Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея
У статті йдеться про вшанування пам’яті двох визначних фольклористів – Тадея Рильського та Олексія Дея. 2 січня 2021 року виповнилося 180 років від дня народження Т. Рильського. 30 березня 2021 року також минуло 100 років від дня народження О. Дея. Учених віддаляє відстань у 80 років. А за працездат...
Збережено в:
| Дата: | 2021 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2021
|
| Назва видання: | Матеріали до української етнології |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208741 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея / Л. Козар // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2021. — Вип. 20(23). — С. 68–74. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
irk-123456789-208741 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
irk-123456789-2087412025-11-06T01:12:11Z Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея Folkloristic Heritage of Tadei Rylskyi in the Research of Oleksii Dei Козар, Л. З історії та теорії українознавчих студій У статті йдеться про вшанування пам’яті двох визначних фольклористів – Тадея Рильського та Олексія Дея. 2 січня 2021 року виповнилося 180 років від дня народження Т. Рильського. 30 березня 2021 року також минуло 100 років від дня народження О. Дея. Учених віддаляє відстань у 80 років. А за працездатністю, за щирою відданістю українській науці, зокрема фольклористиці, вони стоять перед нашим поколінням на одному високому щаблі. Актуальність вибраної теми визначається необхідністю глибокого осмислення їхньої фольклористично-етнографічної спадщини, що слугуватиме створенню об’єктивної концепції процесу історичного розвитку української науки про народну творчість. Авторка статті ставить за мету розглянути публікації О. Дея, присвячені вивченню фольклористично-етнографічної спадщини Т. Рильського. Установлено, що в тих дослідженнях розглянуто фольклористичну спадщину Т. Рильського і його життєвий шлях; здійснено аналіз його рукописної збірки пісень; уперше опубліковано архівні пісенні записи Т. Рильського з нотним матеріалом, підготовленим С. Грицею. Фольклористична спадщина як Тадея Рильського, так дослідника його доробку Олексія Дея збагатила українську фольклористику відомими монументальними працями різного спрямування. The article is about the revering of two outstanding folklorists – Tadei Rylskyi and Oleksii Dei – in memory. The 180th anniversary of T. Rylskyi’s birthday has been celebrated on January 2, 2021. There is the centenary of O. Dei's birthday on March 30, 2021. The scientists are separated by a distance of 80 years. And for hard work, for sincere devotion to Ukrainian science, Folkloristics in particular, they stand at the same high level before our generation. The relevance of the chosen topic is determined by the need for a deep understanding of its folkloristic and ethnographic heritage, which will serve the creation of an objective concept of the process of historical development of Ukrainian science on folk art. The authoress of the article aims to consider the published works of O. Dei devoted to the study of the folkloristic and ethnographic heritage of T. Rylskyi. It is ascertained that the folkloristic heritage of T. Rylskyi and his life path are considered in those studies; the analysis of his handwritten collection of songs is carried out; archival song recordings by T. Rylskyi are published for the first time with musical material prepared by S. Hrytsa. Folkloristic heritages of Tadei Rylskyi, as well as the researcher Oleksii Dei, have enriched Ukrainian Folkloristics with famous monumental works of various trends. 2021 Article Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея / Л. Козар // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2021. — Вип. 20(23). — С. 68–74. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. 2313-8505 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208741 398:001.8Дей:929Рил https://doi.org/10.15407/mue2021.20.068 uk Матеріали до української етнології application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
З історії та теорії українознавчих студій З історії та теорії українознавчих студій |
| spellingShingle |
З історії та теорії українознавчих студій З історії та теорії українознавчих студій Козар, Л. Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея Матеріали до української етнології |
| description |
