàõ 1 ïðàöþâàâ ðåïåòèòîðîì ä³òåé ʳíäðàòà Ìåëüíèêîâà – áóõãàëòåðà ì³ñöåâî¿ ñàõàðí³. Ïðî ñòèëü ôîëüêëîðèñ- òè÷íî¿ ðîáîòè Ì. Êîöþáèíñüêîãî â ñ. Ëî- ïàòèíöÿõ äîñë³äíèêè çàçíà÷àëè: «Ñàì Êîöþáèíñüêèé, çáèðàþ÷è ôîëüêëîðíèé ìàòåð³ÿë, îäâ³äóâàâ âå÷åðíèö³, âåñ³ëëÿ, êîð÷ìó, ÷àñòóâàâ ñåëÿí ÷àðêîþ, àáè ò³ëü- êè ñï³âàëè éîìó ï³ñåíü» [1, ñ. 193]. Çðàçêè, ùî ¿õ çàô³êñóâàâ ïèñüìåííèê ó Ëîïàòèíöÿõ, ç’ÿâèëèñÿ äðóêîì ó çá³ðêàõ, ùî ¿õ óïîðÿäêóâàâ Á. Ãð³í÷åíêî: «Ýòíî- ãðàôè÷åñêèå ìàòåðèàëû, ñîáðàííûå â ×åð- íèãîâñêîé è ñîñåäíèõ ñ íåþ ãóáåð íèÿõ» (×åðí³ã³â, 1899, ò. 3) òà «Èç óñò íàðîäà» (×åðí³ã³â, 1901). Çîêðåìà, â îñòàííüîìó ï³ä УДК 801.81:398(477.43/.44)(092)М.Коцюбинський Îêñàíà Øàëàê (Êè¿â) ÏÎËÜβ ÇÀÏÈÑÈ ÌÈÕÀÉËÀ ÊÎÖÞÁÈÍÑÜÊÎÃÎ ÍÀ ÏÎIJË˲: ÄÎ ÏÐÎÁËÅÌÈ ÌÅÒÎÄÈÊÈ Ô²ÊÑÀÖ²¯ Ó ñòàòò³ ðîçêðèòî îñîáëèâîñò³ çáèðàöüêî¿ ïðàêòèêè Ìèõàéëà Êîöþáèíñüêîãî. Ô³êñó- þ÷è óêðà¿íñüêèé ôîëüêëîð Ïîä³ëëÿ, ïèñüìåííèê çîñåðåäæóâàâ óâàãó íà ï³ñíÿõ, ïðèñë³â’ÿõ ³ ïðè êàçêàõ, à òàêîæ íàðîäíèõ îïîâ³äàííÿõ. Çä³éñíþþ÷è òåêñòîëîã³÷íèé àíàë³ç ðóêîïèñíèõ òà îïóáë³êîâàíèõ ôîëüêëîðíèõ çðàçê³â, àâòîð îñìèñëþº ìåòîäè ô³êñàö³¿, äî ÿêèõ óäàâàâñÿ Ì. Êîöþ áèíñüêèé. Ключові слова: Ìèõàéëî Êîöþáèíñüêèé, Ïîä³ëëÿ, ïàñïîðò, âèêîíàâåöü.  ñòàòüå ðàñêðûòû îñîáåííîñòè ñîáèðàòåëüñêîé ïðàêòèêè Ìèõàèëà Êîöþáèíñêîãî. Ôèê- ñèðóÿ óêðàèíñêèé ôîëüêëîð Ïîäîëèè, ïèñàòåëü ñîñðåäîòà÷èâàë âíèìàíèå íà ïåñíÿõ, ïîñëîâè- öàõ è ïîãîâîðêàõ, à òàêæå íàðîäíûõ ðàññêàçàõ. Äåëàÿ òåêñòîëîãè÷åñêèé àíàëèç ðóêîïèñíûõ è îïóáëèêîâàííûõ ôîëüêëîðíûõ îáðàçöîâ, àâòîð îñìûñëÿåò ìåòîäû ôèêñàöèè, ê êîòîðûì ïðèáåãàë Ì. Êîöþáèíñêèé. Ключевые слова: Ìèõàèë Êîöþáèíñêèé, Ïîäîëèÿ, ïàñïîðò, èñïîëíèòåëü. The article discloses the peculiarities of folklore collecting practice of Mykhailo Kotsiubynskyi. While recording the Podillia Ukrainian folklore, he focused on the songs, proverbs and sayings, as well as on folk stories. So, the authoress interprets the methods of recording to which