Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури
У слов’янських мовах слово «трапеза», грецького походження, має декілька значень. Це і прийом їжі, пригощання, стіл, їжа, бенкет, і приміщення чи будівля в монастирі, де приймається їжа (синонім – «трапезна»), і загальний стіл для прийому їжі в монастирі, і прийом їжі в монастирі, і стіл з їжею. Бач...
Збережено в:
| Дата: | 2013 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2013
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208422 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури / Ю. Новосьолова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 86-89. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-208422 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2084222025-10-29T01:20:08Z Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури Новосьолова, Ю. Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину У слов’янських мовах слово «трапеза», грецького походження, має декілька значень. Це і прийом їжі, пригощання, стіл, їжа, бенкет, і приміщення чи будівля в монастирі, де приймається їжа (синонім – «трапезна»), і загальний стіл для прийому їжі в монастирі, і прийом їжі в монастирі, і стіл з їжею. Бачимо, що в цьому слові пов’язані такі поняття, як прийом їжі, а також деякий релігійний акт. В етнологічному сенсі трапезу можна визначити як прийом їжі, що супроводжується певними ритуальними чи ритуалізованими діями, які мають магічну чи соціонормативну складову. У статті розглянуто структуру, функції, види традиційної трапези. В славянских языках слово «трапеза», греческого происхождения, имеет несколько значений. Это и прием пищи, и угощение, стол, еда, пир, и помещение или здание в монастыре, где принимается пища (синоним – «трапезная»), и общий стол для приема пищи в монастыре, и прием пищи в монастыре, и стол с едой. Видим, что в этом слове связаны такие понятия, как прием пищи, а также некоторый религиозный акт. В этнологическом смысле трапезу можно определить как прием пищи, сопровождаемый определенными ритуальными или ритуализированными действиями, которые имеют магическую или соционормативную составляющую. В статье рассмотрены структура, функции, виды традиционной трапезы. In Slavic, the word meal is of Greek origin, which has several meanings. It includes the following: a meal and treat, a dining table, a banquet, a room or a building in a monastery where food is taken (syn. refectory), a common table for meals in the monastery, eating in a monastery, and finally a dining table with a meal. As we can see, this word embraces the ideas of a meal and a sort of religious act. In an ethnological aspect, a meal may be defined as feeding accompanied by certain ritual or ritualized actions with some magical or socio-normative component. The article considers the structure, functions, and types of traditional meals. 2013 Article Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури / Ю. Новосьолова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 86-89. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208422 392.81 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину |
| spellingShingle |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Новосьолова, Ю. Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури Матеріали до української етнології |
| description |
У слов’янських мовах слово «трапеза», грецького походження, має декілька значень. Це і прийом їжі, пригощання, стіл, їжа, бенкет, і приміщення чи будівля в монастирі, де приймається їжа (синонім – «трапезна»), і загальний стіл для прийому їжі в монастирі, і прийом їжі в монастирі, і стіл з їжею. Бачимо, що в цьому слові пов’язані такі поняття, як прийом їжі, а також деякий релігійний акт. В етнологічному сенсі трапезу можна визначити як прийом їжі, що супроводжується певними ритуальними чи ритуалізованими діями, які мають магічну чи соціонормативну складову. У статті розглянуто структуру, функції, види традиційної трапези. |
| format |
Article |
| author |
Новосьолова, Ю. |
| author_facet |
Новосьолова, Ю. |
| author_sort |
Новосьолова, Ю. |
| title |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| title_short |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| title_full |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| title_fullStr |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| title_full_unstemmed |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| title_sort |
теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208422 |
| citation_txt |
Теоретико-методологічні засади вивчення трапези як традиційної культури / Ю. Новосьолова // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 86-89. — Бібліогр.: 7 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT novosʹolovaû teoretikometodologíčnízasadivivčennâtrapeziâktradicíjnoíkulʹturi |
| first_indexed |
2025-10-29T02:07:05Z |
| last_indexed |
2025-10-30T02:12:44Z |
| _version_ |
1847371093557379072 |
| fulltext |
86
Âèâ÷åííÿ òðàäèö³éíî¿ òðàïåçè, îä-
í³º¿ ç åòíîãðàô³÷íèõ òåì, çàçâè÷àé
çàëèøàºòüñÿ ïîçà óâàãîþ äîñë³äíèê³â.