У статті йдеться про вшанування пам’яті двох визначних фольклористів – Тадея Рильського та Олексія Дея. 2 січня 2021 року виповнилося 180 років від дня народження Т. Рильського. 30 березня 2021 року також минуло 100 років від дня народження О. Дея. Учених віддаляє відстань у 80 років. А за працездатністю, за щирою відданістю українській науці, зокрема фольклористиці, вони стоять перед нашим поколінням на одному високому щаблі. Актуальність вибраної теми визначається необхідністю глибокого осмислення їхньої фольклористично-етнографічної спадщини, що слугуватиме створенню об’єктивної концепції процесу історичного розвитку української науки про народну творчість. Авторка статті ставить за мету розглянути публікації О. Дея, присвячені вивченню фольклористично-етнографічної спадщини Т. Рильського. Установлено, що в тих дослідженнях розглянуто фольклористичну спадщину Т. Рильського і його життєвий шлях; здійснено аналіз його рукописної збірки пісень; уперше опубліковано архівні пісенні записи Т. Рильського з нотним матеріалом, підготовленим С. Грицею. Фольклористична спадщина як Тадея Рильського, так дослідника його доробку Олексія Дея збагатила українську фольклористику відомими монументальними працями різного спрямування. |
| format |
Article |
| author |
Козар, Л. |
| author_facet |
Козар, Л. |
| author_sort |
Козар, Л. |
| title |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея |
| title_short |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея |
| title_full |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея |
| title_fullStr |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея |
| title_full_unstemmed |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея |
| title_sort |
фольклористична спадщина тадея рильського в дослідженні олексія дея |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2021 |
| topic_facet |
З історії та теорії українознавчих студій |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/208741 |
| citation_txt |
Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея / Л. Козар // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2021. — Вип. 20(23). — С. 68–74. — Бібліогр.: 20 назв. — укр. |
| series |
Матеріали до української етнології |
| work_keys_str_mv |
AT kozarl folʹklorističnaspadŝinatadeârilʹsʹkogovdoslídženníoleksíâdeâ AT kozarl folkloristicheritageoftadeirylskyiintheresearchofoleksiidei |
| first_indexed |
2025-11-06T02:12:07Z |
| last_indexed |
2025-11-07T02:29:27Z |
| _version_ |
1848096920372772864 |
| fulltext |
68
УДК 398:001.8Дей:929Рил
doi https://doi.org/10.15407/mue2021.20.068
ФОЛЬКЛОРИСТИЧНА СПАДЩИНА ТАДЕЯ РИЛЬСЬКОГО
В ДОСЛІДжЕННІ ОЛЕКСІЯ ДЕЯ
Анотація / abstract
У статті йдеться про вшанування пам’яті двох визначних фольклористів – Тадея Рильського
та Олексія Дея. 2 січня 2021 року виповнилося 180 років від дня народження Т. Рильського. 30
березня 2021 року також минуло 100 років від дня народження О. Дея. Учених віддаляє від-
стань у 80 років. А за працездатністю, за щирою відданістю українській науці, зокрема фолькло-
ристиці, вони стоять перед нашим поколінням на одному високому щаблі.
Актуальність вибраної теми визначається необхідністю глибокого осмислення їхньої фольк-
лористично-етнографічної спадщини, що слугуватиме створенню об’єктивної концепції процесу
історичного розвитку української науки про народну творчість. О. Дей за своє життя підготував
і опублікував понад 400 наукових праць у царині фольклористики, літературознавства, істо-
рії журналістики тощо, майже 50 окремих книжкових видань. Авторка статті ставить за мету
розглянути публікації О. Дея, присвячені вивченню фольклористично-етнографічної спадщини
Т. Рильського. Серед дослідницьких праць про постать Тадея Рильського варто виділити дві
пуб лікації О. Дея – «Пісні з Романівки в записах Тадея Рильського та Миколи Лисенка» (1975);
«Пісні з Романівки» (1970), підготовлені на основі архівних матеріалів.
Установлено, що в тих дослідженнях розглянуто фольклористичну спадщину Т. Рильського
і його життєвий шлях; здійснено аналіз його рукописної збірки пісень; уперше опубліковано
архівні пісенні записи Т. Рильського з нотним матеріалом, підготовленим С. Грицею. Справж-
ньою заслугою Т. Рильського, на думку О. Дея, було те, що він виходив із демократичних по-
зицій при висвітленні народного життя, спираючись на міцний ґрунт даних народної творчості.
Т. Рильський став першопрохідцем на шляху духовного відродження українства, його служіння
інтересам народу – приклад для мільйонів послідовників. Фольклористична спадщина як Тадея
Рильського, так дослідника його доробку Олексія Дея збагатила українську фольклористику
відомими монументальними працями різного спрямування.
Ключові слова: Тадей Рильський, Олексій Дей, українська фольклористика, фольклорні
записи.
The article is about the revering two outstanding folklorists – Tadei Rylskyi and Oleksii Dei –
memory. The 180th anniversary of T. Rylskyi’s birthday has been celebrated on January, 2 2021.
Бібліографічний опис:
Козар, Л. (2021) Фольклористична спадщина Тадея Рильського в дослідженні Олексія Дея.
Матеріали до української етнології, 20 (23), 68–74.
Kozar, L. (2021) Folkloristic Heritage of Tadei Rylskyi in the Research of Oleksii Dei. Materials
to Ukrainian Ethnology, 20 (23), 68–74.