M. Kotsiubynskyi applied while she undertakes the textual analysis of handwritten and published folklore samples. Keywords: Mykhailo Kotsiubynskyi, Podillia, descriptor, performer. http://www.etnolog.org.ua 147 ¹ 302 îïóáë³êîâàíî íàðîäíå îïîâ³ äàííÿ «Çâèäêû óçÿëàñü ïàíùûíà», ùî ì³ñòèòü ïàñïîðò ðîñ³éñüêîþ ìîâîþ, ó ÿêîìó âêàçàíî ð³ê çàïèñó (1890), ³ì’ÿ îïîâ³äà÷à, éîãî â³ê (94-ð³÷íèé Âàñèëü Âèõë³é), à òàêîæ çâ³ä- êè â³í ðîäîì (ñ. Ñòàäíèöÿ ³í íèöüê. ïîâ. Ïîä³ëüñüêî¿ ãóá.) [4, ñ. 301]. Ëàáîðàòîð³þ ô³êñàö³¿, åäèö³éí³ ïðèíöèïè Ì. Êîöþáèí- ñüêîãî òà Á. Ãð³í÷åíêà â³äîáðàæàº ðóêî- ïèñíèé çàïèñ öüîãî îïîâ³äàí íÿ. Ïîð³âíþþ- ÷è ðóêîïèñ ³ç ïóáë³êàö³ºþ, ëåãêî ïîì³òèòè ìàéæå òîòîæí³ñòü îáîõ òåêñò³â, ùî âèêàçóº ïë³äí³ çàñàäè, ÿêèõ äîòðèìóâàëèñÿ îáèäâà ôîëüêëîðèñòè. Ðóêîïèñ çàñâ³ä÷óº ïðàãíåí- íÿ Ì. Êîöþáèíñüêîãî äîñèòü òî÷íî â³ä- òâîðþâàòè âñ³ îñîáëèâîñò³ ãîâ³ðêè òà ìîâè îïîâ³äà÷à: «Äÿêóþòú ïàíîâû: – Ñïàñûáè Âàìú, ïàíå âåëüìîæíûé, ùî òàêú óêîíòåíòóâàëû íàñú äî ñõî÷ó, ñïà[c]ûáè…×îãî æú âû âèäú íàñú õî÷åòå? – Îé, ëþäå äîáðè, õàçÿéè ÷åñíè! Íå áàãàòî çú âàñú õî÷ó! Òÿæêî ìåíè çú âåëûêûìú ãîñïîäàðñòâîìú. ß é íàéìàþ ëþä[û]é è ãðîøè ïëà÷ó, òà âñå íåìà ëàäó. Íå âñïèâàþ õëèáà çèáðàòû: îñûïàåòüñÿ. ßêú áû äèòû âàøè ñïðîìîãëû ìåíå – ïîäàðóâàëû éèäåíú äåíü íà òûæäåíü» [²Ð ÍÁÓÂ, ô. 170, îä. çá. 634, àðê. 1]. Ðóêîïèñ ì³ñòèòü ä³àëåêòèçìè, çàô³êñî- âàí³ äîñèòü äîñòîâ³ðíî: «äâàíàéöÿòü ÷î- ëîâèêà», «çà òðåòûìú ðàçîìú», «éèäåíú», «ëþäå», «ïðîøåíûå», «äèòûé», «ìàö³ÿ». Ïóáë³êàö³ÿ çáåð³ãຠìàéæå âñ³ îñîáëè- âîñò³ ìîâè, â³äòâîðåí³ ó ðóêîïèñíîìó âà- ð³àíò³, îäíàê ç ïåâíèìè â³äì³ííîñòÿìè. Ïðèì³ðîì, ó ðóêîïèñó ïî-ð³çíîìó â³äòâî- ðåíî ôëåêñ³¿ ó òðåò³é îñîá³ îäíèíè òà ìíî- æèíè 䳺ñë³â (òâåðä³ ³ ì’ÿê³ ê³íöåâ³ ïðè- ãîëîñí³).  