Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова
У статті розглянуто етнографічну спадщину професора Федора Баранова 1910–1930-х років; проаналізовано низку праць, пов’язаних із вивченням традиційного рибальства Каспійського басейну....
Gespeichert in:
| Datum: | 2013 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2013
|
| Schriftenreihe: | Матеріали до української етнології |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208425 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 70-74. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-208425 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2084252025-10-29T01:18:43Z Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова Сіренко, С. Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину У статті розглянуто етнографічну спадщину професора Федора Баранова 1910–1930-х років; проаналізовано низку праць, пов’язаних із вивченням традиційного рибальства Каспійського басейну. В статье рассмотрено этнографическое наследие профессора Федора Баранова 1910–1930-х годов; сделан анализ ряда работ, связанных с изучением традиционного рыболовства Каспийского бассейна. The article analyzes the 1910s–1930s ethnographic heritage of Prof. Fedor Baranov and reveals a number of works related to the study of the traditional fishery of the Caspian Basin. 2013 Article Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 70-74. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208425 39:639.2(092)Ф.Баранов uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину |
| spellingShingle |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину Сіренко, С. Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова Матеріали до української етнології |
| description |
У статті розглянуто етнографічну спадщину професора Федора Баранова 1910–1930-х років; проаналізовано низку праць, пов’язаних із вивченням традиційного рибальства Каспійського басейну. |
| format |
Article |
| author |
Сіренко, С. |
| author_facet |
Сіренко, С. |
| author_sort |
Сіренко, С. |
| title |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова |
| title_short |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова |
| title_full |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова |
| title_fullStr |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова |
| title_full_unstemmed |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова |
| title_sort |
місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора федора баранова |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Сучасні методи дослідження етнокультури та внесок видатних українознавців у європейську наукову спадщину |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208425 |
| citation_txt |
Місце традиційного рибальства в науковій спадщині професора Федора Баранова / С. Сіренко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2013. — Вип. 12(15). — С. 70-74. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT sírenkos míscetradicíjnogoribalʹstvavnaukovíjspadŝiníprofesorafedorabaranova |
| first_indexed |
2025-10-29T02:07:14Z |
| last_indexed |
2025-10-30T02:12:53Z |
| _version_ |
1847371103108857856 |
| fulltext |
70
УДК 39:639.2(092)Ф.Баранов Ñåðã³é ѳðåíêî
(Êè¿â)
̲ÑÖÅ ÒÐÀÄÈÖ²ÉÍÎÃÎ ÐÈÁÀËÜÑÒÂÀ  ÍÀÓÊβÉ
ÑÏÀÄÙÈͲ ÏÐÎÔÅÑÎÐÀ ÔÅÄÎÐÀ ÁÀÐÀÍÎÂÀ
Ó ñòàòò³ ðîçãëÿíóòî åòíîãðàô³÷íó ñïàäùèíó ïðîôåñîðà Ôåäîðà Áàðàíîâà 1910–1930-õ ðî-
ê³â; ïðîàíàë³çîâàíî íèçêó ïðàöü, ïîâ’ÿçàíèõ ³ç âèâ÷åííÿì òðàäèö³éíîãî ðèáàëüñòâà Êàñï³é-
ñüêîãî áàñåéíó.
Ключові слова: Ô. Áàðàíîâ, ðèáàëüñòâî, çíàðÿääÿ ëîâó, ñïîñîáè ëîâó.
 ñòàòüå ðàññìîòðåíî ýòíîãðàôè÷åñêîå íàñëåäèå ïðîôåññîðà Ôåäîðà Áàðàíîâà 1910–
1930-õ ãîäîâ; ñäåëàí àíàëèç ðÿäà ðàáîò, ñâÿçàííûõ ñ èçó÷åíèåì òðàäèöèîííîãî ðûáîëîâñòâà
Êàñïèéñêîãî áàññåéíà.
Ключевые слова: Ô. Áàðàíîâ, ðûáîëîâñòâî, îðóäèÿ ëîâà, ñïîñîáû ëîâëè.
The article analyzes the 1910s–1930s ethnographic heritage of Prof. Fedor Baranov and reveals
a number of works related to the study of traditional fishery of the Caspian Basin.
Keywords: F. Baranov, fishery, fishing tackle, fishing methods.
Äî âèçíà÷íèõ ó÷åíèõ, ÿê³ çàëèøèëè
ïîì³òíèé ñë³ä â ³ñòî𳿠íàóêè, íà-
ëåæèòü ïðîôåñîð Ôåä³ð ²ëë³÷ Áàðàíîâ, çà-
ñíîâíèê ³íæåíåðíî¿ øêîëè ïðîìèñëîâîãî
ðèáàëüñòâà, ðîçðîáíèê òåî𳿠ðàö³îíàëü-
íî¿ åêñïëóàòàö³¿ ðèáíèõ ðåñóðñ³â ç óðàõó-
âàííÿì ïðèðîäîîõîðîííèõ ôàêòîð³â. Íà
îñíîâ³ éîãî â÷åííÿ ðîçðîáëåíî ïðàâèëà
ðåãóëþâàííÿ ðèáîëîâñòâà, ïðèéíÿò³ â óñ³õ
êðà¿íàõ ñâ³òó. Ïðîôåñîð Áàðàíîâ ïåðøèé
çàïðîïîíóâàâ åìï³ðè÷í³ ôîðìóëè äëÿ ðîç-
ðàõóíêó ñèë îïîðó ó âîä³ ñ³òêîâèõ ïîëîòåí,
ùî äàëî ìîæëèâ³ñòü óñï³øíî óäîñêîíàëþ-
âàòè òà ñòâîðþâàòè íîâ³ çíàðÿääÿ ëîâó.