КОЗАР ЛІДІЯ
кандидатка філологічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця відділу україн-
ської та зарубіжної фольклористики Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології
ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна). ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-
2997-6106
kozar lidiia
a Ph.D. in Philology, an associate professor, a senior research fellow at the Department of Ukrainian
and Foreign Folkloristics of M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the
National Academy of Sciences of Ukraine (Kyiv, Ukraine). ORCID ID: https://orcid.org/0000-
0003-2997-6106
69
2 січня 2021 року виповнилося 180 ро-
ків від дня народження одного із засно-
вників Київської старої громади, еконо-
міста, етнографа, фольклориста Тадея
Рильського (1841–1902), батька поета
Максима Рильського. У 2021 році та-
кож минуло 100 років від дня наро-
дження Олексія Дея – фольклориста,
доктора філологічних наук, вченого євро-
пейського рівня. Він народився 30 берез-
ня 1921 року в с. Синявка Чернігівської
області; помер 6 серпня 1986 року в Ки-
єві у віці 65 років. Учених віддаляє від-
стань у 80 років. А за працездатністю, за
щирою відданістю українській науці, зо-
крема фольклористиці, вони стоять перед
нашим поколінням на одному високому
щаблі. О. Дей за своє життя підготував і
опублікував понад 400 наукових праць у
царині фольклористики, літературознав-
ства, історії журналістики тощо, майже
50 окремих книжкових видань [5, с. 236].
На його працях ми виховувалися в уні-
верситеті, використовували під час напи-
сання дисертації. Здається, немає такого
фольклорного жанру, до якого б не доклав
рук О. Дей. Це – народнопісенні жанри,
поетика української народної пісні, бала-
да, весняно-літня поезія трудового року,
зимова обрядова поезія, жартівливі пісні,
танцювальні пісні, співанки-хроніки, най-
митські та заробітчанські пісні, чумацькі
пісні, думи, легенди та перекази, народ-
ні пісні в записах І. Франка, М. Вовчка,
З. Доленги-Ходаковського, І. Нечуя–Ле-
вицького, М. Гоголя та ін. О. Дей здій-
снив найбільший внесок в історію фольк-
лористики, теорію фольклору, едиційну
практику. Досліджував фольклористич-
ну діяльність І. Франка, Т. Шевченка,
Лесі Українки, П. Грабовського, В. Гна-
тюка, А. Кримського, Т. Рильського,
М. Рильського та ін. Його праця «Сторін-
ки з історії української фольклористики»
(Київ, 1975. с. 270) має неабияке значен-
ня для дослідників української фолькло-
ристики й сьогодні.
Актуальність вибраної теми визнача-
ється необхідністю глибокого осмислення
фольклористично–етнографічної спад-
щини Тадея Рильського і Олексія Дея,
що слугуватиме створенню об’єктивної
концепції процесу історичного розвитку
української науки про народну творчість.
Авторка розвідки ставить за мету розгля-
нути публікації О. Дея, присвячені дослі-
дженню фольклористично-етнографічної
спадщини Т. Рильського.
Постать Тадея (Тадеуша-Томаш-Збіг-
нєва) Розеславовича Рильського вітчиз-
няною наукою вивчалася досить мало,
побіжно у зв’язку з представленням біо-
графічних відомостей про його таланови-
того сина – Максима Тадейовича Риль-
ського. Сам М. Рильський у листі до
дядька Івана Чуприни (рідного материно-
There is the centenary of O. Dei birthday on March, 30 2021. The scientists are separated with a
distance of 80 years. And for hard work, for sincere devotion to Ukrainian science, Folkloristics in
particular, they stand at the same high level before our generation.
The relevance of the chosen topic is determined by the need for a deep understanding of their
folkloristic and ethnographic heritage, which will serve the creation of an objective concept of the
process of historical development of Ukrainian science on folk art. During his lifetime O. Dei has
prepared and published more than 400 scientific works in the fields of Folkloristics, Literary Science,
History of Journalism, etc., and almost 50 separate book editions. The authoress of the article aims
to consider the published works of O. Dei devoted to the study of the folkloristic and ethnographic
heritage of T. Rylskyi. Two published works of O. Dei should be distinguished among the research
works on the figure of Tadei Rylskyi. These are Songs from romanivka in the records of tadei
rylskyi and Mykola Lysenko (1975); Songs from romanivka (1970), prepared on the basis of archival
materials.
It is ascertained, that the folkloristic heritage of T. Rylskyi and his life path are considered in those
studies; the analysis of his handwritten collection of songs is carried out; archival song recordings by
T. Rylskyi are published for the first time with musical material prepared by S. Hrytsa. In O. Dei
opinion, a real merit of T. Rylskyi consists in the fact he has proceeded from democratic positions in
the coverage of the people’s life, relying on the solid foundation of folk art. T. Rylskyi has become a
pioneer on the path of the spiritual revival of Ukrainianhood. His service to the interests of the people
is an example for millions of followers. Folkloristic heritages of Tadei Rylskyi as well as the researcher
Oleksii Dei have enriched Ukrainian Folkloristics with famous monumental works of various trends.
