«Всі баришні були в чорному повдіваті»: Василь Доманицький в історії та спогадах жителів села Колодисте

У статті вперше всебічно розглянуто роль діяльності українського літературознавця, письменника, історика, фольклориста, публіциста, археолога, громадсько-політичного діяча, кооператора Василя Доманицького в його рідному селі Колодисте (тодішня Київщина, нині – Черкащина). Насамперед ідеться про те,...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2024
Автор: Павленко, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2024
Назва видання:Матеріали до української етнології
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/209274
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:«Всі баришні були в чорному повдіваті»: Василь Доманицький в історії та спогадах жителів села Колодисте / М. Павленко // Матеріали до української етнології: Зб. наук. пр. — К.: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2024. — Вип. 23(26). — С. 160–169. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Опис
Резюме:У статті вперше всебічно розглянуто роль діяльності українського літературознавця, письменника, історика, фольклориста, публіциста, археолога, громадсько-політичного діяча, кооператора Василя Доманицького в його рідному селі Колодисте (тодішня Київщина, нині – Черкащина). Насамперед ідеться про те, що від 1905 року Василь Доманицький заснував у Колодистому унікальний на той час Народний дім, у якому містилися створені ним же кредитно-споживча прибуткова спілка, банк, читальня, театр, каса взаємодопомоги тощо. У Народному домі збиралися селяни з довколишніх сіл, започаткувавши новий спосіб життя, фінансування й різноманітну роботу: від сільськогосподарської (селяни спільно купували реманент і використовували його по черзі, застосовували найновіші технології в рослинництві й тваринництві – про це йшлося у спеціально виданих Василем Доманицьким брошурах українською мовою) – до культурно-просвітницької та політичної (селяни зуміли уникнути єврейських погромів і навіть навчилися висувати своїх кандидатів на центральні вибори). Важливою частиною розвідки є польове дослідження, опитування респондентів – мешканців Колодистого, проведене авторкою 2011 року, а уточнене-вивірене – 2024 року, з якого постає образ Василя Доманицького не лише в описах його сучасників, але й у спогадах, переказах і навіть легендах прийдешніх поколінь. Вони є важливим і цікавим доповненням зворушливого образу вченого-кооператора, який прожив лише 33 роки, але залишив невичерпну спадщину, зокрема, в історії Колодистого та України.