Îäíàê íèçêà ïðàöü, ÿê³ ïðÿìî àáî îïîñå-
ðåäêîâàíî òîðêàþòüñÿ ö³º¿ òåìàòèêè, ïðåä-
ñòàâëÿþòü äëÿ íàñ áåçñóìí³âíó ö³íí³ñòü,
íàñàìïåðåä ç òî÷êè çîðó ³ñòîð³îãðàô³¿ ïè-
òàííÿ ³ ìåòîäîëî㳿 íàóêè, ïîâ’ÿçàíî¿ ç äî-
УДК 392.81 Þë³ÿ Íîâîñüîëîâà
(Îäåñà)
ÒÅÎÐÅÒÈÊÎ-ÌÅÒÎÄÎËÎò×Ͳ ÇÀÑÀÄÈ ÂÈÂ×ÅÍÍß
ÒÐÀÏÅÇÈ ßÊ ÒÐÀÄÈÖ²ÉÍί ÊÓËÜÒÓÐÈ
Ó ñëîâ’ÿíñüêèõ ìîâàõ ñëîâî «òðàïåçà», ãðåöüêîãî ïîõîäæåííÿ, ìຠäåê³ëüêà çíà÷åíü. Öå ³ ïðè-
éîì ¿æ³, ïðèãîùàííÿ, ñò³ë, ¿æà, áåíêåò, ³ ïðèì³ùåííÿ ÷è áóä³âëÿ â ìîíàñòèð³, äå ïðèéìàºòüñÿ
¿æà (ñèíîí³ì – «òðàïåçíà»), ³ çàãàëüíèé ñò³ë äëÿ ïðèéîìó ¿æ³ â ìîíàñòèð³, ³ ïðèéîì ¿æ³ â ìî-
íàñòèð³, ³ ñò³ë ç ¿æåþ. Áà÷èìî, ùî â öüîìó ñëîâ³ ïîâ’ÿçàí³ òàê³ ïîíÿòòÿ, ÿê ïðèéîì ¿æ³, à òà-
êîæ äåÿêèé ðåë³ã³éíèé àêò.  åòíîëîã³÷íîìó ñåíñ³ òðàïåçó ìîæíà âèçíà÷èòè ÿê ïðèéîì ¿æ³, ùî
ñóïðîâîäæóºòüñÿ ïåâíèìè ðèòóàëüíèìè ÷è ðèòóàë³çîâàíèìè ä³ÿìè, ÿê³ ìàþòü ìàã³÷íó ÷è ñîö³î-
íîðìàòèâíó ñêëàäîâó. Ó ñòàòò³ ðîçãëÿíóòî ñòðóêòóðó, ôóíêö³¿, âèäè òðàäèö³éíî¿ òðàïåçè.
Ключові слова: òðàïåçà, ôóíêö³¿, ñòðóêòóðà, âèäè, íîðìè.
 ñëàâÿíñêèõ ÿçûêàõ ñëîâî «òðàïåçà», ãðå÷åñêîãî ïðîèñõîæäåíèÿ, èìååò íåñêîëüêî çíà÷å-
íèé. Ýòî è ïðèåì ïèùè, è óãîùåíèå, ñòîë, åäà, ïèð, è ïîìåùåíèå èëè çäàíèå â ìîíàñòûðå, ãäå
ïðèíèìàåòñÿ ïèùà (ñèíîíèì – «òðàïåçíàÿ»), è îáùèé ñòîë äëÿ ïðèåìà ïèùè â ìîíàñòûðå, è
ïðèåì ïèùè â ìîíàñòûðå, è ñòîë ñ åäîé. Âèäèì, ÷òî â ýòîì ñëîâå ñâÿçàíû òàêèå ïîíÿòèÿ, êàê
ïðèåì ïèùè, à òàêæå íåêîòîðûé ðåëèãèîçíûé àêò.  ýòíîëîãè÷åñêîì ñìûñëå òðàïåçó ìîæíî
îïðåäåëèòü êàê ïðèåì ïèùè, ñîïðîâîæäàåìûé îïðåäåëåííûìè ðèòóàëüíûìè èëè ðèòóàëèçè-
ðîâàííûìè äåéñòâèÿìè, êîòîðûå èìåþò ìàãè÷åñêóþ èëè ñîöèîíîðìàòèâíóþ ñîñòàâëÿþùóþ.