Keywords: Tadei Rylskyi, Oleksii Dei, Ukrainian Folkloristics, folklore recordings.
70
го брата) писав: «Гордість наповнює сер-
це при думці, що я син того Тадея» [10,
c. 5]. Про те, що М. Рильський гордився
«українськими переконаннями» батька,
свідчать і його спогади: «Мій батько,
Тадей Рильський, був із польської, чи,
вірніше, спольщеної, поміщицької роди-
ни, але в студентські роки, разом з не-
великою групою товаришів, твердо по-
клав служити тому народові, який його
вигодував і виховав – народові україн-
ському. Статті його з поля етнографії та
політичної економії навіч показують, що
своїми переконаннями належав він до лі-
вого крила київської української “Грома-
ди”» [14, c. 33].
Перші оцінки діяльності Тадея Риль-
ського з’явилися після його смерті. Це не-
крологи, листи, спогади, у яких його друзі
(видатні українці) висловили свої думки
про Т. Рильського 1. Так, Леся Українка
писала: «Українська преса не промовча-
ла пам’яті тихої та чесної діяльності Та-
дея Рильського, а українські селяни, які
стикалися з Рильським, ревно оплакали
смерть сього єдиного з усіх польських
“хлопоманів”, що конкретно, безпосеред-
ньо і до останньої хвилі служив україн-
ському демосові. Користаю з нагоди, щоб
прилучити прилюдно ще і свій один укра-
їнський голос до голосів української пре-
си на спомин про Тадея Рильського. Честь
його пам’яті!» [15].
Серед дослідницьких праць, присвяче-
них постаті Тадея Рильського, варто виді-
лити публікації О. Дея [4; 12], В. Горлен-
ка [2], М. Г. Рильського [15], Н. Пазяк [11],
Т. Белюги [1], М. Качмар [6], Н. Побір-
ченко [13], В. Шпака [20] та ін.
Правнук Т. Рильського М. Г. Риль-
ський відзначав, що життєвий шлях Та-
дея Рильського був настільки яскравим,
що у спогадах сучасників не раз затьма-
рював його наукову спадщину: постать
Рильського-українофіла закривала силует
Рильського-вченого та літератора [15].
У 1970–х та 1980–х роках ХХ ст. ви-
йшли публікації О. Дея [4; 12] та В. Гор-
ленка [2], присвячені висвітленню фольк-
лористичної діяльності Т. Рильського.
О. Дей глибоко знав архіви, опублікував
багато нових матеріалів з архівних фон-
дів. Серед дослідницьких праць про по-
стать Тадея Рильського варто виділити
дві публікації О. Дея – «Пісні з Рома-
нівки в записах Тадея Рильського та Ми-
коли Лисенка» [4]; «Пісні з Романівки
(Подали Олексій Дей і Софія Грица)»
[12], підготовлені на основі архівних ма-
теріалів. Ці дві праці майже ідентичні –
містять ґрунтовний розгляд рукописної
фольклорної збірки пісень Т. Рильсько-
го, яка зберігається в Архівних науко-
вих фондах рукописів та фонозаписів
ІМФЕ ім. М. Т. Рильського (ф. 24–5, од.
зб. 42), а також побіжну характиристику
життєвого шляху Т. Рильського та корот-
кий аналіз праці Т. Рильського «К изуче-
нию украинского народного мировоззре-
ния». Очевидно, що в 1970 та 1975 роках
багато писати про українського громад-
ського діяча Т. Рильського було не так
просто; у цьому також проявився патріо-
тизм О. Дея. У згаданих дослідженнях
проходить кілька ліній: 1) вплив фольк-
лористичної діяльності Тадея Рильського
на формування його сина Максима Риль-
ського, хоча М. Рильському було 7 років,
як помер його батько; 2) дослідження
фольклористичної спадщини Т. Риль-
ського і його життєвого шляху; 3) аналіз
рукописної збірки пісень Т. Рильського;
4) публікація пісень з нотним матеріалом,
підготовленим С. Грицею.
У передмові до публікації «Пісні з
Романівки» [12] О. Дей писав, що перші
зерна любові до народних пісень заронив
у дитячу душу Максима Рильського його
батько – Тадей Рильський, про що він зга-
дував у вірші «Мандрівка в молодість»:
В тих мандрах батько мій чимало і пісень
Усяких похопив… О, всемогуча пісне!
Твоєму чарові лише глухий, як пень,
Не підкоряється. Як ніжно серце тисне
Дівочий довгий спів у затінку вишень...
[12, c. 77].