Ìåòà ñòàòò³ – àíàë³ç òâîð÷î¿ ñïàäùèíè
Ô. Áàðàíîâà 1910–1930-õ ðîê³â. Äëÿ äî-
http://www.etnolog.org.ua
71
ñÿãíåííÿ îêðåñëåíî¿ ìåòè ïîñòàâëåíî òàê³
çàâäàííÿ: 1) âèÿâèòè åòíîëîã³÷í³ â³äîìîñ-
ò³ ó ïðàöÿõ ó÷åíîãî; 2) ç’ÿñóâàòè âïëèâ
òåðì³íîëîã³÷íîãî àïàðàòó, ñòâîðåíîãî ïðî-
ôåñîðîì Áàðàíîâèì íà îñíîâ³ âîëçüêèõ
òåðì³í³â; 3) ïðîñòåæèòè âïëèâ íà òðà-
äèö³éíó óêðà¿íñüêó ðèáîëîâíó òåðì³íî-
ëîã³þ â³äïîâ³äíî¿ òåðì³íîëî㳿 Âîëçüêîãî
áàñåéíó.
Ó ïðîïîíîâàí³é ñòàòò³ âïåðøå çä³éñíå-
íî ñïðîáó äîñë³äæåííÿ òâîð÷îñò³ â÷åíî-
ãî ç åòíîëîã³÷íîãî ïîãëÿäó. Äî ñüîãîäí³
íàïðàöþâàííÿ Ô. Áàðàíîâà ðîçãëÿäàëè
ÿê âíåñîê ó ðîçâèòîê ïðîìèñëîâîãî ðè-
áàëüñòâà [11–13]. Ñåðåä åòíîëîã³â äî éîãî
ïðàöü çâåðòàëèñÿ ². Áðà¿ì [10, ñ. 40–41]
òà Ñ. ѳðåíêî [14, ñ. 107] ï³ä ÷àñ âèâ÷åííÿ
êëàñèô³êàö³é ðèáàëüñüêèõ çíàðÿäü ëîâó.
Ôåä³ð Áàðàíîâ íàðîäèâñÿ â ì. Îðë³
1 êâ³òíÿ 1886 ðîêó. ϳñëÿ çàê³í÷åííÿ ã³ì-
íà糿 (³ç çîëîòîþ ìåäàëëþ) ó 1904 ðîö³
âñòóïèâ äî ïîë³òåõí³÷íîãî ³íñòèòóòó íà
â³ää³ëåííÿ êîðàáëåáóäóâàííÿ. Ïî çàê³í-
÷åííþ íàâ÷àííÿ éîãî çàëèøèëè íà çäî-
áóòòÿ ïðîôåñîðñüêîãî çâàííÿ, à 1911 ðîêó
â³í óæå âèêëàäàâ êóðñ «Òåîð³ÿ êîðàáëÿ».
Öüîãî ñàìîãî ðîêó çàö³êàâèâñÿ ðèáàëü-
ñòâîì. Íàâåñí³ 1912 ðîêó âèðóøèâ â
åêñïåäèö³þ ïî ð. Âîëãà òà âçäîâæ óçáå-
ðåææÿ Êàñï³éñüêîãî ìîðÿ. Ó 1915 ðîö³
Ô. Áàðàíîâà áóëî ïðèçíà÷åíî çàâ³äóâà-
÷åì êàôåäðè òåõí³êè äîáóâíîãî ïðîìèñ-
ëó, ÿêîþ â³í êåðóâàâ äî 1959 ðîêó. Ïîìåð
ïðîôåñîð Áàðàíîâ íà 79 ðîö³ æèòòÿ –
1965 ðîêó [15].
Ïåðø³ ïðàö³ Ô. Áàðàíîâà áóëî îïóáë³-
êîâàíî 1913 ðîêó â çá³ðíèêó «Ìàòåðèàëû
ê ïîçíàíèþ ðóññêîãî ðûáîëîâñòâà». Äæå-
ðåëü íîþ áàçîþ ñòàòåé º åêñïåäèö³éí³
ìà òåð³àëè, ç³áðàí³ àâòîðîì 1912 ðîêó,
òà ³íôîðìàö³ÿ ÷àñîïèñó «Âåñíèê ðûáî-
ïðîìûøëåííîñòè». Çîêðåìà, Ôåä³ð ²ëë³÷
îïèñàâ çíàðÿääÿ ëîâó, ùî ¿õ âèêîðèñòî-
âóâàëè íà ïî÷àòêó ìèíóëîãî ñòîë³òòÿ: íå-
âîäè, ñàìîëîâí³ é íàæèâí³ ãà÷êîâ³ ñíàñ-
ò³. Íà Âîëç³ âèêîðèñòîâóâàëè íåâîäè,
ùî ñêëàäàëèñÿ ç äâîõ ñ³òêîâèõ ïîëîòåí
(«êðèëà»), ì³æ ÿêèìè ðîçì³ùóâàâñÿ ñ³ò-
êîâèé ì³øîê («ìàòíÿ»). Ðîçì³ðè íåâîä³â
ð³çíèëèñÿ çàëåæíî â³ä ì³ñöÿ ëîâó (òîí́ÿ)
[3, ñ. 6–7]. Äëÿ òîãî, ùîá âîíè â³äïîâ³äà-
ëè óìîâàì ðåëüºôó ð³÷êè âçèìêó, ïðîâî-
äèëè âèì³ðþâàííÿ äíà [3, ñ. 7]. ²ñíóâàëî
ï’ÿòü ñïîñîá³â ëîâó öèì çíàðÿääÿì:
1. Íåâ³ä âèêèäàëè ³ òå÷³ÿ ïðèíîñè-
ëà éîãî äî áåðåãà, äå é âèéìàëè ðèáó.