 ñòàòüå ðàññìîòðåíû ñòðóêòóðà, ôóíêöèè, âèäû òðàäèöèîííîé òðàïåçû.
Ключевые слова: òðàïåçà, ôóíêöèè, ñòðóêòóðà, âèäû, íîðìû.
In the Slavic, a word meal is of Greek origin which has several meanings. It includes the fol-
lowing: a meal and treating, a dining table, a banquet, and a room or a building in a monastery
where a food is taken (syn. refectory), and a common table for meal in the monastery, and eating in
a monastery, finally a dining table with meal. As we can see, this word embraces the ideas of meal
and a sort of religious act. In an ethnological aspect, a meal may be defined as feeding accompanied
by certain ritual or ritualized actions with some magical or socio-normative component. The article
considers the structure, functions, and types of traditional meal.
Keywords: meal, functions, structure, types, norms.
http://www.etnolog.org.ua
87
ñë³äæåííÿìè òðàäèö³é íàðîäíî¿ òðàïåçè
òà ñèñòåìè õàð÷óâàííÿ.
²ñòîðè÷íèé äîñâ³ä ïîêàçóº, ùî çì³ñò,
óêëàäåíèé ó òðàïåçó, âèñòóïàâ, ÿê ïðà-
âèëî, ó äâîõ ³ïîñòàñÿõ: ðåë³ã³éíî¿ («ñò³ë
ãîñïîäí³é») ³ ñâ³òñüêî¿ (ïðèéíÿòòÿ ¿æ³ ³
ïðèéîì ãîñòåé). Çì³ñò ïîíÿòòÿ «òðàïåçà»
íåðîçðèâíî ïîâ’ÿçàíèé ç ïðàêòè÷íèìè
ôîðìàìè ¿¿ óòâåðäæåííÿ â ñóñï³ëüñòâ³.
Òàê, â àíòè÷íîñò³ â òðàïåç³ äîì³íóâàâ
ïðîôàííèé àñïåêò, ç ïîÿâîþ æ õðèñòèÿí-
ñòâà â í³é ïåðåâàæàº ñàêðàëüíèé ìîìåíò.
Íà ñüîãîäí³ òåðì³í «òðàïåçà» çàì³íèëè
ïîíÿòòÿìè «ñí³äàíîê», «îá³ä», «âå÷åðÿ»,
ïðîòå ÿêùî ìîâà éäå ò³ëüêè ïðî ðèòó-
àëüí³ ïî䳿 àáî çàõîäè, ïîñëóãîâóþòüñÿ
òåðì³íîì «òðàïåçà». Åâîëþö³ÿ, çì³íà ì³ñ-
öÿ ³ ðîë³ òðàïåçè â ñóñï³ëüñòâ³, à îòæå,
³ ðåôëåêñèâí³ ìîìåíòè, ïîâ’ÿçàí³ ç íåþ,
çíàéøëè ñâîº â³äîáðàæåííÿ â íàóêîâèõ ³
ë³òåðàòóðíèõ òâîðàõ.
Âàæëèâîþ ïðåäñòàâëÿºòüñÿ ³íôîðìà-
ö³ÿ, ùî ì³ñòèòüñÿ â íèçö³ íàóêîâî-äîâ³ä-
êîâèõ âèäàíü (åíöèêëîïåä³ÿõ, äîâ³äíèêàõ,
ñëîâ’ÿíñüêèõ, ì³ôîëîã³÷íèõ, åòèìîëîã³÷-
íèõ ñëîâíèêàõ), ÿêà ðîçøèôðîâóº åòèìî-
ëîã³þ òðàïåçè òà ³íøèõ ¿¿ ñòðóêòóðíèõ
åëåìåíò³â – ðèòóàëó, öåðåìîí³àëó, åòèêåòó.