О. Дей відзначав, що Т. Рильський,
хоч і походив із польської поміщицької
родини, був у досить тісних стосунках з
народом України і багато енергії відда-
вав вивченню його побуту та творчості [4,
с. 40]. Ще в студентські роки він щолі-
та мандрував Україною, знайомлячись з
життям народу та його культурою. Май-
же постійно мешкаючи в с. Романівка,
Т. Рильський нагромадив чимало спосте-
режень про побут, світогляд та творчість
народу і виклав їх у великій за обсягом
праці «К изучению украинского народно-
го мировоззрения», що кілька років дру-
71
кувалася в журналі «Киевская старина»
(1888, ХІ; 1890, ІХ, Х, ХІ; 1903, ІV, V).
О. Дей здійснив спробу аналізу, за його
словами, однієї з найважливіших праць
Т. Рильського «К изучению украинско-
го народного мировоззрения» [12, c. 77].
Зокрема, відзначив, що тут трапляють-
ся цікаві фактичні дані про народні ві-
рування та поняття, про змішування чи-
сто народних обрядів із церковними, про
погляди на природу, сімейні відносини,
про суспільні та економічні питання, які
хвилювали селян; а також те, що Тадей
Рильський навів значну кількість пісень,
переказів, прислів’їв, висвітлюючи життя
народу, його характер, світогляд. Харак-
терно, що він відзначав як типову рису
мислення народу схильність до гумору і
критичного сприйняття оточуючого [4,
с. 41]. Справжньою заслугою Т. Риль-
ського, на думку О. Дея, було те, що він
зауважив активність народного світогля-
ду, що, говорячи про селянські погля-
ди періоду кріпосництва на правду, якої
немає у світі, наводячи свій запис пісні
«Ой cодома, пане брате, cодома, cодома»
з безнадійною кінцівкою, автор розвідки
дуже влучно вказав на оптимістичність
колективу, на його внутрішню силу до бо-
ротьби із соціальною неправдою; те, що
Т. Рильський виходив із демократичних
позицій при висвітленні народного життя,
спираючись на міцний ґрунт даних народ-
ної творчості.
О. Дей також відзначив те, що рома-
нівські пісні, перейняті Т. Рильським,
були одним із джерел для обробок і пу-
блікацій у виданнях М. Лисенка. Завдя-
ки дружбі обох діячів з’явилася пісня
про Кармелюка «За Сибіром сонце схо-
дить», записана в с. Романівка від Гри-
горія Хурмана, пісня «Ой ти, зіронько,
та вечірняя», «Ой хмариться, дощ буде».
О. Дей відшукав рукописний збірник
пісень Т. Рильського у відділі архівних
фондів ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Він
зіставив почерк пісенних записів збірни-
ка з листами Т. Рильського 1990–х років
ХІХ ст. до різних осіб, які зберігаються
в рукописних фондах Інституту літерату-
ри НАН України, і таким чином довів,
що пісенні записи належать Т. Рильсько-
му. О. Дей зазначав: «Збірка відноситься
до 1896 року, коли М. Рильському пішов
тільки другий рік. І якщо Максим Риль-
ський в етюді “Із спогадів” писав, що “з
любов’ю до народної творчості я, здаєть-
ся, і вродився”, то він аж ніскільки не
перебільшував: в його перші життєві вра-
ження входили народні пісні, які співав
батько і для себе, для душі, і для запису
М. Лисенку» [12, с. 43].
О. Дей та С. Грица вперше підготува-
ли до друку й опублікували в журналі
«Народна творчість та етнографія» (1970,
№ 1, с. 77–86) збірку пісень з мелодіями,
записаними Т. Рильським і переданими в
1896 році М. Лисенку, які зберігаються в
Архівних наукових фондах рукописів та
фонозаписів ІМФЕ ім. М. Т. Рильського
(ф. 24–5, од. зб. 42). Загалом у збірнику
31 пісня, із них 22 календарно-обрядо-
ві (веснянки, петрівчані та купальські,
жнивні), 7 родинно-побутових та 2 со-
ціально-побутові. Усі пісні – типові піс-
ні цих жанрів, дуже популярні в другій
половині ХІХ ст. в Центральній Украї-
ні. Цінність записів, за словами О. Дея,
у наявності комплексу слова та мелодії [4,
c. 43]. З веснянок Т. Рильський записав
такі, як «Ой ми поле зоремо, зоремо»,
«Ой млин меле, вода рине та й стелиться
листом», «Ой диво, ой чи не диво: пішли
дівки на войну», пісню до гри «До нори,
мишка, до нори»; з купальських – пере-
важно жартівливі («Ой чий ти, Іване»,
«Волошину, вражий сину», «Скакала
жабка під гречкою» та ін.), зі жнивар-
ських – «Ой летіла перепілка по полю»
та «А вже сонце котиться». Із соціально-
побутових пісень у збірнику дві – «Не
жур мене, стара нене» і «Соцький». Ро-
динно-побутові пісні представлені в за-
писах Т. Рильського темами нещасливого
кохання: «Ой здоров, здоров, товаришу
мій», «Жито, мати, жито, колос похи-
лився», «Суди, боже, неділі діждати»,
«Червоная ой да калиночка да на яр-море
похилилася», «Ой у полі могила та з віт-
ром говорила», «Ой сама я на чужині,
як билиночка в полі», «Тихо, тихо Ду-
най воду несе», «Ой Марку мій, Марку».