Öåé ñïîñ³á çàñòîñîâóâàëè ï³ä ÷àñ ëîâó ó
ïðîòîêàõ.
2. Äðóãèì ñïîñîáîì êîðèñòóâàëèñÿ ó
âîäîéìàõ, äå íå áóëî òå÷³¿. Íåâ³ä âèêè-
äàëè ³ç ÷îâíà äóãîþ, à ïîò³ì îáèäâà ê³íö³
òÿãíóëè äî áåðåãà, äå âèáèðàëè óëîâ.
3. Ëîâëÿ «ðîçïîðíèì» íåâîäîì. Òàê íà-
çèâàºòüñÿ ñïîñ³á, êîëè ðèáó âèéìàþòü ó
÷îâíè ïîñåðåä ð³÷êè.
4. Çèìîâà ëîâëÿ, êîëè íåâ³ä âèñòàâëÿ-
þòü ï³ä ëüîäîì [3, ñ. 3, 39].
5. Ëîâëÿ â «ïîâîëîê». Îäíå «êðèëî»
òÿãíóòü íà îäíîìó áåðåç³, à äðóãå – íà ³í-
øîìó, ïåðåãîðîäèâøè âîäîéìó [3, ñ. 38].
Òàêîæ ³ñíóâàëî äåê³ëüêà ñïîñîá³â âèòÿ-
ãóâàííÿ íåâîä³â íà áåðåã: âðó÷íó, çà äîïî-
ìîãîþ ê³íñüêî¿ òÿãëîâî¿ ñèëè àáî âîðîòó-
øàìè (âåëèêèìè áàðàáàíàìè). Îïèñóâàâ
Ôåä³ð ²ëë³÷ ³ ìåõàí³÷í³ òÿãè, îäíàê òîä³
âîíè íå íàáóëè ïîøèðåííÿ ÷åðåç íåäîñêî-
íàë³ñòü [3, ñ. 34–35].
Ëîâèëè ðèáó ó äåëüò³ Âîëãè ³ âîëîêó-
øàìè. Âîëîêóøà – öå ìàëèé íåâ³ä, ÿêèé
â³äð³çíÿâñÿ â³ä çâè÷àéíîãî áóäîâîþ. Âîíà
ìàëà áàãàòî ïîïëàâê³â ³ ìàëî ãðóçèë, ùî
íå äîçâîëÿëî ñ³òêîâîìó ïîëîòíó òîðêàòèñÿ
äíà âîäîéìè. Âîëîêóøîþ ëîâèëè îñåëåä-
ö³â [3, ñ. 37, 39].
Ó çãàäàíîìó çá³ðíèêó ïðîôåñîð Áàðà-
íîâ çâåðòàâ óâàãó é íà òå, ùî íåâ³ä áóâ
íàäçâè÷àéíî ðîçïîâñþäæåíèì çíàðÿääÿì,
íåçâàæàþ÷è íàâ³òü íà áåçë³÷ îáìåæåíü
ùîäî éîãî âèêîðèñòàííÿ [3, ñ. 3].
Ñàìîëîâí³ ãà÷êîâ³ ñíàñò³, íà äóìêó äî-
ñë³äíèêà, º «çàãàäêîâèìè» çíàðÿääÿìè,
îñê³ëüêè íà ïåðøèé ïîãëÿä âèäàºòüñÿ,
ùî íèìè íå ìîæíà ï³éìàòè áàãàòî ðèáè
[3, ñ. 41]. Ïðèíöèï ¿õíüî¿ ä³¿ ïîëÿãຠâ
òîìó, ùî ó âîä³ âèñòàâëÿþòü äåê³ëüêà ðÿ-
ä³â ãîñòðèõ ãà÷ê³â, ÿê³ çà÷³ïëÿþòü ðèáó.
Ö³ ãà÷êè ïðèâ’ÿçàí³ ïîâ³äêàìè äî äîâãî¿
ìîòóçêè. Ô. Áàðàíîâ çàô³êñóâàâ òðè âèäè
òàêîãî çíàðÿääÿ: «ãðóçîâèé», á³ëóæíèé
òà «øàøêîâèé». Ïåðøå çàêð³ïëþþòü òàê,
ùîá ãà÷êè ä³ñòàâàëè äíà, à äðóãå – ó âåðõ-
íüîìó øàð³ âîäè, ïî÷åïèâøè âåëèê³ ïî-
ïëàâêè («áàëáåðè»). Ó «øàøêîâ³é» ñíàñò³
ìîòóçêó çàêð³ïëþþòü íà äí³ (òîáòî âîíà
ëåæèòü), à ïîâ³äêè ç ãà÷êàìè ñïëèâàþòü,
áî äî íèõ ïðèâ’ÿçàí³ ìàëåíüê³ ïîïëàâ-
êè («øàøêè»). Çâ³äñè é íàçâà çíàðÿääÿ.
Éîãî âèêîðèñòîâóþòü ó ì³ñöÿõ ³ç ñèëüíîþ
òå÷³ºþ, äå íå ìîæíà ðîçì³ñòèòè «ãðóçîâó»
ñíàñòü [3, ñ. 44, 57, 59].