Òåìó òðàïåçè íå îá³éøëè óâàãîþ àíòè÷-
í³ àâòîðè – Ãîìåð, Ïëàòîí, Êñåíîôàí,
Êðèò³é, Àðèñòîôàí, Ïëóòàðõ òà ³í.
Ñåðåä òåîðåòè÷íèõ ðîá³ò, ïðèñâÿ÷åíèõ
ö³é ïðîáëåì³, íàéá³ëüø ôóíäàìåíòàëüíèì
º äîñë³äæåííÿ ï³ä ðåäàêö³ºþ Ñ. Àðóòþíî-
âà ³ Å. Ìàðêàðÿíà [5, c. 319], äå ðîçãëÿäà-
ºòüñÿ òèïîëîã³ÿ, ñòðóêòóðà ³ êëàñèô³êàö³ÿ
òðàïåçè ç ïîçèö³¿ êóëüòóðè æèòòºçàáåçïå-
÷åííÿ íà åòíîãðàô³÷íîìó ìàòåð³àë³ â³ð-
ìåíñüêî¿ ñ³ëüñüêî¿ êóëüòóðè.
Çíà÷åííþ ³ ðîë³ ðèòóàë³â ó æèòò³
ñóñï³ëüñòâà ïðèä³ëÿëè îñîáëèâó óâàãó
Â. Òåðíåð, Ð. ³ Ê. Áåðíäòè, Ì. Áàõ-
ò³í, Ê. Ëåâ³-Ñòðîñ [6, c. 406], B. Ôóêñ,
Å. Äþðêãåéì, Ì. Ìîññ, Ì. Åë³àäå,
À. Áàé áóð³í [3, c. 164].
Íà âàæëèâå çíà÷åííÿ ñèìâîë³â ó êóëü-
òóð³ çâåðòàëè óâàãó À. Ãóðåâè÷, Þ. Ëîò-
ìàí, Ì. Ìàêîâñüêèé.
Îñîáëèâîñò³ ôðàíöóçüêîãî ïðèäâîð-
íîãî öåðåìîí³àëó â òðàïåç³ ðîçãëÿäàëè
Þ. Ëîòìàí ³ Å. Ïîãîñÿí [7, c. 320], àíã-
ë³éñüêèé öåðåìîí³àë – Î. Äì³òð³ºâà. Äî
öåðåìîí³¿ òðàïåç ðîñ³éñüêèõ öàð³â çâåðòà-
ëèñÿ Í. Ïèñàðåâ, À. Òåðåùåíêî.
Ðîëü çàñò³ëüíîãî åòèêåòó ³ ãîëîâíó éîãî
âëàñòèâ³ñòü (êîìóí³êàòèâí³ñòü) àíàë³çóâà-
ëè Á. Áãàæíîêîâ, Ò. Ö³âüÿí, A. Áàéáóð³í,
À. Òîïîðêîâ, Þð’ºâ ³ Âîëîäèìèðñüêèé.
²ñòîðèêî-êóëüòóðíèé àñïåêò âèâ÷åííÿ
òðàïåçè ì³ñòèòüñÿ â ïðàöÿõ Ã. Êíàáå,
Ì. Ïèëÿºâà, ². Çàáºë³íà, À. Âîëüñüêî¿,
Ô. Áðîäåëÿ [4, c. 610], Â. ²êîíîìîâà,
Ì. Êîñòîìàðîâà, Â. Ïîõëüîáê³íà, Ë. ³í-
í³÷óê, Ï. Ðîìàíîâà, Ä. ˳âåíà, Â. Ãà÷åâà.