Емоціональна напруженість сюжетів, що
відтворюють життєві конфлікти, коло-
ритні мелодії і тонка психологічна на-
строєність образів та картин, як зазначає
О. Дей, – це ті риси, що забезпечили їм
широку популярність [4, c. 44].
Отже, збережені від забуття фольклор-
ні записи Т. Рильського були високо оці-
нені дослідниками й опубліковані після
його смерті в «Збірнику народних україн-
72
Джерела та література
1. Белюга Т. В. Топос «село Романівка» з позиції наукової та фольклорної нарації Тадея Рильсько-
го. Молодий вчений. 2018. № 5 (57). С. 95–97.
2. Горленко В. Сторінка до біографії Тадея Рильського. Народна творчість та етнографія. 1985.
№ 2. С. 65–67.
3. Грушевський М. Тадей Рильський. Некрологічна замітка. Тадей Рильський. В житті ніколи
неправді не служив / упоряд. М. Г. Рильський. Автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013.
С. 496–497.
4. Дей О. І. Пісні з Романівки в записах Тадея Рильського та Миколи Лисенка. Дей О. Сторінки з
історії української фольклористики. Київ, 1975. С. 40–44.
5. Дмитренко М. Дей Олексій Іванович. Українська фольклористична енциклопедія / [голов. ред.
Г. Скрипник] ; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2019. С. 236–239.
6. Качмар М. Рильський Тадей (Тадеуш-Томаш-Збігнєв) Розеславович. Українська фолькло-
ристична енциклопедія / керівник проекту, науковий редактор, упорядник В. Сокіл. Львів, 2018.
С. 640–641.
7. Лазаревський Г. Київська старовина. Спогади. Тадей Рильський. В житті ніколи неправді не слу-
жив / упоряд. М. Г. Рильський ; автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013. С. 501–510.
8. Левицкий О. Фадей Розеславович Рыльский: Некролог. Киевская старина. 1902. Т. LXXIX. № 11.
Отд. І. С. 335–349. Передруковано у кн.: Тадей Рильський. В житті ніколи неправді не служив / упоряд.
М. Г. Рильський ; автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013. С. 483–494.
9. Лист Миколи Лисенка до Бориса Познанського. Тадей Рильський. В житті ніколи неправді не слу-
жив / упоряд. М. Г. Рильський ; автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013. С. 481–482.
10. Максим Рильський – вірний лицар рідної мови: методико-бібліографічні матеріли / уклад.
Г. О. Зябкова. Харків, 2020. С. 5.
11. Пазяк Н. В житті ніколи неправді не служив. Тадей Рильський. В житті ніколи неправді не слу-
жив / упоряд. М. Г. Рильський. Автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013. С. 6–49.
12. Пісні з Романівки (Подали Олексій Дей і Софія Грица). Народна творчість та етнографія.
1970. № 1. С. 77–86.
13. Побірченко Н. Запізнілий романтик Тадей Рильський. Історико-педагогічний альманах. 2006.
Вип. 1. С. 51–61.
14. Рильський М. Із спогадів. Рильський М. Зібрання творів : у 20 т. Київ, 1988. Т. 19. Автобіографіч-
ні матеріали. Записні книжки. Листи (1907–1957). С. 33.
15. Рильський М. Честь його пам’яті. Слово Просвіти. 2017. Чис. 38. 21–27 вересня; Чис. 39. 28 ве-
ресня.
16. Рильський Т. В житті ніколи неправді не служив / упоряд. М. Г. Рильський ; автор передм. та
комент. Н. М. Пазяк. Київ, 2013. 576 с.
ських пісень» М. Лисенка та в журналі
«Народна творчість та етнографія». До-
слідники справедливо наголосили, що
найвагомішою заслугою Т. Рильського
було те, що він став першопрохідцем на
шляху духовного відродження україн-
ства, що його служіння інтересам наро-
ду – приклад для мільйонів послідов-
ників. Фольклористична спадщина як
Тадея Рильського, так і дослідника його
життєвого шляху Олексія Дея збагатила
українську фольклористику визначни-
ми монументальними працями різного
спрямування, без яких уже важко уяви-
ти розвиток національної науки. А їхній
творчий подвиг вартий наслідування і
продовження.