Íàæèâí³ ãà÷êîâ³ ñíàñò³ â 1910-õ ðîêàõ,
ÿê çàô³êñóâàâ Ô. Áàðàíîâ, óæå ìàéæå íå
http://www.etnolog.org.ua
72
âèêîðèñòîâóâàëè. Îñîáëèâ³ñòþ öèõ çíà-
ðÿäü º òå, ùî íà ãà÷êè ÷³ïëÿþòü ð³çíîìà-
í³òí³ íàñàäêè. Ñïî÷àòêó â Êàñï³éñüêîìó
ìîð³ êîðèñòóâàëèñÿ «æèâîäíîþ» ñíàñòþ.
Âîíà áóëà äóæå âàæêîþ, â³ä ÷îãî ãà÷êè
ëÿãàëè íà äíî, à öå áóëî íå äóæå çðó÷-
íî. Ó 1900 ðîö³ ïî÷àëè âèêîðèñòîâóâàòè
àíãë³éñüê³ ãà÷êè, çàâäÿêè ÷îìó çíàðÿääÿ
ñòàëî ëåãøèì ³ îòðèìàëî íàçâó «àíãë³é-
ñüêà» ñíàñòü. Íåþ äîñèòü óñï³øíî ëîâèëè
á³ëóãó. Çíàðÿääÿ äëÿ ëîâë³ îñåòð³â íàçè-
âàëîñÿ «êàëàäà». Éîãî ðîçòàøîâóâàëè â
íèæíüîìó øàð³ âîäè [3, ñ. 61].
Ó 1913 ðîö³ Ôåä³ð ²ëë³÷ îïèñàâ ³ íå-
ïðîìèñëîâó ëîâëþ ðèáè â äåëüò³ Âîëãè,
ÿêà, íà éîãî äóìêó, áóëà á «ïîåòè÷íîþ,
ÿêáè íå êîìàð³» [9, ñ. 6]. Òàêà ðèáàë-
êà â³äáóâàëàñÿ íàâåñí³ ï³ä ÷àñ íåðåñòó.
Ñàçàí³â ëîâèëè ñàíäîëåþ òà «êðóãîì»
(çíàðÿääÿ ëîâó, ñõîæå íà ñàê). Ñàíäîëÿ
ñêëàäàëàñÿ ç äâîçóáèõ âèë, ïðèêð³ïëå-
íèõ íà äîâãèé äåðåâ’ÿíèé äåðæàê. Ö³ºþ
ñíàñòþ «áèëè» ðèáó, òîáòî ïðîêîëþâàëè.
²íêîëè òðàïëÿëèñÿ âèïàäêè ïðîêîëþ-
âàííÿ çà îäèí óäàð äâîõ-òðüîõ ñàçàí³â,
àëå çà óëîâîì ñàíäîëÿ çíà÷íî ïîñòóïà-
ëàñÿ «êðóãó». Òîìó íà ïî÷àòêó ÕÕ ñò. íà
Âîëç³ ¿¿ ïîñòóïîâî âèò³ñíèâ «êðóã» [9,
ñ. 5]. ³í ñêëàäàâñÿ ³ç ñ³òêîâîãî ì³øêà,
ïðèêð³ïëåíîãî äî ìåòàëåâîãî îáðó÷à ç
äåðæàêîì. ijàìåòð «êðóãà» áóâ áëèçüêî
ìåòðà, ð³äêî ðîáèëè á³ëüøèìè. Ïðîöåñ
ëîâë³ «êðóãîì» ïîëÿãàâ ó òîìó, ùî ðè-
áàê, ïîì³òèâøè «ãðàþ÷èõ» ñàçàí³â, òè-
õåíüêî ï³äêðàäàâñÿ äî íèõ ³ íàêðèâàâ.
²íøèé ñïîñ³á: ðèáàëêà ñòàâàâ íà ïðîõîä³,
äå ïðîïëèâàëà ðèáà, ³ íàêðèâàâ ¿¿. Öåé
âàð³àíò áóâ ìîæëèâèé ëèøå âðàíö³ (ç 5
äî 8 ãîäèíè), êîëè ñàçàí çä³éñíþâàâ ì³-
ãðàö³þ [9, ñ. 5–6].
Ó 1914 ðîö³ âèéøëà ñòàòòÿ Ô. Áàðàíî-
âà ïðî ïåðåëîâ, ó ÿê³é â³í çâåðòຠóâàãó
íà ìàñîâèé âèëîâ ðèáè, ùî ïðèçâîäèòü äî
çìåíøåííÿ ðèáíèõ çàïàñ³â ó âîäîéìàõ.
Ùîá çðîçóì³ë³øå ïîÿñíèòè øê³äëèâ³ñòü
ìàñîâî¿ ëîâë³ ïðîôåñîð âäàâñÿ äî ïîð³â-
íÿííÿ ðèáíîãî ãîñïîäàðñòâà ç ë³ñîâèì [8,
ñ. 198]. Òàêå ïîð³âíÿííÿ º äîñèòü åôåêòèâ-
íèì, òîìó ùî çíèêíåííÿ äåðåâ ³ ïîâ³ëüíèé
¿õ ð³ñò ëþäèíà áà÷èòü, à ÷èñåëüí³ñòü ðèáè
ó âîäîéìàõ – í³. Öå ó ñâîþ ÷åðãó ôîðìóº
õèáíå óÿâëåííÿ, ùî ðèáè áàãàòî. Ó ö³é
ñàì³é ñòàòò³ àâòîð ðîçïîâ³äຠïðî ïîÿâó
â Õ²V ñò. â Àíã볿 òðàëà ³ íàñë³äêè éîãî
çàñòîñóâàííÿ [8, ñ. 199–200].