Ôóíäàìåíòàëüíîþ ïðàöåþ º ìîíîãðà-
ô³ÿ óêðà¿íñüêîãî åòíîãðàôà Ë. Àðòþõ,
ïðèñâÿ÷åíà òðàäèö³ÿì íàðîäí³é ¿æ³ óêðà-
¿íö³â. Ó í³é ïðåäñòàâëåí³ øèðîê³ àíàëîãè ç
òðàäèö³ÿìè ³íøèõ íàðîä³â [1, ñ. 139–140].
Äîñèòü ÷èñëåíí³ îïèñè òðàïåçè â ë³òåðà-
òóðíèõ òâîðàõ Î. Ïóøê³íà, Ä. Ôîíâ³ç³íà,
Î. Ãðèáîºäîâà, B. Áºë³íñüêîãî, Ì. Ãîãî-
ëÿ, ². Òóðãåíºâà òà ³í.; à òàêîæ ó ïîäîðîæ-
í³õ íàðèñàõ ². Ãîí÷àðîâà òà Ò. Ãîòüå.
Ðàçîì ç òèì âàæëèâî â³äçíà÷èòè, ùî
á³ëüø³ñòü äîñë³äæåíü, õî÷à ³ ìàþòü áàãà-
òèé ôàêòè÷íèé ìàòåð³àë, íîñÿòü îïèñîâèé
õàðàêòåð ³ íå ì³ñòÿòü ãëèáîêèõ òðàäèö³é-
íèõ òà êóëüòóðîëîã³÷íèõ óçàãàëüíåíü.
Íà ñüîãîäí³ äóæå ìàëî âèâ÷åíà òåìà
òðàäèö³éíîãî õàð÷óâàííÿ òà òðàïåçè, à òà-
êîæ ìàëî ïðàöü ïðèñâÿ÷åíî ö³é òåìàòèö³,
ÿê³ á ç íàóêîâî¿ òî÷êè çîðó ðîçêðèëè ñàìå
ñïîð³äíåí³ñòü òà îñîáëèâ³ñòü òðàïåçè ÿê
ôåíîìåíà òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè íàðîä³â.
Çîêðåìà, ðîçãëÿäàþ÷è òåîðåòèêî-ìåòî-
äîëîã³÷í³ îñíîâè äîñë³äæåííÿ, ó ¿õ îñíî-
âó ìîæíà ïîêëàñòè êîìïëåêñíèé ï³äõ³ä
äî îö³íêè ôàêòîð³â, ùî âïëèâàþòü íà
ðîçâèòîê ñèñòåìè õàð÷óâàííÿ. Äîö³ëüíî
òàêîæ âçÿòè äî óâàãè áàçîâ³ ïðèíöèïè
³ñòîðèçìó. Ó ïðîöåñ³ äîñë³äæåííÿ ñë³ä
âèêîðèñòîâóâàòè ³ñòîðèêî-ïîð³âíÿëüíèé
(ä³àõðîííèé), ñèíõðîííèé ìåòîäè ³ ìåòîä
ðåêîíñòðóêö³¿ (íà îñíîâ³ ïîëüîâîãî ìàòå-
ð³àëó òà äæåðåë), ùî äîçâîëÿþòü ïðîàíà-
ë³çóâàòè ð³çí³ àñïåêòè ñèñòåìè õàð÷óâàí-
íÿ íàðîä³â, ¿õí³ åòíîêóëüòóðí³ çâ’ÿçêè ç
ñóñ³äí³ìè íàðîäàìè, ÿê³ íàòîì³ñòü äîçâî-
ëÿþòü ðîçãëÿíóòè ð³çí³ âèäè òðàïåçè òà
çðîáèòè òèïîëîã³þ íàñòóïíèõ. Äîö³ëüíî
çàñòîñîâóâàòè òàêîæ ïîð³âíÿëüíèé ìåòîä.
Äëÿ ðîçãëÿäó ³ñòîð³î ãðàô³÷íîãî àñïåê-
òó âèâ÷åííÿ òðàïåçè ÿê ôåíîìåíà òðàäè-
ö³éíî¿ êóëüòóðè âàðòî âèêîðèñòîâóâàòè
õðîíî ëîã³÷íèé ìåòîä.