Примітка
1 Грушевський М. Тадей Рильський (Не-
крологічні замітки). Записки наукового то-
вариства імені т. шевченка. 1902. С. 12–13;
Єфремов С. Пам’яти Тадея Рильського. рада.
1908. № 218. 25. ІХ. (8.Х). С. 1; Лист Ми-
коли Лисенка до Бориса Познанського (Київ,
22 листопада 1902 року). тадей рильський.
В житті ніколи неправді не служив / упо-
ряд. М. Т. Рильський; автор передм. та комент.
Н. М. Пазяк. Київ, 2013. С. 481–482; Левиц-
кий О. Фадей Розеславович Рыльский: некро-
лог. киевская старина. 1902. № 11. Отд. І.
С. 335–349; Франко І. Над свіжими могила-
ми. Пам’яті Тадея Рильського. літературно-
науковий вістник. 1902. Т. XX. С. 160–161;
Чупринка І. Пам’яті незабутнього вчителя.
рада. 1908. № 218. 25.ІХ. (8.Х). С. 1.
73
References
1. BELIUHA, Tetiana. “Village of Romanivka” Topos from the Point of View of Tadeusz Rylski’s Scientific
and Folkloric Narration. In: Oksana PETROVA, secretary-in-chief, Young Scientist: A Monthly. Kherson:
Helvetica, 2018, May, no. 5 (1) (57), pp. 95–97 [in Ukrainian].
2. HORLENKO, Vasyl. Adding Another Page to the Biography of Tadeusz Rylski. In: Serhiy ZUBKOV,
ed.inchief, Folk Art and Ethnography, 1985, no. 2, pp. 65–67 [in Ukrainian].
3. HRUSHEVSKYI, Mykhaylo. Tadeusz Rylski. An Obituary Notice. In: Maksym RYLSKYI (compiler).
Tadeusz Rylski. He Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by Nadiya
PAZIAK. Kyiv: Success and Career, 2013, pp. 496–497 (in Ukrainian).
4. DEY, Oleksiy. Songs from the Village of Romanivka, Recorded by Tadeusz Rylski and Mykola Lysenko.
In: Oleksiy DEY. Notes on the History of Ukrainian Folklore Studies. Kyiv, 1975, pp. 40–44 [in Ukrainian].
5. DMYTRENKO, Mykola. Dey Oleksiy Ivanovych. In: Hanna SKRYPNYK, editor-in-chief. The
Ukrainian Folkloristic Encyclopedia. NAS of Ukraine, Maksym Rylskyi IASFE. Kyiv, 2019, pp. 236–239 [in
Ukrainian].
6. KACHMAR, Mariya. Rylski Tadeusz-Tomasz-Zbigniew Rozeslavovych. In: Vasyl SOKIL (project
manager, scientific editor, compiler). The Ukrainian Folkloristic Encyclopedia. Lviv, 2018, pp. 640–641 [in
Ukrainian].
7. LAZAREVSKYI, Hlib. The Kyivan Past. Memories. In: Maksym RYLSKYI (compiler). Tadeusz
Rylski. He Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by Nadiya PAZIAK. Kyiv:
Success and Career, 2013, pp. 501–510 (in Ukrainian).
8. LEVITSKYI, Orest. Fadei Rozeslavovich Rylsky: An Obituary. In: Volodymyr NAUMENKO, ed.-in-
chief, The Kyivan Past: A Monthly Historical Magazine, 1902, yr. 21, vol. LXXIX, no. 11 (November), section 1,
pp. 335–349. Reprinted in: Maksym RYLSKYI (compiler). Tadeusz Rylski. He Never Ever Adhered to the
Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by Nadiya PAZIAK. Kyiv: Success and Career, 2013, pp. 483–
494 [in Russian].
9. A Mykola Lysenko’s Letter to Borys Poznanskyi. In: Maksym RYLSKYI (compiler). Tadeusz Rylski. He
Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by Nadiya PAZIAK. Kyiv: Success
and Career, 2013, pp. 481–482 (in Ukrainian).
10. ZIABKOVA, Hanna (compiler). Maksym Rylskyi, A Faithful Champion of Native Language: Methodical
and Bibliographic Materials. Kharkiv, 2020, p. 5 [in Ukrainian].
11. PAZIAK, Nadiya. He Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life. In: Maksym RYLSKYI
(compiler). Tadeusz Rylski. He Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by
Nadiya PAZIAK. Kyiv: Success and Career, 2013, pp. 6–49 [in Ukrainian].
12. Songs from the Village of Romanivka (Presented by Oleksiy Dey and Sofiya Hrytsa). In: Oleksiy DEY,
ed.inchief, Folk Art and Ethnography, 1970, no. 1, pp. 77–86 [in Ukrainian].