Ó 1920-õ ðîêàõ Ô. Áàðàíîâ ö³êàâèâñÿ
ïèòàííÿì ðåãóëþâàííÿ ðèáàëüñòâà, âè-
â÷àâ îñîáëèâîñò³ ïðîìèñëó â ð³çíèõ êðà¿-
íàõ ñâ³òó. Ó 1927–1928 ðîêàõ â³í çíîâó
äîñë³äæóâàâ äåëüòó Âîëãè òà Êàñï³é, äå
éîìó âäàëîñÿ ìåõàí³çóâàòè ïðîöåñ âèòÿ-
ãàííÿ íåâîäà [15]. Óñå öå áóëî âèêîðèñ-
òàíî â êíèãàõ, âèäàíèõ ó 1930-õ ðîêàõ.
Ñàìå â öèõ ðîêàõ ó ðèáàëüñòâ³ çàðîäè-
ëèñÿ ïðîöåñè «êîíöåíòðàö³¿» (òîáòî ³í-
äóñòð³àë³çàö³¿ òà ³íòåíñèô³êàö³¿). Öå
ïîçíà÷èëîñÿ ³ íà êíèãàõ Ô. Áàðàíîâà.
Ó 1933 ðîö³ Ôåä³ð ²ëë³÷ âèäàâ ïåð-
øèé ó ñâ³ò³ ï³äðó÷íèê, ïðèñâÿ÷åíèé ðè-
áàëüñòâó, – «Òåõíèêà ïðîìûøëåííîãî
ðûáîëîâñòâà», çà ÿêèé 1935 ðîêó îòðèìàâ
çâàííÿ äîêòîðà òåõí³÷íèõ íàóê. Ó öüîìó
ï³äðó÷íèêó íàóêîâåöü ïîäàâ âëàñíó êëà-
ñèô³êàö³þ ïðîìèñëîâèõ ðèáàëüñüêèõ çíà-
ðÿäü ëîâó çà ïðèíöèïîì 䳿. Çîêðåìà, â³í
ïîä³ëèâ ñíàñò³ íà ï’ÿòü ãðóï: 1) çÿá ðîâ³
ñ³òêè; 2) çíàðÿääÿ òèïó íåâîäà; 3) òðàëè;
4) ïàñòêè; 5) ãà÷êîâ³ çíàðÿääÿ [6, ñ. 6].
Ìàéæå êîæíó ãðóïó äîñë³äíèê îïèñàâ â
îêðåìèõ ìîíîãðàô³ÿõ.
Íàéðîçïîâñþäæåí³øèì çíàðÿääÿì ëî-
âó áóëè íåâîäè. Ô. Áàðàíîâ ïèñàâ, ùî íå-
â³ä ìຠâèãëÿä ðóõîìî¿ ñ³òêè, ÿêà îòî÷óº
ïåâíó ÷àñòèíó âîäîéìè, äå ñêóï÷óºòüñÿ
ðèáà [4, ñ. 3]. Âèñîòà ñ³òêè ïåðåâèùóº ãëè-
áèíó âîäîéìè â ì³ñö³ ëîâó. Çâåðõó ðîç-
ì³ùóþòüñÿ ïîïëàâêè, à âçäîâæ íèæíüî¿
÷àñòèíè – ãðóçèëà. Ïîñåðåäèí³ íåâîäà ì³ñ-
òèòüñÿ ñ³òêîâèé ì³øîê («ìàòíÿ»), äî ÿêî-
ãî ïîòðàïëÿº ðèáà. Äî ê³íö³â ñ³òêè êð³ï-
ëÿòüñÿ ìîòóçêè («óðºçè»), çà äîïîìîãîþ
ÿêèõ âèòÿãóþòü çíàðÿääÿ [4, ñ. 3]. Ôåä³ð
²ëë³÷ çâåðíóâ óâàãó òàêîæ íà äîâæèíó â³-
÷îê, òîâùèíó íèòîê, áóäîâó é òåõí³êó âè-
ãîòîâëåííÿ «ìàòí³». Êð³ì òîãî, â³í îïèñàâ
ñïîñîáè âèêîðèñòàííÿ íåâîäà ïðè ëîâë³ ç
áåðåãà â îçåð³, ó ìîð³ òà â ð³÷ö³.
Íà äóìêó Ô. Áàðàíîâà, ãà÷êîâ³ çíà-
ðÿääÿ êðàù³ çà ñ³òêîâ³, òîìó ùî íèìè
ìîæíà ï³éìàòè âåëèêó ðèáó, äî òîãî æ
¿õ çðó÷íî âèêîðèñòîâóâàòè ó âîäîéìàõ ³ç
êàì’ÿíèì äíîì [1, ñ. 2]. Ïðîôåñîð Áàðà-
íîâ, çîêðåìà, îïèñàâ áóäîâó ³ ñïîñ³á âè-
êîðèñòàííÿ òàêèõ ãà÷êîâèõ ñíàñòåé, ÿê
âóäî÷êà, «äîðîæêà», «ÿðóñ», «êàëàäà»,
ñàìîëîâ, «äë³í íèê», «øàøêîâà ñíàñòü».
Çâåðíóâ óâàãó Ôåä³ð ²ëë³÷ ³ íà øêîäó,
ùî ¿¿ çàïîä³þº âèêîðèñòàííÿ ñàìîëîâ³â.