Âèêîðèñòàííÿ ñîö³îêóëüòóðíîãî àíàë³-
çó äຠìîæëèâ³ñòü ïîºäíàòè âèâ÷åííÿ ñî-
ö³àëüíî¿ òà êóëüòóðíî¿ ³ñòîð³¿, äîçâîëÿº
ðîçãëÿíóòè òðàïåçó ÿê ñêëàäíèé ôåíîìåí,
â ÿêîìó ïåðåïë³òàþòüñÿ ñîö³àëüí³ òà êóëü-
òóðí³ àñïåêòè.
http://www.etnolog.org.ua
88
Ó ïðîöåñ³ äîñë³äæåííÿ òðàïåçè äî-
ñèòü âàæëèâèìè º ìåòîäè òèïîëîã³çàö³¿,
îá’ºêòèâíîñò³, à òàêîæ ñåì³îòè÷íèé ï³ä-
õ³ä ³ ïðèíöèï ñèñòåìíîñò³. Çâàæàþ÷è íà
ïîñòàâëåí³ â ðîáîò³ çàâäàííÿ, îñîáëèâå
çíà÷åííÿ çàéìຠêîíêðåòíî-³ñòîðè÷íèé
àíàë³ç.
Òðàïåçà – öå ñêëàäíà ñèñòåìà. Ñòðóêòóðó
òðàïåçè ìîæíà ðîçïîä³ëèòè íà òàê³ åëåìåí-
òè: íàá³ð ó÷àñíèê³â òðàïåçè (ïàì’ÿòàéìî,
ùî òðàïåçà îáîâ’ÿçêîâî ìຠêîëåêòèâíèé
õàðàêòåð), ñàìà ¿æà – ïðîäóêòè õàð÷óâàí-
íÿ, ì³ñöå òà ÷àñ, îðãàí³çàö³ÿ òðàïåçè, ïåâ-
íå çíà÷åííÿ äëÿ îðãàí³çàö³¿ òðàïåçè ìàþòü
ïîñóä, ñòîëîâå ïðèëàääÿ, ùî âèêîðèñòîâó-
þòüñÿ, ðèòóàëüí³, ìàã³÷í³ òà åòèêåòí³ ä³¿,
ùî ñóïðîâîäæóþòü ïðîöåñ òðàïåçè.
Âèäè òðàïåçè, ùî òðàïëÿþòüñÿ â äîñë³-
äæóâàíèõ íàðîä³â, ìîæíà ïîä³ëèòè òàê:
çà ñêëàäîì ó÷àñíèê³â – ñ³ìåéíà, ñ³ìåéíî-
ðîäèííà, ñ³ìåéíî-ñóñ³äñüêà, ñ³ìåéíî-
ðîäèíî-ñóñ³äñüêà, çàãàëüíîñ³ëüñüêà, ì³æ-
ñ³ëüñüêà, ÷îëîâ³÷à, æ³íî÷à; çà ¿¿ õàðàêòå-
ðîì – ïîâñÿêäåííà, ñâÿòêîâà, îáðÿäîâà ÷è
ñâÿòêîâî-îáðÿäîâà (îñîáëèâîñò³ òàêî¿ òðà-
ïåçè âèêîíóþòüñÿ ò³ëüêè çà ïåâíèì ïðè-
âîäîì); çà ÷àñîì – ïîâñÿêäåííà (ó ñâîþ
÷åðãó: ñí³äàíîê, îá³ä, âå÷åðÿ), êàçóàëü-
íà (ç ïåâíîãî êîíêðåòíîãî ïðèâîäó ÷è íà
êàëåíäàðíó äàòó); çà ì³ñöåì – ó õàò³ (íà
êóõí³, ó ïîãðåá³, ó ïàðàäíîìó ïðèì³ùåí-
í³), ïðîñòî íåáà (íà âóëèö³, íà êëàäîâèù³,
ó öåðêîâí³é îãîðîæ³, ó ñïåö³àëüíî ïðèçíà-
÷åíîìó ì³ñö³ íà ïðèðîä³).