îäíîìó âèïàäêó: «äÿêóþò», â ³íøîìó: «ãîâîðÿòü», «êàæóòü», ùî ìîãëî çàñâ³ä÷óâàòè àáî âàð³àòèâí³ñòü âèìîâè îïîâ³äà÷à, àáî âïëèâ íà çàïèñóâà÷à ë³òå- ðàòóðíî¿, íîðìàòèâíî¿ ìîâè 2. Îïóáë³êî- âàíèé çðàçîê ó âèäàíí³ «Èç óñò íàðîäà» ì³ñòèòü ëåêñåìè ò³ëüêè ç òâåðäèìè çàê³í- ÷åííÿìè – óñ³ çàçíà÷åí³ ä³ºñëîâà ó äðóö³ ìàþòü òâåðäèé çíàê ó çàê³í÷åíí³. ª ïî- îäèíîê³ ð³çíî÷èòàííÿ ëåêñåì (âò³ì, ó ðó- êîïèñó â³äïîâ³äíèõ ïðàâîê ðóêîþ óïîðÿä- íèêà íåìàº) – âîíè ó öüîìó âèïàäêó íå º äîêàçîì ðåäàãóâàííÿ Á. Ãð³í÷åíêà, à, íàé- ³ìîâ³ðí³øå, çàñâ³ä÷óþòü ñêëàäíîù³ äðóêó ñþæåòó, çàô³êñîâàíîãî ç ôîíåòè÷íîþ òî÷- í³ñòþ: «ëþäûé» (ó ðóêîïèñó) – «ëþäåé» (ó äðóö³ – «Èç óñò íàðîäà»), «ïàíîâû» (ðóêîïèñ) – «ïàíîâè» («Èç óñò íàðîäà»). Ñåðåä ðóêîïèñíèõ ìàòåð³àë³â Á. Ãð³í- ÷åíêà, à ñàìå ïðèñë³â’¿â òà ïðèêàçîê, ùî ¿õ çàïèñàëè ð³çí³ çáèðà÷³ â ð³çíèõ ðåã³îíàõ, º ê³ëüêà êàðòîê, íà ÿêèõ çàçíà÷åíî, ùî ïàðå쳿 çàô³êñóâàâ Ì. Êîöþáèíñüêèé íà Ïîä³ëë³: «ã. Áàëòà, Ïîä[îëüñêîé] ãóá. Çàï. Ì. Ì. Êîöþáèí[ñêèé]»; «ñ. Ëîïàòûíöû, ßìïîëüñê[èé] óåçä Ïîäîëüñê[îé] ãóá. Çàï. Ì. Ì. Êîöþáèíñê³é» [ÀÍÔÐÔ ²ÌÔÅ, ô. 1-Ê 2/47, àðê. 98–100]. Êàðòêè – öå ñêî- ï³éîâàí³ é óïîðÿäêîâàí³ çà ³ìåíàìè çáè- ðà÷³â ïðèñë³â’ÿ ³ ïðèêàçêè, çà ÿêèìè, íà æàëü, íå ìîæíà âèçíà÷èòè ð³âåíü òî÷íîñò³ ï³ä ÷àñ êîï³þâàííÿ ÷åðåç â³äñóòí³ñòü àâòî- ãðàô³â «÷îðíîâèõ» çàïèñ³â. Ïðîòå, íàâ³òü êîﳿ â³äîáðàæàþòü íàóêîâ³ çàñàäè ô³êñà- ö³¿ òà ïóáë³êàö³¿ ³ çáèðà÷³â, ³ Á. Ãð³í÷åíêà. Íàïðèêëàä, ïàðå쳿 ç Ïîä³ëëÿ, ùî ¿õ çà- ïèñàâ Ì. Êîöþáèíñüêèé, – öå ôîëüêëîðí³ çðàçêè, ÿê³ â³äòâîðþþòü îñîáëèâîñò³ ãîâî- ðó: «Õî÷ú ëþäå áèäíè, àëå ñëîâà ÷åñíè», «Äîêû ìóæûêú íå çíàâú õóíòó, à æûäú ãðóíòó – äîáðå æûëîñÿ»; «Õàé è ãîðùûêú, àáû âú ïè÷ú íå ñàæàëû» [ÀÍÔÐÔ ²ÌÔÅ, ô. 1-Ê 2/47, àðê. 98–100]. Êàðòêè òàêîæ çàñâ³ä÷óþòü ð³çí³ ð³âí³ ðîáîòè íàä ìàòåð³- àëîì. Òàê, îë³âöåì Á. Ãð³í÷åíêî â ë³âîìó íèæíüîìó êóò³ âêàçàâ îïóáë³êîâàí³ ðàí³- øå âàð³àíòè çàô³êñîâàíèõ çðàçê³â, ùî çíà- ÷íî ðîçøèðþâàëî ïîëå îáñåðâàö³¿, äàâàëî çìîãó ïîð³âíÿòè âàð³àíòè, âèçíà÷èòè ñòó- ï³íü ¿õ ïîøèðåíîñò³. Äî çá³ðíèêà «Èç óñò íàðîäà» ââ³éøëè é ³íø³ ïàðå쳿, ùî ¿õ çàô³êñóâàâ Ì. Êîöþ- áèíñüêèé, – «èçú Âèííèöû, Ëîïàòèíåöú è