Ëèøå ïîëîâèíà ðèáè, ÿêà ïðîõîäèòü ÷å-
ðåç öå çíàðÿääÿ, çàëèøàºòüñÿ íà ãà÷êàõ,
à ðåøòà îòðèìóº âåëèê³ ðàíè, â³ä ÿêèõ
http://www.etnolog.org.ua
73
ãèíå. ³í çàêëèêàâ íå âèêîðèñòîâóâàòè
ñàìîëîâ³â [1, ñ. 39].
Ñòàâí³ ïàñòêè Ô. Áàðàíîâ êëàñèô³êóº
íà çàêðèò³ òà â³äêðèò³ çâåðõó. Îñòàíí³ ïî-
ä³ëÿþòüñÿ íà ñ³òêîâ³ òà íåñ³òêîâ³ [5]. Öÿ
ãðóïà, íàïåâíî, ì³ñòèòü íàéá³ëüøó ê³ëü-
ê³ñòü ð³çíîâèä³â, àäæå êîæíèé ðèáîëîâ-
íèé ðåã³îí ìຠõàðàêòåðí³ ëèøå äëÿ íüîãî
çíàðÿääÿ ëîâó. Òàê, ó ×îðíîìó ìîð³ âèêî-
ðèñòîâóâàëè «êîòè», «ñê³ïàñòü», «çàâîä»,
à â Àçîâñüêîìó – «ìèøîëîâêó». «Êîòè»
çà êîíñòðóêö³ºþ º ïðîñòèìè ïàñòêàìè,
ñò³íêè ÿêèõ âèãîòîâëÿþòü ç î÷åðåòó, ìà-
þòü ôîðìó ëàá³ðèíòó. Âîíè ñêëàäàþòüñÿ
ç «êðèëà» (íàïðàâëÿº) ³ «áî÷êè» (íàêîïè-
÷óºòüñÿ ðèáà) [5, ñ. 9].
«Ñê³ïàñòü» ñêëàäàºòüñÿ ³ç ñ³òêîâîãî
ì³øêà («êàçàí»), ï³äâ³øåíîãî äî çàêð³ï-
ëåíèõ íà äí³ äåðåâ’ÿíèõ áðóñê³â («ãóí-
äåðè»), òà ñ³òêîâèõ ïîëîòåí: «êðèëà» ³
«äîðîãè», ÿê³ íàïðàâëÿþòü ðèáó äî ì³ø-
êà. Óñ³ áðóñêè íàä âîäîþ ç’ºäíàí³ ì³æ
ñîáîþ ó äâà ðÿäè ìîòóçêàìè (âåðõíÿ ³
íèæíÿ àëàâåðè). ̳øîê êð³ïèòüñÿ äî
«ãóíäåð³â» òàê, ùîá òðè ñòîðîíè âèñòó-
ïàëè íàä ð³âíåì âîäè, à ÷åòâåðòà áåðå-
ãîâà – í³. ̳ñöå ç’ºäíàííÿ «êàçàíà» ³
«äîðîãè» íàçèâàºòüñÿ «ïîðîãîì». Ö³ºþ
ïàñòêîþ ëîâëÿòü äîííó ðèáó. ϳä ÷àñ
ðóõó âçäîâæ áåðåãà âîíà íàøòîâõóºòüñÿ
íà êðèëî. ϳñëÿ öüîãî ïî÷èíຠðóõàòèñü
ó ìîðå. Ïîñòóïîâî ïî ïîõèë³é «äîðîç³»
ï³äí³ìàºòüñÿ äî ïîâåðõí³ âîäè, à ïîò³ì,
ïåðå éøîâøè «ïîð³ã», îïóñêàºòüñÿ íà äíî
«êàçàíà». Ðèáàëêè âèáèðàþòü ðèáó ç
ì³øêà [5, ñ. 17–19].
«Çàâîä» – öå çíàðÿääÿ, ÿêèì ëîâëÿòü
ïîâåðõíåâó ðèáó. Çà êîíñòðóêö³ºþ âîíî
ïîä³áíå äî «ñê³ïàñò³», àëå áåç «äîðîãè».
Òðè êóòîâ³ «ãóíäåðè» çðîáëåíî ó âèãëÿä³
âèøîê. Íà ¿õí³õ âåðøèíàõ ðîçì³ùóºòüñÿ
ìàéäàí÷èê äëÿ ðèáàëîê, ÿê³ ï³ñëÿ ïîòðàï-
ëÿííÿ ðèáè äî ïàñòêè ï³äí³ìàþòü âõ³äíó
ñ³òêó [5, ñ. 20].
«Ìèøîëîâêà» – öå ðèáàëüñüêå çíàðÿä-
äÿ, âèãîòîâëåíå ³ç ñ³òêè. Ñêëàäàºòüñÿ ç
òðüîõ «êðèë» òà êàìåðè [5, ñ. 17]. Çà êîí-
ñòðóêö³ºþ âîíî ñõîæå íà ÿò³ð. Öèì çíàðÿä-
äÿì ïî÷àëè ëîâèòè ó 20-õ ðîêàõ ÕÕ ñò.
Çÿáðîâ³ ñ³òêè çà áóäîâîþ º íàéïðî-
ñò³øèìè é íàéäåøåâøèìè çíàðÿääÿìè.
Íàçèâàþòüñÿ âîíè òàê, òîìó ùî ðèáà çà-
ïëóòóºòüñÿ â ñíàñò³ çÿáðàìè. Ïðîôåñîð
Áàðàíîâ ïîäຠíèæíüîâîëçüêó áóäîâó öèõ
ñ³òîê. ѳòêîâå ïîëîòíî («ïðîâÿç») íàñà-
äæóºòüñÿ íà «ï³äáîðè». Äî âåðõíüî¿ ÷àñ-
òèíè êð³ïëÿòüñÿ ïîïëàâêè («áàëáåðè»), à
äî íèæíüî¿ – ãðóçèëà («òàøè») [2, ñ. 6].