Ôóíêö³¿ òðàïåçè. Îêð³ì ïðàêòè÷íî¿
ôóíêö³¿ – âæèâàííÿ ¿æ³, îñíîâí³ ôóíê-
ö³¿ òðàïåçè – öå ðåë³ã³éíà (íå âèïàäêîâî
ñàìå ñëîâî ïåðâ³ñíî ïîçíà÷àëî âæèâàííÿ
¿æ³ â ìîíàñòèð³) òà ñîö³îíîðìàòèâíà, ùî
âñòàíîâëþâàëà òà ï³äêðåñëþâàëà ñòàòóñ
ëþäèíè â ñ³ì’¿ òà ñóñï³ëüñòâ³.
Îñîáëèâå çíà÷åííÿ â îðãàí³çàö³¿ òðà-
ïåçè ìຠ¿æà, ÿêà âèêîíóº íîðìàòèâíó ³
êîìóí³êàòèâíó ôóíêö³¿. Âàæëèâó ðîëü
â³ä³ãðຠ³ ðåë³ã³éíà ôóíêö³ÿ, îñê³ëüêè
ïîâåä³íêîâ³ àñïåêòè ïîâ’ÿçàí³ ç ðåë³ã³é-
íèìè óÿâëåííÿìè, ïîâ³ð’ÿìè ³ ïåðåæèòêà-
ìè. Ïàðàìåòðàìè êîæíî¿ òðàïåçè º íàá³ð
ó÷àñíèê³â, õàðàêòåðèñòèêà îñ³á, ÿê³ ïîäà-
þòü ¿¿ íà ñò³ë, ðîçïîðÿäæàþòüñÿ íåþ çà
ñòîëîì, çàáåçïå÷óþòü ìàòåð³àëüíèé ñêëàä
òðàïåçè.
Ïîâñÿêäåííèé ðåæèì îõîïëþº ïðîöåñ
ïðèãîòóâàííÿ ¿æ³, ïîäà÷³ ¿¿ íà ñò³ë, âè-
çíà÷åí³ ïðàâèëà îðãàí³çàö³¿ òà ïðîâåäåííÿ
áóäåííî¿ òðàïåçè. Ïîä³ë íà îáðÿäîâèé òà
ñâÿòêîâèé ðåæèì õàð÷óâàííÿ º óìîâíèì.
Áóäåíí³ äîìàøí³ òðàïåçè çà ðîçïî-
ðÿäêîì ³ ÷àñîì ïðîâåäåííÿ ä³ëÿòüñÿ íà
ðàíêîâ³, äåíí³ é âå÷³ðí³. ²ñòîòíèõ â³ä-
ì³ííîñòåé ó ¿õ îðãàí³çàö³¿ òà ïðîâåäåíí³
íå âèÿâëåíî, àëå ñë³ä â³äçíà÷èòè òå, ùî
äåííà (îá³äíÿ) òðàïåçà çíà÷íîþ ì³ðîþ ìàº
ðèòóàëüíèé õàðàêòåð.
Äëÿ ïðèêëàäó, òðàäèö³éíî ï³ä ÷àñ òðà-
ïåç çà çàãàëüíèì ñòîëîì çáèðàëèñÿ âñ³
÷ëåíè ñ³ì’¿, ðîçñàäæóþ÷è ñòðîãî ïåâíèì
÷èíîì. ßê çàóâàæèâ À. Áàéáóð³í: «Ïîðÿ-
äîê ðîçñàäæóâàííÿ çà ñòîëîì º, ïî ñóò³
ñïðàâè, ïðîñòîðîâîþ ìîäåëëþ â³äíîñèí,
ùî ä³þòü ó ñ³ì’¿. Ïðîòèñòàâëåííÿ ãîñïî-
äàð – ³íø³ ÷ëåíè ñ³ì’¿, ñòàðø³ – ìîëîä-
ø³, ÷îëîâ³êè – æ³íêè âèÿâëÿþòüñÿ ïåðå-
âåäåíèìè íà ìîâó çàñò³ëüíîãî ïðîñòîðó:
ïðàâîðó÷ – ÷îëîâ³êè, ë³âîðó÷ – æ³íêè ³
ä³òè. Ö³íí³ñòü ïðîñòîðó ï³äâèùóºòüñÿ ó
íàïðÿìêó äî ì³ñöÿ ãîñïîäàðÿ, ñèíîí³ìîì
ÿêîãî º “âãîðó”, ³ çíèæóºòüñÿ äî ïðîòè-
ëåæíîãî ê³íöÿ ñòîëó – “íèçó”» [2, ñ. 17].