Áàëòû Ïîäîëüñê. ãóá., Îðîá³åâêè Ïðè- ëóöê. ó. è Ðåíè Áåññàðàáñê. ã.» [4, ñ. 358]. Âëàñíå ïîä³ëüñüêèõ ïðèñë³â’¿â ³ ïðèêà- çîê – 10, ïîäàíèõ çà íîìåðàìè: 7, 20, 23, 50, 57, 78, 93, 103, 176, 233. Çàçíà÷åíèõ âèùå ïàðåì³é ³ç ðóêîïèñíèõ ìàòåð³àë³â Á. Ãð³í÷åíêà ñåðåä îïóáë³êîâàíèõ íåìàº. Îäíàê, ÿê ³ ðóêîïèñí³, îïóáë³êîâàí³ çðàç- êè çàñâ³ä÷óþòü ïðàãíåííÿ çàïèñóâà÷à äî òî÷íîñò³ ó â³äòâîðåíí³ ä³àëåêòíèõ îñî- áëèâîñòåé ïî÷óòîãî: «ßêú áû âñè ëþäå æûëû, òî áú ñâèòú çàòüìèëû» [4, ñ. 371]. Âëàñíîðó÷ çàô³êñîâàí³, à òàêîæ îïóáë³- êîâàí³ â çá³ðíèêàõ Ì. Íîìèñà («Óêðà- ¿íñüê³ ïðèêàçêè, ïðèñë³â’ÿ ³ òàêå ³íøå», 1864), Ì. Êîìàðîâà («Íîâà çá³ðêà íàðîä- í³õ ìàëîðóñüêèõ ïðèêàçîê, ïðèñë³â’¿â, ïîìîâîê, çàãàäîê, çàìîâëÿíü ³ øåïòàíü», 1890), Ì. Êîöþáèíñüêèé âèêîðèñòîâóâàâ ïðèñë³â’ÿ ³ ïðèêàçêè ó ñâî¿õ õóäîæí³õ òâî- ðàõ: «Àâòîð ëþáèòü ïåðåñèïàòè ðîçìîâó http://www.etnolog.org.ua 148 ñâî¿õ ãåðî¿â ïðèñë³â’ÿìè; ³íîä³ â³í ³ â ðîç- ïîâ³äí³é ÷àñòèí³, íàäàþ÷è ¿é íàðîäíüîãî ñòèëþ, êîðèñòóºòüñÿ ç ïðèñë³â’¿â, îäíî- ÷àñíî ñòàþ÷è íà ´ðóíò ñåëÿíñüêî¿ ô³ëî- ñîô³¿, ñåëÿíñüêîãî ñâ³òîãëÿäó» [1, ñ. 202]. Óïîðÿäêîâàíèé Á. Ãð³í÷åíêîì òðåò³é òîì «Ýòíîãðàôè÷åñêèõ ìàòåðèàëîâ, ñî- áðàííûõ â ×åðíèãîâñêîé è ñîñåäíèõ ñ íåé ãóáåðíèÿõ» (×åðí³ã³â, 1899) ì³ñòèòü 11 ï³- ñåíü ç Ïîä³ëëÿ ó çàïèñó Ì. Êîöþáèíñüêî- ãî. Âîíè ÷àñòêîâî ïàñïîðòèçîâàí³ (íåìຠâ³äîìîñòåé ïðî âèêîíàâöÿ) é ³íîä³ ì³ñòÿòü äîäàòêîâó ³íôîðìàö³þ ç ïðèâîäó êîíòåê- ñòó âèêîíàííÿ: «ñ. Ëîïàòèíöû ßìïîëüñê ó. Ïîäîëüñê. ã. Ì. Ì. Êîöþáèíñê³é, âú 1891 ã. – Ïîþòú “íà áóðÿêàõú”» [7, ñ. 129], «ã. Âèííèöà Ïîäîëüñê. ã. ßðìàðêà. Ì. Ì. Êîöþáèíñê³é» [7, ñ. 577]. Çðàçêè íå ìàþòü íîòíî¿ ÷àñòèíè, ùî, ïðîòå, º òàêîæ îñîáëè- â³ñòþ êîëåêö³é ³íøèõ çàïèñóâà÷³â ó öüîìó âèäàíí³. Áåç ðóêîïèñó «÷îðíîâîãî» çàïèñó âàæêî ñêàçàòè, ÷è ï³ñí³ çàô³êñîâàíî ó ïðî- öåñ³ âèêîíàííÿ, ÷è ¿õ Ì. Êîöþáèíñüêîìó íàäèêòîâóâàëè, îäíàê, îêðåì³ äîïîâíåííÿ ó êâàäðàòíèõ äóæêàõ, çä³éñíåí³ óïîðÿä- íèêîì, ìîæóòü áóòè