Ó 1936 ðîö³ Ô. Áàðàíîâ âèäàâ êíèãó
«×òî íàäî çíàòü ðûáàêó-êîëõîçíèêó î ìå-
õàíèçàöèè ëîâà ðûáû», äå ðîçïîâ³â ïðî
âèêîðèñòàííÿ áåðåãîâèõ òà êîðàáåëüíèõ
áàðàáàí³â, ìåõàí³çìè âèáèðàííÿ óëîâó ç³
ñíàñòåé [7].
Îòæå, ïðàö³ Ô. Áàðàíîâà 1910–1930-õ
ðîê³â ì³ñòÿòü ³íôîðìàö³þ ïðî òðàäèö³éí³
çíàðÿääÿ òà ñïîñîáè ëîâó. Îäíèì ç îñíîâ-
íèõ äæåðåë äëÿ ¿õ íàïèñàííÿ áóëè ïîëüî-
â³ ìàòåð³àëè, ç³áðàí³ àâòîðîì íà Âîëç³ òà
Êàñï³éñüêîìó ìîð³. Öå çàñâ³ä÷óº, ùî âè-
íèêíåííÿ ³íæåíåðíî¿ íàóêè ïðîìèñëîâîãî
ðèáàëüñòâà â³äáóëîñÿ íà îñíîâ³ òðàäèö³é-
íî¿ ðèáîëîâíî¿ êóëüòóðè ð³çíèõ íàðîä³â, ó
òîìó ÷èñë³ é óêðà¿íñüêî¿. Äîñèòü ö³ííîþ
º éîãî ïðàöÿ ïðî ñòàâí³ ïàñòêè, äå îïè-
ñàíî ÷îðíîìîðñüê³ òà àçîâñüê³ çíàðÿääÿ.
Ñàìå ³ç öèõ ðèáîëîâíèõ ðåã³îí³â âîíè ïî-
òðàïëÿëè äî ³íøèõ ÷àñòèí Ðàäÿíñüêîãî
Ñîþçó. Âîäíî÷àñ åêñïîðòóâàëàñÿ óêðà¿í-
ñüêà òåðì³íîëîã³ÿ. Ó éîãî ïðàö³ «Ñòàâíûå
ðûáîëîâíûå ëîâóøêè» óïåðøå çãàäàíî
àçîâñüêå çíàðÿääÿ ëîâó – «ìèøîëîâêó»,
ùî âèíèêëà íàïðèê³íö³ 1920-õ ðîê³â, àëå,
íà æàëü, ¿¿ áóäîâó â³í äåòàëüíî íå îïèñàâ.
Ïðîôåñîð Áàðàíîâ º àâòîðîì ïåðøîãî
ï³äðó÷íèêà ç ïðîìèñëîâîãî ðèáàëüñòâà,
ó ÿêîìó áóëî ïîäàíî ðîçðîáëåíèé ó÷å-
íèì òåðì³íîëîã³÷íèé àïàðàò ïðîìèñëîâî-
ãî ðèáàëüñòâà. Îñîáëèâ³ñòþ ö³º¿ òåðì³íî-
ëî㳿 º óí³ô³êàö³ÿ ñï³ëüíèõ òåðì³í³â, ùî
´ðóíòóºòüñÿ íà íàçâàõ âîëçüêîãî ðåã³îíó.
Âðàõîâóþ÷è òå, ùî âîíà ñòàëà îô³ö³é-
íîþ, âîëçüê³ òåðì³íè ïðîòÿãîì äðóãî¿ ïî-
ëîâèíè ÕÕ ñò. ïîøèðèëèñÿ íà òåðèòîð³þ
Óêðà¿íè. Öå â³äáóâàëîñÿ äâîìà øëÿõàìè:
÷åðåç íàâ÷àëüí³ çàêëàäè òà ðèáîëîâíó ë³-
òåðàòóðó. Ïðî ê³ëüê³ñíå çàïîçè÷åííÿ ïîêè
ùî ãîâîðèòè âàæêî, îñê³ëüêè öå ïèòàííÿ
ïîòðåáóº ðåòåëüíîãî äîñë³äæåííÿ. Êð³ì
â³äì³ííîñòåé â óêðà¿íñüê³é òà âîëçüê³é
òåðì³íîëî㳿, ³ñíóþòü ³ ñï³ëüí³ ïîíÿòòÿ,
ïðèì³ðîì: «áàëáåð», «ìàòíÿ», «êðèëî»,
«òîí́ÿ».
˳òåðàòóðà
1. Áàðàíîâ Ô. È. Êðþ÷êîâûå ðûáîëîâíûå
ñíàñòè / Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ. – Ì. ; Ëåíèí-
ãðàä : ÊÎÈÇ, 1933. – 40 ñ.
2. Áàðàíîâ Ô. È. Ëîâ ðûáû ñòàâíûìè æà-
áåðíûìè ñåòÿìè / Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ. –
Ì. ; Ëåíèíãðàä : ÊÎÈÇ, 1935. – 55 ñ.
http://www.etnolog.org.ua
74
3. Áàðàíîâ Ô. È. Ìàòåðèàëû ê ïîçíàíèþ
ðóññêîãî ðûáîëîâñòâà. – Ñ.Ïá. : Òèïî-Ëèòî-
ãðàô³ÿ «ßêîðè», 1913. – Ò. 2. – Âûï. 4. – 65 ñ.