13. POBIRCHENKO, Nataliya. The Belated Romanticist Tadeusz Rylski. In: Olha SUKHOMLYNSKA,
ed.-in-chief, The Educational History Review. Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Pavlo Tychyna
Uman State Pedagogical University. Uman, 2006, iss. 1, pp. 51–61 [in Ukrainian].
14. RYLSKYI, Maksym. From My Memoirs. In: Maksym RYLSKYI, Collected Works: in Twenty Volumes.
Kyiv: Scientific Thought, 1988, vol. 19: Autobiographical Materials. Itinerary Notes. Letters (1907–1956), p. 33
[in Ukrainian].
15. RYLSKYI, Maksym. Glory to His Memory. In: Liubov HOLOTA, ed.-in-chief, The Word of
Enlightenment. 2017, no. 38 (September, 21–27); no. 39 (September, 28) [in Ukrainian].
16. RYLSKYI, Maksym (compiler). Tadeusz Rylski. He Never Ever Adhered to the Falsehood in His Life.
Prefaced and annotated by Nadiya PAZIAK. Kyiv: Success and Career, 2013, 576 pp. [in Ukrainian].
17. Рильський Т. К изучению украинского народного мировоззрения. Ч. 1. Религиозные отноше-
ния. Киевская старина. 1888. Т. XXIII. № 11. С. 266–306; Ч. ІІ. Семейные отношения. Киевская ста-
рина. 1890. Т. XXX. № 9. С. 341–372; Т. XXXI. № 10. с. 1–26; № 11. С. 125–232; Ч. ІІІ. Экономические
отношения. Киевская старина. 1903. Т. LXXXI. № 4. С. 1–23; № 5. С. 161–191.
18. Фр[анко] Ів. Пам’яті Тадея Рильського. Літературно-науковий вістник. 1902. Т. XX. Кн. 12.
С. 160–161. Передруковано у кн. : Тадей Рильський. В житті ніколи неправді не служив / упоряд.
М. Г. Рильський ; автор передм. та комент. Н. М. Пазяк. Київ : Успіх і кар’єра, 2013. С. 494–496.
19. Чупринка І. Пам’яті незабутнього вчителя. Рада. 1908. № 218. 25.ІХ. (8.Х). С. 1.
20. Шпак В. Хлопоман Тадей Рильський. Урядовий кур’єр. 11 січня. 2011. № 3.
74
17. RYLSKI, Tadeusz. On the Issue of Studying the Ukrainian Folk Worldview. Pt. I. Religious
Relationships. In: Oleksandr LASHKEVYCH, ed., The Kyivan Past: A Monthly Historical Magazine. Kyiv:
Hryhoriy Korchak-Novytskyi Printing House, 1888 (yr. 7), Vol. XXIII, no. 11 (November), pp. 266–306;
Pt. II. Family Relationships. In: Yevhen KYVLYTSKYI, ed., The Kyivan Past, 1890 (yr. 9), vol. XXX,
no. 9 (September), pp. 341–372, vol. XXXI, no. 10 (October), pp. 1–26, no. 11 (November), pp. 125–232;
Pt. III. Economic Relationships. In: Volodymyr NAUMENKO, ed.-in-chief, The Kyivan Past, 1903, yr. 22,
vol. LXXXI, no. 4 (April), pp. 1–23, no. 5 (May), pp. 161–191 [in Russian].
18. FR[ANKO], Iv[an]. In Memory of Tadeusz Rylski. In: Volodymyr HNATIUK, Mykhaylo
HRUSHEVSKYI, Ivan FRANKO, eds.inchief, Literary and Scientific Bulletin: A Monthly of Literature, Science
and Public Life. Lviv: Shevchenko Scientific Society Printing House under supervision of Karol Bednarskyi,
1902, yr. 5, vol. XX, pp. 160–161. Reprinted in: Maksym RYLSKYI (compiler). Tadeusz Rylski. He Never
Ever Adhered to the Falsehood in His Life. Prefaced and annotated by Nadiya PAZIAK. Kyiv: Success and
Career, 2013, pp. 494–496 [in Ukrainian].
19. CHUPRYNKA, I. In Memory of the Unforgettable Teacher. In: Mefodiy PAVLOVSKYI, ed.-in-chief,
The Council. 1908, no. 218 (September 25 (October 8), p. 1 [in Ukrainian].
20. SHPAK, Viktor. Tadeusz Rylski, A Khlopoman. In: Serhiy BRAHA, ed.-in-chief. The Governmental
Courier. 2011, no. 2 (January 11) [in Ukrainian].
Надійшла / Received 27.08.2021
Рекомендована до друку / Recommended for publishing 03.11.2021
|