îçíàêîþ îñòàííüîãî [7, ñ. 335]. ϳñí³ ðÿñí³þòü ä³àëåêòèçìà- ìè: ñëàáà («õâîðà»), ñïîìûíàëû («çãàäó- âàëè»), õîäû (ó çíà÷åíí³ «ï³ä³éäè»), çà- ëëÿëà («çàëèëà»), åäíà («îäíà»), ïëàòêîì («õóñòêîþ») òà ³í. – ³ öå çàñâ³ä÷óº óâàãó çàïèñóâà÷à äî «æèâî¿» ìîâè âèêîíàâöÿ. Ïðîòå äåÿê³ ëåêñåìè ïîäàíî ìîâîþ ë³òåðà- òóðíîþ: âàðþ, øêâàðþ, òîä³ ÿê ä³àëåêòí³ ôîðìè – âàðó, øêâàðó. Îêðåì³ ïðèì³òêè, ó ÿêèõ çàçíà÷åíî â³äì³íí³ ðÿäêè, âêàçóþòü íà ìîæëèâó ô³êñàö³þ âàð³àíò³â [7, ñ. 325]. Ñåðåä çàïèñàíèõ Ì. Êîöþáèíñüêèì ï³ñí³ ïåðåâàæíî ðîäèííî- òà ñîö³àëüíî-ïîáóòî- â³: «Äåñü òû, ëèùèíî, âú ïå÷è íå áóëà…», «ß êàçàëà: êóïû ñûòî…», «Ñëàáà æ ÿ, ñëàáà…», «Îé ïûëà ÿ ó íåäèëþ…», «Ó íå- äèëþ ìîÿ ìûëà ðàíî âñòàëà…», «Ãàðáóçú âàðþ, ãàðáóçú ïå÷ó…». Êð³ì âëàñíèõ çàô³êñîâàíèõ çðàçê³â, Ì. Êîöþáèíñüêèé ïîäàâ Á. Ãð³í÷åíêîâ³ ³ çàïèñè ³íøèõ çáèðà÷³â, êîòðèì äîðó÷àâ ô³êñóâàòè ôîëüêëîð: «Ö³êàâ³ñòü äî óêðà- ¿íñüêîãî ôîëüêëîðó âèÿâèëàñÿ â òîìó, ùî Êîöþáèíñüêèé ³ ñàì çáèðàâ ï³ñí³, é äîðó- ÷àâ çáèðàòè ¿õ ³íøèì îñîáàì, íàïðèêëàä, ñåñòð³ Ìèêîëè Ìåëüíèêîâà, ÿêà, ç äîðó- ÷åííÿ Êîöþáèíñüêîãî, “³ç ñë³â ñåëÿí çà- ïèñóâàëà íàðîäí³ ï³ñí³, êàçêè, ïðèñë³â’ÿ òîùî”» [1, ñ. 193]. Êð³ì ñåìè çðàçê³â, çà- ô³êñîâàíèõ Ë. Ìåëüíèêîâîþ [5, ñ. 23], äî «Ýòíîãðàôè÷åñêèõ ìàòåðèàëîâ…» (ò. 3, 1899) óâ³éøëî 98 ïîä³ëüñüêèõ âåñ³ëüíèõ ï³ñåíü ó çàïèñó Àíäð³ÿ Äóëÿêà (1877– 1933). Ó çàïèñó òîãî æ çáèðà÷à ó çá³ðíè- êó «Èç óñò íàðîäà» (1901) îïóáë³êîâàíî äâà íàðîäí³ îïîâ³äàííÿ ïðî Êàðìàëþêà ç Ëîïàòèíåöü ßìï³ëüñüêîãî ïîâ³òó (áåç çàçíà÷åííÿ ïð³çâèù îïîâ³äà÷³â). Îáèäâà çàïèñè âèÿâëÿþòü ïåâí³ ïðîãðåñèâí³ òåí- äåíö³¿, õàðàêòåðí³ ³ äëÿ çàïèñ³â Ì. Êîöþ- áèíñüêîãî: ïàñïîðòèçàö³ÿ, ïðàãíåííÿ òî÷- íî â³äòâîðþâàòè îñîáëèâîñò³ ãîâ³ðêè ³ ìîâëåííÿ îïîâ³äà÷à: «À òà áàáà, ùî äàâ é³é Êàðìàëþêú òðû ãðîøè íà öüâàøêû, ïèøëà äî ìèñòà, êóïûëà öüâàøêèâú è éäå íàçàä òîþ ñàìîþ äîðîãîþ, à é³éè âæå äàâ- íî ÷åêà Êàðìàëþêú» [4, ñ. 303]. Âàæêî ñêàçàòè, íàñê³ëüêè 1891 ðîêó çàñàäè