4. Áàðàíîâ Ô. È. Íåâîäíîé áåðåãîâîé
ëîâ / Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ. – Ì. ; Ëåíèí-
ãðàä : ÊÎÈÇ, 1933. – 49 ñ.
5. Áàðàíîâ Ô. È. Ñòàâíûå ðûáîëîâíûå ëî-
âóøêè / Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ. – Ì. ; Ëåíèí-
ãðàä : ÊÎÈÇ, 1933. – 48 ñ.
6. Áàðàíîâ Ô. È. Òåõíèêà ïðîìûøëåííîãî
ðûáîëîâñòâà / Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ. – Ì. ;
Ëåíèíãðàä : ÊÎÈÇ, 1933. – 474 ñ.
7. Áàðàíîâ Ô. È. ×òî íàäî çíàòü ðûáàêó-
êîëõîçíèêó î ìåõàíèçàöèè ëîâà ðûáû / Ôåäîð
Èëüè÷ Áàðàíîâ. – Ì. ; Ëåíèíãðàä : ÊÎÈÇ,
1936. – 52 ñ.
8. Áàðàíîâ Ô. Ê âîïðîñó î ïåðåëîâå /
Ô. Áàðàíîâ // Ðûáîïðîìûøëåííàÿ æèçíü. –
1914. – ¹ 15–16. – Ñ. 198–200.
9. Áàðàíîâ Ô. Ëîâ èãðîâîãî ñàçàíà â äåëü-
òå ð. Âîëãè / Ô. Áàðàíîâ // Ðûáîïðîìûøëåí-
íàÿ æèçíü. – 1913. – ¹ 1–2. – Ñ. 4–6.
10. Áðà³ì ². Ì. Ðûáàëîӱâñòâà ӱ Áåëàðóñ³
(ã³ñòîðûêà-ýòíàãðàô³÷íû íàðûñ) / ². Ì. Áðà³ì ;
ðýä. Ì. ß. Ãðûíáëàò. – ̳íñê : Íàóêà ³
òýõí³êà, 1976. – 136 ñ.
11. Âîéíèêàíèñ-Ìèðñêèé Â. Í. Îñíîâû
ïðîìûøëåííîãî ðûáîëîâñòâà [ó÷åá. ïîñîá. äëÿ
âóçîâ] / Âåíäèìàí Íèêîëàåâè÷ Âîéíèêàíèñ-
Ìèðñêèé. – Ì. : Ïèùåâàÿ ïðîìûøëåííîñòü,
1969. – 303 ñ.
12. Çàñîñîâ À. Â. Òåîðåòè÷åñêèå îñíîâû
ðûáîëîâñòâà / Àëåêñàíäð Âàñèëüåâè÷ Çàñî-
ñîâ. – Ì. : Ïèùåâàÿ ïðîìûøëåííîñòü, 1970. –
292 ñ.
13. Ëóêàøîâ Â. Í. Óñòðîéñòâî è ýêñïëóà-
òàöèÿ îðóäèé ïðîìûøëåííîãî ðûáîëîâñòâà /
Âèêòîð Íèêèôîðîâè÷ Ëóêàøîâ. – Ì. : Ïèùå-
âàÿ ïðîìûøëåííîñòü, 1972. – 368 ñ.
14. ѳðåíêî Ñ. Äî ïèòàííÿ êëàñèô³êà-
ö³¿ ðèáàëüñüêèõ çíàðÿäü / Ñåðã³é ѳðåíêî //
Íàðîäíà òâîð÷³ñòü òà åòíîãðàô³ÿ. – 2011. –
¹ 1. – Ñ. 106–117.
15. Ôåäîð Èëüè÷ Áàðàíîâ [Ýëåêòðîííûé
ðåñóðñ] / Êàëèíèíãðàäñêèé ãîñóäàðñòâåííûé
òåõíè÷åñêèé óíèâåðñèòåò. – Ðåæèì äîñòóïà :
http://www.klgtu.ru/ru/departments/fpr/prom-
riba/baranov.php?phrase_id=394561.
S U M M A RY
Th e article analyzes the 1910s–1930s ethnographic heritage of Prof. Fedor Baranov and reveals a
number of works related to the study of traditional fi shery of the Caspian Basin.
Th e author makes the following conclusions: while writing the works, as the main sources, F. Baranov
has used the fi eld materials collected by him on the Volga and the Caspian Sea. Th is corroborates that
the origin of engineering of commercial fi shery happened on the basis of traditional fi shing culture of
diff erent nations, including the Ukrainians. His work on the fi sh traps describing the Black Sea and
Azov Sea fi shing gear is valuable enough. It is the piscatory regions from which this gear has been
spreading to other parts of the Soviet Union, and simultaneously has been exported the Ukrainian
fi shing vocabulary. In his work Fish Traps, he fi rst referred to a piece of Azov gear called mousetrap;
however, unfortunately, he did not describe its structure in detail.
Prof. Baranov is the fi rst author of a manual on commercial fi shery, which included a terminological
apparatus of commercial fi shermen worked out by the scientist. Th e originality of this terminology was
unifi cation of common terms rested upon the names of the Volga Basin region. Taking into account that
it has become offi cial, so the Volga terms spread to the territory of Ukraine during the second half of the
XXth century. Th is happened in two ways: through education in schools and piscatorial literature. It is
still diffi cult to judge on quantitative loanwords because the issue requires a careful study.
Keywords: F. Baranov, fi shery, fi shing tackle, fi shing methods.
http://www.etnolog.org.ua
|