˳òåðàòóðà
1. Àðòþõ Ë. Ô. ¯æà i õàð÷óâàííÿ // Êóëü-
òóðà i ïîáóò íàñåëåíèÿ Óêðà¿íè. – Ê., 1981. –
Ñ. 139–140.
2. Áàéáóðèí À. Ê. Æèëèùå â îáðÿäàõ è
ïðåäñòàâëåíèÿõ âîñòî÷íûõ ñëàâÿí. – Ëåíèí-
ãðàä, 1983.
3. Áàéáóðèí À. Ê., Òîïîðêîâ À. Ë. Ó èñòî êîâ
ýòèêåòà. – Ëåíèíãðàä : Íàóêà, 1990. – 164 ñ.
4. Áðîäåëü Ô. Ñòðóêòóðû ïîâñåäíåâíîñòè:
âîçìîæíîå è íåâîçìîæíîå. Ò. 1. – Ì. : Ïðî-
ãðåññ, 1986. – 610 ñ.
5. Êóëüòóðà æèçíåîáåñïå÷åíèÿ è ýòíîñ.
Îïûò ýòíîêóëüòóðîëîãè÷åñêîãî èññëåäîâàíèÿ
(íà ìàòåðèàëàõ àðìÿíñêîé ñåëüñêîé êóëüòó-
ðû) // îòâ. ðåä. Ñ. À. Àðóòþíîâ, Ý. Ñ. Ìàð-
êàðÿí. – Åðåâàí : èçä-âî ÀÍ Àðìÿíñêîé ÑÑÐ,
1983. – 319 ñ.
6. Ëåâè-Ñòðîñ Ê. Ìèôîëîãèêè : â 4 ò.
Ò. 1. Ñûðîå è ïðèãîòîâëåííîå. – Ì. ; Ñ.Ïá. :
Óíèâåðñèòåòñêàÿ êíèãà, 1999. – 406 ñ.
7. Ëîòìàí Þ. Ì., Ïîãîñÿí Å. À. Âåëèêî-
ñâåòñêèå îáåäû: Ïàíîðàìà ñòîëè÷íîé æèçíè. –
Ñ.Ïá. : Ïóøêèíñêèé ôîíä, 1996. – 320 ñ.
http://www.etnolog.org.ua
89
S U M M A RY
In this paper, we examine the theoretical and methodological foundations of studying a meal as a
part of traditional culture.
Learning traditional meal, one of the ethnographic subjects, is oft en being passed off by the research-
ers. However, a number of works which directly or indirectly cocern the subject, is undoubtedly of a
great value for us, fi rst of all, from the viewpoint of historiography of the problem and methodology of
science related to the study of traditions of folk meal and a system of nourishment.
Th e historical experience shows that the meaning implicit in the conception of meal as an ele-
ment of culture, usually showed itself in two aspects: religious (table of the Lord) and secular (a meal
and a reception of guests). Th e meaning of meal is inextricably associated with the practical forms
its assertion in society. For example, the meal’s profane aspect prevailed in antiquity. Whereas since
the advent of Christianity the sacred context has predominated. In modern everyday life, the term
meal has been replaced by the concepts of breakfast, dinner, supper; and only if it refers to any ritual
events or measures, then the term meal is used. Th e evolution, a change of place and role of meals in
society, and therefore the refl ective moments connected with it, have been refl ected in scientifi c and
literary works.
As of today, the subject of traditional nourishment and meal is little-studied, as well as there are not
many books covering this subject matter, which could scientifi cally expose the very affi nity of diff erent
meals and their singularity as a phenomenon of traditional culture of the peoples.
Keywords: meal, functions, structure, types, norms.
http://www.etnolog.org.ua
|