çáèðàöüêî¿ ïðàêòèêè ìîëîäîãî (27-ð³÷íîãî) Ì. Êîöþáèíñüêîãî ôîðìóâà- ëèñÿ ï³ä âïëèâîì òåæ ìîëîäîãî (28-ð³÷íî- ãî) Á. Ãð³í÷åíêà, îäíàê äîáðå â³äîìî, ùî ï³çí³øå, ³ç 1899 ðîêó ïèñüìåííèê áàãàòî ëèñòóâàâñÿ ç ìîëîäøèì, àëå äîñâ³ä÷åí³- øèì ó öàðèí³ çàïèñóâàííÿ, Â. Ãíàòþêîì, ÿêèé íàäñèëàâ éîìó íîâèíêè ãàëèöüêèõ ôîëüêëîðíèõ âèäàíü. Êð³ì òîãî, «Êîöþ- áèíñüêèé ö³êàâèâñÿ çáèðàííÿì åòíîãðà- ô³÷íèõ ìàòåð³ÿë³â: òîãî æ òàêè 1902 ðîêó, â âåðåñí³, â³í ïðîñèòü Ãíàòþêà íàä³ñëàòè ³íñòðóêö³¿ ³ âêàç³âêè äëÿ çáèðà÷³â åòíî- ãðàô³÷íîãî ìàòåð³ÿëó, à â æîâòí³ äÿêóº éîìó çà ïðèñëàí³ åòíîãðàô³÷í³ ïðîãðà- ìè» [1, ñ. 196–197]. Öÿ ñòîð³íêà ðîçâèòêó ìåòîäîëîã³÷íèõ ïðèíöèï³â Ì. Êîöþáèí- ñüêîãî-ôîëüêëîðèñòà âèìàãຠîêðåìîãî äîñë³äæåííÿ. Îäíàê, ùîäî «ïîä³ëüñüêîãî åòàïó» éîãî ôîëüêëîðèñòè÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ ìîæíà âèçíà÷èòè òàê³ ïë³äí³ òåíäåíö³¿ ó ô³êñóâàíí³ ôîëüêëîðó: ïàñïîðòèçàö³ÿ çà- ïèñàíîãî (õî÷ ³ íå äîêëàäíà, àëå ïîäåêó- äè ç ïåâíèìè âêàç³âêàìè íà êîíòåêñò âè- êîíàííÿ), ïðàãíåííÿ ôîíåòè÷íî òî÷íîãî â³äòâîðåííÿ ìîâè âèêîíàâöÿ, çàçíà÷åííÿ ó ïðèì³òêàõ âàð³àòèâíîñò³ îêðåìèõ ï³ñåííèõ ðÿäê³â. Ì. Êîöþáèíñüêèé âèÿâëÿâ íàñàì- ïåðåä óâàãó äî ïàðåì³é, ï³ñåíü òà íàðîä- íèõ îïîâ³äàíü, ùî, î÷åâèäíî, áóëî çóìîâ- ëåíå âèêîðèñòàííÿì ç³áðàíîãî ìàòåð³àëó â ðàíí³õ òâîðàõ «Àíäð³é Ñîëîâ³éêî…», «ßëèíêà», «Ìàëåíüêèé ãð³øíèê» òà ³í. Îòæå, Ì. Êîöþáèíñüêèé, çàïèñóþ- ÷è óêðà¿íñüêèé ôîëüêëîð Ïîä³ëëÿ, íà- ñàìïåðåä çîñåðåäæóâàâ óâàãó íà ï³ñíÿõ, ïðèñë³â’ÿõ ³ ïðèêàçêàõ, à òàêîæ íàðîäíèõ îïîâ³äàííÿõ, ùî áóëî ïîâ’ÿçàíî ç éîãî ë³- http://www.etnolog.org.ua 149 òåðàòóðíîþ òâîð÷³ñòþ. Ô³êñóþ÷è çðàçêè ôîëüêëîðó, ïèñüìåííèê äîâîë³ äîêëàäíî ïàñïîðòèçóâàâ ¿õ, íàìàãàþ÷èñü äîñèòü òî÷- íî â³äòâîðþâàòè âñ³ îñîáëèâîñò³ ãîâ³ðêè òà ìîâè ñàìîãî âèêîíàâöÿ. Öå çàñâ³ä÷óþòü íå ò³ëüêè îïóáë³êîâàí³, à é ðóêîïèñí³ ìàòåð³à- ëè çàïèñ³â. ϳñí³, ùî ¿õ çàô³êñóâàâ Ì. Êî- öþáèíñüêèé íà Ïîä³ëë³, ì³ñòÿòü äîäàòêîâó ³íôîðìàö³þ ùîäî êîíòåêñòó ¿õ âèêîíàííÿ. Äåÿê³ ïðèì³òêè äî ï³ñåííèõ çðàçê³â, äå âêàçàíî íà â³äì³íí³ ðÿäêè â ³íøîìó âèêî- íàíí³, çàñâ³ä÷óþòü ìîæëèâ³ñòü ïîâòîðíî¿ ô³êñàö³¿ â³ä òîãî ñàìîãî âèêîíàâöÿ àáî çàïè- ñó âàð³àíò³â â³ä ³íøèõ íîñ³¿â ôîëüêëîðó. ˳òåðàòóðà 1. Áóêàòåâè÷ Í. Óêðà¿íñüêèé ôîëüêëîð ó òâîð÷îñò³ Êîöþáèíñüêîãî / Íàçàð Áóêàòå- âè÷ // Êîöþáèíñüêèé Ì. Çá³ðêà ñòàòåé / çà ðåä. Î. Äîðîøåâè÷à. – Õ. : ˳òåðàòóðà ³ ìèñ- òåöòâî, 1931. – Ò. 1. – Ñ. 191–223. 2. Áó÷êî Í. Î. Ç ³íòåðåñ³â Ì. Ì. Êîöþ- áèíñüêîãî äî ôîëüêëîðó òà åòíîãðàô³¿ / Í. Î. Áó÷êî // Íàðîäíà òâîð÷³ñòü òà åòíîãðà- ô³ÿ. – 1959. – ¹ 3. – Ñ. 74–77. 3. Ãðèöþòà Ì. Ñ. Ì. Êîöþáèíñüêèé ³ íà- ðîäíà òâîð÷³ñòü / Ì. Ñ. Ãðèöþòà. – Ê. : Âèä- âî ÀÍ ÓÐÑÐ, 1958. – 55 ñ. 4. Èç óñò íàðîäà: Ìàëîðóññêèå ðàññêàçû, ñêàçêè è ïð. / [Á. Ä. Ãðèí÷åíêî]. – ×åðíèãîâ, 1901. – V²²², 488 ñ. 5. Êîçàð Ë. Çáèðà÷³ ïîä³ëüñüêîãî ôîëüêëî- ðó – êîðåñïîíäåíòè Áîðèñà Ãð³í÷åíêà / ˳ä³ÿ Êîçàð // Ïîä³ëüñüêèé ôîëüêëîð ó çáèðàíí³ òà äîñë³äæåíí³: òåçè ì³æíàðîäíî¿ íàóêîâî-ïðàê- òè÷íî¿ êîíôåðåíö³¿, ïðèñâÿ÷åíî¿ 105-é ð³÷íè- ö³ ç äíÿ íàðîäæåííÿ Ã. Òàíöþðè (³ííèöÿ, 9 ÷åðâ. 2006 ð.) / Ì-âî êóëüòóðè ³ òóðèçìó Óêðà¿íè, Äåðæ. òåàòðàëüíî-âèäîâèùíà àãåí- ö³ÿ [òà ³í.]. – ³ííèöÿ : Íîâà êíèãà, 2006. – Ñ. 21–29. 6. Êîçóá Ñ. Ôîëüêëîðí³ çàïèñè Êîöþáèí- ñüêîãî / Ñåðã³é Êîçóá // Êîöþáèíñüêèé Ì. Çá³ðêà ñòàòåé / çà ðåä. Î. Äîðîøåâè÷à. – Õ. : ˳òåðàòóðà ³ ìèñòåöòâî, 1931. – Ò. 1. – Ñ. 272–285. 7. Ýòíîãðàôè÷åñêèå ìàòåðèàëû, ñîáðàííûå â ×åðíèãîâñêîé è ñîñåäíèõ ñ íåé ãóáåðíèÿõ / [ñîáð. Á. Ä. Ãðèí÷åíêî]. – ×åðíèãîâ, 1899. – Ò. 3. Ïåñíè. – ÕÕ²V, 767 ñ. Ïðèì³òêè 1 Ëèñò ÿìï³ëüñüêîãî ñïðàâíèêà çàñâ³ä÷óº, ùî Ì. Êîöþáèíñüêèé, çà ÿêèì íàãëÿäàëà ïîë³ö³ÿ, ïðèáóâ äî Ëîïàòèíåöü 11 âåðåñíÿ 1891 ðîêó [ÄÀÂÎ, ô. Ä-220, îä. çá. ¹ 7, ñïð. 95, àðê. 419]. 2 Ö³êàâî, ùî òàê³ âàð³àíòè â ìîâëåíí³ îäíî- ãî ïîä³ëüñüêîãî îïîâ³äà÷à ô³êñóâàâ ³ À. Äè- ì³íñüêèé, ÿêèé áóâ ñòàö³îíàðíèì çàïèñóâà÷åì ôîëüêëîðó Ïîä³ëëÿ, äîáðå âîëîä³â ãîâ³ðêîþ ³ ë³òåðàòóðíîþ ìîâîþ íå êîðèñòóâàâñÿ (ïðî öå ñâ³ä÷èòü éîãî åï³ñòîëÿðíà ñïàäùèíà). Íàïðè- êëàä, çðàçîê îäí³º¿ êàçêè [ÀÍÔÐÔ ²ÌÔÅ, ô. 1-äîä. 5/507, àðê. 1 çâ.] ì³ñòèòü ³ 䳺ñëîâà ç òâåðäèìè ôëåêñ³ÿìè («âûõîäûòú»), ³ 䳺ñëî- âà, ùî ìàþòü ì’ÿê³ çàê³í÷åííÿ ó òðåò³é îñîá³ îäíèíè òåïåð³øíüîãî ÷àñó («ïðûèçäûòü»). Ñêîðî÷åííÿ ÀÍÔÐÔ ²ÌÔÅ – Àðõ³âí³ íàóêîâ³ ôîíäè ðóêîïèñ³â òà ôîíîçàïèñ³â ²íñòèòóòó ìèñòåöòâî- çíàâñòâà, ôîëüêëîðèñòèêè òà åòíîëî㳿 ³ì. Ì. Ò. Ðèëüñüêîãî ÍÀÍ Óêðà¿íè ÄÀÂÎ – Äåðæàâíèé àðõ³â ³ííèöüêî¿ îáëàñò³ ²Ð ÍÁÓ – ²íñòèòóò ðóêîïèñó Íàö³îíàëü- íî¿ á³áë³îòåêè ³ìåí³ Â. ². Âåðíàäñüêîãî S U M M A RY Mykhailo Kotsiubynskyi (1864–1913) was one of those writers, whose work is closely related to folk- lore. It is the aspect which was emphasized by the researchers of his writings N. Bukatevych, S. Kozub, M. Hrytsiuta, N. Buchko, and L. Kozar. During his life, Kotsiubynskyi not only studied already published folkloric collections, where he got his inspiration and knowledge about people, but also recorded samples of folklore. First of all, the writer focused on songs, proverbs and sayings, as well as on folk stories. Besides that, M. Kotsiubynskyi not only recorded the samples of Podillia folklore, but categorized them in detail and tried to exactly reproduce all the dialectal and linguistic features. One can observe that in his published works, as well as in the handwritten materials. Songs, collected by M. Kotsiubynskyi on Podillia, contain additional information concerning the context of their performance. Some notes to the song samples indicate the diff erence with other performances and permit rerecording them from other performers. Th e article of O. Shalak refers specifi cally to progressive textual methods, characteristic for record- ings made by M. Kotsiubynskyi on Podillia. Keywords: Mykhailo Kotsiubynskyi, Podillia, descriptor, performer. http://www.etnolog.org.ua